Mörskärin polttoaine

Riitta K

Mitä polttoainetta perinteisessä myrskylyhdyssä pitää tai kannattaa polttaa?

Kaupoissa myydään lamppuöljyä 1l pulloissa. Huoltoasemalta saa valopetroolia kanistereissa. Onko niissä jotain eroa?

Muistan kuulleeni että joku olisi käyttänyt huoltoaseman säiliöstä ostettua polttoöljyä. Onko se ns. 'löpöä'? Entä kelvollista tähän tarkoitukseen?

Tarkoitus on polttaa myrskylyhtyä leirillä puolijoukkueteltassa eli kaasut eivät saisi olla terveydelle haitallisia.

20

9854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltoasemalta

      tai muualta, ei haise niin pahalle palaessaan.
      Valopetroli=lamppuöljy, kai se periaatteessa löpökin sitä on, samoin "tiisseli".

    • maahinen88

      Me käytämme aina valopetrolia, koska se on halvempaa kuin kuin lamppuöljy ja sitä saa isommissa kanistereissa. Eipä ole minkään kaasujen tai hajujen kanssa mitään ongelmaa koskaan ollut. Se on aika paljon varmaan mielipidekysymys, että ostaako lamppuöljyä vai valopeteä, jotka siis edellisenkin kommentoijan mukaan ovat oikeastaan sama asia.

    • eräilijä.

      grillin sytytykseen tarkoitettu rypsiöljypohjainen sytytysneste on hajuton eikä tule mitään terveydelle haitallisia kaasuja.Onhan se hiukan valopetroolia kalliimpaa mutta aika vähän sitä lamppukäytössä menee.

    • Myrskäri

      Polta vain valopetrolia tai lamppuöljyä, ero lienee lähinnä valmistaja. Ne ovat nimenomaan noihin lamppuihin tarkoitettuja, toimii hyvin puolijuokkueessakin kunhan muistaa että lamppu kuumenee ylöspäin.

      Sinoli tai vastaava kyllä palaa mutta savuttaa äkkiä lampun mustaksi. Unohtaisin ne polttoöljyt...

      • käyttöä

        Mulla on iso kanisteri valopetroolia kaapissa. Löytyisikö sille jotain muuta järkevää käyttöä (kotona tai retkellä) kuin mörskärissä poltto?

        Nykyisellä kulutuksella en pääse kannusta eroon vielä vuosiin.


      • ei-kemisti

        Osaako kukaan kertoa mitä mörskärin poltossa syntyvä lasiin tarttuva musta töhnä on?

        Jos se on nokea niin mitä noki on? Onko se hiili-alkuainetta?


      • eikä huhupuheita
        ei-kemisti kirjoitti:

        Osaako kukaan kertoa mitä mörskärin poltossa syntyvä lasiin tarttuva musta töhnä on?

        Jos se on nokea niin mitä noki on? Onko se hiili-alkuainetta?

        löytyy, kun kuukletat "petrolien suku". Nesteen sivulta se aukeaa acrobatreaderilla, ja lukeminen onnistuu kun hiukan suurentaa sivua. Älkää nyt sitä sinolia ainakaan myrskylyhtyihin tunkeko, ja bensaa ei saa olla petroolin joukossa pisaraakaan!
        Jukkis


      • käyttää
        käyttöä kirjoitti:

        Mulla on iso kanisteri valopetroolia kaapissa. Löytyisikö sille jotain muuta järkevää käyttöä (kotona tai retkellä) kuin mörskärissä poltto?

        Nykyisellä kulutuksella en pääse kannusta eroon vielä vuosiin.

        valopetroolia sytytysnesteenä esim. takkapuita tai saunan uunia sytyttäessäsi.


      • ahaa elämyksiä
        eikä huhupuheita kirjoitti:

        löytyy, kun kuukletat "petrolien suku". Nesteen sivulta se aukeaa acrobatreaderilla, ja lukeminen onnistuu kun hiukan suurentaa sivua. Älkää nyt sitä sinolia ainakaan myrskylyhtyihin tunkeko, ja bensaa ei saa olla petroolin joukossa pisaraakaan!
        Jukkis

        Kiitän mahottoman hyvästä juttulinkistä! Kumarran Neste Oilin heppujen asiantuntemukselle ja kirjoitusvaivalle!

        Jutussa oli todella hyvin ja selkeästi kuvattu koko polttoainepuoli kaikilta niiltä osin mitä eräretkeilijän on syytä tietää.

        Petromaxin käyttön ohjeissa oli myös minulle ahaa elämyksiä tuottaneita osia. Jos ko värkki vielä joskus tulee eteen niin sukkia säästynee varmasti. Nuorena jannuna sukkia tahtoi kulua runsaasti erilaisten vapaata luovuutta/hulluutta osoittaneiden sytytyskokeilujen tuloksena.


      • onnistuuko

        Miten valopetroli palaa trangian polttimessa?
        Onko kellään omia kokemuksia?


      • kokemusta
        onnistuuko kirjoitti:

        Miten valopetroli palaa trangian polttimessa?
        Onko kellään omia kokemuksia?

        mutta käsittääkseni ei pala. Polttimen on oltava kuuma, että petroli höyrystyy. Sanoisin, että mahdoton tehtävä. Itse olen käyttänyt Nesteen "Polttoneste Spriitä", joka ei oikeastaan nokea yhtään. Melko nokeamaton on myös Marinol, johon olen lisännyt vettä n. 10-15%.


      • Trangia
        onnistuuko kirjoitti:

        Miten valopetroli palaa trangian polttimessa?
        Onko kellään omia kokemuksia?

        Multia? Kyllä se toimii valopetrolilla ihan hyvin. Toimii jopa dieselöljyllä. Tavallista Trengiaa älä käytä muulla kuin spriillä!


      • utelias heppu
        Trangia kirjoitti:

        Multia? Kyllä se toimii valopetrolilla ihan hyvin. Toimii jopa dieselöljyllä. Tavallista Trengiaa älä käytä muulla kuin spriillä!

        Miksi ei? Eikö valopetroli pala trangian polttokupissa vai onko jokin muu syy?


      • vaatii
        utelias heppu kirjoitti:

        Miksi ei? Eikö valopetroli pala trangian polttokupissa vai onko jokin muu syy?

        käsittääkseni kesälläkin koko ajan esilämmityksen ja nokeaa hirveästi. Voihan sitä kokeilla.


      • olemassakaan
        vaatii kirjoitti:

        käsittääkseni kesälläkin koko ajan esilämmityksen ja nokeaa hirveästi. Voihan sitä kokeilla.

        Voiko yleistää toteamalla että öljypohjaiset nesteet (esim valopetroli) savuttavat & nokeavat enemmän kuin alkoholipohjaiset (esim Sinol)?

        Olenko väärillä jäljillä?


      • KainoKani
        ahaa elämyksiä kirjoitti:

        Kiitän mahottoman hyvästä juttulinkistä! Kumarran Neste Oilin heppujen asiantuntemukselle ja kirjoitusvaivalle!

        Jutussa oli todella hyvin ja selkeästi kuvattu koko polttoainepuoli kaikilta niiltä osin mitä eräretkeilijän on syytä tietää.

        Petromaxin käyttön ohjeissa oli myös minulle ahaa elämyksiä tuottaneita osia. Jos ko värkki vielä joskus tulee eteen niin sukkia säästynee varmasti. Nuorena jannuna sukkia tahtoi kulua runsaasti erilaisten vapaata luovuutta/hulluutta osoittaneiden sytytyskokeilujen tuloksena.

        Ei mahda tuota Petrolien suku -pdf:ää löytyä keneltäkään? Google tuottaa osumaksi vain Wiki-sivun jolla oleva linkki ei vie minnekään...


      • Anonyymi
        KainoKani kirjoitti:

        Ei mahda tuota Petrolien suku -pdf:ää löytyä keneltäkään? Google tuottaa osumaksi vain Wiki-sivun jolla oleva linkki ei vie minnekään...

        Joo-o


      • Anonyymi
        KainoKani kirjoitti:

        Ei mahda tuota Petrolien suku -pdf:ää löytyä keneltäkään? Google tuottaa osumaksi vain Wiki-sivun jolla oleva linkki ei vie minnekään...

        Tämä petrolien suku- pdf kiinnostaisi itseänikin. Varmaan on tiedot laitettu maksumuurin taakse.


    • Anonyymi

      Lamppuöljy ja valopetroli ovat käytännössä samaa kamaa. Soveltuvat hyvin lamppukäyttöön, koska nokeavat vähemmän kuin muut petrolit ja on "jalostettu" lähes hajuttomiksi.

      Sytytysneste ja lämmityspetroli toimivat nekin lampuissa, mutta nokeavat paikkoja. Kerosiini olisi kelpo tuote, mutta tiedä sitten miten ja missä sitä on saatavilla. Ainoa täysin toimimaton petroli lampuissa on tärpätti, pääsyinä alhainen leimahduspiste ja voimakas haju.

      Itse olen käyttänyt lamppuöljyä ja sytytysnesteitä. Käytössä en ole huomannut juurikaan eroa; jälkimmäinen tosiaan näyttäisi nokeavan lasia herkemmin kuin ensimmäinen. On kuitenkin halvempi vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Kyllä eroja on. Kaikki lamppuöljyt eivät toimi kunnolla painekeittimissä, valopetrooli yleensä kyllä. Aikoinaan Esso Blue oli laadukkainta ja hajuttominta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe