Mitähän tämä on?

Mona2006

Olen ollut aina henkeen ja vereen eläinihminen ja viime kesänä sitten alkoivat astmaoireet. Elämäntilanne oli todella stressaava silloin, on vieläkin mutta muuttuu kohta taas normaaliksi.
Jouduin luopumaan kaikista eläimistäni jotka tarvitsivat ravinnokseen heinää. Heinästä olen kyllä aiemminkin saanut nokkosihottumaa sekä nenä on alkanut vuotamaan.

Nyt marraskuun lopulla sain sitten ensimmäisen ahdistuskohtauksen tuoksutetusta nukesta ja siitä lähtien olen ragoinut hajuihin joka päivä. Hajuvedet, pesuaineet jne, ja alan olla tosi uupunut. Kohtaus tekee välittömästi tosi väsyneen olon ja ennenkaikkea psyykkisen pahoinvoinnin. en kuitenkaan yski tai saa muita fyysisiä oireita.

Tein pef-mittausta 2 vkoa eikä arvot muutu kohtauksen aikana ja pieneksi naisihmiseksi 480 keskimäärin on tuloksena ihan hyvä.Astmapiippu ei auta, ainoastan käy pumpulle. Minulla on myös koira ja kissoja, enkä saa niistä mitään oireita.

Mielipiteitä kaipaan, tuntuu että oon kauhean hukassa ja yksin tämän kanssa.

4

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole altistunut? Itselle puhkesi hajusteintoleranssi yhdessä yössä suojaamattomien homepurkutöiden jälkeen. Homealtistuminen toki oli kestänyt (tietämättäni) jo useamman vuoden.

      Liki kaikilla homeesta sairastuneilla on myös yliherkkyys hajusteille.

      Minä saan hajusteista yskää, nuhaa, sydämentykytyksiä, huimausta, pahoinvointia ja päänsärkyä. Käytän kaikissa tiloissa, kotona ja työpaikalla, hajuja poistavaa ilmanpuhdistinta. Julkisia kulkuneuvoja en enää käytä enkä käy missään yleisötilaisuuksissa, joissa paljon ihmisiä, kuten teatterissa tai elokuvissa. Kaupoissa pyrin asioimaan hiljaiseen aikaan ja vältän kaikkia sellaisia paikkoja, joissa on haisevia tavaroita, kuten kosmetiikkaosastot. Silti välillä tulee niin paha olo, että joudun lähtemään pois kesken. Suosin postimyyntiliikkeitä.

      Myös iho on herkistynyt, en voi käyttää enää mitään kosmetiikkaa. Vain muutama apteekin perusvoide käy, ja yksi hajuton shampoo.

      Tämä rajoittaa elämää tosi paljon, kuten myös homeille herkistyminen, kun hometta on melkein joka rakennuksessa, varsinkin kuntien omistamissa. Olen nyt vuoden sairastanut tätä hajusteylihekkyyttä, eikä se ole lievittynyt yhtään.

      • Mona2006

        Kiitos huippuasiallisista vastauksista.
        Asumme kerrostalossa (VVO:n omistama) joka on rakennettu 1996, jotenka suhteellisen uusi. Viime keväänä tehtiin kylpyhuoneremontti, pitääkin tarkistaa koska sen tarkka päivämäärä oli, sairastin ensimmäisen kehkoputkentulheduksen aikalailla samoihin aikoihin ja siitä alkoivat astmaoireet heinän suhteen.

        Tuoksuyliherkkyyteni alkoi joulukuun alussa, marraskuussa lähtivät viimeiset heinää tarvitsevat eläimet.

        Lapsena minut on testattu allergiseksi koirille ja timoteille, mutta koirasta en saa mitään. Hajuherkkyyskin vaihtelee hirveästi, nyt muutamaan päivään en ole reagoinut vahvasti millekään.


    • Hajusteintolerantti

      Homeahdistus jo vastasikin ja kirjoitti asiaa.

      Et kerro, onko sinulla allergioita, onko siis testattu?
      Minulle tuli myös mieleen homeet, kun kirjoitit heinistä.
      Oli miten oli, nyt olet joka tapauksessa yliherkistynyt hajustekemikaaleille ja niiden ehdoton välttäminen on ainut 'hoito'.

      Pef-mittauksesta kertomasi on monelle tuttua.
      Astma- ja allergialääkkeet eivät auta, joillekin voivat helpottaa oloa. Missään tapauksessa lääkitys ja altistus ei ole hyväksi, mutta lääkitys ja välttäminen on OK.

      Poimin aiemmista keskusteluista tietoa, mihin voisit tutustua.
      Parhaillaan tätä tutkitaan Tanskassa, J. Elberling julkaisi 2005 väitöskirjan, nyt on menossa 3-vuotinen tutkimusprojekti, missä pyritään selvittämään syytä/syitä.
      Ruotsissa on jo vuosia tutkittu astma-tyyppisiä reaktioita saavia henkilöitä, nyt käytössä diagnoosi: SHR ja diagnostisoitaessa ns. kapsaisiini-testi. Tästä enemmän noissa linkeissä. Suomeksi valitettavan vähän tietoa.

      Meillä on yhdisty:
      Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry - HAKE ry
      http://www.hajusteyliherkkyys.com/

      Tässä edellisiä viestejä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000022114060

      WIKIPEDIA - SHR

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000021599035

      Tuoksupostimerkki ei kiitos
      Hajusteista
      Kirjoittanut: pohdittavaa 26.11.2006 klo 13.17

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000016993091

      Saksan UBA:n lehdistötiedote
      Kirjoittanut: ja julkaisu 6.6.2006 klo 16.36

      (suomeksi lyhyt epävirallinen käännös)


      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000015691457

      Doftöverkänsliga felbehandlas för astma
      Kirjoittanut: Hajusteintolerantti 15.4.2006 klo 00.36


      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000012910905

      Ruotsiksi uutisia Ruotsista
      Kirjoittanut: SHR 30.12.2005 klo 22.41

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000018473687

      Lentoemäntien hajuvedet HUH HUH
      Kirjoittanut: Finnairin Lennolla 8.8.2006 klo 13.53

      Ketjusta:
      Jos olet vielä yhteydessä Finnairiin
      Kirjoittanut: Faktatietoa 6.9.2006 klo 00.27

    • Mona2006

      Alkoi tuntua poskionteloissa sellainen paine, että oli pakko mennä lääkäriin. Sain kortisoniruisketta nenään, mutta ei se auttanut sitten otsan paineeseen. Otin antihistamiinia ja se on auttanut, nyt kolmatta päivää putkeen.

      Mutta henkisestä ahdistuksesta mä en pääse, saan hyperventilaatiokohtauksia muutenkin kun hajuille altistuneena. Mietinkin, että jos olen yhdistänyt asiat väärin, olen sairastunut uudelleen paniikkihäiriöön ja poskinotelontulehdus johtuu tulehtuneista hammasjuurista kuten lääkäri epäili. Mulla ei ole muuta kun se paine poskissa, ja pelkään vaan että kuolen tähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe