Laktoosi-intoleranssi ja ruoka Brasiliassa

Hieronymus

Olen lähdössä hiihtolomalla ensimmäistä kertaa Brasiliaan, tarkemmin Porto das Dunasiin, ja kärsin vaikeasta laktoosi-intoleranssista. Onko maassa aikaisemmin vierailleilla tietoa siitä miten paljon tai vähän brassit käyttävät maitovalmisteita ruoanvalmistuksessa? Miten tarkkaan ruokalistoista löytyy tietoa annosten laktoosipitoisuuksista? Otan tietenkin matkalle mukaan Lactrase -kapseleita, mutta olisi kiva tietää tarvitsenko niitä paljon tai en ollenkaan matkan aikana.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

5

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pärjäät varmasti

      En ole asiasta varma, mutta käyttävät kookosta paljon ruoanvalmistukseen.Kaupassa myytävät tuotteet sisältävät melko tarkkaan tuoteselosteet, laktoosista en ole aivan varma. Kannattaa pyytää apua jostain liitosta tai yhdistyksestä, varmaan saat käännöksen portugaliksi vaivastasi.

      • käyty on

        Matkaoppaalta voi pyytää portugalin kielellä lappusen,jossa ruoka-allergiasi kerrotaan- Näytät sitä sitten ruokapaikoissa.
        Se taas on eri asia ymmärretäänkö vaivasi luonne maassa.Varsinaista maitoa ei ehkä tarjota,mutta jos se on jossain muussa muodossa ,sitä ei enää osata ajetella laktoosituotteeksi.
        Sama ongelma keliakian kanssa. Esim, suurustejauhot tai valmistus jauhottomassa tilassa ei enää menekään perille. Tutki ja lue tarkkaan syötäväsi.
        Syö hedelmiä! Ne ovat maukkaita ja täyttäviä.


      • Otappa selvää
        käyty on kirjoitti:

        Matkaoppaalta voi pyytää portugalin kielellä lappusen,jossa ruoka-allergiasi kerrotaan- Näytät sitä sitten ruokapaikoissa.
        Se taas on eri asia ymmärretäänkö vaivasi luonne maassa.Varsinaista maitoa ei ehkä tarjota,mutta jos se on jossain muussa muodossa ,sitä ei enää osata ajetella laktoosituotteeksi.
        Sama ongelma keliakian kanssa. Esim, suurustejauhot tai valmistus jauhottomassa tilassa ei enää menekään perille. Tutki ja lue tarkkaan syötäväsi.
        Syö hedelmiä! Ne ovat maukkaita ja täyttäviä.

        Brasiliassa käsitellään maitoa, niin kuin suomessa. Tuskin saat siellä oireita.


    • brasileiro

      Taalla kaytetaan maitoa aika lailla joissakin ruoissa. Kannattaa seurata ellet halua oireita. Liharuoka yleensa ei sisalla mitaa edes kastikkeissa, mutta ovat innokkaita tarjoamaan jugurtteja, jaateloita ja hyydykkeita, missa luonnollisesti on laktoosia.

      Lisaksi joissakin tuotteissa on laktoosia lisatty sailyvyyden takia, joten sita voi olla yllattavissakin paikoissa.

      Ravintolassa selviat sanomalla etta: "Eu tenho alergia de leite" = Minulla on maitoallergia.
      Lisaksi voit kysya ruoasta: "Isso tem leite ou creme?" = sisaltaako tama maitoa tai kermaa?

      Itse pidan kotona Lactrasea, mutta en kanna juuri mukana, vaan valitsen semmosta ruokaa missa maitoa ei ole. Sanoisin, etta suurimmassa osassa ruokaa ei ole laktoosia ainakaan isosti. Itse saan harvoin oireita, mutta meikalaisella onkin vahan laktoosille sietoa.

      Mukavaa lomaa! Brasilia on hieno maa.:-)

      • Hieronymus

        Matkakuume lisääntyy, ja jännitys ruokailujen suhteen vähenee, kiitos teidän vastauksienne. Varsinkin brasileirolle suurkiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1676
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1338
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1287
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      860
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      106
      804
    Aihe