Makuaisti pois pysyvästi?

Kiki  

Onko olemassa leikkausta/toimenpidettä jossa poistettaisiin makuaisti kokonaan?

Missä tehdään, ja kauanko kestää parentuminen?

18

5147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat...

      ..makuaistin pois pysyvästi?
      Parilla ystävälläni on makuaisti kokonaan kadonnut ja ei ole kuule kiva asia.

      • Kiki  

        Se onkin noin 20 kertaa parempi kuin tavallisilla, eli maistaa ruuista pienimmätkin paskat, jolloin "syömäkelpoisia ruokia ei juurikaan ole kuin joku kymmenen.

        Olen vasta alle 20 joten vielä ei ole paljoa siis menetetty, mutta todella mielelläni ottaisin koko aistin pois, jolloin voisi elää ihan normaalisti, ja syödä kaikkea mahdollista.


      • makuaistin merkitystä
        Kiki   kirjoitti:

        Se onkin noin 20 kertaa parempi kuin tavallisilla, eli maistaa ruuista pienimmätkin paskat, jolloin "syömäkelpoisia ruokia ei juurikaan ole kuin joku kymmenen.

        Olen vasta alle 20 joten vielä ei ole paljoa siis menetetty, mutta todella mielelläni ottaisin koko aistin pois, jolloin voisi elää ihan normaalisti, ja syödä kaikkea mahdollista.

        En usko, että kukaan sitä ensinnäkään suostuu 'poistamaan'. Sen tiedän, että hajuhermo on katkaistu henkilöltä, joka sai oireita hajusteista. MUTTA se toimenpide oli täysin turha ja perustui pelkkään luuloon. (Reaktiot hajusteyliherkillä syntyvät kolmoishermon välityksellä, ei hajuhermon/-aistin).
        Haju- ja makuaisti myös varoittavat. Ilman hajuaistia ruoka ei maistu samalle, sama mitä syö.
        Suuri vaara on syödä pilaantunutta ruokaa.

        Älä kuvittele, että ilman makuaistia voisit ''elää ihan normaalisti ja syödä kaikkea mahdollista''.
        Jos mikään ei maistuisi miltään, miltä tuntuisi?

        Wikipedian sivulta voit lukea haju- ja makuaistista:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Makuaisti

        Hajuaistista enemmän:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hajuaisti


      • Kiki  
        makuaistin merkitystä kirjoitti:

        En usko, että kukaan sitä ensinnäkään suostuu 'poistamaan'. Sen tiedän, että hajuhermo on katkaistu henkilöltä, joka sai oireita hajusteista. MUTTA se toimenpide oli täysin turha ja perustui pelkkään luuloon. (Reaktiot hajusteyliherkillä syntyvät kolmoishermon välityksellä, ei hajuhermon/-aistin).
        Haju- ja makuaisti myös varoittavat. Ilman hajuaistia ruoka ei maistu samalle, sama mitä syö.
        Suuri vaara on syödä pilaantunutta ruokaa.

        Älä kuvittele, että ilman makuaistia voisit ''elää ihan normaalisti ja syödä kaikkea mahdollista''.
        Jos mikään ei maistuisi miltään, miltä tuntuisi?

        Wikipedian sivulta voit lukea haju- ja makuaistista:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Makuaisti

        Hajuaistista enemmän:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hajuaisti

        Voi kuule, se olisi niin kiva esim. koulussa, ravintolassa, juhlissa, kokouksissa, lentokoneessa, laivalla jne. mennä syömään ihan niikuin muutkin, siis ihan niikuin muutkin, tiedän toki ettei olisi enä hyvää, muta kun sitä "hyvää" onkin vain noin 5% kaikesta mitä on olemassa.

        Joten olen valmis luopumaan tuosta viidestä prosentista (sipsit pekoni ranskikset) että voisi syödä niitä 95 prosenttia.

        Eli jos mikään ei maistuisi miltään, elämäni voisi alkaa, ja elää niikuin muut, ja käydä vaikka armeijan, eikä tyytyä C-luokkaan.

        Eli kysymys kuuluikin onko mahdollista, jos niin mitä.


      • Vakava asia
        Kiki   kirjoitti:

        Se onkin noin 20 kertaa parempi kuin tavallisilla, eli maistaa ruuista pienimmätkin paskat, jolloin "syömäkelpoisia ruokia ei juurikaan ole kuin joku kymmenen.

        Olen vasta alle 20 joten vielä ei ole paljoa siis menetetty, mutta todella mielelläni ottaisin koko aistin pois, jolloin voisi elää ihan normaalisti, ja syödä kaikkea mahdollista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000022284838&view_mode=flat_threaded


      • Kiki  
        Vakava asia kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000022284838&view_mode=flat_threaded

        Syynä ei suinkaan ole se ettei vasta/keho kestäisi, kyllä kestään, vaan nimen omaan reilusti yliherkästä makuaistista, siis joka on noin 20 kertainen tavalliseen ihmiseen verrattuna, eli LIIAN TARKKA jolloin maistaa kaikki ne pienemmätkän pahat ainesosat.

        Eli älä viitti puhua asiatsa MITÄÄN jos et tiedä.

        Kyllähän nyt allergisetkin voi syödä ja vetää alas mitä haluaa, mutta vasta niitten jälkeen tulee paska olo...


      • siitä lienee kyse
        Kiki   kirjoitti:

        Syynä ei suinkaan ole se ettei vasta/keho kestäisi, kyllä kestään, vaan nimen omaan reilusti yliherkästä makuaistista, siis joka on noin 20 kertainen tavalliseen ihmiseen verrattuna, eli LIIAN TARKKA jolloin maistaa kaikki ne pienemmätkän pahat ainesosat.

        Eli älä viitti puhua asiatsa MITÄÄN jos et tiedä.

        Kyllähän nyt allergisetkin voi syödä ja vetää alas mitä haluaa, mutta vasta niitten jälkeen tulee paska olo...

        Huonosti löytyy tietoa. Tein PubMed-haun, mutta mitään mainittavaa ei löytynyt.
        Se mikä tuli esille oli, että pitäisi tutkia, ettei syynä ole muu elimellinen sairaus, mikä aiheuttaa yliherkän makuaistin.
        Kannattaisi keskustella esim. neurologin kanssa.
        Olet jo varmaan puhunut tästä lääkärille.

        hypergeusia

        http://www.drugs.com/dict/hypergeusia.html

        Abnormal acuteness of the sense of taste.
        SYN: gustatory hyperesthesia

        [hyper- G. geusis, taste]


        http://www.mercksource.com/pp/us/cns/cns_hl_dorlands.jspzQzpgzEzzSzppdocszSzuszSzcommonzSzdorlandszSzdorlandzSzdmd_h_19zPzhtm


      • sderftghbjnm
        makuaistin merkitystä kirjoitti:

        En usko, että kukaan sitä ensinnäkään suostuu 'poistamaan'. Sen tiedän, että hajuhermo on katkaistu henkilöltä, joka sai oireita hajusteista. MUTTA se toimenpide oli täysin turha ja perustui pelkkään luuloon. (Reaktiot hajusteyliherkillä syntyvät kolmoishermon välityksellä, ei hajuhermon/-aistin).
        Haju- ja makuaisti myös varoittavat. Ilman hajuaistia ruoka ei maistu samalle, sama mitä syö.
        Suuri vaara on syödä pilaantunutta ruokaa.

        Älä kuvittele, että ilman makuaistia voisit ''elää ihan normaalisti ja syödä kaikkea mahdollista''.
        Jos mikään ei maistuisi miltään, miltä tuntuisi?

        Wikipedian sivulta voit lukea haju- ja makuaistista:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Makuaisti

        Hajuaistista enemmän:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hajuaisti

        Siis hajuaistin saa pois katkaisemalla hajuhermon, mutta makuaistia ei saa?

        Tiedän sen jälkeen mikään ei maistuisi miltään, mutta voisi elää normaalisti, ja miltä tuntuisi kun mikään ei maistuisi miltään? Aivan s**tanan hyvältä, kun nyt ei voi edes syödä kuin niittä kolmea prosenttia olevista ruuista, joten väitätkö ettei tuo rajoita elämää, koska ei voi mennä esim. inttiin, vankilaan, leireille tms.

        olisin valmis jopa maksamaan tuosta toimenpiteestä ihan kivan summan rahaa.

        Ja minulla tämä ei perustu pelkkään luuloon, vaan kyseessä nimen omaan on yliherkkä makuaisti, eli kyllä väkisin menee alas nyt mitä vaan...


      • Al4444
        sderftghbjnm kirjoitti:

        Siis hajuaistin saa pois katkaisemalla hajuhermon, mutta makuaistia ei saa?

        Tiedän sen jälkeen mikään ei maistuisi miltään, mutta voisi elää normaalisti, ja miltä tuntuisi kun mikään ei maistuisi miltään? Aivan s**tanan hyvältä, kun nyt ei voi edes syödä kuin niittä kolmea prosenttia olevista ruuista, joten väitätkö ettei tuo rajoita elämää, koska ei voi mennä esim. inttiin, vankilaan, leireille tms.

        olisin valmis jopa maksamaan tuosta toimenpiteestä ihan kivan summan rahaa.

        Ja minulla tämä ei perustu pelkkään luuloon, vaan kyseessä nimen omaan on yliherkkä makuaisti, eli kyllä väkisin menee alas nyt mitä vaan...

        Yhtälailla makuhermonkin voi napsasta poikki, toki vaikuttaa myös hajuaistiinkin.

        Toimenpide on sitten pysyvä, eli korjata ei voi. ja en tiedä tosiaan onko leikkaus vaikea, kauanko kestää toipua tms. mutta lääkärin juttusille, ja luulen ettei omasta pussista pidä maksaa kun kerran löytyy lääketieteellinen peruste.

        Toki on olemassa ääritilateita jolloin sitä kaipaa, esim. pilaantunut tai myrkytetty ruoka, mutta aika epätodennäköistä silti.

        Ja kuten sanoit että sipsien karkkien ja kolan käyttö jää pienemmälle, eikö se ole vaan hyvä juttu?


    • Kiki  

      Olette siis ymmärtänyt että makuaistin poisto on käytännössä ainut mahdollinen parannuskeino tähän.

      Siis onnistuuko se tai ei, jos onnisuu, niin miten?

      • Mummu

        Käsittääkseni minulla oli myös aikaisemmin erittäin hyvä makuaisti. Maistelin viinejä, muita alkhoolijuomia ja muunmuassa juustoja.
        Nyt sairauden vuoksi haju- ja makuaistini ovat täysin kadonneet ja kuvailisin tätä toivottavasti vielä parannettavissa olevaa tilaa, lähinnä invaliditeetiksi.
        Kuvitteleppas vaikka sitä, että minulle olisi tullut ientulehdus...se tuoksuu pahalle ja muut haistavat sen...minä vaan hymyilen, enkä tiedä asiasta mitään.....
        Olen aivan varma siitä, että kukaan, joka ei ole tälläistä mautonta ja hajutonta elämää kokenut ei osaa kuvitella, kunka tylsää tämä on.
        Tuoksut ja maut ovat osa elämää.
        Sinä olet vielä nuori, etkä ehkä osaa kuvitella mitä menettäisit, jos menettäisit hajuaistisi ja makuaistisi. On niin paljon muutakin haisteltavaa ja maisteltavaa, kuin vain ruoka.

        Onneksi olen saanut nuuskia kaikenlaista ennen kuin menetin ne aistit. Mutta elän toivossa, että jonain päivänä haistan ja maista taas edes pikkuisen.


      • Kiki  
        Mummu kirjoitti:

        Käsittääkseni minulla oli myös aikaisemmin erittäin hyvä makuaisti. Maistelin viinejä, muita alkhoolijuomia ja muunmuassa juustoja.
        Nyt sairauden vuoksi haju- ja makuaistini ovat täysin kadonneet ja kuvailisin tätä toivottavasti vielä parannettavissa olevaa tilaa, lähinnä invaliditeetiksi.
        Kuvitteleppas vaikka sitä, että minulle olisi tullut ientulehdus...se tuoksuu pahalle ja muut haistavat sen...minä vaan hymyilen, enkä tiedä asiasta mitään.....
        Olen aivan varma siitä, että kukaan, joka ei ole tälläistä mautonta ja hajutonta elämää kokenut ei osaa kuvitella, kunka tylsää tämä on.
        Tuoksut ja maut ovat osa elämää.
        Sinä olet vielä nuori, etkä ehkä osaa kuvitella mitä menettäisit, jos menettäisit hajuaistisi ja makuaistisi. On niin paljon muutakin haisteltavaa ja maisteltavaa, kuin vain ruoka.

        Onneksi olen saanut nuuskia kaikenlaista ennen kuin menetin ne aistit. Mutta elän toivossa, että jonain päivänä haistan ja maista taas edes pikkuisen.

        Kysymykseeni!

        Tuskin sulla oli ylivoimakas makuaisti, jolloin "syömäkelpoista" ruokaa oli joku kuus lajia? Tuskin! veikkaan ett sulla oli aikalailla normaali, ja söit juhlissa jne. sitä mitä muutkin, eikö totta?

        Mutta mulla se on ihan liian voimakas, jolloin tosiaan aina saa selitellä miksei mene kouluruokalaa tai mihin lie.

        JA tosiaan, olen maistellut, ja haistellut huumerkoiran hajua, ja makuasitilla nyt 19 vuotta, joten nyt haluan lopettaa pelleilyn, ja elää niikuin muutkin.

        ELi lyhyesti, onko tämä mahdollista, tai ei?

        Toki tiedän että haittojakin voi olla, että ei maista edes hyvää, mutta kun sitä hyvää on niin säälittävän vähän joten, EVVK.

        TOki jos toimepide on mahdollinen, käydään ennen sitä tekemässä maailmaennöstys, ja tunnistetaan maistamalla 20 kolamerkkiä ;)


    • No name

      Makuaistia ei voi poistaa pysyvästi, mutta ei kyllä väliaikisestikaan.

      Ei kaikkiin sairauksiin siis löydy edes radikaaleja parannuskeinoja.

      • makuaisti

        Sinkkiä (on melkein kaikissa monivitamiini valmisteissa) .Itselläni on Reformin
        Immuno-Zink,joka on luontaistuote ja löytyy esim.
        Prismasta.Hinta jotain 8-9 eeroa. ja Foolihappoa - Ja jo elämä maistuu


      • Kiki  
        makuaisti kirjoitti:

        Sinkkiä (on melkein kaikissa monivitamiini valmisteissa) .Itselläni on Reformin
        Immuno-Zink,joka on luontaistuote ja löytyy esim.
        Prismasta.Hinta jotain 8-9 eeroa. ja Foolihappoa - Ja jo elämä maistuu

        Poistaako tuo makuaistin pysyvästi, tai väliakaisesti?

        Tuskin, eli ihme ettei vastausta saa...


    • ???????

      Hajuasitin saa pois pysyvästi, jos leikkauskessa katkaistaan hajuhermo, mutta makuaistia ei taasen saa millään tavalla?

    • Minä..........

      Miinuksia:

      Kolan juonti
      Sipsien/karkkien
      Kahvin juonti

      Jäisi melko vähäiskeksi tai ei olisi ollenkaa

      Plussaa:

      Mahdollisuus elää normaalia elämää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe