Talbot Horizon

Uki rules?

Joitakin Horizoneja on vielä myynnissä. Millainen mahtaisi olla käyttöautona? Mitä vikoja ja heikkouksia? Hyvät puolet? Muistaakseni niissä ei ole mitään nykyajan "hienouksia" ("ominaisuuksia"). Vai ovatko niin kuluneita, että pelkästään museokotteroita?

14

6004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitäs myös hommata

      Talbottien kone on hyvin karkeaääninen, mutta kuitenkin kestävä. 300tkm pitäisi mennä kansipahvien vaihdoilla. Pellit noissa ei ollut mitään erityisen hyviä, edellinen 1510 rupesi kukkimaan helmoista ja ovien alareunoista 8 vuotiaana.

      Jos löydät hyvän yksilön niin osta pois. Talbotit on hävinnyt liikenteestä semmosta vauhtia, ettei niitä saa pian suurella rahallakaan.

      • oli^^^^

        nuorempana Horizon.Kone kävi kuin sepelimylly ja tuulilasi piti vaihtaa lähes joka katsastukseen,muuten ihan okei.


      • dodge city
        oli^^^^ kirjoitti:

        nuorempana Horizon.Kone kävi kuin sepelimylly ja tuulilasi piti vaihtaa lähes joka katsastukseen,muuten ihan okei.

        ja muistinvirkistystä kaikille horizon hemmoille.myöskin jenkeissä tehtiin kyseisiä laitteita omalla varustelullaan nimillä dodge omni ja plymouth horizon.koneita oli ainakin 2,2litrasia ja yllätys,yllätys niitä sai myös shelby versioina,muistaakseni 2,2l turbolla sekä 2,6l turbolla jonkinverran...eli jos tosi erikoinen kiinnostaa ja shelby niin niitäpä ei jokapojalta täältä löydykkään,liekö yhtään suomessa.keräilypeli!


      • yksi Dodge Omni
        dodge city kirjoitti:

        ja muistinvirkistystä kaikille horizon hemmoille.myöskin jenkeissä tehtiin kyseisiä laitteita omalla varustelullaan nimillä dodge omni ja plymouth horizon.koneita oli ainakin 2,2litrasia ja yllätys,yllätys niitä sai myös shelby versioina,muistaakseni 2,2l turbolla sekä 2,6l turbolla jonkinverran...eli jos tosi erikoinen kiinnostaa ja shelby niin niitäpä ei jokapojalta täältä löydykkään,liekö yhtään suomessa.keräilypeli!

        ja vielä tuollainen 2.2 turbo -versio. Ja siinä yksilössä on ruutia sen verran että näyttää helposti Civic TypeR:ille ja Golf GTI:lle takavaloja.


      • arde_s
        oli^^^^ kirjoitti:

        nuorempana Horizon.Kone kävi kuin sepelimylly ja tuulilasi piti vaihtaa lähes joka katsastukseen,muuten ihan okei.

        Mulla oli vm. -83 opiskelija-autona vuosina -88 - 91: Uuh, hiki tulee Horizonttia muistellessa: alitehoinen kone, jossa ruma käyntiääni (mutta kesti 340 tkm !!), Saabin penkit (ok), mutta sitten se alustan tekniikka: joka katsastukseen piti vaihtaa vähintään kaksi palloniveltä ja ainakin toinen raidetangon pää. Talvi oli karmea vihollinen: ovien avaajasalvat jumittuivat auki-asentoon, lämpö ei riittänyt sisällä... Ruoste ei -83 Horizontissa ollut ongelma toisin kuin 1510:ssa tai Solarassa. Kuitenkin, jos olet käyttöautoa hankkimassa, suosittelen lähes mitä tahansa muuta vaihtoehtoa. Oikeasti.


    • vieläkin

      kun olen yhden sellaisen säilönyt. 12 vuotta ehdin ajaa kahdella 1.9D-Horizonilla, kaikkiaan ehkä noin 250 tkm. Joka säällä, paikkaan kuin paikkaan, vetivätpä kärryllä tavarat kahteen omakotitalon rakennukseenkin. Sitten piti lopettaa, kun lukioikäinen poika ilmoitti, että häntä ei haeta Talbotilla enää mistään, vaikka olin pojan vielä opettanut Talbotilla ajamaankin, eli sai sillä kortin. No, auto piti uusia ja Horizon odottaa aikaa parempaa ladossa. Tässä 84'-mallisessa on edelleen täysin ehjät pellit, käy ja kukkuu, eikä syönyt aikanaan paljon polttoainettakaan (5,5-5,8 l/100 km). Joka Talbotia väittää ruosteherkäksi, tuntee autoa enintään kuulopuheelta. Ajoin taas viime kesänä pätkän vanhuksella, hyvin kulki. Nyt hämmästyttää se, miten lähellä tuulilasi olikaan ja miten kevyet, suorastaan heppoiset ovet, autossa saattoi olla, kun vertaa nykypäivän autoihin. Tyyppivikoja on vähän, vain etupään niveliä sai vaihtaa joka vuosi, ne olivat heikosti mitoitettuja. Nyt tulee enää tuskin koskaan sellaisia kilometrimääriä, että niveliä pitäisi uusia, nyt odotellaan vain ajan kulumista ja kaivetaan Horizon esille vasta, kun sen saa museokilpiin...

      • Solara

        ja myös viimeinen Talbot oli -85 vuonna rekesteröity Horizon GLS eli 1.5l /85hp koneella, sillä Pössöön viisi vaihteisella laatikolla ja niillä Saabien "muhkeilla" tummanharmailla blyysipenkeillä.
        Nivelet edessä olivat kyllä tosiaankin aika surkeita mutta halpoja, matkamittari pysähtyi muistaakseni n. 250tkm:riin ja senkin jälkeen autolla ajettiin arviolta 40-60tkm ilman kone remppaa. Ruostetta ei autossa ollut juuri lainkaan edes silloin vuonna -97 kun se myytiin 2000mk:lla eikä sitä koskaan ollut edes ruostesuojattu jälkeenpäin (tosin sihen aikaan kaikki autot suojattiin sFs-standardin mukaan).
        Jakopäänketju tosin piti aikamoista rapinaa jo autoissa jotka olivat vasta vähän yli 50tkm ajettuja, siellä nimittäin ei ollut lainkaan kiristäjää vain jonkinlainen "ohjuri" ja konehan oli ns. Työntötankomoottori.


    • Ratsasti horisonttiin

      Ostin uutena GLS Horisontin 1985. Ajoin sillä 320 000 km ja yhä olisi kulkenut. Mainio ajettava maantiellä. Kaupungissa jäykkä pyörittää kun tehostinta ei ole. Umpioita en löytänyt mistään, joten katsastus jäi tekemättä ja vein ennen uuttavuotta romuttamoon. Kone ja voimansiirto oli yhä hyvässä kunnossa eikä korikaan juuri ruosteessa. Laturi, startti, vesipumppu alkuperäiset. Jakopään ketju rapisi rauhoittavasti uudesta alkaen. Vetoakselien suojakumeja on mennyt useita ja toinen vetoakselin ulompi nivel korjattu. Etupään tukivarren niveliä on kulunut muutamia, mutta ovat halpoja ja helppoja vaihtaa. Kylmä kun mikä jos lämmityslaitteen pystyläpän akseli lipsuu, eikä raitisilma sulkeudu. Tuskinpa millään uudella autolla pääsen näin huolettomasti ajamaan.

    • Nimetön

      Silloin kun vielä kehtasi itse tehdä pienet remontit, niin oli perä perää kaksi Horizonia ja sen jälkeen Solara ja 1510. Koskaan en ole niin edullisesti autoillut Halvalla ostin käytettynä ja isoja vikoja ei ollut.

    • seuraaja oli...

      Horizonin henki jäi elämään...

      Horizonille suunniteltiin valmis seuraaja: Talbot Arizona. Ennen sen esittelyä PSA-yhtymä päätti kuitenkin luopua koko Talbot-merkistä ja auto nimettiin uudelleen: nimeksi tuli Peugeot 309. Juuri siksi tuo epälooginen 309, koska auto ei alunperin ollut oikeasti Peugeot. Seuraava vapaa numerohan olisi tuolloin ollut 306.

      309:ssä oli vuoden 1990 tai 1991 faceliftiin asti muuten käytössä tuo em. rallattava Simca-peruinen työntötankokone.

      Jos on tilaisuus verrata Horizonia ja 309:ää rinnakkain, löytää niistä yllättävän paljon samansuuntaista muotoilua.

      • jaska.k

        tuli ajeltua aika pitkään 1.3 -86 pösö, käyntiääni tosiaan karkea mutta kyllä sen sai siistittyä kun sääteli välillä venttiilit, luja moottori tuntui olevan, pitkästi yli 300tkm oli mittarissa kun luovuin, ja yllättävän ripeä kulkuinen, muutenkin oli luja pirssi mutta talvella kylmä, ja huono ilmankierto = ikkunat huurussa, mutta hyvät muistot jäi, enempi on kyllä tämä -97 japsikampe vaatinut huomiota osakseen tekniikan puolelta.


      • Fat boy

        Oliko simca 1500 -65:ssa sama konetyyppi?


      • hjkr
        Fat boy kirjoitti:

        Oliko simca 1500 -65:ssa sama konetyyppi?

        Talbottien koneet on kehitetty Simca 1000:n koneesta, niitä käytettiin 1,1; 1,3 ja 1,44-litraisina jo mm.simca 1100:ssa. Simca 1500:n kone taitaa olla myös sukulainen, mutta ainakin eri iskutilavuudella.


      • Muisteloita
        hjkr kirjoitti:

        Talbottien koneet on kehitetty Simca 1000:n koneesta, niitä käytettiin 1,1; 1,3 ja 1,44-litraisina jo mm.simca 1100:ssa. Simca 1500:n kone taitaa olla myös sukulainen, mutta ainakin eri iskutilavuudella.

        Meillä oli aikoinaan varsinainen sekasikiö:
        Konepellissä luki Chrysler ja takana Simca.
        Keulassa oli ilmeisesti Chryslerin merkki,
        semmonen tähtikuvio.
        Yllättävän tehokas kone senaikaiseksi ja aika
        tilava ja mukava peli se oli.
        Vetonivelet siinä ei tosiaan kestänyt, eikä
        etupään pyöränlaakerit.
        Kori ruostui siinä missä muissakin.
        Kannentiiviste kun meni meni auto myyntiin,
        olisi sillä varmaankin vielä pitkään ajanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe