Suolaus vaarantaa

liikenneturvallisuuden?

Oli pakko pitkästä aikaa kirjoittaa tännekin sivuille omista kokemuksistani. Teksti voi olla vähän provosoivaa, mutta kokemuksiini perustuvaa.

Olin eilen mukana tyhjentämässä Stadia maalaisista ajamalla Hämeenlinnan moottoritietä kohti Tamperetta. Suolasumu muurasi ikkunat umpeen, edes xenonit eivät riittäneet valaisemaan riittävästi. Vasenta kaistaa suhahtelivat perheet täyteen pakatuissa autoissaan pikku piltit takapenkillä kitisten kelmeän gps:n valon valaistessa kuljettajaa ja ohjatessa perhettä perille. Radiossa varoiteltiin petollisen liukkaista sivuteistä, koska niitä ei oltu vielä ehditty suolaamaan.

Paluumatkalla päätin varoitteluista huolimatta käyttää niitä petollisen liukkaita sivuteitä, josko sieltä löytyisi sitä kaikkien etsimää Joulurauhaa. No, jokainenhan arvaa miten kävi. Tiet olivat hienossa kunnossa, suolasta ei ollut tietoakaan ja hiekkaa oli käytelty säästeliäästi risteyspaikoissa. Erityisesti jäi mieleen Lammi-Hausjärvi väli, jota oli oikein mukava ajaa. Tie oli mutkainen, xenonit valaisivat pitkälle eteenpäin, lasit olivat kirkkaat ja vähäinen lumi valaisi maisemaa. Vastaan tuli mm pari takavetoista Hiacea ja vanhaa takatuuppari Volvoa ym ilman ongelmia. Rajoituksien mukaan pystyi hyvin ajamaan eikä ESP vilkuttanut varoitusvaloa kertaakaan. Niin ja autossa on kitkarenkaat, jotka tuntuivat purevan jäiseen tiehen kuin "tauti".

Tuusulaan tultaessa oli päästetty paikoitellen suola-auto tuhoamaan tunnelman; karkeaa suolaa oli vedetty aivan kuivalle tielle ja johan alkoi p... lentämään eikä mitään nähnyt.

Kokeilkaa paluumatkalla Stadiin näitä pikkuteitä. Onpahan kerrankin jotain todellista hyötyä siitä GPS:stä.

27

1798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpomista

      No laitellaanpa lisää kokemuksia eilisestä... Ysitie 5-tieltä Kuopiosta kohti Jyväskylää illalla n. klo 17. Lämpötila 2-3 astetta plussalla. Tie paikoitellen kostea, mutta ajourat alkoi kuivamaan, kun liikennettä runsaasti, ihan kelvollinen ajella. Sitten jonkinverran ennen Suonenjokea tuli suola-auto vastaan. Pian alkoi näkyvyyskin heiketä. Tulin takaisin n. 2 tunnin kuluttua samaa tietä. Lämpötila edelleen pari astetta lämpimän puolella, ainut ero tulomatkaan oli se, että tie oli kauttaaltaan märkä, ja paska lensi, tuulilasiin tuli se harmaa suolakalvo eli pesunestettä kului vähänväliä, mitään ei oikein nähnyt. Siis kohtalaisen hyvä ajokeli ilman liukkauta piti tilaitoksen vaihtaa suolapaskassa tarpomiseen ilman näkyvyyttä. Jessus, mitä kusipäitten hommaa. Mutta pitäähän sitä suolaa kylvää, ei muuten tule suolakauppiaalta joulubonuksia tiemestarille...

      • jhanna

        Eiköhän nuo kylvä sitä kloridia sinne ajatuksella. Illaksi kylmenee ja pitää saada pidettyä tiet sulana. Eivät nämä tieinsinöörit järjestään kuitenkaan mitään jurveloita ole, kokemus puhuu - sanoo kanssa-autoilija SIMO sitten mitä tahansa. Heh, sillä miljardin kilometrin kokemuksellaan! Hyvä esimerkki pääkaupungista 4 pvää sitten, ajelin illalla lahdentietä kohti ja kokeilin ilokseni miten vanha poliisisuapinraato vitosellakin sutaisi tyhjää kaupunkinopeudella jäätävällä tiellä. Joka oli aiemmin ihan kiva ajaa :-)


      • Pullakuski
        jhanna kirjoitti:

        Eiköhän nuo kylvä sitä kloridia sinne ajatuksella. Illaksi kylmenee ja pitää saada pidettyä tiet sulana. Eivät nämä tieinsinöörit järjestään kuitenkaan mitään jurveloita ole, kokemus puhuu - sanoo kanssa-autoilija SIMO sitten mitä tahansa. Heh, sillä miljardin kilometrin kokemuksellaan! Hyvä esimerkki pääkaupungista 4 pvää sitten, ajelin illalla lahdentietä kohti ja kokeilin ilokseni miten vanha poliisisuapinraato vitosellakin sutaisi tyhjää kaupunkinopeudella jäätävällä tiellä. Joka oli aiemmin ihan kiva ajaa :-)

        kuivan tien suolaaminen auttaa miten?
        Juuri tämä ennakoiva toiminta v####taa.
        Jos on pakko suolata(yöllä pakkasta), niin miksi helvetissä sitäkään ei voi tehdä myöhemmin esim.21:n jälkeen jolloin kansakunna v####us vähenisi jo hiukan kun ei tarvitsi aurinkoisena 5astetta päivänä suhata suolassa.


    • laita !!!

      Joko suolaa reilusti

      TAI

      ruumissäkkien tekijälle extra-tilausta vetämään !

      Tehän tietysti olette niin mielettömiä kuskeja että " kyyllä me oltas pärjätty vaikka peilijäällä jooh ja heeelposti "

      Jospa olis suola-auto ehtinyt käydä konginkankaallakin n. 2,5 vuotta takaperin vielä uuden rundin heittämässä ni tässäkin maassa olis mahd. lisää 23 kappaletta iloista joulunviettäjää


      t. Mieluummin nielen suolapaskaa kuin verta

      • jospa ja jospa.

        jospa tämä kyseinen kuski ei olisi ajanut rajoitinta vasten niin...


      • Teiden suolauksella on autoilijat tuuditettu siihen, että aina on kesäkelit ajella, vaikkakin kosteat sellaiset ja nopeusrajoitukset ovat aina kohdillaan kelille kuin kelille.

        Kuljettajien oma tilannenopeuksien taju on siirretty sinne autoilemattomien virkamiesten päätettäväksi ja hehän eivät tietenkään toimistoistaan näe mitään arkipäivän liikenteestä.


    • Sohvatiikeri

      Suolatut tiet vaan sattuu olemaan niin paljon nopeampia, että tuskin kukaan valitsee rinnakkaisteitä.

      • pelätä et kortti lähtee, ja pystyis pitää saman nopeuden ku päätiellä ni kyllä löytyy monta rinnakkaistien valinnutta.


      • Miten olis?


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Miten olis?

        Tiet 110, 130 ja 140 on "vähäsuolaisia". Eipä sinne vaan liikenne eksy. Syynä on se, että matka-ajassa ja mukavuudessa häviää.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Tiet 110, 130 ja 140 on "vähäsuolaisia". Eipä sinne vaan liikenne eksy. Syynä on se, että matka-ajassa ja mukavuudessa häviää.

        Jos on tarjolla suolaamaton rinnakkaistie, niin varmaankin sitä käytettäisiin enemmän kuin suolattua päätietä, jos siitä vaan tiedettäisiin.

        Suolaamatonta rinnakkaistietä ehdin nopeammin perille kuin sinä suolattua päätietä, milloin vaan ja kitkarenkailla.


      • on niin paljon
        Kairakettu kirjoitti:

        Jos on tarjolla suolaamaton rinnakkaistie, niin varmaankin sitä käytettäisiin enemmän kuin suolattua päätietä, jos siitä vaan tiedettäisiin.

        Suolaamatonta rinnakkaistietä ehdin nopeammin perille kuin sinä suolattua päätietä, milloin vaan ja kitkarenkailla.

        hitaampia, mutkaisempia ja niillä on hidasta paikallisliikennettä, ettet pärjää päätiellä ajavalle.
        Tietenkin , jos sinulla olisi joku Subarun tai Mitsun WRC hurjilla renkailla ,saattaisi onnistua.


      • on niin paljon kirjoitti:

        hitaampia, mutkaisempia ja niillä on hidasta paikallisliikennettä, ettet pärjää päätiellä ajavalle.
        Tietenkin , jos sinulla olisi joku Subarun tai Mitsun WRC hurjilla renkailla ,saattaisi onnistua.

        Autosta veto. Sama matka.


    • fffffffffffffffffffffffffff...

      Itse kyllä pärjäisin ilman suolaa, mutta liikenteen nopeuden, sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta on parempi levittää sitä suolaa.

      Turha uskoa mihinkäänsuolakauppiassalaliittoteorioihin, kyllä se on tilastollinen fakta että urvelot selviävät paremmin hengissä kun suolataan.

    • mainita 

      että ajat vielä automaatilla.

      Todellista kädettömien marmatusta. Vaatii melkoista kykyä jos pystyy eksymään Tampere -Helsinki välillä, käytti sitten mitä tietä tahansa.

      Ja mikä oli se kirjoituksesi sanoma eli se mitä halusit meille viestittää:
      -olet stadilainen
      -Hämeenlinnassa asuu pelkkiä maalaisia
      -Tampereella asuu pelkkiä maalaisia
      -sinulla on kulkuneuvossasi xenonit
      -sinulla on kulkuneuvossasi ESP
      -sinulla on kulkuneuvossasi GPS
      -olet ehdoton kitkarenkaan puolustaja
      -sinulla on vainoharhainen käsitys suolauksesta ja sen tarkoituksesta ja hyödyistä
      -datsunisi on valmistettu jossain nevadassa
      -sinulla on kyrpä otsassa

      • verenpaineet nousta...

        Mukavastihan alkoi tuo avaukseni lämmittää mieliä. Luepas avaus uudestaan ja huomaa kysymysmerkki otsikossa.

        Aivan aluksi on todettava, ettei meidän perheessä ole kummassakaan länsiautossa automaattia, kun ne ovat vaimonkin mielestä hänelle autoa etsittäessä todettuna "laiskoille jenkeille ja eläkeläisille tarkoitettuja". GPS:ää en omista ja työautossakin sen käyttö on vähäistä. Mitä tulee renkaisiin; toivon, että mahdollisimman moni ajaa nastoilla, jotta me kitkarenkaiden käyttäjät saamme nautiskella hiljaisuudesta nastojen karhentamilla teillä. Kunnon valoista ei kannata tinkiä.

        Omat kokemukseni raskaan kaluston ratin takaa ovat saman suuntaiset, kuin mitä viimeinen kirjoittajakin toteaa. Toki sinne ylös ei henkilöautojen lennättämä suolasumu oikein yllä. Parasta olisi pitää tiet mahdollisimman hyvin aurattuina ilman polannetta ja sohjokinoksia. Suolaa voi käyttää harkitusti ja maltilla ja tasaisin välein tienlaitaan kylttejä "Suolausta vähennetty".

        Suapistille toivoisin tutustumiskäyntiä raskaan kaluston ohjaamoon, niin näytetään miten isokin auto sutii kuorma päällä liukkaalla kelillä. Talvella on usein liukasta.

        Kaikille suosittelen jokatalvista liukkaankelin ajoharjoittelua suljetulla radalla, sekä käyntiä joskus kehä III takana Lapissa, missä tukkirekat painaa suolaamattomilla teillä ei tuurilla vaan taidolla.


      • otsikossa
        verenpaineet nousta... kirjoitti:

        Mukavastihan alkoi tuo avaukseni lämmittää mieliä. Luepas avaus uudestaan ja huomaa kysymysmerkki otsikossa.

        Aivan aluksi on todettava, ettei meidän perheessä ole kummassakaan länsiautossa automaattia, kun ne ovat vaimonkin mielestä hänelle autoa etsittäessä todettuna "laiskoille jenkeille ja eläkeläisille tarkoitettuja". GPS:ää en omista ja työautossakin sen käyttö on vähäistä. Mitä tulee renkaisiin; toivon, että mahdollisimman moni ajaa nastoilla, jotta me kitkarenkaiden käyttäjät saamme nautiskella hiljaisuudesta nastojen karhentamilla teillä. Kunnon valoista ei kannata tinkiä.

        Omat kokemukseni raskaan kaluston ratin takaa ovat saman suuntaiset, kuin mitä viimeinen kirjoittajakin toteaa. Toki sinne ylös ei henkilöautojen lennättämä suolasumu oikein yllä. Parasta olisi pitää tiet mahdollisimman hyvin aurattuina ilman polannetta ja sohjokinoksia. Suolaa voi käyttää harkitusti ja maltilla ja tasaisin välein tienlaitaan kylttejä "Suolausta vähennetty".

        Suapistille toivoisin tutustumiskäyntiä raskaan kaluston ohjaamoon, niin näytetään miten isokin auto sutii kuorma päällä liukkaalla kelillä. Talvella on usein liukasta.

        Kaikille suosittelen jokatalvista liukkaankelin ajoharjoittelua suljetulla radalla, sekä käyntiä joskus kehä III takana Lapissa, missä tukkirekat painaa suolaamattomilla teillä ei tuurilla vaan taidolla.

        On tainnut näkö heikentyä.

        Jos olisit raskaan kaluston kuljettaja niin ehkä asettelisit sanasi toisin.


    • sitten

      juotte kun suolalla, on pilattu pohjavedet.Haetaanko vettä saharan autiomaasta?
      Suolaus tulee poistumaan,sen verran tiedän asiasta.Se on joka EU-puhuu ja käskee.Missäs nämä kortittomat ja tohelot suolan kannattajat ajaa.Pistäkää se velka volvonne jo myyntiin.Kerrottakoon että ajan rekkaa,enkä kannata suolausta.Ennakoin tilanteeet ja varaa aikaa riittävästi.Aina olen perille päässyt.

      • Sohvatiikeri

        Ja mitäs tietoa sulla on EU:sta? Miksi Saksa, Ranska ja UK vaatisivat suolauksen lopettamista? Mikä tilalle?


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ja mitäs tietoa sulla on EU:sta? Miksi Saksa, Ranska ja UK vaatisivat suolauksen lopettamista? Mikä tilalle?

        Eikös sinne järveen ollut joku hukkunutkin hiljattain ja ihan sinne alkupään lähelle, mistä vesi virtaa siihen tunneliin ja helsinkiläisten grogilaseihin? Pääkaupunkiseudulla asuvat taisivat sitten juoda vetensä mukana yhden ihmisen, vai?

        Teiden suolaus on ympäristö- ja terveysriski (ympäristörikoskin), siitä et pääse mihinkään. Käsittämätöntä on se, että miksi homman annetaan jatkua?


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Eikös sinne järveen ollut joku hukkunutkin hiljattain ja ihan sinne alkupään lähelle, mistä vesi virtaa siihen tunneliin ja helsinkiläisten grogilaseihin? Pääkaupunkiseudulla asuvat taisivat sitten juoda vetensä mukana yhden ihmisen, vai?

        Teiden suolaus on ympäristö- ja terveysriski (ympäristörikoskin), siitä et pääse mihinkään. Käsittämätöntä on se, että miksi homman annetaan jatkua?

        Missäs sitä tietoa on?


      • tilastotieteilijä
        Kairakettu kirjoitti:

        Eikös sinne järveen ollut joku hukkunutkin hiljattain ja ihan sinne alkupään lähelle, mistä vesi virtaa siihen tunneliin ja helsinkiläisten grogilaseihin? Pääkaupunkiseudulla asuvat taisivat sitten juoda vetensä mukana yhden ihmisen, vai?

        Teiden suolaus on ympäristö- ja terveysriski (ympäristörikoskin), siitä et pääse mihinkään. Käsittämätöntä on se, että miksi homman annetaan jatkua?

        Se nyt vaan on fakta että suolaus vähentää onnettomuuksia. Ihmiset eivät osaa huomioida liukkautta, nopeusrajoitusta pidetään miniminopeutena.


      • sieltähän
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Missäs sitä tietoa on?

        suuresta suolakaivoksesta tämä meidänkin mälli on peräisin


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Missäs sitä tietoa on?

        Käyttäkööt Saksa suolaa niin paljon kuin haluaa, janojuomaa kuluu sitten jatkossa sitäkin enemmän.


      • Turkkulaine
        Kairakettu kirjoitti:

        Eikös sinne järveen ollut joku hukkunutkin hiljattain ja ihan sinne alkupään lähelle, mistä vesi virtaa siihen tunneliin ja helsinkiläisten grogilaseihin? Pääkaupunkiseudulla asuvat taisivat sitten juoda vetensä mukana yhden ihmisen, vai?

        Teiden suolaus on ympäristö- ja terveysriski (ympäristörikoskin), siitä et pääse mihinkään. Käsittämätöntä on se, että miksi homman annetaan jatkua?

        Aina kun on Keski-Suomeen päin asiaa pydähdyn Jämsässä yhdellä levikkeellä kusella.
        Levike on ihan Päijänteen rannassa...


    • camry

      ajatus oli varmaan :
      - suolan käytöllä heikennetään turvallisuutta vaarantamalla näkyvyyttä ,joka aiheutuu suolan sulattaman ravan/hiekan epäpuhtauden sulaamisesta ja ajautumisesta lamppuihin ja tuulilaseihin :

      nim. viesti ymmärretty :)

    • suolasta, ei tarvita

      Yksi paha juttu siinä, kun kansa on jo opetettu siihen. Kaiken paras ajaa jos auto ja renkaat kunnossa ja kuskilla keskivertoajotaito, suolaa ei tarvita...ajonäkyvyys loistava. Suolaamisen lopetus vaikia koska Konginkankaan rekkakuskikin perusteli tappamisen oikeutusta koska suolaa ei juuri silloin tiellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      100
      1983
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      241
      1614
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      904
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      835
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      771
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      734
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe