Miten hitsata ja käsitellä

Peltiä

Miten hitsaatte auton päällipeltejä niin ettei ne vetele. Olen muutamia lokasuojan kaaria vaihdellu ja aina ne vetelee. Auttaako kanttaaminen ja joskus olen kuullut käytettävän paineilmaa jäähdytykseen.

Miten hitsauksen jälkeen kannattaako tinata sauma. Mikä on paras keino pitää korroosio pois, jotta ei heti puolen vuoden päästä ala kukkia...

13

12612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

      Pisteillä ensin laitetaan pelti paikoilleen, sitten vasta nk. oikea hitsaus. Vetää silloin vähemmän, joskin autopellit on niin ohkasta ainetta että hankalaahan tuo on ja vaatii kärsivällisyyttä.
      Nopea jäähdytys hidastaa lämpölaajenemisen etenemistä, joten sekin vaikuttaa lopputulokseen. Paineilman lisäksi toinen konsti on rätti ja kylmä vesi jos ei sitä kompuraa satu itsellä olemaan.
      Kanttaaminen tietysti jäykistää reunaa mutta monessa kohtaa mahdoton tehdä.
      Kunnollinen pohjakäsittely pellille niin ei kuki.
      Kukkiminenhan johtuu siitä, että sinne pohjalle tai reunoille on jäänyt ruostetta (ei näe edes silmin). Eli ensin alueen kunnollinen puhdistus ja pellille hionta ja ruosteensyöjäpohjamaali alle niin ei kuki.

      • mazda10

        Vai että vesirätillä jäähdytys, se on varmin tapa saada pelti vetelemään.
        Kuten tuossa aiemmin ilmeni pisteitä hitsaten ensin harvaan n 10cm välein ja jäähtymisen (muutamia minuutteja) jälkeen tihentäen välejä vähän kerrallaan.
        Jos vetää mikillä yhtä soittoa 10cm niin vetelee varmasti. Pienellä maltilla tehden ne saumat on tähän asti onnistunu.


    • kiinni

      Pisteillä kiinni ja tinaa perään. Jos meinaat hitsata koko matkalta niin pellit on kyllä solmussa.

      • Kareem

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...


      • väliinkö
        Kareem kirjoitti:

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...

        eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.


      • M123
        väliinkö kirjoitti:

        eli hitsataanko koko sauman matkalta umpeen pisteillä. Vai laitetaanko tinaa pisteiden väliin.

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.


      • Kaari mies
        M123 kirjoitti:

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.

        Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.


      • Zb
        Kareem kirjoitti:

        Ammattilaispeltiseppä aikoinaan 80-luvulla Wheels-lehden peltikouluissa neuvoi rakentamaan kokopitkän sauman pisteistä, niin ei vetele.


        Eli hitsataan sinne tänne pisteitä. Jäähdytellään aina pisteen jälkeen ettei pelti pääse lämpiämään. Uusi piste. Jäähdytellään. Uusi piste. jnejne...

        Näin siihen asti, kunnes ei enää mahdu hitsamaan pisteiden väliin.

        Sen jälkeen hiotaan pisteet pellin tasalle ja täytetään väleistä paljastuvat hitsaamattomat kohdat taas samaan tapaan pisteillä. ja taas hiotaan ja sitten tarvittaessa vielä hitsataan.


        Sanomattakin selvää, että kyseisessä tavassa kuluu aikaa ja tupakkia "tolkuttomasti" eli ei sovi useimpiin tiukkojen aikataulujen/budjettien trokaushitsauksiin, mutta jos haluaa tehdä omaan mobiiliin tai rodiin hyvää jälkeä niin...

        Itse en ole autojen hitsaukseen sekaantunut, mutta metallipuolen maikka neuvoi aikoinaan hitsaamaan peltiä molemmilta puolilta, jos vain mahdollista. Kun hitsaa pisteen/lyhyen pätkän ja mahdollisimman pian toiselle puolelle vastaavaan kohtaan samanlaisen, pyrkivät vetelyt kumoamaan toisensa. Tiedä sitten, kertokaa toimiiko! :)


      • pellin korjaus
        Kaari mies kirjoitti:

        Mä oon laittanu takakaaria liimamalla ei mitään sikaliimaa vaan dinitrolin 2k peltiliimaa.Takakaarissa putsaat risat pois alta teet sopivat palat liima väliin ja jos ei oo tarpeeks lukkopihtejä nii vedä vaikka poppareilla kiinni.Ei kuule pelti veny eikä vetele eikä pala sisäpuolelta kuivaa vuorokaudessa ja sit voi huiskii ylimääräset liimat rälläkällä pois.tulee sata prosenttisen tiivis sauma eikä tarvii laittaa sit kittii sentti tolkulla ku yrittää leipoo niitä takalokkareita suoraks.

        Mistähän tuota dinitrol 2k:ta mahtaa saada ? Maahantuoja Telko Oy toimittaa ainoastaan teollisuudelle.


      • Lännenlokari
        M123 kirjoitti:

        Koko sauma pisteillä umpeen.

        Noin olen homman tehnyt jo 4:n viimeisen autoni kohdalla ja hyvä on tullut.

        Saumaa ei tarvitse kitata/tinata tai muutenkaan täyttää, kunnollinen (ei spray) sinkkimaali vaan pohjalle ja kestää isältä pojalle... (tarttis varmaan laittaa se poika alulleen... ;-)

        Ainoat paikat, joissa on pientä vetämistä esiintynyt, ovat pitkähköt saumat muuten suorassa pinnassa, mutta jos sauman ympäristössä on edes jonkinlaista tukevaa muotoa, niin ei ongelmaa ole.

        Ennen vai jälkeen hitsauksen sinkkimaali? Mielestäni valmis työ maalataan sinkkimaalilla.


    • mamma

      harrastetallilla katsomassa. Oikeat harastelijat kyllä mielellään neuvovat.

    • Harjoittelematta

      Hanki vanha 60-70 luvun "Autotekniikan käsikirja" osa "Kori". Se on kirjoitettu aikana, jolloin autopeltisepän työ oli vielä muuta kuin osanvaihtoa. Hyviä perusneuvoja. Ja eikun harjoittelemaan ja harjoittelemaan KUNNON vehkeillä. Itselläni on autohommiin Kempin pikkumigger 0,6 mm langalla. Loistava vehje. Tutki ja tunnustele, miten pelti venyy ja kutistuu; käy vaikka kansalaisopiston hopeatyökurssi - sieltä saat erinomaisia vinkkejä metallin muotoilusta; samat lait ne toimii pellissä kuin pellissäkin. Itse olen rakennellut esim 0,5 mm pellistä tehtyjä rättäreitä yli 25 vuotta ja pikkuhiljaa alkaa tuntua, että jotain osaakin.. Siis kärsivällisyyttä ;-)

    • Puikkonen

      Käytän vain puikkoja hitsaukseen.
      Puikkokone ei mitään kaasuja ja lankoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      202
      4168
    2. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      145
      3756
    3. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      70
      3087
    4. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      43
      1559
    5. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1331
    6. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1328
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      32
      1307
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1301
    9. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      115
      1098
    10. Martina haluaa Marbellaan

      Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      1033
    Aihe