Miten hitsata ja käsitellä

Peltiä

Miten hitsaatte auton päällipeltejä niin ettei ne vetele. Olen muutamia lokasuojan kaaria vaihdellu ja aina ne vetelee. Auttaako kanttaaminen ja joskus olen kuullut käytettävän paineilmaa jäähdytykseen.

Miten hitsauksen jälkeen kannattaako tinata sauma. Mikä on paras keino pitää korroosio pois, jotta ei heti puolen vuoden päästä ala kukkia...

13

12012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

      Pisteillä ensin laitetaan pelti paikoilleen, sitten vasta nk. oikea hitsaus. Vetää silloin vähemmän, joskin autopellit on niin ohkasta ainetta että hankalaahan tuo on ja vaatii kärsivällisyyttä.
      Nopea jäähdytys hidastaa lämpölaajenemisen etenemistä, joten sekin vaikuttaa lopputulokseen. Paineilman lisäksi toinen konsti on rätti ja kylmä vesi jos ei sitä kompuraa satu itsellä olemaan.
      Kanttaaminen tietysti jäykistää reunaa mutta monessa kohtaa mahdoton tehdä.
      Kunnollinen pohjakäsittely pellille niin ei kuki.
      Kukkiminenhan johtuu siitä, että sinne pohjalle tai reunoille on jäänyt ruostetta (ei näe edes silmin). Eli ensin alueen kunnollinen puhdistus ja pellille hionta ja ruosteensyöjäpohjamaali alle niin ei kuki.

      • mazda10

        Vai että vesirätillä jäähdytys, se on varmin tapa saada pelti vetelemään.
        Kuten tuossa aiemmin ilmeni pisteitä hitsaten ensin harvaan n 10cm välein ja jäähtymisen (muutamia minuutteja) jälkeen tihentäen välejä vähän kerrallaan.
        Jos vetää mikillä yhtä soittoa 10cm niin vetelee varmasti. Pienellä maltilla tehden ne saumat on tähän asti onnistunu.


    • kiinni

      Pisteillä kiinni ja tinaa perään. Jos meinaat hitsata koko matkalta niin pellit on kyllä solmussa.

      • Kareem

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...


      • väliinkö
        Kareem kirjoitti:

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...

        eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.


      • M123
        väliinkö kirjoitti:

        eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.


      • Kaari mies
        M123 kirjoitti:

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.

        Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.


      • Zb
        Kareem kirjoitti:

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...

        Itse en ole autojen hitsaukseen sekaantunut, mutta metallipuolen maikka neuvoi aikoinaan hitsaamaan peltiä molemmilta puolilta, jos vain mahdollista. Kun hitsaa pisteen/lyhyen pätkän ja mahdollisimman pian toiselle puolelle vastaavaan kohtaan samanlaisen, pyrkivät vetelyt kumoamaan toisensa. Tiedä sitten, kertokaa toimiiko! :)


      • pellin korjaus
        Kaari mies kirjoitti:

        Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.

        Mistähän tuota dinitrol 2k:ta mahtaa saada ? Maahantuoja Telko Oy toimittaa ainoastaan teollisuudelle.


      • Lännenlokari
        M123 kirjoitti:

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.

        Ennen vai jälkeen hitsauksen sinkkimaali? Mielestäni valmis työ maalataan sinkkimaalilla.


    • mamma

      harrastetallilla katsomassa. Oikeat harastelijat kyllä mielellään neuvovat.

    • Harjoittelematta

      Hanki vanha 60-70 luvun "Autotekniikan käsikirja" osa "Kori". Se on kirjoitettu aikana, jolloin autopeltisepän työ oli vielä muuta kuin osanvaihtoa. Hyviä perusneuvoja. Ja eikun harjoittelemaan ja harjoittelemaan KUNNON vehkeillä. Itselläni on autohommiin Kempin pikkumigger 0,6 mm langalla. Loistava vehje. Tutki ja tunnustele, miten pelti venyy ja kutistuu; käy vaikka kansalaisopiston hopeatyökurssi - sieltä saat erinomaisia vinkkejä metallin muotoilusta; samat lait ne toimii pellissä kuin pellissäkin. Itse olen rakennellut esim 0,5 mm pellistä tehtyjä rättäreitä yli 25 vuotta ja pikkuhiljaa alkaa tuntua, että jotain osaakin.. Siis kärsivällisyyttä ;-)

    • Puikkonen

      Käytän vain puikkoja hitsaukseen.
      Puikkokone ei mitään kaasuja ja lankoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8079
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2131
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2042
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1688
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    8. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      996
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      985
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe