"Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää...", "tutkimuksessa selvitettiin..." jne. Selvittää -sanaa tulee toistettua liikaa tutkimuksen tavoitteita kerrottaessa. Onko kenelläkään ideoita, millä "selvittää" voisi korvata?? Synonyymeja??
selvittää -sanalle synonyymi?
8
2775
Vastaukset
- ...
...
- mahdollisuuksia on monia
Jos työsi on ns. empiirinen eli selvität jotakin ilmiötä, tapahtumaa tms. todellisuudessa eli käytännössä, hyvä verbi on kuvata.
- Q
Voi kysyä jotain tälläistä.
- Tiitu
Kiitos verbiehdotuksista! Muutama verbeistä sopiikiin työhöni. Eri vaiheissa gradua joutuu toistelemaan tutkimusongelmia ja -tavoitteita, ja niissä tulee helposti toistoa. Jopa yhden sanan kanssa.
ps. graduni menee painoon parin viikon päästä ;-)- ei saatana...
Jaa gradua väännät ja tollasta kyselet? Ja susta tulee maisteri? Sano nyt edes että olet humanisti niin itselläni kunnioitus omaa opinsuuntaa kohtaan säilyy edes hieman... U-R-P-O
- viikko vielä!
ei saatana... kirjoitti:
Jaa gradua väännät ja tollasta kyselet? Ja susta tulee maisteri? Sano nyt edes että olet humanisti niin itselläni kunnioitus omaa opinsuuntaa kohtaan säilyy edes hieman... U-R-P-O
Juuri tuollaisia maistereita tarvitaankin, oli ne sitten humanisteja tai mitä tahansa. Ei ole mikään häpeä pyrkiä kirjoittamaan mahdollisimman hyvää kieltä, silloin toiset kenties jopa jaksaa lukea gradun läpi. Itse olen viettänyt monta minuuttia pohtien sanojen tilalle vivahdekkaampia ja ei niin kuluneita sanoja ja sanontoja. Avo on jo varmaan ihan kypsä kysymyksiini, miten tuon voi sanoa toisella tavalla!
Ja "ei saatanalle" tiedoksi, oma tieteenalani on kasvatustiede, että en ole humanisteja puolustamassa oma lehmä ojassa.
- opo
Mitäpä jos kirjoittaisit siitä, mitä OIKEASTI olet tekemässä? Silloin ei tarvitsisi kopioida verbejä muiden töistä.
- WORD:sta
Hei kaikki!
Itse käytän WORD-ohjelmani synonyymisanastoa toisinaan kun tuntuu siltä että jotkut ilmaisut toistuvat liian usein. Silloin tällöin sieltä tulee aivan sopivia synonyymeja. Sitähän on tosi kätevä käyttääkin, kaksi klikkausta ja synonyymilista on ruudussasi. Ja ennenkaikkea eri kielillä kirjoittaessa se on verraton apu kun voi käyttää WORD-synonyymeja passiivisen sanastonsa hakulaiteena. Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851384Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231188- 49911
- 70890
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 56772
- 101741
- 33702
- 60699