Kansanlähetysläiselle tai

ainakin sen opetuksista kiinnostuneelle henkilölle, mielelläni vahdan ajatuksia, sen opetuksista. [email protected]

Ei ole ensinkään oikein, jos nainen opettaa seurakunnan ylitse, siis seurakunnan virallisessa tilaisuudesa. Tähänhän rakas apostoli sanoo: "Minä en salli, että nainen opettaa..." (1.Tim.2:12).

Aloitin tuon ketjuni vastalahjana, tämän palstan parjaaville hengille...

61

3114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puimatantereet puhtaaksi

      Tunnut haistelevan henkiä.

      Sitaatti Heikki Saaren pitämästä saarnasta: "Haistellaan ja haistellaan että missä se eriseuran henki haisee, eikä huomata että omassa housussahan se haisee."


      Katsohan ettei se ole sinun omissa housuissasi !

      • halu onkin olla vain tässä yhdessä laumassa ja huoneessa. Minäkin olen yksi sen jäsen.


      • Wehaseni
        weha kirjoitti:

        halu onkin olla vain tässä yhdessä laumassa ja huoneessa. Minäkin olen yksi sen jäsen.

        Paljonko sinulle maksetaan ja soimaako joskus omatunto?


      • Wehaseni kirjoitti:

        Paljonko sinulle maksetaan ja soimaako joskus omatunto?

        Kukaan ei maksa mitään ja voin hyvällä omallatunnolla mennä Jumalan eteen.


      • Saunoja veli

        ..saunaan,. Jos ne eriseuran henget pöksyistä karkais' sillä välin !


      • Saunoja veli kirjoitti:

        ..saunaan,. Jos ne eriseuran henget pöksyistä karkais' sillä välin !

        saunon ne loputkin sekaseuran hedelmät pois:)


      • evankeliumia

    • Ehdotonta vai ei ?

      saamansa Jumalan sanan ja oman mielipiteensä välillä.

      Kun hän kertoi omana mielipiteenään asioita hän sen sanoi, kuten lainaamassasi kohdassa koskien naisen vaikenemista: : "Minä en salli, että nainen opettaa..." (1.Tim.2:12).


      Siis kysymys;

      Pitäisikö Paavalin näitä ' omia mielipiteitä' pitää yhtä lailla Jumalan sanana, vaikka hän tietyissä kohdin korostaa nimenomaan, että ne ovat hänen omiaan.

      Jotkut tutkijat selittävät tuota kohtaa sillä, että jossakin kokouksessa muutamat naiset ''olivat äänessä antamatta muille puheen sijaa'' ja siksi olisi kiivastunut aiheesta.

      • Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa, myös Paavalin sana. Vai väitätkö, että Paavalin opettaa väärin, kun hän sanoo, ettei nainen voi OPETTAA seurakunnassa?

        ”Niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnan kokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin (Jumalan) lakikin sanoo”(1.Kor.14:33-34). Tämä on vielä Herran käsky (Jae.37). Uusikäännös sanoo: ”joka tätä ei tunnusta, Jumalakaan ei tunnusta häntä (jae.38).Edelleen: ”mutta minä en salli, että nainen opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä”(1.Tim.2:12). Tämä on niin selvä asia, ettei tässä tarvittaisi edes Pyhää Henkeä. Kyllä yksi harha poikii ja tietää muitakin harhoja.

        Perustelut siihen ovat selvät raamatussa.
        1. Mies luotiin ensin (1.Kor.11:8,1.Tim.2:13)
        2. Nainen lankesi ensin (2.Kor.11:3,1.Tim.2:14)
        3. Mies on naisen pää (1.Tim.3:4,1.Kor.11:39,Kol.3:18,Efe.5:23.)
        Ainoastaan miehet toimivat apostoleina ja opettajina.
        Apt.1:21, Tit.1:6, 1.Tim.3:2,12
        Paavali osoitti suoran kehoituksen meille.
        "Jos kuitenkin viivyn, saat tästä tietää, miten tulee käyttäytyä Herran huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus."1.Tim.3:15


      • olet naisista
        weha kirjoitti:

        Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa, myös Paavalin sana. Vai väitätkö, että Paavalin opettaa väärin, kun hän sanoo, ettei nainen voi OPETTAA seurakunnassa?

        ”Niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnan kokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin (Jumalan) lakikin sanoo”(1.Kor.14:33-34). Tämä on vielä Herran käsky (Jae.37). Uusikäännös sanoo: ”joka tätä ei tunnusta, Jumalakaan ei tunnusta häntä (jae.38).Edelleen: ”mutta minä en salli, että nainen opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä”(1.Tim.2:12). Tämä on niin selvä asia, ettei tässä tarvittaisi edes Pyhää Henkeä. Kyllä yksi harha poikii ja tietää muitakin harhoja.

        Perustelut siihen ovat selvät raamatussa.
        1. Mies luotiin ensin (1.Kor.11:8,1.Tim.2:13)
        2. Nainen lankesi ensin (2.Kor.11:3,1.Tim.2:14)
        3. Mies on naisen pää (1.Tim.3:4,1.Kor.11:39,Kol.3:18,Efe.5:23.)
        Ainoastaan miehet toimivat apostoleina ja opettajina.
        Apt.1:21, Tit.1:6, 1.Tim.3:2,12
        Paavali osoitti suoran kehoituksen meille.
        "Jos kuitenkin viivyn, saat tästä tietää, miten tulee käyttäytyä Herran huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus."1.Tim.3:15

        noin yleensä? Onko heillä ollenkaan ihmisarvoa sinun silmissäsi?


      • olet naisista kirjoitti:

        noin yleensä? Onko heillä ollenkaan ihmisarvoa sinun silmissäsi?

        yhtä arvokkaita kaikessa, myös seurakunnan työssä. Jumala on vain asettanut seurakuntaan järjestyksen ja miehisen viran: Siis seurakunnassa on erilaisia tehtäviä myös naisille.

        Myöskin Juudaksen tilalle apostoliksi, tuli valita nimenomaan mies (Apt.1:21).


      • Myötähäpeä
        weha kirjoitti:

        yhtä arvokkaita kaikessa, myös seurakunnan työssä. Jumala on vain asettanut seurakuntaan järjestyksen ja miehisen viran: Siis seurakunnassa on erilaisia tehtäviä myös naisille.

        Myöskin Juudaksen tilalle apostoliksi, tuli valita nimenomaan mies (Apt.1:21).

        Raamattukäsityksesi on tosiaan fundamentalistinen. Et todellisuudessa ole lainkiaan perehtynyt vakavaan Raamatun tutkimukseen ja tulkinnan ongelmiin.

        Nolottaa lukea täältä kun esiinnyt muka Raamatun tuntijana. Tällaisella palstalla anomyymina kuka hyvänsä voi sitä yrittää, kun ympärillä lukijoissa ei ole itseäsi parempia asiantuntijoita. Jokainen vähänkään syvemmin teologiaan ja Raamattuun perehtynyt näkee sepustuksiesi lävitse. Mutta monellehan naiivit käsityksesi menevät täydestä. :-( Jotka eivät oikeasta Sanan ymmärryksestä ole koskaan kuulleetkaan.


      • Myötähäpeä kirjoitti:

        Raamattukäsityksesi on tosiaan fundamentalistinen. Et todellisuudessa ole lainkiaan perehtynyt vakavaan Raamatun tutkimukseen ja tulkinnan ongelmiin.

        Nolottaa lukea täältä kun esiinnyt muka Raamatun tuntijana. Tällaisella palstalla anomyymina kuka hyvänsä voi sitä yrittää, kun ympärillä lukijoissa ei ole itseäsi parempia asiantuntijoita. Jokainen vähänkään syvemmin teologiaan ja Raamattuun perehtynyt näkee sepustuksiesi lävitse. Mutta monellehan naiivit käsityksesi menevät täydestä. :-( Jotka eivät oikeasta Sanan ymmärryksestä ole koskaan kuulleetkaan.

        antaa omilleen ymmärrystä, se on totta, mutta on niin, että seurakunta on se, jonka opetuksia lampaan korva haluaa kuulla:

        7. Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo.


      • hewa
        weha kirjoitti:

        antaa omilleen ymmärrystä, se on totta, mutta on niin, että seurakunta on se, jonka opetuksia lampaan korva haluaa kuulla:

        7. Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo.

        >seurakunta on se, jonka opetuksia lampaan korva haluaa kuulla


        Siis siihen kuuluisaan korvasyyhyynsä, oletan.





        Jutustasi ei oikein käynyt ilmi, pitäisikö kuunnella Henkeä vai tyytyä seurakunnan keksimiin opetuksiin.


      • hewa kirjoitti:

        >seurakunta on se, jonka opetuksia lampaan korva haluaa kuulla


        Siis siihen kuuluisaan korvasyyhyynsä, oletan.





        Jutustasi ei oikein käynyt ilmi, pitäisikö kuunnella Henkeä vai tyytyä seurakunnan keksimiin opetuksiin.

        olekkin Raamatun opetus, että jolla on korvat, se kuulee mitä henki seurakunnille sanoo?


    • Finska Notisbyrån

      Lopeta tämä "tappelu" täällä ja muilla palstoilla. Siitä ei ole kuin VAHINKOA!!!


      • Teheranin tietotoimisto

        Ylivoima on joskus hirmuinen, mutta älä anna periksi. Tiedäthän sinä kuka korvaan kuiskuttelee, että lopeta, lopeta, anna periksi...

        Miksiköhän ratsuväki (srk) ei tule sinulle avuksi, kun noin yksin saat taistella.


      • Teheranin tietotoimisto kirjoitti:

        Ylivoima on joskus hirmuinen, mutta älä anna periksi. Tiedäthän sinä kuka korvaan kuiskuttelee, että lopeta, lopeta, anna periksi...

        Miksiköhän ratsuväki (srk) ei tule sinulle avuksi, kun noin yksin saat taistella.

        veljet ja siskot ovat minua usein viisaampia ja noudattavat paremmin Raamatun opetusta tässä kohden, ettei kannata väitellä eriseurojen kanssa ja kertoa uskostaan kuin siitä kyselevälle ja todistus antaa.


      • noinhan se!
        weha kirjoitti:

        veljet ja siskot ovat minua usein viisaampia ja noudattavat paremmin Raamatun opetusta tässä kohden, ettei kannata väitellä eriseurojen kanssa ja kertoa uskostaan kuin siitä kyselevälle ja todistus antaa.

        Vain vahvat yksilot lahettavat itsensa taisteluun!


      • asettavat itsensa
        noinhan se! kirjoitti:

        Vain vahvat yksilot lahettavat itsensa taisteluun!

        opettajiksi, vaikka Paavali moisesta varoittaa.


      • kutsutaan
        asettavat itsensa kirjoitti:

        opettajiksi, vaikka Paavali moisesta varoittaa.

        omavanhurskaiksi.


      • asettavat itsensa kirjoitti:

        opettajiksi, vaikka Paavali moisesta varoittaa.

        käyttänyt pyhän Paavalin opetuksia.


      • ja eläminen
        weha kirjoitti:

        käyttänyt pyhän Paavalin opetuksia.

        ... mutta et ilmeisesti tajua niitä itseesi soveltaa.


    • joutomiehekäs

      Minkälaisella vaihtosuhteella niitä ajatuksia pitäisi vaihtaa? Pelkään häviäväni vaihdossa.


      Onko suurtakaan väliä sillä, mitä 2000 vuotta sitten maata (vieläpä vierasta) tallannut apostoli ei sallinut?

      • että vaikka maat ja aika muuttuu, Jumalan sana pysyy...


    • kymysys

      Kun olet näemmä maanis-agressiivisella päällä, ajattelinpahan kysyä, että mitäpä mieltä palstan kunkku on tästä M.Lääkön rakkaudenneuvosta, joka on tarkoitettu koskemaan myös sinua Weha? Miksi et ole kuuliainen?

      "Uskovaisen on vaarallista lähteä palstoille, joissa uskomiseen liittyvistä asioista käydään keskustelua anonyymeina nimimerkin suojassa. Jumalan lapsi saa turvalliset armoneuvot Jumalan seurakunnasta ja uskonystäviltä, ei internetin kasvottomilta keskustelupalstoilta."

      • SRK:n tuomiokapituli

        Weha on tälle palstalle nimitetty harhapastori.


      • onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?


      • tavallinen tallaaja
        weha kirjoitti:

        onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?

        Jos olet vilpittömästi liikkeellä tuolla ajatuksella niin arvostan sitä suuresti!! Mieti kuitenkin saako palstan vastustus sinussa aikaan enemmän riidanhalua kuin sanan kylvämisen halua. Niin ja vl-porukka on myös ihmisiä. Kiva jos olet löytänyt kotisi, mutta muistathan että Jumala ei koskaan tee virheitä vaikka ihmiset on niitä tehneet ja tulee tekemään. Yritetään pysyä avoimena neuvoille jotka nousee Jumalan sanasta.


      • Hyvä on
        weha kirjoitti:

        onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?

        Että joku jaksaa puolustaa Jumalan valtakuntaa pilkkaa vastaan, mitä täälläkin käydään. Lohdutettakoon, et sinä niitä kiivaimpia vielä ole. Muistatko, kuinka Pietari sivalsi Jeesuksen pilkkaajalta korvan. Mutta ei meidän niin pitkälle tarvitsekaan mennä. Hyvä kuitenkin, että aina käymme välillä katsomassa täällä ja kertomassa totuuden. Sillä Raamatun sana on totuus.

        "Ps. 119:160
        Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti."

        " Jes. 45:23
        Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. "

        "Joh. 1:17
        Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        Joh. 8:32
        ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Joh. 17:17
        Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. "


      • tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Jos olet vilpittömästi liikkeellä tuolla ajatuksella niin arvostan sitä suuresti!! Mieti kuitenkin saako palstan vastustus sinussa aikaan enemmän riidanhalua kuin sanan kylvämisen halua. Niin ja vl-porukka on myös ihmisiä. Kiva jos olet löytänyt kotisi, mutta muistathan että Jumala ei koskaan tee virheitä vaikka ihmiset on niitä tehneet ja tulee tekemään. Yritetään pysyä avoimena neuvoille jotka nousee Jumalan sanasta.

        kuinka esim. Nooa saarnasi yli satavuotta? yksikään ei ottanut vastaan?

        Tämä palsta, on ollut törky palsta ja sitä se on nytkin.


      • Hyvä on kirjoitti:

        Että joku jaksaa puolustaa Jumalan valtakuntaa pilkkaa vastaan, mitä täälläkin käydään. Lohdutettakoon, et sinä niitä kiivaimpia vielä ole. Muistatko, kuinka Pietari sivalsi Jeesuksen pilkkaajalta korvan. Mutta ei meidän niin pitkälle tarvitsekaan mennä. Hyvä kuitenkin, että aina käymme välillä katsomassa täällä ja kertomassa totuuden. Sillä Raamatun sana on totuus.

        "Ps. 119:160
        Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti."

        " Jes. 45:23
        Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. "

        "Joh. 1:17
        Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        Joh. 8:32
        ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Joh. 17:17
        Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. "

        veli, noista lohdun sanoista. Hyvin nöyrällä paikalla oon, viestisi suhteen.


      • Teheranin tietotoimisto
        weha kirjoitti:

        kuinka esim. Nooa saarnasi yli satavuotta? yksikään ei ottanut vastaan?

        Tämä palsta, on ollut törky palsta ja sitä se on nytkin.

        Vertaus Nooaan oli tosi naseva. Melkein putosin penkiltä.

        Koko kristikunta on vaarassa, jos kukaan ei muureja puolusta. Ettei kävis kuin Konstantinopolissa 1453. Käyrämiekkaset saivat silloin voiton.

        Taistele, taistele ja pidä lippu korkealla. Eläköötä kunnon uskonsoturille !


      • olevan
        weha kirjoitti:

        veli, noista lohdun sanoista. Hyvin nöyrällä paikalla oon, viestisi suhteen.

        >>>Hyvin nöyrällä paikalla oon, viestisi suhteen.>>>

        "38 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa."


        Juud. 1:
        17 Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,
        18 sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan".
        19 Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.
        20 Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä
        21 ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
        22 Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten;


        "Hepr. 10:1 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
        23 pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
        24 ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
        25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. "


      • erikoistapaus?
        weha kirjoitti:

        onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?

        Pitäisikö vastauksesi ymmärtää niin, että käännynnäiset vl:t saavat mielestäsi palstalla keskustella ja esittää kysymyksiä, joita itsekin näytät esittävän, mutta lapsuudenuskossa olevat vl:t eivät?
        Aika omituinen tulkinta Lääkön rakkaudenneuvosta, etten sanoisi.


      • Huokaus.
        Hyvä on kirjoitti:

        Että joku jaksaa puolustaa Jumalan valtakuntaa pilkkaa vastaan, mitä täälläkin käydään. Lohdutettakoon, et sinä niitä kiivaimpia vielä ole. Muistatko, kuinka Pietari sivalsi Jeesuksen pilkkaajalta korvan. Mutta ei meidän niin pitkälle tarvitsekaan mennä. Hyvä kuitenkin, että aina käymme välillä katsomassa täällä ja kertomassa totuuden. Sillä Raamatun sana on totuus.

        "Ps. 119:160
        Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti."

        " Jes. 45:23
        Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. "

        "Joh. 1:17
        Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        Joh. 8:32
        ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
        Joh. 14:6
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Joh. 17:17
        Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. "

        "Että joku jaksaa puolustaa Jumalan valtakuntaa pilkkaa vastaan, mitä täälläkin käydään."

        palstalla.

        Ikävää, että weha jaksaa päivästä toiseen puolustaa perkeleen oppeja, joita SRK ja vl-saarnaajat opettavat. :((


      • erikoistapaus? kirjoitti:

        Pitäisikö vastauksesi ymmärtää niin, että käännynnäiset vl:t saavat mielestäsi palstalla keskustella ja esittää kysymyksiä, joita itsekin näytät esittävän, mutta lapsuudenuskossa olevat vl:t eivät?
        Aika omituinen tulkinta Lääkön rakkaudenneuvosta, etten sanoisi.

        Minusta vääristelet sanomisiani. Sehän kuuluukin palstan henkeen. Tavataan uudestaan: Sanoin, ettei aina synnynnäiset vl:ät tiedä aina vastustajien oppeja, kun ovat kasvaneet "vain" uskovaisten parissa. Kun taas on väärähengellisistä lähtöisin on tiedossa paljon heidän opetuksiaan. Näin voin itsekkin palstalla kysellä asioita, jotka on itselle selvinnyt. Näin on halu myös tuoda perusteita esiin. On se tuonut jopa tulostakin ja on saanut siunatakkin sisälle Jumalan valtakuntaan.

        Näin Jumala toimii omiensa kautta, vielä tänäänkin.


      • Teheranin tietotoimisto kirjoitti:

        Vertaus Nooaan oli tosi naseva. Melkein putosin penkiltä.

        Koko kristikunta on vaarassa, jos kukaan ei muureja puolusta. Ettei kävis kuin Konstantinopolissa 1453. Käyrämiekkaset saivat silloin voiton.

        Taistele, taistele ja pidä lippu korkealla. Eläköötä kunnon uskonsoturille !

        Jeesuksella: "Löytäneekö hän uskoa maanpäältä kun hän tulee".


      • weha kirjoitti:

        Minusta vääristelet sanomisiani. Sehän kuuluukin palstan henkeen. Tavataan uudestaan: Sanoin, ettei aina synnynnäiset vl:ät tiedä aina vastustajien oppeja, kun ovat kasvaneet "vain" uskovaisten parissa. Kun taas on väärähengellisistä lähtöisin on tiedossa paljon heidän opetuksiaan. Näin voin itsekkin palstalla kysellä asioita, jotka on itselle selvinnyt. Näin on halu myös tuoda perusteita esiin. On se tuonut jopa tulostakin ja on saanut siunatakkin sisälle Jumalan valtakuntaan.

        Näin Jumala toimii omiensa kautta, vielä tänäänkin.

        >>"onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?"


      • Tiinaliina
        weha kirjoitti:

        Jeesuksella: "Löytäneekö hän uskoa maanpäältä kun hän tulee".

        Teet itsesi naurettavaksi tuollaisella. Ihan niinkuin vertaisit itseäsi ensin Noaan ja sitten vielä Jeesukseen. Vähän nöyryyttä saisi olla sinussakin.

        T: Tiinaliina


      • Joosua kirjoitti:

        >>"onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?"

        En ole sellaista sanonut, vaan mietin itse asiaa vaan. Minä olen nyt palstalla, eikä siitä ole minulle mitään sanottu. Tuskin teijän jutut mua voi käännyttää, kun tiiän ne ennestään, ku oon sieltä väärästä tullutkin Jumalan valtakuntaan sisälle. Tiedostan kyllä palstailun vaarat, mutta teitä ne näyttää kiusaavan enempi:)


      • Tiinaliina kirjoitti:

        Teet itsesi naurettavaksi tuollaisella. Ihan niinkuin vertaisit itseäsi ensin Noaan ja sitten vielä Jeesukseen. Vähän nöyryyttä saisi olla sinussakin.

        T: Tiinaliina

        Raamattua tässä muistelen...


      • Tiinaliina
        weha kirjoitti:

        Raamattua tässä muistelen...

        ... mutta lopeta silti tuo melskaaminen täällä. Ole nyt kerrankin järkevä ja kuuntele kun yritän sinulle jotain sanoa.

        T: Tiinaliina


      • haluat vääristellä ?
        Joosua kirjoitti:

        >>"onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?"

        Wehan sanomisia. Hänhän jo esitti asian vieläkin selkeämmin. Eikös mene perille, vai etkö tahdokaan menevän?
        Minulle ainakin tuli sama käsitys, mitä Weha tarkoittikin jo ensi kerralla. Eli tässä Wehan toinen viesti. Selvääkin selvempi:
        >>>Minusta vääristelet sanomisiani. Sehän kuuluukin palstan henkeen. Tavataan uudestaan: Sanoin, ettei aina synnynnäiset vl:ät tiedä aina vastustajien oppeja, kun ovat kasvaneet "vain" uskovaisten parissa. Kun taas on väärähengellisistä lähtöisin on tiedossa paljon heidän opetuksiaan. Näin voin itsekkin palstalla kysellä asioita, jotka on itselle selvinnyt. Näin on halu myös tuoda perusteita esiin.>>>


      • haluat vääristellä ? kirjoitti:

        Wehan sanomisia. Hänhän jo esitti asian vieläkin selkeämmin. Eikös mene perille, vai etkö tahdokaan menevän?
        Minulle ainakin tuli sama käsitys, mitä Weha tarkoittikin jo ensi kerralla. Eli tässä Wehan toinen viesti. Selvääkin selvempi:
        >>>Minusta vääristelet sanomisiani. Sehän kuuluukin palstan henkeen. Tavataan uudestaan: Sanoin, ettei aina synnynnäiset vl:ät tiedä aina vastustajien oppeja, kun ovat kasvaneet "vain" uskovaisten parissa. Kun taas on väärähengellisistä lähtöisin on tiedossa paljon heidän opetuksiaan. Näin voin itsekkin palstalla kysellä asioita, jotka on itselle selvinnyt. Näin on halu myös tuoda perusteita esiin.>>>

        Weha kirjoitti: >>"onhan se niinkin kun oon väärästä hengellisyydestä, saanut parannuksen armon, haluaisi niitä perusteita antaa. On myös niin, että synnynnäinen lestadiolainen ei välttämättä ole kohdannut toisuskoisten perusteita ja ei ole ensinkään tottunut samanlaiseen väärähengellisten kaltaiseen väittelyyn, joka on heille tyypillistä. Ymmärsitkö?"


      • haluat vääristellä ? kirjoitti:

        Wehan sanomisia. Hänhän jo esitti asian vieläkin selkeämmin. Eikös mene perille, vai etkö tahdokaan menevän?
        Minulle ainakin tuli sama käsitys, mitä Weha tarkoittikin jo ensi kerralla. Eli tässä Wehan toinen viesti. Selvääkin selvempi:
        >>>Minusta vääristelet sanomisiani. Sehän kuuluukin palstan henkeen. Tavataan uudestaan: Sanoin, ettei aina synnynnäiset vl:ät tiedä aina vastustajien oppeja, kun ovat kasvaneet "vain" uskovaisten parissa. Kun taas on väärähengellisistä lähtöisin on tiedossa paljon heidän opetuksiaan. Näin voin itsekkin palstalla kysellä asioita, jotka on itselle selvinnyt. Näin on halu myös tuoda perusteita esiin.>>>

        Huomasin tuossa Huovisen Leenankin kyselleen wehalta syytä palstainnokkuuteensa, johon weha vastasi perustelleensa toisalla syynsä olemiseensa palstalla. Mitä ilmeisimmin hän tarkoitti juuri tuota edellä olevaa perusteluaan.


      • Wehan kimpussa olla
        Joosua kirjoitti:

        Huomasin tuossa Huovisen Leenankin kyselleen wehalta syytä palstainnokkuuteensa, johon weha vastasi perustelleensa toisalla syynsä olemiseensa palstalla. Mitä ilmeisimmin hän tarkoitti juuri tuota edellä olevaa perusteluaan.

        Weha tarkoittaa hyvää, kun haluaa puhua löydöstään. Katkeruus paistaa sinun, kuin muidenkin ihmettelevien tekstistä.


      • itse asialle
        Joosua kirjoitti:

        Huomasin tuossa Huovisen Leenankin kyselleen wehalta syytä palstainnokkuuteensa, johon weha vastasi perustelleensa toisalla syynsä olemiseensa palstalla. Mitä ilmeisimmin hän tarkoitti juuri tuota edellä olevaa perusteluaan.

        voi mitään, pitää alkaa saivartelemaan höpinöitään...


      • tekstiä...
        Wehan kimpussa olla kirjoitti:

        Weha tarkoittaa hyvää, kun haluaa puhua löydöstään. Katkeruus paistaa sinun, kuin muidenkin ihmettelevien tekstistä.

        Ai että katkeruus paistaa Joosuan ihmettelyistä? Samalla tavalla kuin niiden, jotka hoitokokouksissa eivät voineet toimia omaatuntoaan vastaan ja tehdä parannusta Raamatun vastaisesta henkiopista?

        On se erikoista, että tuota katkeruutta löytyy vl-liikkeen ulkopuolelta joka paikasta. Kevyesti lentävät syytökset näköjään.


      • tekstiä... kirjoitti:

        Ai että katkeruus paistaa Joosuan ihmettelyistä? Samalla tavalla kuin niiden, jotka hoitokokouksissa eivät voineet toimia omaatuntoaan vastaan ja tehdä parannusta Raamatun vastaisesta henkiopista?

        On se erikoista, että tuota katkeruutta löytyy vl-liikkeen ulkopuolelta joka paikasta. Kevyesti lentävät syytökset näköjään.

        köppäsiä ja moninaisia uskoja ja oppeja oon täällä saanut lukeakkin, ihan saivartelemiseen ja tikun vääntämiseen asti. Olet siitä oikein hyvä esimerkki.


      • Tiinaliina kirjoitti:

        ... mutta lopeta silti tuo melskaaminen täällä. Ole nyt kerrankin järkevä ja kuuntele kun yritän sinulle jotain sanoa.

        T: Tiinaliina

        erehtynyt ja pahemman kerran..


      • erikoistapaus? kirjoitti:

        Pitäisikö vastauksesi ymmärtää niin, että käännynnäiset vl:t saavat mielestäsi palstalla keskustella ja esittää kysymyksiä, joita itsekin näytät esittävän, mutta lapsuudenuskossa olevat vl:t eivät?
        Aika omituinen tulkinta Lääkön rakkaudenneuvosta, etten sanoisi.

        olivat sellaisia, joihin olen saanut vastauksen;)


      • syytökiä
        tekstiä... kirjoitti:

        Ai että katkeruus paistaa Joosuan ihmettelyistä? Samalla tavalla kuin niiden, jotka hoitokokouksissa eivät voineet toimia omaatuntoaan vastaan ja tehdä parannusta Raamatun vastaisesta henkiopista?

        On se erikoista, että tuota katkeruutta löytyy vl-liikkeen ulkopuolelta joka paikasta. Kevyesti lentävät syytökset näköjään.

        aina tulevan, jos joku vl täällä selittää Raamatun sanaa totuutena. Mitä aihetta tuossakin oli saivarrella Wehan puhetta. Noita syytöksiä et näytäkään noteeraavan.


      • syytökset?
        weha kirjoitti:

        köppäsiä ja moninaisia uskoja ja oppeja oon täällä saanut lukeakkin, ihan saivartelemiseen ja tikun vääntämiseen asti. Olet siitä oikein hyvä esimerkki.

        Sinä, joka lainaat muiden kirjoituksia jatkuvasti ja haastat palstan lukijat väittelemään kanssasi ja tarjoat oman vastauksesi pikkutarkasti lähes joka asiaan, et ole kyllä missään asemassa syyttämään toisia saivartelusta ja tikun vääntämisestä.

        Tällaiset syytökset alkavat yleensä lentää siinä vaiheessa, kun omat eväät loppuvat. Näinkö tässä kävikin?

        En ole lisäksi esittänyt mitään "köppäsiä ja moninaisia uskoja ja oppeja" täällä. Olen kysynyt sinulta uskomisen peruskysymyksiä, joihin et ole osannut vastata. Älä siis syytä muita, jos omat puutteesi paljastuvat.


      • sinulle.
        syytökiä kirjoitti:

        aina tulevan, jos joku vl täällä selittää Raamatun sanaa totuutena. Mitä aihetta tuossakin oli saivarrella Wehan puhetta. Noita syytöksiä et näytäkään noteeraavan.

        Tuskin tämän palstan lukijoista kovinkaan moni lähtee kiistämään Raamatun arvovaltaa. Kiistanalaista on sen sijaan hyvinkin se, että vl-liikkeen Raamatun tulkinta olisi "totuus".

        Mitä tulee wehaan, niin kyllä minustakin on silmiinpistävää se, että hän kokee olevansa jonkinlaisessa erityisasemassa muihin vl-uskovaisiin nähden. Toisaalta minusta on vain hyvä, että vl:t osallistuvat palstan keskusteluun.

        Sitä ihmettelen kyllä aina, kuinka vl:t ovat valmiita syyttämään liikkeensä ulkopuolisia omavanhurskaiksi ja katkeriksi ilman juuri minkäänlaisia perusteluja. Tai oikeastaan, perusteluksi riittää se, jos on jostain asiasta eri mieltä.


      • Wehan kimpussa olla kirjoitti:

        Weha tarkoittaa hyvää, kun haluaa puhua löydöstään. Katkeruus paistaa sinun, kuin muidenkin ihmettelevien tekstistä.

        Uskon myös itsekin wehan tarkoittavan hyvää ja tarjoavan autuuttaan myös toisille. Pisti vaan silmääni wehan vastaus eräälle kyselijälle, joka vastaus haiskahti vähän omavanhurskaalta. Ehkäpä se oli wehalta pieni lipsahdus, koska hän näytti olleen niin tohkeissaan.

        Ei minulla ole mitään syytä olla katkera mistään eikä kenellekään vl-piireissä. Itseäni on aina kohdeltu hyvin ja tulen erinomaisesti toimeen vl-uskovaisten kanssa, joita on kymmenittäin lähipiirissäni, niin lähinaapureina, työkavereina, sukulaisina kuin myös ystävinäkin.

        Minun puolestani keskustelu asiasta saa jäädä tähän.


      • uskovat näin
        sinulle. kirjoitti:

        Tuskin tämän palstan lukijoista kovinkaan moni lähtee kiistämään Raamatun arvovaltaa. Kiistanalaista on sen sijaan hyvinkin se, että vl-liikkeen Raamatun tulkinta olisi "totuus".

        Mitä tulee wehaan, niin kyllä minustakin on silmiinpistävää se, että hän kokee olevansa jonkinlaisessa erityisasemassa muihin vl-uskovaisiin nähden. Toisaalta minusta on vain hyvä, että vl:t osallistuvat palstan keskusteluun.

        Sitä ihmettelen kyllä aina, kuinka vl:t ovat valmiita syyttämään liikkeensä ulkopuolisia omavanhurskaiksi ja katkeriksi ilman juuri minkäänlaisia perusteluja. Tai oikeastaan, perusteluksi riittää se, jos on jostain asiasta eri mieltä.

        Ja uskostako ei saa kertoa? Eikö nimenomaan pidäkin kertoa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000022443389


      • niin.

    • oikeassa

      siinä, että Jumalan sana ei ole väärin tässäkään asiassa kirjoitettu.

    • Leena Huovinen

      miksi sinä kansanlähetysläisiä lähestyt vl-palstalla. Eikös heidän juttujaan käsitellä jollakin muulla palstalla?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4384
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2375
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      181
      1127
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1066
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe