Apua tarvitsisin.

JoKu

Hei kaikki! Olisin nyt aloittamassa uudestaan erään akvaarion kanssa, jota minua pyydettiin hoitamaan. Akvaario on totaallisen hirveässä kunnossa, levät kukoistavat sinisinä tuppoina ympäri akvaariota, kasvit ovat kuolleet jo aikaa sitten, vesiarvot ovat varmasti siitä huonoimmasta päästä kaloihin nähden ja kaikki on muutenkin huonosti. Yleensä osaan hoitaa akvaariot takaisin siihen kuntoon että kalat ja kasvit viihtyvät, mutta tästä akvaariosta en tosiaankaan tiedä.. Mutta tämä ei nyt ollutkaan kysymykseni aihe, vaan se, että mitkä kasvit sopisivat sellaisten kalojen kanssa, jotka innoissaan näykkivät kasvit aivan kuolleiksi? Akvaariossa elävät "peto"kalat ovat kasvaneet jo niin isoiksi ettei rusolehdistä tai intianvesitähdikseistä voi edes puhua... Mitä ihmettä teen? Muovikasvit eivät ole minun alaani. Miten saisin hillittyä kalojen innokkuutta kasvien suhteen? Johtuuko näykkiminen huonosta ruuasta vai mikä on? Ruokittu on kyllä tarpeeksi, jos ei liikaakin, ja olen vähän epätoivoinen tämän uudistuksenn kanssa koska en todellakaan tiedä mitä teen jos en voi ostaa minkäänlaisia nopeakasvuisia kasveja tähän akvaarioon, koska aloittaminen on hyvin vaikeaa hidaskasvuisilla kasveilla.. Pitäisikö kalat antaa jonnekin muualle hoitoon siksi aikaa kunnes nopeakasvuiset kasvit ovat ehtineet kasvaa jo suuriksi ja muodostaa "kiertokulun" sinne akvaarioon? Vai mitä ihmettä teen. Olen yrittänyt aiemmin jo neuvoa akvaarionomistajaa ostamaan jos jonkinlaisia kasveja sinne, ja sen hän on tehnytkin, mutta mitkään kasvit eivät ole olleet tarpeeksi nopeakasvuisia tai kovalehtisi pysyäkseen edes hengissä sitä paria päivää kauempaa... Raha ei siis ole ongelma, vaan ilmeisesti kokemuksen puute näissä asioissa (?). Kertokaa enemmän tietävät, mitä tehdä? Olen epätoivoinen.

6

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Ensinnäkin tuosta levämäärästä/ongelmista voisi arvella, että altaassa on siihen sopimaton kalasto, joka on ollut todella huonolla hoidolla.
      Joskus pelkkä hoidon parantaminen poistaa ongelmat(Vedenvaihdot kerran viikkoon ja suodattimien uusinta/lisääminen), joskus taas pitää aloittaa ihan alusta.
      Pelkkä nopeastikasvavien kasvien lisääminen ei auta asiaa, vaan ongelmaan pitää pureutua paremmin.

      Jos mahdollista selvitä(Vaikka tännekkin) kalasto kokonaisuus;
      -Mikä on altaan koko?
      -Mitä kaloja altaassa on, minkä kokoisia ne ovat ja kuinka paljon niitä on?
      -Joitakin vesiarvoja olis hyvä tietää, periaatteessa pH ja kovuudet sekä nitraatti olis ne lähtökohdat.
      pH ja kovuus sitten selvittää käykö kalasto niihin vesiarvoihin ollenkaan, joskus kun kuulee kaloja pidettävän väärissä olosuhteissa.
      -Oliko altaassa muita kasveja kuin muovikasveja? Mitä lajeja sieltä löytyy? Eräät kalat syövät/nyppivät kasveja luonnostaan, sitä ei voi saada kuriin, kuin kalastonvaihdoksella.

      Eli siinäpä sulle tehtävä näin ensalkuun.

    • Rihma

      Selvitä samalla altaan omistajalle, että jos kalasto on sopimaton altaaseen, siihen on tehtävä muutoksia, jotta olosuhteet paranee ja hoito helpottuu ja että kaloilla olisi inhimilliset olot elää.

      • fish KING

        ... sellaiset olosuhteet kuitenkin mitkä kala vaatii ja toivottavasti akvaariossa ei ole sellaisia kaloja keskenään jotka eivät voi tulla toimeen samassa akvaariossa. ;)


    • fish KING

      Akvaarion kalasto olisi hyvä kartoittaa nimiltään.

      Kasvissyöjä kaloille pitää tarjota kasvis ruokaa niin ne saattavat jättää koristekasvit rauhaan.
      Oikeanlainen ruoka valio siis kaloille kunhan saat selville mitä siellä akvaariossa on.

      Mielellään ei muovi kasveille jos vaan mitenkään mahdollista!

      Sitten kasveille pitäsi olla riittävästi oikean laista ravinnetta ja valon laatua, selvitä miten nämä on hoidettu.

      Kyllähän tuollaisenkin akvan saa kuntoon kun hieman näkee vaivaa... vastaileppa esitettyihin kysymyksiin ensiksi niin katellaan sitten jatkoa...

      • fishqueen

        miksi vastustat muovikasveja??? mulla on niit oikeiden joukossa kun odottelen et oikeat kasvit tulevat tarpeeksi reheviksi.


      • RRR
        fishqueen kirjoitti:

        miksi vastustat muovikasveja??? mulla on niit oikeiden joukossa kun odottelen et oikeat kasvit tulevat tarpeeksi reheviksi.

        Jos haetaan luonnonmukaisuutta niin oikeat kasvit kuuluu akvaan....
        Ja ne kun kasvaa on niitä kiva muokkailla ja muotoilla kun taas muoviset on vuodesta toiseen samnnäkösiä...

        Ja akvan yleinen tasapaino tarvii oikeita kasveja koska nitraatti on myös kasviravinne...eli kun reilusti kasveja myös vaikuttaa nitraatti arvoihin you know???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe