5vk ikäinen vauva ei suostu nukahtamaan/nukkumaan omassa pinnasängyssään. Alkaa heti huutamaan kun lasken sinne, kun otan syliin ja tarjoan tissiä, imaisee pari kertaa ja meinaa sitten heti nukahtaa siihen syliin. Mutta kun nostan pinnikseen niin herää taas huutamaan..
Tähän mennessä olen nukuttanut vieressäni mutta omat yöunet kärsii pahasti kun vauva on niin herkkäuninen että herää jokaiseen liikahdukseeni :(
Mitä tässä oikein pitäisi ja voisi tehdä?
Vauva ei suostu nukkumaan omassa sängyssä
4
3837
Vastaukset
- meillä toimittiin
Meillä vauva nukkui pitkään äidin ja isän sängyssä, mutta kun tila rupes käymään ahtaaksi ja äidin yöunet (ja varmaan myös vauvan) alkoivat tästä vierekkäin nukkumisesta kärsimään, niin keksittiin seuraava juttu. Elikkäs irroitimme pinnasängystä yhden pitkän laidan,(testasimme tämän jälkeen sängyn tukevuuden) laitoimme pinnasängyn meidän sängyn ja seinän nurkkauksen väliin. Siinä pinnasänky pysyy tukevasti, eikä yhden laidan puutos ole haitaksi koska meidän sänky on siinä jatkeena. Näin sitten nukuimme joitakin aikoja, vauva kiltisti omassa sängyssään ja kaikilla tilaa rutkasti. Tästä sitten vähitellen laitoimme laidan pinnasänkyyn (sänky oli silti omamme vieressä), ja seuraava vaiheena siirsimme pinnasängyn kauemmaksi omastamme.
Näin omaan sänkyyn opettelu kävi kivuttomasti, ilman turhia huutoja. Niin ja sängyn muokkailu/paikan vaihdokset kävivät kätevästi aina suurimpien siivouksen yhteydessä.
Tällainen idea/ehdotus minulla =)
Tosin nyt vasta huomasin että sinun vauvasi on vasta noin pikkuinen, mielestäni ei kannata pitää kiirettä omaan sänkyyn opettelussa, vaan antaa vauvan nukkua äidin ja isän läheisyydessä. Meilläkin vasta n.4kk iässä aloitettiin tämä vaihe vaiheelta omaan sänkyyn opettelu. - 5-viikkoinen...
...ja ihan sama tilanne. Pikkuinen ei suostunut edes laitoksella ensimmäisenä yönä rauhoittumaan ja nukkumaan muualla kuin samassa sängyssä äidin kanssa.
Kiitokset edelliselle vastaajalle hyvistä vinkeistä!!! - Sohvin mamma
Mulla likka on nukkunu omassa sängyssään noin kuukauden iästä asti. Tilaa ois ollu nukkua vierelläkin, mutta juuri toi herkkäunisuus meillä molemmilla (eli mulla ja vauvalla) vaikutti siihen että kokeilin omaan sänkyyn laittamista. Pinnasänky vaan oli pienelle aivan liian iso, eli kokeile vaikka ensin laittaa siihen äitiyspakkauksen laatikkoon. Tai asettele sinne pinnasänkyyn tyynyjä tms niin että sinne tulee sellanen pienempi "pesä" niin vauvalla turvallisempi olo.
Ensimmäisinä kertoina odotin että vauva varmasti nukkui sikeästi ennenkuin nostin sylistä sänkyyn. Siihen sikeään uneen pääsemiseen menee 15-20 minuuttia, eli jos sen ajan jaksat sylitellä ja sitten vasta siirrät sänkyyn niin voi helpottaa.
Vauva voi myös herätä siihen kun nostat lämpimästä sylistä viileään sänkyyn. Eli vois auttaa jos vaikka imetät niin että vauva on käärittynä peittoon, ja nostat sitten koko paketin sänkyyn.
Meillä tuo omaan sänkyyn siirtyminen oli kannattava veto, kun lapsi alkoi sen jälkeen nukkumaan yöt heräämättä. Aika luksus vauva mulla kun on kuukauden iästä nukkunut kaikki yöt heräämättä, vähintään 8 tuntia. Ja pelkällä rintamaidolla ollaan.- myöskin
tyttö on nukkunut joka ikisen yön omassa laatikossaan. Tyttö on nyt melkein 3kk:ta. Uskon myöskin että äitiyslaatikko on sopivan pieni ja olen laittanut sinne vielä lampaankarvan alle niin on tosi pehmonen ja pesämäinen. Jos tyttö kitisee tai on muuten rauhaton, omaan koppaan laitto yleensä rauhottaa. Niin paljon hän sitä rakastaa. Yöt on nukuttu myös 6-8 tuntia ennen ekaa syöttöä ja sit vielä 2-4 tuntia siihen päälle. Uskon että monella on turvaton olo isossa pinniksessä, kannattaa ihan pieni vauva nukuttaa mahdollisimman pienessä ja turvallisen oloisessa paikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752