Dolly

semmosta kysysin

kun on dollyja kuulakehällä, niin onko vetopöydän ja vetotapin välillä isompi kitka hyvin rasvattunakin kuin kuulakehällä, meinaaan vaan että kääntyykö se aina kuulakehällä vai vetopöydän päällä, luulis vaan vittumainen ottaa irti jos vetopöytä pyörähtänyt toisin päin, eli irti otettaessa dollyä pitäis työntää taaksepäin

16

7524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------------

      Se vetopyötä ei käänny siinä dollyssä niin paljoa että se voisi mennä siinä päälle ikään kuin "väärin päin". Eli se liike mitä se kääntyy suuntaan ja toiseen on todella pieni.

      • ite tullut

        tuota monesti mietittyä


      • puheeksi

        Mitäs varten se kuulakehä siellä itseasiassa edes on? Kun alottelin hommia niin mulle neuvottiin vaan että pidä se kuulakehä aina ja ikuisesti lukittuna, homma lähtee kuulema vaeltamaan jos kehä vapaana. Mutta mikä sen funktio on?

        Thanks jo etukäteen vastauksista!


      • neuvottiin
        puheeksi kirjoitti:

        Mitäs varten se kuulakehä siellä itseasiassa edes on? Kun alottelin hommia niin mulle neuvottiin vaan että pidä se kuulakehä aina ja ikuisesti lukittuna, homma lähtee kuulema vaeltamaan jos kehä vapaana. Mutta mikä sen funktio on?

        Thanks jo etukäteen vastauksista!

        just päinvastoin, että aina kuulakehä vapaana. Ja kyllä se on paljon mukavampi silloin ajaa, kääntyy jouhevammin, talviliukkaalla varsinkin.


      • auki
        neuvottiin kirjoitti:

        just päinvastoin, että aina kuulakehä vapaana. Ja kyllä se on paljon mukavampi silloin ajaa, kääntyy jouhevammin, talviliukkaalla varsinkin.

        Ite ainakin pidän kuulakehän lukittuna, kun otan kärryä päälle. Silloin ei pääse pöytä kääntymään "alta pois" jos ei ihan keskelle tappia satu.
        Muuten ajaessa kuulakehä on aina auki. Todella huono ajaa silloin kun kehä on lukossa.


      • kuulakehällä
        auki kirjoitti:

        Ite ainakin pidän kuulakehän lukittuna, kun otan kärryä päälle. Silloin ei pääse pöytä kääntymään "alta pois" jos ei ihan keskelle tappia satu.
        Muuten ajaessa kuulakehä on aina auki. Todella huono ajaa silloin kun kehä on lukossa.

        Millälailla kuulakehä kiinni on huono ajaa? Mä oon ajellu vaan kevyillä kuormilla dollyn kanssa mutta ihan nätisti se on kulkenu ja peruuttaminenkin ihan ok kuulakehä lukittuna. Vanhempi kuski tosiaan sano että kehä auki kärry hakee, vaeltaa puolelta toiselle maantiellä. Saattoi tuo olla väärässäkin tietysti. Eli lasti päälläkö teillä kääntyy nihkeästi vai mikäs siinä on?


      • -------------
        kuulakehällä kirjoitti:

        Millälailla kuulakehä kiinni on huono ajaa? Mä oon ajellu vaan kevyillä kuormilla dollyn kanssa mutta ihan nätisti se on kulkenu ja peruuttaminenkin ihan ok kuulakehä lukittuna. Vanhempi kuski tosiaan sano että kehä auki kärry hakee, vaeltaa puolelta toiselle maantiellä. Saattoi tuo olla väärässäkin tietysti. Eli lasti päälläkö teillä kääntyy nihkeästi vai mikäs siinä on?

        No se vetopöytähän on täynnä sitä vaseliini mönjää ja siihen kun yhdistetään Suomen teillä talvella niin yleinen lika ja suola niin tulee varsinaista mönjää siihen vetopöydän päälle ja se saattaa haitata käätymistä. Ja jos se ei siitä vetotapista kääntyisikään niin kyllä sen jälkeen kääntyy kun kuulakehä kääntyy hieman ensin.


      • se vaikuttasi
        kuulakehällä kirjoitti:

        Millälailla kuulakehä kiinni on huono ajaa? Mä oon ajellu vaan kevyillä kuormilla dollyn kanssa mutta ihan nätisti se on kulkenu ja peruuttaminenkin ihan ok kuulakehä lukittuna. Vanhempi kuski tosiaan sano että kehä auki kärry hakee, vaeltaa puolelta toiselle maantiellä. Saattoi tuo olla väärässäkin tietysti. Eli lasti päälläkö teillä kääntyy nihkeästi vai mikäs siinä on?

        siihen että kärry hakee tiellä jos kehä vapaana!! EI VOI VAIKUTTAA, KOSKA SE VAIKUTTAA VAIN KÄÄNTYMISEEN, TAPPI ON AINA SAMASSA KOHDASSA, ja ainut syy sille lukitukselle on se että saa peruutettua kiinni PPV:n!!


      • rinki
        puheeksi kirjoitti:

        Mitäs varten se kuulakehä siellä itseasiassa edes on? Kun alottelin hommia niin mulle neuvottiin vaan että pidä se kuulakehä aina ja ikuisesti lukittuna, homma lähtee kuulema vaeltamaan jos kehä vapaana. Mutta mikä sen funktio on?

        Thanks jo etukäteen vastauksista!

        Kytkettäessä kehä lukittuna, ajaessa auki.Ite huomasin että varsinkin tyhjänä jos kehä lukossa, niin kärry vispaa puolelta toiselle. Karmee ajaa silleen.


      • ajatellen
        se vaikuttasi kirjoitti:

        siihen että kärry hakee tiellä jos kehä vapaana!! EI VOI VAIKUTTAA, KOSKA SE VAIKUTTAA VAIN KÄÄNTYMISEEN, TAPPI ON AINA SAMASSA KOHDASSA, ja ainut syy sille lukitukselle on se että saa peruutettua kiinni PPV:n!!

        Mitä enemmän liikuvia osia, sitä enemmän turhaa liikettä. Lukittuna systeemi aivan sama kuin puoliperävaunuveturilla, hyvin skulaa. Kyllä mä pystyn ymmärtämään että kun saman kuvitellun akselin ympäri pyörii kaksi sisäkkäistä systeemiä, tappi kehä niin se tuo epävakautta. Onko niillä molemmilla sama keskipiste? Onhan sille kehälle toki joku tehtävä mutta näistä edellisistä vastauksista se ei käy ilmi.


      • kevyemmin
        ajatellen kirjoitti:

        Mitä enemmän liikuvia osia, sitä enemmän turhaa liikettä. Lukittuna systeemi aivan sama kuin puoliperävaunuveturilla, hyvin skulaa. Kyllä mä pystyn ymmärtämään että kun saman kuvitellun akselin ympäri pyörii kaksi sisäkkäistä systeemiä, tappi kehä niin se tuo epävakautta. Onko niillä molemmilla sama keskipiste? Onhan sille kehälle toki joku tehtävä mutta näistä edellisistä vastauksista se ei käy ilmi.

        kuten aiemmin mainittiin ainoa syy kuulakehän lukitukseen on yhdistelmän kytkentä.
        Itse ajan dolleilla joissa ei kuula kehää, mutta kuormat on kevyet.
        Kun vetopöytä hyvin rasvattu menee nätisti suoraan, mutta jos rasvaus unohtunut vääntää kuin käärme ja aivan karmea ajaa.
        Samoin alkaa kiemurtelu jos satunnaisesti tuleekin pöydän päälle isompi kuorma.
        Syyt yllättävän vaikea selittää, mutta lienee niin että kun yhdistelmän nivelet herkät reagoinnit tapahtuu jo pienistä voimista ja homma pysyy tasapainossa, mutta jos nivel jäykkä niin reagointi myöhästyy vähän ja siitä seuraa jatkuva korjaus liikkeiden tarve.


      • tapani...
        rinki kirjoitti:

        Kytkettäessä kehä lukittuna, ajaessa auki.Ite huomasin että varsinkin tyhjänä jos kehä lukossa, niin kärry vispaa puolelta toiselle. Karmee ajaa silleen.

        olen vetänyt monenlaisia dolleja kaikki pahin oli yx akselinen kuulakehätön dolli.

        paras 2 akselinen kuula kehällä.

        täysperä aina soutaa ja huopaa kun se liike kertaantuu kun päästään sinne 25 metriin, siellä huomaa eron kuulakehä vai pelkkä veto pöytä.

        peruutuksilla ei ole mitään merkitystä tässä asiassa.

        kehä lukossa alle mennessä ja auki ajaessa.


      • johieman
        kevyemmin kirjoitti:

        kuten aiemmin mainittiin ainoa syy kuulakehän lukitukseen on yhdistelmän kytkentä.
        Itse ajan dolleilla joissa ei kuula kehää, mutta kuormat on kevyet.
        Kun vetopöytä hyvin rasvattu menee nätisti suoraan, mutta jos rasvaus unohtunut vääntää kuin käärme ja aivan karmea ajaa.
        Samoin alkaa kiemurtelu jos satunnaisesti tuleekin pöydän päälle isompi kuorma.
        Syyt yllättävän vaikea selittää, mutta lienee niin että kun yhdistelmän nivelet herkät reagoinnit tapahtuu jo pienistä voimista ja homma pysyy tasapainossa, mutta jos nivel jäykkä niin reagointi myöhästyy vähän ja siitä seuraa jatkuva korjaus liikkeiden tarve.

        Tattis, tästä sai jo hieman ideaa toiminnasta.


      • Tullut huomattua
        tapani... kirjoitti:

        olen vetänyt monenlaisia dolleja kaikki pahin oli yx akselinen kuulakehätön dolli.

        paras 2 akselinen kuula kehällä.

        täysperä aina soutaa ja huopaa kun se liike kertaantuu kun päästään sinne 25 metriin, siellä huomaa eron kuulakehä vai pelkkä veto pöytä.

        peruutuksilla ei ole mitään merkitystä tässä asiassa.

        kehä lukossa alle mennessä ja auki ajaessa.

        Ottakaa se dolly joskus pois sieltä kärryn alta ja peskää ihmeessä se kunnolla. Sinne kertyy käsittämätön määrä hiekkaa ja sen jälkeen se takertelee. Seurauksena on se kärryn vaeltelu vetäjän perässä. Myös kannattaa pitää hyvissä rasvoissa se kuulakehä ja vetopöytä.


      • ajossa auki
        Tullut huomattua kirjoitti:

        Ottakaa se dolly joskus pois sieltä kärryn alta ja peskää ihmeessä se kunnolla. Sinne kertyy käsittämätön määrä hiekkaa ja sen jälkeen se takertelee. Seurauksena on se kärryn vaeltelu vetäjän perässä. Myös kannattaa pitää hyvissä rasvoissa se kuulakehä ja vetopöytä.

        Paljon oikeeta asiaa ja olen sillä kannalla että eteenpäin ajaettaessa aina lukitus auki ja kytkettäessä helpottaa kun lukitus kiinni. On kai sillä kääntöpöydällä jotakin merkitystä turvallisuuden kannaltakin koska Ruotsin lainsäädäntö ei hyväksy lainkaan semmosta dollya jossa on pelkkä vetopöytä, siis ilman kääntöpöytää, vielä siitä ympäripyörähdyksen estosta sen verran että kääntöpöytä ei säädösten mukaan saa kääntyä enempää kuin 30 astetta puoleen tai toiseen.


      • 8987
        ajossa auki kirjoitti:

        Paljon oikeeta asiaa ja olen sillä kannalla että eteenpäin ajaettaessa aina lukitus auki ja kytkettäessä helpottaa kun lukitus kiinni. On kai sillä kääntöpöydällä jotakin merkitystä turvallisuuden kannaltakin koska Ruotsin lainsäädäntö ei hyväksy lainkaan semmosta dollya jossa on pelkkä vetopöytä, siis ilman kääntöpöytää, vielä siitä ympäripyörähdyksen estosta sen verran että kääntöpöytä ei säädösten mukaan saa kääntyä enempää kuin 30 astetta puoleen tai toiseen.

        Juuri siksi kuulakehälliset ovat jotta loivassa kääntelyssä valtateillä tuo 30asteen kääntely piisaa ja se kääntää sieltä kuulakehästä eli silloin veto pöytä pysyy kärryä vasten samassa asennossa ei kuluta vaunua vain syrkissä käännöksissä vasta kääntyy tapin ja pöydän välinen alue.


        Meillä molemmissa dolleissa kehä aina vapaana.
        peruuttaessa ei tarvi aina osua täsmälleen oikeeseen kohtaa pöytä kääntyy vähän ja ´´imasee´´ vaunun.'

        Kokeilkaa AM(automäkinen):n dolleja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe