Juna Turkuun

....

Nyt oli TS:ssä juttuja, että junaliikenne Turun ja Uudenkaupungin välille voitaisiin avata uudestaan.

"Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen (sd) pitää henkilöjunaliikenteen avaamista Turun ja Uudenkaupungin välillä perusteltuna. " -TS

Tosin lähinnä työmatkalaisille.

8

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juna

      Pääseepähän helpommin turkuun ostoksille,kukapa nyt omasta kylästä mitään haluaa ostaa,rikastuvat vielä kauppiaat.

    • Perskuta rallaa

      Pääsevät Saabilta lomautetut hakemaan töitä muualta ei tarvitse jäädä ALISENKADUN mittamieheksi tai naiseksi.

    • Toispualtjokke

      Kunpa saataisiin kiskobussi menemään vaikka joka toinen tunti U:gista Turkuun. Minä ainakin mielelläni jättäisin autoni Vinkkilän asemalle, kun pääsisin ihan Turun keskustaan raiteita pitkin.

    • mitenonkaanhan

      Nyt olisi junalle kova tarve, kun työntekijöitä tulee tuhansia lisää Uuteenkaupunkiin. Kuinkakohan nopeasti matkustajajunaliikenteen saisi pystyyn?

      • joukkoliikenne

        Ehkäpä valtio ja vr epäilevät vielä,että autotehdasbuumi jää lyhyeksi ilmiöksi,ja taas alkaisi tulemaan tappiota junaliikenteestä.Mukavemmin ja halvemmalla junalla kyllä pääsisi,kun tämä yksi ainoa ukista turkuun liikennöivä bussifirma laskuttaa n.14€ suuntaansa.Samalla rahalla voi mennä jo omallakin autolla.Hiilineutraalia todellakin...


      • sitenvuan

        Viime vuonna Liikennevirasto, eli valtion ratapuolesta vastaava osa, kannatti jo Uudenkaupungin matkustajajunaliikennettä, ja Varsinais-Suomen maakuntakin on asian takana. YLE:n uutinen aiheesta viime vuodelta löytyy tästä:

        http://yle.fi/uutiset/3-9297068

        Nyt tilanne on kuitenkin olennaisesti muuttunut, kun Uudenkaupungin työpaikkamäärän on ilmoitettu nousevan vielä tuhannella lisää siitä, mitä oli tiedossa viime vuoden puolella. Sen myötä junaliikenteen kannattavuus hyppää todennäköisesti jo selvästi kannattavan puolelle.

        Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei matkustajaliikenteen aloitus vaadi sähköistystä. Jos pelätään liikennemäärien vuosien päästä hiipuvan, niin helpointa on aloittaa liikennöinti vaan dieseljunilla. Radalle tarvitaan tällöin vain uudet laiturit väliasemille (joilta pääsisi sitten sekä Turkuun että Uuteenkaupunkiin junalla, mikä mahdollistaisi julkisilla liikennevälineillä kulkemisen välipaikoissakin asuville) ja hiukan tasoristeysten siistimistä. Hinta-arvio väliasemille on tehtyjen selvitysten perusteella, ja hintatason nousu huomioiden miljoonan euron luokkaa. Kiskobussityyppinen lähiliikennejuna on muutaman miljoonan arvoinen, ja siirrettävissä toisaalle, jos liikennetarve hiipuu. Jos rata halutaan sähköistää, se maksaa 20 miljoonaa, mikä mahdollistaa ajelun sähköllä kulkevalla välineellä. Mutta dieselilläkin pääsee, jolla liikenne radalla nyt tavaraliikenteenkin osalta kulkee.

        Turun ja Uudenkaupungin välinen rata sinänsä on suht hidas nopeuksiltaan, mutta maantiet kiertävät niin paljon, että se on kilpailukykyinen vaihtoehto silti. Nykyinen nopeusrajoitus reilu 60 kilometrin radalla on 60 km/h raskaan liikenteen osalta. Matkustajaliikenteelle se olisi selvitysten mukaan 60-100 km/h, paikasta riippuen. Tasoristeyksiä on paljon, ja niissä kohdin nopeus on 60 km/h, ja joillain osuuksilla pääsisi kovempaa. Matka-aika Turun ja Uudenkaupungin välillä olisi selvitysten perusteella radan rajoitteet ja välipysähdykset huomioiden reilun 50 minuutin luokkaa, mikä mahdollistaisi hyvin tasatunnein kulkevan matkustajajunaliikenteen..


    • dmmdm

      Eteneeköhän juna nyt hallituksen puoliväliriihessä? Siinä on luvattu tehdä työllisyyttä edistäviä päätöksiä. Uudenkaupungin rata on yksi sellainen kohde, johon investoimalla voisi ehkä parantaa valtakunnan työllisyyttä. Bonuksena myös liikenteen päästöt vähenisivät.

    • tr565

      Tuskinpa tuossa junassa matkustajia paljoakaan olisi. Jokainen ajaa omalla autollaan ja mieluiten yksin. Eläkeläiset sillä vois turkuun mennä ja tulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      62
      6705
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      61
      6082
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      132
      5258
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      48
      3989
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      17
      3932
    6. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      132
      3490
    7. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3480
    8. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      172
      2955
    9. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2809
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      62
      2661
    Aihe