Restonomien työtilanne

Gingery*

Olen hiljattain valmistunut restonomi, matkailun koulutusohjelmasta. Vasta tuli vastaus yhestä työpaikasta, jonne hain, että ei onnannu tällä kertaa Better luck next time.

Työ oli ihan tavallinen leirintäalueen vastaanottotehtävät, kuului muistaakseni hieman siivoustakin ja yms. sekalaista työnkuvaan. Eli ihan vaatimaton työ restonomille. Ja en siis kyllä oletakaan et ainakaan heti sais mitään ihmeellisiä töitä... Mutta työtä oli hakenut 71 hakijaa! Se on paljon, ja työ oli siis Helsingissä. Ystävällistä oli, että sentään ilmoittivat ja vielä noinkin hyvin. Kaikki työnantajat ei ilmoita yhtikäs mitään, ei vaikka olisivat luvanneetkin ilmoittaa kaikille hakijoille. Työhön oli valittu restonomi.

Jäin vaan miettimään, että ei taida kauheen hyvin muillakaan restonomeilla mennä. Kun perustason työhönkin on tommonen tunku, hakijoita varmaan mahtuu joukkoon tietysti monenlaista.

17

5815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • restonomi97

      Valmistuin restonomiksi vuonna 1997 ja kun hain esimies töitä, niin hyvä jos pääsin haastatteluun, sillä esimies kokemusta oli vajaa 2vuotta, vaikka tarjoilijan töitä kylläkin olin tenhyt 10 vuotta. Joten en ole koskaan valmistumiseni jälkeen työskennellyt esimiehenä. Kaupungissa , jossa asun otettiin aina vanha työntekijä esimieheksi ravintoloihin tai ei ollut avoimia esimiespaikkoja. Joskus hain tarjoilijan töitä, työskentelin tarjoilijana ja joskus taas olin ylikoulutettu tarjoilijan töihin- niin annettiin ymmärtää. Paperini ovat hyvät. No hain matkailuhommiin ja pääsin.
      Nykyisin olen vaihtanut alaa, sillä pienen lapsen äitinä en halua työskennellä vuorotöissä. Minulle sopii päivätyö ja olen palvelualalla.

      • Pätkiz

        That´s why i´m studying tourism in english...:) On edes jotain millä erottua valtavasta restonomien massasta. Vaikka en kyllä usko että jään Suomeen töihin, vaan suuntaan ulkomaille tulevaisuudessa:)


    • Juulia

      Minulla on sellainen kuva, että restonomit saavat hyvin töitä valmistumisensa jälkeen. :)Tosin se on minun oma mielikuva perustuen siihen mitä oon kuullu ja sitten kun luin netistä erään ammattikorkeakoulun sivua, niin siellä oli että heidän koulustaan valmistuneet matkailun restonomeista ja tradenomeista on työllistynyt Jos ei muuta, niin ainakin tarjoilutyötä pitäisi olla ja siitähän sitten voi yrittää ylentyä siinä yrityksessä.

      Opiskelen itse myös restonomiksi ja jo valmistuneista yksi ponkaisi heti johtajan pallille ja joku taas työskentelee jossain hienossa hotellissa.

      • Juulia

        Oho, toi viesti meni vahingossa, vaikkei ollu täysin valmis.. Tässä uusi:

        Minulla on sellainen kuva, että restonomit saavat hyvin töitä valmistumisensa jälkeen. :)Tosin se on minun oma mielikuva perustuen siihen mitä oon kuullu ja sitten kun luin netistä erään ammattikorkeakoulun sivua, niin siellä oli että heidän koulustaan valmistuneet matkailun restonomeista ja tradenomeista on työllistynyt 77,1%. Olishan se kiva, jos tuo vastaisi kaikkia ammattikorkeakouluja. :) Mutta jos ei muuta, niin ainakin tarjoilutyötä pitäisi olla nyt paljon tarjolla (eikös siinä oo jo kohta työvoimapulaa?)ja siitähän sitten voi yrittää ylentyä siinä yrityksessä.

        Opiskelen itse myös restonomiksi ja jo valmistuneista yksi ponkaisi heti johtajan pallille ja joku taas työskentelee jossain hienossa hotellissa. Tuollaiset positiiviset jutut antavat potkua sille, että ei tää koulu ikinä hukkaan mee!!! :)


      • saapasjalkakissa.
        Juulia kirjoitti:

        Oho, toi viesti meni vahingossa, vaikkei ollu täysin valmis.. Tässä uusi:

        Minulla on sellainen kuva, että restonomit saavat hyvin töitä valmistumisensa jälkeen. :)Tosin se on minun oma mielikuva perustuen siihen mitä oon kuullu ja sitten kun luin netistä erään ammattikorkeakoulun sivua, niin siellä oli että heidän koulustaan valmistuneet matkailun restonomeista ja tradenomeista on työllistynyt 77,1%. Olishan se kiva, jos tuo vastaisi kaikkia ammattikorkeakouluja. :) Mutta jos ei muuta, niin ainakin tarjoilutyötä pitäisi olla nyt paljon tarjolla (eikös siinä oo jo kohta työvoimapulaa?)ja siitähän sitten voi yrittää ylentyä siinä yrityksessä.

        Opiskelen itse myös restonomiksi ja jo valmistuneista yksi ponkaisi heti johtajan pallille ja joku taas työskentelee jossain hienossa hotellissa. Tuollaiset positiiviset jutut antavat potkua sille, että ei tää koulu ikinä hukkaan mee!!! :)

        Vai oikein suoraan koulusta JOHTAJAN pallille. Voi voi voi... älä vain kuvittele mitään tuollaista.

        Taidat tuntea työelämää ja liiketaloutta sen verran huonosti, että luulet vuoropäällikön nakkia JOHTAJAN paikaksi. Tai kerro ihmeessä millä tittelillä hän työskentelee. Johtaja -tittelillä henkilö on nimittäin yrityksen johtoryhmän jäsen. Yrityksestä riippuen palkat ovat alkaen 5000e/kk, vapaa autoetu, matkapuhelin ja mahdollisuus optioihin.


    • neitizzzzz

      ihmetyttää nää jutut restonomien surkeesta työtilanteesta.
      Itse sain ravintolapäällikön työn uudesta yökerhosta, vaikka mulla ei ole edes minkäänlaista koulutusta. olen ylioppilas, joka on tehnyt vain pari vuotta baarimikon hommia.
      Kyllä se työnsaanti on ihmisestä itsestään kiinni. Hyville on aina töitä ja esimieshommia.
      Työnantajat arvostaa ahkeruutta, tuloshakuisuutta, asennetta ja motivaatiota ym. ominaisuuksia, joilla ei ole niiden koulupaperien kanssa mitään tekemistä.
      Kyllä se niin on, että kaiken muun oppii, mutta asennetta ei voi oppia.
      Täytyy olla aktiivinen, yritteliäs ja innokas, niin kyllä sen työnantajakin huomaa.

      • Restonomiopiskelija

        Jos joku saisi täällä meillä ravintolapäällikön paikan ilman koulutusta, haisee heti suhteet. Mitä ihmettä ihminen voi osata ilman koulutusta ja noin lyhyellä työkokemuksella, anteeksi vaan. Harvinainen työnantaja, kun ottaa tuollaisia riskejä, ei taida itsekään olla mikään ammattilainen.

        Mahdat haaveilla vaan päällikön paikasta, provoilija.


      • Restonomi07
        Restonomiopiskelija kirjoitti:

        Jos joku saisi täällä meillä ravintolapäällikön paikan ilman koulutusta, haisee heti suhteet. Mitä ihmettä ihminen voi osata ilman koulutusta ja noin lyhyellä työkokemuksella, anteeksi vaan. Harvinainen työnantaja, kun ottaa tuollaisia riskejä, ei taida itsekään olla mikään ammattilainen.

        Mahdat haaveilla vaan päällikön paikasta, provoilija.

        Meillä täällä Satakunnassa ei ainakaan ole restonomeille töitä. Ei vaikka kuinka hakisi. Jos jokin paikka aukeaa, vaaditaan hyvää koulutusta ja työkokemusta yllin kyllin ja tietysti nuorta ikää. Itse parin kouluikäisen lapsen juuri 3-kymppisenä äippänä, törmään jatkuvasti siihen, että joko työnantajat suhtautuvat äitiyteeni hyvin ennakkoluuloisesti tai sitten eivät arvosta esim. ennen äitiyslomia ja hoitovapaita sekä opintojen ohella hankittua työkokemusta. Aina jokin puuttuu ja esim. oman alan erityisosaamista ei arvosteta.
        Musta kyseessä ei aina ole todellakaan työnhakijan oma asenne, vaan kyllä vikaa on ehdottomasti työnantajien ja rekrytoijienkin asenteissa! Ja valitettavan usein työpaikkoja täytetään myös suhteilla tai sitten rekrytointiprosessiin ei olla riittävästi työnantajapuolelta sitouduttu eikä ole tarpeeksi resursseja paneutua kunnolla hakemuksiin, jotta kaikki todellakin potentiaaliset hakijat pääsisivät edes haastatteluvaiheeseen.
        Onko muilla samankaltaisia ajatuksia?


      • vittumainen kotka
        Restonomi07 kirjoitti:

        Meillä täällä Satakunnassa ei ainakaan ole restonomeille töitä. Ei vaikka kuinka hakisi. Jos jokin paikka aukeaa, vaaditaan hyvää koulutusta ja työkokemusta yllin kyllin ja tietysti nuorta ikää. Itse parin kouluikäisen lapsen juuri 3-kymppisenä äippänä, törmään jatkuvasti siihen, että joko työnantajat suhtautuvat äitiyteeni hyvin ennakkoluuloisesti tai sitten eivät arvosta esim. ennen äitiyslomia ja hoitovapaita sekä opintojen ohella hankittua työkokemusta. Aina jokin puuttuu ja esim. oman alan erityisosaamista ei arvosteta.
        Musta kyseessä ei aina ole todellakaan työnhakijan oma asenne, vaan kyllä vikaa on ehdottomasti työnantajien ja rekrytoijienkin asenteissa! Ja valitettavan usein työpaikkoja täytetään myös suhteilla tai sitten rekrytointiprosessiin ei olla riittävästi työnantajapuolelta sitouduttu eikä ole tarpeeksi resursseja paneutua kunnolla hakemuksiin, jotta kaikki todellakin potentiaaliset hakijat pääsisivät edes haastatteluvaiheeseen.
        Onko muilla samankaltaisia ajatuksia?

        Restonomi on jo vitsi tänäpäivänä!!!


        Sit vielä haetaan töitä, vaikka ei ole minkäännäköistä kokemusta mistään. Kyllä ollaan hyvät naurut saatu noille kokelaille.
        Sekin turhanpäiväntussu, joka tuossa selosti saaneensa ravipäällikön paikan parin vuoden kaljanlaskemisen jälkeen, niin ihmettelen vaan, että mikähän mahtaa olla paikkakunta?


      • ---
        vittumainen kotka kirjoitti:

        Restonomi on jo vitsi tänäpäivänä!!!


        Sit vielä haetaan töitä, vaikka ei ole minkäännäköistä kokemusta mistään. Kyllä ollaan hyvät naurut saatu noille kokelaille.
        Sekin turhanpäiväntussu, joka tuossa selosti saaneensa ravipäällikön paikan parin vuoden kaljanlaskemisen jälkeen, niin ihmettelen vaan, että mikähän mahtaa olla paikkakunta?

        Sitä pitää asua siellä missä niitä töitä on,Kotka.:)


      • Gingery*
        --- kirjoitti:

        Sitä pitää asua siellä missä niitä töitä on,Kotka.:)

        Minä mielelläni muuttaisin vaikka töiden perässä, jos oli joku paikka olis missä niitä töitä ois kivasti. Eli missähän? Lapissa varmaan...


      • tontto
        Gingery* kirjoitti:

        Minä mielelläni muuttaisin vaikka töiden perässä, jos oli joku paikka olis missä niitä töitä ois kivasti. Eli missähän? Lapissa varmaan...

        Kyllä matkailualan myyntitöitä olis tarjolla, jos on valmis tekemään töitä. En tässä rupea kirjoittmaan tarkemmin ei riitä sivutila. Yhteyden otot ja lisätiedot [email protected]


      • restonomi 56757
        tontto kirjoitti:

        Kyllä matkailualan myyntitöitä olis tarjolla, jos on valmis tekemään töitä. En tässä rupea kirjoittmaan tarkemmin ei riitä sivutila. Yhteyden otot ja lisätiedot [email protected]

        Restonomi on ammattikorkeakoulun käynyt, esimies ja/ tai asiantuntijatehtävissä toimiva matkailu majoitus tai kokouspalveluiden parissa työskentelevä henkilö, ei mikään "matkamyyjä". Sellaista työtä varten ei tarvitse 3,5 vuoden 3 vuoden lukion koulutusta. Ja jos restonomi sellaiseen myyntityöhön haksahtaa, on turha ihmetellä jos sen jälkeen ei muuta pääsekään tekemään kuin hanttihommia, jos on CV n mennyt hanttihommilla "tärvelemään".


      • Restonoomi
        restonomi 56757 kirjoitti:

        Restonomi on ammattikorkeakoulun käynyt, esimies ja/ tai asiantuntijatehtävissä toimiva matkailu majoitus tai kokouspalveluiden parissa työskentelevä henkilö, ei mikään "matkamyyjä". Sellaista työtä varten ei tarvitse 3,5 vuoden 3 vuoden lukion koulutusta. Ja jos restonomi sellaiseen myyntityöhön haksahtaa, on turha ihmetellä jos sen jälkeen ei muuta pääsekään tekemään kuin hanttihommia, jos on CV n mennyt hanttihommilla "tärvelemään".

        Minulla ressun paprut ja työskentelen ravintola-alalla.
        Omistan mieheni kanssa oman liiketooiminnan.
        Meillä on etninen kebab ravintola.
        Itse pidän hallussani "liiketoimintapäällikön" vakanssia.
        Mieheni tekee kebabit ja pizzat, ja on meillä kotiinkuljetuskin.
        Mieheni on kurdi-Mehmed.
        Itse olen pullea suomalainen nainen.


    • ....

      työtilanne on aika pahaa

      • kilipukki

        Alan itse opiskelemaan matkailualan restonomiksi tänä syksynä. Hieman kauhun sekaisesti odotan sitä, kaikkialla vaan toitotetaan sitä kuinka duunia ei ole.
        Toisaalta - uskon että ne joilla on huonoja kokemuksia ko. koulutuksesta kertoo siitä netissä herkemmin kuin hyvin työllistyneet. Samahan pätee kaikkiin hyviin vs huonoihin kokemuksiin!

        Mielestäni jokaisella pitäisi olla sen verran maalaisjärkeä että jos asut pienessä kunnassa on todennäköisyys siihen että saat johtajatason työpaikan kotipaikkakunnaltasi heti valmistuttua on aika naurettavan pieni? Matkailuala on todellakin painottunut hyvin pitkälti juurikin Lappiin ja Helsinkiin.

        En jaksa masentua kuitenkaan siitä että valmistun vaan työttömäksi. Omaan sen verran nöyrän asenteen että ymmärrän sen muutenkin että pelkkä AMK-tutkinto ei takaa johtajan paikkaa. Joka hemmetin alallahan nopeimmat syövät hitaat ja hyvät vaan pärjäävät paremmin.


      • tstopomo
        kilipukki kirjoitti:

        Alan itse opiskelemaan matkailualan restonomiksi tänä syksynä. Hieman kauhun sekaisesti odotan sitä, kaikkialla vaan toitotetaan sitä kuinka duunia ei ole.
        Toisaalta - uskon että ne joilla on huonoja kokemuksia ko. koulutuksesta kertoo siitä netissä herkemmin kuin hyvin työllistyneet. Samahan pätee kaikkiin hyviin vs huonoihin kokemuksiin!

        Mielestäni jokaisella pitäisi olla sen verran maalaisjärkeä että jos asut pienessä kunnassa on todennäköisyys siihen että saat johtajatason työpaikan kotipaikkakunnaltasi heti valmistuttua on aika naurettavan pieni? Matkailuala on todellakin painottunut hyvin pitkälti juurikin Lappiin ja Helsinkiin.

        En jaksa masentua kuitenkaan siitä että valmistun vaan työttömäksi. Omaan sen verran nöyrän asenteen että ymmärrän sen muutenkin että pelkkä AMK-tutkinto ei takaa johtajan paikkaa. Joka hemmetin alallahan nopeimmat syövät hitaat ja hyvät vaan pärjäävät paremmin.

        Työskentelee todella paljon ihmisiä myynnissä restonomin papereilla. Pelkkä koulutus ei todellakaan takaa johtajan/esimiehen paikkaa! Esimieheksi vaaditaan paljon enemmän - henkilökohtaiset ominaisuudet ratkaisee, alan yleisosaaminen, kyky johtaa. Itselläni on matkailualan koulutus -alempi kuin restonomi sekä yliopisto-opintoja, työkokemusta alalta 15v ja matkatoimistotyöstä 10v josta 5v esimiehenä. Itse en palkkaisi ketään meille pelkästään papereiden perusteella tekemään yhtään mitään. Minua rekrytoinnissa kiinnostaa aikaisempi työkokemus sekä suosittelijat niistä. Tiimin vastaavaksi vaaditaan näyttöä ammattitaidosta - hyvän esimiehen täytyy myös tajuta käytännön työ ollakseen tukena ja tietääkseen mitä henkilöstön pitää osata. Matkatoimiston tuoteasiantuntijaksi ei myöskään voi valmistua koulusta - myös se vaatii kokemusta mitä saa vain käytännön kautta. Olkaa nuoret kärsivällisiä, hankkikaa kokemusta. Ikinä ei tiedä mihin se "vähäpätöisempi" työ voi johtaa ja kaikki kokemus on arvokasta. Kannattaa myös haastatella kokeneempia ihmisiä ja ottaa oppia heistä. Tehkää vaikka tutkimus matkatoimiston päättäjistä ja tuotepäälliköiistä, saatte arvokasta tietoa ja ehkä hyvän mentorin uranne alkuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe