C 230 STW A:n (vm. 2006) ohjaus on tarkka, mutta puoltaa maantieajossa lievästi oikealle . Autoa on "pideltävä" tiellä eikä se tunnu kulkevan suoralla tiellä suoraan. Kaupunkiajossa ei puolto-ominaisuutta esiinny. Onko kyseessä tyyppiominaisuus? Vai onko tien kaltavuudella oikealle osansa ko. ominaisuuteen? Onko tietoa ja kokemusta?
Puoltaa oikealle
10
6867
Vastaukset
- Mercedesisti
Mercedeksen muuten mainioissa autoissa on muutamissa malleissa juuri kuvatun kaltaista ajokäyttäytymistä ikävä kyllä havaittavissa.
Mutta ennen kuin mietit muuta, niin käy ihmeessä jossakin sopivassa paikassa, mieluiten rengasliikkeessä jossa on nelipiste pyöränkulmiensäätö-laitteet. Esim. Vianor on erittäin hyvä, nopea asiantunteva ja ystävällinen palvelu, ainakin mitä itse olen käynyt, muistaakseni 85 eur maksaa ja odotellessa auton valmistumista voit juoda cappucinoa ja lukea tekniikan maailmaa. Aikoja saa hyvin sen kun varaa.
Meinaan jopa uusissa autoissa saattaa olla kulmat pielessä jonkin verran suosituksiin nähden johtuen autojen huomattavan nopeasta tuotannosta, tuotannon vauhti on jo sellainen että jotakin tuollaista säädettävää ominaisuutta ei aina mene automaattisesti juuri kohdalleen ja kulmat saattavat muuttua myös yllättävän herkästi jos terävämpään kuoppaan tai katukivetyksen reunasta hieman vauhdikkaammin ajaa.
Sitten jos ilmiö ei parane kunnolla, niin kyseessä on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Mercedes kulkee kyllä melko suoraan, mutta pienetkin heikkoudet tiessä tuntuvat muutamissa malleissa auton kulussa ja kun ohjaus mersuissa on tyypillisesti hieman pehmeä keskialueella niin sitten ilmiö korostuu ja tuntuu käsissä.
Tuo oikealle tuntuva "puoltaminen" johtuu juuri tien kaltevuudesta, jos kulmat ovat kohdallaan. Kaltevuus on juuri yksi tien virhe, mikä aiheuttaa herkemmissä mersuissa tunnetta että auto puoltaisi reunaa kohti. Kokeile vaikka kaksikaistaisella tiellä, jos löytyy vasemmalle kalteva, niin puoltaa sitten muka sinne. Toinen haitta on sitten urat enempi vähempi riippuen rengastuksesta.
Rengastus vaikuttaa asiaan alustan lisäksi erittäin paljon: ilmiön saa kokonaan pois hankkimalla hyvälaatuinen (esim. Eibachin) alustasarja ja sopivat matalaprofiilirenkaat sopivalla leveydellä, sekä tietysti pyöränkulmat tässä yhteydessä kohdalleen. Rengasmerkki ja jopa rengaspaineet vaikuttavat myös asiaan. Pääsääntönä voidaan pitää, että kannattaa hankkia ns. merkkirenkaita (Michelin, Bridgestone, Nokia, Goodyear esim.) ja sitten etenkin matalaprofiilirenkaiden ollessa kyseessä kannattaa ihan kokeilla sopivaa rengaspainetta. Tyypillisesti hyvä paineistus löytyy matalaprofiilirenkailla väliltä 2,5-3,0, sitten ellei tunnu hyvälle, niin kannattaa noistakin laajentaa. Lisäksi talvirenkailla yleensä tuntuu vielä enempi ilmiö, koska rengas on usein joustavampaa tai "löysempää" tavaraa ja huojuu enempi.
W203 C-sarjalaiseen suosittelisin 17-18 tuumaisia vanteita ja 45-40 profiililla ja leveys 225 ja esim. 2,9 rengaspaineeksi, Eibachin alustasarja (iskarit ja jouset) ja kulmat kohdalleen. Siis kesärenkailla. Noilla kulkee hyvällä tiellä suoraan kuin juna ja huonommilla vain heikkona esiintyy ilmiö korkeintaan. Tosin urat saattavat aiheuttaa vetelyä, mutta se nyt ei ainakaan minua haittaa juuri yhtään, en sijaan jos auto kulkee suoralla tiellä kuin keitetty spagetti, niin hermo menee kokonaan. Onhan tuossa vaivaa, mutta toisaalta ihan mukavaa puuhasteluakin tuo on kokeilla miten mikäkin vaikuttaa ja itselläni tietysti vaikuttaa vielä se asiaan että mercedes on yhtä paljon harrastusväline kuin kulkuvälinekin, kakkosauto on sitten pelkästään paikasta toiseen siirtymistä varten.- Ihmettelevä ukko
Kiitokset asiantuntevasta neuvosta! Olen kanssasi samaa mieltä, mersu on maan mainio ajopeli. On ollut sitä aina! Aloittelin autoilun ajokortin saatuani isäukon mersulla (170 Va/vm. 1952) olympiavuonna 1952. Sen jälkeen on ollut menopeliä jos jonkinlaista, vaan ei mersua. Mersukipinä eli kuitenkin sisimmässä. Niinpä päätin hankkia laatuauton elon ehtoolle, ennen kuin ajokyky kokonaan hiipuu! Ympyrä sulkeutui!
Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille mercedesisteille! - tuollaisten
muutosten jälkeen kulkee kuin juna vain hyvällä ja suoralla tiellä, auto on ihan perseestä. Tehtaan jäljiltä, kolaroimaton auto puoltaa ja ajettavan siitä saa ainoastaan rakentelemalla ja alustasarjojen asennuksilla. Kertooko tuo enemmän mersun laadusta, vai siitä ettei edes suunnittelu ole onnistunut? MISSÄÄN muussa merkissä ei esiinny tuollaisia ongelmia, ja tuulella ne mersussa pahenee entisestään. Olette te mersumiehet hyvähermoista porukkaa, puoltava auto on VITTUMAINEN ajaa.
- ajossa
on tämä W 203 malli ja kannattaa käyttää ainakin kerran vuodessa nelipyörä suuntauksessa. Alusta on sen verran heppoista tekoa, että isompaan kuoppaan ajaessa pyöränkulmat muuttuvat helposti. Ainakin omien kokemusteni mukaan. Eräs asentaja väitti alatukivarsien olevan Fiatin valmistamat.
- vek
Olen jo vuosia w124 300 sellaisessa ihmetellyt asiaa. Kunnes viime kesänä oli pakko laittaa isompia renkaita alle. Vakiona noissa on 195/65/15 ja nyt alle laitoin 205/65-15 ja puoltaminen hävisi heti.
Uteliaisuuttaani, joskus vuosia sitten, säädätytin kulmat ja hankin uudet gummit alle. Auttoi vain vähän. "Ongelma" oli koko ajan läsnä, siihen vain ei tottunut koskaan, nyt kun sitä ei ole, niin ihmettelen miten en ole ennen tajunnut tuota. Yleensä en laittele autoa vaan kaikki uusitaan kuten vakiossa.
Että tuommoinen yksinkertainen jippo tänään näin joulun kynnyksellä. Iloisia Joulun hetkiä teille vierailijat!- Ihmettelevä ukko
Kiitokset neuvostasi! Kuitenkin yksi tarkennus renkaan vaihtoosi. Autossani on talvirenkaina edessä 205/55/R16 ja takana 225/50/R16 Nokian kitkat. Laitoitko vaihdossasi alle eteen ja taakse samankokoiset renkaat? Olivatko kyseessä talvi- vai kesäkumit? Vastauksesta etukäteen kiittäen!
- toinen..
Ihmettelevä ukko kirjoitti:
Kiitokset neuvostasi! Kuitenkin yksi tarkennus renkaan vaihtoosi. Autossani on talvirenkaina edessä 205/55/R16 ja takana 225/50/R16 Nokian kitkat. Laitoitko vaihdossasi alle eteen ja taakse samankokoiset renkaat? Olivatko kyseessä talvi- vai kesäkumit? Vastauksesta etukäteen kiittäen!
Omassani kahdet talvirenkaat, toiset vetää lievästi ojaanpäin kaltevassa tienkohdassa, ja taas toiset menee siinä kaltevassa kohdassa just suoraan. Eli omassani on renkaista johtuva, taas kesärenkaat asettuu tähän väliin, eli, oikein hyvä keskimäärin.
Kannataisko ensin kokeilla etusia puolia vaihtamalla, ihan kokeilla vain, vaikka suuntanuoli näyttääkin väärin. Ja jos näyttää tepsivän, niin ei muuta kuin vanteille vaihdot vain ristiin. Joskus näin tein ja silloin tepsi (vanhempi silloin MB)
Yleensä ei haittaa erikoot edessä ja takana. Tosiaan iätajat ollut tätä renkaistakin johtuvaa vedätystä mm. joskus olen lisännyt kuskinpuolen sivukallistumaa(Camber), koska nykyisin - Camber, niin sitä vähän lisäämällä :n päin, eli pystymmäs, ja sillä sovittanut silloisiin renkaisiin.
Nyt kuitenkin viisaampi sitten kun kokeillut eturankaan vaihdolla keskenään, jos edeleen samopin käyttäytyy, niin silloin etsintä autosta(kuskinpuolen Camberia hiukkasen päin) ja samalla huomioida, että aurauskin muuttuu hiukan, sekin kohdalleen.
Aurausksella voisi olla nyrkkisääntönä, kun Camber 0, silloin aurauskin nolla, taas kun sivukallistuma(-) vaikkapa vajaa 1 aste, silloin auraus olisi 3-4 mm, käytännössä ohjekirjaa noudattaen normaali tapauksissa. Taas jos kovin kulkee auto etupäästään sivusuunassa, eli hakee liikaa tienmuoja, silloin vähän lisätty - camberia, saatu vakautta sillä, ja taas pitää silloin lisätä aurasta. Kompromisseja on näissä säädöissä. - vek
Ihmettelevä ukko kirjoitti:
Kiitokset neuvostasi! Kuitenkin yksi tarkennus renkaan vaihtoosi. Autossani on talvirenkaina edessä 205/55/R16 ja takana 225/50/R16 Nokian kitkat. Laitoitko vaihdossasi alle eteen ja taakse samankokoiset renkaat? Olivatko kyseessä talvi- vai kesäkumit? Vastauksesta etukäteen kiittäen!
Mistä tiesit että eteen tuli eri kokoiset kuin taakse? Joo, no asiaan, totta oli se että eturenkaat loppuivat Ivalossa. Elettettiin keskikesää, stadissa olin hankkinut taakse uudet vakiot, l. 195/65-15 ja uskoin palaavani etelään vielä.
Eturenkaat uusittiin 205/60-15 ja takana pysyivät 195/65-15. Kuulostaa enemmän koomiselta kuin näyttää. Mutta lopputulos: auto hiljeni sisältä, MB istahti pohjoisen teille kuin juna rautatielle, stabiilisuus palasi ohjaukseen. Tuossapa tunnot.
Minulla oli aikoinaan pakasta vedetty 190 D, siis 201 korimallinen. Siinä vakiona oli 185 ja se veti uudesta oikealle. Vehon teknikko ajoi ja myönsi tapahtuman, kaikki oli mittausten mukaan kuitenkin ok. Silloin harmitti. Nyt olen miettinut jos olisin tuolloin laitattanut isommat tassut, olisiko meno parantunut? Mene ja tiedä!
Kannattaisi lähteä hakemaan parannuksia yksinkertaisista ja halvoista menetelmistä. Uskon että autosi on hyvä, kunhan sen ominaisuuksille tarjotaan vain oikeat edellytykset.
Tuommoista tänään, näin merkkinpäivänä.
- poiuiujj
4 pyörän ohjauskulmat, itsellä oli sama vaiva ja kuskin takapyörä harotti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803