Miten hitsata ja käsitellä

Peltiä

Miten hitsaatte auton päällipeltejä niin ettei ne vetele. Olen muutamia lokasuojan kaaria vaihdellu ja aina ne vetelee. Auttaako kanttaaminen ja joskus olen kuullut käytettävän paineilmaa jäähdytykseen.

Miten hitsauksen jälkeen kannattaako tinata sauma. Mikä on paras keino pitää korroosio pois, jotta ei heti puolen vuoden päästä ala kukkia...

13

12430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

      Pisteillä ensin laitetaan pelti paikoilleen, sitten vasta nk. oikea hitsaus. Vetää silloin vähemmän, joskin autopellit on niin ohkasta ainetta että hankalaahan tuo on ja vaatii kärsivällisyyttä.
      Nopea jäähdytys hidastaa lämpölaajenemisen etenemistä, joten sekin vaikuttaa lopputulokseen. Paineilman lisäksi toinen konsti on rätti ja kylmä vesi jos ei sitä kompuraa satu itsellä olemaan.
      Kanttaaminen tietysti jäykistää reunaa mutta monessa kohtaa mahdoton tehdä.
      Kunnollinen pohjakäsittely pellille niin ei kuki.
      Kukkiminenhan johtuu siitä, että sinne pohjalle tai reunoille on jäänyt ruostetta (ei näe edes silmin). Eli ensin alueen kunnollinen puhdistus ja pellille hionta ja ruosteensyöjäpohjamaali alle niin ei kuki.

      • mazda10

        Vai että vesirätillä jäähdytys, se on varmin tapa saada pelti vetelemään.
        Kuten tuossa aiemmin ilmeni pisteitä hitsaten ensin harvaan n 10cm välein ja jäähtymisen (muutamia minuutteja) jälkeen tihentäen välejä vähän kerrallaan.
        Jos vetää mikillä yhtä soittoa 10cm niin vetelee varmasti. Pienellä maltilla tehden ne saumat on tähän asti onnistunu.


    • kiinni

      Pisteillä kiinni ja tinaa perään. Jos meinaat hitsata koko matkalta niin pellit on kyllä solmussa.

      • Kareem

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...


      • väliinkö
        Kareem kirjoitti:

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...

        eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.


      • M123
        väliinkö kirjoitti:

        eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.


      • Kaari mies
        M123 kirjoitti:

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.

        Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.


      • Zb
        Kareem kirjoitti:

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...

        Itse en ole autojen hitsaukseen sekaantunut, mutta metallipuolen maikka neuvoi aikoinaan hitsaamaan peltiä molemmilta puolilta, jos vain mahdollista. Kun hitsaa pisteen/lyhyen pätkän ja mahdollisimman pian toiselle puolelle vastaavaan kohtaan samanlaisen, pyrkivät vetelyt kumoamaan toisensa. Tiedä sitten, kertokaa toimiiko! :)


      • pellin korjaus
        Kaari mies kirjoitti:

        Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.

        Mistähän tuota dinitrol 2k:ta mahtaa saada ? Maahantuoja Telko Oy toimittaa ainoastaan teollisuudelle.


      • Lännenlokari
        M123 kirjoitti:

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.

        Ennen vai jälkeen hitsauksen sinkkimaali? Mielestäni valmis työ maalataan sinkkimaalilla.


    • mamma

      harrastetallilla katsomassa. Oikeat harastelijat kyllä mielellään neuvovat.

    • Harjoittelematta

      Hanki vanha 60-70 luvun "Autotekniikan käsikirja" osa "Kori". Se on kirjoitettu aikana, jolloin autopeltisepän työ oli vielä muuta kuin osanvaihtoa. Hyviä perusneuvoja. Ja eikun harjoittelemaan ja harjoittelemaan KUNNON vehkeillä. Itselläni on autohommiin Kempin pikkumigger 0,6 mm langalla. Loistava vehje. Tutki ja tunnustele, miten pelti venyy ja kutistuu; käy vaikka kansalaisopiston hopeatyökurssi - sieltä saat erinomaisia vinkkejä metallin muotoilusta; samat lait ne toimii pellissä kuin pellissäkin. Itse olen rakennellut esim 0,5 mm pellistä tehtyjä rättäreitä yli 25 vuotta ja pikkuhiljaa alkaa tuntua, että jotain osaakin.. Siis kärsivällisyyttä ;-)

    • Puikkonen

      Käytän vain puikkoja hitsaukseen.
      Puikkokone ei mitään kaasuja ja lankoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      43
      1511
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1375
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      310
      1350
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1135
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1101
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      68
      1093
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1057
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1022
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      178
      909
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      851
    Aihe