Kummiuden poistaminen?

Kummityttö15v

Hei,olisin kysynyt että voiko kummiutta mitenkään poistaa? En ole löytänyt mistään tietoa. Juttu on niin,että olimme kummitätini kanssa aika läheisiä n.5vuotta sitte.Sitten tuli 3 vuoden tauko kun hän opiskeli ja oli kiireinen.Ajattelin että sitten kun hän valmistuu niin alamme taas pitää yhteyttä jne. mutta kun hän oli opiskellut huomasin että ajat olivat muuttuneet:En enää pitänyt häntä läheisenä ja olimme vieraantuneet yms.
Kummisetäni taas on todella outo.Hän on joku tietokoneihminen ja ei puhu koskaan minulle mitään.On korkeintaan sanonut "moi" jne. :o
Outoa varmaan mutta totta.

Serkkuja (ovat kummitätini ja setäni lapsia) minulla on 3.Heillä on kaikilla omat juttunsa enkä näe heitä melkein koskaan ja vuosien takaiset "riidat" ovat jättäneet jälkensä.

Äidilläni oli yli 10 vuotta sitten tätini kanssa iso riita jonka jälkeen he eivät ole olleet kovin läheisiä. En jaksa edes enää olla yhteydessä tätiini sillä ajat ovat muuttuneet.

Eli,voiko kummiutta poistaa mitenkään?

Ps. HUOM! Tässä vain pari juttua mitkä olisi syynä siihen.Niitä on muitakin mutta en tässä nyt rupea luettelemaan.

Kiitti jos vastailette,ja toivottavasti ei ollu kauheen sekava! :)

36

5119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö15v

      Miten on mahdollista että noin moni on jo lukenu ton mutta KUKAAN ei osaa vastata voiko kummiutta poistaa mitenkään-kysymykseeni? :o

      Ikävää...luulin saavani nimittäin apua teiltä. :(

      Ps.Toivon yhä et joku voi/osaa vastata.

      • yxexä

        asia on niin, että kummiutta ei voi poistaa, mutta uuden kummin saa ottaa. En kyllä ole ihan varma, mutta muistelin vaan, kun joku joskus jutteli, että olis tehnyt niin. Ehkä sun kannattais vaikka hakea tietoa netistä, jostain seurakuntasivuilta tai jotain.


      • pyyntö sulla

        ja lapsellinen.....

        Ei kummiutta voi poistaa.

        Ei Sinunkaan syntymääsi saa syntymättömyydeksi.


      • Atte Ateisti

        Kummius on kirkollinen juttu, joten papilta tai kirkonmieheltä sinun pitäisi tuota kysyä, ei täältä.

        Vastauksena tulisi sellaista teologista löpinää, että tipahtaisit kärryiltä etkä vastauksen jälkeen olisi hullua hurskaampi.

        Miksi kannat huolta kummiuden pettymyksestä? Kummius on vain pinttynyt tapa, jonka sisällöstä ei enää tosissaan välitetä. Tiesitkö että kummiuden idea on siinä, että kummin pitäisi vastata lapsen kristillisestä kasvatuksesta omien vanhempien ollessa siitä estyneitä tai äkillisesti kuollessa?

        Omat kummini muuttivat ulkomaille ja heiltä sain noin 15-vuotiaaksi postikortin jouluna. Veljeni kummit tekivät samoin. Näin se elämä vie.

        Ehkä sinun ei pitäisi odottaa kummeiltasi liikoja. Ihmisiä hekin vain ovat ja ihmisiä elämä vie - erotaan puolisosta ja muutetaan ulkomaille, riitaannutaan eikä pidetä yhteyttä.

        Harva kummi on osoittautunut täysosumaksi tai lottovoitoksi.

        Kysy itseltäsi millainen on mielestäsi hyvä kummi. Rahanjakoautomaatti kummilapselleen?

        Itseltäni kummius on kielletty sillä en kuulu Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Tästä syystä yhä harvempaa voi Suomenmaassa pyytää kummiksi.


    • mutta

      uuden kummin saa.

      • Kummityttö15v

        Harmi ettei voi poistaa :/ No,olemme hiukan paremmissa väleissä. Tulevat meille maanantaina kylään. Silti haluaisin poistaa kummiuden.

        No,mutta onneksi sen voi "poistaa" henkisesti. :)


      • ...
        Kummityttö15v kirjoitti:

        Harmi ettei voi poistaa :/ No,olemme hiukan paremmissa väleissä. Tulevat meille maanantaina kylään. Silti haluaisin poistaa kummiuden.

        No,mutta onneksi sen voi "poistaa" henkisesti. :)

        Anteeksi nyt jos loukkaan, en tietysti tiedä koko tilannetta mutta aika lapsellista miettiä kummin poistoa noilla perusteilla (vaikka tossa tietysti oli vaan joku esimerkki).
        Itse en ollut mitenkään läheinen kummieni kanssa kun olin sinun ikäisesi. En ollut nähnytkään heitä ties kuinka moneen vuoteen, varmaan kymmeneen. Eivät merkinneet minulle kovin paljoa, ainakaan erityisesti kummeina.
        Nyt vuosia myöhemmin olemme alkaneet pitää yhteyttä ihan säännöllisesti ja nyt koen myös merkitseväni heille jotain. Samoin he minulle.

        Tilanne voi hyvinkin muuttua, älä ainakaan itse enää pahenna tilannetta harmittelemalla heille, että mikset voi poistaa kummeja.
        Sinun iässäsi kummien "velvollisuudet" on jo hoidettu mutta varmasti tulet aina olemaan heille jollain tavalla erityinen.
        Ehkä he eivät ole juuri sellaiset kummit kuin olisit itse itsellesi valinnut, mutta yritä sinä parhaasi että saisitte kummisuhteen toimimaan.


      • Kummityttö15v
        ... kirjoitti:

        Anteeksi nyt jos loukkaan, en tietysti tiedä koko tilannetta mutta aika lapsellista miettiä kummin poistoa noilla perusteilla (vaikka tossa tietysti oli vaan joku esimerkki).
        Itse en ollut mitenkään läheinen kummieni kanssa kun olin sinun ikäisesi. En ollut nähnytkään heitä ties kuinka moneen vuoteen, varmaan kymmeneen. Eivät merkinneet minulle kovin paljoa, ainakaan erityisesti kummeina.
        Nyt vuosia myöhemmin olemme alkaneet pitää yhteyttä ihan säännöllisesti ja nyt koen myös merkitseväni heille jotain. Samoin he minulle.

        Tilanne voi hyvinkin muuttua, älä ainakaan itse enää pahenna tilannetta harmittelemalla heille, että mikset voi poistaa kummeja.
        Sinun iässäsi kummien "velvollisuudet" on jo hoidettu mutta varmasti tulet aina olemaan heille jollain tavalla erityinen.
        Ehkä he eivät ole juuri sellaiset kummit kuin olisit itse itsellesi valinnut, mutta yritä sinä parhaasi että saisitte kummisuhteen toimimaan.

        Katsos kun ei ole koskaan mitään kummien velvollisuuksia täyttäneet! Tai muutenkaan mitenkään...


      • tuleva äiti
        Kummityttö15v kirjoitti:

        Katsos kun ei ole koskaan mitään kummien velvollisuuksia täyttäneet! Tai muutenkaan mitenkään...

        Mitä mielestäsi ovat "kummin velvollisuudet"? Sinun lahjomisesi? Sinun kuskaamisesi eri paikkoihin? Oikeasti kummin velvollisuus on kristillisyyden/ kristinuskon opetus, sitäkö olet jäänyt vaille?

        Olet käytännössä lapsiaikasi jo ohittanut. On omituista teini-ikäiseltä odottaa aikuisilta ihmisiltä (siis muilta kuin vanhemmiltaan) jotain ihme panostuksia, jos ette ole mitään läheisiä olleet ennenkään. Tai vaikka olisittekin, monet ajattelevat rippikouluikäisen olevan jo sen verran aikuistunut, etteivät he kaipaa my little ponyjä kastekirjassa nimetyiltä tyypeiltä.

        Varmaankin kysymykseni kuuluu, mitä ajattelit saavuttavasi kummiuden perumisella? Mitä oikeasti siitä saat? Luuletko saavasi uudet ihanat kummit, jotka alkavat kohdella sinua lellittävän 4 vuotiaan tavoin? Tai sitten olet kokonan ilman muutamaa nimeä kirkollisessa paperissa, so what? Mitä se muuttaa?


      • missä???
        tuleva äiti kirjoitti:

        Mitä mielestäsi ovat "kummin velvollisuudet"? Sinun lahjomisesi? Sinun kuskaamisesi eri paikkoihin? Oikeasti kummin velvollisuus on kristillisyyden/ kristinuskon opetus, sitäkö olet jäänyt vaille?

        Olet käytännössä lapsiaikasi jo ohittanut. On omituista teini-ikäiseltä odottaa aikuisilta ihmisiltä (siis muilta kuin vanhemmiltaan) jotain ihme panostuksia, jos ette ole mitään läheisiä olleet ennenkään. Tai vaikka olisittekin, monet ajattelevat rippikouluikäisen olevan jo sen verran aikuistunut, etteivät he kaipaa my little ponyjä kastekirjassa nimetyiltä tyypeiltä.

        Varmaankin kysymykseni kuuluu, mitä ajattelit saavuttavasi kummiuden perumisella? Mitä oikeasti siitä saat? Luuletko saavasi uudet ihanat kummit, jotka alkavat kohdella sinua lellittävän 4 vuotiaan tavoin? Tai sitten olet kokonan ilman muutamaa nimeä kirkollisessa paperissa, so what? Mitä se muuttaa?

        olen nyt jo 18 vuotta vanha. olen tällä hetkellä alle vuoden ikäisen lapsen sylikummi ja haluan olla hänen "hyvä kummi" joka on lähellä ja kuuntelemassa lasta.
        omiksta kummeistani ei ole mitään muuta tietoa, kun "pää" kummi on kuollut, olin pieni. myöhemmin kuoli taas yksi ja vielä on jäljellä yksi edellisen kuolleen mies, joka ei ole koskaan pitänyt mitään yhteyttä. olen aina luullut että nainen on siitä porukasta ainut kummi, mutta vähät aika sitten sain kuulla että hänkin on kummini...
        tässä kohtaan voi vain todeta että jollain lykästäää kummejen kanssa ja toisilla ei...


      • Kummityttö15v
        missä??? kirjoitti:

        olen nyt jo 18 vuotta vanha. olen tällä hetkellä alle vuoden ikäisen lapsen sylikummi ja haluan olla hänen "hyvä kummi" joka on lähellä ja kuuntelemassa lasta.
        omiksta kummeistani ei ole mitään muuta tietoa, kun "pää" kummi on kuollut, olin pieni. myöhemmin kuoli taas yksi ja vielä on jäljellä yksi edellisen kuolleen mies, joka ei ole koskaan pitänyt mitään yhteyttä. olen aina luullut että nainen on siitä porukasta ainut kummi, mutta vähät aika sitten sain kuulla että hänkin on kummini...
        tässä kohtaan voi vain todeta että jollain lykästäää kummejen kanssa ja toisilla ei...

        Et varmaan ottanut huomioon että kummitätini on ÄITINI SISKO ja myös TÄTINI kummiuden lisäksi,eli hyvin läheistä sukua.


      • Kummityttö15v
        missä??? kirjoitti:

        olen nyt jo 18 vuotta vanha. olen tällä hetkellä alle vuoden ikäisen lapsen sylikummi ja haluan olla hänen "hyvä kummi" joka on lähellä ja kuuntelemassa lasta.
        omiksta kummeistani ei ole mitään muuta tietoa, kun "pää" kummi on kuollut, olin pieni. myöhemmin kuoli taas yksi ja vielä on jäljellä yksi edellisen kuolleen mies, joka ei ole koskaan pitänyt mitään yhteyttä. olen aina luullut että nainen on siitä porukasta ainut kummi, mutta vähät aika sitten sain kuulla että hänkin on kummini...
        tässä kohtaan voi vain todeta että jollain lykästäää kummejen kanssa ja toisilla ei...

        vaan siitä että en pidä tädistäni ja serkuistani.
        vihaan heitä! todella vastenmielisiä.

        Tässä syy: sekut on kuin äidin pikkuenkeleitä.Koko ajan mielistelee ym.

        Täti taas on niinkun hänen lapsensa eivät koskaan tekisi virheitä vaan olisivat itse täydellisyys. Tätini on kylmä ja tunteeton ihminen sitä paitsi.

        En pidä heistä kenestäkään ja siksi haluaisin poistaa kummiuden. Olemme aika läheisiä,tulevat kaikki huomenna kylään. Silti tuntuu etten pohjimmiltani pidä heistä.

        Ja olen itsekkin huomannut kun olen lukenut teidän muiden kirjoituksia,miten hyvät välit mulla on Tätiini! mutta silti..
        Okei tämä riittää.En jatka tästä enää.


      • missä?
        Kummityttö15v kirjoitti:

        vaan siitä että en pidä tädistäni ja serkuistani.
        vihaan heitä! todella vastenmielisiä.

        Tässä syy: sekut on kuin äidin pikkuenkeleitä.Koko ajan mielistelee ym.

        Täti taas on niinkun hänen lapsensa eivät koskaan tekisi virheitä vaan olisivat itse täydellisyys. Tätini on kylmä ja tunteeton ihminen sitä paitsi.

        En pidä heistä kenestäkään ja siksi haluaisin poistaa kummiuden. Olemme aika läheisiä,tulevat kaikki huomenna kylään. Silti tuntuu etten pohjimmiltani pidä heistä.

        Ja olen itsekkin huomannut kun olen lukenut teidän muiden kirjoituksia,miten hyvät välit mulla on Tätiini! mutta silti..
        Okei tämä riittää.En jatka tästä enää.

        sinä se kylmä ihminen olet... aina ei saa mit haluaa. tuskin äitisi on nähnyt häntä kylmänä, kun hänet kummiksesi valinnu... vika on sinun korvien välissä....


      • kummilapsivelvollisuutta???
        Kummityttö15v kirjoitti:

        Katsos kun ei ole koskaan mitään kummien velvollisuuksia täyttäneet! Tai muutenkaan mitenkään...

        Vai oletko positiivisesti pitänyt yhteyttä kummivanhempiisi


      • jos pystyisit.....?
        Kummityttö15v kirjoitti:

        vaan siitä että en pidä tädistäni ja serkuistani.
        vihaan heitä! todella vastenmielisiä.

        Tässä syy: sekut on kuin äidin pikkuenkeleitä.Koko ajan mielistelee ym.

        Täti taas on niinkun hänen lapsensa eivät koskaan tekisi virheitä vaan olisivat itse täydellisyys. Tätini on kylmä ja tunteeton ihminen sitä paitsi.

        En pidä heistä kenestäkään ja siksi haluaisin poistaa kummiuden. Olemme aika läheisiä,tulevat kaikki huomenna kylään. Silti tuntuu etten pohjimmiltani pidä heistä.

        Ja olen itsekkin huomannut kun olen lukenut teidän muiden kirjoituksia,miten hyvät välit mulla on Tätiini! mutta silti..
        Okei tämä riittää.En jatka tästä enää.

        jos ei sattuisi miellyttämään..


      • jos pystyisit.....? kirjoitti:

        jos ei sattuisi miellyttämään..

        Ihmeessä, ku joku kysyy jostain asiasta neuvoa ihmiset tuntuvat ottavan puolustus kannan? Asioilla pakkaa olemaan niin monta puolta. Lukekaa huolella ja vastatkaa kysymykseen ja sen jälkeen asian osainen voi tehdä tiedollaan mitä ajattelee lapselleen parhaaksi.
        Minäkin olen valinnut kummiksi pienelle tytölleni vähän.. no.. ei niin hyvän valinnan. Tämä kummi vaikutti silloin mitä parhaimmalta ja tuntui että tekisi hyvää hänen päästä kummiksi, mutta toisin kävi ja hänestä on tullut erittäin huono esimerkki tytölleni. En sano, ettei ole oikeus mielipiteeseen, mutta joskus asiat menee ihan väärin päin eikä niille asioille voi mitään. Tämä oli minun kokemukseni valitsemastani kummista. Älkää nyt vain kukaan loukkaantuko tämä on vain yksi monista kokemuksista ja miten muuten käsitätte kummin velvollisuudet? Kaikilla voi olla siinäkin ihan eri näkemys.


      • Iloinen kummityttö!
        kummilapsivelvollisuutta??? kirjoitti:

        Vai oletko positiivisesti pitänyt yhteyttä kummivanhempiisi

        He,tänään oli siis kummini ja serkkuni kylässä.Ovat mukavia sittenkin :D
        Paitsi yksi serkkuni. Unohdetaan tömä asia jo.Perun sen! Ovat kummini hyviä! LAitoin noi viestit sillon ku meillä oli "riitaa" ja en ajatellut että se aiheuttaisi tämmösen viestisorron :D No joo nyt ei tartte teijän enää hermoilla.! Meiti lähtee ilosena täältä keskustelusta! Mun kummit ja serkut rulez! *nostaa käden pystyyn* (ainakin melkein... :))


      • ihmeessä.......
        lovedevil85 kirjoitti:

        Ihmeessä, ku joku kysyy jostain asiasta neuvoa ihmiset tuntuvat ottavan puolustus kannan? Asioilla pakkaa olemaan niin monta puolta. Lukekaa huolella ja vastatkaa kysymykseen ja sen jälkeen asian osainen voi tehdä tiedollaan mitä ajattelee lapselleen parhaaksi.
        Minäkin olen valinnut kummiksi pienelle tytölleni vähän.. no.. ei niin hyvän valinnan. Tämä kummi vaikutti silloin mitä parhaimmalta ja tuntui että tekisi hyvää hänen päästä kummiksi, mutta toisin kävi ja hänestä on tullut erittäin huono esimerkki tytölleni. En sano, ettei ole oikeus mielipiteeseen, mutta joskus asiat menee ihan väärin päin eikä niille asioille voi mitään. Tämä oli minun kokemukseni valitsemastani kummista. Älkää nyt vain kukaan loukkaantuko tämä on vain yksi monista kokemuksista ja miten muuten käsitätte kummin velvollisuudet? Kaikilla voi olla siinäkin ihan eri näkemys.

        lukisit ITSE tarkemmin aiemmat tekstit, niin tietäisit että alkuperäinen on 15 v itsekäs LAPSI, jolla tuskin on lasta, niin kuin fiksusti ehdoitit!

        Siksi kun kaltaisiasi vähä-älyisiä mistään tietämättömiä (kun et itse ole tekstejä lukenut) kirjoituksia on niin ärsyttävä lukea.

        Ihan vaan siksi.


      • ihmeessä....... kirjoitti:

        lukisit ITSE tarkemmin aiemmat tekstit, niin tietäisit että alkuperäinen on 15 v itsekäs LAPSI, jolla tuskin on lasta, niin kuin fiksusti ehdoitit!

        Siksi kun kaltaisiasi vähä-älyisiä mistään tietämättömiä (kun et itse ole tekstejä lukenut) kirjoituksia on niin ärsyttävä lukea.

        Ihan vaan siksi.

        selvennyksestäsi ja toivotaan että kaikilla asiat järjestyy, ettei kellään ole uudeksi vuodeksi paljon huonoja päiviä, mutta kuten sanoin viestini olikin vain yksi monista monista mietteistä jne... Toivottovasti kaikki lähtee mukavemmissa merkeissä liikkeelle, ku saa paineet pois. On hyvä aloittaa aina puhtaalta pöydältä ja pyydän vielä anteeksi jos loukkasin kommenteillani. Ja se siitä... kunhan vain yritin keskustella ja ihmetellä tarkoitukseni ei siis ole loukata tai olla kaukaa viisas.


      • sano huugo
        Iloinen kummityttö! kirjoitti:

        He,tänään oli siis kummini ja serkkuni kylässä.Ovat mukavia sittenkin :D
        Paitsi yksi serkkuni. Unohdetaan tömä asia jo.Perun sen! Ovat kummini hyviä! LAitoin noi viestit sillon ku meillä oli "riitaa" ja en ajatellut että se aiheuttaisi tämmösen viestisorron :D No joo nyt ei tartte teijän enää hermoilla.! Meiti lähtee ilosena täältä keskustelusta! Mun kummit ja serkut rulez! *nostaa käden pystyyn* (ainakin melkein... :))

        himpun heittelee noi ajatukset kannattasko vaik vetää sitä diapamii teekoost kylsaa tai jotai skitsomömmöö tai sillai


      • Han_n_na
        tuleva äiti kirjoitti:

        Mitä mielestäsi ovat "kummin velvollisuudet"? Sinun lahjomisesi? Sinun kuskaamisesi eri paikkoihin? Oikeasti kummin velvollisuus on kristillisyyden/ kristinuskon opetus, sitäkö olet jäänyt vaille?

        Olet käytännössä lapsiaikasi jo ohittanut. On omituista teini-ikäiseltä odottaa aikuisilta ihmisiltä (siis muilta kuin vanhemmiltaan) jotain ihme panostuksia, jos ette ole mitään läheisiä olleet ennenkään. Tai vaikka olisittekin, monet ajattelevat rippikouluikäisen olevan jo sen verran aikuistunut, etteivät he kaipaa my little ponyjä kastekirjassa nimetyiltä tyypeiltä.

        Varmaankin kysymykseni kuuluu, mitä ajattelit saavuttavasi kummiuden perumisella? Mitä oikeasti siitä saat? Luuletko saavasi uudet ihanat kummit, jotka alkavat kohdella sinua lellittävän 4 vuotiaan tavoin? Tai sitten olet kokonan ilman muutamaa nimeä kirkollisessa paperissa, so what? Mitä se muuttaa?

        Eihän siinä mitään pahaa ole jos 15v:kin vielä toivoo, että olisi sillä tavalla läheiset välit kummiin kuin on aiemmin ollut. Kyllä se 15:kin on vielä matkalla aikuisuuteen ja siihen kasvamisen tukemiseen se kummi on tarkoitettu.

        Omat kummilapseni ovat kaikki aikuisia ja vieläkin pidetään yhteyttä. Eivät he odota minulta mitään "lahjomista" tms.


    • sitä enempi kuulee, mitä va...

      Todellakaan ei; kummiutta ei voi poistaa.

      Minä ja kolme sisartani ei olla nähty omia kummejamme sen jälkeen kun täytimme 6 vuotta ja olemme kaikki jo yli nelikymppisiä. Silti ei ole tullut mieleenkään tuo kysymys.

      omien lapseni kummiin olen tyytyväinen. he käyvät usein ja reissaamme usein yhdessä.
      Antavat lapselleni aikaa ja neuvoja, mikä onkin tärkeää sillä olen elänyt lapseni kanssa yksin parikymmentä vuotta. Heiltä olen saanut tukea, sen lisäksi että sisaruksiltanikin.

      Sama kun olisit kysynyt, että voiko biologisen äiti-lapsi suhteen poistaa??
      peruuttaa synnytyksen?
      no, leikki-leikkinä, vaikka vakavista asioista kirjoittelemmekin. mutta mikään ei ole elämää isompi kysymys

      • Antaa mennä vaan!

        Hei!
        Viaton 15- vuotias lapsi pohdiskelee elämäänsä, ja tollaiset kotkat heti kimpussa ja tuomitsemassa.

        Vertaus siihen ettei synnyttänyttä äitiä voi poistaa ontuu pahasti. Harvinaista se on mutta monia tapauksia on että lapsi poistaa elämästään sitä pilanneen äidin tai isän. Kuka viitsii katsoa psykopaattia joka kiduttaa lasta?!

        Tiedän sekopää äidin jonka teininä toinen lapsista poisti sekoittamasta elämäänsä. Aivan varmasti kipeä päätös mutta lapsi sai kunnon elämän.

        Toinen lapsi joka jäi, kuoli skitsofreenikkona. Aivan varmasti äidin juoppo sekoilut ja väkivalta olivat merkittävä tekijä skitsofrenian puhkeamisessa ja myös parantumattomuudessa.

        Karmaisevia esimerkkejä on paljon.

        Ja miten 15-vuotias ei saisi kokeilla uuden vastuullisemman iän rajoja harkitsemalla radikaaleja ihmispoistoja lähipiiriossään.

        Sehän kuuluu ikään.

        Mutta nuo tyttöä raatelevat kotkat eivät kai ole koskaan eläneet läpi nuoruuttaan. Joten, pahanilmanlinnut, alkakaa kasvaa, sallikaa itsellenne elämää, niin ei tarvis olla toisia nujertamassa.

        Kiitos aloittaneelle 15-vuotiaalle, aloituksesi oli hyvä.

        Ihmissuhteet vaatii aina työstämistä, lopputulos voi olla yllättävä, kuten kerroit!

        Onnea alkaneelle elämälle, alku näyttää ihan hyvältä.


      • äiti myös, ja ihan hyvä sel...
        Antaa mennä vaan! kirjoitti:

        Hei!
        Viaton 15- vuotias lapsi pohdiskelee elämäänsä, ja tollaiset kotkat heti kimpussa ja tuomitsemassa.

        Vertaus siihen ettei synnyttänyttä äitiä voi poistaa ontuu pahasti. Harvinaista se on mutta monia tapauksia on että lapsi poistaa elämästään sitä pilanneen äidin tai isän. Kuka viitsii katsoa psykopaattia joka kiduttaa lasta?!

        Tiedän sekopää äidin jonka teininä toinen lapsista poisti sekoittamasta elämäänsä. Aivan varmasti kipeä päätös mutta lapsi sai kunnon elämän.

        Toinen lapsi joka jäi, kuoli skitsofreenikkona. Aivan varmasti äidin juoppo sekoilut ja väkivalta olivat merkittävä tekijä skitsofrenian puhkeamisessa ja myös parantumattomuudessa.

        Karmaisevia esimerkkejä on paljon.

        Ja miten 15-vuotias ei saisi kokeilla uuden vastuullisemman iän rajoja harkitsemalla radikaaleja ihmispoistoja lähipiiriossään.

        Sehän kuuluu ikään.

        Mutta nuo tyttöä raatelevat kotkat eivät kai ole koskaan eläneet läpi nuoruuttaan. Joten, pahanilmanlinnut, alkakaa kasvaa, sallikaa itsellenne elämää, niin ei tarvis olla toisia nujertamassa.

        Kiitos aloittaneelle 15-vuotiaalle, aloituksesi oli hyvä.

        Ihmissuhteet vaatii aina työstämistä, lopputulos voi olla yllättävä, kuten kerroit!

        Onnea alkaneelle elämälle, alku näyttää ihan hyvältä.

        Sinä et tainnut ymmärtää "vitsi vitsinä, vaikka vakavista asioista onkin kyse..."
        Huumoria pintaan, kerttuseni :)

        Enkä väittänytkään,että synnyttänyttä äitiä ei voi poistaa. sehän ei ole mahdollista ollenkaan.
        vaan "biologista" synnytystä. siinä on vissi ero.

        Vaan: se tosiasia kenen kohdusta olemme tulleet.
        Se että lapsia kohtaan jotkut vanhemmat käyttäytyvätkin epäinhimillisesti ja onkin niille ihan oikein että lapsi lähtee lätkimään, niin sekään ei poista sitä tosiasiaa kenen kohdusta tuo lapsi on tullut. Vai olenko aivan hakoteillä ollut tähän asti? :=O
        siis : "biologinen" äitiys on AINA se joka on kantanut lastaan kohdussaa, on tuo äiti sitten minkälainen hirviö tahansa.

        Ennenkun alat syyllistämään ketään, niin aivan samalla tavalla voisin sanoa olevani 15 vuotias, kun sinä nimittelet minua siksi miksi haluta nimitellä.

        Ja kyllähän tuo elävä elämä "kasvattaa" lasta vähän enemmän kun nämä keskustelupalstat. Luulisi tuolla lapsella olevan joitakin luotettavia aikuisia, joiden kanssa voi puhua face to face, Vaikka omat vanhemmat olisivat millaisia "sekopäitä" tahansa ja kummit kuuluisivat tuohon samaan kategoriaan.
        ettei tarvitse luottaa meihin "sekopähin" äiteihin.


    • Sai---ja ei---saanut

      Kuules, itselläni hieman sama juttu oman siskon kanssa ja sen tyttö on mun kummityttö, ett eipä juuri olla väleissä. ja olen miettinyt kummiuden poistamista ja siskonkin deletoimista...syitä on monia, he ovat ilkeitä, itserakkaita ja tekevät kiusaa minulle ja mun lapsille jatkuvalla syötöllä...esim. ei kutsuta ees rippiäisiin,...kun kummityttöni pääsi tässä juuri ripille...siskoni lapset huutelevat ilkeyksiä meidän perään, puhuvat pahaa meistä jokaiselle, sen lapset irvistelee, näyttelee keskareita, illistevät-siis toisinsanoen tekevät kaikkensa että me suututaan ja lahetään toiseen suuntaan, ei ainakaan lähennytä. Siskoni poika tässä taannoin huuteli 6v tytölleni että "mä tapan sut" ja osoitteli leikkipyssyllä "ampuakseen"...asiossa on siis kaksi puolta, ehkä teidänkin kannataisi äitisi kanssa miettiä että onko teissä vikaa kun ei kummia kiinnosta? tai jokaisellahan on omakin elämä!!! Ehkä olet pilalle hemmoteltu/huomionkipeä lapsi...jolle pitäis jatkuvalla syötöllä olla lahjoja/rahaa yms tuomassa....? Ehkä. Tai sitten meidän jokaisen on vaan elettävä omaa elämää!!! Minunkin, en voi siskolleni mitään enkä kummitytölle joka oli pienenä niin "kiltti" lapsi, nyt pahimman luokan meikkipelle ja tupakoitsija, kulkee kylillä "piireissä" ja luulee olevansa aikuinen. SE muutos parempaan täytyy tulla itsestä. "Kaiku vastaa kuin sinne huudetaan"....Mulla on itsellä henk.kohtaisesti mennyt 100varmasti mielenkiinto olla kummi siskoni työlle ja siskolleni sisko - en voi heitä muuttaa.
      Tässä viimeisen 3 vuoden jälkeen oon ollut onnellinen kun ei olla tekemisissä, niiden elämä erillaista kuin minun, arvot eivät kohtaa. Arvostan hyviä käytöstapoja, toivon hyviä asioita...he ovat siellä "pimeällä" puolen ja haluavat toisille vain pahaa ja tekevät kiusaa yms. ilkeyttä, on ollut erittäin ONNELLINEN tilanteesta, että ei olla väleissä. Parempi näin, mulle parempi. Eli postitiivisuutta kehiin sullekin. Ja kun olet vielä lapsi, et voi ajatella aikuisten tavoin...lapsellista poistaa kummius sen takia, ett tätisi opiskelee tai ei ehdi...itse painoin jo vuosia sitten DELETE nappia heille. Ja se siitä. Ei siitä mitään numeroa tarvii tehdä. Asiat on nyt näin ja kun ajattelee tarkemmin, hyvä niin. Hyvä minulle ja lapsilleni. Ehkäpä se tulee aika jolloin he haluavat "hyötyä" minusta, nyt eivät tarvii mua, siskollani liuta miehiä ja suuri näyttämisen halua, haluaa miehiltään taloja,autoja, koiria, pakko olla paras...mutta näyttääkö hieman väärillä asioilla? KYLLÄ!!! Kummityttö vetää illat rallia kylillä, värjätyt mustat hiukset, tupakki hampaissa....muut perheen lapset esim. eskarilainen poika samanlailla eli on teillä tiettömillä, eikä äitiään kiinnosta missä lapset on. Ei lapsia juuri koulussa näy. Huh huh. Oon onnellinen etten kuulu niiden elämään. Jatkuvaa show:ta, muka näytetään, ja sitt on ongelmia, ongelmia, valitusta...kenen syy? Ja nekö väittävät olevansa onnellisia! Tai näyttävät minulle! HAH. Ettei olis aika katsoa ittiä peilistä!? Ise elän rauhassa, tasapanoista elämää, ei ole juhlia, ei rippiäisiä, ei kihlajaisia monta kertaa vuodessa, ei ukkoja, ei häitäkään tulossa, en vaadi taloa, en autoa, en liutaa koiria hankaloittamaan elämääni, en halua ees miestä...tasaisen rauhallista, eikä ole liioin ongelmiakaan. Ett silleen. Paljon parempi tilanne kuin heillä. He eivät vaan tajua sitä - VIELÄ....tulee aika jolloin ymmärtävät - sittenpähän minäkin muistan. Minulla on hyvä muisti. Muistan niiden lasten mielenosoitus yritykset, keskareita näytellään huudellaan, haukutaan meitä...Ei kyllä yhtään kiinnosta. Sitt kummityttökin luulee, että sille lahjoja vien...huh. Siis minullakin olisi monta syytä poistaa kummius, ja siskous...miettinyt olen, tilanne tuskin tästä paranee meidän välillä. Silti käyttäydyn aikusmaisesti enkä sitä tee, en tee kiusaa, enkä halua "näyttää", enkä aijo kiukutella. Kaikki se (heidän käytös) kertoo kateudesta, heillä paha olla, mutta ei kai se nyt minun syy oo...joo, samoin he tekevät isälleni. "Kun on sanonut heille useita kertoja asiasta" ja huomautellut jotain niin he puhuvat, että heille rähistään ja heitä haukutaan....siskoni onkin ollut aina perheen lellipentu, sitä autettu, autetaan vieläkin, sen väärät teot pyyhitään villaisella, ja annetaan anteeksi, vaikka se kohtelis toisia miten huonosti tahansa, saa tilata toisten nimiin vaatteita, ne menee perintään ja voi voi voi, kun sitä ymmärretään...se lapsesta asti ollut sillä niin. Lällynlällyn lällyn-tyyliiin, sen nykyinen ukkokaverin yks toope...antaa tilata jatkuvalla syötöllä sen nimiin hobbyshalleista yms monen tonnin eestä tavaraa...Wau, noita "hyviä" miehiä ja rahoittajia niitä vain toisille aina sattuu, toisille ei...Näinhän se menee, kun se on tähänkin asti mennyt.
      Joo-o,että toiset kasvaa aikuiseksi, toiset ei...toiset saa kaiken kun vähän itkee tai pillittää...ja näillä mennään. EVVK: Ja that's it. Life goes on.

    • Jeesus ei hylkää

      Kristitylle... Tärkeämpää on rukoilut Herran Jeesuksen Kristuksen puolee, muiden kristittyjen siis uskovien yhteys, ja Raamatun lukeminen tai mp3 Raamatun kuuntelu, kuin joku määrätty kummi yhteys. Kummitkin on vain epätäydellisiä ihmisiä (itse olen sellainen), vuosien aikana muutummut ja elämäntilanteet muuttuvat..

      Kummille tärkeintä on ohjata kummilasta Herran Jeesuksen Kristuksen sanan ääreen ja sen tuntemiseen koska ei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta joka lähtee Jumalasta.

      Valitettavasti on paljon perheitä joissa kummilapselle ei saa kertoa Jeesuksesta ja Raamatusta (varsinkaan ennen tai jälkeen rippikoulua joka on ristiriitaista Raamatun opetuksen kanssa?).
      Joulu ja syntymäpäivä lahja pitäisi pystyä ostamaan vuosittain kummilapselle, vaikka kummilapsi ja hänen vanhemmat ei pitäisi mitään yhteyttä?

      2.Tim.3:15
      ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
      16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
      17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.
      2.Tim.3:15-17
      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Tim. 3:1&rnd=1339918068127

      Luuk.4:4
      Jeesus vastasi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä'."
      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 4:1&rnd=1339918428016

      Evlut suuntauksen sivusto kertoo seuraavanlaisesti.....

      Kummille!
      http://www.rippikoulu.net/rippikouluun/kummille/index.html
      Oikeastaan kummin tehtävä huolehtia lapsen hengellisestä kasvatuksesta päättyy, kun tämä pääsee ripille. Nuorelle on kuitenkin hyvä tarjota tukea vielä rippikoulun jälkeenkin hengellisissä kysymyksissä.
      Perheissä on erilaisia tapoja siitä kuka antaa rippiristin nuorelle lahjaksi.
      Viisitoistavuotias nuori saattaa hyvinkin kaivata monenlaisissa asioissa omien vanhempiensa lisäksi muidenkin aikuisten apua ja tukea.

      Vielä konfirmaatiossa kummilla on monissa seurakunnissa tärkeä rooli kun kummit osallistuvat nuoren siunaamiseen alttarilla. Se, onko tapa käytössä nuoren konfirmaatioseurakunnassa, selvinnee parhaiten kysymällä asiaa nuoren vanhemmilta tai nuorelta itseltään.

      Perheissä on erilaisia tapoja siitä kuka rippiristin lahjaksi antaa.
      Konfirmoitavalle nuorelle on tapana antaa jokin muistoesine. Perinteisesti joku nuoren kummeista lahjoittaa tälle rippiristin. Voi kuitenkin olla, että myös vanhemat haluavat antaa esimerkiksi suvussa kulkeneen ristin, joten tästäkin asiasta on paras sopia jo etukäteen.
      http://www.rippikoulu.net/rippikouluun/kummille/index.html

    • uskomatonta*

      Tässä aloittajan kirjoituksessa näkyy hyvin jo ne elkeet, joita sitten tulevaisuudessa käytetään kummien kiristämiseen, tai kummina kiristämiseen. Kotoako tällainen toiminta opitaankin? Jos kaikki ei mene prikulleen oman tahdon mukaan niin heti aletaan katkoa kummisuhdetta. Mutta kappas kun alkaa joulu tai synttärit lähestyä, niin hankkiudutaan taas väleihin lahjojen takia. Ällöttävää touhua. Valitettavasti kahden kummilapseni äidit harrastavat molemmat tätä uhkailua, kiristystä ja pompotusta, onneksi vain toinen minua kohtaan. Toinen onkin sitten jo rikkonut välinsä kaikkiin muihin kummeihin minua lukuunottamatta, kun saivat tarpeekseen kun lapsen äiti laittoi kummisuhteen katkolle milloin mistäkin syystä.

      Kummin pitäisi olla suunnilleen joku taikuri ja koko perheen piika. Jos sitten joskus onkin omia juttuja ja kiireitä, tai kummi vaikka sairastuu, niin tämä on henkilökohtainen loukkaus koko perhettä kohtaan.

    • Ei kummeja

      Toivottavasti sinä edellä kirjoittanut mietit vähän mitä kirjoitit.Toisilla ei ole hyviä kummeja ei minullakaan.Mitä minä jostain helkutin lahjoista välitän, mutta kävisivät nyt edes joskus katsomassa. Minä en ole ainakaan vaatinut heiltä mitään, aivan rauhassa ovat saaneet olla. Viimeksi ovat käyneet joskus 2006 meillä ja sen jälkeen pari korttia ovat lähettäneet.Ei aina voi olla niin kiire, kyllä sen synttäripäivän voisi merkitä kalenteriin. Ei lahjojen takia vaan sen takia, että edes joskus nähtäisiin. No, minulla ei ole enää kummeja. He ovat itse hylänneet tehtävänsä. Ja tämä kirjoitus koski niitä lähellä asuvia kummeja.

      Kirjoitetaampa sitten niistä kaukana asuvista kummeista, joiden olemassa olon unohdan välillä täysin. Toiset asuvat Etelä-Suomessa, heidät olen nähnyt viimeksi 2008 ,sen jälkeen ja sitä ennen eivät ole pitäneet mitään yhteyttä. Kävivät tuolloin vain yhtäkkiä katsomassa. Tuskin tunnen heitä sillä minkäänlaista yhteyttä eivät meihin pidä.

      Ja sitten pohjoisessa asuvat kummit. He voivat tietysti vedota matkaan ja ymmärrän kyllä sen, että matka on pitkä, mutta ei niin pitkä etteivät he pystyisi edes joskus käymään. Ja viimeksi kun olimme siellä itse käymässä ja he kyllä tiesivät tulostamme saimme muilta sukulaisilta kuulla, että eivät ole kotona.Täytyikö juuri silloin lähteä jonnekin, kun tiesivät että olemme tulossa käymään. Olenko niin kamala ihminen, että pitää ihan pakoon lähteä? No, sitten eräänä kesäpäivänä he yhtäkkiä soittivat, että tulevat käymään. Oli se aikamoinen järkytys. Tuskin tunsin heitä enää, silloin huomasi kuinka paljon aikaa oli kulunut, aivan liian paljon.

      No, päätän valitukseni tähän. Kyllä minä ilman kummejakin tulen hyvin toimeen. Mutta älkää aina vedotko lahjoihin yms. asioihin sillä joskus kummissakin voi olla vikaa. Ja minä olen kyllä yrittänyt pitää yhteyttä kummeihini, mutta nyt olen luopunut toivosta, mitä sitä turhaan yrittää, kun ei se tuota mitään tulosta. Lupaan itse olla parempi kummi jos joku minua pyytää. Ajattelin ryhtyä myös World Vision kummiksi, se olisi kiva tapa auttaa ja tuoda iloa lasten elämään.

      • ????

        Miten olet itse pitänyt yhteyttä kummeihisi? Milloin viimeeksi soitit, lähetit postikortin tai pidit muuten yhteyttä ja kysyit kuuluisia? Kutsutko kummejasi synttäreillesi tai pyydättekö käymään jouluna? Kokemuksesta voin sanoa, että aika hankala on kylään tulla, mikäli ei edes pyydetä.

        Minut on pyydetty erään lapsen kummiksi vuonna 2001. Sen jälkeen ei ole tullut kutsua esimerkiksi lapsen synttäreille. Kestitsin useita kertoja kummilapseni perhettä jouluina, jotta edes vuosittain nähtäisiin, mutta eipä tullut vastavuoroista kyläkutsua. Lahjoja kyllä pyydettiin, mutta muutamaan kertaan näytettiin, etteivät lahjat miellyttäneet.

        Kummius on yhtä vastavuoroinen ihmissuhde kuin normaali ystävyyskin. Et voi vain odottaa, että toiset vaiin huomioisivat sinua. Toki on ollut vanhempiesikin asia pitää yllä tätä ystävyyttä.


      • ????

        Vielä lisäyksenä, että sama matka se on Oulusta Helsinkiin kuin Helsingistä Ouluun. Eli vastavuoroisesti voit itsekin käydä kummejesi luona kyläilemässä. Otapa reippaasti yhteyttä kummeihisi ja kysele kuulumisia. Saattaa vaikka kummit ilahtua ja pyytää käymään.


      • ei kummeja
        ???? kirjoitti:

        Vielä lisäyksenä, että sama matka se on Oulusta Helsinkiin kuin Helsingistä Ouluun. Eli vastavuoroisesti voit itsekin käydä kummejesi luona kyläilemässä. Otapa reippaasti yhteyttä kummeihisi ja kysele kuulumisia. Saattaa vaikka kummit ilahtua ja pyytää käymään.

        No, ollaan kortteja lähetelty. Mutta kylään emme voi mennä, koska kummeilla on kuulemma kiireitä. Ja niistä kaukana asuvista kummeista kirjoitin tuohon edelliseen viestiin eli menimme sinne heidän asuinpaikkakunnalleen käymään ja he kyllä tiesivät tulostamme, mutta olivat juuri sen viikonlopun poissa. Olisivat nyt edes ajoissa ilmoittaneet, niin olisimme voineet siirtää reissuamme. Ei ole kivaa ajaa turhaan sinne asti ja kuulla sitten siellä asuvilta tutuilta, että eivät ole kotona.

        Minun kummeihini ei auta mikään ja nyt olen tämän taistelun jo luovuttanut. Toiset ovat kokoajan lastenlapsiensa kanssa ja niillä muilla on oma perhe. He eivät tarvitse minua elämäänsä. Heille on jo muutenkin tarpeeksi tekemistä ja en syytä siitä heitä, että unohtavat minut. Minä en enää rasita tällä asialla itseäni ja annan heidän olla rauhassa. Onneksi löytyy kohtalon tovereita. Erään ystäväni kummit ovat viimeksi käyneet häntä katsomassa, kun ystäväni oli kaksi vuotta. Sen jälkeen ei ole mitään kuulunut. Ja on minullakin oma elämä, ei minun tehtäväni ole aina juosta aikuisten ihmisten perässä ja anella heitä kylään.


      • ????
        ei kummeja kirjoitti:

        No, ollaan kortteja lähetelty. Mutta kylään emme voi mennä, koska kummeilla on kuulemma kiireitä. Ja niistä kaukana asuvista kummeista kirjoitin tuohon edelliseen viestiin eli menimme sinne heidän asuinpaikkakunnalleen käymään ja he kyllä tiesivät tulostamme, mutta olivat juuri sen viikonlopun poissa. Olisivat nyt edes ajoissa ilmoittaneet, niin olisimme voineet siirtää reissuamme. Ei ole kivaa ajaa turhaan sinne asti ja kuulla sitten siellä asuvilta tutuilta, että eivät ole kotona.

        Minun kummeihini ei auta mikään ja nyt olen tämän taistelun jo luovuttanut. Toiset ovat kokoajan lastenlapsiensa kanssa ja niillä muilla on oma perhe. He eivät tarvitse minua elämäänsä. Heille on jo muutenkin tarpeeksi tekemistä ja en syytä siitä heitä, että unohtavat minut. Minä en enää rasita tällä asialla itseäni ja annan heidän olla rauhassa. Onneksi löytyy kohtalon tovereita. Erään ystäväni kummit ovat viimeksi käyneet häntä katsomassa, kun ystäväni oli kaksi vuotta. Sen jälkeen ei ole mitään kuulunut. Ja on minullakin oma elämä, ei minun tehtäväni ole aina juosta aikuisten ihmisten perässä ja anella heitä kylään.

        En ole ajatellut, että kylään kutsuminen olisi "anelemista". Mielestäni kylään kutsuminen on vierraanvaraisuutta. Ajattelen näin, sillä kummilapseni perhe ei synttärikutsuja ole esittänyt.

        Siitä olen kanssasi tarkalleen samaa mieltä, että jos toisilla on aina kiirettä tai tärkeämpää tekemistä, kannattaa sellaiset ihmiset unohtaa ja keskittyä ihan muihin ihmisiin.


    • kummi __

      Olen 23-vuotias ja minulla on kaksi kummia. Molemmat ovat itselleni melko läheisiä ja he ovat tukeneet minua aina. Vaikka oma kummi ei olisi kovin läheinen niin en kokisi, että haluaisin hänen kummiuden peruuttaa. Ymmärrän tietysti, että ei ole kovin mukavaa olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät välitä tai joiden kanssa ei tule toimeen.

      Oma kummitäti pyysi minua oman lapsensa sylikummiksi kun olin 15-vuotias. Voiko tätä suurempaa luottamuksen ja välittämisenosoitusta saada rakkaalta ihmiseltä. Suostuin tietenkin ja voin sanoa, että oman kummipojan elämän seuraaminen ja se, että olen saannut osallistua aktiivisesti hänen elämäänsä on ollut elämäni parasta aikaa. Pyrimme näkemään joka kuukausi ja soittelemme usein. On hyvä muistaa, että välittävä kummi on tärkeä ihminen kasvavalle lapselle ja kyllä sitä nuoruusvuosinakin tarvitsee aikuisten tukea. Ja lapset ilmaisevat aika suorasti ajatuksensa ja tunteensa. Oli aika liikuttava hetki kun menin naimisiin ja kummipoika ( 6v.) kysyi multa: "Rakastatko sä mua ikuisesti vaikka sulla on nyt aviomies?" Rakastan!

    • Zzimbba

      Yksi keskeinen osa kummitusta on toimia kasteen todistajana, siis sen asian todistajana, että tämä lapsi on kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä todistaminen on totta sellaisessakin tapauksessa, että kummi ei itse ollut mukana itse kastetilaisuudessa.

      Tämä todistajan oleminen on asia, jota myöhemmät elämä tapahtumat voivat pyyhkiä pois. Siksi kummitusta ei voi perua.

    • sdfdkä

      Minä en ole nähnyt kummejani ikinä. Ainoastaan valokuvasta omista ristiäisistäni. Kyllähän se on ärsyttänyt, miksi minulle valittiin tuollaiset välinpitämättömät kummit, mutta en todellakaan ole odottanut mitään lahjoja ym heiltä ikinä. Lähinnä huomioa (korttia, soittoa yms)

      Omalle tulevalle lapselle mietin tarkoin ketkä otan kummeiksi, jos otan ollenkaan. Koko kummius on ihan paska käsite. Itse voin opettaa lastani kristillisesti ja aion tehdä parhaani ettei lapsestani tule mitään materiaalin perään huutavaa ja vaativaa näsäviisasta lasta. Toki se kuuluu ikään, mutta vanhempana aion yrittää parhaani kitkeä sen pois. Onnistun tai epäonnistun, mutta yritän silti.

      • ****

        Pyysivätkö vanhempasi kummejasi käymään ristiäistesi jälkeen tai olivatko mitenkään yhteydessä. Olivatko hyviä ystäviä vanhempiesi kanssa ennen kummiksi pyytämistä? Voi olla niinkin, että kummisi eivät ole olleet läheisiä vanhempiesi kanssa ja heitäkin on yllättänyt, että on kummeiksesi pyydetty.

        Tiedän useammankin tapauksen, jossa välit ovat olleet etäiset, mutta lapsen syntymän lähestyessä yllättäen otetaan yhteyttä ja pyydetään kummiksi! Todennäköisesti näillä ihmisillä ei silloin ole ollut muita, joita olisi voinut kummeiksi pyytää. Kun vieläpä kummin tulee myös kuulua kirkkoon ja kirkkoon kuuluvienkin määrä on koko ajan laskenut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe