Kinkun nahkasta

hyvä hernekeitto

Ai että tuli hyvä hernekeitto kinkun nahkapaloista ja tähteistä. Suolaa ei laiteta ollenkaan kun kinkun suola riittää. Sekaan valkosipulia kokonaisina, ne on kivoja sattumia lautasella. Voiko parempaa ruokaa ollakkaan kaikkkien joulusörsseleiden jälkeen.
Toinen joulun jälkeinen ruoka on perunavelli ja ruisleipä.

16

1201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamarasta täällä.

      Siis siitä tyviosasta hernekeitto on aina keitetty.

      • tyviosista..

        vaan nahkasta, nahkasta eli kamarasta hienommin sanottuna. Makkarakin sisältää kamaraa ja se on sian nahkaa.
        Potka ja sorkka on sitten erikseen ja nekin käy hernekeittoon.
        Puolassa esim. syödään keitettyä sianpotkaa ravintoloissa suurena herkkuna.


      • Kutvosen morsian niih.
        tyviosista.. kirjoitti:

        vaan nahkasta, nahkasta eli kamarasta hienommin sanottuna. Makkarakin sisältää kamaraa ja se on sian nahkaa.
        Potka ja sorkka on sitten erikseen ja nekin käy hernekeittoon.
        Puolassa esim. syödään keitettyä sianpotkaa ravintoloissa suurena herkkuna.

        Laihialla pannaan naru lihanpalaan ja se laitetaan hernekeittoon ja nostetaan peltinvarteen roikkumaan ja oottaan uutta keittoo.


      • tyviosista.. kirjoitti:

        vaan nahkasta, nahkasta eli kamarasta hienommin sanottuna. Makkarakin sisältää kamaraa ja se on sian nahkaa.
        Potka ja sorkka on sitten erikseen ja nekin käy hernekeittoon.
        Puolassa esim. syödään keitettyä sianpotkaa ravintoloissa suurena herkkuna.

        on luullakseni alunperin saksalainen "herkku", kokonainen keitetty sian sorkka ja hapankaalia.

        Nuoruusvuosien ensimmäisiltä liikematkoilta on jäänyt mieleeni hauska muisto:
        Kerroin saksalaisille isännilleni Essenissä haluavani mieluiten syödä jotain aitoa saksalaista ruokaa, muuta kuin siansorkkia. Hämmästyin ja melkein kauhistuin, kun sain ravintolassa eteeni suurella lautasella kokonaisen ja huomattavasti possunsorkkaa suuremman vasikan jalkaterän hapankaalin kera. Mielestäni siitä olisi riittänyt syötävää vaikka suurelle perheelle.

        Ruoan maku oli ihan hyvä ja isännätkin saivat hupinsa, kun naureskelivat kauhistukselleni annoksen ilmestyttyä eteeni. Kertoivat, ettei ihan kaikkea tarvitse syödä, mutta rustoja ja luita pitää ehdottomasti imeskellä voidakseen nauttia parhaita makuja. Siinä sitten imeskeltiin yhdessä ja nautiskeltiin sikäläisestä herkusta. Sain ensikäsityksen sekä saksalaisesta huumorista että herkuista, eikä se ole siitä juurikaan vuosien varrella muuttunut. ;))


      • sinihelmikki
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        on luullakseni alunperin saksalainen "herkku", kokonainen keitetty sian sorkka ja hapankaalia.

        Nuoruusvuosien ensimmäisiltä liikematkoilta on jäänyt mieleeni hauska muisto:
        Kerroin saksalaisille isännilleni Essenissä haluavani mieluiten syödä jotain aitoa saksalaista ruokaa, muuta kuin siansorkkia. Hämmästyin ja melkein kauhistuin, kun sain ravintolassa eteeni suurella lautasella kokonaisen ja huomattavasti possunsorkkaa suuremman vasikan jalkaterän hapankaalin kera. Mielestäni siitä olisi riittänyt syötävää vaikka suurelle perheelle.

        Ruoan maku oli ihan hyvä ja isännätkin saivat hupinsa, kun naureskelivat kauhistukselleni annoksen ilmestyttyä eteeni. Kertoivat, ettei ihan kaikkea tarvitse syödä, mutta rustoja ja luita pitää ehdottomasti imeskellä voidakseen nauttia parhaita makuja. Siinä sitten imeskeltiin yhdessä ja nautiskeltiin sikäläisestä herkusta. Sain ensikäsityksen sekä saksalaisesta huumorista että herkuista, eikä se ole siitä juurikaan vuosien varrella muuttunut. ;))

        tuli mieleeni porsaanluut. Vieläkö niitä saa jostakin, tuoreita? Niissä on sopivasti rustoa pureskeltavaksi. Keittoon tulee makua.


      • Lapin kävijä
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        on luullakseni alunperin saksalainen "herkku", kokonainen keitetty sian sorkka ja hapankaalia.

        Nuoruusvuosien ensimmäisiltä liikematkoilta on jäänyt mieleeni hauska muisto:
        Kerroin saksalaisille isännilleni Essenissä haluavani mieluiten syödä jotain aitoa saksalaista ruokaa, muuta kuin siansorkkia. Hämmästyin ja melkein kauhistuin, kun sain ravintolassa eteeni suurella lautasella kokonaisen ja huomattavasti possunsorkkaa suuremman vasikan jalkaterän hapankaalin kera. Mielestäni siitä olisi riittänyt syötävää vaikka suurelle perheelle.

        Ruoan maku oli ihan hyvä ja isännätkin saivat hupinsa, kun naureskelivat kauhistukselleni annoksen ilmestyttyä eteeni. Kertoivat, ettei ihan kaikkea tarvitse syödä, mutta rustoja ja luita pitää ehdottomasti imeskellä voidakseen nauttia parhaita makuja. Siinä sitten imeskeltiin yhdessä ja nautiskeltiin sikäläisestä herkusta. Sain ensikäsityksen sekä saksalaisesta huumorista että herkuista, eikä se ole siitä juurikaan vuosien varrella muuttunut. ;))

        Tuo sakujen sorkkakeitto lienee lähellä poron sorkista keitettäävä kopare keitto. Pääsky varmaankin osaa sen sopan parhaiten keittää ja tietää missä makoisammat palat piileskelee kopareissa.


      • Lapin kävijä kirjoitti:

        Tuo sakujen sorkkakeitto lienee lähellä poron sorkista keitettäävä kopare keitto. Pääsky varmaankin osaa sen sopan parhaiten keittää ja tietää missä makoisammat palat piileskelee kopareissa.

        Pääsky kyllä tietää miten koparakeitto tehdään ja se on maailman parasta ruokaa.Että makoisimmat palat ovat koparan sisällä oleva pehmeä rusto.Että koparoita keitetään muuripadassa päivä ja sitten irrotetaan sisältä se ihana valkoinen ydin.Syödään voisulan kanssa ja puikulaperunoiden.
        Mistä sinä tiesit että minä tiesin!


    • sinihelmikki

      Aiheesta tuli mieleen lapsuuden kesät. Silloin palvattiin kinkku, kylässä oli Oksanen, jolla oli palvisauna. Kinkuissa oli musta, rapeammissa paikoissa ruskea nahka, sen alla aromikas läskikerros ja lähinnä luuta ankkua. Kun sai viipaleen, niin kaikki kelpasi. Sitkeää nahkaa mutusteltiin pitkään suussa.

      • kaikki maistu

        läskikin maistu niin hyvälle kylmänä leivän päällä.


    • perunavellin ohjeen

      Kuulostaa hyvältä.Peruna eri muodoissa on suurta herkkuani.

      • On helppo tehdä! Joskus, kun jää perunamuusia(ei sipulia)jatkan maidolla, siinä se velli.
        Tai. keitä kuoritut perunat kypsiksi(jos lohkot, kypsyy nopeammin), survo muusiksi(käytän vatkainta)lisää maitoa,suola ja kiehauta.älä tee liian laihaa!itse sipullan lautaselle ruisl/näkkäriä ja lisään voita.liian hyvää!


      • paitsi...

        Muuten sama resepti kuin tuossa alhaalla, mutta minä haluan perunavelliini hieman perunakokkareita ja sentakia en käytä vatkainta, ainoastaan survon huolimattomasti ja lisään punaista maitoa.

        Suola lisätään vasta viimeisenä, sitten vain pieni kiehautus varovasti ja syömään. Voita laitetaan ruisleivälle ja se voinen leipäpala silputaan sekaan. Tässähän jo suukin kostuu...


      • voi kun minäkin,nam..

        kun voitte syödä mitä vaan eli kaikilla ei ole näin.


      • tarkemmin..
        voi kun minäkin,nam.. kirjoitti:

        kun voitte syödä mitä vaan eli kaikilla ei ole näin.

        Ei ole pakko mutta jos haluat keskustelua...jos on jokin sairaus tai muuta..


      • yläpuolella
        paitsi... kirjoitti:

        Muuten sama resepti kuin tuossa alhaalla, mutta minä haluan perunavelliini hieman perunakokkareita ja sentakia en käytä vatkainta, ainoastaan survon huolimattomasti ja lisään punaista maitoa.

        Suola lisätään vasta viimeisenä, sitten vain pieni kiehautus varovasti ja syömään. Voita laitetaan ruisleivälle ja se voinen leipäpala silputaan sekaan. Tässähän jo suukin kostuu...

        olevassa ohjeessa


      • vaikuttaa tosi hyvältä
        puolikas kirjoitti:

        On helppo tehdä! Joskus, kun jää perunamuusia(ei sipulia)jatkan maidolla, siinä se velli.
        Tai. keitä kuoritut perunat kypsiksi(jos lohkot, kypsyy nopeammin), survo muusiksi(käytän vatkainta)lisää maitoa,suola ja kiehauta.älä tee liian laihaa!itse sipullan lautaselle ruisl/näkkäriä ja lisään voita.liian hyvää!

        Ja siihen vielä voisilmä, aah, varmaan tosi hyvää!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe