Ostin juuri itselleni ensimmäisen oman veneeni ja kysyisin miten homeen saa poistettua eri materiaaleista, pääasiassa puusta ja vinyylista ja lyhytkarvaisesta "matosta", jolla veneen sisäseinät on vuorattu. Oli perikunta jättänyt veneen oman onnensa nojaan viime keväästä asti ja nyt on aika homeessa sisäpuolelta. Onneksi sentään patjat oli varastossa, eikä veneessä homehtumassa.
Homeenpoisto
veneestä-
88710
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Pussaisitko mihinKohtaan?
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
Vastaukset 8
Vanhimmat
Varovasti pesurilla pesten saa hyvää jälkeä, pesun jälkeen kannattaa antaa kuivua hyvin lämpö päällä.
Puuosat saattaa joutua hiomaan, öljyämään homesuojaa sisältävällä öljyllä ja tarpeen mukaan lakkaamaan kuivumisen jälkeen. Puuosat myös kannattaa irrottaa ennen pesua, koska muuten niiden öljyäminen joka puolelta on mahdotonta. Ota runsaasti kuvia veneestä ennen ja purkamisen aikana kokoamisen helpottamiseksi.
Jos vene ei kestä painepesua, Kuusakoski auttaa.
Sileästä lasikuitupinnasta home lähtee liuottelemalla tolulla, homeenpoistoaineilla ym. tavaralla. Klooripitoista tavaraa voi kokeilla varoen.
Puupintoihin sisään ja puun huokosiin iskeytynyttä hometta ei tahdo saada kaikkea pois kuin hiomalla pahimmat pois ja vetämällä (loppujen päälle) sitten uuden lakan. Voit tietysti yrittää auttaa homeenpoistoaineilla, mutta pinta jää laikukkaaksi.
Verhoilu- ja vuorauskankaisiin syvään iskeytynyt home ei taida lähteä kuin vaihtamalla kangas /matto kokonaan. Sillä lailla kuitenkin hyvä homma, että uudella verhoilulla veneen sisälle voi tehdä kummasti tuoreemman ilmeen.
Homeista materiaalia ahtaissa tiloissa käsitellessäsi muista hengityssuojaimet !
Kun mekaaninen käsittely on valittu ja tehty, pitää poistaa loputkin homeet. Otsoonikäsittely on keino, jota voit käyttää yllä olevia täydentämässä. Se yltää sellaisiinkin sopukoihin, joihin et kurkottelemalla ja pesurätillä itse pääse. Saman taitaa tehdä peroksidisumukäsittely (muistankohan nyt nimen oikein): ammattimies teippaa veneen umpinaiseksi ja laittaa sisälle laitteillaan sumua, josta vapautuva happi tapaa homeen ja vie hajut. Kummastakin taisi olla juttu viime tai toissa vuoden aikana Venelehdessä.
Lopuksi on syytä varmistaa tuuletuksen riittävyys laiturissa, matkalla ja talvisäilytykksessä, että uutta hometta ei pääse iskostumaan käsiteltyihin pintoihin. Vanhemmissa veneissä tuuletusventtiilit ym. ovat usein aika puutteelliset.
Ensin vinyyli, puu ja tekstiilipinnat Puhdistetaan Vetyperoksi / sitruunahappopohjaisella pesuaineella.Kloriitti ei ole paras mahdollinen homeenpoistoon. Tekstiileissä tietysti vaikeasti homehtuneet materiaalit on syytä vaihtaa kokonaan uuteen.Puhdistettavat tekstiilit puhdistetaan höyrypuhdistinta ja painehuuhtelulaitetta käyttäen em. pesuainetta.
Puhdistuksen jälkeen tehdään hapettava peroksidikäsittely "kuivasavumenetelmällä".Käsittely "tappaa" veneessä olevan mikrobi- ja homekannan. Annetaan vaikuttaa vuorokauden ja tämän jälkeen on TÄRKEÄÄ, että vene käsitellään vielä fysikaalisesti vaikuttavalla pintadesinfektioaineella joka ehkäisee tehokkaasti uutta home- ja mikrobikasvua.Aine on erittäin pitkävaikutteinen ellei sitä pestä vahvasti emäksisellä aineella pinnoilta pois.Pintadesinfektioaineella voidaan myös käsitellä kaikki tekstiilit mm. patjat.
Näillä konsteilla homeongelmat saadaan minimoitua.Käsittelyt vaativat kylläkin erikoislaitteita ja kemikaaleja ei myydä kuin ammattikäyttöön.
Teen homedesinfiointeja Etelä-Suomen alueella
Lisätietoja osoitteessa www.servic.fi
klooripitoisella kädenlämpöisellä vedellä kun luuttuaa kaikki pinnat 2-3 kertaa ja sitten jollain yleispesuaineliuoksellakin vielä niin siinäpä se. Näin putsasin itse viikko sitten, kuten joka vuosi. Helpointa ja halvinta.
Piimä on halvinta ja parasta tuohon ja kaiken lisäksi myrkytöntä! Täytyy vaa antaa vaikuttaa kunnolla. Valelet kaikki pinnat reippaasti vaan piimällä, niin home saa kyytiä. Vuorokauden annat muhia ja eiku pyyhkimään homeet pois.
Hei, kysyisin miten piimän saa poistettua eri materiaaleista, pääasiassa puusta ja vinyylista ja lyhytkarvaisesta "matosta"?
No miten noita nyt yleensäkin pestään? Samalla tavalla kuin millä tahansa muullakin pesuaineella, eikö? Miten saan kloriten/ sitruunahapon/vetyperoksidin jne. pois...
9 litran saavi, vettä, mikrokuituliina, pesuainetta, vettä, kumihanskat
siitä se lähtee, oli piimää, klooria, vetyperoksidia tai ei