Saunan ilmanvaihdosta on montaa mielipidettä, mutta nyt kiinnostaisi tietää, mikä on se oikea. Tuodaanko pihalta raitisilmaputki kiukaan alle? Tuodaanko ilmastointikoneelta ilma kiukaan päälle vai alle? Otetaanko poistoilma saunan katosta vai seläntakaa seinästä vai mistä? Asiantuntijakommentteja otetaan vastaan. Kiitos jo etukäteen.
Miten saunan ilmanvaihto pitää tehdä
20
11896
Vastaukset
- Jocu
Mökkisaunani on mainio, vaikka ilma puukiukaalle tulee mistä sattuu. Ilmeisesti pesuhuoneen ikkunasta.
Talossani on myös puukiuas, ja koneellisen ilmanvaihdon takia sille tulee ilmaa lauteiden alta. Katosta tulee myös vähän koneen puhaltamaa ilmaa.
Ei se ilmajuttu ole tiedettä. Hyvä tunnelma tulee ihan muusta. Pääasia, että ilmantulo on riittävä.
Puukiuas hoitaa asian itse, eikä sähkökiuaskaan kokemukseni mukaan ole mikään ongelma. - Raksaman
Sähkösaunassani ilmanvaihto on järjestetty 90-luvun lopun tietämyksen (muodin) mukaan:
Tuloilma tulee katosta kiukaan päälle ja poistoilma lähtee lauteiden alta. Lisäksi katossa on nupista säädettävä poistoilmaventtiili, joka avataan ainoastaan kun halutaan kuivata sauna nopeasti käytön jälkeen. (Jos sen jättää auki lämmityksen ajaksi, lämpöä karkaa reippaasti kanavistoon ja lämmittämisaika pitenee puolella.)
Systeemi on mielestäni ihan asiallinen, saunassa ei tunnu tunkkaiselta ja lämpö jakautuu mukavasti.
Poistoilmaventtiili kannattaa sijoittaa mahdollisimman alas (n. 300 mm lattiasta), sillä sen korkeus määrää miten alas lämmin ilma laskeutuu. Jos poistoventtiili on kovin ylhäällä, voi jalat palella.- saunatonttu
Ihan oikein, että tuloilma tulee kiukaan päältä ja poisto tapahtuu vastakkaisesta nurkasta alhaalta. Tuloilmallee on tutkimusten mukaan paras paikka noin 0,5 mm kiukaan yläpuolella, jos sen saa seinästä hoidettua, katto on sitten se toiseksi aras vaihtoehto.
- Escelinen
Itsellä vuoden vanha talo, ja ilma kulkee saunassa juuri kuten sanoit, kiukaan päältä katosta raitis ja poisto vastakkaisesta nurkasta lauteiden alta 30cm. Lisäksi toisessa nurkassa katossa poisto, kun saunominen loppuu väliajat. Testasin kesken saunomisen avata kattopoiston ja sääriin alkoi tulla 5 min jälkeen kylmä (80cm lattiasta) ja kun laitoin kiinni poiston, alkoi lämmin taas riittämään. On todella hyvä systeemi !
- Helou
saunatonttu kirjoitti:
Ihan oikein, että tuloilma tulee kiukaan päältä ja poisto tapahtuu vastakkaisesta nurkasta alhaalta. Tuloilmallee on tutkimusten mukaan paras paikka noin 0,5 mm kiukaan yläpuolella, jos sen saa seinästä hoidettua, katto on sitten se toiseksi aras vaihtoehto.
Eikös niin
- Löylyn lyömä
Viime kesänä valmistuneessa talossa samanlainen systeemi, mutta puulämmitteinen kiuas. Kiukaalle on erikseen sulkuläpällä varustettu tuloilmaputki ulkoa kiukaan takana lattiassa palamisilmaa varten.
- Pelle Peloton
Kysymyksessä jatkuvalämmitteinen puukiuas.
1. ohjeet olivat: Raitisilma kiukaan
alle ja poisto kiukaan päältä.
Tällöin tuli palaa hienosti pesässä ja
ilmanvaihto hyvä ->
Varsinkin talvella ei -15 asteinen ilma tunnu
lattian rajassa ollenkaan mukavalta jaloille.
Saunassa huono ilma.
2. Ohjeet: raitisilma kiukaan päälle, jolloin ilma
lämpeää ja poisto saunan oven alta:
Eikun muuttamaan.
-> Edelleen lattia kylmä ja lauteilla paha olo.
3. Ohjeet: Raitisilma kattoon kiukaan päälle ja
seinästä ulos. -> eipä tuntunut kovinkaa kummoiselta.
4. ohjeet: Seinästä raitisilma sisään, vastakkaisesta ulos.
-> Saunominen alkoi jäädä väliin. Tuli isompi remontti eteen,
ja päätin olla kuuntelematta kenenkään ohjeita.
5. kerta: Kolme raitisilmasuutinta kattoon suoraan nenän yläpuolelle (niinku lentokoneessa)
Puinen säätönuppin tehokkaalle tuloilmamoottorille. Poistoilma menee kiukaasta ulos.
Lattia ja jalat pysyy nyt lämpimanä, happi ei lopu.
Voi vaikka nus... mitä se nyt on kun se laitetaan sinne?
-toisiaan kannattaa kokeilla kaikenlaisia juttuja,
eikä uskoa kaikkia uskomuksia. Jokainen sauna on yksilö.- duunari..
mulla myös puusaunassa tulo ylhäällä katossa ja poisto kiukaan kautta taivaan tuuliin... siis saunomisen aikana... muuten on lattiassa tulo ja koneellinen poisto katossa sauna ainakin kuivuu hyvin ...
- Pico
www.helo.fi taitaa olla jopa maailman johtava kiuas ja sauna-asinatuntija, joten vilkaise heidänn saunaohjeitaan.
Koneellinen tulo kiukaan päälle ja poisto vastakkaiselta seinältä läheltä lattiaa. Kattoon toinen poisto saunan kuivattamista varten. Vaihtoehtoisesti poisto voi tapahtua oven alitse pesuhuoneeseen.- Löylyn lyömä
Juuri näin, kiukaan päälle tulo ja lauteiden alle poisto kattoon nupillinen poisto.
Puulämmitteiselle kiukaalle vielä palamisilmaventtiili ulkoa kiukaan alle niin jo toimii. Puolen vuoden kokemuksella voin suositella. - lisää
Löylyn lyömä kirjoitti:
Juuri näin, kiukaan päälle tulo ja lauteiden alle poisto kattoon nupillinen poisto.
Puulämmitteiselle kiukaalle vielä palamisilmaventtiili ulkoa kiukaan alle niin jo toimii. Puolen vuoden kokemuksella voin suositella.mikä ihmeen himo on laittaa lattian alle se raitisilma, kylmentämään lattiaa vai .
Ei muuta ku reikä seinään ja siihen tollanen HPS venttiili (aukuaa ja sulkeutuu narusta vedettäessä ) toimii ,siis puukiukaalle - Löylyn lyömä
lisää kirjoitti:
mikä ihmeen himo on laittaa lattian alle se raitisilma, kylmentämään lattiaa vai .
Ei muuta ku reikä seinään ja siihen tollanen HPS venttiili (aukuaa ja sulkeutuu narusta vedettäessä ) toimii ,siis puukiukaalleMikään ei estä tekemästä siihen lattiassa olevaan raitisilmaputkeen sulkuläppää esim. rosterista.
Meillä on tehty näin ja putki on kiukaan alla takanurkassa. Yhtään ei ole lattian rajassa kylmä vaikka läppä olisi auki saunomisen ajan. Senhän ei tarvitse olla auki muuta kuin silloin, kun kiukaassa palaa tuli tai on hehkuva hiillos.
Sauna sattuu sijaitsemaan muualla kuin ulkoseinän vieressä, joten reikä seinässä johtaisi tyystin muualle kuin ulos eikä siis tässä tapauksessa oikein olisi toimiva ratkaisu.
Voi kai sen venttiilin seinäänkin laittaa jos haluaa (halvempi ja yksinkertaisempi). - Pelle Peloton
Löylyn lyömä kirjoitti:
Puulämmitteiselle kiukaalle vielä palamisilmaventtiili ulkoa kiukaan alle niin jo toimii. Puolen vuoden kokemuksella voin suositella.Sammuuko tuli jos suljet sen kiukaan
alla olevan "tulipaloventtiilin" ??? - Löylyn lyömä
Pelle Peloton kirjoitti:
Sammuuko tuli jos suljet sen kiukaan
alla olevan "tulipaloventtiilin" ???Herkemmin vaan puskee savua kiukaasta saunan puolelle, jos luukku on kiinni.
- Pelle Peloton
Löylyn lyömä kirjoitti:
Herkemmin vaan puskee savua kiukaasta saunan puolelle, jos luukku on kiinni.
Nyt valkes koko juttu. Jokainen sauna on erilainen
riippuen paikasta. Siksi ilmanvaihdotkin pitää olla erilaisia.
Mutta on kolme kerrosta, sauna alimmaisessa.
Piippua on 11 metriä, jolloin vetoa riittää liiaksi
asti. Samalla kylmää ilmaa tietysti tunkee oven alta
hurjasti sisään, jolloin lattia kylmä.
Nyt kun tulee raitista ilmaa katosta enemmän sisään,
mitä piipusta menee ulos, alkaa lämmin ilma menemään
oven alta ulos, jolloin lattiatasossakin on lämmin.
Saunomis-iloa!
- Toimii
jatkuvalämmitteinen sauna.
125 mm:n tuloilma ulkoa kiukaan taakse.
125 mm:n poisto kauimmaiseen nurkkaan, jossa peseytymistila.
Lisäksi alhaalla suihkutilan lähellä n. 80 mm:n tuloilma ulkoa.
Eipä ole saunan voittanutta.
Remontoin ulkosaunan, joka oli tehty 1963 ja vaati hieman ehostusta. Nyt on lämpimät suihkut, sähkö- ja puukiuas, uudet lauteet. Aahh.
PS. muuten, ei ole muuta eroa sähkö- ja puukiukaan löylyissä, kuin, se, ettei sähkökiuas poksahtele ja humise niinkuin puukiukaasta tulee ääniä.
Pitää silloin itse paukutella.- Pökertynyt
Mulla on -56 rakennettu hirsirakenteinen,lautaverhoiltu ulkosauna jossa on jatkuvalämmitteinen kiuas ja 100l vesipata.Happi tuntuu loppuvan vaikka olen lisännyt venttiileitä lähes vuosittain:kiukaan viereen alas,samalle seinälle ylös,vastakkaiselle seinälle alas,ja vielä lauteiden viereen ylös siten, että saunoja on venttiilin ja kiukaan välissä.Venttiilit ovat 100-millisiä.Lisäksi pukuhuoneen oven alta ja vierestä ilma pääsee kulkemaan. Olen testannut venttiileitä kiinni ja auki ja happi loppuu aina. Naisia saunottaessani he nukahtavat heti saunomisen jälkeen joten hyötysuhde on nolla.Pitäisikö seuraava lämmitys tehdä dynamiitilla jotta riesasta pääsee?
- Saunatonttu
Pökertynyt kirjoitti:
Mulla on -56 rakennettu hirsirakenteinen,lautaverhoiltu ulkosauna jossa on jatkuvalämmitteinen kiuas ja 100l vesipata.Happi tuntuu loppuvan vaikka olen lisännyt venttiileitä lähes vuosittain:kiukaan viereen alas,samalle seinälle ylös,vastakkaiselle seinälle alas,ja vielä lauteiden viereen ylös siten, että saunoja on venttiilin ja kiukaan välissä.Venttiilit ovat 100-millisiä.Lisäksi pukuhuoneen oven alta ja vierestä ilma pääsee kulkemaan. Olen testannut venttiileitä kiinni ja auki ja happi loppuu aina. Naisia saunottaessani he nukahtavat heti saunomisen jälkeen joten hyötysuhde on nolla.Pitäisikö seuraava lämmitys tehdä dynamiitilla jotta riesasta pääsee?
Saunasi on luultavasti liian lämmin. Yli 70 asteen lämpötilassa ilma menee kuivan tuntuiseksi ja keuhkot alkavat keräämään vettä.
- Saunalyhty
Pökertynyt kirjoitti:
On paljon parempi hetki poimia daamit ja olet itsekin silloin luultavasti vielä hyvässä hapessa.
- Vanhempi suunnittelija
Saunatonttu kirjoitti:
Saunasi on luultavasti liian lämmin. Yli 70 asteen lämpötilassa ilma menee kuivan tuntuiseksi ja keuhkot alkavat keräämään vettä.
Muistaisin, että keuhkoihin kertyvä vesi tulee liian kosteasta. Siis suhteellisen kosteuden jos jotenkin onnistuu nostamaan saunalämpötilassa liian ylös on kondensaatio keuhkoihin mahdollinen.
Olen antanut itseni noin joskus ymmärtää. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Ja kuivassa saunassa taasen lämpöä kestää helposti toiselle sataa. Kovassa kosteudessa iho alkaa kypsyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815047- 794869
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522699
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850