Joulu Riikassa

Inkeri78

Onko kellään tietoa, onko riikassa joulupäivänä liikkeet auki ja voiko siellä jossain maksaa euroilla vai pitääkö aina vaihtaa lateja?

12

1729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expat

      Riikasta en tiedä, mutta täällä Riiassa ovat ainakin kaikki ostoskeskukset avoinna myös joulupäivänä, pienemmät erikoisliikkeet saattavat pitää vapaapäivän.

      Euroilla voit maksaa siinä kuin lateilla Helsingissä.

      • TÄH??

        Mikä on nyt oikea muoto? Riian vai Riikan? Kirjoitit sen ihan miten tahansa niin aika joku tulee jäkättämään että ei se noin taivu.

        Mielestäni kieliopillisesti oikein olisi "Riian", ja kerran käytinkin tätä muotoa kun joku tuli viisastelemaan "RiiKasta".

        Ei liity aiheeseen,mutta ihmettelen vaan.


      • edelliseen
        TÄH?? kirjoitti:

        Mikä on nyt oikea muoto? Riian vai Riikan? Kirjoitit sen ihan miten tahansa niin aika joku tulee jäkättämään että ei se noin taivu.

        Mielestäni kieliopillisesti oikein olisi "Riian", ja kerran käytinkin tätä muotoa kun joku tuli viisastelemaan "RiiKasta".

        Ei liity aiheeseen,mutta ihmettelen vaan.

        Kirjoitin vähän epäselvästi, mutta tarkoitin että käytin muotoa "riian" KUNNES joku tuli viisastelemaan :o)


      • aihetta käsitelty

      • lati-sisse

        Tulipas tuossa käväistyä toissa päivänä riiailemassakin, ja tuosta kommentista että euroillakin voi maksaa -joo, ehkä jossain isommissa kuppiloissa ja kaupoissa, mutta jos haluat jotain joulukojuilta ja pikkukuppiloista suosittelen lateja. Saattavat ottaa euroja vastaan (seteleitä), mutta vaihtorahat saat lateina ja kurssi voi sitten olla ihan mitä sattuu. Eipä huolinut Double Coffeekaan euroja maksuksi (edes seteliä), kun piruuttani kokeilin, onneksi oli latejakin taskun pohjalla. Mikä siinä on niin hankalaa aina vaihtaa jonkin verran sitä valuuttaa, se vain on niin kuin maan tapa maksaa maan omalla valuutalla, ei ymmärrä. Eihän ennen euroaikaakaan yritetty tunkea markkoja maailmalle, kait?

        Expatille erityisesti, kun kommentoit noita Vilnan hintoja - kyllä se on niin että Riika on valtio valtiossa, eli Riikan hintataso on jotain ihan omaa luokkaansa lajissa jos toisessakin, kuin muu Latvia tai naapurimaansa, samaa ilmiötä en huomannut Vilnassa - vielä, vaikka suuntaus varmaan onkin sama, eli kovaa vauhtia hintataso menossa ylöspäin seilläkin, mutta kuitenkin vielä kohtuullisesti jälkijunassa.

        Ja vielä samaan syssyyn oma mielipiteeni, että Vilna on kyllä mukavammanoloinen kaupunki kuin Riika, jotenkin yhtenäisempi kaupunkikuva - etenkin siis vanha kaupunki, Riika on jotenkin kokonaisvaltaisesti kulahtaneempi, eikä yleisilmeeltään olleenkaan niin siisti kuin Vilna. No, mutta onhan siellä pilvin pimein "ihania" brittituristeja, siis joka lajia, skottia, walesilaista, engelmannia ja sekaan sopii muutama lastillinen irkku-sinkkumiehiäkin, joita fiksut latvialaisneidot sumeilematta rahastavat illan iloista - jopa niin, että Englannin matkailuvastaavien on pitänyt ihan virallisia varoituksia antaa näistä hupimatkoista omille maanmiehilleen ;) Koskahan Suomessa aletaan varoitella - HEH!


      • muotojen osaaja
        TÄH?? kirjoitti:

        Mikä on nyt oikea muoto? Riian vai Riikan? Kirjoitit sen ihan miten tahansa niin aika joku tulee jäkättämään että ei se noin taivu.

        Mielestäni kieliopillisesti oikein olisi "Riian", ja kerran käytinkin tätä muotoa kun joku tuli viisastelemaan "RiiKasta".

        Ei liity aiheeseen,mutta ihmettelen vaan.

        Kaupungin Riika nimi ei taivu kuten Riika-nimisen naisen nimi.

        Näin taipuu Riika-kaupungin nimi:

        Riika, Riian, Riiassa, Riiasta, Riikaan,... Juuri muita sijamuotoja ei tarvittanekaan.


      • Losave
        TÄH?? kirjoitti:

        Mikä on nyt oikea muoto? Riian vai Riikan? Kirjoitit sen ihan miten tahansa niin aika joku tulee jäkättämään että ei se noin taivu.

        Mielestäni kieliopillisesti oikein olisi "Riian", ja kerran käytinkin tätä muotoa kun joku tuli viisastelemaan "RiiKasta".

        Ei liity aiheeseen,mutta ihmettelen vaan.

        Itse asun Latviassa, ja ihmettelen miksi suomalaiset sanovat "Riiassa". Eestissä puhutaan tuolla tavoin.
        Voihan se varmaan Suomen kieliopissa olla oikea tapa, en tiedä. Itse tuntuu luontevalta sanoa Riigassa, koska kupunki on Rīga. Helpon tapa toki on sanoa Riiassa.
        Loppujen lopuksi aivan sama. Kyllä sen tarkoituksen kuitenkin ymmärtää


      • Expat
        Losave kirjoitti:

        Itse asun Latviassa, ja ihmettelen miksi suomalaiset sanovat "Riiassa". Eestissä puhutaan tuolla tavoin.
        Voihan se varmaan Suomen kieliopissa olla oikea tapa, en tiedä. Itse tuntuu luontevalta sanoa Riigassa, koska kupunki on Rīga. Helpon tapa toki on sanoa Riiassa.
        Loppujen lopuksi aivan sama. Kyllä sen tarkoituksen kuitenkin ymmärtää

        Aivan samoin voisi ihmitella miksi latvialaiset sanovat Somija, eivat Suomi. Tai virolaiset Soome. Englannin kieliset tuntevat maamme nimella Finland, mita siina on yhteista alkuperaiseen nimeen. Aivan, ei mitaan.

        Itse Latviassa vuosikymmenen asuneena ihmettelen niita paikallisia suomalaisia, jotka hapeavat omaa kieltaan ja yrittavat nayttaa hienommilta(?) taivuttaessaan alkuperaisen vieraskielisen sanan suomen kieliseen versioon.
        Se on sitapaitsi suomen kielessa Viro, ei Eesti.


    • fu´ksit
    • eventsguide
    • Iso Jorma

      Minä olin uutena vuotena Riikassa ja monta kertaa. Teki gutaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe