Olen vähän ymmälläni lukemastani ristiriitaisesta tiedosta koskien naisten aikuisiän hormonaalista aknea. Sen oireet on saatavilla kuriin e-pillereillä, joissa on estrogeeniä eli naishormonia. Yleisesti puhutaan että testosteroni aiheuttaa finnejä. MUTTA on olemassa ns. Estrogen Related Cystic Acne (tuolla termillä voi googlettaa, jos haluaa lisätietoa) joka johtuukin itseasiassa NIMENOMAAN lisääntyneestä estrogeenin määrästä kehossa, jolloin iho rasvoittuu enemmän ja ihohuokoset tukkeutuvat.
Mistä johtuu että estrogeeni voi pillereiden muodossa HILLITÄ aknea, mutta sitten taas naisen oma estrogeenituotanto voi saada aknen LEIMAHTAMAAN? Osaako kukaan selittää tätä selkokielisesti?
Tietyt ruoka-aineetkin nimittäin sisältävät phytoestrogeenia (estrogeenia muistuttava kasvisestrogeeni, joka toimii kehossa estrogeenin tavoin) ja itse saan finnejä aina kun syön soijatuotteita.
Mistä johtuu että estrogeeni voi pillereiden muodossa HILLITÄ aknea, mutta sitten taas naisen oma estrogeenituotanto voi saada aknen LEIMAHTAMAAN? Osaako kukaan selittää tätä selkokielisesti?
Tietyt ruoka-aineetkin nimittäin sisältävät phytoestrogeenia (estrogeenia muistuttava kasvisestrogeeni, joka toimii kehossa estrogeenin tavoin) ja itse saan finnejä aina kun syön soijatuotteita.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Sun finnisi johtuvat varmaan soijatuotteita syödessä PROTEIINISTA, jota nuo syömäsi tuotteet runsaasti sisältävät.
Estrogeeni itsessään hoitaa ihoa ja limakalvoja, ja vähentää ihon rasvoittumista. Herkkyys miessukupuolihormoneille sen sijaan lisää aknea ja ihon rasvoittumista.