Äidilläni on jukkapalmu ja hän on luvannut antaa minulle siitä alun. Nyt vain olemme pulassa -miten meidän pitää toimia? Voiko rungosta vaan leikata pätkän? Juurrutetaanko se vedessä vai versoaako se istutettaessa vai mitä ihmettä? Olen pahoillani, logiikkani ei toimi palmukasvien (rungon) 'kasvattamisessa'.
Jukkapalmusta pistokas??
13
22118
Vastaukset
- -
ainakin minun äitini aina leikkasi jukkapalmun (ja traakkipuun) latvan ja tökkäsi sen multaan ja siinä se vaan alkoi kasvamaan. jotenkin vain tuntuu, että minä en ainakaan saisi sitä niin elämään, en toki ole kokeillut.
- """
olen myös kerran katkaissut jukan latvan ylipitkästä rungosta. Juurrutin sen antamalla sen olla vedessä niin kauan, että siinä oli hyvät juuren alut.
- Miia
""" kirjoitti:
olen myös kerran katkaissut jukan latvan ylipitkästä rungosta. Juurrutin sen antamalla sen olla vedessä niin kauan, että siinä oli hyvät juuren alut.
Sisälsikö tämä ottamasi latva osan sitä paksua runkoa? Vai oliko kyseessä vain "vihreän osan" leikkaus? Miten tällaista paksua runkoa leikataan?
Olen kiitollinen vastauksistanne. Olen aivan 'kädetön' vihrekasvien kanssa, enkä löydä Yucca/jukkapalmusta paljoa tietoa, vaikka se on niinkin yleinen kasvi...
Kiitos :) - """"
Miia kirjoitti:
Sisälsikö tämä ottamasi latva osan sitä paksua runkoa? Vai oliko kyseessä vain "vihreän osan" leikkaus? Miten tällaista paksua runkoa leikataan?
Olen kiitollinen vastauksistanne. Olen aivan 'kädetön' vihrekasvien kanssa, enkä löydä Yucca/jukkapalmusta paljoa tietoa, vaikka se on niinkin yleinen kasvi...
Kiitos :)vain vihreän latvan. Saksilla se onnistuu.
Minun kasvikirjassani lukee näin: "Kauppapuutarhuri hankkii jukan kuivan näköisiä varrenpätkiä, asettelee ne pystyyn kostean kasvihuoneen pöydälle kostealle turvealustalle ja juurten kehityttyä istuttaa ne sopivankokoisiin ruukkuihin."
Muoviruukkukin käy. Istuta myöhemmin saviruukkuun. Tänään kuulin radiosta, että patukasta alkaa työntyä silmuja, mikäli/kun siinä on elämää. Voit myös tehdä istutuksellesi pienen kasvihuoneen: Laita sen päälle muovikupu tai peitä muovilla. - Anonyymi
Miia kirjoitti:
Kiitos :)Itse olen sahannut rungon poikki sopivalta korkeudelta, poistanut irtisahatuista liiat lehdet ja laittanut vedellätäytettyyn maljakkoon kunnes juuret ovat kasvaneet riittävästi eli 15-20 senttisiksi ja istuttanut sopivaan ruukkuun. Vanhan ruukun törröttävät rungot olen antanut olla ruukussaan kastellen aina välillä ja niistä ajan myötä on tullut esiin uusia lehden alkuja. Kaikki jukat ja traakkipuut ovat hengissä vielä.
- Mau
Itse leikkasin kolmehaaraisesta jukkapalmustani yhden latvan irti ja pistin vesilasiin juurtumaan. Noin viikossa siihen ilmestyi juuret.
- Pyrykasvi
Omalla jukalla tehnyt kaiken tuon ja kaikki mennyt hyvin. Suoraan multaan tai 2 kuukautta vedessä 20cm juuret. Hienoa, että jaksaa aina .Kasvaa vaan "solmuille", minun pahe liika kastelu. Anna kunnolla kuivahtaa ja kastele sitten reilusti.
- Anonyymi
Voiko jukkapalmun lyhentää niin että katkaisee puolimetriö pois ja lastoittaa päät takaisin paikoilleen?
- Anonyymi
Voi
- Anonyymi
Jos suinkin voit niin odota pistokkaan oton kanssa kevääseen. Tulee uusia oksia helpommin katkaistuun varteen kun on kasvukausi-maaliskuussa voi jo ottaa. Laita jotain vahaa tai vaikka steariiniä haavan pinnalle niin ei kuiva ja halkea ja tekee uuden alun lähemmäs katkaisukohtaa.
Se että Jukkapalmusta tulee mutkikas johtuu usein siitä että se on liian pimeässä paikassa. Se viihtyy parhaiten suorassa auringossa tai ainakin mahdollisimman paljossa valossa.- Anonyymi
Huutelen apuja vanhassa ketjussa, kun sain mutkalle kasvaneen jukkapalmun. Kasvissa ei ole puumaista vartta ja mutkalle kasvusta on jo aikaa niin, että alkuperäinen varsi ja mutkalle kasvanut ovat kumpikin useamman kymmenen senttiä pitkiä. Miten saan kasvista fiksumman näköisen? Voinko vain katkaista mutkakohdasta suoran latvaosuuden ja laittaa veteen juurtumaan? Mitä jäljelle jääneelle osalle kannattaisi tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huutelen apuja vanhassa ketjussa, kun sain mutkalle kasvaneen jukkapalmun. Kasvissa ei ole puumaista vartta ja mutkalle kasvusta on jo aikaa niin, että alkuperäinen varsi ja mutkalle kasvanut ovat kumpikin useamman kymmenen senttiä pitkiä. Miten saan kasvista fiksumman näköisen? Voinko vain katkaista mutkakohdasta suoran latvaosuuden ja laittaa veteen juurtumaan? Mitä jäljelle jääneelle osalle kannattaisi tehdä?
Oletko saanaut tietoa voiko noin tehdä ja mitä jäljelle jääneelle osalle tapahtuu? Minun yuccani on myös niin mutkalla, että mietin leikkaamista vain vihreästä osasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leikkaa sopivasta kohdasta ja tökkää veteen tai suoraan kosteaan multaan tms niinkuin tossa aiemmin on neuvottu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747