Jukkapalmusta pistokas??

Miia

Äidilläni on jukkapalmu ja hän on luvannut antaa minulle siitä alun. Nyt vain olemme pulassa -miten meidän pitää toimia? Voiko rungosta vaan leikata pätkän? Juurrutetaanko se vedessä vai versoaako se istutettaessa vai mitä ihmettä? Olen pahoillani, logiikkani ei toimi palmukasvien (rungon) 'kasvattamisessa'.

13

21532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      ainakin minun äitini aina leikkasi jukkapalmun (ja traakkipuun) latvan ja tökkäsi sen multaan ja siinä se vaan alkoi kasvamaan. jotenkin vain tuntuu, että minä en ainakaan saisi sitä niin elämään, en toki ole kokeillut.

      • """

        olen myös kerran katkaissut jukan latvan ylipitkästä rungosta. Juurrutin sen antamalla sen olla vedessä niin kauan, että siinä oli hyvät juuren alut.


      • Miia
        """ kirjoitti:

        olen myös kerran katkaissut jukan latvan ylipitkästä rungosta. Juurrutin sen antamalla sen olla vedessä niin kauan, että siinä oli hyvät juuren alut.

        Sisälsikö tämä ottamasi latva osan sitä paksua runkoa? Vai oliko kyseessä vain "vihreän osan" leikkaus? Miten tällaista paksua runkoa leikataan?
        Olen kiitollinen vastauksistanne. Olen aivan 'kädetön' vihrekasvien kanssa, enkä löydä Yucca/jukkapalmusta paljoa tietoa, vaikka se on niinkin yleinen kasvi...
        Kiitos :)


      • """"
        Miia kirjoitti:

        Sisälsikö tämä ottamasi latva osan sitä paksua runkoa? Vai oliko kyseessä vain "vihreän osan" leikkaus? Miten tällaista paksua runkoa leikataan?
        Olen kiitollinen vastauksistanne. Olen aivan 'kädetön' vihrekasvien kanssa, enkä löydä Yucca/jukkapalmusta paljoa tietoa, vaikka se on niinkin yleinen kasvi...
        Kiitos :)

        vain vihreän latvan. Saksilla se onnistuu.

        Minun kasvikirjassani lukee näin: "Kauppapuutarhuri hankkii jukan kuivan näköisiä varrenpätkiä, asettelee ne pystyyn kostean kasvihuoneen pöydälle kostealle turvealustalle ja juurten kehityttyä istuttaa ne sopivankokoisiin ruukkuihin."
        Muoviruukkukin käy. Istuta myöhemmin saviruukkuun. Tänään kuulin radiosta, että patukasta alkaa työntyä silmuja, mikäli/kun siinä on elämää. Voit myös tehdä istutuksellesi pienen kasvihuoneen: Laita sen päälle muovikupu tai peitä muovilla.


      • Anonyymi
        Miia kirjoitti:

        Sisälsikö tämä ottamasi latva osan sitä paksua runkoa? Vai oliko kyseessä vain "vihreän osan" leikkaus? Miten tällaista paksua runkoa leikataan?
        Olen kiitollinen vastauksistanne. Olen aivan 'kädetön' vihrekasvien kanssa, enkä löydä Yucca/jukkapalmusta paljoa tietoa, vaikka se on niinkin yleinen kasvi...
        Kiitos :)

        Itse olen sahannut rungon poikki sopivalta korkeudelta, poistanut irtisahatuista liiat lehdet ja laittanut vedellätäytettyyn maljakkoon kunnes juuret ovat kasvaneet riittävästi eli 15-20 senttisiksi ja istuttanut sopivaan ruukkuun. Vanhan ruukun törröttävät rungot olen antanut olla ruukussaan kastellen aina välillä ja niistä ajan myötä on tullut esiin uusia lehden alkuja. Kaikki jukat ja traakkipuut ovat hengissä vielä.


    • Mau

      Itse leikkasin kolmehaaraisesta jukkapalmustani yhden latvan irti ja pistin vesilasiin juurtumaan. Noin viikossa siihen ilmestyi juuret.

    • Pyrykasvi

      Omalla jukalla tehnyt kaiken tuon ja kaikki mennyt hyvin. Suoraan multaan tai 2 kuukautta vedessä 20cm juuret. Hienoa, että jaksaa aina .Kasvaa vaan "solmuille", minun pahe liika kastelu. Anna kunnolla kuivahtaa ja kastele sitten reilusti.

    • Anonyymi

      Voiko jukkapalmun lyhentää niin että katkaisee puolimetriö pois ja lastoittaa päät takaisin paikoilleen?

      • Anonyymi

        Voi


    • Anonyymi

      Jos suinkin voit niin odota pistokkaan oton kanssa kevääseen. Tulee uusia oksia helpommin katkaistuun varteen kun on kasvukausi-maaliskuussa voi jo ottaa. Laita jotain vahaa tai vaikka steariiniä haavan pinnalle niin ei kuiva ja halkea ja tekee uuden alun lähemmäs katkaisukohtaa.
      Se että Jukkapalmusta tulee mutkikas johtuu usein siitä että se on liian pimeässä paikassa. Se viihtyy parhaiten suorassa auringossa tai ainakin mahdollisimman paljossa valossa.

      • Anonyymi

        Huutelen apuja vanhassa ketjussa, kun sain mutkalle kasvaneen jukkapalmun. Kasvissa ei ole puumaista vartta ja mutkalle kasvusta on jo aikaa niin, että alkuperäinen varsi ja mutkalle kasvanut ovat kumpikin useamman kymmenen senttiä pitkiä. Miten saan kasvista fiksumman näköisen? Voinko vain katkaista mutkakohdasta suoran latvaosuuden ja laittaa veteen juurtumaan? Mitä jäljelle jääneelle osalle kannattaisi tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutelen apuja vanhassa ketjussa, kun sain mutkalle kasvaneen jukkapalmun. Kasvissa ei ole puumaista vartta ja mutkalle kasvusta on jo aikaa niin, että alkuperäinen varsi ja mutkalle kasvanut ovat kumpikin useamman kymmenen senttiä pitkiä. Miten saan kasvista fiksumman näköisen? Voinko vain katkaista mutkakohdasta suoran latvaosuuden ja laittaa veteen juurtumaan? Mitä jäljelle jääneelle osalle kannattaisi tehdä?

        Oletko saanaut tietoa voiko noin tehdä ja mitä jäljelle jääneelle osalle tapahtuu? Minun yuccani on myös niin mutkalla, että mietin leikkaamista vain vihreästä osasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutelen apuja vanhassa ketjussa, kun sain mutkalle kasvaneen jukkapalmun. Kasvissa ei ole puumaista vartta ja mutkalle kasvusta on jo aikaa niin, että alkuperäinen varsi ja mutkalle kasvanut ovat kumpikin useamman kymmenen senttiä pitkiä. Miten saan kasvista fiksumman näköisen? Voinko vain katkaista mutkakohdasta suoran latvaosuuden ja laittaa veteen juurtumaan? Mitä jäljelle jääneelle osalle kannattaisi tehdä?

        Leikkaa sopivasta kohdasta ja tökkää veteen tai suoraan kosteaan multaan tms niinkuin tossa aiemmin on neuvottu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe