koira astmaatikolla

koireliini

onko kellään astmaatikolla sisäkoiraa? miten olette voineet.onko ollut ongelmia terveyden kanssa? mulla on astma ja haluaisin koiran.olen kuullut että villakoira voisi olla yksi vaihtoehdoista.bichon frise olisi aivan ihana.onko kellään kokemusta siitä rodusta? kiitoksia vastauksistanne.

7

3368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisbeth

      Meillä on kaksi astimaatikko-lasta ja yksi koira-allerginen. Joten koiran hankkiminen oli tosiaan viimeinen ajatus mitä kuvitella saattaa.

      Elämä kuitnekin näytti että joskus on valittava asioita. Hankimme koiran.

      (En viitsi liikaa selitellä, mutta henkinen puoli meni kerrankin fyysisen terveyden edelle. Toki tähdensimme lapsille sitä että koirasta voi joutua luopumaan ja meillä oli sille paikkakin varattuna jos niin kävisi, onneksi ei)

      Selailin tarkasti eri rotujen ominaisuuksia. Villakoira ja papillon /phalene vaikuttivat sopivimmilta koska niillä ei ole aluskarvaa joka aiheuttaa eniten hilseilyä. (ne myös ovat "kylmänkipeitä" koska aluskarva ei suojaa kylmyydeltä ja talvella lenkit kohtuu lyhyitä ja koira pitää pukea)

      Rakastuimme suunnattomasti papillon-pentuun jota kävimme katsomassa. Oleilimme kasvattajan perheessä paljon, tuntitolkulla ja mitään ongelmia ei tullut niin uskalsimme tuoda koiran kotiin.

      1. Hankimme hapa-suodattimella varustetun sairaan kalliin imurin. (500e.)

      2. Meillä siivotaan kunnolla kerran viikossa ja kerran viikossa vielä imurointi.

      3. Koira asuu alakerrassa eikä saa mennä yläkertaan jossa lapset nukkuvat.

      4. Koiran pesu 1-2 kertaa kuussa ja harjaus kerran viikossa. Huomioi että ainakin papillon pitää muulloin kuin kesä-kuumalla föönata kuivaksi jottei se palellu.

      =ei ensimmäistäkään astmakohtausta eikä allergia-oireita. Koira on kohta vuoden ikäinen ja pentukarva on vaihtunut aikuiskarvoitukseen suurelta osin. Siinäkään vaiheessa oli tullut ongelmia.

      Olen kuullut että muillakin astmaatikoilla on papilloneita. Phalene on sama koira mutta korvat ei ole pystyssä.

      Astmapolilla en uskaltanut kertoa koirasta ennen kuin vasta juuri ennen joulua...eivät oikein tykänneet..

      Meillä näyttää nyt siltä että koira on tullut jäädäkseen.

      MUTTA jos hankit koiran, niin huolehdi alusta asti että sillä on koti jonne mennä jos et voikaan pitää sitä!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Pehosia

        Minulla on 2 perhoskoiraa enkä saa niistä mitään oireita, en ole koskaan saanut vaikka ovat jo yli kymmenen molemmat.Mutta silti kun olin tutkimuksissa heinänuhan takia, niin testeissä todettiin olevani allerginen 28 aineelle ja asialle, myös koirille 6 pisteen verran.Ja en kyllä saa oireita niistä 28:sta kun ainoastaan hevosesta ja heinästä.


    • kokemusta mulla

      Atoopikkona en ole uskaltanut ottaa itselleni koiraa, mutta koirakuume on monasti ollut paha.
      Onneksi aikuinen lapseni hankki koiran ja olen saanut hoitaa sitä - mm. kuukausia mökillä.
      Koiran ollessa n. puolivuotias se oli minulla yökylässä. Seuraavana päivänä huomasin, että henki pihisee, vapisuttikin. Helpotti, kun koira haettiin pois. Sitten tuli iltaisin kutiavaa ihottumaa, minkä syytä en meinannut saada selville. Jouluna helpotti ja syykin löytyi: leikkeleet, makkarat, yms.
      Olin syönyt kinkkua, en kutissut.
      Koiralle hankittiin lisä-, väri- ja säilöntäaineetonta koiranmuonaa (saa eläinkaupoista). Koiralla itselläänkin ihon kutinaa ja koiran kaverilla pahaa allergiaa - eläinlääkäri suositteli ko. muonaa.

      Olin itse pari vuotta syömättä leikkeleitä ja makkaroita - tietty mökillä oli pakko saada nuotiolla paistettua lenkkiä... ja illalla sitten kutisin. Kananmunakin piti jättää pois.
      Parin vuoden tauon jälkeen pystyin taas syömään 'kiellettyjä ruokia'.

      Tuon astma-tyyppisen reaktion jälkeen ei ole koskaan ollut koiran kanssa mitään ongelmia.
      Nukutaan koiran kanssa mökillä samassa huoneessa, välillä samassa sängyssäkin.
      Koira on iso, Hovawart-poika.
      En ole allerginen koirille enkä kissoille (prick-testi joskus vuosia sitten), mutta atoopikkona mikään ei ole varmaa.

      Olemme kaikki hajusteettomia, emme käytä hajustettuja aineita. Tämä auttaa paljon, sisäilma on puhtaampaa ja hyvää hengittää.

    • koirakuume

      No, meillä mietitään kanssa koiran ottamista. On monirotuinen koireli parasta aikaa koeajalla tämän viikkoa. Tutun perheessä on astmaa sairastava lapsi ja heillä on mennyt ihan hyvin vaikka on koira otettu. Ei mitään oireita ole ollut.

    • astmaatikko, ja

      minulla on 3 kultaista noutajaa, sisäkoiria. Ei ole ongelmaa. Koirani nukkuvatkin samassa sängyssä kuin minä :)

      Mutta näin minulla, huonommin ehkä jollain toisella. Jokainen olemme yksiloitä.

      • oma kokemus..

        Ei allergia / astma välttämättä puhkea päälle parin viikonkaan koirakokeiluilla. Minulla siihen meni 2 vuotta altistumista omaan koiraan. Että oiekasti kannattaa harkita ennen ottamista.


      • tools

        on ollut koiria koko ikäni. Eivät aiheuta mitään oireita vaikka olen astmaatikko.

        Astma on keuhkoputkien tulehdussairaus, ei mikään allergia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe