4 aikuista ja 3 yli 10-vuotiasta aikeissa lähteä esim. Välimerelle purjehtimaan. Vinkit hyvistä vuokraamoista ja muusta asiaan liittyvästä olisi hieno juttu. Purjehduskokemusta 12 v. Suomenlahdella, ei kurssitodistuksia.
Purjehdusloma
9
2236
Vastaukset
- mahkuja!
Et saa ilman purjehduslisenssiä mitään venettä vuokraamoista. SAATTAA olla että löydät jonkun 'villin' joka antaa veneen, ja SAATTAA olla että hyvällä tuurilla SAATTAA aikki mennä OK, mutta......
Eli pitää olla kv-huviveneenkuljettajan lupakirja TAI vastaava.- kuponkeja...
No ei tarvi mitään lisenssejä edes mooringsilla. Riittää että kerrot kirjallisesti purjehduskokemuksesi pitemmistä reissuista ja millaisilla veneillä, sekä navigointitaidot. Ainakin mooringsilla on kaavake tätä varten. Voi olla että eivät anna lupaa yöllä purjehtimiseen, mutta mieluummin sitä yöt nukkuu. Niillä vesillä suomalaiset "diplomit" ovat yhtä arvokkaita kuin israelista hankittu yliopiston tutkinto... Vai mitä luulette jos kreikkalainen kaveri tulee turun saaristoon ja vakuuttaa kreikkalaisella "kirjastokortilla" pystyvänsä navigoimaan.
Olen ollut kahdesti mooringsin veneillä kreikassa ja molemmilla kerroilla riitti kupongin täyttö ja vakuuttaminen että osaa homman. Eka kerralla ennen vuokrausta kyselin millaiset mahdollisuudet minulla olisi saada vene vuokralle ja kun kerroin että omistan veneen suomessa niin homma oli selvä. Itseasiassa toisella reissulla riitti kun sanoi että on toinen kerta kun vuokraa veneen mooringsilta.
Se kv-huviveneenkuljettan lämiskä ei todista sitä että hallitset kreikkalaiset tavat kiinnittyä laituriin. Siellä kun tuppaa olen jos jonkinmoista viritystä. - No Hätä
kuponkeja... kirjoitti:
No ei tarvi mitään lisenssejä edes mooringsilla. Riittää että kerrot kirjallisesti purjehduskokemuksesi pitemmistä reissuista ja millaisilla veneillä, sekä navigointitaidot. Ainakin mooringsilla on kaavake tätä varten. Voi olla että eivät anna lupaa yöllä purjehtimiseen, mutta mieluummin sitä yöt nukkuu. Niillä vesillä suomalaiset "diplomit" ovat yhtä arvokkaita kuin israelista hankittu yliopiston tutkinto... Vai mitä luulette jos kreikkalainen kaveri tulee turun saaristoon ja vakuuttaa kreikkalaisella "kirjastokortilla" pystyvänsä navigoimaan.
Olen ollut kahdesti mooringsin veneillä kreikassa ja molemmilla kerroilla riitti kupongin täyttö ja vakuuttaminen että osaa homman. Eka kerralla ennen vuokrausta kyselin millaiset mahdollisuudet minulla olisi saada vene vuokralle ja kun kerroin että omistan veneen suomessa niin homma oli selvä. Itseasiassa toisella reissulla riitti kun sanoi että on toinen kerta kun vuokraa veneen mooringsilta.
Se kv-huviveneenkuljettan lämiskä ei todista sitä että hallitset kreikkalaiset tavat kiinnittyä laituriin. Siellä kun tuppaa olen jos jonkinmoista viritystä.Ota vaikka Suomen merikartasta sivu etc. mukaan ja näytä reittien, saarien ja stemarien määrää. Ja tietysti kerro kokemuksesi. Kaveri voi tajuta miten se vesillä olo voi olla villissä pohjolassa hiukan erilaista. Hyvää matkaa!!
- ilman pätevyystodistusta?
kuponkeja... kirjoitti:
Se kv-huviveneenkuljettan lämiskä ei todista sitä että hallitset kreikkalaiset tavat kiinnittyä laituriin. Siellä kun tuppaa olen jos jonkinmoista viritystä.Onko kellään tietoa miten paljon juridista merkitystä on kv.huviveneenkuljettajan tai muun lupakirjan puuttumisella onnettomuustapauksissa? Entä jos yhteentörmäys on aiheuttanut henkilövahinkoja? Olisiko pätevyystodistuksesta hyötyä vai ei?
- hölmöä
kuponkeja... kirjoitti:
Se kv-huviveneenkuljettan lämiskä ei todista sitä että hallitset kreikkalaiset tavat kiinnittyä laituriin. Siellä kun tuppaa olen jos jonkinmoista viritystä.Ei kai kv-kupongin tarkoitus ole olla takeena että osaa kreekujen kiinnityksen? Sillä on kokonaan toinen merkitys, mutta ethän voi tietää jos sinulla sitä ei ole :)
Ja mitä tulee kuponkeihin, niin ei enää mooringsiltakaan saa koska se että opitää olla luisenssi on kirjattu kreikan lakiin. elleis sitten mooringsilla ole auktoriteettiasema kreikan lakeihin?
- rentouttavat
Keväisin ja syksyisin purjehdimme kaveriporukalla
Kreikan kykladien saaristossa.
Edullisimmat ajankohdat ovat huhtikuun kaksi viimeistä viikkoa sekä syys-lokakuu.Kykladien
saarien nimet-mm.Kea,Tinos,Andros,Paros ja Mykonos
heijastelevat antiikin kreikan tunnelmia.
Saaret ovat mukavan päiväpurjehduksen etäisyydellä
toisistaan, joten joka päivälle riittää tarvittaessa
uusia näkymiä.
Varsinainen purjehtiminen Välimerellä ei ole sen
vaativampaa kuin Suomenlahdellakaan.
Veneessä on kuitenkin oltava kansainvälisen
huviveneen kuljettajan pätevyyskirjan omaava kippari.
Suosittelen suorittamaan saaristo-rannikko- ja
päällikkötentit, joiden jälkeen voit hakea merenkulkulaitokselta pätevyyskirjaa.
Hyviä tuulia ! - NytTen
Aikaisemmin vastanneet vetosivat Kreikan sääntöihin. Välimerta pääsee purjehtimaan myös esim. Etelä-Ranskasta ja siellä ei Moorings ainakaan vaadi mitään kv.kurssitodistuksia. Ensimmäisellä kerralla kippari ja co-kippari täyttävät purjehdustaitoa kuvaavat lomakkeet ja vakuuttavat tiedot allekirjoituksellaan oikeiksi. Seuraavilla kerroilla vähempikin riittää, kun Moorings on todennut vuokraajat luotettaviksi.
Muilla mailla, kuten Kreikalla, saattaa olla eri vaatimuksia. Esim. Mooringsin kaltaiselta isolta, ympäri maailmaa toimivalta yritykselta, saa varmasti maakohtaiset säännöt selvitettyä ennen matkan varaamista. Oma perheemme on käyttänyt Mooringsia eri puolilla maailmaa ja kaikki järjestelyt ovat aina sujuneet hyvin.
En usko, että todistuksilla on mitään vaikutusta vakuutuksiin, mikäli lakeja on noudatettu. Esim. Ranskassa et tule saamaan bonuksia siitä, että vahingon tapahtuessa sinulla olisi joku todistus purjehdystaidosta. Tätä merkittävämpää on vuokrafirman vakuutussäännöt vahinkotilanteessa.- todistus - miksi ei?
Eikö asiaa voisi ajatella toiselta kannalta: miksi et hankkisi virallista lupakirjaa? Siihen ei paljoa vaadita. Se tieto-taitokin mitä edellytetään on pelkästään hyödyksi purjehtijalle, ei haitaksi. Tietysti on vähän myöhäistä, jos lennot ja chartervene on jo varattu....
- pikkuvuokraamoja
Minulla on kokemusta vain muutamasta vuokraamosta, mutta riittävän selkeitä.
Moorings ja Kiriacoulis toimivat hyvin, ystävällistä ja tehokasta, check-in ja -out nopeita ja asiallisia.
Kavas'in venettä vuokratessa check-in oli helppo ja vain nimellinen, täytettiin kaavake. Veneen palautus olikin sitten tarkkaa kieroilua. Ensimmäiseksi vedettiin genoa auki ja tarkastaja osoitti purjeen yläosassa olevaa repeämää (joka siinä oli jo ennestään), yritti laskuttaa korjauskulut. Onneksi olin kaavakkeeseen merkinnyt purjeiden kunnoksi vain tyydyttävän, koska UV-suojat olivat hiukan resuisia.
Kavas'in veneen luovutukseen kuului myös sukeltajan tekemä kölin ja pohjan tarkastus. Hiukan jännitti, oliko jonkun edellisen vuokraajan mahdollisten kolhujen laskutuksesta kyse, ei onneksi.
Tuo Kavasin vene oli heikosti huollettu, rikkinäisiä köysilukkoja, moottoritilassa roikkuvia sähköjohtoja, vesipumppu hörähti 10 min välein (jokin pieni vuoto).
Oletan, että Kiriacouliksen, Mooringsin ja Sunsailin luopuessa veneistä ainakin osa niistä ajautuu pienille Kavasin tyyppisille vuokraamoille, jotka eivät niitä juuri kunnostele.
Kun tulet veneelle, tee kunnollinen check-in, laske fendarien määrä, lasit ja lautasetkin, avaa purjeet jne..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo844912Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi2334684Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks682418Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä752406- 622370
Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak802235- 531916
- 281547
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1261457Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1131414