Vetoaisan pituus

Mikä vaikuttaa

Sanotaan että kärriss pitää olla pitkä vetoaisa että on helppo peruuttaa.
Maalaisjärjellä (?) ajattelen että eihän sitä vetoaisan pituus ratkaise. Vaan täsmällisesti vetokoukun ja akselin/akseliston välinen etäisyys. Minusta pitkä vetoaisa on hukkatilaa. Sen päällä voisi olla lavaa, joka on hyötytilaa, eikä etäisyys vetokoukusta akseliin muuttuisi senttiäkään.
Siis peruutettavuus säilyisi täsmälleen samana. Mutta lavamitta kasvaisi.
Mitä ovat asinatuntijat mieltä. Onko minulta jäänyt jotain oleellista ymmärtämättä?

32

11974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaarjaa

      ...se että tapauksessa jossa lava on pitkän aisan päällä vetokoukkuun asti niin vetokuulaan/vetoautoon kohdistuva paino nousee liian suureksi joten et pystyisi sitä tilaa juurikaan hyödyntämään.

      • Luullakseni oikein

        Siis jos aisan pituus on 140 cm, niin lavaa jatketaan eteenpäin 20 cm ja taaksepäin 20 cm.

        Mikään ei muutu, paitsi että lavatilavuus kasvaa, ja edelleen peruutettavuus on täsmälleen sama kuin ennenkin. Siis en ymmrrä miksi pieni lava pitää siirtää pitkällä vetoaisalla jonnekin kauas autosta.

        Yritin vaan sitä pohtia, että eihän VETOAISAN PITUUS peruutettavuuteen vaikuta, vaan etäisyys vetokuulasta akseliin.


      • akseliin
        Luullakseni oikein kirjoitti:

        Siis jos aisan pituus on 140 cm, niin lavaa jatketaan eteenpäin 20 cm ja taaksepäin 20 cm.

        Mikään ei muutu, paitsi että lavatilavuus kasvaa, ja edelleen peruutettavuus on täsmälleen sama kuin ennenkin. Siis en ymmrrä miksi pieni lava pitää siirtää pitkällä vetoaisalla jonnekin kauas autosta.

        Yritin vaan sitä pohtia, että eihän VETOAISAN PITUUS peruutettavuuteen vaikuta, vaan etäisyys vetokuulasta akseliin.

        mitä pitempi sen helpompi peruuttaa. pitkä auton takaylitys myös helpottaa peruutusta. pitkä aisa antaa myös mahdollisuuden lastata pitkää esim. puutavaraa.


      • lyhyellä aisallag
        Luullakseni oikein kirjoitti:

        Siis jos aisan pituus on 140 cm, niin lavaa jatketaan eteenpäin 20 cm ja taaksepäin 20 cm.

        Mikään ei muutu, paitsi että lavatilavuus kasvaa, ja edelleen peruutettavuus on täsmälleen sama kuin ennenkin. Siis en ymmrrä miksi pieni lava pitää siirtää pitkällä vetoaisalla jonnekin kauas autosta.

        Yritin vaan sitä pohtia, että eihän VETOAISAN PITUUS peruutettavuuteen vaikuta, vaan etäisyys vetokuulasta akseliin.

        On melko hankalaa peruuttaa , jos ei ole riittävän pitkää aisaa, nimittäin kulmaperuutuksen yhteydessä noi takavalot ei tahdo kestää kun lavan kulma tökkii lokasuojaan, eli pitää olla aisalla pituutta vähintään puolet vetoauton leveydestä.


      • Riittää hyvin?
        lyhyellä aisallag kirjoitti:

        On melko hankalaa peruuttaa , jos ei ole riittävän pitkää aisaa, nimittäin kulmaperuutuksen yhteydessä noi takavalot ei tahdo kestää kun lavan kulma tökkii lokasuojaan, eli pitää olla aisalla pituutta vähintään puolet vetoauton leveydestä.

        Totahan mää ajattelin, määkin. Kenelläs on vetoauto leveämpi kuin 200 cm?

        En siis jummarra miks aisan pitää olla 140 tai 160 pitkä, häh!

        Pitkän tavaran kuljetukseen aisalla ei ole merkitystä. Jos aisan päällä on lava, niin yhtä hyvin pitkä tavara sinne mahtuu.

        Taitaa olla höpöä koko pitkä aisa, hääh...


      • Laillisempi tapa
        akseliin kirjoitti:

        mitä pitempi sen helpompi peruuttaa. pitkä auton takaylitys myös helpottaa peruutusta. pitkä aisa antaa myös mahdollisuuden lastata pitkää esim. puutavaraa.

        Kuljettaa pitkää tavaraa kuin pitkä aisa. Humpuukia siis koko aisan pituus. Riittää kun se on sen mittainen että lavan etukulmat eivät käy tiukoissa vinkkeleissä vetoauton perään kiinni.

        Kaikki muu väittämä aisan pituudesta on pullshittia.


      • tähhä
        Riittää hyvin? kirjoitti:

        Totahan mää ajattelin, määkin. Kenelläs on vetoauto leveämpi kuin 200 cm?

        En siis jummarra miks aisan pitää olla 140 tai 160 pitkä, häh!

        Pitkän tavaran kuljetukseen aisalla ei ole merkitystä. Jos aisan päällä on lava, niin yhtä hyvin pitkä tavara sinne mahtuu.

        Taitaa olla höpöä koko pitkä aisa, hääh...

        tä mitä hä herää kysymys mistä on kysymys?


      • Ei sen kummemmasta
        tähhä kirjoitti:

        tä mitä hä herää kysymys mistä on kysymys?

        Luehan nuo kaikki edelliset viestit. Selvinnee mistä on kysymys.

        Minäkin väitän että on väärin väittää että pitkä vetoaisa helpottaa peruuttamista ja ties mitä. Ainoa mikä ratkaisee on vetokoukun ja akseliston välinen etäisyys.

        Joku taisi väittää vetoaisan on oltava "pitkä" ettei lava tiukoissa vinkkeleissä ota vetoautoon kiinni, ja taisipa mainita että vetoaisan pituuden on oltava ainakin puolet vetoauton leveydestä.

        Siis metrin aisa riittää, hehheh, kenenkäs Volvo tai Tojo ois 2 metriä leveä.

        Mäkin väitän että 120 - 130 cm riittää oikein hyvin. Ei ole mitään järkeä viedä lavaa keinotekoisesti kauemmas autosta, kun pitempi lava ratkaisee ongelman kertaheitolla.

        Siis miksi vetoaisan pitäisi olla esimerksiks 140 cm pitkä? Tai vielä pidempi.

        Siitä tässä on kysymys, hä, meniks jakeluun!


      • pituus
        Ei sen kummemmasta kirjoitti:

        Luehan nuo kaikki edelliset viestit. Selvinnee mistä on kysymys.

        Minäkin väitän että on väärin väittää että pitkä vetoaisa helpottaa peruuttamista ja ties mitä. Ainoa mikä ratkaisee on vetokoukun ja akseliston välinen etäisyys.

        Joku taisi väittää vetoaisan on oltava "pitkä" ettei lava tiukoissa vinkkeleissä ota vetoautoon kiinni, ja taisipa mainita että vetoaisan pituuden on oltava ainakin puolet vetoauton leveydestä.

        Siis metrin aisa riittää, hehheh, kenenkäs Volvo tai Tojo ois 2 metriä leveä.

        Mäkin väitän että 120 - 130 cm riittää oikein hyvin. Ei ole mitään järkeä viedä lavaa keinotekoisesti kauemmas autosta, kun pitempi lava ratkaisee ongelman kertaheitolla.

        Siis miksi vetoaisan pitäisi olla esimerksiks 140 cm pitkä? Tai vielä pidempi.

        Siitä tässä on kysymys, hä, meniks jakeluun!

        No siltasääntö saattaa aiheuttaa aisalle määrättyjä pituusvaatimuksia, toisaalta suurin sallittu leveys on toistaiseksi 2.6m että 130cm on aisalle minimi pituus.


      • Että silleen
        Riittää hyvin? kirjoitti:

        Totahan mää ajattelin, määkin. Kenelläs on vetoauto leveämpi kuin 200 cm?

        En siis jummarra miks aisan pitää olla 140 tai 160 pitkä, häh!

        Pitkän tavaran kuljetukseen aisalla ei ole merkitystä. Jos aisan päällä on lava, niin yhtä hyvin pitkä tavara sinne mahtuu.

        Taitaa olla höpöä koko pitkä aisa, hääh...

        Iskemättömästä kärristä mittasin just. 105 cm vetokuulan keskelle on aisan pituus.Siis lavan etureunasta mitattuna.

        Näyttää olevan standardiaisa, E-tyypitetty, ja käytössä kymmenissätuhansissa jarruttomissa vaunuissa.

        Pitenisihän tuokin aisa, jos lavaa lyhentäis. En vaan ymmärrä minäkään että mitä hyötyä sillä saavutettaisiin. Lava vaan pienenisi, mutta etäisyys vetokoukusta akseliin pysyis täsmälleen samana. Eli veto-ominaisuudet ja peruutusominaisuudet pysyisivät samoina.

        Taitaa olla taas yks niitä urbaanilegendoja toi että pitää olla mahdollisimman pitkä aisa. Onkos missään muussa hommassa kuin näissä peräkärryasioissa niin paljon mihinkään tietoon perustumatonta yleistä uskomusta?


      • Alakiinnitys
        pituus kirjoitti:

        No siltasääntö saattaa aiheuttaa aisalle määrättyjä pituusvaatimuksia, toisaalta suurin sallittu leveys on toistaiseksi 2.6m että 130cm on aisalle minimi pituus.

        Mites sun siltasääntös suhtautuu noihin raskaan kaluston puolen alakiinnitteisiin keskiaksilavaunuihin?

        Näihin joissa tosi pitkä vetoaisa on kiinni vetoauton lavan alla taka-akselin kohdalla, ja vetoauton ja kärryn väliin jää n. 30 cm tyhjää tilaa. Eikä ota kiinni toisiinsa missään vinkkeleissä.

        Kattelin kerran kun tietokoneohjelmalla sovitettiin 230 levyisen kevytkuorma-auton perään yli kuusmeetristä kärriä. jonka leveys oli vähän enempi kun vetoauton.

        Selkeä tulos oli että 90 cm riittää. Ja kyseessä oli umpikaappivehkeet.

        Erityisesti noita laivoilla kulkevia kiinnostaa mahdollisimman lyhät aisat.

        Noisa isojen tehtaiden Euroopassa valmistamissa tuontivaunuissa näyttää olevan 2,5-3,5 tonnin vaunuissa 130 cm aisa, myös täysleveissä.

        Yhden poikkeuksen löysin isojen sarjojen taloista. Koljapuoltonnisessa minikoneenkuljetuskärrissä aisan pituus on 110 cm.

        Jää muakin askarruttamaan toi väittämä että pitäsi olla aisan ainakin 140 cm. Vielä jossain jarruttomassa 125 leveessä kärrissä.

        Selitäs tämäslliseen mitä se siltasääntö sanoo. Onko noi 110 cm aisat laittomia?


      • Puavo
        Riittää hyvin? kirjoitti:

        Totahan mää ajattelin, määkin. Kenelläs on vetoauto leveämpi kuin 200 cm?

        En siis jummarra miks aisan pitää olla 140 tai 160 pitkä, häh!

        Pitkän tavaran kuljetukseen aisalla ei ole merkitystä. Jos aisan päällä on lava, niin yhtä hyvin pitkä tavara sinne mahtuu.

        Taitaa olla höpöä koko pitkä aisa, hääh...

        Kun on pitkä aika ei ropakossa lennä lavalle autosta. Pyörteen ja aisan optimipituuden voi testata esim. Villalangan pätkillä auton kattoon kiinnitettynä.


    • Rautakoura

      Vetoaisan pituudella on toki mrkitystä, mutta peruutukayttäytyminen tuskin on ainoa valintaperuste. Pituus on siten eri asioiden "komromissi".

      Pitkäaisainen ja yleensäkin pitkä etäisyys vetokuulasta akseliin rauhoittaa perävaunun kulkua tiellä. Siis pitkä on rauhallisempi, on siinä sitten lavaa tai aisaa..! Pitkä lava taas lisää "levottomuutta", ja etenkin perävaunun pitkä akseliylitys.

      Peruuttaminen suoraan on helpompaa pitkäaisella. Lyhytaisainen taas kääntyy ketterämmin esim. pihalla, mutta suoraan peruuttaminen on vaikeampaa.

      Lisäksi sama perävaunu on eri auton vetämänä aivan erilainen, koska yhdistelmän mittasuhteet ovat erilaiset.

      Kuormattuna painopisteen korkeus vaikuttaa ajettavuuteen, mutta pitkäaiseen vähemmän kuin lyhytaisaiseen.

      Eli huomaat, että asia ei ole yksiselitteinen.

      Yhteenvetona sanoisin sinulle.

      Jos vedät kärryäsi paljon ja ajat suuria kuormia, niin laita pitkäaisainen.

      Jos käytät kärryäsi harvakseltaan muutaman kymmenen kilometrin "puutarhaostoksiin", niin laita lyhytaisainen. (mm sopii parkkipaikoille)

      • Sekavata

        No tuosta ei pirukaan tolkkua ottanut. Ristiriitaisia väittämiä, ja osa täysin perättömiä.

        Osa kyllä asiaa. Mutta aisapituuden osalta enimmäkseen huuhaata.

        Tuokin, että kuormattuna painopisteen korkeus vaikuttaa ajettavuuteen mutta pitkäaisaiseen vähemmän - toi väittämä on tasan tuulesta temmattu (yleensäkin tota painopistehommaa korostetaan ihan liikaa).

        Oon kattellu ammattivehkeitä, ja kyllä niissä pyritään lyhimpään mahdolliseen aisaan.

        Menee nämät monien perustelut minulla yli ymmärryksen. Ne vaikuttaa ihan vaan uskomuksilta.


      • kommentti
        Sekavata kirjoitti:

        No tuosta ei pirukaan tolkkua ottanut. Ristiriitaisia väittämiä, ja osa täysin perättömiä.

        Osa kyllä asiaa. Mutta aisapituuden osalta enimmäkseen huuhaata.

        Tuokin, että kuormattuna painopisteen korkeus vaikuttaa ajettavuuteen mutta pitkäaisaiseen vähemmän - toi väittämä on tasan tuulesta temmattu (yleensäkin tota painopistehommaa korostetaan ihan liikaa).

        Oon kattellu ammattivehkeitä, ja kyllä niissä pyritään lyhimpään mahdolliseen aisaan.

        Menee nämät monien perustelut minulla yli ymmärryksen. Ne vaikuttaa ihan vaan uskomuksilta.

        tässä ketjussa oli ensimmäinen joka oli sanasta sanaan asiaa. jos esimerkiksi kuorman painopiste on puolimetriä lavan yläpuolella,esim. halkokuorma, moottorikelkka, mönkijä ym. lyhyt kärry repii autoa kuin piru kerjäläistä kuoppaisesta tiestä johtuen, pitkä kulkee tasaisemmin. kärryn lavaahan ei kannata tehdä pitemmäksi kuin kuljetustarve on. itsekin olen ostanut kuomun ensin ja tein lavan niillä mitoilla. minulla on lava 3 metriä ja aisa 1.7 metriä, voin kuljettaa laillisesti 6 metriä pitkiä lankkuja kun kuormaan ne keskelle. perävaunun kuormaahan ei saa koskaan laittaa takapainoiseksi. mutta on kyllä totta että jos kärryllä haetaan vain kerran vuodessa ruusuntaimet kilometrin päässä olevasta k-raudasta ei aisanpituudella ole mitään merkitystä.


      • edelliseen
        kommentti kirjoitti:

        tässä ketjussa oli ensimmäinen joka oli sanasta sanaan asiaa. jos esimerkiksi kuorman painopiste on puolimetriä lavan yläpuolella,esim. halkokuorma, moottorikelkka, mönkijä ym. lyhyt kärry repii autoa kuin piru kerjäläistä kuoppaisesta tiestä johtuen, pitkä kulkee tasaisemmin. kärryn lavaahan ei kannata tehdä pitemmäksi kuin kuljetustarve on. itsekin olen ostanut kuomun ensin ja tein lavan niillä mitoilla. minulla on lava 3 metriä ja aisa 1.7 metriä, voin kuljettaa laillisesti 6 metriä pitkiä lankkuja kun kuormaan ne keskelle. perävaunun kuormaahan ei saa koskaan laittaa takapainoiseksi. mutta on kyllä totta että jos kärryllä haetaan vain kerran vuodessa ruusuntaimet kilometrin päässä olevasta k-raudasta ei aisanpituudella ole mitään merkitystä.

        paljon näkee kuljetettavan myös veneitä, lyhytaisaisella kärryllä painopiste jää helposti akselin takapuolelle ja semmoisen kuorman vetäminen on vaarallista ja täysin laitonta, perävaunun kokonaispainosta on aina kohdistuttava 5-10% auton koukkuun.


      • Homma käsistä
        edelliseen kirjoitti:

        paljon näkee kuljetettavan myös veneitä, lyhytaisaisella kärryllä painopiste jää helposti akselin takapuolelle ja semmoisen kuorman vetäminen on vaarallista ja täysin laitonta, perävaunun kokonaispainosta on aina kohdistuttava 5-10% auton koukkuun.

        Kyllä nyt karkasi homma kokonaan käsistä. Lisää väärää tietoa ja vääriä väittämiä. Oikein tukussa.

        Siis noissa kahdessa viestissä, voi herran jestas!


      • ole tarkoitettu
        Homma käsistä kirjoitti:

        Kyllä nyt karkasi homma kokonaan käsistä. Lisää väärää tietoa ja vääriä väittämiä. Oikein tukussa.

        Siis noissa kahdessa viestissä, voi herran jestas!

        väittämiksi ovat tietoa. useita satojatuhansia kilometrejä on tullut erilaisia kärryjä vedettyä, kymmenkunta on ollut omtekoisia. tämäkin palsta näkyy menneen semmoiseksi että asiallista tietoa ei kannata tyrkyttää.


      • Perävaunumyyjä
        ole tarkoitettu kirjoitti:

        väittämiksi ovat tietoa. useita satojatuhansia kilometrejä on tullut erilaisia kärryjä vedettyä, kymmenkunta on ollut omtekoisia. tämäkin palsta näkyy menneen semmoiseksi että asiallista tietoa ei kannata tyrkyttää.

        Totuus on aina monimutkainen. Sinänsä tietysti on niin ettei vetoaisan pituus ole kovin ratkaiseva.

        Tuota painopistejuttua hieman hämmästelen: olen kuljettanut noin kaksitonnista minikaivuria työnäytöskiertueella lavettimallin perävaunulla, jossa pyörät siis ovat lavan alla, ja vaunussa vetoaisa 130 cm. En ymmärrä mitä tarkoitetaan tuolla että kuorma reuhtoo ja repii vetoautoa. Kyllä se kaivinkone useamman tuhat kilometriä tuli perässä todellakin kuin "mummo sukkasillaan".

        Oman kohtuulisen laajan kokemukseni perusteella, joka sekin käsittää satojatuhansia kilometrejä, väitän että vetoaisan pituudella ei ole merkitystä. Se saa olla niin lyhyt kuin mahdollista. Vedettävyyteen vaikuttavat huomattavasti enemmän muut ominaisuudet.

        Joku taisi määritellä aisapainonkin prosenteissa. Se ei ikävä kyllä taida onnistua, sillä vetopäiden suurimmat sallitut kuormitukset esimerkiksi 3,5 tonnisisisa vaunuissa jäävät kirkaasti alle tuon 5- 10 %. Aisapaino määritetään vetokoukun, vetoauton ja vetopään sallimissa rajoissa - pienin arvo ratkaisee - eikä prosenteissa.

        Kun katselen noita ammattikäyttöön valmistettuja ammativaunuja, joita ammattilaiset vetävät, niin aisapituudet ovat siinä 100 - 130 cm, jarruttomissa vaunuissa ja jarrullisissa vaunuissa painoluokissa 1,5 - 2,5 - 3,5 tonnia.

        Tällaisia vaunuja valmistetaan vuositasolla suurilla tehtailla joka vuosi kymmniätuhansia kappaleita, ja yhteistuotanto vuositasolla on jossain 100 000 - 300 000 kappaleen välissä, noin arviolta, ja saattaa ola tuntuvasti enemmänkin.

        Jos niissä siis on päädytty aisapituuksiin n. 100 cm - 130 cm niin kovasti epäilen etä mien pitemmistä aisoista jotain hyötyä saataisiin.

        Homautan vielä tuosta painopisteestä, joka tuntuu monelle olevan "kauhun paikka": kuten jo kerroin, tällaisilla vaunuilla kuljetetaan kaivinkoneita, esimerkiksi, ja 2 - 2,8 korkuisin pressukapellein tai umpikaapein varustettuina kappaletavaraa, ja vaunut ovat siis enimmäkseen lavetimalleja, joissa lavakorkeus on 55 - 85 cm maasta, ja kokonaiskorkeus usein yli 3 metriä.

        Erinomaisen hyviä vetää, ja pysyvät oikein hyvin pystyssä. Eivät reuhdo eivätkä revi.

        Ainoa tieto mikä minulta puuttuu on kokemus erilaisista omavalmisteista. Niiden reuhtomisista tai painopisteistä en luonnollisestikaan osaa sanoa mitään.

        Minustakin joskus tuntuu, että ns. henkilöauton keskiakseliperävaunuun liittyy kovin paljon tunnetta ja uskomuksia. Hämmästyttävää, sillä loppujen lopuksi kyseessä on verrattain yksinkertainen laite.

        Toki tämänkin palstan rikkaus on avoimessa keskustelussa, joten sitä sopii jatkaa. Ei siitä haittaa voi olla.

        Muistetaan sitten, että arviot veto-ominaisuuksista toivottavasti perustuvat perävaunulle sallittuun suurimpaan vetonopeuteen eli siihen 80 km/h.

        Aivan liian usein työssäni kuulen miten mikäkin kärry käyttäytyy 120 km/h nopeudessa 2,5-tonninen Bobcat kyydissä. Sellaiset mielipiteet tuskin tälle palstalle kuuluvat, tai yleensä mihinkään keskusteluun.

        Vedelläänpä maltilla, kärryjä ja keskustelua!


      • monessa
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Totuus on aina monimutkainen. Sinänsä tietysti on niin ettei vetoaisan pituus ole kovin ratkaiseva.

        Tuota painopistejuttua hieman hämmästelen: olen kuljettanut noin kaksitonnista minikaivuria työnäytöskiertueella lavettimallin perävaunulla, jossa pyörät siis ovat lavan alla, ja vaunussa vetoaisa 130 cm. En ymmärrä mitä tarkoitetaan tuolla että kuorma reuhtoo ja repii vetoautoa. Kyllä se kaivinkone useamman tuhat kilometriä tuli perässä todellakin kuin "mummo sukkasillaan".

        Oman kohtuulisen laajan kokemukseni perusteella, joka sekin käsittää satojatuhansia kilometrejä, väitän että vetoaisan pituudella ei ole merkitystä. Se saa olla niin lyhyt kuin mahdollista. Vedettävyyteen vaikuttavat huomattavasti enemmän muut ominaisuudet.

        Joku taisi määritellä aisapainonkin prosenteissa. Se ei ikävä kyllä taida onnistua, sillä vetopäiden suurimmat sallitut kuormitukset esimerkiksi 3,5 tonnisisisa vaunuissa jäävät kirkaasti alle tuon 5- 10 %. Aisapaino määritetään vetokoukun, vetoauton ja vetopään sallimissa rajoissa - pienin arvo ratkaisee - eikä prosenteissa.

        Kun katselen noita ammattikäyttöön valmistettuja ammativaunuja, joita ammattilaiset vetävät, niin aisapituudet ovat siinä 100 - 130 cm, jarruttomissa vaunuissa ja jarrullisissa vaunuissa painoluokissa 1,5 - 2,5 - 3,5 tonnia.

        Tällaisia vaunuja valmistetaan vuositasolla suurilla tehtailla joka vuosi kymmniätuhansia kappaleita, ja yhteistuotanto vuositasolla on jossain 100 000 - 300 000 kappaleen välissä, noin arviolta, ja saattaa ola tuntuvasti enemmänkin.

        Jos niissä siis on päädytty aisapituuksiin n. 100 cm - 130 cm niin kovasti epäilen etä mien pitemmistä aisoista jotain hyötyä saataisiin.

        Homautan vielä tuosta painopisteestä, joka tuntuu monelle olevan "kauhun paikka": kuten jo kerroin, tällaisilla vaunuilla kuljetetaan kaivinkoneita, esimerkiksi, ja 2 - 2,8 korkuisin pressukapellein tai umpikaapein varustettuina kappaletavaraa, ja vaunut ovat siis enimmäkseen lavetimalleja, joissa lavakorkeus on 55 - 85 cm maasta, ja kokonaiskorkeus usein yli 3 metriä.

        Erinomaisen hyviä vetää, ja pysyvät oikein hyvin pystyssä. Eivät reuhdo eivätkä revi.

        Ainoa tieto mikä minulta puuttuu on kokemus erilaisista omavalmisteista. Niiden reuhtomisista tai painopisteistä en luonnollisestikaan osaa sanoa mitään.

        Minustakin joskus tuntuu, että ns. henkilöauton keskiakseliperävaunuun liittyy kovin paljon tunnetta ja uskomuksia. Hämmästyttävää, sillä loppujen lopuksi kyseessä on verrattain yksinkertainen laite.

        Toki tämänkin palstan rikkaus on avoimessa keskustelussa, joten sitä sopii jatkaa. Ei siitä haittaa voi olla.

        Muistetaan sitten, että arviot veto-ominaisuuksista toivottavasti perustuvat perävaunulle sallittuun suurimpaan vetonopeuteen eli siihen 80 km/h.

        Aivan liian usein työssäni kuulen miten mikäkin kärry käyttäytyy 120 km/h nopeudessa 2,5-tonninen Bobcat kyydissä. Sellaiset mielipiteet tuskin tälle palstalle kuuluvat, tai yleensä mihinkään keskusteluun.

        Vedelläänpä maltilla, kärryjä ja keskustelua!

        asiassa aivan oikeassa kuitenkin ison maasturin ja 3 tonnisen kärrin kanssa ei välttämättä näe näitä köyhempien ongelmia. jos pienen corollan omistajalla sattuu olemaan vene ja ja jotain rakennustarvikkeitakin pitäisi kuljettaa. pitäisi olla kärry joka on kevyt että saa panna jotain kuormaakin. nykyään on myytävänä kymmeniä eri merkkejä pieniä kärryjä, ne taitavat tulla virosta samasta prässistä kun ovat saman pituisia. omistin aikoinaan kärryn jossa oli jatkettava aisa, oli aluksi hyvä mutta alkoi vanhemmiten helisemään siitä jatkosta joten vedin sen pisimpään asentoon ja hitsasin kiinni en vieläkään ymmärrä mihin niitä lyhempiä asentoja tarvitaan. tuota vain korostaisin että perävaunua ei koskaan saa kuormata takapainoiseksi eikä ylittää 80 nopetta.


      • tervejärkinen

        tai ainakin kokemusta omaava. Kunhan höpöttävät,liekö koskaan yrittäneet peruuttaa peräkärriä


      • tervejärkinen on?
        tervejärkinen kirjoitti:

        tai ainakin kokemusta omaava. Kunhan höpöttävät,liekö koskaan yrittäneet peruuttaa peräkärriä

        Hääh? Kuka on tervejärkinen? Tarkoitaks tota Rautakouraa, jonka kirjotus on yhtä höpöhöpöä, siis että väittä yhtä ja seuraavsaa lauseessa kääntää sen toisteppäin?
        Mitä tekemistä vetoaisan pituudella on kuorman painopisteen kanssa. Ei nin mitään. Ainoo peruuttamiseen todella vaikuttava mitta on etäisyys vetokuulasta akselille.
        Kaikki muu on puhasta höpöhöpöö.
        Härmäläiset siis suomalaisten pajamiesten salatiedettä koko aisapituushöpinä. Aisan mitaks riittää se että kärrin lava ei kääntyessä ota kii vetoauton perään. Kaikki muu väite on höpöö.
        Peruutannu oon paljon ja pitkään ja ahtaisiin paikkoihin kaikenmoislla vetoautoilla.
        Jos haluu helpon peruutuskärrin niin sellanen vaan jossa on pitkä lava, sehän on hyätytilaa kaikki ja vetokuulasta akselille toi 350 senttiä.
        Jos tulee liika painava kärri niin jarrukärriä vaan ja ongelmat ratkee. Ei noilla jarruttomilla muutoska saa kohta ajaa kun terveisiä vaan, sen verran alas tulee veoautojen kytkentämassat. Kyllä on hassu keksintö koko juttu että vetoaisan pituus lavan etureunasta mitaten jotain vaikuttas.
        Eihän sillä pitkällä aisalla ja lyhällä lavalla saada muuta aikaan kun että kärri oikoo pirusti ja on ikävä ajaa ahtaisa paikoissa.
        Oon nääs senverran niitä vedelly vuodesta 1964 alkain.


    • se noin

      jos ajatellaan että sulla on akselista 3.3 metriä nuppiin mikä on peruuttmista ajatellen sopiva, jos lava olisi 3 metriä jäisi aisanpituudeksi 1.75 kun laitat akselin lava keskipisteestä 5 senttiä taaksepäin. jos jatkat lavaa aisan päälle pitää sitä jatkaa myös taaksepäin saman verran sitten sulla on iso lava joka on myös painava. jarruton 1 akselinen 3 metrin lavalla painaa 200 kg, jarrullinen 250 kg jos lavaa jatketaan metrillä nousee paino 100 kg. näihin painoihin pääsemiseksi pitää kaiki lujuudet laskea tarkasti. kärryllehän ei saada täysiä kantavuuksia jos ei lava ole sijoitettu akseliin nähden siten että vetokoukkuun kohdistuu 5%.

      • maximi

        aisapaino henkilöauton kärreissä on 4% tai 25kg.
        Pienempi massa ratkaisee, sillä molempia ehtoja tulee noudattaa. 5% aisapaino on siis laiton.
        Kuormureilla ja traktoreilla on sitten eri pykälät samassa laissa.


    • aisaa kannata

      Lavan etureunasta mitata... "aisahan" alkaa oikeasti jo akselista. Lavan etureunasta vetoukoukkuun välinen aisa on vain tilaa kääntymistä varten. Eli jos aisa olisi 1,5m mittainen ja lavanetureunasta akseliin olisi 1,5m niin aisan pituus on jo kolme metriä. mikä riittää varmasti.

      Traktoreiden kärryissähän on pyörät aivan lavan takana, joten niissä on tosi pitkä aisa... mutta aisapaino kasvaa hurrjasti.

      • Minäkii

        No ihan samaa mieltä meikäläinen. Että mikä myyntivaltti se on kun kehutaan että pitkä aisa? Tai että sanotaan että aisan pitää olla vähintään senjasen pitunen? Joku kirjotti että oli nähnyt kärryn jossa oli 105 cm aisa lavasta koukkuun mitattuna. Sitä en tiedä mutta näin ranskalaistekosen bop-catti kärryn ja siinä oli kilven mukaan kokonaismassa 3500 kg ja sipasin hiacesta rullamitan niin oli aisa lavan etureunasta koukkaan jotain 115 cm. Kysyin käyttäjältä joka oli vuokramies oliko millainen vetää, ja sanoi että tosi hyvä oli ainakin hänen 2,7 tonnisen bob-cattin kanssa. Kärryn merkki oli Egin.


    • kasvaa ..

      Lava on aisaa painavampi ja kalliimpi osa. Etenkin jarruttomissa kärryissä kärrin painolla on merkitystä, kun sallittu kokonaispaino voi olla alle 500 kg.
      Ja kun sitä lavaa pitää kasvattaa molemmista päistä, niin myös kokonaispituus kasvaa ja varastointi vaikeutuu. Pitkä aisa mahtuu helpommin pihan nurkkaan ja antaa mahdollisuuden kuljettaa esim. lautanippua.

      Ja kyllä niitä pitkiäkin kärryjä on saatavilla. Työkaverilla on sellainen, perässä luki kai jotakin : "Aisapojat Parasta perään."
      Eikös ole kiva, että on valinanvaraa.

      • Älä kusaa lautanippua

        Valinnavara on hyvä juttu. Se vaan on ikävätä että ei mee jakeluun toi että lautanippua ei sun kuvaamllas kärryllä pidä kuskaaman, vaikka aisa ulottus naapurin tontille asti.

        Puu on painavaa ja pitkää. Takaylitys on laissa määrätty. Mitä pitemmäksi aisaa venytät, sen suuremmaksi kasvaa aisapaino - koska lain mukaan et saa sitä nippuas takana määrääns pitemmälle viedä.

        Tota mä en ymmärrä että pitkä aisa mahtus yhtään paremmin yhtään mihinkään kun lyhyt aisa.

        Jos jarruttoman kärrin kytkentämassa on vaikka 450 kg, ja siin on lyhyt lava ja pitkä aisa, ja kärri ttessään painaa siin 200 kg (uusien vetoaisojen myötä) niin montaks lautaa sun lautanippuun laillisesti painon ja sallitun aisapainon kans mahtuu?

        Elähän hölise veikkoseni! Hiukan pitäis tota lakiakin kunnioittaa. Vaik eipä kaiten ole olemassa muuta ryhmää kuin jarruttomien kärrien omistajat jokka täysin piittaamattomasti rikkoaa lakia jos toistakin.

        Kyllä selkee periaate on että kuorman pitäs mahtuu kärrin lavan sisäpuolelle.


      • yksi lauta
        Älä kusaa lautanippua kirjoitti:

        Valinnavara on hyvä juttu. Se vaan on ikävätä että ei mee jakeluun toi että lautanippua ei sun kuvaamllas kärryllä pidä kuskaaman, vaikka aisa ulottus naapurin tontille asti.

        Puu on painavaa ja pitkää. Takaylitys on laissa määrätty. Mitä pitemmäksi aisaa venytät, sen suuremmaksi kasvaa aisapaino - koska lain mukaan et saa sitä nippuas takana määrääns pitemmälle viedä.

        Tota mä en ymmärrä että pitkä aisa mahtus yhtään paremmin yhtään mihinkään kun lyhyt aisa.

        Jos jarruttoman kärrin kytkentämassa on vaikka 450 kg, ja siin on lyhyt lava ja pitkä aisa, ja kärri ttessään painaa siin 200 kg (uusien vetoaisojen myötä) niin montaks lautaa sun lautanippuun laillisesti painon ja sallitun aisapainon kans mahtuu?

        Elähän hölise veikkoseni! Hiukan pitäis tota lakiakin kunnioittaa. Vaik eipä kaiten ole olemassa muuta ryhmää kuin jarruttomien kärrien omistajat jokka täysin piittaamattomasti rikkoaa lakia jos toistakin.

        Kyllä selkee periaate on että kuorman pitäs mahtuu kärrin lavan sisäpuolelle.

        jos et tiedä minkä verran on sallittu takaylitys niin se on 2 metriä merkittynä punaisella lipulla päiväsaikaan punainen valo pimeällä. 1 metriä ei tarvi merkitä. jos lautasi on 5 m pitkä ja takapainoista kuormaa ei missään tapauksessa saa vetää niin mietippä mikä hyöty on pitkästä aisasta.


      • Yksi lauta
        yksi lauta kirjoitti:

        jos et tiedä minkä verran on sallittu takaylitys niin se on 2 metriä merkittynä punaisella lipulla päiväsaikaan punainen valo pimeällä. 1 metriä ei tarvi merkitä. jos lautasi on 5 m pitkä ja takapainoista kuormaa ei missään tapauksessa saa vetää niin mietippä mikä hyöty on pitkästä aisasta.

        Jos lava on, kuten täällä on esitetty ja haluttu, pieni ja siis lyhyt, niin viiden metrin lautanipulla käyännössä aisapino on joko negatiivinen tai liiaksi postiivinen.

        Sallitut ylitykset eivät ole tavoite. Tavoite on oikea lavamitta. Ei ole maailmassa mitään järjettömämpää kuin tyyppi, joka yrittää kakkosnelosnippua kuskata jarruttomalla perävaunulla peruslavamitoin 125 x 265. Kuorma laitojen päällä, koska muuten sitä ei trukilla sinne saa, ja järjettömiä ylityksiä joka suuntaan.

        Laillinen kantavuus sekä kytkentämassa ylitetään roimasti. ja en seurauksena sitten bussipysäkillä parin, kolmen miehen voimin yritetään painaa aisa takaisin koukkuun. Tai ihmetellään katkennutta aisaa. Tai alla lisahtaneita pyöriä.

        Vain maa-ainesten ajossa syyllistytään vielä rankempiin rikkomuksiin.

        Noissa asioissa ei aisan pituus auta yhtään.


      • yksi lauta
        Yksi lauta kirjoitti:

        Jos lava on, kuten täällä on esitetty ja haluttu, pieni ja siis lyhyt, niin viiden metrin lautanipulla käyännössä aisapino on joko negatiivinen tai liiaksi postiivinen.

        Sallitut ylitykset eivät ole tavoite. Tavoite on oikea lavamitta. Ei ole maailmassa mitään järjettömämpää kuin tyyppi, joka yrittää kakkosnelosnippua kuskata jarruttomalla perävaunulla peruslavamitoin 125 x 265. Kuorma laitojen päällä, koska muuten sitä ei trukilla sinne saa, ja järjettömiä ylityksiä joka suuntaan.

        Laillinen kantavuus sekä kytkentämassa ylitetään roimasti. ja en seurauksena sitten bussipysäkillä parin, kolmen miehen voimin yritetään painaa aisa takaisin koukkuun. Tai ihmetellään katkennutta aisaa. Tai alla lisahtaneita pyöriä.

        Vain maa-ainesten ajossa syyllistytään vielä rankempiin rikkomuksiin.

        Noissa asioissa ei aisan pituus auta yhtään.

        ja matkaa mökille 30 kilsaa voit ihan hyvin tilata kuorma-auton se ei maksa kuin 60 euroa. tai kantaa sen kainalossa kuntokin nousee. mutta anna olla sen lyhytaisaisen kärryn siellä takapihalla, siitä takapainoisesta kuormasta saattaa saada sakot.


      • aisapaino ylityksestä sakot...
        yksi lauta kirjoitti:

        ja matkaa mökille 30 kilsaa voit ihan hyvin tilata kuorma-auton se ei maksa kuin 60 euroa. tai kantaa sen kainalossa kuntokin nousee. mutta anna olla sen lyhytaisaisen kärryn siellä takapihalla, siitä takapainoisesta kuormasta saattaa saada sakot.

        Myös aisapainon ylityksestä saa sakot. Tosin yksi lauta ei riitä tuomaan sakkoja aisapainon ylityksestä eikä negatiivisesta aisapainosta - laudan paino ei riitä kumpaankaan.

        Yksi lauta taitaa mukavimmin kulkea auton kattotelineellä!

        Aika harva tarvitsee 5 metrin pituista lautaa. Monesti ongelma ratkeaa kun viitsii sahata laudat jo lähtöpisteessä sen mittaisiksi kuin millaisina ne loputa tarvitaan.

        Mutta kyllä se vaan niin on, että 125 x 265 kärryyn kun lyödään PUUTAVARANIPPU ja luotetaan pitkään vetoaisaan, niin aisapaino ylitetään ilman muuta. Sakon paikka. Jos sakon ehti saada ennen kuin aisa katkeaa.

        Aivan varmaa on, että jos tuo sinänsä näihin kärryihin kuulumaton PUUTAVARANIPPU lastataan takapainoiseksi niin silloin leikitään ihmishengillä.

        Jos sitä puutavaraa enemmän joutuu kuljettamaan, niin kyllä ainoa järkiratkaisu on lyhyt aisa ja pitkä lava, niin että kuorma mahtuu lavan sisäpuolelle.

        Surullisen uein näitä kevytkärryjä ja puutavaranippuja näkee milloin mitenkin päin tienposkessa. Yksinkertaisesti siksi ettei tuollaisia kärryjä, aisan pituudesta riippumatta, ole suunniteltu ja tarkoitettu 5 - 6 metrisen tavaran kuljettamiseen.

        Se nyt vaan on FAKTA että vetoaisan pidentäminen ei poista tätä tosiasiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe