Tietääkö joku mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Romaanien verikosto
26
6293
Vastaukset
- veriletut
Niin aikaa on mennä Siwaan 2h. tai verikosto
alkaa. Totta puhuen lyhyesti jos tapat mannen
niin (eri suvusta) niin toinen manne tappaa
sun suvusta, eli hyvin primitiivinen tapa
käsitellä asioita... - nidex
No kirjoissa nyt voi olla mitä vain... Käytännössä siinä on kamalasti sanoja präntätty jonoon.
- Allan T.
Jos nyt siis oletetaan että kirjat olisivat ns. eläviä olentoja... Esimerkiksi voitaneen ottaa Aleksis Kiven katkeroitunut romaani "Seitsemän veljestä" joka kostaa Raija Orasen vastaaville teoksille. Uhriksi voi joutua joku ihan syytönkin kirja. Kirja jolla ei ollut mitään tekemistä koko asiassa. Soppaa hämmentää vielä ns. suomennetut teokset. Nuo ulkomaalaiset jotka nauttivat aivan liian suurta arvonantoa. Koston uhriksi saattaa joutua siis ihan kuka tahansakin. Puhumme nyt pahimman luokan romaanirasismista!!!
- siirukka
käytännössä tämä on ihan mahdoton toteuttaa,koska romaanit ovat kaikki sukua toisilleen.ajatelkaapa nyt itekkii...asuneet suomessa 400 v. menevät mieluiten yhteen oman rotunsa kanssa,eikö siinä 400vuodessa ala tulla jo sukulaiset koluttua.turhaa romantiikkaa,pohjalaista puukkojunkkarien peruja.nuo on vanhoja suomalaisten heimojen tapoja.näille on jäänyt päälle joku kotimainen elokuva.kannattais siirtyä jo uudempaan tuotantoon.
- Allan T.
Olet oikeassa. Kirjapainoja on sen verti harvassa Suomessa jotta voidaankin vetää johtopäätös siitä että kaikki romaanit tuntevat toisensa, suvusta eli kirjapainosta jne. (toiset ja kolmannet painokset yms.) puhumattakaan.
Pakkaa kyllä sekoittavat ns. suomennokset sekä massatuotanto eli pokkareitten yleistyminen. Lisäksi faktapohjainen kirjallisuus on vallannut alaa perinteisiltä romaaneilta.
Minusta kuitenkin on ihan älytöntä että kirja kostaa toiselle ja vieläpä asetta käyttäen. Jättäisivät nämä hommat ihan tyynesti vain dekkareille. - silmä-silmästä
No jo minä olen aatellu että miks ne lähes Kaikki tummat miehet on niin Tyhmiä ja lähes jokainen tumma on varas. No sehän johtuu siitä sisäsiittoisuudesta, ovat olleet täällä Suomessa jo 400 vuotta, yks hässi serkkua, toinen siskoansa,,,jne jne. Se paha geeni sitten periytyy ja näinköhän se tuo niiden vastenmielinen käyttäytyminen ja olemus on syntynyt.
No Keuruulla taas ens Juhannuksena ollaan muka uskossa päivällä ja kun ilta ehtii niin varastellaan minkä keritään kaupoista ja huoltamoilta ja siinä sivussa vähän ammuskellaan leirintä-alueella toisen suvun väkeä.
Taas päivällä "uskovaiset" kuulemaan herran sanaa.
No on niitä rehellisiäkin "eläkeläisiä" tosin ikää pitää olla jo 75v. tai enemmän, silloin ei enää ole niin näppärä sormistaan eikä mutkalla tahdo enää nähdä osua. - Huolestunut kansalainen
Allan T. kirjoitti:
Olet oikeassa. Kirjapainoja on sen verti harvassa Suomessa jotta voidaankin vetää johtopäätös siitä että kaikki romaanit tuntevat toisensa, suvusta eli kirjapainosta jne. (toiset ja kolmannet painokset yms.) puhumattakaan.
Pakkaa kyllä sekoittavat ns. suomennokset sekä massatuotanto eli pokkareitten yleistyminen. Lisäksi faktapohjainen kirjallisuus on vallannut alaa perinteisiltä romaaneilta.
Minusta kuitenkin on ihan älytöntä että kirja kostaa toiselle ja vieläpä asetta käyttäen. Jättäisivät nämä hommat ihan tyynesti vain dekkareille.Niin, romaanien verikostoperinne elää ja saa jopa
lisäpontta kansainvälisten romaanien tullessa jokaisen kansalaisen arkipäivään.
Romaaneille emme enää mahda mitään mutta meidän kaikkien vastuuntuntoisten kansalaisten on poliitikkoja painostamalla pelastettava uudet tulevaisuuteen luottavaisesti suhtautuvat novellikokoelmat, joilla on oma elämä vielä edessä.
Pelastettava on myös nuo viattomat runokirjat, jotka ovat ensi kerran saaneet tuntea tuoreen painomusteen huuman. Jos emme varjele näitä uusia
kirjallisuuden taimia niin verikosto saattaa levitä jopa sarjakuvalehtiin, se tietäisi sivilisaatiomme tuhoa.
- ...
Kaks kertaa olen niiden apinoiden kanssa ottanut yhteen! Yksinään ne simpanssit eivät mitään uskalla, mutta tarpeeksi suuren välimatkan jälkeen nämä orangit uskaltavat huutaa, että "tullaan suvun kanssa tappamaan sut"
Harmi, ettei ole vielä ketään kuulunut! Ehkä näillä paskahousuilla menee vuosia aikaa?- minä vaan
Taidat olla kovakin rasisti? Ajatteletko sä yhtään mitä kirjoitat ja oletko kuullut sellaista sanontaan,että harvemmin on yksipuolista pahaa,vaan siihen tarvitaan yleensä KAKSI osapuolta ja pitäisiköhän sun katsoa peilistä olisiko siellä se toinen osapuoli?
- Itse romani vaan ei romaani
Jos tapat toisen romanin (eri suvusta ei välttämättä eri suvusta,vaan myös omastakin),
niin olet silloin murhamies ja olet silloin vihollinen,jonka jälkeen sinulla on väistämisvelvollisuus;tarkoittaa, ettette ole samoissa paikoissa ja pyritte välttämään toisianne koko sukuna molemmin puolin muussa tapauksessa saattaa käydä niin,että murhatun omaiset saattavat kostaa ja tappaa sun suvusta jos näette,ettekä yritä väistää.Tässä on nyt selvitys pidempänä versiona.Mutta on myös käynyt,niinkin että uskovainen romanimies tai nainen on rukoillut murhamiehen puolesta ja siunannut hänet "JEESUS tielle" näitä tapauksia on muutamia ja tämä on tosi, eikä kenenkään tarvitse antaa omaa kielteistä mielipidettään, sillä tiedän mitä kirjoitan.Sitten kaikille yleisesti.Älkää kirjoittako sellaista mistä
teillä ei ole tarkkaa tietoa tai vääristyneitä ajatuksia ja pidätte niitä sitten oikeina!KAIKILLE TIEDOKSI ETTÄ "MANNE ON MUSTALAISMIEHEN NIMI"EI KAIKKIEN MUSTALAISTEN,VAAN SE ON TÄNÄ PÄIVÄNÄ YLEISESTI KÄYTETTYNÄ "ROMANI".Itse käytän sanaa mustalainen tai oman kielen ilmaisua.(MANNE on loukkaavaa,josta voidaan haastaa oikeuteen kunnianloukkauksesta).Koska meilläkin on omat etunimet, jotka löytyvät kirkon kirjoista,niinkuin teilläkin.Miltäs teistä valkolaiset tuntuisi,jos mustalaiset huutelisivat tai kirjoittaisivat teistä nimillä UUNO/AAPELI yleisesti?? Ajatelkaas omalle kohdalle ja sitten on aivan turhaa käydä moittimaan ja yleistämään mustalaisia minkälaisia ne on,kun myös valkolaisissa on samanlaisia roskasakkia ja molemmilta löytyy, sekä hyviä että huonoja ihmisiä ja on kuitenkin otettava kulttuuritausta ja lähtö kohdat huomioon.- hyvä veli
Asiaa kirjoitit. Aina olen toimeen tullut. En tiennyt, että koette "manneilun" loukkaavana, koska olen kuullut romanien itse käyttävän sitä kerran vähän huumorilla. Itse en ole käyttänyt, vaan puhunut aina romaneista tai sitten tuttujen kesken meikäläisistä ja teikäläisistä.
- vieläkii
nyt sie oot erehtyny,kyllä manne on pohjosessa käytetty nimi .lappalaiset käyttävät manne nimeä MIEHEN etunimenä.
- iholtani
en mikään "Valkolainen". Tuollainen nimittely VALKOIHOISISTA on mielestäni rasismia, jota vihaan ylikaiken! Siis arvon Romanit, voisitteko tästäedespäin puhua VALKOISISTA VALKOISINA, eikä minään "Valkolaisina" se loukkaa rotuani. Kiitos!
- itse romani
iholtani kirjoitti:
en mikään "Valkolainen". Tuollainen nimittely VALKOIHOISISTA on mielestäni rasismia, jota vihaan ylikaiken! Siis arvon Romanit, voisitteko tästäedespäin puhua VALKOISISTA VALKOISINA, eikä minään "Valkolaisina" se loukkaa rotuani. Kiitos!
Minä olen VALKOINEN iholtani
romani vastaa;
Lukiessani tekstiä tuli heti mieleeni;että jos olisimme ravintolassa ja humalassa niin tästä sais hyvän riidan,tai jopa tappelun aikaiseksi valkoisten puolelta.
Olen joskus istunutkin runsaasti ravintoloissa, ja juopetellu valkoisien kanssa,enkä ole koskaan kuullut moista VALKOISINA,niinkuin tätä kirjoitusta lukiessani,vaan olemme puhuessamme yleisesti valkoisien kanssa käyttäneet yleensä
valkolainen,teikäläinen tai meikäläinen tai
sitten omalla nimellä.Mulla on laaja ystävä- ja tuttava piiri valkoisien kans,vielä tänäkin päivänä vaikken istu ravitoloissa enään. Itselläni on vaimona valkolainen.Ikääkin on kertynyt sen verran etten oo ihan eilisen teeren poika,joskaan en oo mikään vanhakaan."Tää ei oo nyt keljuilua" mut en ole tavannut vielä valkoisia ihmisiä niinkuin vertuskuvannollisesti lumi tai jotain mistä todellakin voidaan käyttää sanaa valkoinen paitsi,jos on niin sanottu ALBIINO,joita en muistaakseni oo koskaan tavannut ja sehän on kuulema jokin geeni häiriö.
Kirjoituksellani en tahdo loukata ketään,enkä tarkoita ketään henkilökohtaisesti.Tahdoin vaan ilmaista kuinka mustalaisiin yleensä suhtaudutaan edellisessä kirjoituksessani ja kuinka yleistä on käyttää MANNE sanaa ja mitä tunteita se meissä mustalaisissa herättää.Vai pitäisikö käyttää sanaa romaneissa? - itse romani
hyvä veli kirjoitti:
Asiaa kirjoitit. Aina olen toimeen tullut. En tiennyt, että koette "manneilun" loukkaavana, koska olen kuullut romanien itse käyttävän sitä kerran vähän huumorilla. Itse en ole käyttänyt, vaan puhunut aina romaneista tai sitten tuttujen kesken meikäläisistä ja teikäläisistä.
Kyllähän romanit,joskus vitsailevat sanalla manne
,mutta se on vähän eri asia itse käytää sitä, kuin kuulla valtaväestön käyttävän,koska se on yleensä haukkumista ja äänen sävy paljastaa paljon.Itse olen joskus sanonut eräälle henkilölle,joka tunsi ja tiesi minut kuka olen ja hän kutsui mua manneksi,niin sanoin hänelle "etten tykkää kun sä kutsut mua manneksi,koska sä tiedät mun nimen ja tunnet mut ja älä enään koskaan kutsu mua kuin omalla nimelläni",niin tämä kaveri pyysi sitten multa anteeksi,eikä enään sen jälkeen ole käyttänyt kuin omaa nimeäni.Muutaman kerran ole vastannut manneksi nimittelyn jälkeen;esitellyt nimeni ja heittänyt huumorilla,että tarkoitit kait mua, mutta erehdyit nimestä,että en mä manne oo,vaan ja oman nimeni esitellyt.Monesti en oo edes kuulevinani,joka on ihan hyvä jos haluaa välttää sanasteluja tai riitelyjä eipä oo huutelu pahemmin jatkunut. - siirukka
romanien oikeuskäsityksen mukaan he itse rankaisevat omiaan moraalisesti,eivät vie heitä viranomaisten tuomittaviksi.verikosto liittyy järjestäytymättömään yhteiskuntaan,jossa muut oikeuskäytännöt ei toimi.verikosto on vanhakantainen oikeuskäsityksen muoto.mutta miten ankarasti romanit tuomitsevat eri rikokset.verikoston-pelko on myös hyvä keino pysyä nuhteettomana ainakin rotunsa keskuudessa.mutta ei tämä ole mitenkään tavatonta esim.kyläkuntien,tai valkoisten sukujenkaan keskuudessa.esim.naapuria ei polteta ratista.polttaminen on pahempaa kuin humalassa ajo.on muutakin kiellettyä,esim,laittomasta metsästyksestä ei polteta.me emme vaan halua puhua omista tabuistamme.eli vasikointi on verikoston paikkako.jokaisella suvulla on vielä omat erikoiset tapansa,esim.polittiset esteet,köyhyys,jopa liika varallisuus.osa omia mielipiteitä,osa lainattu netistä.
- kirjoista?
siirukka kirjoitti:
romanien oikeuskäsityksen mukaan he itse rankaisevat omiaan moraalisesti,eivät vie heitä viranomaisten tuomittaviksi.verikosto liittyy järjestäytymättömään yhteiskuntaan,jossa muut oikeuskäytännöt ei toimi.verikosto on vanhakantainen oikeuskäsityksen muoto.mutta miten ankarasti romanit tuomitsevat eri rikokset.verikoston-pelko on myös hyvä keino pysyä nuhteettomana ainakin rotunsa keskuudessa.mutta ei tämä ole mitenkään tavatonta esim.kyläkuntien,tai valkoisten sukujenkaan keskuudessa.esim.naapuria ei polteta ratista.polttaminen on pahempaa kuin humalassa ajo.on muutakin kiellettyä,esim,laittomasta metsästyksestä ei polteta.me emme vaan halua puhua omista tabuistamme.eli vasikointi on verikoston paikkako.jokaisella suvulla on vielä omat erikoiset tapansa,esim.polittiset esteet,köyhyys,jopa liika varallisuus.osa omia mielipiteitä,osa lainattu netistä.
"Koska meilläkin on omat etunimet, jotka löytyvät kirkon kirjoista,niinkuin teilläkin."
Kuuluvatko romanit yleisesti ottaen evankelis-luterilaiseen kirkkoon? Oman käsitykseni mukaan he ovat monesti helluntailaisia tms. "vapaakirkkolaisia", joita ei ev.lut. kirkon kirjoihin rekisteröidä, vaan väestörekisteriin? Korjatkaa, jos olen väärässä... - Romani vastaa
kirjoista? kirjoitti:
"Koska meilläkin on omat etunimet, jotka löytyvät kirkon kirjoista,niinkuin teilläkin."
Kuuluvatko romanit yleisesti ottaen evankelis-luterilaiseen kirkkoon? Oman käsitykseni mukaan he ovat monesti helluntailaisia tms. "vapaakirkkolaisia", joita ei ev.lut. kirkon kirjoihin rekisteröidä, vaan väestörekisteriin? Korjatkaa, jos olen väärässä...Oman käsitykseni mukaan he ovat monesti helluntailaisia tms. "vapaakirkkolaisia.
Romani vastaa:Olet tavallaan oikeassa,mut eroituksella, että kyseisiin seurakuntiin
EI PÄÄSE tosta vaan. Ensin täytyy tapahtua uskoon tulo,jonka jälkeen ikäänkuin kasvetaan seurakuntaan ja on niin sanottu synnitön,jonka jälkeen on mahdollisuus kasteen kautta liittyä seurakuntaan,jossa on kuitenkin aika tiukat kriteerit varsinkin helluntailaissa esim: avoliitto tai avosuhteet tupakointi ym.mikä on Raamatun tekstiä vastaan. Romanit kuten valtaväestökin voivat kuulua mihin seurakuntaan tahansa tai väestörekisteriin. - hilseilevät
onhan valkolaisillakin sanontaja kuten "tätä ei ymmärtäisi Erkkikään" "sä olet ihan Urpo" ym. Uunot ja Eemelit. Eikä näistä Erkit ja Urpot ota itteensä vetämällä ihmisiä kunnianloukkauksesta käräjille.
- romani vastaa
hilseilevät kirjoitti:
onhan valkolaisillakin sanontaja kuten "tätä ei ymmärtäisi Erkkikään" "sä olet ihan Urpo" ym. Uunot ja Eemelit. Eikä näistä Erkit ja Urpot ota itteensä vetämällä ihmisiä kunnianloukkauksesta käräjille.
Joo sanonnat ovat eri juttuja kuin yleiseti huudettava Manne,ethän sä kaikille huuda Erkki, Urpo,Uuno tai Eemeli,jos menet esim. tuntemattomana tuntemattomaan ravitolaan,tai istut kanta ravitolassa ja tulee sulle tuntematon kaveri.Kun romani tulee ravintolaan, niin monesti joku huuta heti:"Kato Manne tulee!"Tai toisin päin romani on jo ravintolassa ja tullaan ravintolaan ja nähdään romani siellä silloinkin huudetaan:"Kato manne on täällä!"Ja sen jälkeen,joko ollaan vaan tai pyritään keljuilemaan.Meinaan kokemusta on ihan henkilökohtaisestikin.Ymmärrät kait mitä tarkoitan?
- inukka
kun romanit toisiaan tappaa verikostolla, meitä valkoihoisia vaan pelottelee kovalla äänellä... ja muutenkin turhalla ylimielisyydellä. saahan romanit toisiaan verikostolla nuijia ei se minua ainakaan haittaa...
- Romani vastaa
saahan romanit toisiaan verikostolla nuijia ei se minua ainakaan haittaa... Ikävä kyllä vaarassa olet sinäkin,jos esim.sun omainen on tappanut romanin tai jos satut olemaan vaikka romani miehen akkana!HUOMIO KAIKKI!!! MYÖS VALTAVÄESTÖLLÄ TOIMII TOI VERIKOSTO.TUOREIN TAPAUS SEINÄJOELLA.Niistä vaan ei puhuta niin paljon kuin romaneista,koska romaneilla se on vanha tapa ja nykyään sen on myös valtaväestö ottanut käyttöön.
- siirukka
Romani vastaa kirjoitti:
saahan romanit toisiaan verikostolla nuijia ei se minua ainakaan haittaa... Ikävä kyllä vaarassa olet sinäkin,jos esim.sun omainen on tappanut romanin tai jos satut olemaan vaikka romani miehen akkana!HUOMIO KAIKKI!!! MYÖS VALTAVÄESTÖLLÄ TOIMII TOI VERIKOSTO.TUOREIN TAPAUS SEINÄJOELLA.Niistä vaan ei puhuta niin paljon kuin romaneista,koska romaneilla se on vanha tapa ja nykyään sen on myös valtaväestö ottanut käyttöön.
ei.kyllä nämä ryöstämiset ,tappamiset ,kostamiset,naisten ryöstöt,kylien polttamiset on olleet soumalaisten heimojen tapana jo ennen kuin romanit on tulleet ruotsin puolelta suomeen.myös venäläisten puolelle on tehty näitä rosvo ja kostoretkiä kautta aikain,muistelkaapas juhan ja marjan tarinaa.juha lähti kostamaan shemeikalle.olen sitä mieltä että romanien kulttuuriin,ja käyttäytymiseen on jäänyt vaikutteita suomalaisten raaasta käytöksestä.suomalainen on hyvin raaka ihminen.olen tullut siihen käsitykseen ajattelemalla esim,raatteentien tapahtumia.sotilaat hiihtivät latua pitkin,ja puoliksi jäätyneet venäläiset tavoittelivat heitä käsillään.pyysivät ehkä ampumaan,tai olisivat antautuneet vangeiksi.oli parempi antaa heidän kuolla jäätymällä,mihin sellaisen vankilauman olisi pannut ja halvemmaksi tuli antaa heidän kuolla paleltumalla.olenko väärässä.ja näkeehän sen valokuvistakin,että jäätymällä on kuolleet.olen käynyt raatteentiellä monta kertaa.vaikuttava paikka.siellä oli viimeksi myös venäläisiä,ottivat kuvia niistä muistomerkeitä ja kivistä.ne ei kattoneet meitä silmiin,kattoivat ohi.
- inukka
Romani vastaa kirjoitti:
kukaan tervejärkinen juuri tuon takia ole romanien kanss missään kovin läheisissä tekemisissä
- romani vastaa
inukka kirjoitti:
kukaan tervejärkinen juuri tuon takia ole romanien kanss missään kovin läheisissä tekemisissä
juu eihän kukaan tervejärkinen juuri tuon takia ole romanien kanss missään kovin läheisissä tekemisissä.
INUKKA! Hienoa,ettei teissä valtaväestössä ole tappajia,eikä lapsen murhaajia,tai kostajia,
kyllä ois kunnia kuulua teihin,kun olette viattomia ja syyttömiä kaikkeen,vaan mustalaiset ovat yksin pahoja.Vai mitä INUKKA? Onneksi sä INUKKA olet tervejärkinen ONNITTELUT SULLE. - KAPAKKAAN
Romani vastaa kirjoitti:
TEKEEN. VERIKOSTO TEHDÄÄN SALAA JA HARKITEN, PIILOSTA. ETTEI OLE NÄKIJÖITÄ. SEINÄJOELLA OLI ENSIN TAPPELU, SITTEN KUULAT. NIINHÄN ROMANIT,
VANKILASÄLLIT KULKEVAT ASE TASKUSSA KAIKEN VARALTA. SUUNNITELMAA SEINÄJOELLA EI OLLUT, VAAN SEKOPÄISTEN TAPPELU.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279