mielipiteitä muotoilusta

klashd

Onko muotoiluaiheelle mitään muuta keskustelupaikkaa, kuin tämä? Kun tällä palstalla kai enemmänkin kysellään, että mikä on tämä maljakko ja kenen tekemä? haluaisin päästä keskustelemaan muotoilusta ja siitä, mikä on hyvää muotoilua ja varsinkin, mikä on tosi huonosti muotoiltu tai muuta. En ole löytänyt, kuin yhden blogin (http://muotovalio.blogspot.com), minne sais jättää omia kommentteja, mutta kun ei sinne vielä kukaan muu ollut jättänyt mitään, niin saako siitä sitten keskustelua aikaan. Eli onko mitään muuta paikkaa, missä olis ihmisiä keskustelemassa muotoilun olemuksesta?

13

1425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muotoilija

      Kannatetaan. Tämähän on lähinnä antiikki- tai osto- ja myyntipalsta.

      Arkkitehtipalstalla keskustelu toimii joten kuten, täällä sen sijaan on todella hiljaista.

      Kertookohan tämä siitä, ettei muotoilusta osata tai haluta keskustella...

      Heittäkäähän kommentteja.

      • jdöfliuef

        Kai kyse on ennemminkin siitä, että niitä paikkoja ei muotoilun alalta oikein ole juuri muita, missä asiasta keskustella. Ainakaan en itse ole niihin törmännyt. Vai tietääkö joku jotain muita paikkoja?


      • syvältä
        jdöfliuef kirjoitti:

        Kai kyse on ennemminkin siitä, että niitä paikkoja ei muotoilun alalta oikein ole juuri muita, missä asiasta keskustella. Ainakaan en itse ole niihin törmännyt. Vai tietääkö joku jotain muita paikkoja?

        Keskustelun niukkuus johtuu siitä, ettei suomalaiset ymmärrä muuta kuin jos esine ,tms. on akateemikon tai professorin tekemä ,niin "työ" on hyvä. Meneppä tavallinen taiteilija esittelemään työtäsi, jos yleensä mihin pääsee, jos se on jotain muuta kuin muovia tai huovutusta, eipä paljon noteerata. Palstaa tarvitaan ja tilaa myös taiteilijalle.


      • zslkghaölkgh
        syvältä kirjoitti:

        Keskustelun niukkuus johtuu siitä, ettei suomalaiset ymmärrä muuta kuin jos esine ,tms. on akateemikon tai professorin tekemä ,niin "työ" on hyvä. Meneppä tavallinen taiteilija esittelemään työtäsi, jos yleensä mihin pääsee, jos se on jotain muuta kuin muovia tai huovutusta, eipä paljon noteerata. Palstaa tarvitaan ja tilaa myös taiteilijalle.

        Muotoilu syvältä? Ei kai niinkään. Mun mielestä nuoriakin muotoilijoita näkyy melko hyvin lehdissä ja televisioissa ja niihin on alettu kiinnittää huomiota. Se ehkä vielä pätee, että jos et ole Taikista valmistunut, et ole mitään.

        Ja oli sitten kyseessä muotoilija tai taiteilija (täysin eri asiat, vaikka joku voi molemmilla aloilla toimiakin) niin luulen, että on lähinnä markkinoinnin osaamisesta kiinni, miten niitä omia tuotteitaan saa esille. Tänä päivänä muotoilijoita ja taiteilijoita on Suomi pullollaan eikä kyse ole enää siitä, että parhaat pärjäis, vaan siitä, että ne pärjää, jotka osaavat itseään markkinoida.


      • Muotoilija
        zslkghaölkgh kirjoitti:

        Muotoilu syvältä? Ei kai niinkään. Mun mielestä nuoriakin muotoilijoita näkyy melko hyvin lehdissä ja televisioissa ja niihin on alettu kiinnittää huomiota. Se ehkä vielä pätee, että jos et ole Taikista valmistunut, et ole mitään.

        Ja oli sitten kyseessä muotoilija tai taiteilija (täysin eri asiat, vaikka joku voi molemmilla aloilla toimiakin) niin luulen, että on lähinnä markkinoinnin osaamisesta kiinni, miten niitä omia tuotteitaan saa esille. Tänä päivänä muotoilijoita ja taiteilijoita on Suomi pullollaan eikä kyse ole enää siitä, että parhaat pärjäis, vaan siitä, että ne pärjää, jotka osaavat itseään markkinoida.

        Hei,

        Saadaankohan tästä oikein keskustelu aikaiseksi? Se olisikin harvinaista tällä palstalla;)

        Olen itse alalla ja pärjään ihan hyvin (vakityösuhteessa suomalaisessa taideteollisuusyrityksessä) En ole valmistunut TAIKista, mutta vastaava tutkinto kylläkin on muualta Suomesta.

        Kannattaa huomata, että TAIKilla on valtava markkinointikoneisto ja -budjetti ja siellä opiskelevat / valmistuvat saavat paljon julkisuutta. Mutta; julkisuudesta ei välttämättä ole asianosaiselle mitään rahallista hyötyä. Kollegojen ja muotoilueliitin arvostus saattaa toki lämmittää henkisesti.

        Ei tarvitse olla TAIKista valmistunut päästäkseen töihin. Päin vastoin, muut koulut saattavat joskus vetää pitemmän korren muotoilijoiden työnantajien arvostuksissa.

        Ei työssä menestyäkseen tarvitse olla yli-inhimillisen lahjakas tai markkinoida itseään joka paikassa. Riittää, että on TARPEEKSI lahjakas ja innostunut työstään, markkinoi itseänsä OIKEASSA paikassa ja tekee työnsä hyvin, niinkuin minkä tahansa muunkin ammatin harjoittaja.

        Suurin ongelma aloittelevien muotoilijoiden työllistymisessä on mielestäni se, että koulutuksen ja työelämän maailmat eivät kohtaa. Monet nuoret muotoilijat eivät kokemuksen puutteen, asenneongelmien, tai väärien odotustensa vuoksi yksinkertaisesti osaa olla ja käyttäytyä työelämässä, tai eivät edes osaa hakea töitä oikealla tavalla.

        Tai sitten valmistumista pitkitetään, koska ei uskalleta ottaa askelta opiskelijaelämästä työelämään.

        Työllistymistä vaikeuttava kipeä tosiseikka on myös se, että suomessa koulutetaan liikaa muotoilijoita. Määrä ei itsessään ole ehkä niinkään suuri ongelma kuin se, että koska kouluihin otetaan niin paljon opiskelijoita, kaikki heistä eivät taida olla kyllin innokkaita ja lahjakkaita menestyäkseen muotoilutyössä.

        Itse olen alkanut pärjäämään sen jälkeen, kun tajusin, että vain itse voin parantaa elämääni. Muiden ihmisten ja systeemin syyllistäminen ei auta. On oltava nöyrä ja kuunneltava muita ihmisiä ja opittava heiltä. On myös oltava rohkea ja heittäydyttävä uusin tilanteisiin. On osattava kyseenalaistaa muotoilukoulussa opitut arvot ja asenteet ja opetella valmistumisen jälkeen monelta osin täysin uuden maailman, busineksen, säännöt.

        Muutamasta negatiivisesta näkökulmastani huolimatta uskon siihen, että lähes mitä tahansa voi saavuttaa, jos vain on tarpeeksi innokas, myönteinen, ja tietysti on myös tehtävä paljon töitä, jotta pärjää.

        Muotoilu kannattaa joka tapauksessa ehdottomasti.


      • toinen muotoilija
        Muotoilija kirjoitti:

        Hei,

        Saadaankohan tästä oikein keskustelu aikaiseksi? Se olisikin harvinaista tällä palstalla;)

        Olen itse alalla ja pärjään ihan hyvin (vakityösuhteessa suomalaisessa taideteollisuusyrityksessä) En ole valmistunut TAIKista, mutta vastaava tutkinto kylläkin on muualta Suomesta.

        Kannattaa huomata, että TAIKilla on valtava markkinointikoneisto ja -budjetti ja siellä opiskelevat / valmistuvat saavat paljon julkisuutta. Mutta; julkisuudesta ei välttämättä ole asianosaiselle mitään rahallista hyötyä. Kollegojen ja muotoilueliitin arvostus saattaa toki lämmittää henkisesti.

        Ei tarvitse olla TAIKista valmistunut päästäkseen töihin. Päin vastoin, muut koulut saattavat joskus vetää pitemmän korren muotoilijoiden työnantajien arvostuksissa.

        Ei työssä menestyäkseen tarvitse olla yli-inhimillisen lahjakas tai markkinoida itseään joka paikassa. Riittää, että on TARPEEKSI lahjakas ja innostunut työstään, markkinoi itseänsä OIKEASSA paikassa ja tekee työnsä hyvin, niinkuin minkä tahansa muunkin ammatin harjoittaja.

        Suurin ongelma aloittelevien muotoilijoiden työllistymisessä on mielestäni se, että koulutuksen ja työelämän maailmat eivät kohtaa. Monet nuoret muotoilijat eivät kokemuksen puutteen, asenneongelmien, tai väärien odotustensa vuoksi yksinkertaisesti osaa olla ja käyttäytyä työelämässä, tai eivät edes osaa hakea töitä oikealla tavalla.

        Tai sitten valmistumista pitkitetään, koska ei uskalleta ottaa askelta opiskelijaelämästä työelämään.

        Työllistymistä vaikeuttava kipeä tosiseikka on myös se, että suomessa koulutetaan liikaa muotoilijoita. Määrä ei itsessään ole ehkä niinkään suuri ongelma kuin se, että koska kouluihin otetaan niin paljon opiskelijoita, kaikki heistä eivät taida olla kyllin innokkaita ja lahjakkaita menestyäkseen muotoilutyössä.

        Itse olen alkanut pärjäämään sen jälkeen, kun tajusin, että vain itse voin parantaa elämääni. Muiden ihmisten ja systeemin syyllistäminen ei auta. On oltava nöyrä ja kuunneltava muita ihmisiä ja opittava heiltä. On myös oltava rohkea ja heittäydyttävä uusin tilanteisiin. On osattava kyseenalaistaa muotoilukoulussa opitut arvot ja asenteet ja opetella valmistumisen jälkeen monelta osin täysin uuden maailman, busineksen, säännöt.

        Muutamasta negatiivisesta näkökulmastani huolimatta uskon siihen, että lähes mitä tahansa voi saavuttaa, jos vain on tarpeeksi innokas, myönteinen, ja tietysti on myös tehtävä paljon töitä, jotta pärjää.

        Muotoilu kannattaa joka tapauksessa ehdottomasti.

        Hei kato joku taitaa ajatella samoin kuin minä! Jokainen pystyy siihen, mitä tarpeeksi haluaa. Kyse on vain siitä, paljonko sitä haluaa, että löytää oikeat keinot.

        "Riittää, että on TARPEEKSI lahjakas ja innostunut työstään, markkinoi itseänsä OIKEASSA paikassa " Tähän minäkin uskon. En ole mikään huippulahjakas muotoilijana, mutta sen sijaan melko tarkka esim. aikatauluista ja välillä hieman perfektionistikin, mikä on ihan hyvä piirre tällä vahvuudella muotoilijalle. Olen vasta jouluna valmistunut, mutta uskon pärjääväni alalla juuri jämäkkyyteni ansiosta. Pidän esim. ehdottomasti kiinni aikatauluista yms.

        Siitäkin olen samaa mieltä, että muotoilijoita valmistuu liikaa, sen näki aika hyvin luokkani motivaatiostakin... Musta tuntuu kuitenkin näin siis mutu-tuntumalta, että töitä muotoilijoille Suomessa riittäis, mutta työpaikkoja ei. Muotoilusta on nyt kuitenkin saatu parissa vuodessa (pitemmässäkin ajassa, joo)sellainen asia, että lähes kaikki yritykset ymmärtävät jo sen etuja ja ymmärtävät, että siihen kannattaa panostaakin. Niinpä minäkin sitten perustin oman yrityksen. Katsotaan sitten, kuinka sen kanssa käy. Löytyykö niitä töitä ja osaanko markkeerata itseäni oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Suomennos viimeiselle lauseelle: Apua. (mutta eiköhän se siitä)


      • kolmas muotoilija
        toinen muotoilija kirjoitti:

        Hei kato joku taitaa ajatella samoin kuin minä! Jokainen pystyy siihen, mitä tarpeeksi haluaa. Kyse on vain siitä, paljonko sitä haluaa, että löytää oikeat keinot.

        "Riittää, että on TARPEEKSI lahjakas ja innostunut työstään, markkinoi itseänsä OIKEASSA paikassa " Tähän minäkin uskon. En ole mikään huippulahjakas muotoilijana, mutta sen sijaan melko tarkka esim. aikatauluista ja välillä hieman perfektionistikin, mikä on ihan hyvä piirre tällä vahvuudella muotoilijalle. Olen vasta jouluna valmistunut, mutta uskon pärjääväni alalla juuri jämäkkyyteni ansiosta. Pidän esim. ehdottomasti kiinni aikatauluista yms.

        Siitäkin olen samaa mieltä, että muotoilijoita valmistuu liikaa, sen näki aika hyvin luokkani motivaatiostakin... Musta tuntuu kuitenkin näin siis mutu-tuntumalta, että töitä muotoilijoille Suomessa riittäis, mutta työpaikkoja ei. Muotoilusta on nyt kuitenkin saatu parissa vuodessa (pitemmässäkin ajassa, joo)sellainen asia, että lähes kaikki yritykset ymmärtävät jo sen etuja ja ymmärtävät, että siihen kannattaa panostaakin. Niinpä minäkin sitten perustin oman yrityksen. Katsotaan sitten, kuinka sen kanssa käy. Löytyykö niitä töitä ja osaanko markkeerata itseäni oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Suomennos viimeiselle lauseelle: Apua. (mutta eiköhän se siitä)

        On totta että työelämä ja koulutus eivät kohtaa. Itse olen myös muotoilija ja jatko-opiskelijana opettajan pätevyyttä sivutoimena hankkimassa, olen saanut sitä kautta tähän asiaan vielä lisää näkökulmaa. Tuntuu, että useasti (ei aina) koulutetaan vain hienon koulutuksen takia, eikä muisteta että koulutetaan työelämää varten. Halutaan nopeita valmistumisia ja tiivistä opiskelua. Huomasin opiskeluaikana, että oli mahdoton yhtälö valmistua ajallaan ja työllistyä koulun jälkeen hyvin. Parhaat työllistymisnäkymät oli niillä opiskelijoilla, jotka tekivät paljon yritysten kanssa projektitöitä ja siksi venyivät valmistumisen suhteen.

        Nykyään omakohtaisesti huomaan, että parhaiten saa töitä nimenomaan reippaalla, luovalla ja joustavalla asenteella, minkä lisäksi täytyy sitten olla vielä hyvääonnea. Töitä tosiaan olisi vaan ei työpaikkoja. Asun aika sivussa suuremmista kaupungeista ja huomaan, että ongelmana täällä on usein yritysten asenne ja tietämys, muotoilijoita ei osata käyttää vaikka tarvitaan. Täytyy olla todella luova ja kekseliäs jo sen suhteen että osaa tarjota osaamistaan oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. Hyvällä onnella on sitten ollut myös osuutta minullakin....

        Parhaiten eteenpäin näin freelancerina , ainakin alussa, pääsee kun hoitaa työnsä n. 120% panoksella ja osaa tarjota työnantajalleen enemmän kuin tämä huomaa vaatia. Tyytyväinen asiakas ottaa kontaktia toisenkin kerran varmasti tarvitessaan ja on myös hyvä suosittelija, on helppo esitellä hyvin hoidettuja projekteja kun etsii lisää töitä. En tarkoita että aina pitäisi olla erehtymätön, mutta kunhan hoitaa asiansa hyvin, sekä onnistuessaan, että epäonnistuessaan.

        Toivottavasti tosiaan saadaan keskustelua aikaan, itse olen tällä palstalla uusi vierailija.


    • Print24

      Hei, Olisin myös kiinnostunut samasta asiasta, eli onko netissä olemassa muotoilufoorumia.

      • lajflöakj

        No mitäs jos aloitetaan tässä muotoilukeskustelut. Ei kun aihetta sisään vaan...


      • kolmasmuotoilija
        lajflöakj kirjoitti:

        No mitäs jos aloitetaan tässä muotoilukeskustelut. Ei kun aihetta sisään vaan...

        olisi keskustelulle saman keskustelun alun toisessa haarassa. Ei muutakuin jatkoa vaan


      • Squierrel
        lajflöakj kirjoitti:

        No mitäs jos aloitetaan tässä muotoilukeskustelut. Ei kun aihetta sisään vaan...

        Minua kiinnostaisi tietää, kuinka moni teolliseksi muotoilijaksi valmistunut oikeasti saa elantonsa ammatistaan. Alan työpaikat kun ovat todellisia harvinaisuuksia.

        Löytyykö mistään mitään tilastoa tai edes valistuneita arvauksia siitä, kuinka monta prosenttia muotoilijoista tekee työkseen oikeata teollista muotoilua? Entä kuinka suuri osa tekee jotain sinnepäin, työtä, joka jotenkin edes sivuaa muotoilua? Entä kuinka moni on tyystin työttömänä tai aivan jonkun ihan muun alan töissä?

        Mutupohjalta voisin arvata, että oikeasti muotoilevia muotoilijoita on pieni vähemmistö. Veikkaisin, että suurin osa on joutunut tyytymään noihin lähialojen hommiin (esim. käyttöliittymä- ja interaktiosuunnittelu).


      • lsjglskjg
        Squierrel kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi tietää, kuinka moni teolliseksi muotoilijaksi valmistunut oikeasti saa elantonsa ammatistaan. Alan työpaikat kun ovat todellisia harvinaisuuksia.

        Löytyykö mistään mitään tilastoa tai edes valistuneita arvauksia siitä, kuinka monta prosenttia muotoilijoista tekee työkseen oikeata teollista muotoilua? Entä kuinka suuri osa tekee jotain sinnepäin, työtä, joka jotenkin edes sivuaa muotoilua? Entä kuinka moni on tyystin työttömänä tai aivan jonkun ihan muun alan töissä?

        Mutupohjalta voisin arvata, että oikeasti muotoilevia muotoilijoita on pieni vähemmistö. Veikkaisin, että suurin osa on joutunut tyytymään noihin lähialojen hommiin (esim. käyttöliittymä- ja interaktiosuunnittelu).

        Mä en edes lähtenyt etsimään työpaikkaa valmistuttuani teolliseksi muotoilijaksi, vaan päätin lähteä yrittämään oman yritykseni kanssa. Tämän tein sillä perusteella, miten vaikeeta oli löytää edes työharjoittelupaikkoja. Yhden työharjoitteluosion taas tein suoraan yhdelle valmistavalle yritykselle eli periaatteessa samalla tyylillä, kuin omankin yrityksen kanssa tulen tekemään. Jonkun tutkimuksen mukaan vasta vajaa puolet suomalaisista teollisuusyrityksistä käyttää muotoilua, joten uskon, että töitä kyllä riittää muotoilijatulokkaallekin. Olen tosin vasta juuri aloittamassa toimintaani, joten en voi mitään varmaa sanoa töiden riittävyydestä. Ehkä se on kuitenkin vain kiinni siitä, kuinka hyvin osaa itseään markkinoida.


    • Anonyymi

      Kesti,nahka musta, Janita saappaat,joita Nivala myy pariskunta avoimeen, muotoilu takaa Janita saappaat,on hieman nettiä syöttöä maksullinen seksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe