Kertokaapas mihinkä päin suomea itsekukin ex-kiuruvetinen on muuttanut,minkä takia ja milloin?Onko kaipuuta takaisin koti kulmille?
Mun mielestä täällä on jotkut ihmiset ihan mukavia ja kaikinpuolin asiallisia,mutta sitten toisaalta löytyy näitä vähemmän kivojakin.Todellisia kusipäitä jotkut,mutta eipä ole haitannut,kun olen jättänyt sellaiset ihmiset ihan omaan arvoonsa ja millään tavalla en ole ollut niitten kanssa tekemisissä.Ja mihin täältä on nuoriso hävinnyt katukuvasta viikonloppuisin,kun 10 vuotta sitten täällä oli porukkaa täynnä tori viikonloppuisin.Nykyään tämä on aivan kuollut kylä.Niin se maailma muuttuu.Sitä mä ihmettelen syvästi,että mikä mättää,kun tänne ei saada lisää teollisuutta aikases.Työpaikoista huutava pula..
Galluppi ex-kiuruvetisille
26
3210
Vastaukset
- nuorisosta
Viikonloppuisin nuoret menevät juomaan kavereilleen tai juovat kotonaan. Ja usein nuoriso häviää Havannaan, kun päästävät sinne ala-ikäisiäkin!
- Muuttava
Alaikäiset käräytetään näin pienellä kylällä heti alkuunsa, olutpalkkio toimii vielä tänäkin päivänä. Liian humalaisia sen sijaan havannasta löytyy silloin tällöin, mutta nekin hoidetaan nopeasti pihalle. Hlökunta on mielestäni mukavaa ja asiansa osaavaa.
Aloittaja, minä olen Helsinkiin juuri muuttamassa, kunhan asunto vapautuu. Ikävä tulee lähinnä sukua, kavereita ei täällä enää ole sellaisia joita kauhea ikävä tulisi. - Muuttava
Muuttava kirjoitti:
Alaikäiset käräytetään näin pienellä kylällä heti alkuunsa, olutpalkkio toimii vielä tänäkin päivänä. Liian humalaisia sen sijaan havannasta löytyy silloin tällöin, mutta nekin hoidetaan nopeasti pihalle. Hlökunta on mielestäni mukavaa ja asiansa osaavaa.
Aloittaja, minä olen Helsinkiin juuri muuttamassa, kunhan asunto vapautuu. Ikävä tulee lähinnä sukua, kavereita ei täällä enää ole sellaisia joita kauhea ikävä tulisi.Lisäys, en tiedä TÄYSIN nykytilannetta, viimeksi noin 3kk sitten havannassa kävin. Ennen useinkin kun olin nuorempi, nyt kavereiden muutot ovat hiljentäneet menojalkaa. Se vipattaa iisalmessa enemmän, kun siellä asuu yksi hyvä ystävä. Mutta en usko että tilanne alaikäisten suhteen on kovin muuttunut parissa vuodessa, pikkukylän säännöt eivät nopeasti muutu =)
Kiuruvesi-lehden mukaan siellä menee erinomaisesti: kotiinpaluu-hanke huolehtii muuttovoitosta, rakennusliikkeet investoivat ennätystahtiin, sahalla menee erinomaisesti podeten jopa työvoimapulaa, maaseutu ja maatalous kehittyy Suomen nopeiten ja elinkeinopolitiikka on vertaansa vailla. Lisäksi ihmiset, oikeasti, ovat todella mukavia.
Mikä siellä mättää? No, oikeasti en harkitse paluumuuttoa.- motoristi57
missään tapauksessa harkitse paluumuuttoa.
- Mutta
muuta ei. Kavereita moikkaamaan, muuten aika paska fiilis jäänyt koko pitäjästä. On sieltä hyviäkin muistoja ja kavereita.
- tonttu pylkerö
huolimatta. Oikein hyvää Joulua ja tulevaa kaikille nykyisille ja entisille "vetisille" täältä Porvoosta. Lämpötila 5 ja pyörätiet jäässä. Pukki pääsee liukkaille (teille).
- motoristi57
Joulua kaikille myös täältä Porvoosta.
- Nykyinen K-vetinen
Teollisuuden työpaikkoja ei juurikaan ole ja ne harvat aukeavat täytetään suhteilla, väki vähenee tasaisen varmaa tahtia, harvalukuiset paluumuuttaja-eläkeläiset nostavat asuntojen hinnat liian korkeiksi täkäläisellä palkkatasolla työskentelevälle nuorisolle joka tietenkin reagoi lähtemällä.
Yöelämää ei enää ole, poislukien kaupungin yössä (ja päivässä) toisiaan telovat puliukot ja patsaita kaatelevat katkerat irokeesipojat. Kaupungin talous seilaa kriisistä toiseen samalla kun vanhaa, lakkautetun ammattikoulun korjaamohallia saneerataan n.5 milj.eurolla kirjastotaloksi.
Kaupunki myös haluaa epätoivoisesti paikkakunnalle puusepäntetollisuutta, ja rakenti sitä varten suuret "puuyrityshautomohallit" jotka seisovat puolityhjänä samalla kun on varaa tupakoida 20 työpaikkaa sopivan metalliteollisuuskiinteistön puutteen seurauksena (Vapon konepajan palo).
Tervetulloo Kiuruveille! - ex-asukki
Ei tosiaankaan ole kaipuuta Kiuruvedelle...sen verran paskamaiset muistot on kyseisestä paikasta. Muutin 400 km:n päähän Kiuruvedestä ja koskaan en meinaa käydä siellä korvenperukoilla. Ihmiset oli erittäin ikäviä, kieroja...vieläköhän siellä asuu yks tyyppi, jonka kanssa olin epäonnistuneessa liitossa vuosia sitten?Eipä ole ikävä häntäkään...
- kohta jälleen entinen
Entisenä, tällä hetkellä nykyisenä, ja kohta jälleen entisenä K-vetisenä totean, että tällä kertaa lähtö on lopullinen.
Muutaman kuukauden asuminen riitti päivittämään tiedot paikkakunnasta ajan tasalle, enkä enää ihmettele jatkuvaa väen vähenemistä.
Kunnallishallinnossa ja muilla päättävillä paikoilla pyörii kaikenlaisia valittamisen ja jarruttamisen mestareita, jotka huolehtivat, että mitään myönteistäkään muutosta ei pääse tapahtumaan yhdessäkään asiassa. Maailma muuttuu ympärillä, täällä vaan kaikki koetetaan väkisin pitää ennallaan.
Elinkeinopuolella ei mitään järjellistä saada aikaan. Kunnollisia yrityksiä ei tule. Rahaa syydetään kaikenlaisille humpuukimaakareille ja huijareille, jotka pysyvät paikkakunnalla korkeintaan jonkin vuoden, ja jättävät lähtiessään kaiken maksamatta.
Asukkaina on eläkeläisten lisäksi lähes yksistään juoppoja, kaikenlaisia korpikommunisteja ja muita änkyröitä, kiihkouskovaisia kyttääjiä ja moraalivahteja, kovaa kyytiä alkoholisoituvia nuorisorikollisia ja ilkivallantekijöitä. Puliukot on kansoittaneet torilla ja katuvierillä olevat istumapaikat kesäisin, muilla ei sinne ole asiaa.
Sekä tietysti se yhteiskunnan pohjasakan kaikkein alimmainen kerros: tunaripellet! Tämän elukkalajin suppea ajatusmaailma pyörii pelkästään puhkireviteltyjen autonromujen tunaroinnin ja virittelyn ympärillä. Koko elämä on neljän sileäksi vigutetun kumipyörän päällä (45-sarjaa, tottakai)ja yöajat kuluu ihmisten asuntojen nurkilla moottorien huudattamiseen (puhkiporattu pakoputki tietysti,)renkaiden vinguttamiseen ja soittimien paukuttamiseen, ympäristön roskaamiseen ja särkemiseen. Tuskin missään muulla paikkakunnalla tämän säälittävän törkysakin osuus väestöstä on yhtä suuri, kuin Kiuruvedellä. Ei tule ikävä. - Kohta jälleen entinen
kohta jälleen entinen kirjoitti:
Entisenä, tällä hetkellä nykyisenä, ja kohta jälleen entisenä K-vetisenä totean, että tällä kertaa lähtö on lopullinen.
Muutaman kuukauden asuminen riitti päivittämään tiedot paikkakunnasta ajan tasalle, enkä enää ihmettele jatkuvaa väen vähenemistä.
Kunnallishallinnossa ja muilla päättävillä paikoilla pyörii kaikenlaisia valittamisen ja jarruttamisen mestareita, jotka huolehtivat, että mitään myönteistäkään muutosta ei pääse tapahtumaan yhdessäkään asiassa. Maailma muuttuu ympärillä, täällä vaan kaikki koetetaan väkisin pitää ennallaan.
Elinkeinopuolella ei mitään järjellistä saada aikaan. Kunnollisia yrityksiä ei tule. Rahaa syydetään kaikenlaisille humpuukimaakareille ja huijareille, jotka pysyvät paikkakunnalla korkeintaan jonkin vuoden, ja jättävät lähtiessään kaiken maksamatta.
Asukkaina on eläkeläisten lisäksi lähes yksistään juoppoja, kaikenlaisia korpikommunisteja ja muita änkyröitä, kiihkouskovaisia kyttääjiä ja moraalivahteja, kovaa kyytiä alkoholisoituvia nuorisorikollisia ja ilkivallantekijöitä. Puliukot on kansoittaneet torilla ja katuvierillä olevat istumapaikat kesäisin, muilla ei sinne ole asiaa.
Sekä tietysti se yhteiskunnan pohjasakan kaikkein alimmainen kerros: tunaripellet! Tämän elukkalajin suppea ajatusmaailma pyörii pelkästään puhkireviteltyjen autonromujen tunaroinnin ja virittelyn ympärillä. Koko elämä on neljän sileäksi vigutetun kumipyörän päällä (45-sarjaa, tottakai)ja yöajat kuluu ihmisten asuntojen nurkilla moottorien huudattamiseen (puhkiporattu pakoputki tietysti,)renkaiden vinguttamiseen ja soittimien paukuttamiseen, ympäristön roskaamiseen ja särkemiseen. Tuskin missään muulla paikkakunnalla tämän säälittävän törkysakin osuus väestöstä on yhtä suuri, kuin Kiuruvedellä. Ei tule ikävä.Lisättäköön vielä edelliseen vuodatukseen, että Kiuruveden lisäksi olen ennen seuraavaa muuttoani asunut viidellä eri paikkakunnalla eri puolilla maata. On ollut pienempää ja suurempaa, köyhempää ja rikkaampa, joten vertailupohjaa on jonkinverran, varsinkin kun sen lisäksi on muutenkin reissunnut ja tuntee monenlaisia ihmisiä eri puolilta maata.
Kaikesta tästä Kiuruvesi on totisesti yksi kurjimpia ja kehnoimman hengen omaavia asuinpaikkoja koko maassa. Tuleva asuntoni on isommassa kaupungissa, mutta yhtä hyvin voisin asua jossakin muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnalla, kunhan sillä muuten on hommat kunnossa. Mistään pienten paikkakuntien ja maaseudun vihasta tapauksessani siis ei ole kyse. - mukavaa
Kohta jälleen entinen kirjoitti:
Lisättäköön vielä edelliseen vuodatukseen, että Kiuruveden lisäksi olen ennen seuraavaa muuttoani asunut viidellä eri paikkakunnalla eri puolilla maata. On ollut pienempää ja suurempaa, köyhempää ja rikkaampa, joten vertailupohjaa on jonkinverran, varsinkin kun sen lisäksi on muutenkin reissunnut ja tuntee monenlaisia ihmisiä eri puolilta maata.
Kaikesta tästä Kiuruvesi on totisesti yksi kurjimpia ja kehnoimman hengen omaavia asuinpaikkoja koko maassa. Tuleva asuntoni on isommassa kaupungissa, mutta yhtä hyvin voisin asua jossakin muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnalla, kunhan sillä muuten on hommat kunnossa. Mistään pienten paikkakuntien ja maaseudun vihasta tapauksessani siis ei ole kyse.On todella hauskaa lukea mitä kaikkea p****a jotkut osaavat Kiuruvedestä kertoa! Yksikään asia ei todellakaan ole totta mitä tästä mun kotipaikka kunnasta täällä kirjotellaan!!! Please, jos teidän nolive:n todella täytyy mollata jonkun asuinpaikkaa niin ottakaa edes tosi asioista selvää!
- onkin
mukavaa kirjoitti:
On todella hauskaa lukea mitä kaikkea p****a jotkut osaavat Kiuruvedestä kertoa! Yksikään asia ei todellakaan ole totta mitä tästä mun kotipaikka kunnasta täällä kirjotellaan!!! Please, jos teidän nolive:n todella täytyy mollata jonkun asuinpaikkaa niin ottakaa edes tosi asioista selvää!
Mitäpä muuta siitä paikasta voi kertoo kuin paskaa, kun sehän siellä pääasiallisesti haisee. Ei oo mittää kehumista ja asioista on otettu selvää ihan paikan päällä.
- .......
onkin kirjoitti:
Mitäpä muuta siitä paikasta voi kertoo kuin paskaa, kun sehän siellä pääasiallisesti haisee. Ei oo mittää kehumista ja asioista on otettu selvää ihan paikan päällä.
haisee paskalle.Oksettaa jo.....
- .....
....... kirjoitti:
haisee paskalle.Oksettaa jo.....
Vai haisee täällä paska? Ihan vaan tiedoks, että maanviljelijät eivät saa levittää paskaa pelloille kuin keväällä. Niin miten se muuten voi haista näin talvella, syksyllä ja kesällä? Ja sitä paitsi kyllä mä paljo mielummin haistelen lehmän kakan hajuja kuin pakokaasua ja tehtaan savuja!!! Eikä lehmän sonta saastuta hajullaan luontoa.
- kaukana hajuista
..... kirjoitti:
Vai haisee täällä paska? Ihan vaan tiedoks, että maanviljelijät eivät saa levittää paskaa pelloille kuin keväällä. Niin miten se muuten voi haista näin talvella, syksyllä ja kesällä? Ja sitä paitsi kyllä mä paljo mielummin haistelen lehmän kakan hajuja kuin pakokaasua ja tehtaan savuja!!! Eikä lehmän sonta saastuta hajullaan luontoa.
Ihan vaan tiedoks, että se haju on siellä aina, oli kevät,kesä,syksy tai talvi. Ihmisten vaatteet haisee navetalle, kun käyvät kaupoilla ym. haistele sinä vaan lehmän paskan hajua...minä täällä haistelen puhdasta luontoa..ja kaukana Kiuruvedestä...
kaukana hajuista kirjoitti:
Ihan vaan tiedoks, että se haju on siellä aina, oli kevät,kesä,syksy tai talvi. Ihmisten vaatteet haisee navetalle, kun käyvät kaupoilla ym. haistele sinä vaan lehmän paskan hajua...minä täällä haistelen puhdasta luontoa..ja kaukana Kiuruvedestä...
.. on niitä Kiuruveden viimeisiä hyviä puolia, sillä se on merkki elämästä. Sitäpaitsi paskanhaju ei ketään tapa ja paskaa väännät varmaan itsekin...
- Tiipii
SuuriAjattelija kirjoitti:
.. on niitä Kiuruveden viimeisiä hyviä puolia, sillä se on merkki elämästä. Sitäpaitsi paskanhaju ei ketään tapa ja paskaa väännät varmaan itsekin...
Hyvin sanottu =D Ja tottakin
- Tiipiiee
Hyvin sanottu =D Ja tottakin
- Tiipii, tiipiiee
Ensin tiipii varattu mutta sitten viesti lähtikin =D Ja uusi uudella yrityksellä. S24 on sekaisin =)
- PieniAjattelija
Todella hyvin sanottu...taidat olla viisas! Voihan olla, että Kiuruveden ainoa hyvä puoli on paskanhaju, ja onkin...Eipä siellä muuta "hyvää" olekaan.
PieniAjattelija kirjoitti:
Todella hyvin sanottu...taidat olla viisas! Voihan olla, että Kiuruveden ainoa hyvä puoli on paskanhaju, ja onkin...Eipä siellä muuta "hyvää" olekaan.
..meinaan se, että olen todella viisas.
On siellä muutakin hyvää, siellä on seudun paras elinkeinopolitiikka.
>...taidat olla viisas! Voihan olla, että Kiuruveden ainoa hyvä puoli on paskanhaju, ja onkin...Eipä siellä muuta "hyvää" olekaan.
- aina savolainen
Heips!
Olen aito Kiuruvetinen,joka on joutunut muuttamaan
vanhenpien työn perässä pois Kiuruvedeltä.Muutinne Valkeakoskelle.Olin silloin 4-vuotias.Vaikka olen ollut kohta 36 vuotta täällä "etelässä" tunnen olevani aina Kiuruvetinen.Sinulle tuleva ex-Kiuruvetinen toivon hyvää jatkoa. - kuin moni muukin
asuin muutaman vuoden kiuruvedellä ja naapurikunnassa pyhäjärvellä. pyhäjärvikin on aika surkeassa jamassa, mutta kunnan väki osasi puhaltaa yhteen hiileen. Kiuruvedellä vaan tappelevat kunnan ukot keskenään koko ajan ja työntävät rahat mitä ihmeellisimpiin virityksiin. kiuruvetisillä on myös veemäinen tapa tunkea nokkansa koko ajan toisten asioihin. onneksi ei tarvii sinne palata
- ovat sisäänlämpiävää
porukkaa.Ei siellä tavallinen ihminen voi asua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3743214Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151526En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841312- 1081311
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991305Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591255- 481155
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801062Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa25960- 33857