Miten hitsaatte auton päällipeltejä niin ettei ne vetele. Olen muutamia lokasuojan kaaria vaihdellu ja aina ne vetelee. Auttaako kanttaaminen ja joskus olen kuullut käytettävän paineilmaa jäähdytykseen.
Miten hitsauksen jälkeen kannattaako tinata sauma. Mikä on paras keino pitää korroosio pois, jotta ei heti puolen vuoden päästä ala kukkia...
Miten hitsata ja käsitellä
13
12667
Vastaukset
- mää
Pisteillä ensin laitetaan pelti paikoilleen, sitten vasta nk. oikea hitsaus. Vetää silloin vähemmän, joskin autopellit on niin ohkasta ainetta että hankalaahan tuo on ja vaatii kärsivällisyyttä.
Nopea jäähdytys hidastaa lämpölaajenemisen etenemistä, joten sekin vaikuttaa lopputulokseen. Paineilman lisäksi toinen konsti on rätti ja kylmä vesi jos ei sitä kompuraa satu itsellä olemaan.
Kanttaaminen tietysti jäykistää reunaa mutta monessa kohtaa mahdoton tehdä.
Kunnollinen pohjakäsittely pellille niin ei kuki.
Kukkiminenhan johtuu siitä, että sinne pohjalle tai reunoille on jäänyt ruostetta (ei näe edes silmin). Eli ensin alueen kunnollinen puhdistus ja pellille hionta ja ruosteensyöjäpohjamaali alle niin ei kuki.- mazda10
Vai että vesirätillä jäähdytys, se on varmin tapa saada pelti vetelemään.
Kuten tuossa aiemmin ilmeni pisteitä hitsaten ensin harvaan n 10cm välein ja jäähtymisen (muutamia minuutteja) jälkeen tihentäen välejä vähän kerrallaan.
Jos vetää mikillä yhtä soittoa 10cm niin vetelee varmasti. Pienellä maltilla tehden ne saumat on tähän asti onnistunu.
- kiinni
Pisteillä kiinni ja tinaa perään. Jos meinaat hitsata koko matkalta niin pellit on kyllä solmussa.
- Kareem
Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.
Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...
Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.
Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.
Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin... - väliinkö
Kareem kirjoitti:
Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.
Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...
Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.
Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.
Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.
- M123
väliinkö kirjoitti:
eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.
Koko sauma pisteillä umpeen.
Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.
Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)
Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole. - Kaari mies
M123 kirjoitti:
Koko sauma pisteillä umpeen.
Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.
Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)
Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.
- Zb
Kareem kirjoitti:
Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.
Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...
Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.
Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.
Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...Itse en ole autojen hitsaukseen sekaantunut, mutta metallipuolen maikka neuvoi aikoinaan hitsaamaan peltiä molemmilta puolilta, jos vain mahdollista. Kun hitsaa pisteen/lyhyen pätkän ja mahdollisimman pian toiselle puolelle vastaavaan kohtaan samanlaisen, pyrkivät vetelyt kumoamaan toisensa. Tiedä sitten, kertokaa toimiiko! :)
- pellin korjaus
Kaari mies kirjoitti:
Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.
Mistähän tuota dinitrol 2k:ta mahtaa saada ? Maahantuoja Telko Oy toimittaa ainoastaan teollisuudelle.
- Lännenlokari
M123 kirjoitti:
Koko sauma pisteillä umpeen.
Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.
Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)
Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.Ennen vai jälkeen hitsauksen sinkkimaali? Mielestäni valmis työ maalataan sinkkimaalilla.
- mamma
harrastetallilla katsomassa. Oikeat harastelijat kyllä mielellään neuvovat.
- Harjoittelematta
Hanki vanha 60-70 luvun "Autotekniikan käsikirja" osa "Kori". Se on kirjoitettu aikana, jolloin autopeltisepän työ oli vielä muuta kuin osanvaihtoa. Hyviä perusneuvoja. Ja eikun harjoittelemaan ja harjoittelemaan KUNNON vehkeillä. Itselläni on autohommiin Kempin pikkumigger 0,6 mm langalla. Loistava vehje. Tutki ja tunnustele, miten pelti venyy ja kutistuu; käy vaikka kansalaisopiston hopeatyökurssi - sieltä saat erinomaisia vinkkejä metallin muotoilusta; samat lait ne toimii pellissä kuin pellissäkin. Itse olen rakennellut esim 0,5 mm pellistä tehtyjä rättäreitä yli 25 vuotta ja pikkuhiljaa alkaa tuntua, että jotain osaakin.. Siis kärsivällisyyttä ;-)
- Puikkonen
Käytän vain puikkoja hitsaukseen.
Puikkokone ei mitään kaasuja ja lankoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242