Eli olen rakentamassa omakotitaloa itselle,
ja olen sähkövoimasentaja ( ammattioppilaitoksen 3v. koulutus ),
ja minulla EI OLE työkokemusta alalta kouolutuksen jälkeen, niin kysyn
että VOINKO tehdä asennukset itse talooni ???
Sähkötyöt OMAAN omakotitaloon
42
14872
Vastaukset
- voit tehdä
itse ne sähköt. Kokemusta saat kun alat tekemään. Ei se kaapelien veto niin vaikeaa ole ja putkitusta ei kannata nykypäivänä ajatellakaan. Paitsi ehkä lattiavaluihin.
Rautakaupasta saat lähes kaikki tarvikkeet halvalla. Katso naapurista mallia mihin kohtaan rasiat laitetaan.
Ota tonttikeskus yhtiöltä mittareineen asennetuna niin siitä on helppo jatkaa loput sähköt. Pöytäkirjamalleja löytää netistä rakennustarkastajaa varten.- ne sähköt tehdä!
Kysymys on kait että saako hän tehdä ne ns. omilla luvilla.
Ei se ole niin tottakai.
Lupa täytyy kuitenkin hakea.
Seti henkilöarviointi, tukes... - heippa hei
Voi noita helppoheikkejä.
- halvalla????
no ei takuulla.
- sähkärin
halvalla???? kirjoitti:
no ei takuulla.
kautta tukusta. Maksaa se haku ja paku 50 euroa tunti ja tuskin saat itsellesi alennuksia. Rautakaupasta saat alet. Ja hakemiselle hyvän tuntipalkan.
- haeppa
biltemasta, on parempia ja halvempia,HEH HEH
- ..........
Lähetät talon sähköpiirustukset jakeluyhtiöön hyväksyttäväksi ja mukaan liität aloitusilmoituskaavakkeen sekä koulu/työtodistuksen josta ilmenee ammattisi.
- palsta ...
Tämä on aika ihmeellinen palsta, kun yleensä vastaukset ovat ihan puuta heinää, vääriä tai suoranaista valehtelua.
Ilmeisesti itsekin tiedät jo kysymyksen asettelun perusteella, ettet saa ko. töihin lupaa.
http://www.seti.fi/Henkilopatevuus/kelpoisuus.htm- Luitko itse ne vaatimukset?
"Ilmeisesti itsekin tiedät jo kysymyksen asettelun perusteella, ettet saa ko. töihin lupaa."
Lue nyt uudestaan. Siellähän sanotaan suomeksi, että 3-vuotinen amis riittää omaan taloon. - , , , , ,
Luitko itse ne vaatimukset? kirjoitti:
"Ilmeisesti itsekin tiedät jo kysymyksen asettelun perusteella, ettet saa ko. töihin lupaa."
Lue nyt uudestaan. Siellähän sanotaan suomeksi, että 3-vuotinen amis riittää omaan taloon."Koulutuksen lisäksi on oltava kahden vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä."
Kun kysyjällä on ammattikoulu, mutta ei työkokemusta (eikä ilmeisesti asentajatutkintoa) ei lupaa heru. - tampio hänellä on
, , , , , kirjoitti:
"Koulutuksen lisäksi on oltava kahden vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä."
Kun kysyjällä on ammattikoulu, mutta ei työkokemusta (eikä ilmeisesti asentajatutkintoa) ei lupaa heru.3v-tutkinto amiksesta ja hän on sähkäri.
- onpa tyhmä tuo tonttu
, , , , , kirjoitti:
"Koulutuksen lisäksi on oltava kahden vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä."
Kun kysyjällä on ammattikoulu, mutta ei työkokemusta (eikä ilmeisesti asentajatutkintoa) ei lupaa heru.tuo naureskelija. Mutta katsoppa hieman siihen omaan linkkiisi:
KELPOISUUSTODISTUSTA EI TARVITSE
- sähköalan (vahvavirta) diplomi-insinööri, tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri tai teknikko
- sähköasennusalan ammattitutkinnon tai yliasentajan erikoisammattitutkinnon suorittaneet
- hyväksytysti sähköasennusalan 3 v oppisopimuskoulutuksen suorittaneet (oppisopimuskeskuksen todistus) - olla tavuviivat
tampio hänellä on kirjoitti:
3v-tutkinto amiksesta ja hän on sähkäri.
KELPOISUUSTODISTUKSEN TARVITSEE
Sähköasennusalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärän tai siihen rinnastettavan perustutkinnon suorittanut henkilö. - tästä on täällä intetty
olla tavuviivat kirjoitti:
Sähköasennusalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärän tai siihen rinnastettavan perustutkinnon suorittanut henkilö.ennenkin. Siis muut kuin 3v sähkövoimalinjat ei käy, vaikka suomenkielen sääntöjen mukaan totta kai käy.
- on mieti omia vinkkejäsi!!!
"Tämä on aika ihmeellinen palsta, kun yleensä vastaukset ovat ihan puuta heinää, vääriä tai suoranaista valehtelua. "
Heh lueppa ne setin ohjeet alkuun. - näytä...
tästä on täällä intetty kirjoitti:
ennenkin. Siis muut kuin 3v sähkövoimalinjat ei käy, vaikka suomenkielen sääntöjen mukaan totta kai käy.
kelpaavan tuo 3-vuotinen sähkölinja, se kun ei ole ammattitutkinto vielä. Säännöt ovat yleensä kuin ne luetaan.
- ammattikoulu sitten on
näytä... kirjoitti:
kelpaavan tuo 3-vuotinen sähkölinja, se kun ei ole ammattitutkinto vielä. Säännöt ovat yleensä kuin ne luetaan.
jos se ei ole ammattitutkinto, jos on valmistunut sieltä?
Tottakai se on sähköasentajan ammattitutkinto.
Sekoitat nyt asiat noihin ammattitutkintoihin, jotka on tarkoitettu ihmisille, joilla on työkokemusta, muttei koulutusta. - Yliasentaja
ammattikoulu sitten on kirjoitti:
jos se ei ole ammattitutkinto, jos on valmistunut sieltä?
Tottakai se on sähköasentajan ammattitutkinto.
Sekoitat nyt asiat noihin ammattitutkintoihin, jotka on tarkoitettu ihmisille, joilla on työkokemusta, muttei koulutusta.Alempaan ammattitutkintoon vaaditaan koulutuksen lisäksi työkokemusta ja ylempään vielä lisää työkokemusta.
Pelkkä ammattikoulun käynti ei oikeuta tekemään sähkötöitä itsenäisesti edes toisen luvilla.
Kolmevuotisen kolulutuksen lisäksi vähintään vuosi työkokemusta, ennen kun saa tehdä itsenäisesti sähkötöitä. - . . . . .
onpa tyhmä tuo tonttu kirjoitti:
tuo naureskelija. Mutta katsoppa hieman siihen omaan linkkiisi:
KELPOISUUSTODISTUSTA EI TARVITSE
- sähköalan (vahvavirta) diplomi-insinööri, tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, insinööri tai teknikko
- sähköasennusalan ammattitutkinnon tai yliasentajan erikoisammattitutkinnon suorittaneet
- hyväksytysti sähköasennusalan 3 v oppisopimuskoulutuksen suorittaneet (oppisopimuskeskuksen todistus)Tuossapa tietoa ammattitutkinnosta:
http://www.adulta.fi/koulutus/koulutusesite.php?id=241 - etkö ymmärrä mikä on tutkinto?
Yliasentaja kirjoitti:
Alempaan ammattitutkintoon vaaditaan koulutuksen lisäksi työkokemusta ja ylempään vielä lisää työkokemusta.
Pelkkä ammattikoulun käynti ei oikeuta tekemään sähkötöitä itsenäisesti edes toisen luvilla.
Kolmevuotisen kolulutuksen lisäksi vähintään vuosi työkokemusta, ennen kun saa tehdä itsenäisesti sähkötöitä.Jos on sähkärin paperit taskussa niin se on se tutkinto. Taidat sekoittaa tutkinnon ja näyttökokeen?
- noita linkkejä
etkö ymmärrä mikä on tutkinto? kirjoitti:
Jos on sähkärin paperit taskussa niin se on se tutkinto. Taidat sekoittaa tutkinnon ja näyttökokeen?
Setin sivulla sanotaan seuraavaa:
Sähköasennusalan 3-vuotisen ammattikoulun oppimäärän tai siihen rinnastettavan perustutkinnon suorittanut henkilö. Koulutuksen lisäksi on oltava kahden vuoden työkokemus vahvavirtasähköasennustöistä.
- kipinä..
Tukesin ohjeen mukaan et saisi lupaa tehdä itse sähkötöitä. Mutta teetpä tai et , teetä kuitenkin suunnitelma kokoneella suunnittelijalla, niin asennukset tulevat oikein tehtyä, sekä jos tuttavapiiristä löytyy joku joka voisi käydä katsomassa työn kestäessä, että asennukset on ok. Varmennustarkastuksen jälkeen on liian myöhäinen vaihe tehdä korjauksia. Urakkalaskentaan tulevistä sähkösuunnitelmista ainakin puolet on huonosti laadittuja, pelkällä rahastusmielellä tai sitten ei ammattitaito ole riittänyt.
- että kun vetäähän
amispojat ja tytöt jo sähkökaapeleita niin miksi sinä et saisi vetää. Sopivan henkilön valvonnassa.
Suunnitelman teetät muilla. - aina tehdä sellaisen
että kun vetäähän kirjoitti:
amispojat ja tytöt jo sähkökaapeleita niin miksi sinä et saisi vetää. Sopivan henkilön valvonnassa.
Suunnitelman teetät muilla.henkilön alaisuudessa, jolla on luvat!!!
Suurin osa sähkäreistä on vieraan palveluksessa ja he asentavat työnjohtajansa vastuulla.
Nyt on kyse siitä saako tämä sähköasentaja tehdä oman talonsa sähköt ns. omilla luvilla. Eli ei jonkun toisen työnjohtajan luvilla vaan omilla.
Suunnitelmat saa tehdä kuka tahansa sähköasentaja, jos osaa.
Näyttää kyllä siltä ettei saisi, jos ei ole 1v työkokemusta, 3v ammattikoulututkinnon jälkeen.
Viittaan ao. päätökseen, joka löytyy tukesin sivujen kautta:
Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköalan töistä 5.7.1996/516 - Tap!
Toivottavasti kukaan ei ottanut kirjoitteluasi totena. Glögi menee "päähän". Tuo on juuri se resepti millä homma yleensä menee reisille ja ammattimiehet sitten tekevätkin sen jossain vaiheessa toiseen kertaan.
- ammattilainen..
Tap! kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei ottanut kirjoitteluasi totena. Glögi menee "päähän". Tuo on juuri se resepti millä homma yleensä menee reisille ja ammattimiehet sitten tekevätkin sen jossain vaiheessa toiseen kertaan.
Kun oikea ammattimies valvoo työn ja tarvittaessa neuvoo, niin eitarvitse tehdä uudelleen, vaan tulee kerralla hyvä. Suunnitelma on perusta onnistuneelle työlle silloin kun tekijä ei ole tehnyt ok.talon sähköjä ennen. Hyvässä sähkösuunnitelmassa on merkitty pisteiden paikat ja korot tarkasti ja johdotuksissa johtimien paksuudet ja johdinten lukumäärä yms. niin onnistuu työ vähemmän kokemustakin omaavalta. Vanhatkaan sähköasentajat eivät osaa tehdä ok-talon sähköjä kunnolla, jos ovat olleet sähkölaitos- tai teollisuussähöasentajina ikänsä.Niin hassulta kuin se kuulostaakin, ok-talon sähköistys on vaativa homma, jotta asukkaiden ei tarvitsisi kärsiä kymmeniä vuosia huonoista asennuksista.
- on juuri se miten se menee
Tap! kirjoitti:
parhaiten.
Mikään ammattisähkäri ei osaa tehdä suunnitelmia paremmin kuin oikea suunnittelija. Johtuu siitä, kun ne ei tunne asennusstandardeja tarpeeksi hyvin. - Tap!
ammattilainen.. kirjoitti:
Kun oikea ammattimies valvoo työn ja tarvittaessa neuvoo, niin eitarvitse tehdä uudelleen, vaan tulee kerralla hyvä. Suunnitelma on perusta onnistuneelle työlle silloin kun tekijä ei ole tehnyt ok.talon sähköjä ennen. Hyvässä sähkösuunnitelmassa on merkitty pisteiden paikat ja korot tarkasti ja johdotuksissa johtimien paksuudet ja johdinten lukumäärä yms. niin onnistuu työ vähemmän kokemustakin omaavalta. Vanhatkaan sähköasentajat eivät osaa tehdä ok-talon sähköjä kunnolla, jos ovat olleet sähkölaitos- tai teollisuussähöasentajina ikänsä.Niin hassulta kuin se kuulostaakin, ok-talon sähköistys on vaativa homma, jotta asukkaiden ei tarvitsisi kärsiä kymmeniä vuosia huonoista asennuksista.
Lopetetaan se glögin kanssa läträäminen. Onhan se nyt ihan selvä asia, että siitä asennuksesta tulee juuri niin hyvä kuin siitä tehdään. Miten ne asennukset tulevat oikein tehtyä, jos on kokeneen suunnittelijan suunnitelmat? Jos ne sitten harjoittelupohjalta tehdään päin persettä täältä saaduilla mutu ohjeilla. Suunnitelmat on oltava, mutta kyllä se aivan tasan on niin, että ammattiasentaja siitä tekee hyvän ja usein paikkailee suunnitelmia sitten työmaalla ja kirjoittaa työstä paperin, että on OK. Aivan turhaa ja vaarallista pelleilyä lähteä itse opettelemaan ja kyselemään neuvoja naapurin mieheltä, jonka työkaverin veli on tehnyt joskus sähkötöitä äitinsä kesäasunnolla. Lähtee pian henki joltain, kun ei ole mitään käsitystä sähkötyöturvallisuudesta. Sitten soitellaan ja kysellään neuvoja. Missähän voisi olla vika, kun sinisen ja mustan välillä näyttää yleismittari vain 180 wottia? Pyydellään mittauksia ja pöytäkirjaa tai jotain muuta aivan merkillistä. Eikä tuo koske vain "tee-se-itse-miesten" sähkötöitä vaan muitakin töitä. Vähällä osaamisella yritetään ja ponnistellaan, eikä tule kun paha mieli. Kannattaisi keskittää vähäiset voimavarat siihen, että on ammattimiehelle "hanttina" ja tekee tuloksen sitä kautta.
- Vanhempi suunnittelija
Tap! kirjoitti:
Lopetetaan se glögin kanssa läträäminen. Onhan se nyt ihan selvä asia, että siitä asennuksesta tulee juuri niin hyvä kuin siitä tehdään. Miten ne asennukset tulevat oikein tehtyä, jos on kokeneen suunnittelijan suunnitelmat? Jos ne sitten harjoittelupohjalta tehdään päin persettä täältä saaduilla mutu ohjeilla. Suunnitelmat on oltava, mutta kyllä se aivan tasan on niin, että ammattiasentaja siitä tekee hyvän ja usein paikkailee suunnitelmia sitten työmaalla ja kirjoittaa työstä paperin, että on OK. Aivan turhaa ja vaarallista pelleilyä lähteä itse opettelemaan ja kyselemään neuvoja naapurin mieheltä, jonka työkaverin veli on tehnyt joskus sähkötöitä äitinsä kesäasunnolla. Lähtee pian henki joltain, kun ei ole mitään käsitystä sähkötyöturvallisuudesta. Sitten soitellaan ja kysellään neuvoja. Missähän voisi olla vika, kun sinisen ja mustan välillä näyttää yleismittari vain 180 wottia? Pyydellään mittauksia ja pöytäkirjaa tai jotain muuta aivan merkillistä. Eikä tuo koske vain "tee-se-itse-miesten" sähkötöitä vaan muitakin töitä. Vähällä osaamisella yritetään ja ponnistellaan, eikä tule kun paha mieli. Kannattaisi keskittää vähäiset voimavarat siihen, että on ammattimiehelle "hanttina" ja tekee tuloksen sitä kautta.
Olen kautta aikain ihmetellyt sitä, että eräillä rakentajilla on tarve tehdä kaikki itse. Rakentamisesta pitäisi olla joku omatoimirakentajan opas, jossa nämä "minä itse"-jutut laskelmin näytettäisiin mikä kannattavaksi ja mikä ei ollenkaan kannattavaksi.
Kun teen sähkösuunnitelman tavalliseen taloon, se ei onnistu yhdessä työpäivässä. Vähänkin monipuolisempi vaatii enemmän kuin 2 työpäivää. Ja noihin on sentään saatavana 1500 kohteesta aika paljon valmiita rutiineita. 2 työpäivän kohde ensimmäisenä hankkeena vaatii 10-kertaisen ajan. Missä säästö? Jos ammattimies tekee omaa työtänsä 20 päivää vaikka ylitöinä ja maksaa siitä toisen alan ammattilaiselle 2 päivän työstä on kannattavuus varmasti parempi kuin itse outoa hommaa tuhertaen.
Noita tekemisiä on satamäärin rakentamisessa. Niistä on valittava kannattavat kuten työmaan siistinä pitäminen ja esimerkiksi siitä huolehtiminen että työmaalla on pikkutelineitä ja pukkeja joka lähtöön. Muuten styroksipaalit pyöritellään ja runnotaan puolikuntoisksi.
Jos jotain erikoishommaa haluaa aivan oikeasti opetella, niin kannattaa selvitellä mitä ovat korjaamattomat virheet joita ammattilaiset tekevät "koska niin on aina ennenkin tehty". Nehän ovat työläitä työvaiheita, jotka eivät sinänsä vaadi kovaa osaamista vaan viitseliäisyyttä. 20 päivää jos käyttää siihen, ettei lahoa puuta löydy työmaalta eivätkä hyvät kastu, höyrynsulut teipataan ja leikataan oikein, salaojat kallistetaan, viemärien alustat juntataan ja liitokset tehdään kunnolla, saadaan lisäarvoa äkkiä satakertaisesti verrattuna jonkun epätoivoisen suunnitelman tekemiseen väärillä välineillä. - Saähkömies.
on juuri se miten se menee kirjoitti:
parhaiten.
Mikään ammattisähkäri ei osaa tehdä suunnitelmia paremmin kuin oikea suunnittelija. Johtuu siitä, kun ne ei tunne asennusstandardeja tarpeeksi hyvin.Ok-talon tasolla väitän että pärjään monelle oikealle suunnittelijalle. Tästä on hyvänä esimerkkinä se että aina joutuu tarkekuvia piirtelemään ja piirrättämään paljon juttuja uusiksi. Usko että tuo jäisi vähemmälle.
Pitäisi vaan opetella CADS niin voisi ottaa eurot piirroksistakin.
Stanttua on tullut luettua ammattitutkinnon verran ja S2 suoritettu.
Uskomatonta miten monet luulee että Amiskasta päässyt on suorittanut ammattitutkinnon. Se on vasta perustutkinto. - osa kaksi
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Olen kautta aikain ihmetellyt sitä, että eräillä rakentajilla on tarve tehdä kaikki itse. Rakentamisesta pitäisi olla joku omatoimirakentajan opas, jossa nämä "minä itse"-jutut laskelmin näytettäisiin mikä kannattavaksi ja mikä ei ollenkaan kannattavaksi.
Kun teen sähkösuunnitelman tavalliseen taloon, se ei onnistu yhdessä työpäivässä. Vähänkin monipuolisempi vaatii enemmän kuin 2 työpäivää. Ja noihin on sentään saatavana 1500 kohteesta aika paljon valmiita rutiineita. 2 työpäivän kohde ensimmäisenä hankkeena vaatii 10-kertaisen ajan. Missä säästö? Jos ammattimies tekee omaa työtänsä 20 päivää vaikka ylitöinä ja maksaa siitä toisen alan ammattilaiselle 2 päivän työstä on kannattavuus varmasti parempi kuin itse outoa hommaa tuhertaen.
Noita tekemisiä on satamäärin rakentamisessa. Niistä on valittava kannattavat kuten työmaan siistinä pitäminen ja esimerkiksi siitä huolehtiminen että työmaalla on pikkutelineitä ja pukkeja joka lähtöön. Muuten styroksipaalit pyöritellään ja runnotaan puolikuntoisksi.
Jos jotain erikoishommaa haluaa aivan oikeasti opetella, niin kannattaa selvitellä mitä ovat korjaamattomat virheet joita ammattilaiset tekevät "koska niin on aina ennenkin tehty". Nehän ovat työläitä työvaiheita, jotka eivät sinänsä vaadi kovaa osaamista vaan viitseliäisyyttä. 20 päivää jos käyttää siihen, ettei lahoa puuta löydy työmaalta eivätkä hyvät kastu, höyrynsulut teipataan ja leikataan oikein, salaojat kallistetaan, viemärien alustat juntataan ja liitokset tehdään kunnolla, saadaan lisäarvoa äkkiä satakertaisesti verrattuna jonkun epätoivoisen suunnitelman tekemiseen väärillä välineillä.Tavallinen kertarakentaja tienaa parhaiten seuraavilla tavoilla:
-Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mahdollisimman vähän muutoksia ja nekin tarpeeksi ajoissa.
-Tavarat ja työvaiheet oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
-Siisteys ja järjestys.
- on_
Tunnetko itse olevasi perillä kaikesta OK-taloon liittyvästä sähkötekniikasta?
Olet ikäiseksesi ilmeisesti melko nuori ja tekemässä ilmeisesti omatoimisesti tulevaan taloosi asennukset ja suunnitelmat. Tai ainakin ammatillisesti nuori.
Ottamatta tarkemmin kantaa täällä käytyy sotaan luvista, niin luvista tai koulutuksesta huolimatta pitää aina tietää mitä on tekemässä - asennusteknisesti ja työturvallisesti.
Hieman epäröiden suhtaudun ammattitaitoon (yleisellä tasolla), jos sitä haetaan keskustelupalstoilta. - ei ole
kenkiä. Eli, onko sähköasentajat niin saamattomia etteivät voi tehdä sähkötöitä itselleen. Tekeehän maalikkokin sähköasennukset omaan taloonsa. Jos ei ihan itse, niin kaverin kanssa. Eihän itselle tehdessä tarvitse lupaa elinkeinon harjoittamiseen. Riittää kun sähkön toimittaja toteaa jakeluverkkoon liittyvän kohteen olevan asiallisesti ja sähköturvallisesti tehdyn. Se on pelkästään jakeluyhtiön ja asiakkaan välinen sopimus.
- se onkin?
Kiitos neuvosta. Minäkin teen oman talon sähköt itse, koska olen myös maallikko.
Mulle on ihan sama saako sähkärit niitä asennuksia tehdä. He ovat kai jotain valantehneitä, plaa plaa
Mutta maallikkoja ei mitkään valat tietysti koske. - osaa..
se onkin? kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Minäkin teen oman talon sähköt itse, koska olen myös maallikko.
Mulle on ihan sama saako sähkärit niitä asennuksia tehdä. He ovat kai jotain valantehneitä, plaa plaa
Mutta maallikkoja ei mitkään valat tietysti koske.Ei koske maallikkoja mitkään säännöt, sen huomasin viime viikolla, kun asennettiin pääkeskus vanhaan taloon. Talon asukki oli varmaan ollut sähkömestarina ja vaihtanut ryhmäkeskuksen aikaisemmin. Nollat ja vaihejohdot oli kytketty väärinpäin ja nollaa pätkittiin valokytkimillä. No tietysti kun sukojen maadoituskoskettimissa oli ollut virta, niin nollaukset oli poistettu ja ei ollut enää sitäkään ongelmaa. Sanoi vielä, että miksi niitä korjaamaan, kun ovat hyvin toimineet tähänkin asti. Se niistä mallikkoasennuksista.
- tekstiä. Mihin niitä lupia
osaa.. kirjoitti:
Ei koske maallikkoja mitkään säännöt, sen huomasin viime viikolla, kun asennettiin pääkeskus vanhaan taloon. Talon asukki oli varmaan ollut sähkömestarina ja vaihtanut ryhmäkeskuksen aikaisemmin. Nollat ja vaihejohdot oli kytketty väärinpäin ja nollaa pätkittiin valokytkimillä. No tietysti kun sukojen maadoituskoskettimissa oli ollut virta, niin nollaukset oli poistettu ja ei ollut enää sitäkään ongelmaa. Sanoi vielä, että miksi niitä korjaamaan, kun ovat hyvin toimineet tähänkin asti. Se niistä mallikkoasennuksista.
tarvitaan enää?
- sähäri
sinun pitää ensi hakea setiltä hyväksyntä, sekä tietysti normaalit ilmoitukset työn aloittamisesta sekä käyttööntotosta ja lopuksi tettää varmennustarkastus auktorisoidulla tarkastajalla (=min500€).
Helpoimmalla pääset, kun pyydät jonku tutun urakointirekisterissä olevan henkilön ottamaan työn nimiinsä.- amissähkäri
Olen selvitellyt noita lupa-asioita viime aikoina jonkun verran, mielessä omat S2 luvat. Sillä perusteella uskallan allekirjoittaa mitä seuraavaksi sanon:
3v amiksen jälkeen tarvitaan 1 vuosi työkokemusta jotta pätevyystodistus heltiää. Tässä viitataan kauppa- ja teollisuuministerön päätöksen 516/1996 pykälän 11 kohtaan 4.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960516
"Riittävän ammattitaitoiseksi tekemään itsenäisesti oman alansa sähkö- ja käyttötöitä ja valvomaan niitä katsotaan henkilö, joka on kyseisiin töihin opastettu ja jolla on
4) ammattikoulun tai vastaavan koulun kaksivuotinen sähköalan koulutus ja sen jälkeen kaksi vuotta työkokemusta kyseisissä sähköalan töissä taikka kolmivuotinen sähköalan koulutus ja sen jälkeen vuosi vastaavaa työkokemusta"
Kolmivuotisen amiksen jälkeen saa hakea S2 lupia jos saman asetuksen pykälässä 13 mainitut ehdot täyttyvät:
" Sähköpätevyys 2 oikeuttaa toimimaan enintään 1 000 voltin vaihtojännitteisten ja 1 500 voltin tasajännitteisten sähkölaitteiden ja -laitteistojen sähkötöiden johtajana sekä käytön johtajana, jollei hissipätevyyksistä jäljempänä muuta määrätä.
Sähköpätevyyteen 2 vaaditaan hyväksytysti suoritettu sähköturvallisuustutkinto sekä sähköalan peruskoulutusta ja työkokemusta yhteensä vähintään kuusi vuotta. Sähköturvallisuusviranomaisen hyväksymän sähköalan koulutuksen tai tutkinnon tulee vastata laajuudeltaan vähintään kolmen vuoden opintoja. Tämän koulutuksen tai tutkinnon jälkeen tulee olla vähintään kaksi vuotta riittävän laaja-alaista sähkötöihin perehdyttävää työkokemusta."
Ja tuohan sitten onkin mielenkiintoinen tulkittava. Täytyy siis olla:
- 6 vuoden kokonaisuus sähkötöistä ja sähköalan koulusta
- ko. kokonaisuudesta koulua oltava min. 3v
-ko. kokonaisuudesta kokemusta oltava min. 2v
eli käytännössä 3v amiksen käynyt sankari tarvitsee lisäksi 3v kokemusta jotta hän saa siirtyä oman alansa itsenäiseksi urakoitsijaksi. Jos on tullut suoritettua inssin 4v tutkinto niin silloin kelpaa 2v kokemus. Samoin tietyt kurssit ja tutkinnot lasketaan tuohon kokonaisuuteen. - olet varmaan ensimmäinen
amissähkäri kirjoitti:
Olen selvitellyt noita lupa-asioita viime aikoina jonkun verran, mielessä omat S2 luvat. Sillä perusteella uskallan allekirjoittaa mitä seuraavaksi sanon:
3v amiksen jälkeen tarvitaan 1 vuosi työkokemusta jotta pätevyystodistus heltiää. Tässä viitataan kauppa- ja teollisuuministerön päätöksen 516/1996 pykälän 11 kohtaan 4.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960516
"Riittävän ammattitaitoiseksi tekemään itsenäisesti oman alansa sähkö- ja käyttötöitä ja valvomaan niitä katsotaan henkilö, joka on kyseisiin töihin opastettu ja jolla on
4) ammattikoulun tai vastaavan koulun kaksivuotinen sähköalan koulutus ja sen jälkeen kaksi vuotta työkokemusta kyseisissä sähköalan töissä taikka kolmivuotinen sähköalan koulutus ja sen jälkeen vuosi vastaavaa työkokemusta"
Kolmivuotisen amiksen jälkeen saa hakea S2 lupia jos saman asetuksen pykälässä 13 mainitut ehdot täyttyvät:
" Sähköpätevyys 2 oikeuttaa toimimaan enintään 1 000 voltin vaihtojännitteisten ja 1 500 voltin tasajännitteisten sähkölaitteiden ja -laitteistojen sähkötöiden johtajana sekä käytön johtajana, jollei hissipätevyyksistä jäljempänä muuta määrätä.
Sähköpätevyyteen 2 vaaditaan hyväksytysti suoritettu sähköturvallisuustutkinto sekä sähköalan peruskoulutusta ja työkokemusta yhteensä vähintään kuusi vuotta. Sähköturvallisuusviranomaisen hyväksymän sähköalan koulutuksen tai tutkinnon tulee vastata laajuudeltaan vähintään kolmen vuoden opintoja. Tämän koulutuksen tai tutkinnon jälkeen tulee olla vähintään kaksi vuotta riittävän laaja-alaista sähkötöihin perehdyttävää työkokemusta."
Ja tuohan sitten onkin mielenkiintoinen tulkittava. Täytyy siis olla:
- 6 vuoden kokonaisuus sähkötöistä ja sähköalan koulusta
- ko. kokonaisuudesta koulua oltava min. 3v
-ko. kokonaisuudesta kokemusta oltava min. 2v
eli käytännössä 3v amiksen käynyt sankari tarvitsee lisäksi 3v kokemusta jotta hän saa siirtyä oman alansa itsenäiseksi urakoitsijaksi. Jos on tullut suoritettua inssin 4v tutkinto niin silloin kelpaa 2v kokemus. Samoin tietyt kurssit ja tutkinnot lasketaan tuohon kokonaisuuteen.asentaja joka älyää vetää lakipykälää omien perinnejuttujen tueksi. Hyvä! hyvä!
Nimittäin ne asentajien perinnejututkin on alunperin joku laatinut ja ne muuttuu. Siksi kannattaa aina katsoa mikä on voimassa.
Hyvä Hyvä!
- ,että...
otat yhteyttä verkonhaltijan paikallistoimistoon. Sieltä saat ohjeet. Jos talosi piirrustuksiin ei kuulu sähköjä, niin tekevät "viraapelina" edullisesti. Myös liittymästä. Mitään kolmannen osapuolen varmennustarkastusta et tarvitse ostaa.
- on tiedossa
hauskaa!
- jää väliin tässä tapauksessa,
mutta sitä vastoin neljännen osapuolen tarkastus vaaditaan. Tässä menit vipuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753587
- 622694
- 812617
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582408Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2482112- 431912
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151471EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408