Itä-lapin hakkuut

Liioittelua?!?

Lapinradiossa jatkuvasti puhutaan itä-lapin hakkuista ja jauhetaan asiasta.
Mitä mieltä ulkopuoliset asiasta ovat?
Itse asun sodankylässä, ENKÄ ole metsäalalla mutta silti sympatiani eivät todellakaan ole greenpeacen puolella.
Työpaikallani kävi eräs metsähallituksen pamppu puhumassa aiheesta, ja näytti meille myöskin lukuja.
Itä-lapin hakkuut ovat todellakin huomattavasti vähäpätöisemmät kuin annetaan olettaa. Hakkuumäärä oli paljon pienempi mitä olisi varaa hakata.
Kuten jo kävi ilmi, en ole kummankaan osapuolen puolella, toki hakkuita voisi rajoittaa mutta onhan itä-lapissakin ihmisillä oltava työpaikka.
Sitäpaitsi esimerkiksi Savukosken kunnan alueella sijaitsee UKK- kansallispuisto sekä Maltion luonnonpuisto, eikös se ole riittävä suoja-alue hakkaamattomien erämaiden lisäksi?
Olen varma että moni suuttuu tästä viestistä mutta suuttukoot, saimpahan asiani sanotuksi.

Ja tässä vielä linkki aiheeseen:
www.forestinfo.fi/metsalappi.

10

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopa jooooo

      ihmeen tekemistä työpaikoilla on tuon asian kanssa?

      Joku úlkopuolinen koneurakoitsijajahan siitä hillot ottaa, suurin osa menee tämän liikelaitoksen taseisiin! Paikallisille ei jää mitään muuta kuin kalutut maat.

      Metsähallituksen renkipoikien ei nyt vaan kannata täällä yrittää propagandaansa levitellä, se ei onnistu, hakekaahan hyväuskoisempi foorumi.

      • aloittaja

        Enkös minä juuri sanonut että en ole metsäalalla töissä?
        Matkailualalla kyllä olen.
        Ei sillä että minulla pahemmin kiinnostaisi valita puolia metsähallituksen ja greenpeacen kanssa.
        Sama se minulle vaikka greenpeacen tyypit sais kaikki häädön Namibiaan ja metsähallituksen tyypit kaluais koko itälapin paljaaksi, eipä siinä asiassa ole minulla päätösvaltaa.

        Kiitos ja anteeksi.


      • aivan turha
        aloittaja kirjoitti:

        Enkös minä juuri sanonut että en ole metsäalalla töissä?
        Matkailualalla kyllä olen.
        Ei sillä että minulla pahemmin kiinnostaisi valita puolia metsähallituksen ja greenpeacen kanssa.
        Sama se minulle vaikka greenpeacen tyypit sais kaikki häädön Namibiaan ja metsähallituksen tyypit kaluais koko itälapin paljaaksi, eipä siinä asiassa ole minulla päätösvaltaa.

        Kiitos ja anteeksi.

        tyyppi tänne palstalle kaikenkaikkiaan?


      • aloittaja
        aivan turha kirjoitti:

        tyyppi tänne palstalle kaikenkaikkiaan?

        ..KYLLÄ.
        Entäs sitten?


      • aloittaja tuleeko
        aloittaja kirjoitti:

        ..KYLLÄ.
        Entäs sitten?

        turistit lappiin katsomaan hakattuja metsiä vai mitä? mainitsit savukosken, siellä metsän kasvu on niin hidasta ettei metsätalous juurikaan kannata ja hakkuut suorittaa ulkopuolinen moto hajokoneyhdistelmä ja veromarkat menee muihin pitäjiin!


      • "ulkopuolinen"
        aloittaja tuleeko kirjoitti:

        turistit lappiin katsomaan hakattuja metsiä vai mitä? mainitsit savukosken, siellä metsän kasvu on niin hidasta ettei metsätalous juurikaan kannata ja hakkuut suorittaa ulkopuolinen moto hajokoneyhdistelmä ja veromarkat menee muihin pitäjiin!

        Onko totta että Savukosken metsät hakataan vieraiden yrittäjien avulla?

        Olen kerran (elokuussa 2004)käynyt vaeltamassa Savukosken kunnan alueella UKK-puistossa ja sielä oli kyllä koskematonta metsää paljon ja tulee olemaankin.

        Menomatkalla Martin kylästä eteenpäin välillä oli jokunen hakkuuaukea mutta eivät ne niin silmään pistäneet.

        Ei kai niitä metsiä ihan koskemattomiksi voi jättää, eivätkös ne kuole pystyyn hoitamatta?

        Noh, pääasia että tuo kansallispuisto suojelee metsäerämaita, aion myös ensi kesänä käydä Nuorttin jylhissä maisemissa vaeltamassa ja tuulettamassa ajatuksiani.
        :)


      • forest.
        "ulkopuolinen" kirjoitti:

        Onko totta että Savukosken metsät hakataan vieraiden yrittäjien avulla?

        Olen kerran (elokuussa 2004)käynyt vaeltamassa Savukosken kunnan alueella UKK-puistossa ja sielä oli kyllä koskematonta metsää paljon ja tulee olemaankin.

        Menomatkalla Martin kylästä eteenpäin välillä oli jokunen hakkuuaukea mutta eivät ne niin silmään pistäneet.

        Ei kai niitä metsiä ihan koskemattomiksi voi jättää, eivätkös ne kuole pystyyn hoitamatta?

        Noh, pääasia että tuo kansallispuisto suojelee metsäerämaita, aion myös ensi kesänä käydä Nuorttin jylhissä maisemissa vaeltamassa ja tuulettamassa ajatuksiani.
        :)

        lienevät selvinneet vuosituhannet ennen ihmisen vaikutusta, kumma juttu.

        Metsät eivät todellakaan "kuole pystyyn" hoitamattomina, vaikka sitä hokemaa kuulee vieläkin alaa tuntemattomien suusta.

        Käytännössä koko Martin kylän ja UKK-puiston välinen alue on jo hakattu, sen voi kuka tahansa tarkistaa vaikka Google Earthilla. Viimeisiä talousmetsäalueen vanhan metsän rippusia on nyt metsähallituksella kiire survoa sellukattilaan, tietävät kyllä hyvin että pää tulee vetävän käteen.

        UK-puistonkin perustaminen aiheutti aikanaan metsäammattilaissa kaamean parkumisen kun eivät saaneetkaan Saariselän tunturilaaksoja hakata paljaiksi. Onneksi järki voitti ja edes jonkinlainen kappale metsäerämaata säästyi sellukattilalta.


      • Repe324
        forest. kirjoitti:

        lienevät selvinneet vuosituhannet ennen ihmisen vaikutusta, kumma juttu.

        Metsät eivät todellakaan "kuole pystyyn" hoitamattomina, vaikka sitä hokemaa kuulee vieläkin alaa tuntemattomien suusta.

        Käytännössä koko Martin kylän ja UKK-puiston välinen alue on jo hakattu, sen voi kuka tahansa tarkistaa vaikka Google Earthilla. Viimeisiä talousmetsäalueen vanhan metsän rippusia on nyt metsähallituksella kiire survoa sellukattilaan, tietävät kyllä hyvin että pää tulee vetävän käteen.

        UK-puistonkin perustaminen aiheutti aikanaan metsäammattilaissa kaamean parkumisen kun eivät saaneetkaan Saariselän tunturilaaksoja hakata paljaiksi. Onneksi järki voitti ja edes jonkinlainen kappale metsäerämaata säästyi sellukattilalta.

        Tämä vastaa omia ajatuksia. Metsähallituksen propagandaa ja mitä lie, kuinka paljon Suomessa on suojeltua maata ja kuinka paljon metsätalouskäytössä. Prosentithan pitäisi laskea tuottavasta metsämaasta, ei koko pinta-alasta. Jos väitetään, että Suomessa on riittävästi suojelualueita, ei siinä ole koko totuus. Kartoista kun katsoo niin nämä suojellut alueet ovat pääasiassa tuottamatonta tunturipaljakkaa, ja -koivikkoa tai suota. Arvokasta metsää, kuinka paljon sitä on oikeasti suojeltu? Tätä kysymystä kun mietittäisiin niin saatettaisiin päästä suojelussakin oikeisiin prosentteihin. Google Earth on hyvä väline kun katsotaan mitä olemme metsiämme kohdelleet. Samoin Retkikartta. Jos heittäisi nopean arvion niin tuottavasta metsästä on hakattu varmaankin yli 50 prosenttia, tästä iso osa viime vuosikymmenenä, koska hakkuuaukea näkyy vaaleana alueena ilmakuvissa. Vähänkään vanhempaa metsää on vain rippeet ja nekin pääasiassa alueilla joita ei pitäisi muutenkaan hakata, eli rinne- ja lakimetsiä. Kyllä, työpaikkoja pitäisi ylläpitää mutta jos se tehdään tuhomalla luonto niin onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Itse en ainakaan Savukoskelle enää tule, eikä kukaan tuttukaan. On tuo luonnon tuhoaminen mennyt jo niin överiksi. Lomalla ei tuollaista halua nähdä.


    • pitäisi hakata metsiä

      enemmän koska se lisää metsien monimuotoisuuta .

      • Metsien mies

        "turistit lappiin katsomaan hakattuja metsiä vai mitä? mainitsit savukosken, siellä metsän kasvu on niin hidasta ettei metsätalous juurikaan kannata ja hakkuut suorittaa ulkopuolinen moto hajokoneyhdistelmä ja veromarkat menee muihin pitäjiin! "

        Höpö höpö! Kyllä Savukoskella on paikallinen koneyrittäjä MH:lla töissä. Ja metsän kasvusta: Kuoskun kylän pohjoispuolella hakattiin havennushakkuilla vuonna ´78 istutettua männikköä vuosi sitten... Eihän se siis kasva, eihän?

        Älkää puhuko jos ette tiedä tosiasioita. Mutta eihän se ole ennenkään estänyt punikkisuojelijoita aukomasta pärstäänsä tyhjää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe