Ammatillisten aineiden opettajaksi

SaNi.

Tietääkö kukaan millaisen koulutuksen tarvitsen päästäkseni opettajaksi ammattikouluun kampaaja/kosmetologi puolelle? Takanani on ammatillinen pätevyys molempiin aloihin, sekä olen ylioppilas.

7

2762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin opettava

      Eli, ammatillisen koulutuksen opettajan pätevyyden saa suorittamalla opettajakorkeakoulussa n. 1,5-2,5 vuotisen koulutuksen. Lisäksi pitää olla riittävästi alakohtaista työkokemusta valmistumisen jälkeen, mikä muistaakseni on ainakin 3 vuotta, jotta ope-koulutukseen voi edes hakeutua. Lisäksi riippuen koulutusalasta oman lähtökoulutuksen tulee olla useimmiten ainakin ammattikorkeakoulutasoinen, tai jos alalta ei amk-tasoista koulutusta ole saatavilla, niin sitten korkein mahdollinen koulutusaste. Määrätyillä aloilla, kuten kulttuuri/taide, saattaa riittää merkittävä osaaminen tai muu todistettava pätevyys ja kokemus.

      Tarkemmin tietoa kohta alkavasta koulutushausta löytyy tietenkin osoitteesta: https://www.opekorkeahaku.fi/opehaku/hakemus

      Toivottavasti tästä oli apua.

      • SaNi.

        Ymmärsinkö siis oikein, että kampaaja/kosmetologina minun tulisi ensin opiskella estenomiksi amk:ssa kolme ja puoli vuotta, jonka jälkeen vasta voin hakeutua opettjakoulutukseen? Eikö lukion käymisestä ole tähän mitään hyötyä. Lisäksi alan opintoja minulle tulisi yhteensä 7 vuotta, jonka jälkeen vasta voisin hakeutua opettjakoulutukseen. Sitähän on silloin jo ikä loppu ja jossain välissä pitäis tienatakkin ja perustaa perhe jne.. En ymmärrä.


      • vast443
        SaNi. kirjoitti:

        Ymmärsinkö siis oikein, että kampaaja/kosmetologina minun tulisi ensin opiskella estenomiksi amk:ssa kolme ja puoli vuotta, jonka jälkeen vasta voin hakeutua opettjakoulutukseen? Eikö lukion käymisestä ole tähän mitään hyötyä. Lisäksi alan opintoja minulle tulisi yhteensä 7 vuotta, jonka jälkeen vasta voisin hakeutua opettjakoulutukseen. Sitähän on silloin jo ikä loppu ja jossain välissä pitäis tienatakkin ja perustaa perhe jne.. En ymmärrä.

        Tässä tietoa ammatillisten aineiden opettajaksi haluaville:
        http://www.virtuopo.fi/selkokieli/ammatit/ammattikuvaukset/opettaja.html


      • niin!!
        SaNi. kirjoitti:

        Ymmärsinkö siis oikein, että kampaaja/kosmetologina minun tulisi ensin opiskella estenomiksi amk:ssa kolme ja puoli vuotta, jonka jälkeen vasta voin hakeutua opettjakoulutukseen? Eikö lukion käymisestä ole tähän mitään hyötyä. Lisäksi alan opintoja minulle tulisi yhteensä 7 vuotta, jonka jälkeen vasta voisin hakeutua opettjakoulutukseen. Sitähän on silloin jo ikä loppu ja jossain välissä pitäis tienatakkin ja perustaa perhe jne.. En ymmärrä.

        opettajan ammatti on vaativa ja ei siihen helposti pääse/voi ryhtyä.


      • sketsi
        SaNi. kirjoitti:

        Ymmärsinkö siis oikein, että kampaaja/kosmetologina minun tulisi ensin opiskella estenomiksi amk:ssa kolme ja puoli vuotta, jonka jälkeen vasta voin hakeutua opettjakoulutukseen? Eikö lukion käymisestä ole tähän mitään hyötyä. Lisäksi alan opintoja minulle tulisi yhteensä 7 vuotta, jonka jälkeen vasta voisin hakeutua opettjakoulutukseen. Sitähän on silloin jo ikä loppu ja jossain välissä pitäis tienatakkin ja perustaa perhe jne.. En ymmärrä.

        Olet mainio! ;-)

        Entäs sitten, kun olet tekaissut pari lasta ja kasvattanut niitä vaikkapa 10 vuotta? Eikös sinun sitten kuulu saada kasvatustieteen maisterin, ellei jopa lisentiaatin, paperit?

        Kumma juttu, että oikein kouluja pitää tässä maassa käydä. On se niin väärin...


    • eee1

      Sinun on hankittava vielä pedagoginen pätevyys, jotta olet virallisesti pätevä opettamaan ammatillisissa oppilaitoksissa. Tämän pätevyyden saa kun suorittaa ammatillisen opettajakorkeakoulun 35 ov (en tiedä paljonko opintopisteinä). Näitä ammattikorkeakouluja on ainakin Oulussa ja Helsingissä.

      • Päteväkö

        kaikkien koulujen jälkeen liian vanha ja vanhoja ei enää arvosteta, jos ei ole kaunis ja rohkea!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe