Finstaship loistaa

Hienoilla sopimuksilla

Finstaship sitten otti ja myönsi ettei monitoimivispilät enää kelpaa kuin AHTS-hommiin. Vastaavia töitähän hoku tekee Zeuksella, jossa on 9 hengen miehistö ja aluksen hankintahinta on viidesosa vispilöistä.

Mitenköhän hyvä homma noita vispilöitä on ajattaa romuksi Alaskassa pilkkahintaan?

Järkevintä olisi myöntää helvetillinen virhe, palauttaa jäänmurtolaivasto Merenkulkulaitokselle ja laittaa alusten luokitukset kuntoon.

31

11812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hasse

      Ole ystavallinen ja selvita pari juttua:

      1) Mika on romuksiajon pilkkahinta ?
      2) Eivatko monitoimimurtajat ole luokitettuja ?

      • Hienoilla sopimuksilla

        Pilkkahinta on sellainen hinta, jossa saadaan nippa nappa suorat kulut peittoon, mutta ei penniäkään tuottoa pääomalle. Näin vispilät ovat toimineet koko historiansa ajan.

        Monitoimimurtajien fennican ja Nordican DP-laitteiston uusimiseen ja luokitukseen ei ole Finstashipillä rahaa. Toisin sanoen laivat eivät enää laitteiden vanhennettua kelpaa oikeisiin DP-töihin.


      • pakkomielle
        Hienoilla sopimuksilla kirjoitti:

        Pilkkahinta on sellainen hinta, jossa saadaan nippa nappa suorat kulut peittoon, mutta ei penniäkään tuottoa pääomalle. Näin vispilät ovat toimineet koko historiansa ajan.

        Monitoimimurtajien fennican ja Nordican DP-laitteiston uusimiseen ja luokitukseen ei ole Finstashipillä rahaa. Toisin sanoen laivat eivät enää laitteiden vanhennettua kelpaa oikeisiin DP-töihin.

        Tuntematta rahtaustasoa, jolla Fennica ja 2008 kaiketi Nordicakin Alaskaan rahdataan,väittäisin monitoimi-ideologian olevan eräille pakkomielle. Jos alusten tilalle olisi muinoin rakennettu perinteiset murtajat olisi rakennus, miehitys ja käyttökustannuksissa saavutettu merkittävät säästöt. Kaikissa laskelmissa näytetään unohdettavan perinteisten murtajien 2:1 vuorottelu vs. moulinexien 1:1 ja perinteisen murtajan pitempi käyttöikä.

        Valitettavasti osa moulinexien työntekijöistäkin luulee tekevänsä businessta (sitä se kyllä GDV:lle ja SS7:lle onkin) ja uskoo kaiken näistä aluksista syydettävän soopan.

        Aikanaan Uglandin kanssa tehty sopimus oli hintatasoltaan lähinnä vitsi, eikä rahtaustasoa myöhemminkään DSND/SS7/TS marinenn kanssa ole saatu edes tyydyttävälle tasolla eli aloitusviestiä lainatakseni kattaa nippa nappa käyttökulut, mutta ei mahdollista pääomakulujen kuoletusta.

        Samaan aikaan ko.talo suunnittelee uudisrakennusta, mutta kun raha ei näytä riittävän edes nykyisten kunnossapitoon upgradesta puhumattakaan, niin kyse lienee lähinnä teekkarihuumorista (DI tittelillä olevia ko. talossa riittää ja lisää tulee).


      • harjoittelua
        pakkomielle kirjoitti:

        Tuntematta rahtaustasoa, jolla Fennica ja 2008 kaiketi Nordicakin Alaskaan rahdataan,väittäisin monitoimi-ideologian olevan eräille pakkomielle. Jos alusten tilalle olisi muinoin rakennettu perinteiset murtajat olisi rakennus, miehitys ja käyttökustannuksissa saavutettu merkittävät säästöt. Kaikissa laskelmissa näytetään unohdettavan perinteisten murtajien 2:1 vuorottelu vs. moulinexien 1:1 ja perinteisen murtajan pitempi käyttöikä.

        Valitettavasti osa moulinexien työntekijöistäkin luulee tekevänsä businessta (sitä se kyllä GDV:lle ja SS7:lle onkin) ja uskoo kaiken näistä aluksista syydettävän soopan.

        Aikanaan Uglandin kanssa tehty sopimus oli hintatasoltaan lähinnä vitsi, eikä rahtaustasoa myöhemminkään DSND/SS7/TS marinenn kanssa ole saatu edes tyydyttävälle tasolla eli aloitusviestiä lainatakseni kattaa nippa nappa käyttökulut, mutta ei mahdollista pääomakulujen kuoletusta.

        Samaan aikaan ko.talo suunnittelee uudisrakennusta, mutta kun raha ei näytä riittävän edes nykyisten kunnossapitoon upgradesta puhumattakaan, niin kyse lienee lähinnä teekkarihuumorista (DI tittelillä olevia ko. talossa riittää ja lisää tulee).

        Miten perustelette että perinteinen murtaja joka seisoo 12–9 kuukautta vuodessa laiturissa kaikkine kiinteine kustannuksineen olisi halvempi ratkaisu kuin mulineksit? Monitoimimurtajissa saadaan edes palkat muitten maksettaviksi ja kaverit tekevät töitä ympäri vuoden kun taas perinteisten murtajien syöttövasikat makaavat Skattalla täysihoidossa kustannuspaikallaan.


      • ristiinkäyttö
        harjoittelua kirjoitti:

        Miten perustelette että perinteinen murtaja joka seisoo 12–9 kuukautta vuodessa laiturissa kaikkine kiinteine kustannuksineen olisi halvempi ratkaisu kuin mulineksit? Monitoimimurtajissa saadaan edes palkat muitten maksettaviksi ja kaverit tekevät töitä ympäri vuoden kun taas perinteisten murtajien syöttövasikat makaavat Skattalla täysihoidossa kustannuspaikallaan.

        esim. väyläaluksilla ja yhteysaluksilla mahdollistaa henkilöstön työllistymistä ympärivuotisesti. Moulinexin rakennuskustannukset ovat noin 30 % kalliimmat ja ainakin nykyisten moulinexien rungonmuodosta johtuva kulutus on huomattavasti suurempi. Moulinexit pystyvät parhaimmillaan 13-14 knotsin avustusnopeuteen vs.18-19 kts Urho-ja Otsoluokka.

        Jos moulinexin rakennuskustannukset ovat 30 % suuremmat ja käytännön avustus ainakin 20 % hitaampaa (huonon haarukan vuoksi hinausta vältetään viimeiseen asti; 80%:lla hinattavista reikä keulassa) niin offshoresta saatavan tuoton olisi oltava todella merkittävä tämäm kompensoimiseen.

        Koska merenmittausalukset ovat toisen yhtiön hoidossa tämä luonnollisesti vaikeuttaa ristiinkäyttöä, mutta tarvittessa voidaan lomauttaa henkilöstöä.

        Nykyisellä maintenance tasolle vispilät ajetaan loppuun 25:ssa vuodessa vs. Voima runsas 50 v.

        En koita väittää etteikö moulinexeilla tee mitään; keskitalven Perämeren olosuhteita lukuunottamatta toimivat kyllä; itseasiassa avomeriolosuhteissa Selkämerellä (kun jäätä on ainoastaan rannikolla) ne ovat avomerisiirtymiä varten OK.


      • vielä lisää
        ristiinkäyttö kirjoitti:

        esim. väyläaluksilla ja yhteysaluksilla mahdollistaa henkilöstön työllistymistä ympärivuotisesti. Moulinexin rakennuskustannukset ovat noin 30 % kalliimmat ja ainakin nykyisten moulinexien rungonmuodosta johtuva kulutus on huomattavasti suurempi. Moulinexit pystyvät parhaimmillaan 13-14 knotsin avustusnopeuteen vs.18-19 kts Urho-ja Otsoluokka.

        Jos moulinexin rakennuskustannukset ovat 30 % suuremmat ja käytännön avustus ainakin 20 % hitaampaa (huonon haarukan vuoksi hinausta vältetään viimeiseen asti; 80%:lla hinattavista reikä keulassa) niin offshoresta saatavan tuoton olisi oltava todella merkittävä tämäm kompensoimiseen.

        Koska merenmittausalukset ovat toisen yhtiön hoidossa tämä luonnollisesti vaikeuttaa ristiinkäyttöä, mutta tarvittessa voidaan lomauttaa henkilöstöä.

        Nykyisellä maintenance tasolle vispilät ajetaan loppuun 25:ssa vuodessa vs. Voima runsas 50 v.

        En koita väittää etteikö moulinexeilla tee mitään; keskitalven Perämeren olosuhteita lukuunottamatta toimivat kyllä; itseasiassa avomeriolosuhteissa Selkämerellä (kun jäätä on ainoastaan rannikolla) ne ovat avomerisiirtymiä varten OK.

        Eipä tuo ristiinkäyttömahdollisuus tunnu Finstashipia kiinnostavan. Merenmittausalukset olisivat olleet mainio kohde, ovat olleet vuosikymmenten ajan, mutta niin vaan (tahallaanko?) Finstahip ajoi tämänkin mahdollisuutensa karille.


      • perse
        vielä lisää kirjoitti:

        Eipä tuo ristiinkäyttömahdollisuus tunnu Finstashipia kiinnostavan. Merenmittausalukset olisivat olleet mainio kohde, ovat olleet vuosikymmenten ajan, mutta niin vaan (tahallaanko?) Finstahip ajoi tämänkin mahdollisuutensa karille.

        ..Mittausretkikunnissa on edelleenkin oikeiden murtajien porukka(Finstashit) duunissa. Ota selvää ennenku alat laukomaan asioista omia visioitasi.


      • åboisTi
        perse kirjoitti:

        ..Mittausretkikunnissa on edelleenkin oikeiden murtajien porukka(Finstashit) duunissa. Ota selvää ennenku alat laukomaan asioista omia visioitasi.

        Ei niissä ole kauaa enää Funstashitin porukkaa.Ensi vuonna miehityksen hoitaa Meri-Aura,auran-aallot,vai mikä piru sen puljun nimi olikaan... :)


      • Meriaura
        perse kirjoitti:

        ..Mittausretkikunnissa on edelleenkin oikeiden murtajien porukka(Finstashit) duunissa. Ota selvää ennenku alat laukomaan asioista omia visioitasi.

        miehittää merenmittausretkikunnat. Merenmittauspäälliköt, luotauspäälliköt ja piirtolan väkihän ovat vanhastaan kulkutautilaitoksen palkkalistoilla, joten heihin tämä ei vaikuta. Erittäin epäluotettavalta taholta huhuna kuultuna on väläytelty perinteisten murtajien siirtoa MKL:n sisäiseen tuotantoon. Samainen sylttytehdas ei kerro miehittäisikö sisäinen tuotanto "tosimurtajat " itse vai kilpailuttaisiko miehityksen, tämä liittyen J. Laaksovirran selvitykseen ja Ruotsin kokemuksiin, jossa sjöfartsverket kilpailuttaa miehityksen Hornet (Bylock&Nordsjöfrakt nyk. Transatlantic)/OSM ym. management firmojen kesken. Svedu murtajien miehitys siirtyi Hornetilta OSM:lle täksi jäänmurtokaudeksi.

        Oden on vuokrattu kolmeksi vuodeksi Etelämantereen tutkimusretkikuntien käyttöön, joten tässä tilanteessa, jossa Suomessa on vain 8 murtajaa olisi hieno tilaisuus testata MKL/sjöfartsverketin yhteistyösopimus käytännössä eli saadaanko Ruotsista tosi paikan tullen murtajaa vuokralle. Täksi talveksi ei kunnon talvea enää saada, mutta toivo elää, että Siperia opetta Suomenkin päättäjiä.


      • miehittää
        perse kirjoitti:

        ..Mittausretkikunnissa on edelleenkin oikeiden murtajien porukka(Finstashit) duunissa. Ota selvää ennenku alat laukomaan asioista omia visioitasi.

        ensi vuonna.


      • asiaan tässä
        perse kirjoitti:

        ..Mittausretkikunnissa on edelleenkin oikeiden murtajien porukka(Finstashit) duunissa. Ota selvää ennenku alat laukomaan asioista omia visioitasi.

        Merenmittausaluksilla oli kesäisin porukkaa murtajilta, hyvää ja kokenutta väkeä, useita kesiä merenmittaushommissa. Mutta lisäksi oli n. 40 hengen ydinjoukko, joka oli talvetkin näillä aluksilla huolto ja korjaustöissä. Heillä on elämänikäinen ja todella kunnioitettava kokemus näistä hommista.
        Haluaisin todella tarttua pillistä kiinni sitä tyyppiä, joka kuvittelee, että merenmittaustyön tuottavuus ja laatu paranee sillä, että nämä konkarit korvataan täysin untuvikoilla. Näin kuitenkin tehdään. Ja mikä on sitten näiden konkareiden kohtalo, se onkin oma juttu, johon luulisi olevan yleisempääkin kiinnostusta.


      • ice2
        asiaan tässä kirjoitti:

        Merenmittausaluksilla oli kesäisin porukkaa murtajilta, hyvää ja kokenutta väkeä, useita kesiä merenmittaushommissa. Mutta lisäksi oli n. 40 hengen ydinjoukko, joka oli talvetkin näillä aluksilla huolto ja korjaustöissä. Heillä on elämänikäinen ja todella kunnioitettava kokemus näistä hommista.
        Haluaisin todella tarttua pillistä kiinni sitä tyyppiä, joka kuvittelee, että merenmittaustyön tuottavuus ja laatu paranee sillä, että nämä konkarit korvataan täysin untuvikoilla. Näin kuitenkin tehdään. Ja mikä on sitten näiden konkareiden kohtalo, se onkin oma juttu, johon luulisi olevan yleisempääkin kiinnostusta.

        Nyt kun kuvitellaan että kun kilpailutetaan kaikki niin fyrkaa jää johonkin säästöön.Niin tuntuisi että pitäisi verotikin laskea .mutta totuus on kuitenkin että raha tulee ennemän mutta poliitiset kulut kasvaa % enempi kuin sosiaaliset ja kunnalliset menot.


      • XI MR
        asiaan tässä kirjoitti:

        Merenmittausaluksilla oli kesäisin porukkaa murtajilta, hyvää ja kokenutta väkeä, useita kesiä merenmittaushommissa. Mutta lisäksi oli n. 40 hengen ydinjoukko, joka oli talvetkin näillä aluksilla huolto ja korjaustöissä. Heillä on elämänikäinen ja todella kunnioitettava kokemus näistä hommista.
        Haluaisin todella tarttua pillistä kiinni sitä tyyppiä, joka kuvittelee, että merenmittaustyön tuottavuus ja laatu paranee sillä, että nämä konkarit korvataan täysin untuvikoilla. Näin kuitenkin tehdään. Ja mikä on sitten näiden konkareiden kohtalo, se onkin oma juttu, johon luulisi olevan yleisempääkin kiinnostusta.

        Loppuenen lopuksi sitä venettä osaa ajaa apinakin ja luotaus päälikön hommaan käy SIMPASSI JOKA OSAA PAINAA NAPPIA.


      • kesähän sen
        XI MR kirjoitti:

        Loppuenen lopuksi sitä venettä osaa ajaa apinakin ja luotaus päälikön hommaan käy SIMPASSI JOKA OSAA PAINAA NAPPIA.

        näyttää, oletko oikeassa. Tunnut unohtavan, että se ajosuoritus ja napin painaminen ei ole vielä tae siitä, että homma on onnistunut. Jos ei työn tuloksista synny luotettavaa karttaa, niin sellaista työtä kannata teettääkään.


      • kirjoittajalla
        XI MR kirjoitti:

        Loppuenen lopuksi sitä venettä osaa ajaa apinakin ja luotaus päälikön hommaan käy SIMPASSI JOKA OSAA PAINAA NAPPIA.

        joulumasennus


      • herralla
        XI MR kirjoitti:

        Loppuenen lopuksi sitä venettä osaa ajaa apinakin ja luotaus päälikön hommaan käy SIMPASSI JOKA OSAA PAINAA NAPPIA.

        joulumasennus


      • pikkuisen
        kirjoittajalla kirjoitti:

        joulumasennus

        masentaakin, kun tietää, että entisiin tuttuihin työtehtäviin ja työåaikkaan ei ole enää paluuta joulun jälkeen. Työnantaja toki edelleenkin on, mutta sillä ei ole töitä tarjota vaan se miettii kuumeisesti millä perusteilla se maksaa lopputilin mahdollisimman pikaisesti.


      • mittaukset ennenkuin
        kesähän sen kirjoitti:

        näyttää, oletko oikeassa. Tunnut unohtavan, että se ajosuoritus ja napin painaminen ei ole vielä tae siitä, että homma on onnistunut. Jos ei työn tuloksista synny luotettavaa karttaa, niin sellaista työtä kannata teettääkään.

        loppuu. Ensi vuonna "merenpuolella" ainoastaan kolme retkuetta; Saaristo ainoana tukialuksena
        Airisto (joko peruskorjaus valmis) ja Suunta mittausaluksina. Mikä on muuten Prisman kohtalo; omistaako MKL sen vai myytiinkö se jollekin bulvaanille, joka myi sen edelleen hyvällä voitolla väkivaltalaitokselle.

        Ilmeisesti monikeilaimet suoltavat niin paljon tavaraa, että pari retkuetta merellä riittää.
        Toisaalta on ilmeisesti luovuttu päämäärästä luodata kaikki vedet; eli jatkossakin on kartoissa ns. "valkoisia vesiä".


      • se ainakaan
        herralla kirjoitti:

        joulumasennus

        suomi24 merenkulun palstalla parane...*virnuilee*


      • Hermut

        Monitoimimurtajat eivät ole luokiteltuja vaan MKH hoitaa niiden katsastuksen. Murtajat ovat rakennettu jokin luokituslaitoksen, mahdollisesti GL:n vaatimusten mukaisesti.


      • DNV:n
        Hermut kirjoitti:

        Monitoimimurtajat eivät ole luokiteltuja vaan MKH hoitaa niiden katsastuksen. Murtajat ovat rakennettu jokin luokituslaitoksen, mahdollisesti GL:n vaatimusten mukaisesti.

        luokassa. Ovat olleet alusta 1993,1994 ja 1998 alkaen. Fennican ja Nordican DP-järjestelmään
        (Simrad ADP 702)ei Kongsberg (Simrad) takaa enää 2007 osia.


      • johdossa
        DNV:n kirjoitti:

        luokassa. Ovat olleet alusta 1993,1994 ja 1998 alkaen. Fennican ja Nordican DP-järjestelmään
        (Simrad ADP 702)ei Kongsberg (Simrad) takaa enää 2007 osia.

        jatkuu.
        Nyt lähtee deep sea services johtaja (H.G.)
        Viime vuonna lähti teknisen osaston päällikkö, sähköpäällikkö, navigointilaitteista vastaava ym.
        Taitaa offshore-satu olla päättymässä.


      • pohdiskeli
        johdossa kirjoitti:

        jatkuu.
        Nyt lähtee deep sea services johtaja (H.G.)
        Viime vuonna lähti teknisen osaston päällikkö, sähköpäällikkö, navigointilaitteista vastaava ym.
        Taitaa offshore-satu olla päättymässä.

        aikoinaan MKL:n offshore toimintaa johatessaan
        Meriväylässä (ennen Finstashipia, kauan ennen tuloaan MKL:n johtajaksi) kannattaako monitoimisten DP-laitteistoa upgradeta laisinkaan. Ehkä onkin järkevämpää työllistää kolmikko jossakin jäänmurrossa Arktisilla tai Antarktisilla alueilla, semminkin kun tekninen kehitys esim. asuintilojen (liian vähän hyttejä)vinssien (Maailmassa on uusia laivojen joiden rummuille mahtuu yhdelle kierrokselle enemmän kuin näiden koko rummulle), DP-laitteistojen ja paaluvedon (löytyy 2/3 teholla 50 Te enemmän vetäviä) on kulkenut näistä ohitse.
        Sen sijaan avomerikelpoisia jäänmurtajia on markkinoilla vähän.
        Hölmöintä on vuokrata näitä supply-tehtäviin, vaikka eipä eräs entinen pääjohtajakaan tiennyt eroa supply ja support aluksen välillä.
        Se mikä ennen oli high-teckia on tänään vain "dagens båt" platformin supplarilistassa.


      • nimenä
        Hermut kirjoitti:

        Monitoimimurtajat eivät ole luokiteltuja vaan MKH hoitaa niiden katsastuksen. Murtajat ovat rakennettu jokin luokituslaitoksen, mahdollisesti GL:n vaatimusten mukaisesti.

        lakkasi 1990-luvulla.
        Nykyisin MKL; tulevaisuudessa kai
        merenkulkuvirasto (MKV???)


      • Hermut
        DNV:n kirjoitti:

        luokassa. Ovat olleet alusta 1993,1994 ja 1998 alkaen. Fennican ja Nordican DP-järjestelmään
        (Simrad ADP 702)ei Kongsberg (Simrad) takaa enää 2007 osia.

        Miten Otso/Kontio -alukset? Onko ne vielä luokittelemattomat?

        Minusta on Merenkulkuhallitus menetteli aikanaan täysin typerästi kun ei luokittanut jäämurtajiaan.
        Alusten jälleenmyyntiarvo on paljon alempi ilman luokitusta.

        Jäämurtaja Apu on nyt luokitettu RS:n luokkaan ja se sai todistuksen 25.12.2006. RS on tiukentanut omia määräyksiä ja aikamoista suhdetoimintaa vaaditaan että yli 25-vuotias luokittelematon alus saa luokituksen.


      • MKLn
        Hermut kirjoitti:

        Miten Otso/Kontio -alukset? Onko ne vielä luokittelemattomat?

        Minusta on Merenkulkuhallitus menetteli aikanaan täysin typerästi kun ei luokittanut jäämurtajiaan.
        Alusten jälleenmyyntiarvo on paljon alempi ilman luokitusta.

        Jäämurtaja Apu on nyt luokitettu RS:n luokkaan ja se sai todistuksen 25.12.2006. RS on tiukentanut omia määräyksiä ja aikamoista suhdetoimintaa vaaditaan että yli 25-vuotias luokittelematon alus saa luokituksen.

        luokassa ja katsatettu vain kotimaan liikenteeseen; vaatisi pieniä teknisiä muutoksia
        saada johonkin esim. DNV luokkaan (svanhalssin korotusta ym), mutta ei suuria teknisiltä kustannuksiltaan. Luokittaminen sinällään on kallista, mutta ei edes MKL sitä ilmaiseksi Finstashipille tee.


    • KIVILLÄ!

      KAIK O MÄNT!!!

      Merentutkimuslaitos ja Meriaura Oy ovat tehneet tutkimusalus Arandan hoitoa ja huoltoa koskevan sopimuksen. Sopimus koskee vuosia 2007-2008, ja siihen sisältyy optio jatkosta vuosille 2009 ja 2010.

      http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset/246.html

      • merillä

        Näitä "juttuja" lukiessa , ei voi kuin hämmästellä miten tietämätön väki tänne on kirjoitellut.Jos ei ole oikeata näkemystä asioista niin olkaa kirjoittamatta , ja keskittykää mieluummin itsenne kehittämiseen.


      • multiuseless
        merillä kirjoitti:

        Näitä "juttuja" lukiessa , ei voi kuin hämmästellä miten tietämätön väki tänne on kirjoitellut.Jos ei ole oikeata näkemystä asioista niin olkaa kirjoittamatta , ja keskittykää mieluummin itsenne kehittämiseen.

        Arctia shippingin konttorirotta.

        Mikä ei pidä paikkaansa?

        Oikaise ihmeessä väärät tiedot.


      • hans bamix
        merillä kirjoitti:

        Näitä "juttuja" lukiessa , ei voi kuin hämmästellä miten tietämätön väki tänne on kirjoitellut.Jos ei ole oikeata näkemystä asioista niin olkaa kirjoittamatta , ja keskittykää mieluummin itsenne kehittämiseen.

        Onko se "oikea näkemys" sinun subjektiivinen näkemyksesi asioista? En koe olevani tietämätön näistä jäänmurtoasioista, niin läheltä olen touhua seuraillut, että mielipiteeni on muodostunut faktatietojen perusteella.


      • 8+1
        merillä kirjoitti:

        Näitä "juttuja" lukiessa , ei voi kuin hämmästellä miten tietämätön väki tänne on kirjoitellut.Jos ei ole oikeata näkemystä asioista niin olkaa kirjoittamatta , ja keskittykää mieluummin itsenne kehittämiseen.

        oikea näkemys,kerro??????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 108
      5941
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe