Hei kaikille!
Aloitan nyt tästä aiheesta uuden ketjun kun en ole ainakaan pikaisesti silmäiltyäni huomannut keskustelua päänahan aknesta.Eli toivoisin saavani vinkkejä sopivista pesuaineista erittäin rasvaiselle päänahalle ja hiuksille....mulla tää ikävä vaiva alkoi jo v.1994,kun äitini kuoli äkillisesti.Ilmeisesti suru ja järkytys laukaisivat päänahan voimakkaan rasvoittumisen.Kasvoissakin oli keskivaikea akne mutta se hoitui antibiooteilla.Päänahkaan ei mikään tuntunut tepsivän,hiuksiakin alkoi irrota.Vuosien mittaan on kaikki tökötit ja Hiusakatemiat kokeiltu,heikoin tuloksin.Lopulta vuosi sitten löysin omalta paikkakunnalta päänahan ongelmiin erikoistuneen ihotautilääkärin.Hän sanoi että päänahassa on akne eikä muu auta kuin Roaccutan.Söin puolen vuoden kuurin,joka auttoikin mutta kuurin loputtua rasvoittuminen taas kiihtyi.Kuuri pitäs kai uusia,en ole saanut aikaiseksi mennä lääkäriin.Kysyisin vaan että onko muita joilla on sama ongelma ja millä shampoilla pesette,miten usein.OOn huomannu että rasvaisten hiusten shampoot kuivattavat liikaa ja talia erittyy entistä kauheemmin.Joo,ja kaikki System4 ja BioSystemit ja Bio on koklattu....Nizoralia ostin,jos sitä pari kertaa viikossa käyttäs ja muina päivinä jotain mietoa shampoota,mut mitä,vinkkejä otetaan vastaan!
hiuspohjan akne
15
13403
Vastaukset
- Tähtisade
Minulla oli pahoja kaikenlaisia märkänäppylöitä päänahassa, välillä kymmenittäin. Kaikki samat konstit kokeilin, tuloksetta. Mutta pääsin niistä eroon, kun sain lääkäriltä keuhkoinfektion hoitoon Doximycin 150 mg 20 päivän kuurin. Tämä paransi päänahkanikin, joten siinä oli jokin infektio myös. Ja on pysynyt kurissa tämän jälkeenkin, tosin olen joutunut syömään ko. antibioottia muutaman kerran vuodessa. Itselläni päänahkaongelmat ilmestyvät, jos altistun homeille.
- sieni infektioon ..
Onkohan tuossa jokin sienitauti kysymyksessä. Sienihän ei kuole kuin sille tarkoitetulla lääkkeellä, kannattaa pyytää koetta sieni- infektiosta ja hakea lääkitys.
Homeelle altistuminen kuulostaa homesieni infektiolta - eko-mäyris
sieni infektioon .. kirjoitti:
Onkohan tuossa jokin sienitauti kysymyksessä. Sienihän ei kuole kuin sille tarkoitetulla lääkkeellä, kannattaa pyytää koetta sieni- infektiosta ja hakea lääkitys.
Homeelle altistuminen kuulostaa homesieni infektioltaKiitti vastauksista.Mullakin päänahka oireilee välillä näppylöillä,nyt ei viime aikoina niitä kyl oo ollu.Pari vuotta sitten kun mulla oli erityisen stressaava elämäntilanne,päänahka saattoi olla miltei verillä kun kutisi niin kauheasti ja oli pakko raapia.Nyt on riesana enimmäkseen tää rasvoittuminen ja hiustenlähtö.Kun sais jollain konstilla tasapainotettua,sopivan mieto pesuaine pitäs olla.Toisessa keskustelussa joku suositteli maitohappobakteereja sisältävää shampoota.Vois toimiakin,kun se on hapanta.
- shampoon nimen..
eko-mäyris kirjoitti:
Kiitti vastauksista.Mullakin päänahka oireilee välillä näppylöillä,nyt ei viime aikoina niitä kyl oo ollu.Pari vuotta sitten kun mulla oli erityisen stressaava elämäntilanne,päänahka saattoi olla miltei verillä kun kutisi niin kauheasti ja oli pakko raapia.Nyt on riesana enimmäkseen tää rasvoittuminen ja hiustenlähtö.Kun sais jollain konstilla tasapainotettua,sopivan mieto pesuaine pitäs olla.Toisessa keskustelussa joku suositteli maitohappobakteereja sisältävää shampoota.Vois toimiakin,kun se on hapanta.
Jos sulla hyvinkin on jokin sienipohjainen ihosairaus hiuspohjassasi, niin silloin ei sitä kannata enää ruokkia maitohappobakteereilla.
Sinun pitää vaihtaa kaikki kammat uusiin ja jopa olla kampaamatta pesun jälkeen, eikä saa raapia vaikka kuinka kutiaisi. Hiukset pestään miedolla shampoolla ja ennenkaikkea huuhdotaan hyvin lopuksi kylmällä vedellä. - Kärsivä..
shampoon nimen.. kirjoitti:
Jos sulla hyvinkin on jokin sienipohjainen ihosairaus hiuspohjassasi, niin silloin ei sitä kannata enää ruokkia maitohappobakteereilla.
Sinun pitää vaihtaa kaikki kammat uusiin ja jopa olla kampaamatta pesun jälkeen, eikä saa raapia vaikka kuinka kutiaisi. Hiukset pestään miedolla shampoolla ja ennenkaikkea huuhdotaan hyvin lopuksi kylmällä vedellä.epäilen että teilläkin on seborrea eli taliköhnä josta itsekkin kärsin. Seborrea johtuu siitä että pään oma normaali sienikanta lisääntyy valtavasti, päänahka tulehtuu ja aiheuttaa aknemaista finniä. Itsellä auttaa antibiotti, diane novaakin olen syönyt kohta kolme kuukautta muttei vielä vaikutusta.
- eko-mäyris
Kärsivä.. kirjoitti:
epäilen että teilläkin on seborrea eli taliköhnä josta itsekkin kärsin. Seborrea johtuu siitä että pään oma normaali sienikanta lisääntyy valtavasti, päänahka tulehtuu ja aiheuttaa aknemaista finniä. Itsellä auttaa antibiotti, diane novaakin olen syönyt kohta kolme kuukautta muttei vielä vaikutusta.
Mäkin olen syönyt Diane Novaa vuosikaudet,tähän ongelmaan ei ole tehonnut.MUlla on kyl PCO,eli munasarjojen monirakkulatauti,siihenkin tää rasvottuminen varmaan liittyy.Onhan se ihotautilekuri tehny diagnoosin,että tää on aknea,samantapasta kun seborrea,paitsi että hilseilyä ei ole niin paljon.Joten varmaan itsehoitona Nizoral-shampoo ajoittain vois toimia ja sit joku miedompi pesuaine jatkuvaan käyttöön.Roaccutan auttoi hyvin,mutta kova kuurihan se on,mulla kuivu huulet niin että olivat verillä.Sitä pitäs lisäks syödä aika kauan ja kuitenki sen vaikutus alkoi hiipua parin kk kuluttua kuurin loputtua.Niin et yritän etsiä kotikonsteja,joilla sais jotenki pysymään hiukset päänahan suht puhtaina.OOn kokeillu hiustenlähtöön tarkoitettuja shampoitakin mut ne on liian hoitavia ja rasvoittavat vaan entistä enemmän....huokaus.
- Kärsivä..
Kärsivä.. kirjoitti:
epäilen että teilläkin on seborrea eli taliköhnä josta itsekkin kärsin. Seborrea johtuu siitä että pään oma normaali sienikanta lisääntyy valtavasti, päänahka tulehtuu ja aiheuttaa aknemaista finniä. Itsellä auttaa antibiotti, diane novaakin olen syönyt kohta kolme kuukautta muttei vielä vaikutusta.
Pesen nizoralilla välillä vaikeina ainoina kerran päivässä hiukset, se helpottaa hieman, kysyin näin runsaasta käytöstä ihotuaitilääkäriltä ja tämä sanoi että ei ole haittaa jos ei kuivata liikaa. Hieman kallisathan nizoral on mutta nykyään on samalla aineella varustettuja halvempia merkkejä.
- Kärsivä..
eko-mäyris kirjoitti:
Mäkin olen syönyt Diane Novaa vuosikaudet,tähän ongelmaan ei ole tehonnut.MUlla on kyl PCO,eli munasarjojen monirakkulatauti,siihenkin tää rasvottuminen varmaan liittyy.Onhan se ihotautilekuri tehny diagnoosin,että tää on aknea,samantapasta kun seborrea,paitsi että hilseilyä ei ole niin paljon.Joten varmaan itsehoitona Nizoral-shampoo ajoittain vois toimia ja sit joku miedompi pesuaine jatkuvaan käyttöön.Roaccutan auttoi hyvin,mutta kova kuurihan se on,mulla kuivu huulet niin että olivat verillä.Sitä pitäs lisäks syödä aika kauan ja kuitenki sen vaikutus alkoi hiipua parin kk kuluttua kuurin loputtua.Niin et yritän etsiä kotikonsteja,joilla sais jotenki pysymään hiukset päänahan suht puhtaina.OOn kokeillu hiustenlähtöön tarkoitettuja shampoitakin mut ne on liian hoitavia ja rasvoittavat vaan entistä enemmän....huokaus.
Edeelleen epäilen sinulla tuota Seborreaa vahvasti vaikka hiuspohjan akne onkin diaknoosisi. Kannattaa ehdottomasti Kokeilla vaikeina kausina antibiottia epäilen että auttaa sinullakin myös sisäiset sienilääkkeet ovat pienelläkin annoksella oiva apu. Olen huomannut että kalaöljy auttaa myös hieman tähän ongelmaan, myös valkoisten jauhojen ja sokerin vähentäminen auttaa itsellä.
- eko-mäyris
Kärsivä.. kirjoitti:
Pesen nizoralilla välillä vaikeina ainoina kerran päivässä hiukset, se helpottaa hieman, kysyin näin runsaasta käytöstä ihotuaitilääkäriltä ja tämä sanoi että ei ole haittaa jos ei kuivata liikaa. Hieman kallisathan nizoral on mutta nykyään on samalla aineella varustettuja halvempia merkkejä.
Luulen kans että tää voi olla seborreaakin,koska oireilu on niin samantapasta.Mulla ei vaan ole hilseilyä varsinaisesti,joskus tulee kynsien alle valkoista "mönjää" kun raapii.Mun hyvällä ystävällä on ihan samanlainen ongelma,kävimme samalla ihotautilääkärilläkin.Hänelle tuli diagnoosiksi seborrea,kun päänahka hilseili runsaasti.Mutta muuten sama juttu kun mulla,eli voimakas rasvoittuminen.Hänkin söi Roaccutan-kuurin.Voishan sen sieni-kokeen ottaa niin näkis mikä tilanne.Sen saa kait ihan terv.keskuksesta.Rupeen pesemään sillä Nizoralilla säännöllisesti.Jos löydät uutta tietoa seborrean hoidosta,niin kirjoittele.Käyn tällä palstalla kurkkailemassa kuitenkin aiheita...Hyvää Uutta Vuotta!!
- Kärsivä..
eko-mäyris kirjoitti:
Luulen kans että tää voi olla seborreaakin,koska oireilu on niin samantapasta.Mulla ei vaan ole hilseilyä varsinaisesti,joskus tulee kynsien alle valkoista "mönjää" kun raapii.Mun hyvällä ystävällä on ihan samanlainen ongelma,kävimme samalla ihotautilääkärilläkin.Hänelle tuli diagnoosiksi seborrea,kun päänahka hilseili runsaasti.Mutta muuten sama juttu kun mulla,eli voimakas rasvoittuminen.Hänkin söi Roaccutan-kuurin.Voishan sen sieni-kokeen ottaa niin näkis mikä tilanne.Sen saa kait ihan terv.keskuksesta.Rupeen pesemään sillä Nizoralilla säännöllisesti.Jos löydät uutta tietoa seborrean hoidosta,niin kirjoittele.Käyn tällä palstalla kurkkailemassa kuitenkin aiheita...Hyvää Uutta Vuotta!!
Ainiin vielä yksi juttu, itsellä autta tosi paljon keväisin auringon otto. Kannattaa olla paljon ulkona ja antaa auringon porottaa päähän (tietty täytyy varoa ettei saa auringonpistosta :)).
- Kärsivä..
eko-mäyris kirjoitti:
Ainiin vielä yksi juttu, itsellä autta tosi paljon keväisin auringon otto. Kannattaa olla paljon ulkona ja antaa auringon porottaa päähän (tietty täytyy varoa ettei saa auringonpistosta :)).
- pitsanaama
mulle lääkäri sanoi ettei ole ennen nähnyt noin huonokuntoista päänahkaa. lähetti minut labraan että otetaan päänahasta näyte kun on sellaista märkivää finniä myös. päänahka kauttaaltaan aknessa.
monta roa kuuria olen syönyt. silloin roa tehoaa ja päänahka pysyy ihan ok kunnossa mutta nyt taas 3kk mennyt ilman roaa ja päänahka pahin koskaan!
sanoi että antaa antibiootti kuurin minulle. miten ihmeessä se voisi auttaa kun ei auta roakaan???? - HEI HALOO
PESKÄÄ TUKKANNE USEIMMIN!!
- Tuppula1
Ihminen on kokonaisuus. tutustuppa greippiöljyyn :) Ei ainakaan haitaksi!
- Roacc
Roaccutan auttaa yleisesti aknetiloihin ihossa.
Kannattaa pestä hiukset päivittäin, siirtyä käyttämään vaikka hilseshampoota joka sisältää sinkkiä.
Akne on sellainen ihosairaus, joka ei lähde kyllä kuin Roaccutanilla... Ei kaikilla auta sekään valitettavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179