olen rv 27 ja vatsani on usein kivikova. Veikkaisin supistuksia. Ne ovat kivuttomia, mutta silti tunnen kun vatsa menee kovaksi useita kertoja päivässä. Onko normaalia?
Supistukset
8
961
Vastaukset
- ne on
Täysin vaarattomia. Kohtu vaan valmistautuu tulevaan koitokseen.
- kuin kymmenen..
kertaa päivässä, eivät välttämättä vaarattomia. Kannattaisi lääkärissä tarkistuttaa tilanne ja välttää tilanteita, joissa saa supistuksia. Lepo on tärkeää!
- kans sellaista
tunnetta,niinkuin joku jännittäisi ja kiristäisi vatsalihaksia mun puolesta. Ei tee kipeää mutta vähän epämiellyttävältä tuntuu. Neuvolan täti oli sitä mieltä,että kohdun kasvua yms. ei siis supistuksia.
Määritteli supistukset niin,että tulevat säännöllisesti ja kestävät 30-60 sekuntia kerrallaan. - määritelmä!
kans sellaista kirjoitti:
tunnetta,niinkuin joku jännittäisi ja kiristäisi vatsalihaksia mun puolesta. Ei tee kipeää mutta vähän epämiellyttävältä tuntuu. Neuvolan täti oli sitä mieltä,että kohdun kasvua yms. ei siis supistuksia.
Määritteli supistukset niin,että tulevat säännöllisesti ja kestävät 30-60 sekuntia kerrallaan.Joko hieman olet käsittänyt väärin tai neuvolan th ei ole asioista tietoinen. Ehdotan lääkärin kanssa juttelua... Kohdun kasvusta voi aiheutua supistuksia, jotka eivät ole vaarallisia ja tulevat satunnaisesti, mutta sellaiset miedot ja harvahkot voivat olla myös hankaluuksia aiheuttavia.
- ymmärryksessä
määritelmä! kirjoitti:
Joko hieman olet käsittänyt väärin tai neuvolan th ei ole asioista tietoinen. Ehdotan lääkärin kanssa juttelua... Kohdun kasvusta voi aiheutua supistuksia, jotka eivät ole vaarallisia ja tulevat satunnaisesti, mutta sellaiset miedot ja harvahkot voivat olla myös hankaluuksia aiheuttavia.
ei kyllä normaalisti ole mitään vikaa:)Ja th.kin on vuosia työtään tehnyt. Vähän asia kummastutti minuakin,kun synnyttäneet ystävättäret olleet sitä mieltä että supistuksista on kyse.
Nämä minun tuntemukset tulee tosiaan hyvin epämääräisesti. Useinmiten sitten kumartelun yhteydessä,kun tulee.
- Ruska
Kyllä ne supistuksia on. Mun koko raskausajan tullu supistuksia säännöllisen päivittäin. Töissä eritoten kumarrellessa. Eivät ole kivuliaita, välillä vaan todella epämiellyttäviä. Ja edelleen näin mammalomalla supistelee päivittäin, öisinkin.
Mulla ei siis levolla mitään merkitystä. Iltaisin alkaa supistelemaan enemmän.
Mun neuvolaterkkari on uran tehnyt kätilö ja sanoi että jos eivät ole kivuliaita, eikä säännöllisiä, niin supistuksia saa tulla parisen kymmentäkin päivässä ennen kuin tarvitsee huolestua.
Mulla viikot nyt 37 6 - Supistelija*
Kannan vielä oman kokemuksen kekoon, jos joku vielä näin uutena vuotena tätä lukee .. ;)
Minulla on 29rv menossa ja supisteluja on ollut noin viikolta 12 alkaen. Aluksi supparit tulivat harvoin, ei edes päivittäin. Vatsa kovettui kivikovaksi eikä kipuja ollut.
Sitten n. viikolta 18 alkaen supparit muuttuivat päivittäisiksi töissä aina kun nousin tuolilta seisomaan tai kävelin reippaammin. Neuvolalääkäri kirjoitti viikon saikkua. Viikon päästä kokeilin töissä uudestaan, mutta koska supisteluja tuli noin 20 työpäivän aikana ja lisäksi mukaan tuli liitoskivut ja unettomat yöt, yksityislääkäri kirjoitti 2 viikkoa lomaa.
Supparit muuttuivat kivullisiksi ja parina iltana tuli säännöllisesti 10min välein useita tunteja. Kävin Naikkarilla, paikat oli kiinni hienosti mutta kohdunkaula hieman pehmentynyt. Lääkäri kirjoitti sairauslomaa koko loppuajaksi.
Naistenklinikan lääkäri sanoi minulle näin: jos supistelut ovat epäsäännöllisiä kivuttomia, harvoin aiheutuu kohdunkaulaan muutoksia. Jos supistelut ovat säännöllisiä, kivuliaita ja varsinkin jos tulee verensekaista limaa, se tarkoittaa että kohdunkaula on ruvennut aukeamaan.
Lääkäri sanoi myös, että vaikka kohdunkaula olisi auki, niin synnytykseen voi kestää vielä hyvin viikkoja. Silti supistelujen kanssa pitää olla varovainen, lääkäri sanoi, että vähän aika sitten hänen potilaalla täysin kiinni ollut kohdunkaula olikin seuraavana päivänä täysin auki ja vauva syntyi. Lääkäri myös sanoi, että rv25 lähtien "kaikilla" supistelee. Koskaan ei voi tietää kenellä se on "normaalia harjoitusta" ja kenellä se ennakoi synnytystä. (huom. muistelen että lääkäri sanoi näin, syyttäkää minua eikä lääkäriä jos olen ymmärtänyt jotain väärin ja kirjoitin ns. puppua;)
Minulla on tullut säännöllisiä kivullisia suppareita nyt lähes päivittäin ja silti paikat on upeasti vielä kiinni. Mutta tämä minulla, mitä sinulla?- AnonyymiUUSI
Hyvin sanottu. Vaihtelua voi olla tosi paljon. Niin syntyessä kuin kuollessa, et tiedä koskaan, milloin lähtö tulee-nämä molemmat asiat ovat yksin Luojan käsissä. Minulla neljäs raskaus menossa, supistelee välillä säännöllisesti välillä harvakseltaan, välillä kipuja välillä kuin en raskaana olisikaan. Viikkoja nyt 38, joten ei enää ennenaikainen, mutta ehkä ei tarvitse kiirehtiä. Käynnistykseen en enää halua, se usein vain sotkee kuvioita kun häiritään luonnollista etenemistä kemiallisilla lääkkeillä..ja päätyy helposti sektioon..Joka taas monin puolin huonompi kuin normi synnytys. Liikunta on tärkeä loppuun asti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?847132Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277079Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1176205Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845248Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635225Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus415120Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274605Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193485Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003400