verta pepusta?

Sannie

kakkaaminen on joskus kipeää, ja pyyhkiessä voi paperiin tulla runsaastikkin verta? onko syytä huolestua, mistä voi olla kyse?

18

18420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minnihiiri

      Kokeilepa voidetta, joka on tarkoitettu peräpukamiin ja peräaukon haavaumiin. Apteekista saa myös tuplapakkauksia jossa olin molempia. Itselläni on tullut samoja ongelmia joskus, vaikka ei ole vatsa ollut kovallakaan.

      • Mie vaan

        Samaa vaivaa itsellä ja peräpukamavoide auttoi. Tosin itse olin tyhmä ja kärsin kauan tuosta vaivasta ennen kuin kävin ostamassa voidetta.


      • sannie

        löysin netistä tekstin, missä sanotaan: Kun ensimmäinen verenvuoto esiintyy, on tähystämällä selvitettävä, onko tähän muuta syytä kuin peräpukamat. Pitäisikö mennä lääkäriin? Olen vasta 17, ajattelen että ei mulla voi olla mitään peräpukamia?


      • paha ja seurataan
        sannie kirjoitti:

        löysin netistä tekstin, missä sanotaan: Kun ensimmäinen verenvuoto esiintyy, on tähystämällä selvitettävä, onko tähän muuta syytä kuin peräpukamat. Pitäisikö mennä lääkäriin? Olen vasta 17, ajattelen että ei mulla voi olla mitään peräpukamia?

        Ei vakavaa jos veri on kirkkaan punaista. Tuon ikäisellä lääkärin mukaan on tavallista että joskus verta tulee peräaukosta.
        Sama vaiva samanikäisellä pojalla ja ohi meni, syödään paljon kuituja ja juodaan puhdasta vettä


      • sannie
        paha ja seurataan kirjoitti:

        Ei vakavaa jos veri on kirkkaan punaista. Tuon ikäisellä lääkärin mukaan on tavallista että joskus verta tulee peräaukosta.
        Sama vaiva samanikäisellä pojalla ja ohi meni, syödään paljon kuituja ja juodaan puhdasta vettä

        no hyvä :) helpotus :)


      • alliiiaa
        sannie kirjoitti:

        löysin netistä tekstin, missä sanotaan: Kun ensimmäinen verenvuoto esiintyy, on tähystämällä selvitettävä, onko tähän muuta syytä kuin peräpukamat. Pitäisikö mennä lääkäriin? Olen vasta 17, ajattelen että ei mulla voi olla mitään peräpukamia?

        mulla tulee kuukautisten aikana, vähän väliä pepusta verta? mitä se tarkoittaa? onko normaalia?
        ennen menkkoja mulla ei ole kipuja, vaan sen aikana tulee. en oo uskaltanu kertoa/kysyä äidiltäni ..
        tämä verenvuoto pepusta menkkojen aikana on tapahtunu aika pitkää jo. Mulla tuli n. 10-11 vuotiaana pepusta verta.. siitä lähtien on ollut sama vaiva. Auttakaa ! oon nyt 16v.. :S


      • mimotska
        alliiiaa kirjoitti:

        mulla tulee kuukautisten aikana, vähän väliä pepusta verta? mitä se tarkoittaa? onko normaalia?
        ennen menkkoja mulla ei ole kipuja, vaan sen aikana tulee. en oo uskaltanu kertoa/kysyä äidiltäni ..
        tämä verenvuoto pepusta menkkojen aikana on tapahtunu aika pitkää jo. Mulla tuli n. 10-11 vuotiaana pepusta verta.. siitä lähtien on ollut sama vaiva. Auttakaa ! oon nyt 16v.. :S

        tulee verta takapuolesta menkkojen aikaan.. ensin oli ihan vähän ja nyt enemmän.. sellaista limaista ällöä verta.. minulla on endometrioosi :P


    • luultavin syy

      Mustunut uloste voi olla merkki verivuodosta jossain syvemmällä suolessa, mutta punainen tuore veri pyyhkiessä on useimmiten merkki aivan peräaukon suulla olevasta haavasta. Sen aiheuttaa useimmiten peräpukama, joka on ihan vaaraton.

      Apteekista saa reseptivapaana peräpukamavoiteita, mm. Scheriprokt. Ne auttavat pahimpiin oireisiin. Jos oireet helpottuvat sillä, ei tarvitse mennä lääkäriin.

      • oireita

        peräpukamista tulee???
        mulla joskus tulee kans pyyhkiessä verta ja sit joskus kirvelee inhottavasti...
        voisko olla syynä joku pukama??tai haavauma?
        mikä auttaa....?


      • peräpukamista
        oireita kirjoitti:

        peräpukamista tulee???
        mulla joskus tulee kans pyyhkiessä verta ja sit joskus kirvelee inhottavasti...
        voisko olla syynä joku pukama??tai haavauma?
        mikä auttaa....?

        Oireina on varsinkin kovan ulosteen yhteydessä kiristävä tunne, kirvely ja veripisarat paperilla pyyhkiessä. Jos ilkeää sormilla tehdä tutkimusta, peräaukon suulla, joko sisä- tai ulkopuolella, tuntuu pehmeitä ihomöykkyjä. Ulkoiset näkyvät myös peilillä.

        Pukamat ovat laskimolaajentumia, vähän sama asia kuin suonikohjut jaloissa. Ne ovat jonkinverran perinnöllisiä, mutta kova uloste, kova punkeminen pytyllä, raskaus jne. lisäävät riskiä. Kakatessa uloste hankaa palluroita ja ne hiertyvät. Laskimolaajentumina vuotavat helposti verta pienestäkin haavasta. Pukama voi myös kunnolla puhjeta, mutta silloin verta tulee kunnon lätäkkö.

        Hoitona on apteekista saatavat kortisonipohjaiset voiteet, mutta myös liikunta/hoikistuminen, ulosteen pehmentäminen oikealla ruokavaliolla/Levolacilla ja "kakkaustapojen" muutos voivat auttaa. Eli pytyllä ei saisi vääntää otsasuoni pullottaen eikä istua kovin kauaa.


      • alapesu aina
        peräpukamista kirjoitti:

        Oireina on varsinkin kovan ulosteen yhteydessä kiristävä tunne, kirvely ja veripisarat paperilla pyyhkiessä. Jos ilkeää sormilla tehdä tutkimusta, peräaukon suulla, joko sisä- tai ulkopuolella, tuntuu pehmeitä ihomöykkyjä. Ulkoiset näkyvät myös peilillä.

        Pukamat ovat laskimolaajentumia, vähän sama asia kuin suonikohjut jaloissa. Ne ovat jonkinverran perinnöllisiä, mutta kova uloste, kova punkeminen pytyllä, raskaus jne. lisäävät riskiä. Kakatessa uloste hankaa palluroita ja ne hiertyvät. Laskimolaajentumina vuotavat helposti verta pienestäkin haavasta. Pukama voi myös kunnolla puhjeta, mutta silloin verta tulee kunnon lätäkkö.

        Hoitona on apteekista saatavat kortisonipohjaiset voiteet, mutta myös liikunta/hoikistuminen, ulosteen pehmentäminen oikealla ruokavaliolla/Levolacilla ja "kakkaustapojen" muutos voivat auttaa. Eli pytyllä ei saisi vääntää otsasuoni pullottaen eikä istua kovin kauaa.

        Alapesu on aina tehtävä kakkimisen jälkeen pelkällä haalealla vedellä ei saippuaa käytetä.

        Pesu tehdään myös pissimisen jälkeen silloin kun haavauma on auki ja taputellaan vessapaperilla kuivaksi. Pesusta ei saa laistaa nyt kun pukamat ovat tulleet.


    • apuatarvitseva

      Mullaki kutittaa peppua .... Ja tuli verta.. äitille en uskalla sanoa.... Ihan kirkasta veri oli ja oli ekakerta ko tulee verta mut usein on kutittanu...Auttakaa ..

    • Apua tarvitseva

      Moi oon 15 ,ja mulla tuli yks päivä paljon kirkasta verta pepusta kakan mukana ? .En kehdannut kysyä äidiltä ,Joten pystyiskö kukaan auttamaan.Toi oli mun toinen kerta ,eka kerta tapahtu viikko sitten ja nyt tuli uudelleen? eihän kyseessä ole mitään vakavaa?

    • tarvitsen apua

      Olen 13.v tyttö minulla tulee menkkojen aikana verta pepusta onko normaalia??

      • Anonyymi

        Mullakin! Oon 14.


    • Caija61

      Nyrkkisääntö on, että jos veri on kirkasta se tulee joko peräsuolen loppupäästä tai peräaukon seutuvilta.
      Jos tummaa tai ihan mustaa niin jostain syvemmältä suolistosta.
      silloin on kyllä mentävä kiireesti lääkäriin.

      Älkää turhaan stressatko ja pelätkö ko vaivan suhteen vaan kertokaa äidille/terveydenhoitajalle/lääkärille ja selvittäkää syy. Terveydenhoitohenkilöille ei mikään inhimilllinen ole vierasta ja yhtään ei tarvitse hävetä/pelätä. Ei teille naureta vaan korrektisti ohjataan eteenpäin tai tutkitaan lääkärissä. Arvatkaa kuinka usein lääkärit hoitavat tällaisia tai vastaavia juttuja. Ja heille niin kuin terveydenhoitajille tai muille hoitajille on ihan sama puhutaanko nenästä vai pyllystä. Ihan totta!

      Peräsuolen tutkiminen ei satu! Siinä mataan oikealla kyljellä polvet vähän koukussa ja lääkäri tunnustelee hanskalla tuntuuko mitään ylimääräistä (pukamat esim). Läkäri voi käyttää myös laitetta, jolla näkee paremmin suolen seinämän. Tämäkään ei satu!

      Rohkeasti hoitamaan asia pois päiväjärjestyksestä ja nauttimaan elämästä!

      Tsemppiä!!

    • Apuasaatavavilla8382

      Heippa! Joillakin voi olla huolia esim: jos kuukautisten aikana tulee verta pyllystä! Se voi huolestuttaa ja pelottaa hyvin paljon, mutta se on yleensä täysin normaalia, kun "kohdunsuun alueelta tulee verta Niimpä yleensä voi luulla, että se tulee pyllystä, jos vaikka vetäiset paperilla peräaukkoa niin uskon, että veri ei sieltä tule vaan se voi kulkeutua sinne jos vuoto on runsasta:) Suosittelen silti puhumaan varmuuden vuoksi asiasta jollekkin aikuiselle. Minulla itsellä tuli peräaukosta verta ja menin käymään terveydenhoitajalla hän tutki peräaukkoni ja sanoi, että kaikki on Ok, kannattaa silti aina odottaa, että menkat loppuvat ja katsoa sitten, että tuleeko verta peräaukosta! Joten tuskin on mitään sen vakavampaa!:) <3

    • JännääEikö

      Itellä ennen menkkoja tulee aina pyllystä verta ja siitä n.viikon päästä alkaa itse menkat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe