24v ja

rintasyöpä

niin se vaan on. en tiedä mitä tekisin. Tänään sain sen tietää. ja kun etsin siitä tietoa netistä löysin tämän palstan....

olenko enää sama ihminen kun tai jos paranen.. se on jo aika pitkällä.

40

11684

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkällä..

Jos tänään sait tietää sairastavasti rintasyöpää, niin miten voit itetää olevan sen jo aika pitkällä? Itselläni levinneisyystutkimukset tulivat joskus leikkauksen jälkeen.

• syöpä 05

eli rintasyövän levinneisyys selviää vasta patologin lausunnosta...

Annapa nyt rauhalliseti FAKTAtietoja asiasta...

• miisuli.

täällä myös toinen samanikäinen rintasyövän sairastanut henkilö. Tuosta levinneisyydestä ei voi tietää aiemmin kuin patologin vastauksesta että otappa iisisti siihen saakka. Eipä ole aiemmin tullut vastaan muita näin nuoria rintasyöpäpotilaita.Olen luullut olevani ainut näin nuori tämän sairauden kanssa. Kuinka huomasit, mitä oireita sinulla oli? olisi kiva vaihtaa ajatuksia?! Kovasti voimia sinulle.

• kuitenkin..

tänä päivänä valitettavasti aina vaan nuoremmat sairastuvat syöpään ja nuorimmat niistä ovat alle 20v.

• alkuperäinen kirjoittaja

mutta 25 ja odottelen parhaillaan tuloksia. Kuinka kauan sinulla kesti saada tulokset, että on syöpä kyseessä? Alkaa todella jo hermostuttaa odottelu...

• miisuli.
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

mutta 25 ja odottelen parhaillaan tuloksia. Kuinka kauan sinulla kesti saada tulokset, että on syöpä kyseessä? Alkaa todella jo hermostuttaa odottelu...

noin viikon verran kesti kun sain tulokset, paksuneula näytteestä vaikkakin jo ultran ja mammon yhteydessä lääkäri oli aika varma että pahananlaautuisesta muutoksesta on kysymys ja syöpähän sieltä sitten varmistui paksuneulanäytteistä. ja viikon päästä olinkin jo leikkauksessa, että se oli nopeaa toimintaa.

• se sinun
        miisuli. kirjoitti:

noin viikon verran kesti kun sain tulokset, paksuneula näytteestä vaikkakin jo ultran ja mammon yhteydessä lääkäri oli aika varma että pahananlaautuisesta muutoksesta on kysymys ja syöpähän sieltä sitten varmistui paksuneulanäytteistä. ja viikon päästä olinkin jo leikkauksessa, että se oli nopeaa toimintaa.

pattisi sitten oli? Minulle lääkärit sanovat että eivät epäile pahanlaatusta mutta kuitenkin näkivät aiheelliseksi tarkistaa...!! Outoa..tosin on ollu ongelmia näiden kanssa jo aiemmin, että nyt sitten saa varmuuden, mutta kieltämättä hirvittää. Mites tilanteesi nyt on?

• miisuli.
        se sinun kirjoitti:

pattisi sitten oli? Minulle lääkärit sanovat että eivät epäile pahanlaatusta mutta kuitenkin näkivät aiheelliseksi tarkistaa...!! Outoa..tosin on ollu ongelmia näiden kanssa jo aiemmin, että nyt sitten saa varmuuden, mutta kieltämättä hirvittää. Mites tilanteesi nyt on?

pieni herneen kokoinen (1cm) patti nännin vieressä.Nänni eritti kirkasta nestettä ja välillä vertakin, siitä tiesin että nyt on jostain vakavammasta kysymys. minulla on Aggressivisin rintasyöpä ja syöpätyypeistä huonoennusteisin. oli ehtinyt levitä kainaloon ja rintakehän kylkiväleihin.Sain ns "takkihoidon" eli rintasyövässä rankimman hoidon mitä käytetään eli kolmea eri solumyrkkyä. takana sytostaatit puoli vuotta ja sädehoito 25 kertaa ja rinnanpoisto. ja hormooniläkkitystä menee 5 vuotta "estolääkityksenä". Pelko on todella suuri että syöpä uusii tai leviää luustoon tai muualle mihinkä rintasyöpä yleensä leviää. Mutta näillä näkymin tilanne on ihan hyvä. :) toivotaan parasta ettei sinulla sitä pahinta todettaisi.Onko sinulla otettu neulanäytteet ja mammografia vai? Luulisi vaustauksen tulevan vähintään 2-3 viikossa.

• otettiin
        miisuli. kirjoitti:

pieni herneen kokoinen (1cm) patti nännin vieressä.Nänni eritti kirkasta nestettä ja välillä vertakin, siitä tiesin että nyt on jostain vakavammasta kysymys. minulla on Aggressivisin rintasyöpä ja syöpätyypeistä huonoennusteisin. oli ehtinyt levitä kainaloon ja rintakehän kylkiväleihin.Sain ns "takkihoidon" eli rintasyövässä rankimman hoidon mitä käytetään eli kolmea eri solumyrkkyä. takana sytostaatit puoli vuotta ja sädehoito 25 kertaa ja rinnanpoisto. ja hormooniläkkitystä menee 5 vuotta "estolääkityksenä". Pelko on todella suuri että syöpä uusii tai leviää luustoon tai muualle mihinkä rintasyöpä yleensä leviää. Mutta näillä näkymin tilanne on ihan hyvä. :) toivotaan parasta ettei sinulla sitä pahinta todettaisi.Onko sinulla otettu neulanäytteet ja mammografia vai? Luulisi vaustauksen tulevan vähintään 2-3 viikossa.

ensin ultra jonne menin pattia (tai patteja..) näyttämään ja silloin teki lähetteen paksuneulaan ja kävin siellä sitten. Sen ottanut lääkäri sanoi ettei näytä epäilyttävältä mutta mietin, että josko ei vaan ilennyt sanoa..??
        Sanoivat että tulokset tulee viikossa noin, mutta kaksi viikkoa melkein mennyt..varmaan itse kohta kyselen. Minullakin pieni patti, alle sentin. Inhottaa kun kuulemma usein nuorilla sitä aggressiivista tyyppiä niin kyllä siis pelottaa!

• miisuli.
        otettiin kirjoitti:

ensin ultra jonne menin pattia (tai patteja..) näyttämään ja silloin teki lähetteen paksuneulaan ja kävin siellä sitten. Sen ottanut lääkäri sanoi ettei näytä epäilyttävältä mutta mietin, että josko ei vaan ilennyt sanoa..??
        Sanoivat että tulokset tulee viikossa noin, mutta kaksi viikkoa melkein mennyt..varmaan itse kohta kyselen. Minullakin pieni patti, alle sentin. Inhottaa kun kuulemma usein nuorilla sitä aggressiivista tyyppiä niin kyllä siis pelottaa!

niin riippuu varmasti missä on käynyt näytteen ottmassa, itse kävin yksityisella puolella joten senkin takia sain vastauksen aika äkkiä. Keskussairaala lääkäri katsoi ultralla ja sanoi että ei ole mitään epäilyttävää mutta oli kuin olikin. särkeekö sinun rintaasi tai kainalon alueelta? Minulla särki, nuorilla rintasyöpäpotilailla syöpä aiheuttaa kuulemma enemmän kipua kuin vanhemmilla potilailla.

• oikeastaan
        miisuli. kirjoitti:

niin riippuu varmasti missä on käynyt näytteen ottmassa, itse kävin yksityisella puolella joten senkin takia sain vastauksen aika äkkiä. Keskussairaala lääkäri katsoi ultralla ja sanoi että ei ole mitään epäilyttävää mutta oli kuin olikin. särkeekö sinun rintaasi tai kainalon alueelta? Minulla särki, nuorilla rintasyöpäpotilailla syöpä aiheuttaa kuulemma enemmän kipua kuin vanhemmilla potilailla.

voi päätellä mitään, koska minulla on ollut jo vuosia kivuliaat rinnat, mastopatiaa on sanottu olevan ja sellaiseksi nytkin tuota pattia epäiltiin, mutta saa nähdä...Tympii vaan odottelu, minullekin sanottiin että viikossa tulokset tulee niin on tosi outoa ettei tulekaan.

• miisuli.
        oikeastaan kirjoitti:

voi päätellä mitään, koska minulla on ollut jo vuosia kivuliaat rinnat, mastopatiaa on sanottu olevan ja sellaiseksi nytkin tuota pattia epäiltiin, mutta saa nähdä...Tympii vaan odottelu, minullekin sanottiin että viikossa tulokset tulee niin on tosi outoa ettei tulekaan.

tulee tulokset.

• särkyä
        miisuli. kirjoitti:

Millaista se sinun rinta/kainalosärkysi oli? Helposti paikannettavaa vai paikka paikoin tuntuvaa. Itse hakeuduin ultraan yksityiselle outojen kipuilujen (enimmäkseen vain toisessa rinnassa) vuoksi. Pienet 2 mm kystat löytyi molemmista rinnoista ei muuta. Kipuilu itselläni ei ihan päivittäistä mutta melkein, ei helposti paikannetavaa (välillä juilii yläosaan, välillä pistelee alaosaa jne.) Omassa tapauksessani ultralääkäri ja gyne epäilivät kipuilun johtuvan keväällä aloitetusta hormoniehkäisystä/työasennosta/kaaritukien ärsyttämästä rintarauhasesta. Jotenkin on rauhallinen olo ultrauksen jälkeen (johon siis yksityinen mielenrauhan saavuttamiseksi lähetti) ja kuitenkin taustalla pieni epäilys.

• miisuli.
        särkyä kirjoitti:

Millaista se sinun rinta/kainalosärkysi oli? Helposti paikannettavaa vai paikka paikoin tuntuvaa. Itse hakeuduin ultraan yksityiselle outojen kipuilujen (enimmäkseen vain toisessa rinnassa) vuoksi. Pienet 2 mm kystat löytyi molemmista rinnoista ei muuta. Kipuilu itselläni ei ihan päivittäistä mutta melkein, ei helposti paikannetavaa (välillä juilii yläosaan, välillä pistelee alaosaa jne.) Omassa tapauksessani ultralääkäri ja gyne epäilivät kipuilun johtuvan keväällä aloitetusta hormoniehkäisystä/työasennosta/kaaritukien ärsyttämästä rintarauhasesta. Jotenkin on rauhallinen olo ultrauksen jälkeen (johon siis yksityinen mielenrauhan saavuttamiseksi lähetti) ja kuitenkin taustalla pieni epäilys.

tuntuvaa särkyä ja itse patin ympärillä tuntuvaa "polttelua" ja kainaloa särki aina välillä. Tämä särky ei ollut jatkuvaa vaan ajoittaista. Hyvä se on että lääkärit lähettävät lisätutkimuksiin, mutta varmasti ahdistavaa toi odottelu. toisaalta ajattelisi että jos siinä syöpää on ollut niin sinulle olisi jo ilmoitettu..Minullahan oli syöpä vahvasti hormoniperäinen eli en saa koskea mihinkään hormonia sisältiin lääkkeisiin yms. Nyt nuo tabletit sitten poistavat kehostani estrogeeniä, koska se pahoilainen kasvoi estrogeenin avulla. E-pillereillä on varmasti ollut yksi suuri vaikutus minun syöpäni synnyssä. Koska suvussa ei syöpää ole ollut ja minulle on tehty geenivirhe tutkimus, enkä ole geenivirheen kantaja.

• tipikitt
        miisuli. kirjoitti:

aikalailla samanlaiset hoidot olet saanut kun minä. sanoivat että ärhäkkäämpiä harvoin näkee. minulla kasvain oli n.3 cm, kainalostakin löysivät syöpäsoluja. kasvaimen ympärillä oli alue joka oli kasvamassa syöväksi. eli toisin sanoen koko rinta täynnä syöpää.
        montako kertaa sait solunsalpaajia?tekivätkö paljon huonovointiseksi?

tipikitt

• särkyä
        miisuli. kirjoitti:

tuntuvaa särkyä ja itse patin ympärillä tuntuvaa "polttelua" ja kainaloa särki aina välillä. Tämä särky ei ollut jatkuvaa vaan ajoittaista. Hyvä se on että lääkärit lähettävät lisätutkimuksiin, mutta varmasti ahdistavaa toi odottelu. toisaalta ajattelisi että jos siinä syöpää on ollut niin sinulle olisi jo ilmoitettu..Minullahan oli syöpä vahvasti hormoniperäinen eli en saa koskea mihinkään hormonia sisältiin lääkkeisiin yms. Nyt nuo tabletit sitten poistavat kehostani estrogeeniä, koska se pahoilainen kasvoi estrogeenin avulla. E-pillereillä on varmasti ollut yksi suuri vaikutus minun syöpäni synnyssä. Koska suvussa ei syöpää ole ollut ja minulle on tehty geenivirhe tutkimus, enkä ole geenivirheen kantaja.

Kerrotko vielä siitä löytyneestä patistasi. Tuntuiko patti vai kipu ensin? Millainen pattisi oli (kova/pehmeä, liikkumaton/liikkuva, tasainen/rosoinen)? Löysitkö patin itse? Kuinka tutkittiin (ultra/mammo)?
        Hitsi, kun en malta oman asiani antaa olla. Minulla siis kipuilua alkoi olla ensin kainalon seudulla ja myöhemmin rinnassa. Kainalon seudulta kipu on loppunut jo jokin aika sitten. Kävin asian tiimoilta yleislääkärillä, joka totesi rintojeni olevan helposti tunnusteltavat ja normaalit (pienet ja imetyksen "tyhjentämät"). Kipujen arvioi olevan hormonaalisesta ehkäisystä (rengas) johtuvia tai työasentoperäisiä (hiirenkäyttö 8 h/pvä). Lisäksi yskin edellisenä talvena kylkiluuhuni hiusmurtuman (juuri siinä rinnan puolivälissä), jonka kertoi tuntuvan koholla ja epäilikin kaaritukien painavan rintarauhasta. Kipujen jatkuessa ja pienen muljuavan patinkin paikannettuani menin yksityiselle gynelle, joka totesi samaa kuin edellinenkin. Nippa nappa patin paikallisti, uskoi olevan normaalia rintakudosta/rasvapatti. Pattini tuntui/tuntuu vain tietyssä asennossa juuri tätä kylkiluuta vasten. On pehmeä ja liikkuva, kiinteä kylläkin. Ei tunnu lainkaan, jos "siirrän" sen kylkiluun kohdalta pois. Antoi kuitenkin lähetteen mieleni rauhoittamiseksi ultraan. Ultrassa sitten (syöpätauteihin erikoistunut pieni yksityinen paikka) lääkäri tutki molemmat rintani ja kainaloni varsin tarkasti. Löysi molemmista 2 mm kystat. Erityisen tarkasti tutki rinnan alaosan kipujen ja patin vuoksi, pattia ei näkynyt. Sain siis tulokseksi normaalit rinnat. Olo huojeni hetkeksi, kunnes taas pelko sai vallan. Entäs jos pattini ei vain näkynytkään? Piru. Tiedän että kipuiluuni on hyvät selitykset ja ultrakin tehty. Rinnan kipuilu kuitenkin aina aika ajoin muistuttaa. Minulla siis pakottavaa tunnetta rintakehässä (ihan keskellä rintojen välissä) ja kädessä (hauis)ja juilimista eri puolilla rintaa aika ajoin. Kuukautiskierron keskivaiheella kipuilu kovinta rinnassa, silloin myös toisessa rinnassa. Työasentoni on "jännittynyt" kiireessä. En tiedä, kiitos jos jaksat vielä tällaiselle hätäilijälle vastata. Kaikkea hyvää sinulle.

• tulokset
        miisuli. kirjoitti:

tulee tulokset.

ja ei ole pahanlaatuista. Olen tietenkin äärettömän helpottunut, mutta jotenkin ihan oudolta tuntuu kun oli yli kaksi viikkoa pyöritellyt tätä asiaa mielessään ja kaikenmaailman skenaarioita käynyt läpi...Tulee olemaan paljon kysymyksiä lääkärille kun hänet joskus tässä tapaan kunhan aika löytyy.
        Toivon teille kaikille, joilla syöpä on, todellakin jaksamista! Minun täytyy nyt selvittää kuinka toimin jatkossa näiden pahkuroitteni kanssa kun niitä aina vaan riittää. Ja odotuksesta sen verran, kannattaa kyllä joskus ilmeisesti myös soitella perään, itsekin soitin tänään. Muuten olisin saanut tulokset vasta ensi viikon puolessa välissä.

• miisuli.
        tulokset kirjoitti:

ja ei ole pahanlaatuista. Olen tietenkin äärettömän helpottunut, mutta jotenkin ihan oudolta tuntuu kun oli yli kaksi viikkoa pyöritellyt tätä asiaa mielessään ja kaikenmaailman skenaarioita käynyt läpi...Tulee olemaan paljon kysymyksiä lääkärille kun hänet joskus tässä tapaan kunhan aika löytyy.
        Toivon teille kaikille, joilla syöpä on, todellakin jaksamista! Minun täytyy nyt selvittää kuinka toimin jatkossa näiden pahkuroitteni kanssa kun niitä aina vaan riittää. Ja odotuksesta sen verran, kannattaa kyllä joskus ilmeisesti myös soitella perään, itsekin soitin tänään. Muuten olisin saanut tulokset vasta ensi viikon puolessa välissä.

ettei ollut syövästä kysymys.

• Tsemppiä

Uskon, että olet ihan sama ihminen tämänkin jälkeen.

Rintasyöpä on sairaus siinä missä joku muukin sairaus ja tänä päivänä hoidot ovat todella hyviä. Itse olen Sinua vanhempi (noin viisikymppinen) ja sairastin rintasyövän noin viisi vuotta sitten tai oikeammin olin sairastunut rintasyöpään ties milloin, sitä tuskin kukaan tietää. Diagnoosi tehtiin siis noin viisi vuotta sitten. Aluksi se tietysti oli shokki, luulin kuolevani.

Lääkäri kuitenkin sanoi, ettei tämä ole kuolemaksi. Jos syöpä on paikallinen, siitä voi toipua täydellisesti, tosin aina on uusimisen riski. Silloin vielä ei oltu tehty levinneisyystutkimuksia. Hän kuitenkin lisäsi, että vaikka se olisi levinnytkin johonkin muualle, niin sen kanssa tulisi toimeen ihan niinkuin minkä tahansa kroonisen sairauden kanssa (esim. diabetes tai astma tai joku muu). Silloin vaan olisi odotettavissa parempia ja vähän huonompia aikoja.

Ajattelin jo silloin syöpädiagnoosista huolimatta olevani onnekas, ensinnäkin siksi, että sairaudesta voi toipua ja toisaalta ajattelin, että mullehan olisi voinut käydä huonomminkin. Olisinhan voinut joutua vaikka johonkin onnettomuuteen ja menettää vaikka liikuntakykyni. Se, jos mikä olisi ollut kamalaa. Nyt sentään olen pysytynyt elämään ns. normaalia elämää, mitä nyt toinen rinta puuttuu, mutta eipä se ole esim. miesystävääni haitannut (tutustuin muuten häneen vasta sairauden jälkeen).

Nyt hoitojen ja vuosien jälkeen voin vain todeta, että sillä minulla hoitaneella lääkärillä oli tietoa, kokemusta ja viisautta suhtautua asiaan oikealla tavalla. Toisaalta diagnoosi oli uuden alku, tiedettiin mikä on vialla ja minua hoidettiin parhaalla mahdollisella tavalla. Oman aikansahan se koko juttu otti, mutta siitä selvittiin, tai on ainakin toistaiseksi selvitty.

Uskon olevani edelleenkin sama ihminen kuin ennen syöpädiagnoosia. Oikeasti saatan olla ehkä teveempikin. Niinkuin aikaisemmin jo totesinkin, kukaan ei osaa sanoa sitä, kuinka kauan olin tietämättäni ollut sairas. Raskas kokemushan se oli, mutta opettavainen minulle itselleni, läheisilleni ja työtovereilleni. Tämän kokemuksen jälkeen luulen ymmärtäväni myös muita kohtalotovereita, ja tiedän ketkä minusta oikeasti välittävät ja ketkä ovat oikeita ystäviäni.

Jos Sinä tai muut kohtalotoverit haluatte lukea kokemuksistani lisää, niin katsokaapa arkistosivuilta (nro 3?) nimimerkin 'pelottavaa' aloittamaa keskustelua: Rintasyöpä. Keskustelu oli aloitettu 7.12.06 ja viimeisimmät viestit ainakin äsken olivat tuolta joulun alta, 20.12.06. Siellä nimittäin keroin kokemuksistani aiemmin nimimerkillä Tsemppiä.

Tsemmpiä ja voimia toivon edelleenkin kaikille, jotka ovat samassa veneessä matkan varrella.
      ... ja tietenkin myös Hyvää ja Onnekasta Uutta Alkanutta Vuotta!

• tarjoilijatar32

ja 25 vuotiaan rintasyöpää ei voi verrata keskenään. alle 30-vuotiaillahan on tutkitusti selvästi suurempi uusiutumisriski rintasyövässä kuin vanhemmilla ja yleensä ärhäkkäämpää laatua. Ja monella 50-vuotiaalla on jo omat lapset, vaihdevuosi oireet alkanut ja vakaa suhde. Mutta monella 25-vuotialla lasten hankinta olisi vielä edessä ja oma mies etsimättä.Ja monella nuorella rintasyöpä potilaalla hedelmällisyys voi olla koetuksella sytostaattien jälkeen tai hormoni peräisen syövän takia olisi vaarallistakin tulla raskaaksi. itseäni tämä aihe kosketta sillä 2 vuotta nuoremmalla siskolla on myös rintasyöpä joka on uusiutunut jo kolmatta kertaa eikä ole enää paikallinen. Elinvuosia korkeintaan 10 vuotta.Mutta luultavammin paljon vähemmän. Kaikkien sairaudet on erilaisia eikä niitä voi verrata. Ei minun siskoni ainakaan ole sama ihminen enää kun häneltä leikattiin kummatkin rinnat alle 30-vuotiaana, elämänhalu katosi. Ei moni 30-vuotias haluaisi kärsiä mummotaudista kun pitäisi iloita omista lapsistaan. Kaikella kunnioituksella teitä kohtaan. Tsemppiä kaikille.

• tipikitt

hei
      olin myös 24v, kun lääkäri kertoi sen kovan alueen rinnassani olevan syöpäkasvain. pari edellistä viikkoa olin odottanut tuloksia paksuneulanäytteestä ja luonut positiivisia ajatuksia läheisiini. mutta niin vaan maailma heitti kärrynpyörän. siitä alkoi pitkä taival. solunsalpaajahoidot levinneisyystutkimukset, leikkaus ja sädehoidot..ja lisäksi herceptin (oli silloin uusi lääke joka ehkäisee uusiutumista)...kaikki tämä rumba kesti reilun vuoden.
      olen nyt 26v ja enään ei ole muuta kun kontrollikäynnit ja hormoonit.
      kysyit oletko enää sama ihminen.
      mielestäni et. minä en ainakaan ole.
      kaikki ne kokemukset ja ajatukset ja keskustelut muiden sairaiden kanssa ovat muuttaneet koko elämäni.
      kasvoin rytinällä henkisesti, arvostan elämää ihan uudella tavalla, olen onnellisempi kaikesta, iloitsen muille mitättömistä asioista.
      nykyään ajattelen että elämä on ihanaa.
      sairaus on kokemus (rankka sellainen) muiden joukossa, se on osa minua ja sitä mitä nyt olen.
      itse päätämme miten se meihin vaikuttaa. se voi olla vahvuus tai heikkous. minä valitsen mieluummin vahvuuden.

aina on toivoa!!
      mitä ikinä teetkin, älä koskaan luovuta!

jos haluat jakaa ajatuksia ja tuntemuksia, sinä ja muut nuoret kohtalotoverit, laita sähköpostia.

t: [email protected]

• miisuli.

sinulta koko rinta vai vain se patti?

• tipikitt
        miisuli. kirjoitti:

sinulta koko rinta vai vain se patti?

kyllä koko rinta poistettiin

• miisuli.
        tipikitt kirjoitti:

kyllä koko rinta poistettiin

korjausleikkauksessa vai oletko menossa?

• tipikitt
        miisuli. kirjoitti:

korjausleikkauksessa vai oletko menossa?

en ole vielä. sanoivat että hoidoista pitää olla kulunut vuosi. se tulee täyteen keväällä. toivottavasti sitten pääsen pian. niihin kun tuppaa olemaan melkosesti jonoa.

• miisuli.
        tipikitt kirjoitti:

en ole vielä. sanoivat että hoidoista pitää olla kulunut vuosi. se tulee täyteen keväällä. toivottavasti sitten pääsen pian. niihin kun tuppaa olemaan melkosesti jonoa.

itselläni korjausleikkaus tehdään kahdessa osassa. Hoidoistani on nyt 7 kk aikaa (sädehoidoista)ja sytostaateista jo pitempi aika, ja ensimmäinen leikkaus tehdään vajaan kuukauden kuluttua.

• tipikitt
        miisuli. kirjoitti:

itselläni korjausleikkaus tehdään kahdessa osassa. Hoidoistani on nyt 7 kk aikaa (sädehoidoista)ja sytostaateista jo pitempi aika, ja ensimmäinen leikkaus tehdään vajaan kuukauden kuluttua.

sinä pääset aika nopeasti sitten siihen leikkaukseen.
        minulla on taas 16. päivä kontrollikäynti, että täytyy taas kysellä joko sitä voisi alkaa suunnitella.
        mitä siinä ensimmäisessä leikkauksessa tehdään?
        saitko sinä muuten herceptiniä?

• miisuli.
        tipikitt kirjoitti:

sinä pääset aika nopeasti sitten siihen leikkaukseen.
        minulla on taas 16. päivä kontrollikäynti, että täytyy taas kysellä joko sitä voisi alkaa suunnitella.
        mitä siinä ensimmäisessä leikkauksessa tehdään?
        saitko sinä muuten herceptiniä?

koska syöpäni oli her2 negatiivinen.juu aikasta äkkiä pääsen kyseiseen leikkaukseen, on varmaan aika kaupunki kohtainenkin kuinka äkkiä leikkaukseen pääsee. Eli minulle tehtiin ihoa säästävä rinnanpoisto leikkaus reilu vuosi sitten ja laitettiin ekspanderiproteesi jo sen leikkauksen yhteydessä, koska siinä vaiheessa vielä luultiin etti syöpä ollut levinnyt. Mutta koska kylkiväleissä olevien etäpessäiden takia sain sytot ja sädehoidot niin tämä kyseinen proteesi ns: "kapseloitui" ja nyt se on kuin pieni ruma rusina. kyseisen proteesin tarkoitus oli venyttää ihoa jotta voittaisiin myöhemmin tehdä ld-kieleke tai tram-leikkaus. Mutta nyt sitten parin viikon päästä laitetaan uusi (erilainen) proteesi ja se saa olla n 1-2 vuotta ja kun iho on venynyt edes jonkun verran niin tehdään luultavasti ld-kieleke leikkaus. (selän ihosta.) tram-leikkausta ei näin nuorelle kovin helposti suositella. Pitäisi alata aluksi lihotuskuurillekkin jotta leikkaus voidaan tehdä.Hoitojen aikana tuo kyseinen proteesi oli tyhjänä, se on sllainen keittosuolalla täytettävä. (proteesi jota ei vielä ole kovin paljoa käyetty, ns: "kokeiluvaiheessa") ei vastaa ulkonäöltään milläänlailla oikeaa rintaa. ja loppusilauksena tehdään vielä nänni kielekkeestä tai tatuoidaan.

• teiltä kaikilta

että miten te pystyitte sopeutumaan tuohon syöpäuutiseen? Kun itsestäni tuntuu etten voisi millään uskoa sellaista tulosta, edelleen siis odottelen. Jotenkin tuntuu, etten ole valmis näin nuorena (siis 25) ottamaan vastaan tollaista sairautta. Tai ei kai kukaan ole, mutta tuntuu NIIN hurjalta ajatukseltakin. Ei kai sitten uskalla koskaan esim. lapsiakaan tehdä kun raskauden aikanahan jos rintasyöpä tulee se on erittäin ärkkyä laatua hormoonien takia, ja jos syöpä on jo kerran ollut, miten sitä uskaltaa, ei kai mitenkään..? Miten kaikki opiskelut ja kaverit ja kaikki...Miettii kaikenlaista, että miten siitä kertoisi muille kun ei mitään sääliä haluaisi ja miten ihmeessä sen asian kanssa pystyy elämään. Että vaikkei se olisikaan vielä levinnyt, mutta pelko kokoajan siitä että jos se uusii tai leviää ja että onko tässä nyt vaikka viiminen kesä ja kaikkea. Siis niin paljon risteilee päässä ajatuksia että jos se todella on sitä syöpää en tajua miten voisin sen uutisen kestää..!!!

• tkp1

Kyllä sitä ihminen vaan kummasti kaikkeen sopetuu. Itse olin rinnanpoistossa 2kk:tta sitten. Tieto syövästä järkytti. Se tulosten odotus oli kamalinta. Pikkuhiljaa alkaa olla sinut sairauden kanssa. Totta kai se on mielessä tämän tästä, joka yö herään funtsimaan elämää, huoli lapsista ja kaikesta. Juuri tulin sairaalasta ultrasta ja maksassa jotain ilmeni, että lisätutkimuksia tiedossa. Ensviikolla alkaa sytostaatit. Pelottaa, mutta täytyy vaan muistaa, että omaksi parhaaksi ne hoidot annetaan. Ja sulla on oikeus tunteisiisi, itke, huuda ja puhu asiasta. Älä pidä kaikkea sisälläsi. Ja kyllä kaikki menee parhain päin. Tsemppiä sulle!

• tipikitt

eihän se helppoa ole sellaista kuulla. mutta kun asiaa käy mielessään läpi ja ajattelee tulevaisuutta ottaen sairauden huomioon, kaikki alkaa pikkuhiljaa selkeytymään.
        tärkeää on ettei peitä tunteitaan. silloin kun itkettää, sillon itketään. ja kun naurattaa niin nauretaan. siitä tulee osa elämää.
        ihminen on sopeutuvainen. myös syövän kanssa oppii elämään. siinä missä vaikka diabeteksen (jota myös sairastan...ilman piikkejä tosin)

• sitten
        tipikitt kirjoitti:

eihän se helppoa ole sellaista kuulla. mutta kun asiaa käy mielessään läpi ja ajattelee tulevaisuutta ottaen sairauden huomioon, kaikki alkaa pikkuhiljaa selkeytymään.
        tärkeää on ettei peitä tunteitaan. silloin kun itkettää, sillon itketään. ja kun naurattaa niin nauretaan. siitä tulee osa elämää.
        ihminen on sopeutuvainen. myös syövän kanssa oppii elämään. siinä missä vaikka diabeteksen (jota myös sairastan...ilman piikkejä tosin)

esim. lasten hankinta, vai joko sinulla oli lapsia ennestään? Tuo on nimittäin yksi asia joka surettaisi melkein eniten, jossei sitten ikinä uskaltaisi lasta yrittää rintasyövän uusiutumisen pelossa...

• miisuli.

tuntuuu oudolta, koska koko tämän sairauden aikana olen yrittänyt etsiä oman ikäisiä saman sairauden kanssa kamppailevia naisia ja nyt heitä onkin useampi.En minä ainakaan sanoisi että olen enää sama ihminen kuin ennen sairautta, kyllähän se jätti pysyvät jäljet fyysisesti ja psyykkisestikkin. Pelko on jokapäiväinen kaveri edelleen. Kyllä tämän sairauden kanssa kamppailessa on ollut tuskaa elää, tuntuu ettei kukaan ymmärrä. Tuntuu että minulta on riistetty väkisin nuoren naisen elämä, vaihdevuosi oireista kun kärsin nykyisen lääkityksen takia. Ainakin 5 vuotta. Lasten hankinta haaveet on pitänyt laittaa sivuun ja monta muutakin asiaa.

• tpk1
        miisuli. kirjoitti:

tuntuuu oudolta, koska koko tämän sairauden aikana olen yrittänyt etsiä oman ikäisiä saman sairauden kanssa kamppailevia naisia ja nyt heitä onkin useampi.En minä ainakaan sanoisi että olen enää sama ihminen kuin ennen sairautta, kyllähän se jätti pysyvät jäljet fyysisesti ja psyykkisestikkin. Pelko on jokapäiväinen kaveri edelleen. Kyllä tämän sairauden kanssa kamppailessa on ollut tuskaa elää, tuntuu ettei kukaan ymmärrä. Tuntuu että minulta on riistetty väkisin nuoren naisen elämä, vaihdevuosi oireista kun kärsin nykyisen lääkityksen takia. Ainakin 5 vuotta. Lasten hankinta haaveet on pitänyt laittaa sivuun ja monta muutakin asiaa.

No mulla 3 lasta, 11, 15,21v. Muutama vuosi sitten ostettu talo. Murhe se on sekin jos jään matkalta pois, miten lapset. Ei me päätetä miten täällä eletään, elämä vie. Uskon kuitenkin uuteen vahvempaan elämään. Eikä syöpä estä tekemästä lapsia, ja monta koditonta lasta on vailla rakastavaa kotia. Juha Tapion biisi auttaa mua "sinä selviät". Tää on helvettiä, mutta me selvitään!

• Pelottavaa
        tpk1 kirjoitti:

No mulla 3 lasta, 11, 15,21v. Muutama vuosi sitten ostettu talo. Murhe se on sekin jos jään matkalta pois, miten lapset. Ei me päätetä miten täällä eletään, elämä vie. Uskon kuitenkin uuteen vahvempaan elämään. Eikä syöpä estä tekemästä lapsia, ja monta koditonta lasta on vailla rakastavaa kotia. Juha Tapion biisi auttaa mua "sinä selviät". Tää on helvettiä, mutta me selvitään!

Tuntuu surulliselta että yhä nuoremmat sairastuvat. Itse sain tiedon ennen joulua, mutta olen jo 58 vuotias. Silti tuntui kuin elämä olisi pysähtynyt. Katselin eilen telkkarista sitä
        Anne Flinkkilän ohjelmaa, jossa oli Hanna-Riikka Siitonen ja joku lääkäri. Molemmat nuoria, sairastuneet syöpään. Parantuneet. Uskokaamme nykylääketieteeseen ja hoitohin ja parantumiseen.
        Voimia meille kaikille syöpään sairastuneille.

• tipikitt
        sitten kirjoitti:

esim. lasten hankinta, vai joko sinulla oli lapsia ennestään? Tuo on nimittäin yksi asia joka surettaisi melkein eniten, jossei sitten ikinä uskaltaisi lasta yrittää rintasyövän uusiutumisen pelossa...

ei ole lapsia. olen kyllä aina halunut niitä ja jos se ei ole mahdollista niin se tulee olemaan paha paikka. suunnittelin että menen nuorena naimisiin ja tekisin kolme tai neljä lasta. ja kaikki ennen kun täytän kolmekymmentä.
        hormoonien takia minulla ei ole edes kuukautisia. ja lääkäri suositteli että en haaveilisi asiasta ainakaan viiteen vuoteen. eli täytyy varmaan vähän joustaa suunnitelmista.
        sanovat etten välttämättä pysty lapsia enään saamaankaan, mutta ei se mahdotonta ole.
        hedelmöityshoitoihin varmasti joudun sitten turvautumaan.
        ja takaporttina on se että ennen kun hoidot aloitettiin, minulta otettiin munasoluja talteen.

olen ajatellut koko asian niin, että nyt keskityn paranemiseen ja laitan elämäni järjestykseen kaikin puolin. tästä muutaman vuoden päästä alan keskittymään lapsiasiaan. tavallaan kerään voimia jo etukäteen. ja varmasti alitajunnassa jollain asteella varaudun pahimpaan.
        kaikelle on aikansa. ja vaikka se suunnattomasti harmittaa, niin nyt ei ole vielä lasten aika.

perinnöllisyystutkimuksissa sanoivat ettei tämä ole perinnöllistä.
        kenelläkään suvussani ei ole ollut nimenomaan rintasyöpää, että mikä lie geenivirhe.
        että sinänsä en pelkää lapsen hankkimista.

• tipikitt
        miisuli. kirjoitti:

minä myös olisin kaivannut ikäistäni kohtalotoveria hoitojen alkuvaiheissa. olisi ollut helpottavaa kuunnella toisen selviytymistarinaa.
        tiesin kyllä että nuoria on muitakin, mutta ei sitten koskaan tullut otettua yhteyttä.
        kyllähän niitä tukihenkilöitä siinä kävi, mutta he kaikki oli paljon vanhempia ja aivan eri elämäntilanteessa.

kerran kävi hyvin kun oli sairaalassa pienen komplikaation takia.
        samaan huoneeseen tuli päiväksi tiputukseen reilu 30v nainen. hänellä aloitettiin hoidot uudelleen kun syöpä oli uusinut.
        siinä päivän mittaan juteltiin paljon.
        silloin ensimmäisen kerran tunsin, että joku oikeasti ymmärsi mitä käyn läpi.

• miisuli.
        tipikitt kirjoitti:

minä myös olisin kaivannut ikäistäni kohtalotoveria hoitojen alkuvaiheissa. olisi ollut helpottavaa kuunnella toisen selviytymistarinaa.
        tiesin kyllä että nuoria on muitakin, mutta ei sitten koskaan tullut otettua yhteyttä.
        kyllähän niitä tukihenkilöitä siinä kävi, mutta he kaikki oli paljon vanhempia ja aivan eri elämäntilanteessa.

kerran kävi hyvin kun oli sairaalassa pienen komplikaation takia.
        samaan huoneeseen tuli päiväksi tiputukseen reilu 30v nainen. hänellä aloitettiin hoidot uudelleen kun syöpä oli uusinut.
        siinä päivän mittaan juteltiin paljon.
        silloin ensimmäisen kerran tunsin, että joku oikeasti ymmärsi mitä käyn läpi.

tamofen lääkitys? jos on niin kärsitkö pahoista "kuumista-aalloista" yms vaihdevuosioireista?? Itsellä aloitettiin kyseinen lääkitys kesällä.

• tipikitt
        miisuli. kirjoitti:

tamofen lääkitys? jos on niin kärsitkö pahoista "kuumista-aalloista" yms vaihdevuosioireista?? Itsellä aloitettiin kyseinen lääkitys kesällä.

joo olen syönyt tamofenia nyt vuoden verran.
        aluksi kuumia-aaltoja tuli paljon ja päivittäin. mutta kyllä se siitä sitten alko tasottuun. nyt niitä tulee vain harvakseltaan jos ollenkaan. ja paljon lievempinä.

• kala

Hei hoitoa saavat rintasyöpäimmeiset, oletteko ottaneet influenssarokotteen? Onko kehotettu tai kielletty? Itse olen tietämätön, miten pitäisi toimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe