merkonomi ja kylteri.

kuinkas on?

Kysymykseni olisi siis seuraava; onko merkonomin papereista hyötyä kauppakorkeassa opiskelevalle siinä mielessä, että saa kesä- ja mah. osa-aikais töitä paljon helpommin kuin pelkkä yo?

Kauppakorkeaan, kun on ymmärtääkseni siinä mielessä helppo päästä, ettei lukio opintoja tarvita. Harkitsen siis kaksoistutkinnon suorittamista. Sehän olisi myöhemmän työllistymisen (ja toimeentulon) kannalta paras vaihtoehto?

Mitä olette mieltä, jos resurssit riitävät lukioon niin kannataako sinne mennä vain, koska itsestään tuntuu että se on varmempaa, vaikkei se ole sitä mitä todella haluaa.

Eikös merkonomi ole muutenkin huonossa maineessa? Olen kuullut, että se on sellainen pili pali tutkinto ja ettei siellä opetella kuin käyttämään yksinkertaisimpia tietokone ohjelmia. En kuitenkaan ole ottanut sitä aivan todesta.. mutta olisi mukava kuulla muidenkin ajatuksia merkonomi koulutksen hyödyllisyydestä. =)

6

2083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep

Itse pähkäilin kyseistä tilannetta noin 7 vuotta sitten. Silloin päädyin suorittamaan merkonomin paperit ja siitä jatkamaan yliopistoon.

Yhtään ei harmita, että en käynyt lukiota tai suorittanut kaksoistutkintoa. Nimittäin lukiolla ei ole mitään väliä työllistymisessä. Merkonomi opinnoilla sain yliopistoon yli 20 opintoviikkoa hyvitystä ja muutenkin esitiedot ovat auttaneet monella kurssilla.

Merkonomi opintojen ohessa olin jo töissä ja sen jälkeenkin yliopistossakin olen saanut hyviä kesä- ja kausityöpaikkoja. Monet lukion käyneet opiskelukaverit taas tuskailevat huonoissa kesätöissä tai ilman kesätöitä, koska heiltä puuttuu työkokemus. Itsellä taas työkokemusta on ennen valmistumista hankittu n. 7 vuotta.

Jos taas suoritat kaksoistutkintoa, niin mahdollisuudet hankkia työkokemusta opintojen ohessa ovat huonommat (aika ei riitä).

Niin kannattaa valita jo merkonomi opinnoissa fiksusti opintosuuntaus.

• melkein ekonomi

minusta kannattaa taas miettiä vähän mistä on kiinnostunut.. jos rahoitusalasta on kiinnostunut suosittelisin ehdottomasti lukiota ja pitkää matikkaa, ja silloinkin saattaa olla vaikeuksia matikan oppimisessa (kuitenkin suurin osa mallintajista taitavat olla fyysikkoja/tilastotieteilijöitä). En sitten tiedä jos on enemmän keskittynyt johonkin kvalitatiiviseen aineeseen kuten markkinointi, silloin ehkä joku merkonomi pohja saattaisi riittää.

• katri78

lukio on mielestäni suurimmalta osalta yleissivistävää koulutusta.

monillakaan aineilla, kuten historialla,uskonnolla, biologialla tai fysiikalla ei kieltämättä ole kovinkaan suurta arvoa jatkettaessa opintoja kaupalliselle alalle, mutta itselleni se ainakin toi ihan erilaisen käsityksen maailmasta ja sen menosta. siellä oppii ajattelemaan itse, ja ymmärtämään asioita laajemmin. lisäksi, jos on vähänkään epäselvää (kuten itselläni) mitä haluaa tehdä "isona", on lukio turvallinen vaihtoehto monialaisuutensa vuoksi.

yhdistelmästä merkonomi ekonomi en käyttäisi sanaa kaksoistutkinto. yleensä sillä tarkoitetaan kahta saman tason koulutuksen läpikäymistä, esim. ktm di tai kahden maisterin tutkintoa. saman (mielestäni virheellisen) logiikan mukaisestihan myös yhdistelmä ylioppilas ekonomi olisi myös kaksoistutkinto (?). kun maisterin paperit ovat valmiit, ei sitä edeltävällä koulutuksella ole enää juurikaan väliä, on se sitten yo tai merkonomi.

• .....on............

• merkonomi ja kylteri

Mitenhän tuo oli kun vajaat kuukausi sitten taas uutisissa voivoteltiin sitä, kuinka olisi vapaita työpaikkoja, mutta ei oikeanlaisia tekijöitä. Henkilöstövuokrafirmojen henkilökuntaa (mm. eilakaisla) haastateltiin ja siellä todettiin että merkonomin tutkinto tulee olemaan tulevaisuudessa kova sana. Kouluttautuminen on jostain syystä tänäpäivänä niin yliarvostettua(vaikka en sano että se huono juttu olisi), että vaikka koulun penkillä pärjääkin, niin se ei tarkoita sitä että tulevaisuudessa pärjäisit työmaalla.
      Itse lopetin markkinoinnin opiskelut yliopistolla toisen vuoden aikana, koska jos olisin jatkanut niin loppuen lopuksi olisin vain päätynyt luennoitsijan paikalle. Tänäpäivänä teen töitä ja varmaan tulevaisuudessa sitten jatkan ne opinnot kyllä loppuun.

• Tuleva sihteeri

Mikäli lukio ei sinua kinnosta, sinun ei tarvitse mennä sinne. Minun mielestä tutkintoa suorittamassa täytyy keskittyä tärkeimpiin asioihin, muutenhan aikaa ei jää muille asioolle. Säästät rahaa niitä aikoja varten, jolloin meinaat olla puuilla paljaallaa, kun et mene lukioon. Päätä ihte mite tähä suhtaurut.Ja ainahan on niitä koulutusohojelemia, mistä valita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4373
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3005
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2908
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2703
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2651
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2595
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2269
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2025
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1693
    10. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      2
      1623
    Aihe