Minkälaista työtä voisi kuvitella olevan ulkomailla tarjolla , jos ei osaa esim. englantia?
Onkohan minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä töihin kielitaidottomana?
Ulkomaille ilman kielitaitoa
25
7308
Vastaukset
- pahastu
mutta kuinka on mahdollista ettet osaa puhua englantia? Onko edes suomalaisia, jotka eivät puhu englantia?
Joo, itse en kyllä uskaltaisi ilman englannin kielen taitoa lähteä paljon pohjoismaita kauemmas. Puhutko edes ruotsia?- kielitaito
Manner-euroopassa on etupäässä alueita joissa sen lontoon murteen voi työntää takapuoleensa!
Saksa, Itävalta, suurin osa Sveitsiä, osa Belgiaa, Elsas-Lothringenin alue sekä paikoitellen entiset itäblokin maat.
Saksa on kova sana.
Espanjalla puolestaan pärjäilee mukavasti Espanjan ulkopuolella Italiassa ja Romaniassa.
Portugalin kielisillä alueilla tulee ymmärretyksi mutta niiden ymmärtäminen on joskus hankalaa.
Koko etelä- ja väliamerikka, Brasiliaa lukuunottamatta, ovat espanjan kielisiä.
Lontoon murre on hyvin toimiva koko skandinaviassa (tietysti myös ruotsi = skandinavinska), Hollannissa ja tietenkin Brittein saarilla.
Ilmeisesti netin kylkiäisenä on nuoremman porukan englannin taito kohentunut myös mantereella mutta turistikeskusten ja monitähtisten hotellien ulkopuolella on paikallinen kieli täysin ylivoimainen.
Lontoon osaajat saattavat olla todella harvassa. - Juuri oikeaan aikaan syntynyt
Ne, jotka ovat syntyneet ennen v.1960, eivätkä ole käyneet keskikoulua, eivät ole koskaan lukeneet koulussa englantia. Ennen peruskoulun tuloa keskikoulu oli maksullinen, eikä kaikilla perheillä ollut varaa maksaa lastensa koulutusta. Lisäksi asenne ainakin maaseudulla oli työ-, eikä koulutuspainotteinen. Kuvio oli selvä, naisen paikka oli kotona lapsia hoitamassa ja mies tienasi perheen elatuksen. Siis suomessa on todellakin paljon täysin kielitaidottomia. Itse olen lukenut sekä englantia että ruotsia, mutta koska en ole juuri käyttänyt kumpaakaan, voin sanoa olevani melkein kielitaidoton. Kuitenkin minulla on palava halu lähteä ulkomaille töihin, kunhan ensin selvitän kaikki asiaan liittyvät perusrealiteetit.
- ja tylsää
Käytännössä edellyttää, että päädyt työyhteisöön, jossa on äidinkieltäsi puhuvia tulkkaamaan kykeneviä henkilöitä, koska työnantaja tuskin sinua varten tulkkia palkkaa perehdytyksen ajaksi. Epäilemättä vielä löytyy tehtäviä, joiden suorittaminen ei edellytä jatkuvaa suoraa kommunikaatiota natiivien kanssa, mutta niiden määrä on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä koneiden korvatessa kielitaidottomat useimmissa ruumiillisissa töissä. Lisäksi Euroopan maissa lainsäädäntö nykyään asettaa ummikon palkkaavan yrityksen vaikeaan asemaan vaikkapa työtapaturman sattuessa. Miten yritys osoittaa, että turvallisuusohjeet oli asianmukaisesti kommunikoitu työntekijälle, joka ei niitä itse pysty lukemaan? Nykyään voi lisäksi olla vaikea löytää tehtävia, joissa voit huhkia kahdeksan tuntia päivässä kommunikoimatta kenenkään kanssa. Voit kenties lähteä poimimaan marjoja Ukrainaan, koska ukrainalaiset kielitaidottomat marjanpoimijat tulevat Suomeen harjoittamaan ammattiaan. Joka tapauksessa valitsemallasi uralla pääset omakohtaisesti kokemaan, mitä on olla pahnan pohjimmainen.
- kannattaisi harkita
kannattaa opiskella edes eglanti ensi ennenkuin haikailee ulkomaille. miten meinasit hoitaa käytännön asiat kuten asunnon hankkimisen ja ruokaostokset jos et osaa edes englantia?
- kielitaito
kannattaisi harkita kirjoitti:
kannattaa opiskella edes eglanti ensi ennenkuin haikailee ulkomaille. miten meinasit hoitaa käytännön asiat kuten asunnon hankkimisen ja ruokaostokset jos et osaa edes englantia?
Mitenkäs paljon luulet sen englannin auttavan esimerkiksi pienen espanjalaisen kaupungin työnvälityksessä tai marketissa.
Itsepalvelustahan aina sapuskaa löytyy mutta entä lihakaupassa neuvottelu vaikkapa broilerin pilkkomisesta.
Englannin ihailijat eivät ole olleet todella tilanteissa ko. kielialueen ulkopuolella (jotain inklesisiä lukuun ottamatta) tai työskentelevät jossain englannin kielisessä Nokiassa.
Niin, Euroopassa Maltalla pärjää englannilla.
Egyptissä se on, maaseudun ulkopuolella, yleistä.
Löytyyhän näitä!
Niukkojen taitojen tehokas käyttö on tärkeämpää kuin "oikean" kielen teoreettinen hallinta. - on mahdollista
kielitaito kirjoitti:
Mitenkäs paljon luulet sen englannin auttavan esimerkiksi pienen espanjalaisen kaupungin työnvälityksessä tai marketissa.
Itsepalvelustahan aina sapuskaa löytyy mutta entä lihakaupassa neuvottelu vaikkapa broilerin pilkkomisesta.
Englannin ihailijat eivät ole olleet todella tilanteissa ko. kielialueen ulkopuolella (jotain inklesisiä lukuun ottamatta) tai työskentelevät jossain englannin kielisessä Nokiassa.
Niin, Euroopassa Maltalla pärjää englannilla.
Egyptissä se on, maaseudun ulkopuolella, yleistä.
Löytyyhän näitä!
Niukkojen taitojen tehokas käyttö on tärkeämpää kuin "oikean" kielen teoreettinen hallinta.ettei suomalainen (alle 60-vuotias) osaa puhua edes auttavasti englantia? Kyllä siinä jotain vikaa pitää olla...
- kielitaito
on mahdollista kirjoitti:
ettei suomalainen (alle 60-vuotias) osaa puhua edes auttavasti englantia? Kyllä siinä jotain vikaa pitää olla...
Jos aloittaja ei kysyisi TYÖTÄ niin epäilisin erään tietyn etnisen vähemmistön edustajaksi.
Taitaa olla muuten vaan poikkeava.
Kyllä sinä oikeassa olet.
Ikänsä puolesta työstä kiinnostuneilla on ollut mahdollisuus oppia ko. kieli riittävään valmiuteen.
Yksilöllisistä ominaisuuksista riippuu sen käyttö.
Saako suukin auki vai ei.
Eräs tekijä, jota olen painottanut vaimolleni ( hoitaa latinalaiset kielet ) on ajatuksen kääntäminen kyseiselle kielelle.
Siis, ei ajatella suomeksi ja ryhdytä kääntämään vaan ajatellaan siinä tilanteessa käytettävällä kielellä vaikka menisi sönkkäämisksikin.
Yhden sanan ilmaisuun voi käyttää koko lauseen. - tommerman
kielitaito kirjoitti:
Jos aloittaja ei kysyisi TYÖTÄ niin epäilisin erään tietyn etnisen vähemmistön edustajaksi.
Taitaa olla muuten vaan poikkeava.
Kyllä sinä oikeassa olet.
Ikänsä puolesta työstä kiinnostuneilla on ollut mahdollisuus oppia ko. kieli riittävään valmiuteen.
Yksilöllisistä ominaisuuksista riippuu sen käyttö.
Saako suukin auki vai ei.
Eräs tekijä, jota olen painottanut vaimolleni ( hoitaa latinalaiset kielet ) on ajatuksen kääntäminen kyseiselle kielelle.
Siis, ei ajatella suomeksi ja ryhdytä kääntämään vaan ajatellaan siinä tilanteessa käytettävällä kielellä vaikka menisi sönkkäämisksikin.
Yhden sanan ilmaisuun voi käyttää koko lauseen.Aika outoa puhetta tuosta englannin kielen puutteesta.Minä tunnen monta Suomalaista jotka eivät puhu tuota kieltä,itseni mukaan lukien.
Kun minä kävin kansakoulua 60-luvulla ei kielet
olleet pakollisia viellä,siis en lukenut.
Olen työelämäni aikana ollut useassa maassa töissä,eikä koskaan minulle annettu työtehtävä ole jäänyt suorittamatta sen takia että en osaa
englantia.Tekeehän kuuro-mykätkin töitä.Tottakai
riippuu paljon ammatista että tarviiko ostata
englantia,esim.sairaanhoitajan englannissa pitää
osata englantia:))Mutta esim.rakennuspuolella kielellä ei ole mitään merkitystä.Kun minä tulin Norjaan etsimään töitä eka kerran,oli Suomi ainoa kieli jota osasin.Minulla oli mukana paperi
jossa luki kuka olen,mistä olen ja että etsin töitä,helppoa.Lomilla olen ollut milloin missäkin
maassa.Olen varannut hotellihuonneen,ostanut lentoliput,ikinä en ole jäänyt pulaan kielitaidottomuuteni takia.Joku sanoi tuossa ylempänä että miten ostat ruokaa kun ei puhu englantia,huh,huh.Ruokaa ostetaan ihan samalla tavalla kuin Suomessa,kerätään koriin ja maksetaan kassalle.Voi olla että tuo epäilijä ei ole käynyt koti kylänsä ulkopuolella,siis
peräkammarin poika.Kyllä minä sen myönnän että moni asia olisi sujunut helpommin jos olisin osannut Englantia,mutta hyvin olen pärjännyt.
Että viestiketjun aloittajalle vaan terveisiä
että kyllä maailmalla pärjää Suomen kielellä ja käsillä erittäin hyvin. - kielitaito
tommerman kirjoitti:
Aika outoa puhetta tuosta englannin kielen puutteesta.Minä tunnen monta Suomalaista jotka eivät puhu tuota kieltä,itseni mukaan lukien.
Kun minä kävin kansakoulua 60-luvulla ei kielet
olleet pakollisia viellä,siis en lukenut.
Olen työelämäni aikana ollut useassa maassa töissä,eikä koskaan minulle annettu työtehtävä ole jäänyt suorittamatta sen takia että en osaa
englantia.Tekeehän kuuro-mykätkin töitä.Tottakai
riippuu paljon ammatista että tarviiko ostata
englantia,esim.sairaanhoitajan englannissa pitää
osata englantia:))Mutta esim.rakennuspuolella kielellä ei ole mitään merkitystä.Kun minä tulin Norjaan etsimään töitä eka kerran,oli Suomi ainoa kieli jota osasin.Minulla oli mukana paperi
jossa luki kuka olen,mistä olen ja että etsin töitä,helppoa.Lomilla olen ollut milloin missäkin
maassa.Olen varannut hotellihuonneen,ostanut lentoliput,ikinä en ole jäänyt pulaan kielitaidottomuuteni takia.Joku sanoi tuossa ylempänä että miten ostat ruokaa kun ei puhu englantia,huh,huh.Ruokaa ostetaan ihan samalla tavalla kuin Suomessa,kerätään koriin ja maksetaan kassalle.Voi olla että tuo epäilijä ei ole käynyt koti kylänsä ulkopuolella,siis
peräkammarin poika.Kyllä minä sen myönnän että moni asia olisi sujunut helpommin jos olisin osannut Englantia,mutta hyvin olen pärjännyt.
Että viestiketjun aloittajalle vaan terveisiä
että kyllä maailmalla pärjää Suomen kielellä ja käsillä erittäin hyvin.Se epäilijä sanoi ettei englanti paljoa auta jos espanjalaisen lihamestarin kanssa pitäisi neuvotella lihan esikäsittelystä.
Ei kukaan ole kielitaidottomuuttaan nälkään kuollut.
Ilmaisu: "Tulee toimeen" on itsestään selvyys.
Totta kai tulee toimeen. Kyse on vain siitä, minkä tasoisesti!
Se epäilijä on itse sekä myös perheineen elellyt etupäässä manner-euroopassa, Saksa, Hollanti (englanti toimii), Belgia, Sveitsi, Itävalta, Unkari, Puola, Tsekinmaa, Slovenia, Slovakia, Italia, Romania, Ranska ja Espanja ja siellä todennut näiden kahden kielen, saksa ja espanja, monikäyttöisyyden.
Ranskassa epäilijä on ollut tilanteessa jossa saksalaisen on täytynyt toimia tulkkina seurustellessaan ranskalaisen kanssa. Englanti oli SIINÄKIN tilanteess käyttökelvoton.
Se epäilijä myöntää englannin monikäyttöisyyden = jos muuta ei osaa niin englanti on hyvä.
Kuitenkin se epäilijä on ärsyyntynyt englannin yksinomaisen hehkuttamisen johdosta.
Pari manner-euroopan kieltä avaa aivan toisenlaisia mahdollisuuksia ja antaa sisältöä elämään.
Enklanti ei ole yyper alles! - kuitenkin
kielitaito kirjoitti:
Se epäilijä sanoi ettei englanti paljoa auta jos espanjalaisen lihamestarin kanssa pitäisi neuvotella lihan esikäsittelystä.
Se epäilijä on itse sekä myös perheineen elellyt etupäässä manner-euroopassa, Saksa, Hollanti (englanti toimii), Belgia, Sveitsi, Itävalta, Unkari, Puola, Tsekinmaa, Slovenia, Slovakia, Italia, Romania, Ranska ja Espanja ja siellä todennut näiden kahden kielen, saksa ja espanja, monikäyttöisyyden.
Ranskassa epäilijä on ollut tilanteessa jossa saksalaisen on täytynyt toimia tulkkina seurustellessaan ranskalaisen kanssa. Englanti oli SIINÄKIN tilanteess käyttökelvoton.
Se epäilijä myöntää englannin monikäyttöisyyden = jos muuta ei osaa niin englanti on hyvä.
Kuitenkin se epäilijä on ärsyyntynyt englannin yksinomaisen hehkuttamisen johdosta.
Pari manner-euroopan kieltä avaa aivan toisenlaisia mahdollisuuksia ja antaa sisältöä elämään.
Enklanti ei ole yyper alles!ihmettelen sitä MITEN on mahdollista että joku ei puhu englantia tai muitakaan vieraita kieliä. Kyllä se on osoitus yleissivistyksen puutteesta. Itse ainakin kipin kapin opettelisin pari vierasta kieltä jos en niitä tähän ikään osaisi. Noloa suorastaan.
Ja tommerman se on englanti pienellä e-kirjaimella... - tommerman
kuitenkin kirjoitti:
ihmettelen sitä MITEN on mahdollista että joku ei puhu englantia tai muitakaan vieraita kieliä. Kyllä se on osoitus yleissivistyksen puutteesta. Itse ainakin kipin kapin opettelisin pari vierasta kieltä jos en niitä tähän ikään osaisi. Noloa suorastaan.
Ja tommerman se on englanti pienellä e-kirjaimella...Siinäs näät,en edes osaa kirjoittaa enklanniksi.................
- Minäkö?
En ole menossa ulkomaille etsimään paskaduuneja ja osaan aivan riittävän hyvin englantia työskennelläkseni Suomessa ulkomaalaisten kanssa. Toisaalta kiinalaiset ovat uskomaton esimerkki siitä, miten täysin ilman kielitaitoa voi työskennellä missä tahansa. Ilmiö perustuu heidän hyvin vahvaan yhteisöllisyyteensä, jonka seurauksena yhteisön kielitaitoiset jäsenet hoitavat asiat toisten puolesta ja saavat siinä sivussa itsekin vähän ekstraa.
- ällötää
Minäkö? kirjoitti:
En ole menossa ulkomaille etsimään paskaduuneja ja osaan aivan riittävän hyvin englantia työskennelläkseni Suomessa ulkomaalaisten kanssa. Toisaalta kiinalaiset ovat uskomaton esimerkki siitä, miten täysin ilman kielitaitoa voi työskennellä missä tahansa. Ilmiö perustuu heidän hyvin vahvaan yhteisöllisyyteensä, jonka seurauksena yhteisön kielitaitoiset jäsenet hoitavat asiat toisten puolesta ja saavat siinä sivussa itsekin vähän ekstraa.
sottasia ja niitä alkaa olla Suomessa liikaa.
Sorry, mutta kaikkien ei tännekään tarvitsisi tulla. - kielitaidon mitta?
kielitaito kirjoitti:
Se epäilijä sanoi ettei englanti paljoa auta jos espanjalaisen lihamestarin kanssa pitäisi neuvotella lihan esikäsittelystä.
Enklanti ei ole yyper alles!Miksi lihamestarin kanssa pitäisi neuvotella mistään? Olen elänyt Suomessa kohta neljäkymmentä vuotta neuvottelematta koskaan lihamestarin kanssa esikäsittelystä. Käydessäni harvoin lihatiskillä sanon mitä haluan ja kuinka paljon. Sama onnistuisi varmaan myös sormilla osoittelemalla, jos ei kiinnosta jutella. Mielestäni lihamestarin kanssa neuvottelu on maailman typerin kriteeri toimeen tulemiselle.
Olen myös pärjännyt ongelmitta Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa englannilla. Kaikki eivät sitä toki osaa, mutta en minä Suomessakaan ole kokenut ongelmaksi, etten jokaisen vastaantulijan kanssa juttele. Viimeksi tänään bussissa oli taas joku pahvi, joka kuvitteli minun haluavan vaihtaa kuulumisia, koska ollaan sattumalta päädytty samaan bussiin. Taisi kaveri loukkaantua, kun en vastannut mitään. Eli kommunikaatio ei aina onnistu, vaikka kuinka olisi yhteinen kieli. - kielitaito
kielitaidon mitta? kirjoitti:
Miksi lihamestarin kanssa pitäisi neuvotella mistään? Olen elänyt Suomessa kohta neljäkymmentä vuotta neuvottelematta koskaan lihamestarin kanssa esikäsittelystä. Käydessäni harvoin lihatiskillä sanon mitä haluan ja kuinka paljon. Sama onnistuisi varmaan myös sormilla osoittelemalla, jos ei kiinnosta jutella. Mielestäni lihamestarin kanssa neuvottelu on maailman typerin kriteeri toimeen tulemiselle.
Olen myös pärjännyt ongelmitta Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa englannilla. Kaikki eivät sitä toki osaa, mutta en minä Suomessakaan ole kokenut ongelmaksi, etten jokaisen vastaantulijan kanssa juttele. Viimeksi tänään bussissa oli taas joku pahvi, joka kuvitteli minun haluavan vaihtaa kuulumisia, koska ollaan sattumalta päädytty samaan bussiin. Taisi kaveri loukkaantua, kun en vastannut mitään. Eli kommunikaatio ei aina onnistu, vaikka kuinka olisi yhteinen kieli.Tietysti jokainen tyylillään!
Menin sveduihin, Blekingeen 60-luvun puolivälissä.
50-luvun oppikoulun kielten opetuksen perusteella ei pystynyt puhumaan ja ymmärtäminenkin oli hyvin heikkoa.
3-kuukautta olin kuin pönttö päässä. En oppinut ymmärtämään skånskaa enkä saanut minkäänlaista kontaktia paikallisiin.
PÄRJÄSIN VAIKEUKSITTA! Tein ostokset kaupoissa (palveluliikkeet), söin baareissa, tein työni tehtaalla (syyläreiden kokoonpanotinaus).
Ym.
Onneksi ei ollut muita suomalaisia joiden porukkaan olisi linnottautunut.
Muutin Tukholman lähistölle jossa oli mahdollisuus alkaa oppimaan kielen käyttöä.
Kolmen kuukauden erakkokokemus oli minulle tarpeeksi!
Osa elämääni on seurustelu ihmisten kanssa.
Pelkkä TOIMEENTULEMINEN on minulle hengetöntä.
Politiikasta, talouselämästä, urheilusta, paikallisista asioista ym. keskustelu on osa elämäni sisältöä.
En viihdy slaavialueilla enkä Ranskassa koska niillä kielillä en pysty keskustelemaan.
Olen kyllä tullut vaikeuksitta TOIMEEN.
Mm. joutunut järjestämään Ranskassa etuvetokeksinnön kansiremontin, EIKÄ ENGLANTI AUTTANUT PÄTKÄÄKÄÄN!
Joku viihtyy erakkona pitempäänkin.
Minusta kanssakäyminen on osa elämän sisältöä.
Esimerkkini lihamestarista oli eräs vertailupiste.
Olen toki ostanut kokonaisen broilerinkin mutta paljon paremman palvelun saa kun keskustelee ammattimiehen kanssa aterian valmistuksesta siihen liittyvinen lihavalmisteluineen.
Eiväthän kaikki harrasta ruuan laittoa.
Mutta vaikene sinä kaikilla osaamillasi kielillä! - kaikilla kielillä
kielitaito kirjoitti:
Tietysti jokainen tyylillään!
Menin sveduihin, Blekingeen 60-luvun puolivälissä.
50-luvun oppikoulun kielten opetuksen perusteella ei pystynyt puhumaan ja ymmärtäminenkin oli hyvin heikkoa.
3-kuukautta olin kuin pönttö päässä. En oppinut ymmärtämään skånskaa enkä saanut minkäänlaista kontaktia paikallisiin.
PÄRJÄSIN VAIKEUKSITTA! Tein ostokset kaupoissa (palveluliikkeet), söin baareissa, tein työni tehtaalla (syyläreiden kokoonpanotinaus).
Ym.
Onneksi ei ollut muita suomalaisia joiden porukkaan olisi linnottautunut.
Muutin Tukholman lähistölle jossa oli mahdollisuus alkaa oppimaan kielen käyttöä.
Kolmen kuukauden erakkokokemus oli minulle tarpeeksi!
Osa elämääni on seurustelu ihmisten kanssa.
Pelkkä TOIMEENTULEMINEN on minulle hengetöntä.
Politiikasta, talouselämästä, urheilusta, paikallisista asioista ym. keskustelu on osa elämäni sisältöä.
En viihdy slaavialueilla enkä Ranskassa koska niillä kielillä en pysty keskustelemaan.
Olen kyllä tullut vaikeuksitta TOIMEEN.
Mm. joutunut järjestämään Ranskassa etuvetokeksinnön kansiremontin, EIKÄ ENGLANTI AUTTANUT PÄTKÄÄKÄÄN!
Joku viihtyy erakkona pitempäänkin.
Minusta kanssakäyminen on osa elämän sisältöä.
Esimerkkini lihamestarista oli eräs vertailupiste.
Olen toki ostanut kokonaisen broilerinkin mutta paljon paremman palvelun saa kun keskustelee ammattimiehen kanssa aterian valmistuksesta siihen liittyvinen lihavalmisteluineen.
Eiväthän kaikki harrasta ruuan laittoa.
Mutta vaikene sinä kaikilla osaamillasi kielillä!Pointti on, ettei kaikkien kanssa tarvi, ja useimmat eivät haluakaan, jutella. Kaupassa ei käydä seurustelemassa, vaan asiakkaana. Sosiaaliset hullut ja humalaiset, jotka julkisella paikoilla ryhtyvät keskustelmaan tuntemattomien kanssa, ovat lähinnä rasite kielestä riippumatta. Olen löytänyt sekä Saksasta, Ransakasta, Espanjasta että Italiasta englannin taitoista seuraa. Nämä kieleitaitoiset ihmiset lienevät useimmiten muiltenkin ominaisuuksiltaan sellaisia, joiden kanssa haluan keskustella, silla 90 %:lla ystävistäni on akateeminen tausta Suomessakin. En ymmärrä, miksi Keski-Eurooppalaisen maanviljelijän tai työläisen kanssa jutustelu toisi erityistä sisältöä elämääni. Vaikka osaisin heidän kieltä, minulla tuskin olisi heille mitään sanottavaa.
- sulla on
kaikilla kielillä kirjoitti:
Pointti on, ettei kaikkien kanssa tarvi, ja useimmat eivät haluakaan, jutella. Kaupassa ei käydä seurustelemassa, vaan asiakkaana. Sosiaaliset hullut ja humalaiset, jotka julkisella paikoilla ryhtyvät keskustelmaan tuntemattomien kanssa, ovat lähinnä rasite kielestä riippumatta. Olen löytänyt sekä Saksasta, Ransakasta, Espanjasta että Italiasta englannin taitoista seuraa. Nämä kieleitaitoiset ihmiset lienevät useimmiten muiltenkin ominaisuuksiltaan sellaisia, joiden kanssa haluan keskustella, silla 90 %:lla ystävistäni on akateeminen tausta Suomessakin. En ymmärrä, miksi Keski-Eurooppalaisen maanviljelijän tai työläisen kanssa jutustelu toisi erityistä sisältöä elämääni. Vaikka osaisin heidän kieltä, minulla tuskin olisi heille mitään sanottavaa.
elämään. Perisuomalainen asenne tosin. Kun ei ole itselle mitään HYÖTYÄ toisista niin mitäs niiden kanssa juttelemaan. Tämän takia itse en juuri Suomessa, umpimielisten, ahdistuneiden ja sosiaalisesti lahjattomien ihmisten maassa, viihdykään.
p.s onneksi MINÄ puolestani osaan kiertää sinunlaisesi ihmiset kaukaa. - suomalaisen...
ällötää kirjoitti:
sottasia ja niitä alkaa olla Suomessa liikaa.
Sorry, mutta kaikkien ei tännekään tarvitsisi tulla.... kommentoijan kannattaisi opetella kirjoittamaan edes omalla äidinkielellään, ennen kuin alkaa leijailemaan omassa ylemmyydentunnossaan.
- mutta
suomalaisen... kirjoitti:
... kommentoijan kannattaisi opetella kirjoittamaan edes omalla äidinkielellään, ennen kuin alkaa leijailemaan omassa ylemmyydentunnossaan.
Se voisi olla silmiä avaava kokemus kelle tahansa työskennellä kielitaidottamana vieraassa maassa ja kokea mitä on kun koulutuksesta huolimatta voit hakea vain "paskahommia"...siis niitä hommia joista maksetaan kaikkein huonoiten, joissa saat todella raataa toimeentulon hankkiaksesi. Pistää miettimään kuinka hyvin asiat omassa kotimaassa ovat.
- olekin
sulla on kirjoitti:
elämään. Perisuomalainen asenne tosin. Kun ei ole itselle mitään HYÖTYÄ toisista niin mitäs niiden kanssa juttelemaan. Tämän takia itse en juuri Suomessa, umpimielisten, ahdistuneiden ja sosiaalisesti lahjattomien ihmisten maassa, viihdykään.
p.s onneksi MINÄ puolestani osaan kiertää sinunlaisesi ihmiset kaukaa.Valitettavasti monet sinun kaltaiset eivät osaa (edes Suomessa). Olishan se pitänyt arvata, että tulee joku snobi taas listaamaan suomalaisten viat, mutta ota seuraavalla kerralla täältä lähtiessäsi myös Lenita Airisto mukaasi, pliis. Sinänsä olen kiitollinen ettet SINÄ monien kaltaistesi lailla tule yöbussissa minulle örvertämään järjettömyyksiä, joista kukaan ihminen maailmassa ei voi olla kiinnostunut, vaan osaat jättää umpimieliset ja lahjattomat ihmiset rauhaan.
- vientsu
olen samaa mieltä edellisen kanssa kehottaisin lukemaan englantia ja sit hakea ulkomailta töitä oletko edes koskaan ulkomailla ja mikäli olet oliko tulkki mukana?Uskon jos luet Englantia niin aluksi pärjäät missä maassa tahansa vai etkö koulussa ole lukenut kieliä
- hille2
Ruotsilla, hieman kehnollakin, pääsee ainakin hotellin kerrossiivoojaksi Pohjoismaihin.
- Anu M
"Ruotsilla, hieman kehnollakin, pääsee ainakin hotellin kerrossiivoojaksi Pohjoismaihin."
Tosi kuin vesi! :D
- jaksanut
kaikkea lukea mutta et kai sa osaa sita tyota edes hankkia ilman kyseisen maan kielitaitoa tai ainakin englantia.. Jos ei sitten satu hyva tuuri etta jossain suomalaisessa firmassa ulkomailla loytyis sopiva paikka..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535259
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312159
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131721Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421584Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo95948TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o319913