Minulla oli tässä taannoin viestiketju yli 15-vuotiaan nimenvaihdosta.Siis nuori itse haki sitä.
Ex-mies vastusti kovasti.Repi mm. lapsen lähettämät paperit.Lapsi soitto maistraattiin tilanteesta ja nyt tuli päätös sukunimi vaihtuu ilman isän suostumusta,ei ole edes valittamisoikeutta myönnetty.
Isä oli vielä hyvin sanonut puhelimessa,että väliäkö nimellä.Tarkoittanut ilm.kunhan se ei ole ex-vaimon sukunimi.
Lähinnä viesti tiedoksi M36,joka epäili,että nimi ei vaihdu ennenkuin 18-vuotta tulee täyteen.
Minun mielestä sukunimi on se kenen kanssa ero jälkeen asutaan,on se sitten nais- tai miespuolinen,mutta lapsi tietenkin päättä itse.Pakolla ei saa mennä tekemään ratkaisuja.Lapsi on tosi mielissään,koska isän sukunimi oli hänen mielestään aivan hoopo.
Lapsen nimenvaihto onnistui
27
2239
Vastaukset
- nimistä riesaa
ennen kuin täyttää 18v. Meillä ei ole viitsitty edes kysyä isältä suostumusta kun vastaus on ihan selvä. Lapset olisivat mielellään äidin nimellä. Kokevat jotenkin ikäväksi kun äiti vaihtoi tyttönimensä takaisin, mutta he jäivät isän nimelle. Äitikään ei voinut enää kantaa ex.miehensä nimeä joten näin on sitten eletty. Nyt 15v ylittävät lapset voivat ilmeisesti ottaa itse kantaa nimeensä. Hyvä!
- Usko
Nuoren/lapsen itse pitää hakea nimenvaihtoa..ja toiselta huoltajalta pitää kysyä suostumusta.Niinkuin edellä kerroin,isä sai raivarin ja repi paperit jne.
Maksoi tosin 91 euroa eli ei ole ilmaista ja jos menee johonkin nimilautakuntaa,maksaa n.170euroa?
- puuhaa...
Jos lapsi haluaa muuttaa nimensä, sen 'hoopouden' perusteella, voisi ajatella, ettei hän ole vielä aivan kypsä itse päättämään nimeään.
Toiseksi on sanottava, että vaikka puhutaan 'lapsen omasta päätöksestä', on se varmaan melko usein se sama, mikä on sen vanhemman mielipide, jonka luona lapsi asuu.
Kolmanneksi: Jos entisillä puolisoilla on kovin huonot välit, voi lapsen nimen muuttaminen vaikuttaa siten, että suhde entisestään huononee. Nimen muuttumisen myötä lapsi ikään kuin projisoituu entistä enemmän siihen puolisoon kumman nimi on, ja kenen luona asuu.
Nyt voisi kysyä mitä tekemistä sillä toisella puolisolla on enää hänen omakseen olettamansa lapsen kanssa? Jos hän näkee lastaan esimerkiksi vain joka toinen viikonloppu, eikä lapsi nimen perusteella ole edes hänen oma lapsensa...
Kiireisimmät ehtivät nyt tietenkin sanomaan, ettei nimen muuttaminen esimerkiksi isyyttä mihinkään vie, ja että jos nimen muutoksen myötä toisen entisen puolison suhde lapseen muuttuu huonommaksi, on se huonon häviäjän merkki tms...
Niin se varmaan onkin... nimittäin siten, ettei meillä kenelläkään -ei edes lapsen äidillä- pitäisi olla ajatusta siihen, että hän voisi jotenkin omistaa lapsen, joka hänelle on suotu. Kauniista väittämistä huolimatta aikuiset haluavat varmasti vaikeassa tilanteessaan vaikuttaa lapseen ja tavalla tai toisella asettaa toisen puolison huonoon valoon.
Olenkin hiljalleen tullut ajatukseen tieteen edistymisestä... Että tiede edistyisi tarpeeksi saattaen elämän jatkumisen terveemmälle pohjalle, mitä se on tällä hetkellä... onhan elämän jatkaminen mahdollista vain naisille.- Nimetön
Mitä lapsi tekee sellaisen ihmisen nimellä,joka on pitänyt lasta n 5päivää viiden vuoden aikana.
Eikä ole senttiäkään maksanut elatusmaksuja ja erossa vei viimeisetkin rahat,mistä vain mukaansa sai mm.lapsen tililtä.
en tosiaan voi tuntea sympatiaa häntä kohtaan,vaikka onkin lapsen isä,varsinkin siinä vaiheessa,kun alkoi uhkailemaan molempien hengenlähdöllä..
Tästäkin huolimatta on saanut tavata lastaan aina kun on halunnut ja lapsi on suostunut.
Nyt jouluna ei suostunut.
Kysynkin monikohan mies antaa äidin tavata lapsiaan,jos me naiset tehtäisiin tuolla tavoin.Taitaa olla kosto mielessä monellakin,jos esim.lähdemme toisen matkaan.siinä olisi jollekin tutkimisen paikka.Tämä perustuu olettamukseen.
Kuulin juuri erään kaverini tarinan,joka lähti toisen matkaan ja jätti lapset isälle.
Isä kieltää lapsia sanomasta tätä tuttavaani enää äidiksi.
- Jaana__
Kusipäinen lähi joka lähtenyt tuollaiseen - toivottavasti lapsi toipuu vaikka ehkä vasta aikuisena. Kyllä ihmiset osaavat olla julmia - käyttävät jopa omia lapsiaan aseena. Toivottavasti nuori saa apua - varmaan riekaleena tuollaisen lähivanhemman sekoilujen jälkeen.
- heti-
ettet sekoile täällä.
ehkä "yx tavallinen" tai joku muu juridiikkaa oikeasti tunteva osaisi kertoa mihin pykälään maistraatin päätös perustui. Oletan siis että teillä vanhemmilla on yhteishuoltajuus.
Hienoa jos lapsi sai mitä tahtoi, fiksu isä olisi siihen suostunut ilman ko. näytelmääkin.
Mutta ennen kuin alan korjaamaan/oikaisemaan tietoani/luuloani tarviten asiantuntijalta perusteet siihen miksi näin voitiin menetellä alaikäisen lapsen kohdalla.
Ennen kuin sellaisen saan, ei kirjoituksesi muuta kantaani.- Usko
Nuori/lapsi on ollut tosi pettynyt isäänsä,ei vastaa enää puheluihinkaan(niitä on nyt tullutkin enemmän kuin moniin vuosiin)
Jälleen kerran herää kysymys,(siis olen niin tyhmä)mikä tekee naisen sukunimestä huonomman kuin miehen.
Itse en ole koskaan vaihtanut nimeäni,enkä tule vaihtamaan.enkä ottamaan mitään pitkiä nimihirviöitä.Koska minun järkeeni ei ole koskaan mennyt,miksi naisen pitäisi vaihtaa sukunimeä..
Ja mitä tulee tämän lapseni tekemiseen,minä jo sanoin,että anna olla koko vaihto,mutta itse touhusi kaiken eli se siitä ja PISTE.Turha alkaa aina meitä naisia moittimaan.. Usko kirjoitti:
Nuori/lapsi on ollut tosi pettynyt isäänsä,ei vastaa enää puheluihinkaan(niitä on nyt tullutkin enemmän kuin moniin vuosiin)
Jälleen kerran herää kysymys,(siis olen niin tyhmä)mikä tekee naisen sukunimestä huonomman kuin miehen.
Itse en ole koskaan vaihtanut nimeäni,enkä tule vaihtamaan.enkä ottamaan mitään pitkiä nimihirviöitä.Koska minun järkeeni ei ole koskaan mennyt,miksi naisen pitäisi vaihtaa sukunimeä..
Ja mitä tulee tämän lapseni tekemiseen,minä jo sanoin,että anna olla koko vaihto,mutta itse touhusi kaiken eli se siitä ja PISTE.Turha alkaa aina meitä naisia moittimaan..... hyvä jos asia sai halutun päätöksen, ja nuori sellaisen sukunimen kuin tahtoi.
Edelleen, kovasti paljon ihmettelen mihin lain pykälään maistraatti perusti päätöksen.
Tarvinnee mennä pokkeamaan tuonne "laki osastolle" herättämään keskustelua ... sen verran erikoiselta kuulostaa tämä päätös maistraatin suunnalta.- päätellen
M36 kirjoitti:
... hyvä jos asia sai halutun päätöksen, ja nuori sellaisen sukunimen kuin tahtoi.
Edelleen, kovasti paljon ihmettelen mihin lain pykälään maistraatti perusti päätöksen.
Tarvinnee mennä pokkeamaan tuonne "laki osastolle" herättämään keskustelua ... sen verran erikoiselta kuulostaa tämä päätös maistraatin suunnalta.tuntuu siltä, että miksi ei 15v saisi valita sukunimeään, kun saa "valita" siinä iässä isänsäkin.
Tarkoitan sitä, että jos lapsi on "joutunut" väärän isän lapseksi syntynyt avioliitossa, ja varsinainen biologinen isä jäänyt ulkopuolelle, niin 15v täytettyään lapsi saa/voi hakea isyyden kumoamista ja bioisän vahvistamista isäksi. Ne ovat lain suomia oikeuksia, joihin riittää 15v ikä.
Ja 15v saa päättää monista muistakin asioista mm uskontokunnasta. - Linkkiä ym.
päätellen kirjoitti:
tuntuu siltä, että miksi ei 15v saisi valita sukunimeään, kun saa "valita" siinä iässä isänsäkin.
Tarkoitan sitä, että jos lapsi on "joutunut" väärän isän lapseksi syntynyt avioliitossa, ja varsinainen biologinen isä jäänyt ulkopuolelle, niin 15v täytettyään lapsi saa/voi hakea isyyden kumoamista ja bioisän vahvistamista isäksi. Ne ovat lain suomia oikeuksia, joihin riittää 15v ikä.
Ja 15v saa päättää monista muistakin asioista mm uskontokunnasta.Älkää nyt sotkeko asioita kovin paljon. 15 vuotta täyttänyt voi päättää uskontokunnasta vanhempien suostumuksella, ihan samoin kuin tässä nimiasiassa.
Tässä linkissä 15 v. oikeuksista ja velvollisuuksista:
http://www.nuortennetti.fi/nuorten_oikeudet_tieto4.php
Jos tässä ap:n tapauksessa lapsen isä on oikeasti veemäinen, hän tulee hakemaan tuon päätöksen kumoamista ja aika varmasti onnistuu siinä. - appelgreen
Linkkiä ym. kirjoitti:
Älkää nyt sotkeko asioita kovin paljon. 15 vuotta täyttänyt voi päättää uskontokunnasta vanhempien suostumuksella, ihan samoin kuin tässä nimiasiassa.
Tässä linkissä 15 v. oikeuksista ja velvollisuuksista:
http://www.nuortennetti.fi/nuorten_oikeudet_tieto4.php
Jos tässä ap:n tapauksessa lapsen isä on oikeasti veemäinen, hän tulee hakemaan tuon päätöksen kumoamista ja aika varmasti onnistuu siinä.Linkistä löytyi:
"12 vuotta täyttäneen lapsen suku- tai etunimeä ei voida muuttaa ilman lapsen suostumusta. Suostumusta ei tarvita, jos lapsi sairauden tai vammaisuuden takia ei voi ilmaista tahtoaan. Alle 12-vuotiaankaan suku- ja etunimeä ei voida muuttaa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota."
---- ei mainita sitä, että tarvittaisi molempien vanhempien suostumus? Lapsen tahto riittää. Edellyttää kuitenkin, että lapsi on täyttänyt 12 vuotta. - ja oikeustoimikyky
appelgreen kirjoitti:
Linkistä löytyi:
"12 vuotta täyttäneen lapsen suku- tai etunimeä ei voida muuttaa ilman lapsen suostumusta. Suostumusta ei tarvita, jos lapsi sairauden tai vammaisuuden takia ei voi ilmaista tahtoaan. Alle 12-vuotiaankaan suku- ja etunimeä ei voida muuttaa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota."
---- ei mainita sitä, että tarvittaisi molempien vanhempien suostumus? Lapsen tahto riittää. Edellyttää kuitenkin, että lapsi on täyttänyt 12 vuotta.Eipä nyt unohdeta sentään sitä että alle 18 vuotias on vajaavaltainen. Nimi, kuten uskontokuntakin ovat asioita joista alaikäinen vajaavaltainen ei voi itse pääättää.
Tuo lainaamasi kohta tarkoittaa vain että huoltajat eivät voi muuttaa 12 v. täyttäneen lapsen sukunimeä ilman hänen suostumustaan. - tahtoofaktaa
ja oikeustoimikyky kirjoitti:
Eipä nyt unohdeta sentään sitä että alle 18 vuotias on vajaavaltainen. Nimi, kuten uskontokuntakin ovat asioita joista alaikäinen vajaavaltainen ei voi itse pääättää.
Tuo lainaamasi kohta tarkoittaa vain että huoltajat eivät voi muuttaa 12 v. täyttäneen lapsen sukunimeä ilman hänen suostumustaan.Edelleen: jos isä lähtee valittamaan ja vaatimaan lapsen nimenmuutoksen peruuttamista/kumoamista tai alkuperäisen nimen takaisinottamista sillä perusteella, ettei ole antanut nimenmuutokseen suostumustaan, mihin lainkohtaan hän vetoaa?
- ensisijaisesti
tahtoofaktaa kirjoitti:
Edelleen: jos isä lähtee valittamaan ja vaatimaan lapsen nimenmuutoksen peruuttamista/kumoamista tai alkuperäisen nimen takaisinottamista sillä perusteella, ettei ole antanut nimenmuutokseen suostumustaan, mihin lainkohtaan hän vetoaa?
Lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta ja sen § 5 (Huoltajien yhteistoiminta)
" Asiasta, jolla on huomattava merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta, voivat huoltajat kuitenkin päättää vain yhdessä, jollei lapsen etu ilmeisesti muuta vaadi."
http://www.eroperhe.net/?core=huolto
Mihinkäs lainkohtaan sinä vetoat että alaikäinen saisi itse päättää sukunimestään? - vastakysymys:
ensisijaisesti kirjoitti:
Lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta ja sen § 5 (Huoltajien yhteistoiminta)
" Asiasta, jolla on huomattava merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta, voivat huoltajat kuitenkin päättää vain yhdessä, jollei lapsen etu ilmeisesti muuta vaadi."
http://www.eroperhe.net/?core=huolto
Mihinkäs lainkohtaan sinä vetoat että alaikäinen saisi itse päättää sukunimestään?Sain vastauksen alle 12-vuotiaan lapsen nimen muuttamisen edellytyksistä, kiitos siitä.
"Mihinkäs lainkohtaan sinä vetoat että alaikäinen saisi itse päättää sukunimestään? "
Mistä olet tällaista edes saanut päähäsi? Että olisin vetoamassa moiseen ..?
- tapaus.
Tuleekohan tuosta ennakkotapaus, jota käytetään myöhemminkin muualla, siis että vain toisen huoltajan suostumus tarvitaan.
Tässähän on rikottu Lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 8.4.1983/361.
Voi olla että tapaus tosiaan nousee julkisuuteen ennakkotapauksena, johon vedotaan vastaavissa tapauksissa.- Usko
Jatkan vielä sen verran,että itse en pidä tätä minään ihmeenä.Meneehän 15-vuotias naimisiinkin ja saa lapsia.
Mikä tästä sukunimenvaihdosta tekee niin erikoisen.Minusta aiemmat asiat ovat paljon suurempia.
Mitä tulee tapaamisoikeuteen ym oikeuksiin,toinen ei ole edes halunnut tavata lastaan ja elättää häntä.
Olisin saanut yksinhuoltajuuden jo aikoja sitten,mutta pelkään exääni niin paljon vieläkin,että en lähde hänen kanssaan oikeuteen,enkä halua lasta sekoittaa meidän asioihin.
Kahden vuoden kuluttua nuori on 18-vuotias.Hän on rohkeampi kuin minä näissä asioissa ja halusi viedä tämän loppuun,itse aivan ihmettelen.
Mielle tämä on mieleinen ratkaisu,koska isä suku on hylännyt myös lapseni kummeja myöten,kuten myös isä.
Hyvää ja rauhallista joulua teille kaikille.Tämä tarina loppui nyt tähän.Erityis kiitos M36 olet hieno ihminen. - ja sen noudattamisesta
Usko kirjoitti:
Jatkan vielä sen verran,että itse en pidä tätä minään ihmeenä.Meneehän 15-vuotias naimisiinkin ja saa lapsia.
Mikä tästä sukunimenvaihdosta tekee niin erikoisen.Minusta aiemmat asiat ovat paljon suurempia.
Mitä tulee tapaamisoikeuteen ym oikeuksiin,toinen ei ole edes halunnut tavata lastaan ja elättää häntä.
Olisin saanut yksinhuoltajuuden jo aikoja sitten,mutta pelkään exääni niin paljon vieläkin,että en lähde hänen kanssaan oikeuteen,enkä halua lasta sekoittaa meidän asioihin.
Kahden vuoden kuluttua nuori on 18-vuotias.Hän on rohkeampi kuin minä näissä asioissa ja halusi viedä tämän loppuun,itse aivan ihmettelen.
Mielle tämä on mieleinen ratkaisu,koska isä suku on hylännyt myös lapseni kummeja myöten,kuten myös isä.
Hyvää ja rauhallista joulua teille kaikille.Tämä tarina loppui nyt tähän.Erityis kiitos M36 olet hieno ihminen.Erittäin vakavan ja tärkeän tästä asiasta tekee se että maistraatti on rikkonut lakia lapsen huoltajuudesta ja tapaamisoikeudesta.
Varmaan joku järjestö, esim. yksin- ja yhteishuoltajien liitto voi ottaa tämän esille esimerkkinä siitä kuinka yhteishuoltajuus on tässä tapauksessa ohitettu törkeällä tavalla.
Missä päin Suomea tällainen muuten onnistui? - hmmittelija
ja sen noudattamisesta kirjoitti:
Erittäin vakavan ja tärkeän tästä asiasta tekee se että maistraatti on rikkonut lakia lapsen huoltajuudesta ja tapaamisoikeudesta.
Varmaan joku järjestö, esim. yksin- ja yhteishuoltajien liitto voi ottaa tämän esille esimerkkinä siitä kuinka yhteishuoltajuus on tässä tapauksessa ohitettu törkeällä tavalla.
Missä päin Suomea tällainen muuten onnistui?Hiljaista on aloittajan puolelta kun hälle selvis että mettään on menty ;)
Jos hän on nähnyt vain unta ..?
Tai hällä on niitä maisterispoikia ja eurobiljonäärejä eikä jaksa välittää tällaisista pikkuseikoista kuin lain noudattaminen ... ?
Silti en päätäni vaivaa asialla,, olipa taas yksi lain tuntemuksen kannalta sivistävä rykäys :)
- on yksilöllistä
Jos itsetunto on pienistä rinnoista kiinni: silikonirinnat on keksitty.
Ei nimi miestä pahenna, eikä ihminen nimenvaihdolla muutu. Lapsi parka - millaisen maailmankuvan mahdatkaan hänelle opettaa jos nimikin on noin iso asia. - alkuperäiselle
Oliko hakemuksessa sinun suostumuksesi?
Jos oli, niin miksi jos 15 vuotta täyttänyt voi ilman huoltajiensa suostumusta päättää sukunimestään? - joitakin
"Lapsi on tosi mielissään,koska isän sukunimi oli hänen mielestään aivan hoopo."
Kuten jo joku toinen tuolla sanoi. Tämän perusteella ei juuri kuulosta siltä että lapsi olisi kypsä päättämään mistään niin isosta asiasta kuin nimenvaihto on.
"Repi mm. lapsen lähettämät paperit."
Olitko näkemässä repimisen? ;)
Miten niin lähettämät, siis lähetettiinkö isälle paperi vain postissa allekirjoitettavaksi??
Minä olisin voinut repiäkin jos minulle tehtäisiin noin törkeästi.
" Isä oli vielä hyvin sanonut puhelimessa,että väliäkö nimellä.Tarkoittanut ilm.kunhan se ei ole ex-vaimon sukunimi."
Miksi menet tulkitsemaan isän puheita noin?
Ehkäpä hän ihan oikeasti tarkoitti ettei nimi ole maailman tärkein asia?
"Minun mielestä sukunimi on se kenen kanssa ero jälkeen asutaan"
Kuinkakohan pitkälle tämä ajatus on "syötetty" lapselle? - sivulta poimittua
Lapsen sukunimi ei muutu automaattisesti vanhempien sukunimen muuttuessa. Alaikäisen lapsen puolesta hakemuksen tekee hänen huoltajansa. Jos huoltajia on useampi, tarvitaan kaikkien allekirjoitukset. Kaksitoista vuotta täyttäneen alaikäisen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan. Viisitoista vuotta täyttänyt voi huoltajiensa suostumuksella tehdä itse hakemuksen sukunimen muuttamiseksi.
Olen edelleen samoilla kannoilla. Tämän ketjun aloittaneen tapauksessa kai kolme vaihtoehtoa:
a) valehtelee
b) maistraatissa tehty virhe (mitä epäilen)
c) 15 vuotta täyttänyt voi muuttaa nimensä, ellei kumpikaan vanhemmista vastusta sitä ... voi olla että tässä tpauksessa niin tulee käymään.- tonkia
M36 kirjoitti:
Olen edelleen samoilla kannoilla. Tämän ketjun aloittaneen tapauksessa kai kolme vaihtoehtoa:
a) valehtelee
c) 15 vuotta täyttänyt voi muuttaa nimensä, ellei kumpikaan vanhemmista vastusta sitä ... voi olla että tässä tpauksessa niin tulee käymään.On mukava huomata olleensa hyödyksi kun kirjoitin sinulle toisella palstalla tähän aloittamaasi aiheeseen liittyen näin: (jota siis et ole varmasti ehtinyt lukea)
"Kuten varmaan olet siellä toisella palstalla keskustelua seurannut, niin ei taida onnistua alaikäisen nimenmuutos ilman molempien vanhempien suostumusta. Ei ainakaan, jos toinen vastustaa.
Joten jos näin on kuitenkin käynyt, oletan, että
a. isä valittaa päätöksestä
b. joku muu viranomainen joskus jossain huomaa virheen.
On myös mahdollista ettei kirjoitus ollut totta."
Ainoa vain, että myös 15-vuotta täyttänyt tarvitsee vanhempiensa suostumuksen vaikka täyttäisi hakemuksen itse. Olemme lähtöpisteessä: isää ei voi ohittaa. Onhan mahdollista että joku on tekaissut isän allekirjoituksen, mutta isän kannattaisi selvittää nämä asiat jos aikoo pitää kiinni siitä ettei nimi vaihdu. - tulee mieleen
M36 kirjoitti:
a) valehtelee
c) 15 vuotta täyttänyt voi muuttaa nimensä, ellei kumpikaan vanhemmista vastusta sitä ... voi olla että tässä tpauksessa niin tulee käymään.Ehkä voi myös olla että isä on todellakin tarkoittanut sitä mitä sanonutkin ettei nimi ole tärkein asia.
Jolloin hän ei tee asialle mitään.
Tosin tulee mieleen että ap ei ehkä puhu ihan totta. Jotenkin hänen kirjoituksensa sävy puhuu sen puolesta että jotain hän muuntelee kirjoituksessaan. Tuleeko tällainen mieleen kenellekään muulle?
On muuten ristiriitaista tietoa maistraatilla. Nimenmuutoshakemuskaavakkeen ohjeissa sanotaan näin:"Täysivaltainen henkilö tekee hakemuksensa itse. Alaikäisistä 15-17 vuotiailla on
oikeus itse tehdä hakemus. Heidän huoltajiaan kuullaan hakemuksen johdosta. Myös huoltajalla on oikeus tehdä hakemus alaikäisen puolesta. Alle 15-vuotiaan nimen muuttamista koskevan hakemuksen/suostumuksen tekee hänen huoltajansa, tai, jos
huoltajia on kaksi tai useampia, huoltajat yhdessä, taikka hänen muu laillinen edustajansa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313874- 412599
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422558Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82345- 292148
- 381779
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011505Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461468- 1411467