Millainen on Noro virus?

il-lusia

Millainen se nyt riehuva Noro vatsatauti virus on?
Kauan kestää ja mitä oireita?

130

182016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selviää

      googlaamalla.

    • ............

      Kaliki(= norovirus) nostaa äkillisesti kuumeen ja aiheuttaa voimakasta oksentamista ja paskantamista. Ei voi olla huomaamatta... :) Menee myöskin ohi nopeasti noin yksi päivä sairastamiseen ja toinen toipumiseen. Tarttuu todella helosti ja aiheuttaa esim. sairaaloissa ja vnahainkodeissa toisinaan epidemioita.

      • elimistöön?

        Voiko se aiheuttaa niskakipuja ja jäykkyyttä pitemmäksi aikaa? Vai mikä jyllää, että ei ole oikein kunnossa. Mies sairasti jonkun oksetustaudin mutta minä en, voikohan se silloin jäädä muhimaan, jos ei tule kunnolla? Aamut ovat vaikeita, ja alilämpöä on.


      • ...........
        elimistöön? kirjoitti:

        Voiko se aiheuttaa niskakipuja ja jäykkyyttä pitemmäksi aikaa? Vai mikä jyllää, että ei ole oikein kunnossa. Mies sairasti jonkun oksetustaudin mutta minä en, voikohan se silloin jäädä muhimaan, jos ei tule kunnolla? Aamut ovat vaikeita, ja alilämpöä on.

        Ei jää minnekään muhimaan, alilämpöä? ettei nyt vaan lämpösi olisi ihan normaalistikin aamulla alhainen...? Otata itsestäsi ulosteviljely 1, jossa tutkitaan salmonella,shigella,yersinia ja kampylobakteeri. Yersinia voi aiheuttaa niveloireita.


      • noro
        ........... kirjoitti:

        Ei jää minnekään muhimaan, alilämpöä? ettei nyt vaan lämpösi olisi ihan normaalistikin aamulla alhainen...? Otata itsestäsi ulosteviljely 1, jossa tutkitaan salmonella,shigella,yersinia ja kampylobakteeri. Yersinia voi aiheuttaa niveloireita.

        Itse sairastin kyseisen taudin juuri äskettäin.
        Erttäin ärhäkkä alku eli tavaraa tulee molemmista päistä yökkäily vaihe kestää n6-9h
        Sen jälkeen on mahassa enemmän tai vähemmän vipinää, mutta jo toisen päivän iltana alkaa kummasti helpottaa ja kolams päivä on suht koht terve.


      • Samaa tautia.....
        noro kirjoitti:

        Itse sairastin kyseisen taudin juuri äskettäin.
        Erttäin ärhäkkä alku eli tavaraa tulee molemmista päistä yökkäily vaihe kestää n6-9h
        Sen jälkeen on mahassa enemmän tai vähemmän vipinää, mutta jo toisen päivän iltana alkaa kummasti helpottaa ja kolams päivä on suht koht terve.

        Missä sinä olet potenut?Meillä Turussa riehuu, poika oksentaa.


      • noron vaivaama
        Samaa tautia..... kirjoitti:

        Missä sinä olet potenut?Meillä Turussa riehuu, poika oksentaa.

        Noro alkoi jyllämään mulla aamuyöstä, ensin oli tosi paha olo ja oksetti ja lihakset olivat kipeät. Koitin oksentaa, mutta mitään ei tullut - maha oli sen sijaan kuralla. Muutaman tunnin nukuttua ylös noustessani oikean jalan pohjelihas kramppasi - luulin sen katkeavan. Sitten tuli myös oksennus. Maha on kuralla vieläkin nyt on klo 15.00 ja olo on hutera. Sain neuvon juoda vettä, missä on 1 tl suolaa ja 8 rkl sokeria liotettuna lämpöiseen veteen. Nyt jäähtynyt jo huoneenlämpöiseksi. Otan sitä lusikan kerraallaan. Kuulemma helpottaa päivän jälkeen - yhä oletan myös niin!


      • Ericace
        ........... kirjoitti:

        Ei jää minnekään muhimaan, alilämpöä? ettei nyt vaan lämpösi olisi ihan normaalistikin aamulla alhainen...? Otata itsestäsi ulosteviljely 1, jossa tutkitaan salmonella,shigella,yersinia ja kampylobakteeri. Yersinia voi aiheuttaa niveloireita.

        Hei! uutisten mukaan ärhäkkä on, koska hoitohenkilökuntaakin on sairastunut, joka ammattiryhmä tavallisesti on melko immuuni kaikille tavallisimmille mikrobeille.
        Hoito-ohjeiksi AB-piimää, mustikkaa ja keittettyä porkkanamössöä ja valkosipulimaitoa.
        Tietysti klassinen jaffakin käy ja suola-sokeriliuos nestehukkaa korvaamaan.
        Jälkihoitona monivitamiineja.


      • kinttupolku

        kävin vanhusta taitoksessa katsomassa lauvantaina jossa jokainen oli tai oli ollut viruksen kourissa,,huuhtelin käsiäni mut ei auttanut,,lähdin pois 17.30ja maanantai aamulla 5,30 oli röörit auki molemmista päistä kuume 38,9sanko sängyn vieressä mut pöntöllä uskslsi vasta kunnolla yrjötö muuten olis tullu lakanoitten vaihto sellaasella voimalla se tulee tätä on jatkunut 3 ,tta päivääkuume on hiukan laskenut 37,6mut sama tahti ja hyysin ja petin väliä on,,keitä ny siinä äijälle sapuska muuta ku kiukus ollaa ku ei ruokaa herralle pöyräs ,vaikka ei kuuna valakiana saisi ruokaa nii en ainakaa sitä ny rupee keittää,,,jääköhän tästä tälääseksi läpipaskalsi???


      • Skea

        Joo, eli minulla oli ensin kuumetta ja ripuli, sen jälkeen oksensin rajusti 10-20min välein 10h. Nyt on enää ripulia ja kuumetta sekä niveliä ja selkää särkee ihan tajuttomasti. Tarttui silti vaikka oli viikko siitä kun kummipoika oli sen sairastanut. Siitä huolimatta, että pesi käsiä kunnolla.


      • juuri nyt
        noro kirjoitti:

        Itse sairastin kyseisen taudin juuri äskettäin.
        Erttäin ärhäkkä alku eli tavaraa tulee molemmista päistä yökkäily vaihe kestää n6-9h
        Sen jälkeen on mahassa enemmän tai vähemmän vipinää, mutta jo toisen päivän iltana alkaa kummasti helpottaa ja kolams päivä on suht koht terve.

        Mulla on noro juuri päällä, tai toivottavasti jo pois menossa. Maanantain vastaisena yönä alkoi, oksentelua ja kunnon ripulit, kuumetta asteen verran normaalilämmöstä. N. 6 tuntia onneksi kesti vain pahimmat oireet, mut en nyt kolmantenakaan päivänä pysty kunnolla syömään, vatsaan koskee ja oksettaa ajatuskin kunnon ruuasta. Jugurtilla ja mustikoilla mennään:-)


      • _hoitsu_
        Ericace kirjoitti:

        Hei! uutisten mukaan ärhäkkä on, koska hoitohenkilökuntaakin on sairastunut, joka ammattiryhmä tavallisesti on melko immuuni kaikille tavallisimmille mikrobeille.
        Hoito-ohjeiksi AB-piimää, mustikkaa ja keittettyä porkkanamössöä ja valkosipulimaitoa.
        Tietysti klassinen jaffakin käy ja suola-sokeriliuos nestehukkaa korvaamaan.
        Jälkihoitona monivitamiineja.

        Pakko nyt oli vastata tähänkin, vaikka vanha postaus onkin. Sen verran virheitä oli tekstissä.

        Maitotuotteet ei ole hyviä vatsataudissa eikä myöskään vahvat mausteet. Eli tuo piimä kannattaa unohtaa ainakin ensimmäisinä päivinä enkä suosittelisi valkosipulimaitoa ensimmäisen viikonkaan aikana, kun vatsa on vielä toipumisvaiheessa.
        Nesteytys on kaiken a ja o, mutta sokeriset ja hiilihapolliset juomat ei ole parhaita siihen.

        Ja hoitohenkilökunta ei ole valitettavasti sen immuunimpi Norolle... Vastustuskyky Norolle sairastumisen jälkeen kestää enimmilläänkin vain vuoden. Ja kantoja saattaa olla samoihin aikoihin liikkeellä useampiakin.


      • ;D
        _hoitsu_ kirjoitti:

        Pakko nyt oli vastata tähänkin, vaikka vanha postaus onkin. Sen verran virheitä oli tekstissä.

        Maitotuotteet ei ole hyviä vatsataudissa eikä myöskään vahvat mausteet. Eli tuo piimä kannattaa unohtaa ainakin ensimmäisinä päivinä enkä suosittelisi valkosipulimaitoa ensimmäisen viikonkaan aikana, kun vatsa on vielä toipumisvaiheessa.
        Nesteytys on kaiken a ja o, mutta sokeriset ja hiilihapolliset juomat ei ole parhaita siihen.

        Ja hoitohenkilökunta ei ole valitettavasti sen immuunimpi Norolle... Vastustuskyky Norolle sairastumisen jälkeen kestää enimmilläänkin vain vuoden. Ja kantoja saattaa olla samoihin aikoihin liikkeellä useampiakin.

        Onko norovirus jos olen oksennellut ja ollu ripulia ja kuumetta?


      • Anonyymi

        Sanotaan myös talvioksennustaudwiki usein Oi tulla saman talvena kaksikin kertaa.
        Noro virus om meillä suolistossa ja käsien atåhkera peräseminen om tärkeää. Ämuista yhtenä vuonna kun kaikki potilaat osastolla pohtivat tätä tautia henkilökuntaan tarttui, mutta minä en saanut tartuntaa mitä ihmettelin kovasti että miksi en saanut kun kaikki muut saivat. Ja olin koko ajan potilaita lähellä .se on kyllä kamala virus, ja ihminen voi todella huonosti siitä. Mutta ohi sinäkin menee vaikka sitä on aikaa uskoa silloin kun on sairas


    • jklöä

      Itselläni mahatauti jo kuudetta päivää. En ole oksentanut ja lämpöä oli tietääkseni vain yhtenä iltana. Kauankohan tässä vielä menee...

      • toipilas

        Minulla iski uudenvuodenaatonaattona; oksennusvaihe kesti noin 10 tuntia, sen jälkeen vaihtui ripuliksi. Illalla nousi lämpö 38:aan ja olisin varmasti toipunutkin, ellen olisi seuraavana päivänä rehkinyt liikaa. Seuraavaksi iski kurkkukipu ja veikkaisin että kurkunpää on tulehtunut. Voikohan tämä olla jonkinlainen jälkitauti tästä vai jo oma juttunsa?


      • äääääkkk

        Minussakin jyllää norovirus. Pari päivää kouristeli mahaa ja sen jälkeen iski aivan hirveä ripuli.
        Oksennusta on aina välillä tullut. Nyt mennään neljättä päivää; oireet hieman helpottaneet, joskaan ei pois menneet.. Oireet voi kuulemma kestää viikonkin. Kotoa ei kannata poistua, sillä norovirus tarttuu erittäin helposti.


      • noro-virusta
        äääääkkk kirjoitti:

        Minussakin jyllää norovirus. Pari päivää kouristeli mahaa ja sen jälkeen iski aivan hirveä ripuli.
        Oksennusta on aina välillä tullut. Nyt mennään neljättä päivää; oireet hieman helpottaneet, joskaan ei pois menneet.. Oireet voi kuulemma kestää viikonkin. Kotoa ei kannata poistua, sillä norovirus tarttuu erittäin helposti.

        Ei kaikki vatsataudit ole noro-viruksen aiheuttamaa. Se on tosi ärhäkkä, joillain kestäny 2 viikkoa ja korkea kuume jne..


      • MiX
        äääääkkk kirjoitti:

        Minussakin jyllää norovirus. Pari päivää kouristeli mahaa ja sen jälkeen iski aivan hirveä ripuli.
        Oksennusta on aina välillä tullut. Nyt mennään neljättä päivää; oireet hieman helpottaneet, joskaan ei pois menneet.. Oireet voi kuulemma kestää viikonkin. Kotoa ei kannata poistua, sillä norovirus tarttuu erittäin helposti.

        Sunnuntai yöllä alkoi tauti täystyhjennyksellä jota kesti koko yön, kroppaa särki päästä varpaisiin. Toisena päivänä oloa helpotti veteen liotettava flunssa särkylääke, kun en saanut nukuttua, jotain piti ottaa ja tämä pysyi sisällä.

        Hoidoksi - vettä, mustikkakeittoa, gefilus & asidophilus & actimel tuotteita, banaania ...

        Nyt olo on parempi, onneksi oli lievempi tapaus. Huomenna töihin.


    • sairastanut

      Noro-virus on tauti joka tyhjentää sisukset täysin.Tavaraa tulee molemmista päistä yhtäaikaa ja erikseen. Kannattaa varata sankko viereen, ei välttämättä ehdi hiipiä vessaan saakka kun oksennus yllättää. Jano on aivan mahdottoman kova oksentelun aikana.(Vissyvesi ja mustikkasoppa on parasta juomaa taudin aikana.) Vatsakin on löysällä, kakka on kuin vettä, ja tulee muuten tosi kovalla paineella. Tautiin kuuluu myös kovat vatsankouristelut. Päätä ja lihaksia särkee tosi kovasti. Taudin kesto on 1 - 3vrk. Taudista täysin toipuminen voi viedä noin viikon.

    • kipeänääääää

      moi itellä on toi noro viirus ei oo mikän kiva juttu itel on jo kestänyt viikon tulee 40 asteen kuume ripuli tulii vaikka et edes pinnistä mahaasi sattuu ja tekee mieli oksentaa mutta oksennus ei tule.

    • sairastaen parasta aikaa

      Aivan kamala taudin aiheuttaja. Aamulla heräsin kamalaan päänsärkyyn ja lihaskipuihin, sitten rupersin voimaan pahoin, mahassa alkoi kiertää. Ei muuta kun wc:hen ja ripuloimaan. Pelkkää vettä tuli..vuoron perää oli pää ja peräpää pytyssä. Olo
      on kuin lekalla lyöty ja päänsärky on aivan kamala.
      Kuume nousi puolelta päivin 39c, (siitä varmaan johtuivat lihassäryt ja pääkipu). Koko päivän makasin sängyssä ja vuoroin kävin oksentamassa ja ripuloimassa. Seuraavana päivänä oireet hellittivät hiukan ja kuumekin laski, mutta olo on silti melko kurja ja väsynyt. Toivottavasti et sinä saa tätä virusta, aivan kamala kokemus..
      Tsemppiä kevääseen!

      • molemmat päät

        Ensin oli inhottavaa riipivää päänsärkyä päivän, sitten yöllä 4 maissa molemmista päistä tuli ja samaan aikaan. Ripuli oli ihan kuraa. Vatsaa kivisteli ensin ylhäältä ja myöhemmin alhaalta. Lihakset kipeinä, vesilasi tuntui painavan kuin lyijy. Menin lääkäriin, ja pauhasi minulle, että mikset syönyt ja juonut. No syö siinä, kun kaikki tulee heti ulos. Join noin 1,5 l vuorokaudessa, liian vähän, hemoglobiini oli noussut. Sain maitohappobakteereja RELA, on tosi hyviä. Vi-siblin kuitua. Primperan 20 mg oli vain suppona, tablettina loppu maahantuojalta tänään. Siis koko Suomi sairastaa tätä.

        Labrakokeet maksoivat 143 euroa, lääkäri 50 euroa ja lääkkeet 27 euroa. Jostain näki, että veressä on noro-viirusta jäljellä.

        Kaamea tauti. Takana on 3 päivää ja sain vielä 4 päivää sairaslomaa. Illalla nukkumaan mennessä oli selkä kipeä ja yöllä herätessä se oli mennyt toiseen kylkeen ja lonkkaan. Tosi inhottava kipu.

        Tarpeellisia työpäiviä menee 7 kpl hukkaan ja hommat menevät sakoille.


    • minä vain

      Noroviruksen sairastin 4 päivää sit.kamala tauti oksenusta ja ripulointia,kamalaa kouristelua mahassaja lihakset kipeenä.2ekaa päivää aivan kamalaa sit pikkasen helpottaa.söin mustikkasoppaa ja keltaistajaffaa,maitohappo bagteereja otin.nyt voin jo onneks paremmin.

      • Bobbamies

        Ei kai lääkäri ole suositellut jaffaa ja maitohappoja? Jaffa ei ole hyväksi ärtyneeseen vatsaan. Siinä ei ole mitään mikä helpottaisi oloa, paitsi se että se on nestettä. Kuitupitoiset keitot ovat hyviä ja joillekin auttaa "terveysvaikutteiset" juomat kuten Gefilus. Jos on pakko saada virvokkeita juo vähähiilihappoista kivennäisvettä. Siinä sentään jotain mitä elimistösi tarvitsee vatsataudin jälkeen. Nesteytys on tärkeintä. Norokin on vienyt nuoria ihan tiputukseen...


      • Hondo
        Bobbamies kirjoitti:

        Ei kai lääkäri ole suositellut jaffaa ja maitohappoja? Jaffa ei ole hyväksi ärtyneeseen vatsaan. Siinä ei ole mitään mikä helpottaisi oloa, paitsi se että se on nestettä. Kuitupitoiset keitot ovat hyviä ja joillekin auttaa "terveysvaikutteiset" juomat kuten Gefilus. Jos on pakko saada virvokkeita juo vähähiilihappoista kivennäisvettä. Siinä sentään jotain mitä elimistösi tarvitsee vatsataudin jälkeen. Nesteytys on tärkeintä. Norokin on vienyt nuoria ihan tiputukseen...

        On outo juttu, että se mitä omat tuntemukset ehdottavat juomaksi ja ravinnoksi poikkeavat usein paljon siitä, mitä viralliset suositukset ovat. Juttelin tästä onman lääkärini kanssa ja hän sanoi, että esim jaffassa oleva valtava sokerimäärä estää suolojen ja itse nesteenkin imeytymistä.
        Tästä huolimatta hyvin monet haluavat juoda Jaffaa ja nimenomaan tuntevat että juoman on oltava voimakashiilihappoista juomaa.
        Sitten tuo ravintokin on outo asia, sillä minun alkaa toipumisvaiheessa usein tehdä mieli jotain erityistä ruokaa,kuten paistettuja silakkoja.
        Lääkärini sanoi että periaatteessa tuollainen on pahaksi vatsalle, mutta toisaalta kehon omat mekanismit viisaudessaan ylittävät ymmärryksemme, ja kaikkea ei tiedetä joten pienessä määrin voi näitä mielihaluja alkaa toteuttaa, heti kun keho pyytää.Ts on parempi syödä esim muutama ranskanperuna, kuin mustikkakeittoa jos se oksettaa, mutta ranskikset eivät.


    • MHV

      Hitto, ku alkoi myöhään eilen illalla kouristelemaan vatsaa niin pahasti että tuli ihan itku... Sit oonkin juossut koko yön vessassa ja oon saanut vaan yhden lasin vettä juotua... Oksentanut oon pari kertaa ja muuten tulee toisesta päästä ihan vettä...Ilmeisesti pitäis lähteä lääkäriin tästä, kunhan terveyskeskukset aukeavat...

      • miä vaan

        mitä ihmettä sinä sinne lääkäriin lähdet kaikkia muita tartuttamaan? Mahatautiin kun ei ole mitään parantavaa lääkitystä olemassa, tärkeintä on nesteytys. Onko vointisi todellakin niin huono, ettet pärjää kotona? Mitä apua luulet lääkäristä saavasi?


      • mahavaivainen

        Sairastuin myös itse tähän virukseen toissa yönä ja nyt ripaskoiduttaa ihan kympillä.Kuumetta,lihassärkyä,ripulia,heikotusta.
        Soitin päivystykseen ja kertoivat,että lepo,veden juonti vähissä määrin auttaa.Apteekista Osmosal-ripulilääkettä.Lääkäriä ei siis tarvita.


      • sataja
        mahavaivainen kirjoitti:

        Sairastuin myös itse tähän virukseen toissa yönä ja nyt ripaskoiduttaa ihan kympillä.Kuumetta,lihassärkyä,ripulia,heikotusta.
        Soitin päivystykseen ja kertoivat,että lepo,veden juonti vähissä määrin auttaa.Apteekista Osmosal-ripulilääkettä.Lääkäriä ei siis tarvita.

        Klo 01.00 ma alkaen rajua oksentelua n. 7-8 krt ja 6 tuntia. Siitä alkaen likavettä alapäästä kovalla paineella ja kuvotuksen tunnetta vatsassa.Jaffaa olen juonut mutta sekin alkoi närästään. Tiistai iltapäivällä hyväkin olo välillä ja näläntunteeseeni söin löysää kauravelliä sokerilla ja voisilmällä sekä kaksi tuntia myöhemmin kananmunaa. Ripulointi paheni yön mittaan.Keskiviikkona painevesi suihkuaa edelleen.Odottelen Osmosal-lääkitystä ja mustikkasoppaa. Pakko jotakin yrittää kun niin heikottaa. Nyt ke klo 15.00 sairastellut 63 tuntia.


      • sejase
        sataja kirjoitti:

        Klo 01.00 ma alkaen rajua oksentelua n. 7-8 krt ja 6 tuntia. Siitä alkaen likavettä alapäästä kovalla paineella ja kuvotuksen tunnetta vatsassa.Jaffaa olen juonut mutta sekin alkoi närästään. Tiistai iltapäivällä hyväkin olo välillä ja näläntunteeseeni söin löysää kauravelliä sokerilla ja voisilmällä sekä kaksi tuntia myöhemmin kananmunaa. Ripulointi paheni yön mittaan.Keskiviikkona painevesi suihkuaa edelleen.Odottelen Osmosal-lääkitystä ja mustikkasoppaa. Pakko jotakin yrittää kun niin heikottaa. Nyt ke klo 15.00 sairastellut 63 tuntia.

        tyttäreni perheellä kaikki kävi läpi ja en uskalla mennä sinne.....Millon uskaltais, kun on pieniä lapsia siellä ja ikävä. Eilen kaikki sairastivat.

        He ripuloivat,kipuja , kouristuksia vatsassa ja yrjösivät - sängynkin - pienin 3 päivää, mut n 2 pvää!


      • sataja
        sejase kirjoitti:

        tyttäreni perheellä kaikki kävi läpi ja en uskalla mennä sinne.....Millon uskaltais, kun on pieniä lapsia siellä ja ikävä. Eilen kaikki sairastivat.

        He ripuloivat,kipuja , kouristuksia vatsassa ja yrjösivät - sängynkin - pienin 3 päivää, mut n 2 pvää!

        Jatkoa keskiviikolta.
        Torstaina puoliltapäivin viimeinen ripuli sitten näläntunnetta johon keittoa, leipää ja mustikkasoppaa.
        Iltaa kohti olo parani ja ruoka maistui, söin kevyesti, mutta usein. Yö meni normaalisti ja perjantaina jo normaali pökäle. Nyt hyvä olo, vain vähän väsynyt olo. Jokohan kokonaan ohi?


      • ..lääkäriin voi mennä
        miä vaan kirjoitti:

        mitä ihmettä sinä sinne lääkäriin lähdet kaikkia muita tartuttamaan? Mahatautiin kun ei ole mitään parantavaa lääkitystä olemassa, tärkeintä on nesteytys. Onko vointisi todellakin niin huono, ettet pärjää kotona? Mitä apua luulet lääkäristä saavasi?

        Oletko itse sairastanut rajua mahatautia? Sellaista että fiilis on kuin kuolema tulis? Mahaa kouristaa, mikään ei pysy sisällä?
        Kovaan maha kramppailuun voi saada esim. Litalginia, joka auttaa siihen kipuun, pystyy edes nukkumaan vähän. Primperan taas (pistoksena tehokkain) vie pois pahaaoloa ja oksennukset jää pois. Itse virusta ei mikään paranna, mutta jos oireet on kovin rajut eikä niitä kestä apua siihen voi saada.
        Totta sekin; miksi mennä tk:seen muita tartuttamaan...mutta hygienia jutut kun huolehtii eikä varmaan jaksakaan siellä hypistellä lehtiä tms. niin ei itse levitä virusta pinnoille.


      • Noro vm-08
        sataja kirjoitti:

        Jatkoa keskiviikolta.
        Torstaina puoliltapäivin viimeinen ripuli sitten näläntunnetta johon keittoa, leipää ja mustikkasoppaa.
        Iltaa kohti olo parani ja ruoka maistui, söin kevyesti, mutta usein. Yö meni normaalisti ja perjantaina jo normaali pökäle. Nyt hyvä olo, vain vähän väsynyt olo. Jokohan kokonaan ohi?

        Uusi vuosi 2008, uudet kujeet. Äskettäin todettu Turun Tyksissä Noroa. Pieni epidemia meneillään, useat sairaanhoitajien ym. Henkilökunnan tuttavat ovat saaneet myös tämän. Aiheuttaa tosiaan oksentelua, epätavallisen nopeatahtista ulostamista ja korkeaa kuumetta. Kestää normaalisti 2pvää tai enemmän.


      • hirveetä tää
        miä vaan kirjoitti:

        mitä ihmettä sinä sinne lääkäriin lähdet kaikkia muita tartuttamaan? Mahatautiin kun ei ole mitään parantavaa lääkitystä olemassa, tärkeintä on nesteytys. Onko vointisi todellakin niin huono, ettet pärjää kotona? Mitä apua luulet lääkäristä saavasi?

        Juu täälläkin liikkeellä tänä keväänä...ensin pikkusisko sai tartunnan naapurista, sitten tuli mulle, sen jälkeen molemmille vanhemmista. Mulla oli tosi hirvee toi kipu ja valvoin yhden yön. No se ei ollu mitään verrattuna siihen miten kova äidilläni oli, ja on vieläkin kun kaikki tulee ylös ja kiertää mahassa. Itkua väänsi ku olisi halunnut kuolla kun kipu oli niin kova. Lääkäriinkin olisi halunnut mennä. Molemmista päistä tuli vuorotellen ja yhtäaikaa. Pitäis kouluunkin kohta päästä kun viimonen viikko alkaa tätä lukukautta! Oksentelun jälkeen on mahaan sattunut oudosti... Ihan kuin siellä myllertäisi jokin myrsky! Antakaas neuvoja kun en tiedä mitä tehdä!?


    • 5 lapsen äiti

      Ostakaa rela-tippoja! Niitä voi käyttää vauvasta vaariin ja säilyvät jääkaapissa. Ennen myytiin vain gefilus-kapseleita, jotka olivat todella tehokkaita (jopa parempia kuin relatipat), mutta ikävä kyllä avattu pakkaus säilyy jääkaapissa vain kuukauden.

      Rela-tipat säilyvät pitkään.

      Eli kun ensimmäiset oireet tulevat, -tai edes hiukan ellottaa tai ällöttää, rela-tippoja kitusiin! Tätä en voi tarpeeksi korostaa!! Itse olen välttänyt monta kertaa koko vatsataudin aloittamalla hoidon ajoissa ja kun perheessämme on kyseessä ollut noro-tai rotavirus, lyhentää ja lieventää k.o.tautia huomattavasti!

      Myös vauvoille voi vatsakipuihin antaa maitohappobakteereja (

      • 5 lapsen äiti myös

        Meillä vatsatauti jysähti yhdelle lapsista to-pe yöllä. Samantien eristettiin huone, jossa oksennettiin ja huonesta avattiin ikkunat. Koko talosta tehostin myös ilmanvaihtoa isommalle. Maitohappobakteereja jättiannos kehiin. Joka välissä. Kumihanskat kädessä siivosin ämpärit, huuhtelin kloritella ja nostin ulos pakkaseen. Käsidesiä jaoin pikkupullon kaikille. Sitten aloin pyyhkiä kaikki ovenkahvat, vetimet , ovet, vessat jne kloritella läpi. Lakanat pesin, vaikkei niissä ollut oksennusta, patjan tuuletin pakkasessa. Potilas sairasti vintissä ja muut lapset oli alakerrassa ja käyttivät eri vessaa. Huone jossa oksennettiin, eristettiin käytöstä ja tuuletin vain 1vrk. Nyt on saiarstumisesta siis pian 60h ja olen toiveikas...Täytyy kyllä myöntää, että äiti on aivan poikki, homma on ollu valtava. Mutta suurperheessä vatsatauti ei ole ihan sama juttu, kuin muilla. Seitsemän henkeä ku oksentaa niin siinä ei ole itku kaukana ;) Tsemppiä kaikille taudin torjuntaan!!


      • 5 lapsen äiti myös kirjoitti:

        Meillä vatsatauti jysähti yhdelle lapsista to-pe yöllä. Samantien eristettiin huone, jossa oksennettiin ja huonesta avattiin ikkunat. Koko talosta tehostin myös ilmanvaihtoa isommalle. Maitohappobakteereja jättiannos kehiin. Joka välissä. Kumihanskat kädessä siivosin ämpärit, huuhtelin kloritella ja nostin ulos pakkaseen. Käsidesiä jaoin pikkupullon kaikille. Sitten aloin pyyhkiä kaikki ovenkahvat, vetimet , ovet, vessat jne kloritella läpi. Lakanat pesin, vaikkei niissä ollut oksennusta, patjan tuuletin pakkasessa. Potilas sairasti vintissä ja muut lapset oli alakerrassa ja käyttivät eri vessaa. Huone jossa oksennettiin, eristettiin käytöstä ja tuuletin vain 1vrk. Nyt on saiarstumisesta siis pian 60h ja olen toiveikas...Täytyy kyllä myöntää, että äiti on aivan poikki, homma on ollu valtava. Mutta suurperheessä vatsatauti ei ole ihan sama juttu, kuin muilla. Seitsemän henkeä ku oksentaa niin siinä ei ole itku kaukana ;) Tsemppiä kaikille taudin torjuntaan!!

        Voin vaan kuvitella työn määrää mitä se olisi jos kaikki seitsemän sairastaisivat mahatautia yhtä aikaa.


      • Ninne92

        Herraisäsentäs !!!!!!!!
        Miten joku ihminen voi olla noin typerä !
        Ihmisen keho on vuosituhansia pärjänny ilman kuumelääkkeitä ja muita ja pärjää kyllä edelleenkin mahataudin/kuumeen/flunssa/vastaavan iskiessä ! Jopa päänsäryn ihminen kestää !
        Kuumetta alentavaa lääkettä EI SAA Missään Tapauksessa antaa/ottaa ! Kuume suojaa kehoa virukselta/bakteerilta ! Jos alennat kuumeen, olet kipeänä pidempään ja pahemmin. MAALAISJÄRKI HOHOI !!!!


      • ....uskomatonta.
        Ninne92 kirjoitti:

        Herraisäsentäs !!!!!!!!
        Miten joku ihminen voi olla noin typerä !
        Ihmisen keho on vuosituhansia pärjänny ilman kuumelääkkeitä ja muita ja pärjää kyllä edelleenkin mahataudin/kuumeen/flunssa/vastaavan iskiessä ! Jopa päänsäryn ihminen kestää !
        Kuumetta alentavaa lääkettä EI SAA Missään Tapauksessa antaa/ottaa ! Kuume suojaa kehoa virukselta/bakteerilta ! Jos alennat kuumeen, olet kipeänä pidempään ja pahemmin. MAALAISJÄRKI HOHOI !!!!

        1) Vastasit yli vuoden vanhaan viestiin. Miksi?
        2) Kuume rasittaa elimistöä eikä suinkaan suojaa millään tavoin. Kuumeen aiheuttaa yleensä ruumiin lämmöntuotannon häiriintyminen, yleensä vereen päässeiden bakteerien erittämien myrkkyjen seurauksena. "Kuume suojaa kehoa"? Häiriintyneempää väitettä en ole hetkeen joutunut lukemaan, eikä yksikään tutkimus tue tuollaista käsitystä.
        3) Ihminen ei ole pärjännyt vuosituhansia ilman kuumelääkkeitä. Suosittelen sukututkimusta, niin nopeasti huomaat että suurin osa esivanhemmistasi on kuollut kaikenlaisiin pikkutauteihin jo alle neljäkymppisenä.


      • auttakaa ny
        ....uskomatonta. kirjoitti:

        1) Vastasit yli vuoden vanhaan viestiin. Miksi?
        2) Kuume rasittaa elimistöä eikä suinkaan suojaa millään tavoin. Kuumeen aiheuttaa yleensä ruumiin lämmöntuotannon häiriintyminen, yleensä vereen päässeiden bakteerien erittämien myrkkyjen seurauksena. "Kuume suojaa kehoa"? Häiriintyneempää väitettä en ole hetkeen joutunut lukemaan, eikä yksikään tutkimus tue tuollaista käsitystä.
        3) Ihminen ei ole pärjännyt vuosituhansia ilman kuumelääkkeitä. Suosittelen sukututkimusta, niin nopeasti huomaat että suurin osa esivanhemmistasi on kuollut kaikenlaisiin pikkutauteihin jo alle neljäkymppisenä.

        Ei eläämä...

        Siis sinä joka antelet noita neuvojas nimim.uskomatonta., niin mitä väliä vaikka vastaa vuoden vanhaan viestiin? Minä vastasin 7 vuotta vanhaan viestiin äsken, ja ei mitään väliä kun apua olis kiva saada!! Täällä ainakin ollaan ihan kuolemankielissä ku kipu on Niiin kova ja vatassa kiertää!! Voisko pliis joku auttaa kun toisella henkilöllä onkentelum jälkeen vielä sattuu mahaan ja mahassa möllertää, mikä avuksi!?


    • Ripulimies

      Mul nyt hetkellä ripulia ja oksenna melko paljon. Otin JAFFA-Limsan se auttaa oloni paljon parempi.

      • Riipaska

        Onko nyt noroa? Minä olen ollut hillittömällä ripulilla reilun vuorokauden. Söin antibioottikuurin. Sitten oli pari parempaa päivää, mutta uloste ei ollut ihan normaalia vieläkään, kunnes alkoi vatsakipu. Viime yö meni valvoessa. melkein olisi ollut parempi linnoittautua vessaan kuin rampata edes takaisin. Vetistä ripulia on. Pöivällä on pitkiäkin aikoja, ettei tarvitse vessassa käydä, mutta heti kun syön jotakin, voileipäkeksiä, banaania tms., niin vessaan. Mietityttää, että onko tämä jotain vatsatautia vai johtuuko antibioottikuurista. Antibiootin aikana en ollut niin vesiripulilla kuin nyt.


      • oksettaa
        Riipaska kirjoitti:

        Onko nyt noroa? Minä olen ollut hillittömällä ripulilla reilun vuorokauden. Söin antibioottikuurin. Sitten oli pari parempaa päivää, mutta uloste ei ollut ihan normaalia vieläkään, kunnes alkoi vatsakipu. Viime yö meni valvoessa. melkein olisi ollut parempi linnoittautua vessaan kuin rampata edes takaisin. Vetistä ripulia on. Pöivällä on pitkiäkin aikoja, ettei tarvitse vessassa käydä, mutta heti kun syön jotakin, voileipäkeksiä, banaania tms., niin vessaan. Mietityttää, että onko tämä jotain vatsatautia vai johtuuko antibioottikuurista. Antibiootin aikana en ollut niin vesiripulilla kuin nyt.

        Joo sama homma täälläkin. Eilen alkoi karsea ripuli ja oksentaminen. Vatsakivut ja turvottaa mahaa kunnolla.. Yritin juoda gefilusmehua ja mustikkakeittoa,mutta kaikki tuli suorinta tietä ulos. Ja jatkuvasti heikottaa ja nukuttaa. Epäilen norovirusta...Hyvä ettei henki mennyt..


      • liikkeellä on
        oksettaa kirjoitti:

        Joo sama homma täälläkin. Eilen alkoi karsea ripuli ja oksentaminen. Vatsakivut ja turvottaa mahaa kunnolla.. Yritin juoda gefilusmehua ja mustikkakeittoa,mutta kaikki tuli suorinta tietä ulos. Ja jatkuvasti heikottaa ja nukuttaa. Epäilen norovirusta...Hyvä ettei henki mennyt..

        Taitaapa olla liikkeellä. Oksensin tossa muutama yö sitten 10h puolen tunnin välein. Alkoi kyllä tosi äkisti. Vatsaa kouristi myös ja kipua oli erityisesti ylävatsalla. Seuraavana päivänä nousi kuume 39C, mutta oksentelu tiessään eikä ripulia kuulunut. Vain mahan turvotus ja järkyttävät ilmavaivat jäivät. Kuume laski seuraavana päivänä. Luulin jo että voitettu. Nyt kolmantena päivänä maha turvoksissa ja kipeä sekä vaahtoavaa ripulia. Yök!


      • serdfgth
        liikkeellä on kirjoitti:

        Taitaapa olla liikkeellä. Oksensin tossa muutama yö sitten 10h puolen tunnin välein. Alkoi kyllä tosi äkisti. Vatsaa kouristi myös ja kipua oli erityisesti ylävatsalla. Seuraavana päivänä nousi kuume 39C, mutta oksentelu tiessään eikä ripulia kuulunut. Vain mahan turvotus ja järkyttävät ilmavaivat jäivät. Kuume laski seuraavana päivänä. Luulin jo että voitettu. Nyt kolmantena päivänä maha turvoksissa ja kipeä sekä vaahtoavaa ripulia. Yök!

        Peskää ny perkele niitä käsiänne ettei sitä tautia jokaselle tule! JA sairaana pysytään kotona!


      • muutetaan korpeen
        serdfgth kirjoitti:

        Peskää ny perkele niitä käsiänne ettei sitä tautia jokaselle tule! JA sairaana pysytään kotona!

        kun joku tulee taloon ulkopuolinen jo on koko sakki mahapääkipee ja oksentaa.


      • .....
        liikkeellä on kirjoitti:

        Taitaapa olla liikkeellä. Oksensin tossa muutama yö sitten 10h puolen tunnin välein. Alkoi kyllä tosi äkisti. Vatsaa kouristi myös ja kipua oli erityisesti ylävatsalla. Seuraavana päivänä nousi kuume 39C, mutta oksentelu tiessään eikä ripulia kuulunut. Vain mahan turvotus ja järkyttävät ilmavaivat jäivät. Kuume laski seuraavana päivänä. Luulin jo että voitettu. Nyt kolmantena päivänä maha turvoksissa ja kipeä sekä vaahtoavaa ripulia. Yök!

        Täällä kans noroviruksen kourissa..ti iltana alkoi etova olo ja joskus 8 mais karmea ripulointi..ei mennyt kun muutama h ja sit alkoi oksentelu. Tätä kaikkea kesti 10 h..oksentelua puolen h välein...tavaraa tuli molemmista päistä sai istua pöntöllä ja oksentaa ämpäriin. Mikään ei pysynyt sisällä, tuli okesennettua sappinesteet pihalle jo alkuvaiheessa ja en tajuu mistä sitä yrjöä vaan tuli kokoajan lisää. Yhdessä vaiheessa meinas mennä taju, huulet oli ihan siniset ja jäin makaamaan vessan lattialle kun ei pysynyt pystyssä. Ajattelin jo että pianko tässä joutuu sairaalaan..sitten 6 aamulla olo helpottui sen verran että sain nukuttua...eilen päivällä oli kuitenkin kuumetta 39 ja otin siihen särkylääkkeen joka laski kuumetta..makasin sängyssä koko päivän ja illalla söin vähän kaurapuuroa..sitten meni tunti ja taas oksensin..Viimeyön sain nukuttua ja tänään ei vielä oo ollu kuumettakaan. Vatsa ääntelee ihmeellisesti ja niska on ihan jäykkä ja päätä särkee. Ei jaksa kun olla peiton alla ja toivoa et olo helpoittais. Toivon ettei kukaan saa tälläista tautia..aivan kamalaa


      • Tautia liikkeellä
        ..... kirjoitti:

        Täällä kans noroviruksen kourissa..ti iltana alkoi etova olo ja joskus 8 mais karmea ripulointi..ei mennyt kun muutama h ja sit alkoi oksentelu. Tätä kaikkea kesti 10 h..oksentelua puolen h välein...tavaraa tuli molemmista päistä sai istua pöntöllä ja oksentaa ämpäriin. Mikään ei pysynyt sisällä, tuli okesennettua sappinesteet pihalle jo alkuvaiheessa ja en tajuu mistä sitä yrjöä vaan tuli kokoajan lisää. Yhdessä vaiheessa meinas mennä taju, huulet oli ihan siniset ja jäin makaamaan vessan lattialle kun ei pysynyt pystyssä. Ajattelin jo että pianko tässä joutuu sairaalaan..sitten 6 aamulla olo helpottui sen verran että sain nukuttua...eilen päivällä oli kuitenkin kuumetta 39 ja otin siihen särkylääkkeen joka laski kuumetta..makasin sängyssä koko päivän ja illalla söin vähän kaurapuuroa..sitten meni tunti ja taas oksensin..Viimeyön sain nukuttua ja tänään ei vielä oo ollu kuumettakaan. Vatsa ääntelee ihmeellisesti ja niska on ihan jäykkä ja päätä särkee. Ei jaksa kun olla peiton alla ja toivoa et olo helpoittais. Toivon ettei kukaan saa tälläista tautia..aivan kamalaa

        Maanantaiaamuna join aivan rauhassa aamukahvin ja polttelin tupakan miettien miten päivän askareet hoitelen. Eipä aikaakaan kun tuli kummallisen utuinen olo ja sitten kiire veskiin. Tosi kovalla paineella vetistä ulostetta lensi. Eikun suihkuun, veskin desinfiointi ja takaisin petiin.

        Sitten alkoi horkka ja muutamassa tunnissa kuumeta reippaasti yli 39. Päätä ja kaikkia jäseniä särki aivan mielettömästi. Välillä vessaan ja välillä ämpäriin oksentamista oli sitten koko päivän ajan. Vishyä ja mustikkasoppaa sain juotua jonkin verran päivän aikana hissukseen. Jokaisen ripuliulostuksen jälkeen otin Imodiumin ja ma-ti välisen yön sain olla vessassa käynneistä onneksi rauhassa. Tiistaipäivä meni vähän samoissa merkeissä, mutta nesteet pysyivät paremmin sisässä.

        Nyt torstaina olo on vielä hutera, mutta lämpöä ei enää ole ja porkkanasosekeitto ja ranskanleipä on pysynyt hyvin sisässä ja uskon että huomenna on on jo huomattavasti parempi.

        Yritin varjella puolisoani sulkeutumalla makuuhuoneeseen ja aina vessassa käydessä yritin siivota jälkeni desinfiointiaineilla. Eipä auttanut sekään.

        Nyt torstaina toinen sairastui samaiseen tautiin. Huono homma hänelle. On diabetes ja koronaaritauti. Olen yrittänyt koko ajan tankata hänelle Vishyä, porkkanasose- ja mustikkakeittoa, mutta kun mikään ei tunnu pysyvän sisällä. Elämme mielenkiintoista aikaa ensi yön. Miten käy sokeriarvojen kanssa ja pitääkö lähteä ea-polille "tankattavaksi". Olen itsekin kuitenkin sen verran vielä hutera taudin jälkeen, että yö ea-polilla ei oikein houkuttele, mutta hänen tapauksessaan ei ole tilanteen niin vaatiessa muuta mahdollisuutta.


      • niinpä niin
        Riipaska kirjoitti:

        Onko nyt noroa? Minä olen ollut hillittömällä ripulilla reilun vuorokauden. Söin antibioottikuurin. Sitten oli pari parempaa päivää, mutta uloste ei ollut ihan normaalia vieläkään, kunnes alkoi vatsakipu. Viime yö meni valvoessa. melkein olisi ollut parempi linnoittautua vessaan kuin rampata edes takaisin. Vetistä ripulia on. Pöivällä on pitkiäkin aikoja, ettei tarvitse vessassa käydä, mutta heti kun syön jotakin, voileipäkeksiä, banaania tms., niin vessaan. Mietityttää, että onko tämä jotain vatsatautia vai johtuuko antibioottikuurista. Antibiootin aikana en ollut niin vesiripulilla kuin nyt.

        Mulla viime lauantaina maha tosi sekaisin sitä kesti n. 6-8h ja sitten olo muuten ollut normaali paitsi että lämpöä mitänyt siintä asti. Lääkärin vastaanotolle en ole tämän melkein viikon aikana kertaakaan päässyt kuin aina hoitajat kiukkusena kirjoittaneet yhden päivän sairaslomaa. Viime yönä alkoi hirvittävä mahakipu johon olen ottanut nyt jo kaksi litalginia tänään. Aamupäivästä kipu helpottui mutta nyt jatkuu koko ajan toivottavasti auttaisi nopeasti ettei tarvitsisi kärsiä. Tänään myös ollut taas maha sekaisin, kaikki kiinteä mitä suuhun pistää tulee n. 30min jälkee ulos.. Voikohan tämäkin olla noroa vai mikähän tässä nyt mättää?

        Mitä aikasempia viestejä lueskelin niin oksentelu ja kunnon ripulointi alkaa todennäköisesti tämän päivän sisällä jos tulee kunnolla päälle, koska mahakivut ovat nyt vasta alkaneet voimakkaina :((

        Ehkä joskus paranisin?


      • niinpä niin
        niinpä niin kirjoitti:

        Mulla viime lauantaina maha tosi sekaisin sitä kesti n. 6-8h ja sitten olo muuten ollut normaali paitsi että lämpöä mitänyt siintä asti. Lääkärin vastaanotolle en ole tämän melkein viikon aikana kertaakaan päässyt kuin aina hoitajat kiukkusena kirjoittaneet yhden päivän sairaslomaa. Viime yönä alkoi hirvittävä mahakipu johon olen ottanut nyt jo kaksi litalginia tänään. Aamupäivästä kipu helpottui mutta nyt jatkuu koko ajan toivottavasti auttaisi nopeasti ettei tarvitsisi kärsiä. Tänään myös ollut taas maha sekaisin, kaikki kiinteä mitä suuhun pistää tulee n. 30min jälkee ulos.. Voikohan tämäkin olla noroa vai mikähän tässä nyt mättää?

        Mitä aikasempia viestejä lueskelin niin oksentelu ja kunnon ripulointi alkaa todennäköisesti tämän päivän sisällä jos tulee kunnolla päälle, koska mahakivut ovat nyt vasta alkaneet voimakkaina :((

        Ehkä joskus paranisin?

        Joo-o... Kyllä se on nyt semmonen juttu että noroa tää taita nyt kävin sitten oksentamaan kaiken ulos mitä sisään laitan :((


      • täällä myös
        liikkeellä on kirjoitti:

        Taitaapa olla liikkeellä. Oksensin tossa muutama yö sitten 10h puolen tunnin välein. Alkoi kyllä tosi äkisti. Vatsaa kouristi myös ja kipua oli erityisesti ylävatsalla. Seuraavana päivänä nousi kuume 39C, mutta oksentelu tiessään eikä ripulia kuulunut. Vain mahan turvotus ja järkyttävät ilmavaivat jäivät. Kuume laski seuraavana päivänä. Luulin jo että voitettu. Nyt kolmantena päivänä maha turvoksissa ja kipeä sekä vaahtoavaa ripulia. Yök!

        Noroa kai tän on oltava... Oksensin toissapäivänä noin 12h, mikään ei pysynyt kun hetken sisällä ja nestehukka tms. alkoi jo pahasti vaivata, mutta kivennäisvedellä siitä selvisin tilkalla kerrallaan. Eilen olin jo paremmassa kunnossa ja ajattelin että tästä nyt paranen, mutta turha luulo! Yöllä mahassa pulputti minkä kerkisi ja aamulla alkoi kaamea vesiripuli... Tässä sitten tullut juostua vessassa pitkin päivää, pöntöllä istuminen ja oksentaminen ämpäriin kyllä kruunasi päivän. >( Nyt toivottavasti jo parempaan päin menossa, toivottavasti loppuisi pian! Voimia kaikille tätä sairastaville, kyl se pian on ohi!


    • Noro-pari

      Meillä mies aloitti ensin. Ma-aamuyönä alkoi oksentamaan rajusti jopa 40min välein, sitä iloa kesti johonkin klo 11 asti..sitten alkoi tulemaan toisesta päästä. Itse sairastuin sitten tiistaina...kolmen aikaan aamuyöstä alkoi vatsassa kiertämään ja siitä sitten samaa rataa.
      Miehellä nousi kuume vielä yhdeksi illaksi/yöksi tuonne 38.7C, itsellä onneksi ei kuumetta ollut.
      Nyt on perjantai ja miehellä vatsaa turvottaa ja etovaa oloa silloin tällöin vieläkin, itse vesiripuloin vieläkin..niin paljon että painoa tippunut maanantaista 5kg kun puhdas vesikään ei pysy sisällä kovin kauaa. Aamulla otin 2 Imodiumia niin katsotaan nyt loppuisko pikkuhiljaa...toivottavasti.
      Pelottaa vaan kun on tuo 3kk poika kotona että millon sillä alkaa..koska se voi olla noin pienelle hengenvaarallista. Toivottavasti rotavirusrokote olisi antanut vähän suojaa kun ei ainakaan vielä ole mitään hänellä ja kuitenkin 24/7 ollaan kumpikin häntä hoidettu.

      • uutta mulle tämäkin

        ti iltana alkoi etoaj ayökkä lens 2h ripulin alettua. yökkää kesti n vuorkauden ja ripuli senkus jatkuu.( yökkää ja ripulia lensi about yhtäaikaa eka yön 30min välein). eli kaikki tulee vetenä läpi. lactomehut,kanakeitot,mustikkakeitot,vesi,limsaa en oo pahemmin kokeilukaan. pitihän lääkäriltä jo kysyä mutta normallia ellei viikkoo pitempään.. pitää muuten kauheeta mekkalaa suolisto ja yöllä herää siihe njylläämiseen ja heti paskalle ettei tuu housuun. mut kun ei tuu paskaa vaan hiilitabelttien värjäämää mustaa kusta p-reijästä. imodiumii hain ois ehkä pitäny jo aiemmin. kuumetta oli vian vähän koko aikana. samoi paino tippunu vajaa 5kg.


      • pelokassss
        uutta mulle tämäkin kirjoitti:

        ti iltana alkoi etoaj ayökkä lens 2h ripulin alettua. yökkää kesti n vuorkauden ja ripuli senkus jatkuu.( yökkää ja ripulia lensi about yhtäaikaa eka yön 30min välein). eli kaikki tulee vetenä läpi. lactomehut,kanakeitot,mustikkakeitot,vesi,limsaa en oo pahemmin kokeilukaan. pitihän lääkäriltä jo kysyä mutta normallia ellei viikkoo pitempään.. pitää muuten kauheeta mekkalaa suolisto ja yöllä herää siihe njylläämiseen ja heti paskalle ettei tuu housuun. mut kun ei tuu paskaa vaan hiilitabelttien värjäämää mustaa kusta p-reijästä. imodiumii hain ois ehkä pitäny jo aiemmin. kuumetta oli vian vähän koko aikana. samoi paino tippunu vajaa 5kg.

        Mua kyllä huolestuttaa.mun miehelläni alkoi tänään tuo oksenetlu aamulla ja on nyt kestänyt iltaan asti,ensin tuli koko ajan oksennus ja sitten vasta alkoi ripuli,nyt jännittää että tarttuuko mullekin,minä kylläkin sairastin 3 viikkoa sitten jonkun näköisen vatsataudin kun paha olo alkoi päivällä 4 aikaan siitä sitten parin tunnin päästä seurasi noin 15min välein vesassa käyminen (ripuli) ja oli kyllä ihan pelkkää vettä vaan ja yöllä noin 2 aikaan oksensin kerran mutta paljon ja sitten kävinkin vain ripuloimassa sain nukutta oli hiukan lämpöä seuraavana päivänä ja sellanen hutera olo,kolmantena päivänä olin ihan kunnossa?että nyt mietityttää että onko minulla sitä vastustuskykyä tähän mieheni noroon kun se näyttää olevan todella todella ärhäkkä,pelottaa mennä yöksi töihin kun mies jää yksin kotiin ja tuo neste kun ei ole oikein imeytynyt ja pysynyt sisällä vaan hän oksentaa kaiken melkein heti kun suuhunsa jotain laittaa!?


      • lammassusi
        pelokassss kirjoitti:

        Mua kyllä huolestuttaa.mun miehelläni alkoi tänään tuo oksenetlu aamulla ja on nyt kestänyt iltaan asti,ensin tuli koko ajan oksennus ja sitten vasta alkoi ripuli,nyt jännittää että tarttuuko mullekin,minä kylläkin sairastin 3 viikkoa sitten jonkun näköisen vatsataudin kun paha olo alkoi päivällä 4 aikaan siitä sitten parin tunnin päästä seurasi noin 15min välein vesassa käyminen (ripuli) ja oli kyllä ihan pelkkää vettä vaan ja yöllä noin 2 aikaan oksensin kerran mutta paljon ja sitten kävinkin vain ripuloimassa sain nukutta oli hiukan lämpöä seuraavana päivänä ja sellanen hutera olo,kolmantena päivänä olin ihan kunnossa?että nyt mietityttää että onko minulla sitä vastustuskykyä tähän mieheni noroon kun se näyttää olevan todella todella ärhäkkä,pelottaa mennä yöksi töihin kun mies jää yksin kotiin ja tuo neste kun ei ole oikein imeytynyt ja pysynyt sisällä vaan hän oksentaa kaiken melkein heti kun suuhunsa jotain laittaa!?

        minulla alkoi eilen illalla yhtäkkiä mahakipu,sitten koko yö menikin pöntöllä ämpärin kanssa.kauhee olo oli lihakset oli kipeet ja vaikka vatsa oli jo tyhjä niin silti keho koitti oksentaa, oli kyllä kivuliasta kun vatsa kouristeli.nyt on jo vähän parempi olo ja oon saanut juotua mustikkakeittoa pienissä erissä ja hieman jaffaa..ei ole ainakaan vielä tullut ylös.yöllä tuli kaikki ylös mitä join.inhottavaa kun oli kauhea jano mutta mitään ei pysynyt sisällä.toivottavasti tää on nyt parantumassa,en oo vuosiin sairastanut tällä tavalla.


      • fsasafs
        lammassusi kirjoitti:

        minulla alkoi eilen illalla yhtäkkiä mahakipu,sitten koko yö menikin pöntöllä ämpärin kanssa.kauhee olo oli lihakset oli kipeet ja vaikka vatsa oli jo tyhjä niin silti keho koitti oksentaa, oli kyllä kivuliasta kun vatsa kouristeli.nyt on jo vähän parempi olo ja oon saanut juotua mustikkakeittoa pienissä erissä ja hieman jaffaa..ei ole ainakaan vielä tullut ylös.yöllä tuli kaikki ylös mitä join.inhottavaa kun oli kauhea jano mutta mitään ei pysynyt sisällä.toivottavasti tää on nyt parantumassa,en oo vuosiin sairastanut tällä tavalla.

        Vedin nestettä sisään, se oli ehkä hyvä ratkaisu koska 6-7 oksennuskerran jälkeen ei ollut enää vatsassa mitä oksentaa. Myös oksennusasento istumalla vessanpöntön päällä ei ollut hyvä, vasta viimeinen oksennus n. 6-7 desin vesi tankkauksella vaakaasennossa sai kaiken 2-3 vrk sitten syömän ruuan pois. vaikka ei sillä väliä mitä sieltä vatsasta tulee.
        Mulla oksentaminen alkoi 2 aikaan aamuyöstä ja loppui 12 aikaan päivällä, 12 kertaa oksensin ja 15 kertaa paskansin sitä vettä.
        Elämäni karmein tauti.
        Nyt taudin alkamisesta 36 tuntia ja vointi jo ihan ok.


      • ''''''''''''''''''''
        fsasafs kirjoitti:

        Vedin nestettä sisään, se oli ehkä hyvä ratkaisu koska 6-7 oksennuskerran jälkeen ei ollut enää vatsassa mitä oksentaa. Myös oksennusasento istumalla vessanpöntön päällä ei ollut hyvä, vasta viimeinen oksennus n. 6-7 desin vesi tankkauksella vaakaasennossa sai kaiken 2-3 vrk sitten syömän ruuan pois. vaikka ei sillä väliä mitä sieltä vatsasta tulee.
        Mulla oksentaminen alkoi 2 aikaan aamuyöstä ja loppui 12 aikaan päivällä, 12 kertaa oksensin ja 15 kertaa paskansin sitä vettä.
        Elämäni karmein tauti.
        Nyt taudin alkamisesta 36 tuntia ja vointi jo ihan ok.

        mulla oli ja noro. Oksensin 2 kertaa ja siinä se sit olikin. Tosin kuumeilua oli mutta liittyy flunssaan.


      • Tjaa-a..
        fsasafs kirjoitti:

        Vedin nestettä sisään, se oli ehkä hyvä ratkaisu koska 6-7 oksennuskerran jälkeen ei ollut enää vatsassa mitä oksentaa. Myös oksennusasento istumalla vessanpöntön päällä ei ollut hyvä, vasta viimeinen oksennus n. 6-7 desin vesi tankkauksella vaakaasennossa sai kaiken 2-3 vrk sitten syömän ruuan pois. vaikka ei sillä väliä mitä sieltä vatsasta tulee.
        Mulla oksentaminen alkoi 2 aikaan aamuyöstä ja loppui 12 aikaan päivällä, 12 kertaa oksensin ja 15 kertaa paskansin sitä vettä.
        Elämäni karmein tauti.
        Nyt taudin alkamisesta 36 tuntia ja vointi jo ihan ok.

        Joulukuun alusta asti ollut pahoinvointia, aamut pahimpia. Heti kun aamusta jotain syö niin tulee paha olo ja aina sillälailla kyökkää muttei ikinä tuu mitään ulos asti. Lääkäreillä rampattu ja kaikki mahdolliset verikokeet jne otettu. Nyt sitten lääkäri tokaisi että kaikkien kokeiden perusteella näyttäisi Norovirukselta. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ole ollut tuollaista rajua oksentelua tai ripulia, ei kumpaakaan ollenkaan. Sanoi että joillakin tämä tulee lievempänä, tämä kuitenkin jo kestänyt Joulukuun alusta eli en tiedä oikein uskoakko. Ranixalia, somaccia ja muita syöty närästysvaivoihin, tiedä sitte olisko tuo Noro mahdollinen, tosin kukaan perheestäkään ei ole sairastunut ja tätä ollut nyt jo lähes 2,5 kuukautta.


      • toiveikastyttö
        Tjaa-a.. kirjoitti:

        Joulukuun alusta asti ollut pahoinvointia, aamut pahimpia. Heti kun aamusta jotain syö niin tulee paha olo ja aina sillälailla kyökkää muttei ikinä tuu mitään ulos asti. Lääkäreillä rampattu ja kaikki mahdolliset verikokeet jne otettu. Nyt sitten lääkäri tokaisi että kaikkien kokeiden perusteella näyttäisi Norovirukselta. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ole ollut tuollaista rajua oksentelua tai ripulia, ei kumpaakaan ollenkaan. Sanoi että joillakin tämä tulee lievempänä, tämä kuitenkin jo kestänyt Joulukuun alusta eli en tiedä oikein uskoakko. Ranixalia, somaccia ja muita syöty närästysvaivoihin, tiedä sitte olisko tuo Noro mahdollinen, tosin kukaan perheestäkään ei ole sairastunut ja tätä ollut nyt jo lähes 2,5 kuukautta.

        Sisko sairasteli myös mahdollisen noroviruksen, ma aamulla alkoi lentää laatta , mutta vain kolme kertaa koko päivän aikana. Lämpöäkin oli jonkin verran. Itse olin sen verran paikalla kun ei oikeen lastenhoitoon ollut voimia hänellä. Yritin kyllä itseäni desinfioida välttyäkseni, mutta tiistaista asti olen potenut huonoa oloa. Etoo kovasti välillä, mutta oksennusta ei tule. Tänää sitten tuli hieman ripulia joka ihme kyllä helpotti myös oksetusoloon. Tosiaan toivon että selviän tästä lievemmällä versiolla. Auttaakohan tätä mikään ehkäisemään, vielä kun se on mahdollista? Vai onko mahdollista se, että minulla on tauti päällä mutta pääsen siitä vain tällä pienellä ripulilla....?
        Tätä on nyt ympäri suomea kavereilla ja tutilla ollut, että voisimpa melkeen sanoa että harvempi tältä välttyy jos ihmisten ilmoilla liikkuu....


      • parantunut?
        toiveikastyttö kirjoitti:

        Sisko sairasteli myös mahdollisen noroviruksen, ma aamulla alkoi lentää laatta , mutta vain kolme kertaa koko päivän aikana. Lämpöäkin oli jonkin verran. Itse olin sen verran paikalla kun ei oikeen lastenhoitoon ollut voimia hänellä. Yritin kyllä itseäni desinfioida välttyäkseni, mutta tiistaista asti olen potenut huonoa oloa. Etoo kovasti välillä, mutta oksennusta ei tule. Tänää sitten tuli hieman ripulia joka ihme kyllä helpotti myös oksetusoloon. Tosiaan toivon että selviän tästä lievemmällä versiolla. Auttaakohan tätä mikään ehkäisemään, vielä kun se on mahdollista? Vai onko mahdollista se, että minulla on tauti päällä mutta pääsen siitä vain tällä pienellä ripulilla....?
        Tätä on nyt ympäri suomea kavereilla ja tutilla ollut, että voisimpa melkeen sanoa että harvempi tältä välttyy jos ihmisten ilmoilla liikkuu....

        Noroon ei saisi ottaa ainakaan yrjöilyä / vatsan toimintaa hillitseviä aineita (esim. hiilitabletit) sillä tässä tapauksessa virus on saatava ulos kehosta niin pian kuin mahdollista. Senpä takia antakaa tulla kaiken ulos, vaikka tuntuu hirveältä, mutta pian helpottaa.. ei kannata yrittää pidätellä. Itkua on väännetty itsekin eilinen päivä, mutta nyt jo alkaa elämä voittaa! Tsemppiä kaikille noroutuneille!!


      • yökukku
        parantunut? kirjoitti:

        Noroon ei saisi ottaa ainakaan yrjöilyä / vatsan toimintaa hillitseviä aineita (esim. hiilitabletit) sillä tässä tapauksessa virus on saatava ulos kehosta niin pian kuin mahdollista. Senpä takia antakaa tulla kaiken ulos, vaikka tuntuu hirveältä, mutta pian helpottaa.. ei kannata yrittää pidätellä. Itkua on väännetty itsekin eilinen päivä, mutta nyt jo alkaa elämä voittaa! Tsemppiä kaikille noroutuneille!!

        Itse otin hiilitabletin toisena sairaspäivänä ja tuntui, että vatsan kipristely jonkun verran hellitti, kunnes kaikki tuli ulos taas oksennuksen myötä. Odotin puolivuorokautta ennenkuin uskalsin ottaa uuden hiilitabletin. Ei ainakaan ripulia enää. Vatsa turvoksissa joka tapauksessa. Ja kyllä, ensimmäinen päivä oksentaessa ja sairastaessa oli inhaa. Onneksi sain nukuttua.
        Nyt kolmantena sairastamispäivänä teki jo mieli syödäkin jotain "ruokaa". Lihaperunasoselaatikkoa vähäsen paahtoleipä ilman rasvaa teki kauppansa.
        Urhokkaana ajattelin vähän jaloitella ulkona ja lähdin kävellen kauppareissulle ostamaan lisää jaffaa ja vissyä. Kotiin tullessa kylmä hiki ja lähinpään tuoliin istumaan kun rupesi pyörryttämään ja tuli tosi huono olo. On aika ärhäkkä tauti, vaikka se rajuin vaihe on mulla ohi.
        Otetaan siis iisisti tämän noroviruksen/taudin kanssa. Voimat ei näköjään palaudu niin nopeasti kuin luulisi. On semmonen olo kuin vaeltaisi jossain hidastetussa filmissä ja päähän koskee enemmän tai vähemmän. Vieläkin nipristelee ylävatsassa ja kuvottaa lievästi. Levätä tarttee muutaman tunnin välein.
        Huom. kylmä mustikkasoppa, yosatuotteet, kaurajuoma ja vissy jaffa on olleet mun vakioeväät.
        Tässähän tämä mun hiihtoloma sitten sujunut ;). Yötä vasten tässä sairaskertomusta tilittäen. Meni niin penkin alle toi suomen lätkämatsikin. Mutta onneksi on hyviä dvd-leffoja. Ja paistaa se aurinko huomennakin.


      • leksajoksa
        parantunut? kirjoitti:

        Noroon ei saisi ottaa ainakaan yrjöilyä / vatsan toimintaa hillitseviä aineita (esim. hiilitabletit) sillä tässä tapauksessa virus on saatava ulos kehosta niin pian kuin mahdollista. Senpä takia antakaa tulla kaiken ulos, vaikka tuntuu hirveältä, mutta pian helpottaa.. ei kannata yrittää pidätellä. Itkua on väännetty itsekin eilinen päivä, mutta nyt jo alkaa elämä voittaa! Tsemppiä kaikille noroutuneille!!

        Noroon voi ottaa pahoinvointia ja ripulia hillitsevää lääkettä, esim Primperan tai Imodium. Nämä "oksentaminen ja pitkin seiniä paskominen puhdistaa" myytit ovat peräisin vanhoilta mummoilta. Virus ei lähde ripuloimalla ja oksentamalla! Jos joudutte tippaan sairaalaan noron takia, teihin piikitetään pahoinvointia estävää lääkettä.


      • Lissukka77
        leksajoksa kirjoitti:

        Noroon voi ottaa pahoinvointia ja ripulia hillitsevää lääkettä, esim Primperan tai Imodium. Nämä "oksentaminen ja pitkin seiniä paskominen puhdistaa" myytit ovat peräisin vanhoilta mummoilta. Virus ei lähde ripuloimalla ja oksentamalla! Jos joudutte tippaan sairaalaan noron takia, teihin piikitetään pahoinvointia estävää lääkettä.

        Tietääks joku voiko Noro iskeä hetipian sairastumisen jälkeen uudestaan? Mulla oli kk sitten ilmeisesti Noro ilman oksentelua, mutta rajuilla nivelkivuilla ja vesiripulilla ja kolmen viikon päästä sama taas toistui. Nyt siitä on yli viikko ja vatsa edelleen sekaisin. Miten kauan tommonen oikein voi elimistössä viihtyä?
        Tsemppii kaikille "uhreille"!


      • _hoitsu_
        Lissukka77 kirjoitti:

        Tietääks joku voiko Noro iskeä hetipian sairastumisen jälkeen uudestaan? Mulla oli kk sitten ilmeisesti Noro ilman oksentelua, mutta rajuilla nivelkivuilla ja vesiripulilla ja kolmen viikon päästä sama taas toistui. Nyt siitä on yli viikko ja vatsa edelleen sekaisin. Miten kauan tommonen oikein voi elimistössä viihtyä?
        Tsemppii kaikille "uhreille"!

        Noro ei ole ainoa vatsataudin aiheuttaja, joten kyseessä on todennäköisesti sinulla kaksi eri virusta ja huonoa tuuria...

        Koittakaa nyt hyvät ihmiset malttaa sairastaa se Noro kunnolla kotona! Eli kun oireet alkaa, linnoittaudutaan kotiin eikä lähdetä esim. käymään kaupassa! Ja kotona pitää sitten olla vielä ainakin vuorokausi oireiden loputtua. Noro tarttuu erittäin herkästi pisara- ja kaosketustartuntana (myös pinnoilta). Ja pelkkä käsien desinfioiminen ei tapa virusta, vaan vaatii myös kunnon saippuapesun.


    • _hoitsu_

      Tässä vielä asiallista tietoa Norosta, niin ei tarvitse arvailla.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00738

      Usemmankin eri lääkärin olen kuullut kehottavan välttämään vatsataudissa Imodiumia ja hiiltä. Primperania (=pahoivointilääkettä) kyllä annetaan sairaalassakin yleisesti.
      Pientä kuumettakaan ei nykyään suositella laskemaan lääkkeillä. Hoitosuositusten raja on nykyään 38,5 astetta, jonka jälkeen annetaan kuumetta alentavaa lääkitystä. Ja kun vatsataudista on kyse, kannattaa tietysti ottaa niitä vatsaystävällisempiä lääkkeitä. Eli jätetään ne Buranat kaappiin ja otetaan mieluummin parasetamolia (Panadol tms.).

    • pipuli

      Juu, iski maanantaina 1.3 ko viruksen tapainen alko vaan yht äkkiä myllertää, no ku npäivä oli jo yli kolme sai lähteä töistä, jo luulin ett ykä lentää työmaan pihamaalle, mut ei vielä vartin ajo matkan päästä oli pakko bussi pysäkille pysähtyä heittämään laattaa ja kunnolla,
      sitten vielä vartti himaan taistellen, no eiku housut kinttuun ja ripuloimaan melko ohutta kakkulia ja samaLLA YRJÖT LAVUAARIIN HYVÄ KUN EHDIN.
      Sen jälkeen ei ykää oo tullut ne maanantain ruokalistat tuli, muija toi jaffaa ja banaaneja, vanhaan myyttiin, söin imodiumia onko asiallista sekään en tiä, mut paskatautia ja kouristusta oli koko yö,
      no muija laittoi ystävällisesti aamulla perä huuhteluni jälkeen pyllynreikään AC3 peräpukama lääkettä, pikkuusen kuumetta 37,2 celsiusta oli. Ja vitunmoonen hiki, vetämätön olo tosiaan, tiistaiillalla kun tuli syötyä kiinteätä ja pinaattikeittoa munilla, niin taas paska alko tulla vetenä kouristuksien kera,
      mut ti/ke välinen yö tuli nukuttua hyvin, nyy kakka on kovettunu vähäsen mut pirun vaaleata se on luonnottoman kalpiaa, vähän kouristelee kyllä ja kuulemma ei saakaan imodiumia syyä, kuka tietää, pitäs huomenna duuniin vaik pomo sano et sota ei yht mies kaipaa. Onko tämä NOROA?

      • helekkari

        kuulostaa norolta. älkää nyt helvetissä lähtekö töihin jotka olette juuri sairastaneet. tartutatte tautia eteenpäin niin paljon.


      • _hoitsu_
        helekkari kirjoitti:

        kuulostaa norolta. älkää nyt helvetissä lähtekö töihin jotka olette juuri sairastaneet. tartutatte tautia eteenpäin niin paljon.

        Joo, siis todellakin muistakaa pitää niitä oireettomia päiviä ainakin yksi, mielellään kaksi, ennen töihinpaluuta.
        Ja oireiden alkaessa ei myöskään rynnätä heti sinne paikalliseen terveyskeskukseen päivystyksestä puhumattakaan! Jos tarvitsee sairaslomatodistusta tai reseptiä (mikään ei kyllä oikeasti Noroon auta), niin sitten ainakin ensimmäisenä puhelimitse yhteys! Nyt on jo henkilökuntaakin kaatunut niin paljon taudin kouriin, että joissain paikoissa alkaa potilaiden hoito jo todella vaarantua. Haluatteko vaarantaa lähimmäisen hengen päästäksenne turhaan lääkärillä käymään? Odotushuone on myön maanmainio paikka levittää tautia...


      • teqt
        _hoitsu_ kirjoitti:

        Joo, siis todellakin muistakaa pitää niitä oireettomia päiviä ainakin yksi, mielellään kaksi, ennen töihinpaluuta.
        Ja oireiden alkaessa ei myöskään rynnätä heti sinne paikalliseen terveyskeskukseen päivystyksestä puhumattakaan! Jos tarvitsee sairaslomatodistusta tai reseptiä (mikään ei kyllä oikeasti Noroon auta), niin sitten ainakin ensimmäisenä puhelimitse yhteys! Nyt on jo henkilökuntaakin kaatunut niin paljon taudin kouriin, että joissain paikoissa alkaa potilaiden hoito jo todella vaarantua. Haluatteko vaarantaa lähimmäisen hengen päästäksenne turhaan lääkärillä käymään? Odotushuone on myön maanmainio paikka levittää tautia...

        kyllä olen maha turvoksisssa, perkeleellinen olo. pakko mennä lekuriin kohta. Neljäs päivä rajuna menossa...........


      • Klip
        teqt kirjoitti:

        kyllä olen maha turvoksisssa, perkeleellinen olo. pakko mennä lekuriin kohta. Neljäs päivä rajuna menossa...........

        Norovirus iski minullekin, noin kahden aikaan ke-to -yönä. Oksentelua ja ripulointia koko yö, aamulla olin niin heikossa kunnossa että pyörryin vessasta tullessani, löin pään lattiaan ja hampaat tuli huulesta läpi. No,äkkiä sokerimehua juomaan ja sänkyyn, söin pelkkää suolaa ja vettä, mutta kohta nekin tuli taas ulos.
        Menetin tajuntani vielä toistamiseen aamulla, jolloin vapisin kuulemma kuin horkassa silmät tyhjyyttään loistaen! Eli ei mikään leikin asia.. jos vähänkään mustuu silmissä niin lattialle vaan, ei kannata lähteä hortoilemaan kohti sänkyä. Pää on nyt kolmantena päivänä melko kipeä ja kuume jatkuu n. 38 asteessa. Saattoi tulla myös aivotärähdys kaatuessani, joten päänsärky voi selittyä myös sillä. Ruokailua haittaa tuo kipeä huuli, ei saa mitään oikein pureskeltua..pillillä juon mitä pystyn ja esim. paloitellut päärynät menee. Imodiumia ja Osmosalia käytin lääkkeinä, suosittelen niitä.


      • Kaksio
        Klip kirjoitti:

        Norovirus iski minullekin, noin kahden aikaan ke-to -yönä. Oksentelua ja ripulointia koko yö, aamulla olin niin heikossa kunnossa että pyörryin vessasta tullessani, löin pään lattiaan ja hampaat tuli huulesta läpi. No,äkkiä sokerimehua juomaan ja sänkyyn, söin pelkkää suolaa ja vettä, mutta kohta nekin tuli taas ulos.
        Menetin tajuntani vielä toistamiseen aamulla, jolloin vapisin kuulemma kuin horkassa silmät tyhjyyttään loistaen! Eli ei mikään leikin asia.. jos vähänkään mustuu silmissä niin lattialle vaan, ei kannata lähteä hortoilemaan kohti sänkyä. Pää on nyt kolmantena päivänä melko kipeä ja kuume jatkuu n. 38 asteessa. Saattoi tulla myös aivotärähdys kaatuessani, joten päänsärky voi selittyä myös sillä. Ruokailua haittaa tuo kipeä huuli, ei saa mitään oikein pureskeltua..pillillä juon mitä pystyn ja esim. paloitellut päärynät menee. Imodiumia ja Osmosalia käytin lääkkeinä, suosittelen niitä.

        Vaikuttaa kyllä samalta taudilta. Viime perjantaina menin uhmakkaasti töihin, vaikka olo oli ollut outo jo jonkun aikaa, edellisen päivänkin. Ruokahalu oli poissa kokonaan. Perjantain olo oli huono, kaikki lihakset kipeänä ja tuntui, ettei meinannut pysyä valveilla millään. Lauantaina sama peli jatkui, mutta tuolloin oli jo kuumetta lähes 38 astetta, sunnuntaina vain väsytti ja vatsassa tuntui oudolta. Maanantaina taas töihin, olo hieman parempi, vaikka yökötti, eikä mikään maistunut vieläkään, tiistaina taas töihin, jolloin alkoi kamala murmuttaminen vatsassa, kokoajan piti hypätä pöntöllä ja äklötti. Koko päivän sama homma, pöntöllä juoksin koko yön, tuli kamalalla paineella pelkkää ruskeaa vettä.

        Tulisi juoda paljon, mutta kun vesikin oksettaa. Ruokahalu on tosin hieman palautunut, mutta lieneekö uskaltaa syödä..

        Lääkäriin olisi päästävä, mutta milläpä sinne pääset, kun arvauskeskuksissa annetaan ne muutamat akuuttiajat pois heti, ellet itse sinne ole jonottamassa puhelin kourassa kymmentäminuuttia ennen puhelinajan alkamista, huoh.

        Jaksamisia kaikille noroa poteville.


      • uugiii
        Kaksio kirjoitti:

        Vaikuttaa kyllä samalta taudilta. Viime perjantaina menin uhmakkaasti töihin, vaikka olo oli ollut outo jo jonkun aikaa, edellisen päivänkin. Ruokahalu oli poissa kokonaan. Perjantain olo oli huono, kaikki lihakset kipeänä ja tuntui, ettei meinannut pysyä valveilla millään. Lauantaina sama peli jatkui, mutta tuolloin oli jo kuumetta lähes 38 astetta, sunnuntaina vain väsytti ja vatsassa tuntui oudolta. Maanantaina taas töihin, olo hieman parempi, vaikka yökötti, eikä mikään maistunut vieläkään, tiistaina taas töihin, jolloin alkoi kamala murmuttaminen vatsassa, kokoajan piti hypätä pöntöllä ja äklötti. Koko päivän sama homma, pöntöllä juoksin koko yön, tuli kamalalla paineella pelkkää ruskeaa vettä.

        Tulisi juoda paljon, mutta kun vesikin oksettaa. Ruokahalu on tosin hieman palautunut, mutta lieneekö uskaltaa syödä..

        Lääkäriin olisi päästävä, mutta milläpä sinne pääset, kun arvauskeskuksissa annetaan ne muutamat akuuttiajat pois heti, ellet itse sinne ole jonottamassa puhelin kourassa kymmentäminuuttia ennen puhelinajan alkamista, huoh.

        Jaksamisia kaikille noroa poteville.

        Meillä 4 henkinen perhe . Nuorin 3v alko oksentaa ja ripuloida kovan kuumeenkera 06.03 aamulla sitä kesti sunnuntai iltaan ja tyttö oli todella väsy ja huonossa kunnossa vaikka hän joi Osmosaalia ja muita juomia . Pojalla ja emännällä alko maanantai aamulla saman laisesti tavaraa lentää kaaressa joka suuntaan ja kova kuume ! Mulla alko tiistai illalla kovat vatsakivut maha kupli kun jokin pontikkatehdas ! Se kesti pari päivää ! Mutta sain sen takaisin 16.03 samalla tavalla vatsaa koski ja kupli mutta ei ollut kuumetta ja vieläkin 18.03 hiukan vatsa sekaisin ja pieni myllerrys käy !

        HUH HUH On se aika PASKA tauti !!


      • Viruksen sairastanut
        uugiii kirjoitti:

        Meillä 4 henkinen perhe . Nuorin 3v alko oksentaa ja ripuloida kovan kuumeenkera 06.03 aamulla sitä kesti sunnuntai iltaan ja tyttö oli todella väsy ja huonossa kunnossa vaikka hän joi Osmosaalia ja muita juomia . Pojalla ja emännällä alko maanantai aamulla saman laisesti tavaraa lentää kaaressa joka suuntaan ja kova kuume ! Mulla alko tiistai illalla kovat vatsakivut maha kupli kun jokin pontikkatehdas ! Se kesti pari päivää ! Mutta sain sen takaisin 16.03 samalla tavalla vatsaa koski ja kupli mutta ei ollut kuumetta ja vieläkin 18.03 hiukan vatsa sekaisin ja pieni myllerrys käy !

        HUH HUH On se aika PASKA tauti !!

        Saippuaa ja vettä käsienpesuun, desinfiointiaineet pinnoille ja käsidesi täydentämään hygieniaa, niin Noron saa jotenkin talttumaan, eikä tartuta niin helposti muita. Neljä päivää siinä meni vuosi sitten kaikkiaan. Ensin 2 päivää pytyllä ja toiset 2 päivää toipuessa kuumeesta ja heikotuksesta. Nythän se taas riehuu. Täytyy varmaan kulkea hanskat kädessä ja varoa koskettelemasta paljain käsin ovenkahvoja. Mistähän tuokin virus aina tulee. Eipä tuollaisia Noroja ennen ollut epidemiana.


    • Mikaå

      Sairastin Noroa alkuviikosta, ja hämmennystä aiheutti tuo ripuli, joka oli ihan veren värjäämää? Normaalia? :D

      • noron kokenut

        Mene lääkäriin,veri ulosteessa on huono juttu!
        Desinfioimisaineet ei muuten tehoa noroon,vain saippualla huolellinen pesu ja käsien kuivaus.Kloori on tehokas siivouksessa.Tauti itää 12-24 h ja sairastuttuasi olet tartuntavaarallinen muille vielä 2-3 viikkoa.Pirullinen,todella karmea kokemus.


      • _hoitsu_

        Jos veri on kirkasta eikä sitä tule mitenkään valtavia määriä, on kyseessä todennäköisesti peräpukamista tuleva vuoto. Pukamathan on todella yleisiä, mutta ne ei monillakaan oireile kuin poikkeustilanteissa, kuten ripulissa. Jos taas uloste on mustaa (veri tule ylempää), on kyseessä paljon vakavampi asia.


      • SoppaNatsi
        _hoitsu_ kirjoitti:

        Jos veri on kirkasta eikä sitä tule mitenkään valtavia määriä, on kyseessä todennäköisesti peräpukamista tuleva vuoto. Pukamathan on todella yleisiä, mutta ne ei monillakaan oireile kuin poikkeustilanteissa, kuten ripulissa. Jos taas uloste on mustaa (veri tule ylempää), on kyseessä paljon vakavampi asia.

        Taas puhutaan ummet ja lammet siitä miten noro aiheuttaa valtavaa yrjöämistä ja ripulointia. Kyseinen tauti kun voipi mennä joillain ihmisillä ihan parin päivän vatsaväänteillä.


      • Hyiyök
        SoppaNatsi kirjoitti:

        Taas puhutaan ummet ja lammet siitä miten noro aiheuttaa valtavaa yrjöämistä ja ripulointia. Kyseinen tauti kun voipi mennä joillain ihmisillä ihan parin päivän vatsaväänteillä.

        Paitsi että ei se kaikki vatsatauti ole noroa kun niitä on monia muitakin.


      • karkkipusssi
        Hyiyök kirjoitti:

        Paitsi että ei se kaikki vatsatauti ole noroa kun niitä on monia muitakin.

        jos syö maitohappobakteereita päivittäin esim. gefilus maxia, onko näillä vaikutusta mahdollisen noro viruksen kestoon/oireiden voimakkuuteen? Ite syön noita herkän vatsan takia, mutta oon myös kuullu että niiden voimalla jotkut lapsiperheet on selvinny norosta pelkällä kuumeella?


    • gog

      vain oman toimivan immuunipuolustuksen tuottamat vasta-aineet! Lukekaas noita haistahome sivujen tekstejä.

      ...jatkuu
      ""Lääketehtaiden pahaksi onneksi näiden po bakteereiden paras saantilähde on lehmän käsittelemätön raakamaito, jolloin maito sisältää po bakteereita vapaana rasvaan sitoutumattomana ja rasvaan sitoutuneena. Rasvaan sitoutumattomat bakteerit kuolevat silloin, kun maito pastöroidaan meijerillä(=välttämätön kaupallisessa maidon käsittelyssä!), jonka jälkeen po mh-bakteerit jäävät rasvaan sitoutuneena. Kun maidossa oleva rasva pilkotaan (=homogenointi meijerillä) mh-bakteereita ei rasva enää suojaa, jolloin maitohappobakteerit kuolevat kuumennettaessa yli 50 C-asteen ja viimeistään mahahappojen vaikutuksesta, jolloin ohutsuoleen päätyy ainoastaan kuolleita mh-bakteereita joista ei kuolleina ole hyötyä, mutta ei haittaakaan. Ainoastaan elävistä mh-bakteereista on hyötyä!

      Lääketehtaiden tutkijat tajusivat bisneksiä uhkaavan vaaran, joten he lähtivät kehittämään synteettisiä vasta-aine'rokotteita tauteja vastaan, mutta he eivät missään vaiheessa kerro, että ainoastaan(!) oman toimivan immuunipuolustusjärjestelmän tuottamat vasta-aineet tehoavat viruksiin ja parhaiten potilaalle vaaraa aiheuttamatta immuunipuutostauteihin mm Alzheimer, HIV, jne.""
      jatkuu...

      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Blogi.html

    • 1+2+3

      Pienemmällä muksulla tuli sunnuntai-aamuna pieniä pulautuksia, mutta oli ihan reipas joten vein sen päiväkotiin maanantaina. Soittivat sieltä puolenpäivän aikaan, että on sonnassa niskaan asti että voisko hakea sen pois päiväkodista. Hain ja vaimo jäi kotiin hoitelemaan niitä tiistaiksi. Olin ihan normaalisti töissä eikä tuntunut mitään. Juoksin töistä kotiin tiistai-iltasella ja ihmettelin, että miksi maha on ihan killillään vaikka syömisestä on jo ainakin 6h. Kotiin kun pääsin, niin heti iski armoton ripuli. Vanhempi lapsi oksenti nukkuessaan selällä ja putsailtiin siltä silmät ja laitettiin nukkumaan uudestaan. Oksentelu jatkui ja lopulta minäkin 6h ripuloimisen jälkeen pääsin 3:n aikaan yöllä puhumaan isoon luuriin. Laattaa tuli ehkä tunnin ajan ja sitten pääsin nukkumaan. Tänään keskiviikkona olo on ollut niin perkeleen huonovointinen koko ajan. Lähinnä joka paikkaa särkee ja väsyttää. Ruoka alkaa jo jotenkin pysymään sisällä. Eiköhän se tästä. Perjantaina töihin.

      • tautitantereelta

        Hoitopaikasssa sairastuttiin ensin, sitten lapsi, varahoitajiin tarttui ja vanhempiin. Ite viimeisenä eli kaksi päivää tartunnasta joka tuli lapselta. Suunnilleen sama kuvio toistunut kaikilla tässä taudissa; alkaa erilaisina mahaoireina, useimmilla tosi rajuna oksentamisena joka kestää alle vuorokauden. Sitten iskee ripuli, säryt ja lämpö tai kuume joka voi olla hyvinkin 38 paikkeilla. Munuaisia ja paikkoja, jopa niveliä tuntuu särkevän tosissaan, joillakin päätä. Heikotusta ja huimausta ym. syömättömyyden johdosta. Kun alkaa paranemaan, joillekin tulee tässä vaiheessa uusi takapakki, esimerkiksi ripuli voi jatkua uudestaan kun syö. Syöminen pitää aloittaa varovasti. Flunssan oireita voi esiintyä, limaneritystä ja nuhaa, lämpöilyä. Muka tyypillinen norovirus??? Puhun oireistosta jotka tarttuneet yhdestä ihmisestä yli kymmeneen viikossa tosi nopeasti ja jatkaa tarttumista ihmisestä toiseen samalla kaavalla. Mahdotonta estää vaikka perushygienia, käsien pesu ja pintojen jatkuva puhdistus kuuluukin asiaan.

        Tämä tautimuoto tänä keväänä on erittäin tarttuva ja kestää pitkään parantua ainakin meillä kaikilla tauti on kestänyt 3-7 päivää. Lapsi on edelleen kuumeinen ja ripulissa mutta muuten melko kunnossa on ja pärjää kotihoidossa Osmosalilla ja maitohappobakteereilla.


      • _hoitsu_
        tautitantereelta kirjoitti:

        Hoitopaikasssa sairastuttiin ensin, sitten lapsi, varahoitajiin tarttui ja vanhempiin. Ite viimeisenä eli kaksi päivää tartunnasta joka tuli lapselta. Suunnilleen sama kuvio toistunut kaikilla tässä taudissa; alkaa erilaisina mahaoireina, useimmilla tosi rajuna oksentamisena joka kestää alle vuorokauden. Sitten iskee ripuli, säryt ja lämpö tai kuume joka voi olla hyvinkin 38 paikkeilla. Munuaisia ja paikkoja, jopa niveliä tuntuu särkevän tosissaan, joillakin päätä. Heikotusta ja huimausta ym. syömättömyyden johdosta. Kun alkaa paranemaan, joillekin tulee tässä vaiheessa uusi takapakki, esimerkiksi ripuli voi jatkua uudestaan kun syö. Syöminen pitää aloittaa varovasti. Flunssan oireita voi esiintyä, limaneritystä ja nuhaa, lämpöilyä. Muka tyypillinen norovirus??? Puhun oireistosta jotka tarttuneet yhdestä ihmisestä yli kymmeneen viikossa tosi nopeasti ja jatkaa tarttumista ihmisestä toiseen samalla kaavalla. Mahdotonta estää vaikka perushygienia, käsien pesu ja pintojen jatkuva puhdistus kuuluukin asiaan.

        Tämä tautimuoto tänä keväänä on erittäin tarttuva ja kestää pitkään parantua ainakin meillä kaikilla tauti on kestänyt 3-7 päivää. Lapsi on edelleen kuumeinen ja ripulissa mutta muuten melko kunnossa on ja pärjää kotihoidossa Osmosalilla ja maitohappobakteereilla.

        Voi kun nyt vaan kaikki ymmärtäisi sen, että heti oireiden alettua kotiin ja siellä sitten kanssa pysytään! Sairastetaan rauhassa ja pysytään poissa töistä/koulusta/tarhasta vielä se pari oireetontakin päivää. JA vähäoireisenakin pitää jäädä kotiin, jos tietää saaneensa Noro-tartunnan. Vain sillä tavalla taudin leviämisen saa estettyä. Eikä myöskään rynnätä sinne päivystykseen tartuttamaan muita sekä hoitohenkilökuntaa! Jos on lääkärille asiaa, niin luuri vaan käteen. Puhelimen välityksellä se ei sentään leviä...


      • Jonnnsskku
        _hoitsu_ kirjoitti:

        Voi kun nyt vaan kaikki ymmärtäisi sen, että heti oireiden alettua kotiin ja siellä sitten kanssa pysytään! Sairastetaan rauhassa ja pysytään poissa töistä/koulusta/tarhasta vielä se pari oireetontakin päivää. JA vähäoireisenakin pitää jäädä kotiin, jos tietää saaneensa Noro-tartunnan. Vain sillä tavalla taudin leviämisen saa estettyä. Eikä myöskään rynnätä sinne päivystykseen tartuttamaan muita sekä hoitohenkilökuntaa! Jos on lääkärille asiaa, niin luuri vaan käteen. Puhelimen välityksellä se ei sentään leviä...

        Mulla on joka ikinen yrjötauti (norokin taisi kerran olla) on mennyt ohi pienellä ripulilla ja vähäisellä oksentamisella!! Inhottavia nuo on, mutta ihmettelen miksi ne eivät minulle tule niin rajuina. Viimeksi tauti meni vatsakivulla ja ripulilla. Sitä edellinen meni sillä että kerran yökkäsin ja sitten olo oli parempi! Hassu juttu!


    • Tod. sairas

      Mikäli saat vatsataudin, noron tai muun selleisen, niin muista juoda tarpeeksi vaikka kivennäisvettä.
      Tämä estää tai ainakin helpottaa lihassärkyjä.
      Ite olen sellainen tapaus joka ei voi ollenkaan oksentaa, joten nesteytys jäi niukaksi ja kaiken lisäksi kuumeisena vain nukkun. Sain kamalan lihassäryn
      ja kävelin yhden vrk:n kun ei pystynny istua, ei maata lihassärkyjen takia. Särkylääkkeet autoivat hetkellisesti, Sen jälkeen kun pystyi juoda, niin säryt rupes helpottaan ja nyt pärjää kohta ilman särky-
      lääkkeitä, Tauti kestänyt viikon.

    • Tartuttaja?????????

      3 vrk:n jälkeen oli pakko mennä terv.keskukseen, kun piti saada työnantajalle todistus poissaolosta.
      Pohjanmaalla ei saanut todistusta puh.soitolla. Lomaa tai palkatonta ei kannattannu sairastamiseen
      käyttää.

    • alduli

      Tauti alkaa mahan vellomisella, oksentelua ja ripulointia. Kovaa särkyä jäsenissä, minulla varsinkin särki selkää, mahaa, päätä yms..Tauti kestänyt 7 päivää. Lämpöä oli 37-37.7 välillä. Meillä koko nelihenkinen perhe kävi taudin läpi, 2-5 päivän välein joku sairastui. Onneksi ei ollut samaan aikaan. Kamalin tauti mitä olemme kokeneet, aikuisilla varsinkin. Tuntui että tautiin kuolee..

      Sairastimme noroviruksen ensimmäisen kerran 2008 helmikuussa. 2 vuotta kesti immuniteettia. 2008 meillä kävi vieraita 2 viikon kuluttua siitä kun olimme kaikki parantuneet. Desinfioin joka paikan ja silti tauti tarttui.

      • Pääsiäissairas

        Lomaa tämä ja ensi viikko ja sopivasti sitten sairastuin :(. Olin Tukholman risteilyllä Silja Serenadella ti-to ja kotiuduin torstaina puolen päivän jälkeen. Ei mitään oireita, vähän maha löysällä, mut tavallista mulle ja olinhan syönyt vähän miten sattuu reissulla. Tein ruokaa, kävin saunassa, en ehtinyt vielä syödä, otin eka yhden siiderin saunan jälkeen. Tökki tavallista enemmän ja kun maha meni ykskaks ihan kuralle, jäi siideri juomatta. Mahassa kiersi ja kouristeli ja ilta vietettiinkin sitten pöntön eikä tv:n äärellä... Vuoroin oksensin ja paskansin, ja välillä molempia yhtäaikaa. Silmät ja nenä vuoti vettä, tuntui että kuolema tulee (no, vähän liioittelen, mut en muista milloin olisin oksentanut niin voimallisesti ja usein). Välillä yritin vähän olla pitkälläni ja juoda vähän vettä, mutta oksentamiskohtauksia riitti aamuyön puolelle. Joskus kolmen jälkeen aamulla heräsin siihen ihanaan tunteeseen, ettei mahassa tuntunut kipua ja olo oli melko ok. Vähän vielä kouristeli sen jälkeenkin ja vieläkään ei pieraista uskalla ;) muuta kuin pöntöllä. Yöllä olin kalpea kuin kuolema, nyt jo väriä naamassa. Liekö sitten innostuin syömään liikaa liian pian, kun olen syönyt vähän jauhelihakeittoa, banaanin, teetä, leipää, juustoa, suolakurkkua. Ja uhkarohkeasti jopa yhden kinderin, näin pääsiäinen kun on... Olo kohtuullinen, mut kohta taas vessa kutsuu, siihen malliin kevyesti yököttää ja kurakakkaa taas tiedossa, luulen. Ristiselkä on kipee, mut se kipeytyy mulla muutenkin kun pitkään nukun. Kuumetta ei ole ollut, vähän nuhanpoikasta kylläkin. Laivalta ihan varmasti sain tän, mut onko tää noroa vai kenties ruokamyrkytys, kun söin laivalla fetasalaatin toissa iltana. Laiva täynnä porukkaa, miten lie hygienian laita kun kiireessä laittavat sapuskaa... Toivottavasti huomenna terve, vähän nää kertomukset taudin paluusta jännittää. Ja pännii, kun lomalla sairastuin, kun muutenkin oon ollut niin vähän pois töistä sairastamisen takia. Olis nyt tämän joutanut työaikana potea, mut meneehän se näinkin.


      • Lily35

        olen sairastanut myös minä, ja nyt se on puolisolla, joka ei yleensä kovin helposti mahatautia saa. Tässä puolison versiossa ei oksenneta ollenkaan, vaan mahaa kramppaa ja vääntää aivan kauheasti. Tätä on nyt kestänyt kohta 4 päivää ja alkaa tuntumaan ettei se lopu ollenkaan. Oksentaminen voisi helpottaa oloa, mutta kun ei okseta. Välillä on parempia hetkiä ja välillä huonompia. Eilen saatu litalgin-piikki auttoi kipuun, mutta tabletista ei ole enää ollut apua. Maitohappobakteereita hän on ottanut ja Gefilus-mehua ja mustikkakeittoa... Syönnin jälkeen maha tulee aina kipeämmäksi. On vaan sen puoleen pirullista, kun on maatalousyrittäjä, niin työt on käytävä aamuin illoin tekemässä, minäkään kun en traktorilla ajamista niin hyvin hallitse. Onneksi ei sentään ole lypsyhommia... Että saisi tosiaan jo loppua, vai kestääköhän tätä nyt sitten sen 2 viikkoa!?


      • radisti2
        Lily35 kirjoitti:

        olen sairastanut myös minä, ja nyt se on puolisolla, joka ei yleensä kovin helposti mahatautia saa. Tässä puolison versiossa ei oksenneta ollenkaan, vaan mahaa kramppaa ja vääntää aivan kauheasti. Tätä on nyt kestänyt kohta 4 päivää ja alkaa tuntumaan ettei se lopu ollenkaan. Oksentaminen voisi helpottaa oloa, mutta kun ei okseta. Välillä on parempia hetkiä ja välillä huonompia. Eilen saatu litalgin-piikki auttoi kipuun, mutta tabletista ei ole enää ollut apua. Maitohappobakteereita hän on ottanut ja Gefilus-mehua ja mustikkakeittoa... Syönnin jälkeen maha tulee aina kipeämmäksi. On vaan sen puoleen pirullista, kun on maatalousyrittäjä, niin työt on käytävä aamuin illoin tekemässä, minäkään kun en traktorilla ajamista niin hyvin hallitse. Onneksi ei sentään ole lypsyhommia... Että saisi tosiaan jo loppua, vai kestääköhän tätä nyt sitten sen 2 viikkoa!?

        Kaikille kohtalotovereille.1.yö vessassa ämpäri sylissä.2.päivä puolen tunnin välein vessassa. 3.päivä
        tuntui rauhoittuneen,mutta syötyäni vähän ja otettuani nestemäisen jugurtin,niin jälleen puolen tunnin välein vessaan.Vatsa senkuin möyryää.Esiintyy myös jonkinasteista päänsärkyä.
        Odottelen milloin helpottuisi.


      • noroilija
        radisti2 kirjoitti:

        Kaikille kohtalotovereille.1.yö vessassa ämpäri sylissä.2.päivä puolen tunnin välein vessassa. 3.päivä
        tuntui rauhoittuneen,mutta syötyäni vähän ja otettuani nestemäisen jugurtin,niin jälleen puolen tunnin välein vessaan.Vatsa senkuin möyryää.Esiintyy myös jonkinasteista päänsärkyä.
        Odottelen milloin helpottuisi.

        Itsellä tauti alkoi aivan yllättäen. Olin energisenä urheilemassa ilman mitään tuntemuksia, palasin kotiin ja samantien alkoi heikottaa. Maha kramppasi ja oksentelu alkoi. Oksentelu kesti n.8 tuntia tiheimmillään n. 10 min välein, välillä ripuloin. Mitään en pystynyt koko aikana syömään tai juomaan. Pieni vesitippa sai aikaan välittömän oksennuksen. Mieheni seurasi vierestä tilannetta ja oli jossain vaiheessa jo kutsumassa ambulanssia paikalle, että saisin tipalla nestettä. Mutta tauti meni yhtä nopeasti kuin tulikin ja oksentelurupeaman jälkeen olo helpottui, vaikka oli edelleen erittäin hutera. Kesti kuitenkin viikon ennenkuin kroppa tuntui olevan taas tasapainossa, sen verran ärhäkkä tauti oli. Kamala kokemus.Tsemppiä kaikille viruksen kanssa sinnitteleville!


      • radisti2
        radisti2 kirjoitti:

        Kaikille kohtalotovereille.1.yö vessassa ämpäri sylissä.2.päivä puolen tunnin välein vessassa. 3.päivä
        tuntui rauhoittuneen,mutta syötyäni vähän ja otettuani nestemäisen jugurtin,niin jälleen puolen tunnin välein vessaan.Vatsa senkuin möyryää.Esiintyy myös jonkinasteista päänsärkyä.
        Odottelen milloin helpottuisi.

        4.päivän iltapäivään ihan vielä löysällä.Illalla söin jo vähän ja ripuli loppui.Maha möyryää kuitenkin kuin
        kissat maaliskuussa.Väsyttävä ja heikko olo.
        5 päivä Aamupala jo maistui.Turvottava olo kuitenkin edelleen.Olo kuitenkin piristymään päin.Yhtäkkisisiä
        hikoilupuuskia ja kainalot kastuvat voimakkaasti.
        Muuten 4-päivän iltana sauna ja otin saunakaljan ja ei tehnyt pahaa.
        Raportti loppuu tähän,ellei tule mullistavia muutoksia.


    • MiesT

      Meillä 1.5 vuotias sairastui Ma/ti välisenä yönä, alkuyöstä valitti mahaansa ja pian alkoi oksentaminen. Oltiin otettu se nukkumaan meidän väliin, joten molemmat saatiin oksennuksesta osamme. Tiistaina lapsi sairaana, mutta meillä hyvä olo. Keskiviikkona molemmilla puolenpäivän jälkeen maha alkoi oirehtimaan siitä alkoi aikuisiän yksi pahimmista taudeista joita olen sairastanut. Kuume nousi nopeasti, päänsärkyä, oksenusta, ripulointia. Lapsi jouduttiin vielä viemään nesteytykseen torstain vastaisena yönä, kun oli itkenyt iltapäivästä. Verensokerit olivat alhaalla, eikä suostunut syömään tai juomaan mitään. Onneksi oli isovanhemmat apuna käytettävissä, itse olimme tuolloin sängynpohjalla odottamassa seuraavan oksennusaallon saapumista. Torstaina oma olo alkoi parantumaan, leivän sai syötyä ja vähän juotua. Muuten päivä meni sängyssä päänsärkyä ja huonoa oloa voiden. Perjantaina pahoinvointioireet olivat itselläni kadonneet, voimat tietenkin melko vähissä ja olo hutera, vaimo vieläkin kipeä eikä saa syödäkseen. Uskomattoman voimakas vatsatauti. Taisimme saada sen ystävävierailulla, edellisenä viikonloppuna, he olivat itse sairastaneet noroviruksen 2-3 viikkoa sitten, joten se pysyy hyvin hengissä pinnoilla ja leiluissa jne. jolloin lapsi saa tartunnan helposti. Lapselle kesti sen 1.5 vuorokautta tartunnasta taudin puhkeamiseen, samoin kuin meillä.

      • TälleeTurun seudulla

        Täälla taudin kourissa. Illalla yhdentoista aikaa alkoi mahassa kiertämään ja oksentelu alkoi yhden jälkeen yöllä. Viimeksi oksennettu 2 tuntia sitten, joten se vaihe taitaa olla ohi. Yön saldo oli 8 kertaa oksennusta ja 5 kertaa vesiripulia. Kuumetta ja lihaskipuja on myös. Vettä ja virvoitusjuomia pystyy juomaan, syömistä ei voi edes ajatella. Toivottavasti tervehtyisi torstaiksi Tepsin peliin ;D


      • Kivat
        TälleeTurun seudulla kirjoitti:

        Täälla taudin kourissa. Illalla yhdentoista aikaa alkoi mahassa kiertämään ja oksentelu alkoi yhden jälkeen yöllä. Viimeksi oksennettu 2 tuntia sitten, joten se vaihe taitaa olla ohi. Yön saldo oli 8 kertaa oksennusta ja 5 kertaa vesiripulia. Kuumetta ja lihaskipuja on myös. Vettä ja virvoitusjuomia pystyy juomaan, syömistä ei voi edes ajatella. Toivottavasti tervehtyisi torstaiksi Tepsin peliin ;D

        Ja sitte jos ja kun "tervehdyt" torstaiksi niin sairastutat muutamat tai ehkä kymmenet tai sadatkin siinä samalla. Noro kuitenkin leviää niin herkästi, et en kyllä itse lähtis muita tartuttelemaan noin äkkiä. Toki nyt kaikki ei voi töistä olla pois niin kauaa, mutta en kyllä minneen massatapahtumaan suosittelis ihan heti lähtemään.


    • eimitäännnkö

      Olen suudellut noro viruksen alaista ja syönyt samoja ruokia :). Pitäisikö tartunta tulla vai eikö aina tulekaan? 3 päivää mennyt jo eikä mitään

      • erittäin

        helposti. Tulet sairastamaan taudin muutaman päivän sisällä erittäin voimakkaasti. Suora tartunta on se pahin. Nimim. kokemusta pääsiäisenä


    • Noro-selviytyjä

      Kuuden päivän Noro -seikkailu takana, viime yö tipassa Jorvissa. Peruskuvio oireiden suhteen, vaikka kuumetta ei ollut. Ekat päivät aaltoilevaa pahoinvointia ja kaikki ulos joka kerta. Erityisen ärsyttävä piirre tässä oli (minulla) 3-4 päivien lukemattomat tyhjät yökkäykset ja taukoamaton kuvotus. Vanha kunnon 'aaltoileva' oksennustauti on niin paljon helpompi kuin tämä. Välillä helpotti istua suihkun alla ja tintata vettä niin kauan että edes jotain tuli ulos.

      5 -päivän yönä oli pakko luovuttaa ja lähteä Jorviin, jossa pääsin tosi nopeasti (suuri kiitos Jorvin henkilökunnalle!!) tippaan joka todella pelasti. Laittoivat vatsahapposalpaajaakin, mutta se ei auttanut, kuvotus palasi vain n. 2 tunniksi sen ansiosta. Muutaman tippalitran jälkeen sain ensimmäisen silmäyksen unta kolmeen päivään siinä vaiheessa, ja siitä lähti askel parempaan suuntaan. Aamulla jogurtti ja mehukeittoa, ja koska pysyivät sisällä, pääsin lähtemään kotiin. Nyt kotona kauravelliä, lisää juggea ja hyvältä näyttää!

      Komppaan VAHVASTI nimimerkin _hoitsu_ posteja tässä ketjussa, ÄLKÄÄ lähtekö seikkailemaan kotoa ennenkuin tauti on selvästi mennyt ohi. Tämä tarttuu kuin hemmetti, ja te itse olette ainoita jotka voivat auttaa itseänne taudin parantumisessa lepäämällä ja nesteyttämällä. Tähän tautiin ei ikävä kyllä ole mitään hopealuotia jolla lääkäri voi taikoa teidät terveeksi. Olkaa kärsivällisiä, hyväksykää sairautenne, tarkkailkaa itseänne epätavallisten oireiden varalta ja muistakaa että perusterve ihminen kestää aika paljon pahaa oloa.

      Itse mietin viime päivien pahimpina hetkinä niitä miljoonia katulapsia ympäri maailman, jotka kokevat tällaisia kamalia viruksia varmasti huomattavasti useammin kuin yksikään meistä suomalaisista, eikä heillä ole ketään auttamassa ja varmistamassa että he saavat tarvittavan ravinnon. Tiedän totta kai että kaikki ongelmat ovat suhteellisia eivätkä nämä ole vertailukelpoisia asioita, mutta se auttoi jotenkin kestämään sitä tuskaa mitä itse kävi läpi keskiluokkaisen espoolaiskolmion tyylikkään kylpyhuoneen lattialla mukava tyyny pään alla ja Jorvi puhelimen ulottuvilla kun apua oikeasti tarvittiin..

      • Noro-selviytyjä

        Pakko vielä tarkentaa tuohon aiempaan postiini, että saamani tippa ei auttanut itse Noroon (jos joku sen näin käsitti) vaan siihen 'kuivumiseen' ja ravintovajeeseen minkä olin saanut Noron seurauksena.

        Itse taudin aikana vedin Osmosal -liuos / vesi -komboa todella pieninä suullisina (vettä aina Osmosalin perään kun on niin pahanmakuista!) ja se pysyi sisällä vaikka muu ei pysynytkään. Pyrin myös nauttimaan hieman sokereita (spritee mistä hiilihapot huljutettu pois) että sain jotain energiaa. Jorvissa todettiin että tämä oli ollut hyvä tapa hoitaa itseäni pahimman yli, ja testatessa perusarvot olivatkin ihan kohdallaan vaikka en ollut saanut syötyä (pidettyä sisällä) mitään moneen päivään.

        TSEMPPIÄ kaikille tän kanssa taisteleville! Pirullinen vitsaus kyllä!!


      • noroviiruss
        Noro-selviytyjä kirjoitti:

        Pakko vielä tarkentaa tuohon aiempaan postiini, että saamani tippa ei auttanut itse Noroon (jos joku sen näin käsitti) vaan siihen 'kuivumiseen' ja ravintovajeeseen minkä olin saanut Noron seurauksena.

        Itse taudin aikana vedin Osmosal -liuos / vesi -komboa todella pieninä suullisina (vettä aina Osmosalin perään kun on niin pahanmakuista!) ja se pysyi sisällä vaikka muu ei pysynytkään. Pyrin myös nauttimaan hieman sokereita (spritee mistä hiilihapot huljutettu pois) että sain jotain energiaa. Jorvissa todettiin että tämä oli ollut hyvä tapa hoitaa itseäni pahimman yli, ja testatessa perusarvot olivatkin ihan kohdallaan vaikka en ollut saanut syötyä (pidettyä sisällä) mitään moneen päivään.

        TSEMPPIÄ kaikille tän kanssa taisteleville! Pirullinen vitsaus kyllä!!

        Ite tässä jännitän, että milloin itellä alkaa noi oireet. mahassa kyllä on ollut jo 2 päivän ajan outoa kuplimista ja möyrimistä... Voi kun tuon voisi jotenkin välttää.. Olin kaverini luona käymässä tässä pari päivää sitten. Siellä oli käyny semmoinen henkilö jonkan nais ystävä oli sairastanut tätä tautia sillä hetkellä. Seuraavana aamuna tuli puhelu että niille oli tullu oikeen urakalla tää noro virus, että kannattaa valmistautua että se tulee varmasti olemaan myös teillä. Tuntui että maailma kaatuu jos se sattuu tulemaan nytten.. Nimittäin yksi kesä alkoi aamulla kuplimaan mahassa eikä ollut edes huono ola vaan menin paskalle istumaan niin alkoi tuntua sille että nyt lentää laatta piste collection.
        Siitä vierestä repäsin ämpärin syliin ja sieltähän alkoi eiliset makkaran kuoret pilkottaa ämpärin pohjalla.
        No ei tämä vielä mitään vaan sitten turahti niinkuin staalinin uruista. En tiiä olisi varmaan oksentelut jäänyt siihen mutta se paska haisi jo niin schaisselle että se edisti kyllä melko paljon tuota yrjöämistä.
        Tämä tauti vei mehut minusta niin että jos se olisi vielä jatkunut parikin päivää niin en varmana olisi tässä tätä romaania kirjoittamassa.
        Laihduin tuolloin vaa`an mukaan 5,2 kiloa ja muutenkin olen melko laiha, niin pitihän sitä sitten KAKS:siin lähteä tankkaamaan nestettä kun alkoi jo vähäsen heikottamaan kun ei mikään pysyny sisällä. Ja jos pysyi niin se pysyi korkeintaan sen 15min niin se tuli sitten aina paskan mukana pois. Sen minä sanon hyvät ihmiset:
        PERKELE SAIRASTAKAA TÄMÄ JA KAIKKI MAHATAUDIT SIELLÄ KOTONA!
        Oli tämä kyllä sellaista rääkkiä että en voi uskoakkaan. Ajattelin ennen että ei tämä voi niin paha tauti olla ihan normaali oksennustautiin verrattuna. Ne jotka ovat tämän sairastaneet RAJUNA, tietävät ettei mistään pikku kurkkukivusta ole kyse.
        Hyvät ihmiset.. Oikeasti pitäkää se yksi "terve" päivä välissä ennen kuin lähette liikkumaan tuonne ulos muita sairastamaan. Tämä tauti jos tulee rajuna niin ei se oikeasti ole mukavaa mutta ei se sitä tarkoita että sitä pitäisi jo heti ensimmäisen oksennuksen jälkeen mennä lääkäriin. Tällä sivulla on hyviä kertomuksia ja ohjeitä miten tätä tautia voisi helpottaa. Kiitokset kaikille jotka ovat kirjoittaneet tänne koska minulle tästä isosta keskustelusta on ollut suuri apu.


      • noora-noro
        noroviiruss kirjoitti:

        Ite tässä jännitän, että milloin itellä alkaa noi oireet. mahassa kyllä on ollut jo 2 päivän ajan outoa kuplimista ja möyrimistä... Voi kun tuon voisi jotenkin välttää.. Olin kaverini luona käymässä tässä pari päivää sitten. Siellä oli käyny semmoinen henkilö jonkan nais ystävä oli sairastanut tätä tautia sillä hetkellä. Seuraavana aamuna tuli puhelu että niille oli tullu oikeen urakalla tää noro virus, että kannattaa valmistautua että se tulee varmasti olemaan myös teillä. Tuntui että maailma kaatuu jos se sattuu tulemaan nytten.. Nimittäin yksi kesä alkoi aamulla kuplimaan mahassa eikä ollut edes huono ola vaan menin paskalle istumaan niin alkoi tuntua sille että nyt lentää laatta piste collection.
        Siitä vierestä repäsin ämpärin syliin ja sieltähän alkoi eiliset makkaran kuoret pilkottaa ämpärin pohjalla.
        No ei tämä vielä mitään vaan sitten turahti niinkuin staalinin uruista. En tiiä olisi varmaan oksentelut jäänyt siihen mutta se paska haisi jo niin schaisselle että se edisti kyllä melko paljon tuota yrjöämistä.
        Tämä tauti vei mehut minusta niin että jos se olisi vielä jatkunut parikin päivää niin en varmana olisi tässä tätä romaania kirjoittamassa.
        Laihduin tuolloin vaa`an mukaan 5,2 kiloa ja muutenkin olen melko laiha, niin pitihän sitä sitten KAKS:siin lähteä tankkaamaan nestettä kun alkoi jo vähäsen heikottamaan kun ei mikään pysyny sisällä. Ja jos pysyi niin se pysyi korkeintaan sen 15min niin se tuli sitten aina paskan mukana pois. Sen minä sanon hyvät ihmiset:
        PERKELE SAIRASTAKAA TÄMÄ JA KAIKKI MAHATAUDIT SIELLÄ KOTONA!
        Oli tämä kyllä sellaista rääkkiä että en voi uskoakkaan. Ajattelin ennen että ei tämä voi niin paha tauti olla ihan normaali oksennustautiin verrattuna. Ne jotka ovat tämän sairastaneet RAJUNA, tietävät ettei mistään pikku kurkkukivusta ole kyse.
        Hyvät ihmiset.. Oikeasti pitäkää se yksi "terve" päivä välissä ennen kuin lähette liikkumaan tuonne ulos muita sairastamaan. Tämä tauti jos tulee rajuna niin ei se oikeasti ole mukavaa mutta ei se sitä tarkoita että sitä pitäisi jo heti ensimmäisen oksennuksen jälkeen mennä lääkäriin. Tällä sivulla on hyviä kertomuksia ja ohjeitä miten tätä tautia voisi helpottaa. Kiitokset kaikille jotka ovat kirjoittaneet tänne koska minulle tästä isosta keskustelusta on ollut suuri apu.

        Pari päivää kiersi mahassa kummasti ja torstaina töistä tullessa meinasi kahvipullat tulla samantien pihalle. Noh, iltapäivä meni siinä outoa oloa potiessa, mutta illalla alkoi ihan silmissä sumenemaan ja ei kun vessaan. Ilta ja yö meni vuorotellen yökkiessä ja ruikkiessa ja olikin ihan nanosekunneista kiinni ehtikö vessaan. Ehdin kuitenkin! Ihan vettä tuli ja tuli paljon. Paino putosi pari kiloa nopeasti. Yön aikana join jaffaa kun janotti ihan sairaasti - se tuli säännöllisesti puoli tuntia nauttimisen jälkeen kuitenkin ulos. Meni aivan horroksessa yö ja seuraava päivä, jonka vain nukuin. Sitten jo vessassa hyppääminen onneksi lakkasi. Seuraavana päivänä nousi kuume 38:an. Voimaton olo on pari päivää...


    • Jussi12321

      Ma 06:00: Makeasti alkoi pierettämään ja mahassa tuntui oudolta pikkuisen oli kylmä, varovainen rupsu peiton alle ja lakanat petari pesuun...
      Ma 06:13-10:12 välisenä aikana 11 kertaa ruikkimassa vettä aukosta, josta pitäisi tulla kiinteää tavaraa, palelee, kolottaa, väsyttää
      Ma 10:30 Pakko oli lähteä ostamaan juomaa, silmissä säkenöi kassajonossa ja taju meinasi lähteä
      Ma 10:40-18:00 Mikään ei pysy sisällä, nestettä tulee molemmista päistä 6 x n.10 yökkäsyn oksennusta ja reilu 10 kpl alapään purkausta.
      Ma 18:00 > Ei helvetti mikä olo, palelee, tekee pahaa, huolestuttaa nestevajaus, heti jos juo kulausta enemmän, se tulee ulos
      Ti 06:30 herätys hiestä märkänä, vessassa juoksua alapään takia puolelle päivin, onneksi ei tule enään oksennusta
      Ti 12:00 kuume taas nousee, paikkoja kolottaa (pää, niska ja selkä)
      Ti 16:00> torkkumista, hikeä, palelua ja pari veden tyhjennystä 2:sta
      Ke 08:00 Pakko vissiin kokeilla sitä Osmosalia, hyi helvetti minkä makuista, 2 dl juon pikkuhiljaa, mutta yökkäysrefluksi käy niin voimakkaaksi, etten pysty enempää
      Ke 12:00 uskallan ottaa 1 dl mustikkakeittoa, pysyy sisällä, olo väsynyt, elimistö kuivanut, jaffaa ja vissyä pikkuisen hölskyteltynä
      Ke 19:00 ensimmäinen murahdussignaali mahasta, että ruokaa: näkkäri juustolla
      To 07:00 Herätys hiestä märkänä, nyt on kuume laskenut kokonaan ja aamupalaksi näkkäriä ja mustikkakeittoa
      To 12:00 1 kpl kanan rintapaloja, ei tehnyt enään häijyä, uloste hiukan kiinteytynyt (lue:normaali ripuliviskositeetti)
      Pe 08:30- nyt 15:57 syonyt kevyesti normaaliruokaa, nestevajaus painaa edelleen (virtsa on tummaa ja tulee vähän) vaikka laskueni mukaan olen juonut 4 pv:n aikana yli 10 litraa, josta tosin suurin osa tullut ulos imeytymättä kehoon. Uloste ei vieläkään normaalia. Kurkku nyt kipeä, jokin bakteeri jyllää varmaan tuon noron sivuvaikutusten seurauksena.

      • Ei hyvä

        Ei sitten satu olemaan jotain kaveria, sukulaista tai vastaavaa joka olis sulle kiikuttanut juomista kotiin?? Aivan typerää lähteä tossa akuuttivaiheessa kauppaan muita tartuttelemaan.


      • jo toipunut
        Ei hyvä kirjoitti:

        Ei sitten satu olemaan jotain kaveria, sukulaista tai vastaavaa joka olis sulle kiikuttanut juomista kotiin?? Aivan typerää lähteä tossa akuuttivaiheessa kauppaan muita tartuttelemaan.

        ikinä pyörtynyt,mutta ensimmäinen kerta oli kun sain noro viruksen.Ihan tuosta vaan,oksentamisen jälkeen lensin lattialle.
        Ei kannata lähteä mihinkään tämä on sellainen tauti.Oksensin kans koko ajan ja istuin pytyllä,onneksi kesti vaan vuorokauden.


      • sfksfklsdflknsdf

        Vitun idiootti meet tartuttamaan sen noron kaikkiin ku lähet kauppaan! Ei sulla kans ole tapulissa kaikki kotona!


      • Kiukusutu
        sfksfklsdflknsdf kirjoitti:

        Vitun idiootti meet tartuttamaan sen noron kaikkiin ku lähet kauppaan! Ei sulla kans ole tapulissa kaikki kotona!

        Anteeks. Kiukustun vanhaan viestiin. Mutta vitun idiootti, et sattuis tajuamaan, että kaikilla ei ole edes sitä jotakuta?! Ni.


    • Pahaolo

      Avomies sairastu maanantaina illalla. Oksenteli 10 tunnin aikana melkein 100 kertaa.. Mulla oli huonoa oloa pari päivää ja torstaina aamulla mulla alko ripuli. Olo on vaihdellut, hirveitä vatsakramppeja, välillä oli hirveä selkäkipukin. Kuumettakin on ollut välillä ja välillä ei.
      Nyt on lauantaiaamu ja heräsin puoli tuntia sitten. Kauhea olo, meinaa oksettaa. Kauheat vesiripulit heti kun vaan pöntölle pääsin. Mitä tää on?? Miks tää on jo tavallaan kolmas päivä ja tuntu et paheni oireet nyt? Ku meinaa oksettaa.. Eikö oksentamisella pitäis aloittaa ja sit vasta ripuli.. Pelko jostain vakavemmasta sairaudesta hiipii mieleeni...

      • noro-kammo

        Kyllä se noroa voi olla. Jokainen sairastaa mahataudin yksilöllisesti. Joskus tautia kestää viikonkin ja joskus pahimmat oireet ovat vain päivän tai kaksi.


    • Emetofobinen

      Taitaa olla meillä perheessä noroa liikkeellä. Poika sairastui toissapvnä päiväkodissa oksennustautiin. Eilen joutui vaimo lähtemään töistä kotiin oksentelun vuoksi ja kuume sille nousi. Viime yö meni sitten minulla valvoessa ja laatatessa voimakkaasti ~10 kertaa. Alkuillasta mahakipua ja puolenyön jälkeen sai laatan tulemaan, hiukan ripulista vain on ollut mutta kaikilla pääsääntöisesti kiinteää ulostetta, ei kuumetta paitsi vaimolla. Voiko olla noro? Ei olla pilaantuneita ruokia syöty mistään ja pöpö tuntui pomppaavan väkisinkin vaikka kuinka käsiä pesi ja vältteli pusuja yms. Jääkylmä vesi n. 2dl kerrallaan tuntuu helpoimmalta juoda ja oksentaa, välillä yritän saada jaffaakin alas ettei paha sokerinpuutos iske. Mahaan sattunut vain hieman, mutta oksentaminen on ollut todella voimakasta. Alaselkää jomottaa aamulla pirusti.

    • noroilua

      Moikka. Täällä vatsa-suolisto-oireet päällä jo kolmattaviikoa. Yleislääkäri epäili jotain bakteeia ja otettiin ulostenäyte ja antibiootit 7 päiväksi. Vatsakipu, viiltäväkipu vatsassa, ripuli, nuutunut olotila, kauhea väsymys jne. Ei kun uudestaan erikoislääkärille. Verikokeet (leukosyytit kohonneet hiukan, eli tulehdus. Uudet antibiootit, mutta kivut jatkui, wc:ssä istumista, vatsakipuja ja viiltävää kipua ajoittain. Ruoka ei maistu. Verenkuva otettiin ja uusi ulostenäyte.
      Epäiltyä bakteeria/bakteereita ei löytynyt.
      Uusi diagnoosi pitkittynyt noro-virus. Hitto mikä sairaus. Kolmeviikkoa saanut istua aika usein wc:ssä, kaikki tullut vetenä. Onko muilla ollut pitkittynyt noro-virus. Harmittaa turhaan syödyt antibioottikuurit, mutta ymmärrän että oli varotoimenpide kun ei tiedetty mikä sairaus on kysessä. Huh-huh.

    • Kassuu 134

      Kuuluuko Norovirukseen vatsan pöriseminen eli vatsa pitää hirveätä meteliä. Onko normaalia?

      • Noroa kyllä

        Meillä näillä näkymin noroa viidettä päivää pojalla. On tarvinnut sairaalaan päivystyskäynnin kovan vatsakramppailun vuoksi ja eilen lääkäristä sai lähetteen, jos tarvitsee päästä lastenpolille, koska ollut normaalia rajumpi (10-25 ripulia joka päivä, isoja oksennusvatillisia / hento poika). Nesteytys on niin vaativaa, Osmosal, Floridral, pillimehu, Gefilus-jogurtti....

        Kyllä ainakin meillä (eikä ekaa kertaa noro) suolistoäänet ovat tosi vilkkaat ja pörinöitä kuuluu. Jos nyt parissa päivässä ei mene ohi tarvitsee ottaa ulostenäyte.


    • selviytyjät

      9.11.2011 Tampere /Pirkkala noroviruksen kourissa.Lapset ja aikuiset oksentelee rajusti , ripuloi, tai molempia , sekä lihassärkyä ,kuumeilua , kurkkukipua . Yksi aikuinen joutunut kovien ylä-vatsakipujen vuoksi tiputukseen. . "Ärhäkkä virus." Nesteytys on aa ja oo,kun vain pysyy sisällä , kukin juo sitä mikä tuntuu hyvältä ,ja särkylääkettä,kun ei enään oksenna. Kyllä siitä selviää!!!

    • Nyt sairaana

      Juuri nyt sairastan. Alkoi yöllä kolmen maissa, mutta sain ihme kyllä nukuttua muutaman tunnin. Ripuloin, mutta oksentaa en pysty kun en ole mitään suuhuni saanut laitettua. Vessassa käyn silti säännöllisesti yökkimässä ja tuntuu, että ehkä olisi vain parempi pakottaa itsensä syömään jotain, jotta saisi kunnolla oksennettua ja saisi hyvän olon edes hetkeksi. Muuten on melkoisen lievä noro minulla, pikkuveli kun tuppasi oksentelemaan monta päivää putkeen. Hyvä näin.

      Muistakaa juoda ja levätä. Ei se muulla ohi mene.

      • NAINEN 52v.

        Mulla ollut nyt kolme-neljättä-päivää vesi-ripulia ja oksettaa kamalasti.Noro-virus varmaan,kun lihakset ja pää särkevät tosi pirusti.Jalat eli sääret särkee,niin ettei tee mieli paljonkaan kävellä.Vessaan,keittiöön ja sänkyyn tai lepo-tuoliin, jos en yrjöltä pysty makaa.On helpompi istua ja oksentaa.Mä asun yksin ja joudun itse hoitaa itseni ja marsun,mun rakkaan lemmikin.En halua ketään kaveria kutsua apuun,etten tartuta tätä kenellekkään. On tää niin kamalaa, ettei edes "pahin vihollinen"ansaitse tätä.Tiedän että mun eräs ystävätär tulis auttaamaan mua,en silti halua ottaa mitään riskiä.Jos hän ei saisi tätä Noroa,niin hän voi silti kantaa virusta ja tartuttaa muita. SE on tosi, että vieraat tuo kaiken maailman kulku-tauteja,kun käyvät kylässä.Miksi niin on?Niin, TEE-juoma on tosi HYVÄ ripulin hoidossa,varsinkin KAMOMILLA-TEE.Itse parhaiten juon lämmintä, TEE auttaa,lämmittää ja saa nesteitä.ja sitten alkaa tekee mieli juusto-leipää ja sen jälkeen haluan kahvia...ja sitten vatsaa kramppaa ja nipistää,mut joka-tapauksessa söin. se pysyi sisällä...Näin ...


      • Seurailija
        NAINEN 52v. kirjoitti:

        Mulla ollut nyt kolme-neljättä-päivää vesi-ripulia ja oksettaa kamalasti.Noro-virus varmaan,kun lihakset ja pää särkevät tosi pirusti.Jalat eli sääret särkee,niin ettei tee mieli paljonkaan kävellä.Vessaan,keittiöön ja sänkyyn tai lepo-tuoliin, jos en yrjöltä pysty makaa.On helpompi istua ja oksentaa.Mä asun yksin ja joudun itse hoitaa itseni ja marsun,mun rakkaan lemmikin.En halua ketään kaveria kutsua apuun,etten tartuta tätä kenellekkään. On tää niin kamalaa, ettei edes "pahin vihollinen"ansaitse tätä.Tiedän että mun eräs ystävätär tulis auttaamaan mua,en silti halua ottaa mitään riskiä.Jos hän ei saisi tätä Noroa,niin hän voi silti kantaa virusta ja tartuttaa muita. SE on tosi, että vieraat tuo kaiken maailman kulku-tauteja,kun käyvät kylässä.Miksi niin on?Niin, TEE-juoma on tosi HYVÄ ripulin hoidossa,varsinkin KAMOMILLA-TEE.Itse parhaiten juon lämmintä, TEE auttaa,lämmittää ja saa nesteitä.ja sitten alkaa tekee mieli juusto-leipää ja sen jälkeen haluan kahvia...ja sitten vatsaa kramppaa ja nipistää,mut joka-tapauksessa söin. se pysyi sisällä...Näin ...

        Älä NAINEN 52v. liian kauaa sairasta yksin kotosalla. Mielestäni jostain luin, että jos pitkittyy, niin pitää käydä ottamassa testit, ettei olekin sitten jonkun muun kuin noron aiheuttamaa. Lisäksi kuivattaa kovin helposti elimistöä..


      • NAINEN 52v.
        NAINEN 52v. kirjoitti:

        Mulla ollut nyt kolme-neljättä-päivää vesi-ripulia ja oksettaa kamalasti.Noro-virus varmaan,kun lihakset ja pää särkevät tosi pirusti.Jalat eli sääret särkee,niin ettei tee mieli paljonkaan kävellä.Vessaan,keittiöön ja sänkyyn tai lepo-tuoliin, jos en yrjöltä pysty makaa.On helpompi istua ja oksentaa.Mä asun yksin ja joudun itse hoitaa itseni ja marsun,mun rakkaan lemmikin.En halua ketään kaveria kutsua apuun,etten tartuta tätä kenellekkään. On tää niin kamalaa, ettei edes "pahin vihollinen"ansaitse tätä.Tiedän että mun eräs ystävätär tulis auttaamaan mua,en silti halua ottaa mitään riskiä.Jos hän ei saisi tätä Noroa,niin hän voi silti kantaa virusta ja tartuttaa muita. SE on tosi, että vieraat tuo kaiken maailman kulku-tauteja,kun käyvät kylässä.Miksi niin on?Niin, TEE-juoma on tosi HYVÄ ripulin hoidossa,varsinkin KAMOMILLA-TEE.Itse parhaiten juon lämmintä, TEE auttaa,lämmittää ja saa nesteitä.ja sitten alkaa tekee mieli juusto-leipää ja sen jälkeen haluan kahvia...ja sitten vatsaa kramppaa ja nipistää,mut joka-tapauksessa söin. se pysyi sisällä...Näin ...

        Jatkoa...NAINEN52v. tänään 21:05 jutulle.Tänäänkin on 30.01-2012 jäi vaivaamaan,kun tuo päivämäärä ei ollut tai tullut näkyviin. Söin juuri äsken JUURES-SOSE-KEITTOA,siinä on perunaa, porkkanaa ja palsternakkaa ja mausteena suolaa ja sokeria,mustapippuria,rakunaa ja inkivääriä muskottipähkinää.Tämä on niin lempeä-ruoka aralle vatsalle ja tästä saa voimia.SUOSITTELEN!Nesteeksi käytin vettä n.0.5 Litraa yksi desi kermaa-laktoositonta.Kunto paranee nopeasti, kun syö tätä IHME-SOSETTA.On mun oma resepti,kun vatsani on tosi herkkä. EI ole mulla mitään "vikoja vatsassa", on kaikki tutkittu, vain lievä laktoosiintoleranssi.Jos ei ole mitään esteitä,niin tämä on aivan ihana ruoka vaikka karppaus-ruoaksi!Tämän kanssa voi tarjota LEIPÄJUUSTOA,sinne vaan kuuman soseen keskelle juusto lämpiämään,tai mitä muuta kukin haluaa.KYLLÄ TAUTI LÄHTEE JA IHMISET PARANEE!


    • Yksi uhri

      Aamupäivällä alko tuntumaan oudolta vattassa. Sitten jo arvaskin että norohan se on. 4-5 tuntia oksentamista ja vettä takapuolesta. Makasin vain vessan lattialla. Tuntui että kuolee. Sitten jo vähän parempi olo. Illasta jo tuntu että tästähän selvittiin.

      Yöllä yhtäkkiä oksennuskohtaukset jatkui. Uskomattomia määriä oksennusta ja ripulia. Kaikki tuli ulos. Koitin juoda jotakin. Kova kuume ja tärinä. Olin ihan horkassa. Jotenkin unta ja hämärässä ripuloiden toinen päivä.

      Seuraava yö oli jo hyvä. Sai nukuttua. Edelleen heikko olo, mutta jos nyt olisi jo voiton puolella. KAUHEA TAUTI.

    • Orion__

      Yhdyn edellisen kommentoijan viimeiseen lauseeseen; KAUHEA TAUTI, mutta onneksi olo parani aika nopeasti. Perjantai-iltana työreissulta tullessa alkoi yhtäkkiä tulla todella kuvottava olo, ja n.10km ennen kotipihaa tuli vetelät housuihin, ja aika yllättäen. Naurattaa nyt, mutta ei muuten naurattanut kun vedin levennykselle auton parkkiin ja sommittelin muovipussia vastapestylle auton penkille... Kotipihaan ajaessa olo oli tosi kuvottava, ja juuri kun sain auton talliin niin laatta lensi putkella, ja perusteellisesti. Erittäin voimakkaan oksennuksen jälkeen (hyvä sattuma ettei naapureita ollut pihalla) kaikki kamat pesuun ja ukko suihkuun. Löysät tuli kaksi kertaa varoittamatta pienellä paineella vaikka koitin varautua, ja kuume alkoi nousta. Sitten n.30-45min välein oksentamista/vesiripulia ja välillä kumpaakin yhtäaikaa. Kuumetta oli kokoajan alle 38ast. Sanomattakin oli selvää että yön jälkeen oli todella heikko olo koko päivän, ja sappinesteiden oksentaminen poltti ruokatorvea tolkuttomasti. Söin illlalla viiliksen, ja röyhtäilin sitä viilistä koko illlan. Seuraavana päivänä tuli tarpeet kiinteässä muodossa, ja illalla kuume lähes pois, ja uskalsin syödä banaania ja paahtoleipää. En suosittele hiilihapollisia juomia mikäli oksentaa noin voimakkaasti, polttaa entistä enemmän, enemminkin mehua tai vaikka vettä.

    • Noroilija

      Joo. Täälläkin toivotettiin tervetulleeksi noro viime viikon keskiviikkona. Ihan järkyttävä tauti! Mikään ei pysy sisällä ja kun oksentaa, niin se tulee niin voimalla ja arvaamatta, ettei siihen ehdi edes varatua. Toisin sanottuna kaikki lentää pitkin seiniä...

      Ensimmäinen yö tuli nukuttua wc'ssä koneen ja puhelimen kanssa. Aamuyöstä uskaltauduin jo tulla makkariin ja koitin nukkua nojatuolilla jalat koholla. Noh, yössä meni oksuiluvaihe ohi ja ripulivaihe kesti arviolta kaks päivää.

      Heti kun jotain pysyi sisällä, niin nappasin Panacodin särkyihini. Ja se kummasti pysyi aina sisällä (ensimmäisen kerran jälkeen..) ja helpotti oloa niin nukkumisen kuin vatsakramppien suhteen.

      Kahteen ensimmäiseen päivään en syönyt mitään muuta kuin yhden puuropussin, mutta join sitäkin enemmän. Puhdasta vettä, mustaherukkamehua, vissyä...

      Jälkioireina tulivat vielä äärettömän järkyttävät vatsakrampit ilman mitään muita oireita. Lauantaina niitä tuli jopa tunnin välein, mutta sunnuntaihin mennessä nekin olivat vähän rauhoittaúneet, kun niitä ei tullut kuin noin 10 kappaletta. Ne olivat niin järkyttäviä, että olin valmis lähtemään yöllä päivystykseen, koska se veti koko ihmisen pieneen kippuraan itkemään.

      Ja jännintä tässä oli se, että kun otin yhden Imocurin siinä taudin loppuvaiheilla, niin seuraavat kolme päivää olin paskantamatta. Siinä vaiheessa oli pakko jo turvautua laxoihin, jotka sitten avittivat sen normikakan tulemista.. :D

      Selkäsäryt/lihassäryt ilmenivät myös täällä. Mutta luulen sen osittain johtuneen siitä, ettei ole paljoa liikkunut tuon taudin aikana ja on tullut lähinnä vain makoiltua. Ainoat juoksupyrähdykset ovat olleen väliä makkari-vessa ;) Mutta nekin ovat helpottaneet liikkumisen lisääntyessä ja tehostetulla lihasten venytyksellä.

      Joo. Koittakaa kestää!

      • Noroilija

        ps. en vieläkään tajua, miksi joku haluaa ostaa "noro"-merkkiset kylppärinkalusteet...


    • klip1

      Heh, huvittavaa oli lueskella taas muutaman vuoden jälkeen noroviruskeskustelua ja löytää oma kolme vuotta vanha "sairaskertomus" joukosta :D Nyt siis itselle tuli norovirus taas muutaman vuoden tauon jälkeen. Viimeksi se vei minut huomattavasti heikompaan kuntoon (pyörryin kahdesti jne.) mutta nyt kolme päivää taudin jälkeen on ihan tajuton selkäkipu. Mahakipu vaivaa myös edelleen :( Vatsanväänteet itse oksennus/ripulointivaiheessa olivat myös melkoisia. No, nyt kuitenkin jo voiton puolella niiden suhteen.

    • Noron epäilijä

      Olen tässä lueskellut kaikkien kirjoituksia taudista ja todennut että itsellä on ilmeisemmin myös se.. ma iltana alkoi oksentelu mikään ei pysynyt sisällä.. mustikkakeitot, vichyt, vedet kaikki tuli ulos.. ti päivä oli yhtä kauhea edellis yönä ei nukkunut kun juoksi vessassa ja sama jatkui päivällä.. hirveät selkä,niska,pää ja issias säryt ja mitkään särkylääkkeet ei auta.. makuulteen ei voi olla kun saman tien alkaa mahassa jylläämään ja taas juostaan vessaan.. 2 päivän iltapäivä oli jo ok mutta ruoka ei maittanut ja ylöshän nekin tuli mitä söi.. nyt on 3 päivän aamu ja piti töihin lähteä mutta yöllä kävin oksulla ja ripulilla ja ripuli on jotkunut nyt koko aamun.. ei taida olla vielä töihin lähtiää.. töissä kun kyykkyyn joutuu meneen niin on varmasti taas köntsät housussa ja kalsarien vaihto..

    • Ennenkin_noroillut

      Ei kannata syödä tai juoda mitään ensimmäiseen 8 tuntiin, kun oksentelu/ripulointi alkaa. Vatsa tyhjenee ensimmäisen tunnin aikana ja sen jälkeen vaan sänkyyn lepäämään(7:ksi tunniksi). Pääsee paljon helpommalla.
      Sitten 8 tunnin jälkeen voi varovasti koittaa juoda vettä tai täällä annettuja ehdotuksia.

    • Anonyymi

      Vatsatauti

    • Anonyymi

      Aika paljon on nyt myöhässä tää vastaus, mutta itellä on just tää kyseinen hirveä vatsatauti. Ekana yönä en osannut yhtään olettaa… Olin unissani paskantanu housuun ja kun aamulla heräsin, niin tuntu vähän kummalliselta. Perse täynnä paskaa ja sit juostii toisee päähä taloo. Samaa aikaa ku istuin pöntöllä ripuloimassa, sanko kädessä ja samaa aikaa oksentamassa. Hirveä tauti.

    • Anonyymi

      noro virus päällä 12.3. Onko muualla Suomessa?

      • Anonyymi

        Siis aivan hirveä tauti pahempi ku korona Jonk sairastanut 2 kertaa kovana.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe