masennuslääkkeistä

kokemuksia?

kärsin psykologin testien mukaan lievästä masennuksesta, joka johtuu osittain äskettäin sattuneesta erosta. oireita ovat unihäiriöt, itkuisuus, aloitekyvyttömyys, "mikään ei tunnu miltään" eikä mikään jaksa kiinnostaa. Nämä siis ovat oireita, mutta esiintyvät yleensä vain jos olen yksin, esim. iltaisin/öisin. jos taas olen kavereiden seurassa/töissä olen kutakuinkin normaali käyttäytymiseltäni sekä mieleltäni. myönnän, että olen jonkin verran masentunut ja luulen sen menevän ajan kanssa ohi kun pääsen sinuiksi tuon eron kanssa. psykologi on kuitenkin kovaa vauhtia tyrkyttämässä minulle masennuslääkkeitä.
haluaisin kuulla kokemuksianne lievään masennukseen syödyistä masennuslääkkeistä! mitä lääkettä söit, kuinka kauan, miten auttoi ym.? ja kannattaako aloittaa lääkkeet vai yrittää saada mieli nousemaan muuten? ja missä hinnoissa masennuslääkkeet liikkuvat?

Kiitos, jos joku viitsii vastata!

14

1934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selviytynyt

Olen itse "romahtanut" pari vuotta sitten.
      Olen aina tehnyt töitä hullun tavalla, siinä sivussa kasvattanut kaksi omaa lasta ja miehen
      yhden lapsen. Lomia ei ollut kuin päivä siellä toinen täällä. Sairaslomista en tiedä mitään.
      Buranaa suuhun ja töihin. Oli pakko.
      Tottakai ihminen uupuu.
      Hain itselleni apua. Aloitin terapian, johon
      saan Kelan tukea sekä syön masennuslääkettä.
      Lääkärin mukaan pientä annosta.
      Kokemusta on Cipramil(?),Sepram ja Efexor depot.
      Ainoastaan Efexor on sellainen, jota en edes "huomaa", mutta ne kaksi muuta sai uneliaaksi ja muutenkin omituiseksi.
      Olin aina ennen tuominnut masennuslääkkeet, koska
      luulin niiden tekevän ihmisestä täysin Zombien.
      Mutta nykyään terapian ja lääkityksen avulla olen löytänyt taas sen hyvän oman itseni, mikä olen joskus ollutkin, ja ehkäpä vielä parempanakin.
      Aikeissa on ensi vuoden aikoihin lopetella lääkitystä. Ilman sitä en kyllä olisi päässyt alkuun paranemisessa.
      Turhat ennakkoluulot vaan pois. Kyllä sinä itse huomaat onko niistä apua vai ei.

• Vaikka joku fiksu taas keksii herjata minua lääketehtaan edustajaksi, joka en todellakaan ole, uskallan suositella lääkehoitoa. Ilman sitä masennuksesi luultavasti pahenee. Minulla on kokemusta vain yhdestä lääkkeestä (Cipralex) joka on melkoisen kallis, mutta silti kannattava investointi, koska siitä on ollut ainakin minulle huomattava apu.

Useilla lääkkeillä on myös halvempi rinnakkaisversio, jota apteekissa kyllä tarjotaan. Yleensä lääkehoito jatkuu useita kuukausia ja tarpeen mukaan pidempään.

Jotkut suosivat luontaistuotteita, enkä halua niidenkään tehoa aliarvioida. Luottaisin sinuna kuitenkin ammattilaisen arvioon siitä, mikä hoitomuoto kohdallasi tuottaa parhaan lopputuloksen.

Hyvä, että tässä lievässä vaiheessa olet jo hakenut apua. Kyllä sinä sieltä nouset, mutta kuten sanottu luota ammattilaisten neuvoihin.
      Ero prosessina on aika rankka ja voi jättää sieluun haavoja, jotka sitten purkautuvat masennusoireina. Kaikkea hyvää!

• lääkehoitoa

Näitä uusia SSRI-lääkkeitä ei kannata pelätä. Ne todella auttavat. Ongelmana on ainoastaan se, että joskus voi joutua kokeilemaan useampaa lääkettä ennen kuin se oikea löytyy.

Minä olen kokeillut monia. Efexor oli niistä pahin - ei sopinut alkuunkaan, olo vaan tuli TODELLA huonoksi. Mutta lopulta Cipralex-Buspar-kombinaatio osoittautui hyväksi ja toimivaksi.

Lääkkeiden avulla välttää sen pahimman toimintakyvyttömyyden ja saa jotenkin taas elämänstä kiinni ja siitä sitten pikkuhiljaa pääsee eteenpäin. Eikä niitä koko loppuikää tarvitse syödä...

Ota lääke jos sitä tarjotaan.

• vaihtaminen

Olen 8 vuotta sitten syönyt masennukseen cipramilia, joka oli todella hyvä. Nyt sain citalopramia, jolla ei ole ollut mitään positiivista vaikutusta. Olen syönyt sitä nyt kolme viikkoa. Kuka lääkkeen vaihtaa? Itse olen käynyt vain yleislääkärillä. Ja jos vaihtaa lääkitystä, niin tuleeko uudesta lääkkeesta taas ne kamalat sivuvaikutukset niinkuin aloittaisi alusta koko hoidon vaikka on kolme viikkoa toista lääkettä jo syönyt?

• kokemusta on
        vaihtaminen kirjoitti:

Olen 8 vuotta sitten syönyt masennukseen cipramilia, joka oli todella hyvä. Nyt sain citalopramia, jolla ei ole ollut mitään positiivista vaikutusta. Olen syönyt sitä nyt kolme viikkoa. Kuka lääkkeen vaihtaa? Itse olen käynyt vain yleislääkärillä. Ja jos vaihtaa lääkitystä, niin tuleeko uudesta lääkkeesta taas ne kamalat sivuvaikutukset niinkuin aloittaisi alusta koko hoidon vaikka on kolme viikkoa toista lääkettä jo syönyt?

Olen pitkän kokemukseni perusteella sitä mieltä, että yleislääkäreillä ei ole riittävää ammattitaitoa psyykenlääkityksen hoitamisesta. Itse olen aina käynyt psykiatrilla ja hänen kanssaan on lääkehoitoa suunniteltu ja muutettu.

Ja mitä sivuoireisiin tulee, niin nehän ovat aina yksilöllisiä; niitä tulee tai ei tule - riippuu lääkkeestä...

sekä Cipramil että Cipralex ovat citalopraamia, jälkimmäinen on uudempi valmiste ja sen kemiallista koostumusta on jonkin verran uusittu, siis myös vaikutusmekanismi on hieman erilainen.

• tietäville
        kokemusta on kirjoitti:

Olen pitkän kokemukseni perusteella sitä mieltä, että yleislääkäreillä ei ole riittävää ammattitaitoa psyykenlääkityksen hoitamisesta. Itse olen aina käynyt psykiatrilla ja hänen kanssaan on lääkehoitoa suunniteltu ja muutettu.

Ja mitä sivuoireisiin tulee, niin nehän ovat aina yksilöllisiä; niitä tulee tai ei tule - riippuu lääkkeestä...

sekä Cipramil että Cipralex ovat citalopraamia, jälkimmäinen on uudempi valmiste ja sen kemiallista koostumusta on jonkin verran uusittu, siis myös vaikutusmekanismi on hieman erilainen.

tulen nyt tänne kysymään kun aihe liippaa läheltä omaani. eli olen luultavasti ensi vuoden puolella aloittelemassa masennuslääkitystä. kysyisin että miten alkoholi sopii yhteen masennuslääkkeiden kanssa vai onko se täysin kielletty?
        opiskelijana en meinaan viitsisi lääkityksen takia jättää väliin kaikkia pippaloita ja erakoitua lopullisesti. ja selvinpäin en kestä känniääliöiden joukossa..

• lääkkeistä
        kokemusta on kirjoitti:

tulen nyt tänne kysymään kun aihe liippaa läheltä omaani. eli olen luultavasti ensi vuoden puolella aloittelemassa masennuslääkitystä. kysyisin että miten alkoholi sopii yhteen masennuslääkkeiden kanssa vai onko se täysin kielletty?
        opiskelijana en meinaan viitsisi lääkityksen takia jättää väliin kaikkia pippaloita ja erakoitua lopullisesti. ja selvinpäin en kestä känniääliöiden joukossa..

• tietäville kirjoitti:

Varmasti monen mieltä askarruttava kysymys. Oman lääkärini mukaan ei tarvitse olla absolutisti. Hyvällä omalla tunnolla olen nauttinut joskus lasillisen viiniä, eikä siitä ole seurannut mitään haittaa. Mutta tsekkaa oman lääkärisi näkemys mahdollisista yhteisvaikutuksista sinulle määrättävän lääkkeen kanssa.

• puuteri
        lääkkeistä kirjoitti:

miettiä, kumpi asia on tärkeämpää elämässäsi ryyppääminen vai parantuminen masennuksesta? !!

• puuteri kirjoitti:

miettiä, kumpi asia on tärkeämpää elämässäsi ryyppääminen vai parantuminen masennuksesta? !!

Eiköhän "ryyppääminen" ole ihan muuta kuin harvoissa bileissä kohtuudella nautittu alko. Minusta sen syyllistäminen on ihan turhaa. Kuten sanoin, on järkevää toimia lääkärien antamien rajojen puitteissa lääkityksestä riippuen. Jos limitti on nolla, silloin pitää elää sen mukaan. Harvakseltaan nautittu viinilasillinen ei vaikeuta parantumista; viinin ystävänä sanoisin jopa, että sillä voi olla myönteisiä vaikutuksia, kunhan pystyy pitämään kerta-annoksen minimissä. Toistan vielä, etten missään tapauksessa puhu alkoholin puolesta, mutten myöskään ymmärrä täyttä ehdottomuutta, jos lääkäri on kohtuukäytön sallinut.

• Yucciss
        rtl kirjoitti:

Eiköhän "ryyppääminen" ole ihan muuta kuin harvoissa bileissä kohtuudella nautittu alko. Minusta sen syyllistäminen on ihan turhaa. Kuten sanoin, on järkevää toimia lääkärien antamien rajojen puitteissa lääkityksestä riippuen. Jos limitti on nolla, silloin pitää elää sen mukaan. Harvakseltaan nautittu viinilasillinen ei vaikeuta parantumista; viinin ystävänä sanoisin jopa, että sillä voi olla myönteisiä vaikutuksia, kunhan pystyy pitämään kerta-annoksen minimissä. Toistan vielä, etten missään tapauksessa puhu alkoholin puolesta, mutten myöskään ymmärrä täyttä ehdottomuutta, jos lääkäri on kohtuukäytön sallinut.

Itse olen käyttänyt Cipramilia ja nykyisin sen korvaavaa halvempaa lääkettä vuosikausia eikä ainakaan minulla ole ollut mitään ongelmia vaikka ottaisin oikein kunnollakin pöhnät. Ehkä vaikutus on yksilöllistä, mutta yleensä ottaen Cipramil ei pitäisi reagoida alkoholin kanssa.

• Nimetön

Lievämasis ei kai o lääkityksen tarpeen? Mut jos psykiatrisi ajattdlee,et se estää masennuksen etenemisen. Monissa toinen hintavaihtoehto. Mut mene spesialistil. El2 syö yleislekurin määräyksestä. Harvoin heti eka lääke se oikea. Jotkut tekee kg lisää, univaikeutta. Mut itel täysin perfect lääke nyt. Eikä liho. Jaa no joulusta en tiedä heh

• nurunu

Anna mennä vaan , tiedät kyllä sit jos joku tarjottu auttaa. Olen samaa mieltä monen edellisen kanssa että mielialalääkkeet todella toimivat jos oikea osuu kohdalleen.. lääkäri kyllä vois tietää mikä just sun tilanteeseen sopis.Vaikutustavat lääkkeissä kun ovat erilaisia.

Itse olen syönyt seroxat 20mg*2 vuodesta 2000. Diagnoosina oli keskivaikea masennus ja aikas suuri ahdistus ja pelkotiloja joskus..
      jossain vaiheessa se vaihdettiin halvempaan paroksetiiniin.Viimeisen vuoden sisällä määrä nostettiin 3 kpl/pv ja olo on hyvä. Suorastaan loistava. Elämä palasi tähän tyttöön! Ei kyllä oikeastaan tule kalliiksi kun on noita rinnakkaislääkkeitä. Kuukauden annos on noin alle 10e , mielestäni se ei ole paljon. Ja annokseni on aika suurikin tietysti. Kai se 1-2tbl on yleisempää.
      Mutta silloin alussa jo viikon kuluttua alkoi tuntua paremmalta , ja täytyy muistaa kuitenkin ettei se paraneminen ole nopeaa, ihmeitä on turha odottaa :) Mutta olen monista huolistani huolimatta tänä päivänä onnellinen. Kestän paremmin elämää ja vastustuksia. Ja en ole niin hölmö että tekisin töitä enää hulluna!

Ei ole väliksi vaikka söisin näitä lopun elämääni, haluan jaksaa tätä maailmaa ja itseäni. Voimaa sulle ja usko siihen että masennuksesta voi parantuakin !

• masennukset

kuuluvat elämään,ei aina voi olla täydellistä elämää,masennuslääkettä kyllä tuputetaan joka vaivaan,mutta ei kerrota että niihin voi jäädä koukkuun,kymmentä lääkettä minäkin kokeilin ja nyt en pysty lopettamaan jäin riippuvaiseksi ja niissä on ne sivuoireet myös,hyvää joulua sinulle,yritä olla paljon kavereiden kanssa,älä jää yksin murehtimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      1337
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      71
      1320
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      300
      1042
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      45
      1018
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      849
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      227
      848
    7. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      815
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      137
      796
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      787
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      784
    Aihe