Näinkö roskaposti kuriin?

K.E.S.

Mulle tulee jopa sata roskapostia päivässä! Suurin osa niistä on 2-3 eri lähettäjän lähettämää. Yksi lähettäjä lähettää pahimmillaan jopa parin minuutin välein mulle samaa roskapostia!

Eikö näitä häiriköitä saada kuriin? Roskapostista on järkyttävän paljon haittaa.
Katso tätä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=1500000000000068&posting=22000000022297250

Jos minä tukkisin jonkun postin, niin poliisi olisi ovella koputtamatta hyvin pian. Mutta laki ei ole kaikille sama. Vain ne otetaan kiinni jotka on helppo saada kiinni, muihin ei reagoida.

Jos roskapostiongelma haluttaisin oikeasti lopettaa, niin siihen löytyisi keinot, mutta se ei ole kenenkään riittävän suuressa intressissä. Se sijaan monella on intressejä pitää nykyistä sähköpostiprotokollaa ja helposti kaapattavia käyttöjärjestelmiä voimassa. (Roskapostithan tulee kaapattujen koneiden kautta.)

Operaattoreiden pistäisi sulkea kaikki sellaiset koneet ulos verkosta, jotka eivät täytä tiettyjä turvavaatimuksia. Siis samoin kuin liikenteelle vaaralliset epäkelvot autot katsastusinsinöörien toimesta.

Tietokoneita ei tarvitsisi katsastaa, riittäisi että ohjelmistoversiot tarkistettaisiin automaattisesti ennen verkkoon päästämistä.

Vastaavasti sellaiset operaattorit, jotka eivät noudata näitä sääntöjä, suljettaisiin ulos koko verkosta.

30

2383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo!

      Hommaa filtteri.

      • K.E.S.

        Mulla on filtteri!

        1. Ne eivät ole täydellisiä. 90% suodatus päästää 300 postia läpi 3000:sta!

        2. Roskaposteissa on isoja liitetiedostoja. Nekin tulevat ensin koneeseen ja sitten vasta ne suodateaan. Lue aiempi linkki niin tiedät mistä puhutaan etkä puhu asian vierestä.


      • toinen.
        K.E.S. kirjoitti:

        Mulla on filtteri!

        1. Ne eivät ole täydellisiä. 90% suodatus päästää 300 postia läpi 3000:sta!

        2. Roskaposteissa on isoja liitetiedostoja. Nekin tulevat ensin koneeseen ja sitten vasta ne suodateaan. Lue aiempi linkki niin tiedät mistä puhutaan etkä puhu asian vierestä.

        filsu, enää 30kpl:a. Jne.


      • mutta kait tiedät
        K.E.S. kirjoitti:

        Mulla on filtteri!

        1. Ne eivät ole täydellisiä. 90% suodatus päästää 300 postia läpi 3000:sta!

        2. Roskaposteissa on isoja liitetiedostoja. Nekin tulevat ensin koneeseen ja sitten vasta ne suodateaan. Lue aiempi linkki niin tiedät mistä puhutaan etkä puhu asian vierestä.

        että hullujenhuoneet ovat täynnä
        täydellisyydentavoittelijoita.

        Jos ei saa sitä mitä haluaa, on paras
        rakastaa sitä mitä saa.

        On pappani elämänohje.
        ja elelee eriitäin tyytyväisenä 94-vuotiaana.


      • papparainen
        toinen. kirjoitti:

        filsu, enää 30kpl:a. Jne.

        mikä filsu suodattaa 99 prosenttia


      • Susi 666
        mutta kait tiedät kirjoitti:

        että hullujenhuoneet ovat täynnä
        täydellisyydentavoittelijoita.

        Jos ei saa sitä mitä haluaa, on paras
        rakastaa sitä mitä saa.

        On pappani elämänohje.
        ja elelee eriitäin tyytyväisenä 94-vuotiaana.

        Jos tuota logiikkaa noudatettaisiin kouluissa, niin säännöt olisivat näin:

        Jos isommat pojat kiusaa sinua, niin et saa valittaa opettajalle että se pistää häiriköt kuriin. Sen sijaan sinun pitää hankkia kypärä ja luotiliivit.

        Muutama isompi poika onnistuu hakkaamaan sinua ohi kypärän ja luotiliivien. Sinun on vain kestettävä se narisematta.

        Kai meidän on sitten hyväksyttävä se että kukan ei edes yritä tehdä mitään nettirikollisuudelle. Määää... lampaita oomme kaikki. Lampaatkin elää tyytyväisinä aika vanhoiksi, jos kukaan ei teurasta niitä sitä ennen.

        Miksi sinulla on niin negatiivinen asenne sitä vastaan jos joku yrittää tehdä rakentavia ehdotuksia?


      • mutta kait tiedät
        Susi 666 kirjoitti:

        Jos tuota logiikkaa noudatettaisiin kouluissa, niin säännöt olisivat näin:

        Jos isommat pojat kiusaa sinua, niin et saa valittaa opettajalle että se pistää häiriköt kuriin. Sen sijaan sinun pitää hankkia kypärä ja luotiliivit.

        Muutama isompi poika onnistuu hakkaamaan sinua ohi kypärän ja luotiliivien. Sinun on vain kestettävä se narisematta.

        Kai meidän on sitten hyväksyttävä se että kukan ei edes yritä tehdä mitään nettirikollisuudelle. Määää... lampaita oomme kaikki. Lampaatkin elää tyytyväisinä aika vanhoiksi, jos kukaan ei teurasta niitä sitä ennen.

        Miksi sinulla on niin negatiivinen asenne sitä vastaan jos joku yrittää tehdä rakentavia ehdotuksia?

        mistä oihmeestä olet saanut päähäsi ettei kukaan
        edes yritä tehdä asialle mitään?
        Armeija koodareita vääntää turvallisempaa softaa,
        operaattorit asentelevat spammifilettereita ja
        varmaan poliisi ja oikeusoppineetkin tekevät mitä
        pystyvät.
        Ei tämä mistään negatiivisesta asenteesta johdu;
        ongelma on vain niin paha ratkaistava luonteestaan
        johtuen ettei ainakaan vielä pätevää ratkaisumallia
        ole löytynyt.
        Spammiongelman varjolla luotava nettipoliisivaltio tuntuisi
        sekin hätävarjelun liioitelulta.


      • K.E.S.
        mutta kait tiedät kirjoitti:

        mistä oihmeestä olet saanut päähäsi ettei kukaan
        edes yritä tehdä asialle mitään?
        Armeija koodareita vääntää turvallisempaa softaa,
        operaattorit asentelevat spammifilettereita ja
        varmaan poliisi ja oikeusoppineetkin tekevät mitä
        pystyvät.
        Ei tämä mistään negatiivisesta asenteesta johdu;
        ongelma on vain niin paha ratkaistava luonteestaan
        johtuen ettei ainakaan vielä pätevää ratkaisumallia
        ole löytynyt.
        Spammiongelman varjolla luotava nettipoliisivaltio tuntuisi
        sekin hätävarjelun liioitelulta.

        Ei tuohon armeijaa koodareita tarvita, vaan yksi fiksu äijä (anteeksi feministit, yksi henkilö).

        Sain äskettäin oikein hyvän idean, niin hyvän että ehkä sitä ei kannata julkistaa täällä vaan harkita ensin itse sen hyödyntämistä. Sähköpostipalvelua tarjoava operaattori ottaa pienen jipon käyttöön jonka jälkeen yksikään roskaposti ei tule läpi. Jippo on yllättävän yksinkertainen, suorastaan järisyttävän yksinkertainen. Jippo ei perustu mitenkään postin sisällön analysointiin.

        Etuna on lisäksi se että postin lähettäjien ja vastaanottajien ei tarvitse tehdä mitään omille koneilleen. Jos tarvitsisi, niin koko homma romuttuisi. Ainoa käyttäjien koneiden vaatimus on se että postit avaavat html-muotoiset postit html-muodossa.

        (Tietoliikennejärjestelmiä olen koodannut työkseni, joskaan en koskaan mitään POP3 protokollaan liittyvää, joten pitäisi ensin hiukan opiskella lisää, mikäli aikoisin toteuttaa itse kokeeksi serverin jossa ko jippo on käytössä.)


      • zxcvbnm
        K.E.S. kirjoitti:

        Ei tuohon armeijaa koodareita tarvita, vaan yksi fiksu äijä (anteeksi feministit, yksi henkilö).

        Sain äskettäin oikein hyvän idean, niin hyvän että ehkä sitä ei kannata julkistaa täällä vaan harkita ensin itse sen hyödyntämistä. Sähköpostipalvelua tarjoava operaattori ottaa pienen jipon käyttöön jonka jälkeen yksikään roskaposti ei tule läpi. Jippo on yllättävän yksinkertainen, suorastaan järisyttävän yksinkertainen. Jippo ei perustu mitenkään postin sisällön analysointiin.

        Etuna on lisäksi se että postin lähettäjien ja vastaanottajien ei tarvitse tehdä mitään omille koneilleen. Jos tarvitsisi, niin koko homma romuttuisi. Ainoa käyttäjien koneiden vaatimus on se että postit avaavat html-muotoiset postit html-muodossa.

        (Tietoliikennejärjestelmiä olen koodannut työkseni, joskaan en koskaan mitään POP3 protokollaan liittyvää, joten pitäisi ensin hiukan opiskella lisää, mikäli aikoisin toteuttaa itse kokeeksi serverin jossa ko jippo on käytössä.)

        Sähköpostin siirtoprotokolla on SMTP. Lue RFC 2821.


      • K.E.S.
        zxcvbnm kirjoitti:

        Sähköpostin siirtoprotokolla on SMTP. Lue RFC 2821.

        Sähköpostiprotokollia on useita. Lue sinä RFC1939.


      • zxcvbnm
        K.E.S. kirjoitti:

        Sähköpostiprotokollia on useita. Lue sinä RFC1939.

        POP3 on postilaatikkoprotokolla. Posti kuljetetaan postilaatikkoon SMTP:llä.


      • K.E.S.
        zxcvbnm kirjoitti:

        POP3 on postilaatikkoprotokolla. Posti kuljetetaan postilaatikkoon SMTP:llä.

        Kuten sanoin niin en ole koskaan koodannut mitään liittyen sähköpostiin. Mutta käytetty protokolla ei ole oleellista tässä. Jippoani voi käyttää siitä riippumatta.

        Jos lähetät joillekin isoille (jenkkiläisille) palveluntarjoajille sähköpostia, niin saat automaattisen vastauspostin jossa on tietyntyyppinen pääsylippu. Vasta sen avulla voi lähettää oman sähköpostinsa. Ideani on sukua tuolle menetelmälle mutta helpompi.


      • Ramppa
        papparainen kirjoitti:

        mikä filsu suodattaa 99 prosenttia

        http://keir.net/k9.html

        Vaatii hiukan työtä aluksi, mutta kun se on opetettu, niin tarkkuus on on taatusti yli 99%


      • sp filsu
        papparainen kirjoitti:

        mikä filsu suodattaa 99 prosenttia

        nappaa mulla kaikki spammit.


      • Papparainen
        Ramppa kirjoitti:

        http://keir.net/k9.html

        Vaatii hiukan työtä aluksi, mutta kun se on opetettu, niin tarkkuus on on taatusti yli 99%

        Näyttää olevan saatavilla vain PC:hen, ei Maciin.
        Eikä viittis opettaa mitään koneita mihinkään. Taidanpa vaihtaa vain kovasti vääriin käsiin joutuneen sp-osoitteeni uuteen.


      • ...
        Ramppa kirjoitti:

        http://keir.net/k9.html

        Vaatii hiukan työtä aluksi, mutta kun se on opetettu, niin tarkkuus on on taatusti yli 99%

        .... koska nykyään iso osa roskaposteista tulee niin että teksti on esitetty kuvana. ei se osaa tunnistaa kuvien sisältöä.


      • Ramppa
        ... kirjoitti:

        .... koska nykyään iso osa roskaposteista tulee niin että teksti on esitetty kuvana. ei se osaa tunnistaa kuvien sisältöä.

        Kyllä se tunnistaa tuollaisenkin, koska se ei edes yritä tutkia kuvien sisältöa, vaan se tutkii viestien koodin (mukaanlukien header-tiedot) ja laskee spämmitodennäköisyyden sen mukaan.

        Jos se teksti on kuvan sisällä, niin silloinhan sieltä koodista löytyy linkki jollekin x-palvelimelle, josta se kuva haetaan ja tuollaisen linkityksen K9 oppii äkkiä tunnistamaan. Tavallinen matti.meikäläinen tuskin alkaa lähettäessään postia tolskaamaan kuvia ensin palvelimelle ja sitten kyhäämään postin koodiin kuvien linkkejä, kun ne kuvat voi lähettää liitteenäkin.

        Jos et usko, niin tuohon voi sanoa kuten kapteeni Kaarna Tuntemattomassa: "Eppäillä aina soppii"
        Hommanhan voi jokainen kokeilla, sehän ei edes maksa mitään ja jos ei toimi, niin se paketti on äkkiä purettu.

        K9:stä lisää vanhassa ketjussa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000680&posting=22000000005180683


      • ....
        Ramppa kirjoitti:

        Kyllä se tunnistaa tuollaisenkin, koska se ei edes yritä tutkia kuvien sisältöa, vaan se tutkii viestien koodin (mukaanlukien header-tiedot) ja laskee spämmitodennäköisyyden sen mukaan.

        Jos se teksti on kuvan sisällä, niin silloinhan sieltä koodista löytyy linkki jollekin x-palvelimelle, josta se kuva haetaan ja tuollaisen linkityksen K9 oppii äkkiä tunnistamaan. Tavallinen matti.meikäläinen tuskin alkaa lähettäessään postia tolskaamaan kuvia ensin palvelimelle ja sitten kyhäämään postin koodiin kuvien linkkejä, kun ne kuvat voi lähettää liitteenäkin.

        Jos et usko, niin tuohon voi sanoa kuten kapteeni Kaarna Tuntemattomassa: "Eppäillä aina soppii"
        Hommanhan voi jokainen kokeilla, sehän ei edes maksa mitään ja jos ei toimi, niin se paketti on äkkiä purettu.

        K9:stä lisää vanhassa ketjussa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000680&posting=22000000005180683

        spämmin kuvat on useimmiten liitteinä aivan samoin kuin matti meikäläisenkin sähköpostien kuvat - ja ilman mitään linkkiä. varmaakin juuri K9:n takia!
        spämmääjillä on käytössään samat työkalut kuin meillä. niillä voi testata oman spämmin.


      • Ramppa
        .... kirjoitti:

        spämmin kuvat on useimmiten liitteinä aivan samoin kuin matti meikäläisenkin sähköpostien kuvat - ja ilman mitään linkkiä. varmaakin juuri K9:n takia!
        spämmääjillä on käytössään samat työkalut kuin meillä. niillä voi testata oman spämmin.

        No, tuskin aihe-kentässä ja otsikkotiedoissa on kuvia, K9 tutkii myös ne alueet.

        Noo, edelleenkin jokainen voi itse kokeilla.

        Itselläni se toimii sillä yli 99,9%n varmuudella.
        Thunderbirdin filtteri nappaa sellaiset viestit, jotka on määritelty spämmiksi ja on ennestään tuttu lähettäjä, omaan "tarkista"-kansioon, ja sillä kansiolla on tarvinnut käydä viimeksi joskus kesällä.


      • Täydellisyyteen ei pääse
        Ramppa kirjoitti:

        No, tuskin aihe-kentässä ja otsikkotiedoissa on kuvia, K9 tutkii myös ne alueet.

        Noo, edelleenkin jokainen voi itse kokeilla.

        Itselläni se toimii sillä yli 99,9%n varmuudella.
        Thunderbirdin filtteri nappaa sellaiset viestit, jotka on määritelty spämmiksi ja on ennestään tuttu lähettäjä, omaan "tarkista"-kansioon, ja sillä kansiolla on tarvinnut käydä viimeksi joskus kesällä.

        Kyllä sitä sataankin prosenttiin pääsee, mutta silloin katoaa myös hyötypostia. Veikkaan että 99,9%:n suodatuksellakin häviää hyötypostia, jos hyötypostissa puhutaan esim. osakemarkkinoista tai viagarasta englanniksi.


        Niinkin voi tehdä että vain ne voivat lähettää joiden osoite on omassa osoitekirjassa. Tai että kaikki ei-suomenkilinen posti pannaan roskiin. (Minä saan vieraskielistäkin hyötypostia, joten esim. kielifiltteri ei päde.)

        Uskosi kuulostaa jo uskonnolta. Logiikkain jo sanoo, että jos filtteri on oppiva, niin se ei osaa spämmiä silloin kun sen aihe, lähettäjä, asiasisältö, sanavalinnat jne ovat kokonaan outoja verrattuna aiempiin spämmeihin.

        Jokainen _ei_ voi kokeilla K9:ää, kun kaikilla ei ole Wintoosaa, kuten mulla.


      • tehdä?
        K.E.S. kirjoitti:

        Kuten sanoin niin en ole koskaan koodannut mitään liittyen sähköpostiin. Mutta käytetty protokolla ei ole oleellista tässä. Jippoani voi käyttää siitä riippumatta.

        Jos lähetät joillekin isoille (jenkkiläisille) palveluntarjoajille sähköpostia, niin saat automaattisen vastauspostin jossa on tietyntyyppinen pääsylippu. Vasta sen avulla voi lähettää oman sähköpostinsa. Ideani on sukua tuolle menetelmälle mutta helpompi.

        Jos ideasi on hyvä, sinun on paras toimia nopeasti, ennenkuin joku toinen välkkyaivo keksii saman asian. Miljoonat roskapostin uhrit olisivat sinulle ikuisesti kiitollisia.


      • K.E.S.
        tehdä? kirjoitti:

        Jos ideasi on hyvä, sinun on paras toimia nopeasti, ennenkuin joku toinen välkkyaivo keksii saman asian. Miljoonat roskapostin uhrit olisivat sinulle ikuisesti kiitollisia.

        Vaihtoehdot:

        1. Lopetan palkkatyöni ja keskityn tämän tekemiseen.

        2. En nuku öisin vaan teen tätä.

        3. Luovun vapaa-ajasta ja keskityn tähän.

        4. Kerron keksintösäätiölle ja saan vastauksen että keksijän itse on myös sitouduttava keksintöönsä -> Valitse vaihtoehto 1, 2 tai 3.


      • kuulostaisi
        K.E.S. kirjoitti:

        Vaihtoehdot:

        1. Lopetan palkkatyöni ja keskityn tämän tekemiseen.

        2. En nuku öisin vaan teen tätä.

        3. Luovun vapaa-ajasta ja keskityn tähän.

        4. Kerron keksintösäätiölle ja saan vastauksen että keksijän itse on myös sitouduttava keksintöönsä -> Valitse vaihtoehto 1, 2 tai 3.

        parhaalta vaihtoehdolta. Sitten, kun olet rikas, voit pitää vapaata aikaa. Ajattele nyt - kaikki maailman sähköpostin käyttäjät tarvitsevat keksintöäsi.

        Tai voitko ehkä saada jonkun ison tietokonefirman uskomaan, että sinulla on kullanarvoinen idea ja palkkaamaan sinut sitä kehittämään?


      • K.E.S.
        kuulostaisi kirjoitti:

        parhaalta vaihtoehdolta. Sitten, kun olet rikas, voit pitää vapaata aikaa. Ajattele nyt - kaikki maailman sähköpostin käyttäjät tarvitsevat keksintöäsi.

        Tai voitko ehkä saada jonkun ison tietokonefirman uskomaan, että sinulla on kullanarvoinen idea ja palkkaamaan sinut sitä kehittämään?

        Mun ei ole pakko tehdä töitä elääkseni jos en tahdo. Oma työni on ollut kovin mielenkiintoista. Hyvässä työporukassa on kiva työskennellä, yksin työskennellessä tulee mökkihöperöksi.

        Hmmm... Oletat ilman muuta että hyvällä keksinnöllä myös rikastuu. Ei välttämättä. Hyvä keksintö on vasta alku. Myös liikemieskykyjä tarvitaan. Ja perkeleesti töitä, sekä koodauksen että markkinoinnin osalta. Ja juristeja patentointiin.


      • on yksinkertainen
        K.E.S. kirjoitti:

        Mun ei ole pakko tehdä töitä elääkseni jos en tahdo. Oma työni on ollut kovin mielenkiintoista. Hyvässä työporukassa on kiva työskennellä, yksin työskennellessä tulee mökkihöperöksi.

        Hmmm... Oletat ilman muuta että hyvällä keksinnöllä myös rikastuu. Ei välttämättä. Hyvä keksintö on vasta alku. Myös liikemieskykyjä tarvitaan. Ja perkeleesti töitä, sekä koodauksen että markkinoinnin osalta. Ja juristeja patentointiin.

        jos olet jo rikas! Lahjoita ideasi yleiseen käyttöön, ja anna toisten kehitellä sitä edelleen. Saat rikkautesi lisäksi vielä kuuluisuutta, ja me kaikki rakastamme sinua. Niinkuin Linusta.


      • K.E.S.
        on yksinkertainen kirjoitti:

        jos olet jo rikas! Lahjoita ideasi yleiseen käyttöön, ja anna toisten kehitellä sitä edelleen. Saat rikkautesi lisäksi vielä kuuluisuutta, ja me kaikki rakastamme sinua. Niinkuin Linusta.

        Asia ei ole unohtunut. Olen miettinyt sitä että kerron kaikille tai keskustelen asiasta eräiden tuttujen osaajien kanssa ja että rupean sittenkin kehittelemään ideaa kimpassa jos innostusta löytyy.

        Mulle on vaan herännyt epäilys että se ei ehkä olekaan aivan niin ongelmaton kuin aluksi luulin. Asiaa pitää miettiä lisää.


      • ja pidän
        K.E.S. kirjoitti:

        Asia ei ole unohtunut. Olen miettinyt sitä että kerron kaikille tai keskustelen asiasta eräiden tuttujen osaajien kanssa ja että rupean sittenkin kehittelemään ideaa kimpassa jos innostusta löytyy.

        Mulle on vaan herännyt epäilys että se ei ehkä olekaan aivan niin ongelmaton kuin aluksi luulin. Asiaa pitää miettiä lisää.

        peukkua pystyssä. Jos kehität jotain, joka toimii paremmin kuin nykyvärkit, jäät historiankirjoihin.

        Yksi yksinkertainen ratkaisu roskapostiin on se, ettei kukaan, missääs, koskaan osta mitään, mitä on roskapostilla mainostettu. Mutta se edelyttäisi terveen järjen leviämistä laajalle, ja lienee siis epätodennäköistä.


      • Trashmail.net
        K.E.S. kirjoitti:

        Mulla on filtteri!

        1. Ne eivät ole täydellisiä. 90% suodatus päästää 300 postia läpi 3000:sta!

        2. Roskaposteissa on isoja liitetiedostoja. Nekin tulevat ensin koneeseen ja sitten vasta ne suodateaan. Lue aiempi linkki niin tiedät mistä puhutaan etkä puhu asian vierestä.

        Tämän jälkeen on kaikki roskaposti ja muukin skeida vähentynyt olennaisesti.

        http://www.trashmail.net/

        Suodatusteho on 99.9% luokkaa. Tietysti aina löytyy joku joka pääsee suodatuksen läpi kun on tarpeeksi päättäväinen, mutta vahingossa se ei pääse tapahtumaan. ;)

        Luottamukseni on niin kova, että voin pistää tähän mun osoitteen suoraan.

        [email protected]

        Näin. Ei haittaa yhtään vaikka olis missä toi osoite, kun roskaa ei tule läpi. Asialliset viestit taas tulee. Eli jos et usko tätä tekstiä, niin testaa.

        IT-Guru 20v kokemuksella.


    • käyttöön

      Jokainen joka omistaa ja ylläpitää sähköpostijärjestelmiä, pitäisi ottaa SPF Record käyttöön.

      http://www.openspf.org/

      • Trashmail.net

        SPF ei toimi käytännöss. Suomalainen ratkaisu jossa on rajoitettu ISP:n mailiserveri käyttöön on PAREMPI kuin SPF.

        SPF menee sekaisin kun kirjoitan esim kotipostia töistä, tai työpostia kotoa. Joten se sukkaa.

        Esim SuomiCom:illa on homma hoidettu hienosti. Mailiserveri tarkistaa myös lähtevän postin spammin varalta, eikä välitä sitä eteenpäin. Joten spammi loppuu jo alkulähteillään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe