Katsoitteko tänä ilrana toimittaja Imbi Pajun dokumenttifilmin Torjutut muistot, jossa eestiläiset naiset kertoivat järkyttävistä kokemuksistaan neuvostoaikana? Olen odottanut kauan samannimisen kirjan lukemista. Löysin jokin aika sitten kirjastosta teoksen Kesäkuun 14. päivä, jossa karkotetut kertoivat muistoistaan. Sekin oli kiinnostava, mutta siinä kerrottiin enemmän karkotuamatkasta ja työleirin arkielämästä kuin Eestin neuvostojärjestelmän toiminnasta. Tämän illan dokumentti oli todella koskettava. Ihailen neuvostoterrorista selviytyneiden naisten voimaa.
Torjutut muistot
7
1262
Vastaukset
- raakaa lähihistoriaa
Olen sen dokkarin nähnyt 2 x teatterissa ja nyt taas. Vaiennetut Naiset kantoivat sitkeydellään valtavan henkisen taakan. Ei uskaltanut kenellekkään kertoa miehitysvallan aikana. Aina oli joku "polttamassa". Ei ollut kriisapua saatavilla. Olen tavannut henkilökohtaisesti Imbi Pajun ja kiittänyt aran asian esilletuomisesta. http://www.taivaansusi.net/politiikka/imbipaju.html
http://www.balticguide.ee/index.php/a3162- hujokki
Jos kiinnostaa enemmänkin nuo ajat niin kannattaa kirjastosta käydä lainaamassa Mart Laarin unohdettu sota. Tosin enemmän miesnäkökulmasta kerrottuna.
- A-ML
Imbi Pajun Torjutut muistot -kirja julkaistiin vastikään suomennettuna. Suosittelen lukemista!
- Jansson janho
Historia kannattaa pukea alasti ja sen jälkeen tutkia se tasapuolisesti ja puolueettomasti, jos todella haluat ymmärtää historiaa, unohda jonkun yksittäisen kirjoittajan ns. Omaa mieltä ja mulle tapahtu näin kirjat.
Viihteenä ja tarinana tälläiset kirjat ovat omiaan, olen lukenut ja tutkinut historiaa työkseni mutta huvikseni luen tällaisia kirjoja. - Janssonin Janho
Kotimaastasi löytyy myös samanlaisia tarinoita, ei tarvitse mennä naapuriin asti. Euroopan historia on täynnä näitä tapahtumia tällä vuosisadalla, luulen että sinunkin suvussasi on tai oli henkilöitä jotka näitä ovat kokeneet.
Lyhyesti haluaisin todeta että tietysti nämä tarinat ja tapahtumat ovat tosia ja liikuttavia, totuus on vain niin että näitä tarinoita tapahtui muuallakin ja yleisesti ympäri Eurooppaa, jotkut tietyt kansallisuudet ovat vain ottaneet näistä historian kirjoista välineet säälille ja politiikalle, tämäkin väite on historiaa ja kauan aikaa sitten toteen todetuksi. Väitän siis jälleen historian nimissä että Viro joka itse solmi sopimuksia liittolaistensa kanssa, siis myös neuvostoliiton, kärsi väkilukuunsa nähden huomattavasti vähemmän julmuuksia kuin esim. monet keskisen Euroopan maat.
Ps. Näistä neuvostoterrorismin kauheuksista oli vastuussa myös mitä suurimmalti määrin Eestin vallassa olevat kommunistit jotka olivat siis Eestiläisiä. Eesti on kautta aikojen ollut vaikeuksissa ja toisen maan vaikutusten alaisina ja niinpä jälleen historia todistaa että ns. hyväveli, aseveli ja toveriuden liitto ei ole kuulunut Eestiläisten historiaan eikä kansan perinteisiin.
Jansson Janho
Historian tutkija, vtt- ZZzzZzZz1900
Totta on! Historiaa ei voi kirjoittaa uusiksi vaikka kuinka Virolaiset sitä haluisikin.
Pahimmat ilmiantajat olivat virolaiset itse! sekin on historiaa ja selviää historiankirjoista. - Maine & Paine
Olisiko tämä sitä - hajoita ja hallitse -
taktiikaa ?
Kun kansa ei ole yhdessä, niin kukaan ei huomaa että kuka häviää ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510692
- 817203
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445304- 624840
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella734524Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334043- 472938
- 362825
- 402360
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per362074