Mikä on astman paheneva tila ?

Mummu

Kävin perjantaina pikaisesti terpparissa, kun keuhkoputkia polttaa ja liman nousu keuhkoista on ihan kamalaa ja yskä ihan mahdoton. Terveyskeskuslääkäri totesi, että tämä on astman paheneva vaihe ja määräsi 40 millistä kortisonia tapletteina 10 päivää. Olen jo viikon ottanut tupla annoksen Buventolia ja Flixotidea aamuin illoin, mutta myt ei voinut enään kävellä, etteikö olisi polttanut keuhkoja.
Eilen aloitin kuitenkin itsehoitona mökillä aikoinaan lääräriltä lomalle lähteissäni saadun mysiinikuurin.... oli niin kamala yskä ja liman nousi ja se hirveä polte keuhkoissa.
Joten tällähetkellä oikea hevoskuuri päällä. Ja olo alkaa helpottaa.

Onko Teillä kokemuksia, onko tämä vaan astman pahenva vaihe, vai onkohan tämä astmapotilaan keuhkoputken tulehdus ?

Tuleeko tälläinen olemaan minun talvipäivieni arkea ?

Olen kiitollinen jos tietäisin, miten hirveä tämä astma tai keuhkoputken ahtauma...tai mikä sitten liekkin oikeen voi olla ja jatkuuko se näin...vai helpottaako tilanne, jos ja kun lääkitys saadaan kuntoon ...

18

11985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dotter

      Mielestäni tuon alla olevan linkin Kysy lääkäriltä palstan kohdat 3 ja 15 saattavat vastata kysymyksiisi, sillä hengitystietulehdykset pahentavat usein astmaa.
      Astman pahemista aletaan hillitä kortisonukuurilla ja lisäämällä astmalääkettä.

      Minulla on käsitys, että jos lima on kirkasta, astman pahenemisvaihe voi olla päällä, mutta muun väriset tuotokset saattavat olla virus- tai bakteeriperäisiä. Bakteeritulehduksiin auttaa antibiootit, ei muihin. Tämä on maallikon käsitys, eikä siis varma tieto. Mutta tästäkin asiasta taitaa olla proosaa tuolla linkissä jossain kohtaa:

      http://astmaonline.com/article/507147.aspx

      • tosi paljon

        itsellä astma todettin heti kertakäynnillä. Oli n pitkään sairastanut yskää ja lopulta henki enää pihisi kun pääsi lääkäriin. En ole koskaan polttanut tupakkaa, savua olen kylläkin joutunut hengittämään.

        Lima joka tuli keuhkoista oli vihreää limaa, joten tietty sain antibiootitkin. Lääkäri meinasi heti antaa tablettikuurin kortisoniakin, mutta vastustin jyrkästi. Sain flixotidet ja ventolinekiekot ja niillä sinnittelin niin että pärjäsin todella ilman kortisonitabuja.
        Astmadiagnoosi oli heti selvä, keuhkoista rahinat ym. Kelalta tuli täyskorvaukset lääkkeisiin ja tänään voin tosi hyvin.
        Lääkitys on purrut.
        Linkistä sai paljon tietoa, kiitos!


      • Sama vaiva
        tosi paljon kirjoitti:

        itsellä astma todettin heti kertakäynnillä. Oli n pitkään sairastanut yskää ja lopulta henki enää pihisi kun pääsi lääkäriin. En ole koskaan polttanut tupakkaa, savua olen kylläkin joutunut hengittämään.

        Lima joka tuli keuhkoista oli vihreää limaa, joten tietty sain antibiootitkin. Lääkäri meinasi heti antaa tablettikuurin kortisoniakin, mutta vastustin jyrkästi. Sain flixotidet ja ventolinekiekot ja niillä sinnittelin niin että pärjäsin todella ilman kortisonitabuja.
        Astmadiagnoosi oli heti selvä, keuhkoista rahinat ym. Kelalta tuli täyskorvaukset lääkkeisiin ja tänään voin tosi hyvin.
        Lääkitys on purrut.
        Linkistä sai paljon tietoa, kiitos!

        Kuinka kauan hoidit noilla lääkkeillä astmaasi, että se pääsi tasapainoon eli oireet hävisivät?


      • ..............................
        tosi paljon kirjoitti:

        itsellä astma todettin heti kertakäynnillä. Oli n pitkään sairastanut yskää ja lopulta henki enää pihisi kun pääsi lääkäriin. En ole koskaan polttanut tupakkaa, savua olen kylläkin joutunut hengittämään.

        Lima joka tuli keuhkoista oli vihreää limaa, joten tietty sain antibiootitkin. Lääkäri meinasi heti antaa tablettikuurin kortisoniakin, mutta vastustin jyrkästi. Sain flixotidet ja ventolinekiekot ja niillä sinnittelin niin että pärjäsin todella ilman kortisonitabuja.
        Astmadiagnoosi oli heti selvä, keuhkoista rahinat ym. Kelalta tuli täyskorvaukset lääkkeisiin ja tänään voin tosi hyvin.
        Lääkitys on purrut.
        Linkistä sai paljon tietoa, kiitos!

        mutta en antanut periksi!
        Meni noin kaksi ja puoli kuukautta. Sen ajan olin tosi väsynyt jatkuvasti ja henki ahtaalla päivittäin.

        Tiedän, että kortisonitabletteilla olo olisi varmaan parantunut paljon nopeammin, mutta en halunnut niitä, koska silloin luulin, että jos alan tabletteja syömään, niin niitä pitää syödä jatkuvasti!
        Nyt olen lukenut hirveästi tietoa astmasta ja sen hoidosta. Helpottaa, kun tietää että astma on sairaus, jossa voit itse vaikuttaa niin paljon hoitoennusteeseen ja itse hoitoon ja jos tabletteja joutuu syömään se on vain kuuriluontoista, mutta ovat tosi voimakkaita. Kiekkoja saa käyttää vuoden verran, kun tableteista tulee jo viikon käytön jälkeen samat sivuoireet vai mitä ne nyt onkaan, jotain haittavaikutuksia.

        Aloitin pikku hiljaa taas kävelylenkit ja sitä mukaa sitten jo raskaanpaakin liikuntaa.
        Oli todella ILO huomata, kun henki ei enää ollut ahtaalla kevyen juoksulenkinkään jälkeen. Kyllä eka kerta pelotti lähteä!
        Vielä viime talvena hiihdin tosi pitkiä lenkkejä, etten suinkaan ole mikään rapakuntoinen koskaan ollutkaan, mutta astmakohtaus veti todella kunnon hetkeksi aivan alas.
        Ventolinea joudun ottamaan aina ennen liikuntaa ainakin.
        Olo on kuitenkin pirteä ja voin liikkua taas lähes normaalisti, ihanaa!
        Flixotiden annostus on 2x2 päivässä. Oikea suhdehan pitäisi olla niin, ettei ventolinea tarvis ollenkaan, mutta joudun kuitenkin vielä ainakin ottamaan, kun en niitä tabletteja huolinut. Ja lääkäri sanoi, että voin kyllä ventolinea ottaa aina kun tarvitsen.

        En ole kuitenkaan vielä pystynyt kertomaan astmastani kenellekään, jos on kysytty niin olen vain sanonut ettei minulla ole astmaa. Kyllä kysyjiä on ihmetyttänyt, kun kuitenkin astmakiekkoja käytän. (kiekot ovat nähneet)
        Se on sitä sairauden kieltämistä luin siitäkin artikkelin, mutta kuitenkin olen ottanut lääkkeeni,(artikkelissa sanottiin, että jos kieltää sairauden, ei ota lääkkeitään!) joten toivottavasti voin joskus sen sanoa ääneenkin kysyttäessä että on minulla astma!
        Tsemppiä Sinulle!


      • väärään paikkaan
        Sama vaiva kirjoitti:

        Kuinka kauan hoidit noilla lääkkeillä astmaasi, että se pääsi tasapainoon eli oireet hävisivät?

        Luin viestisi mutta vastasin väärään kohtaan, kun tässä kiireissäni kirjoittelin.
        tuossa se taitaa yläpuolella olla"kyllä meni aikaa....


      • Mummu
        .............................. kirjoitti:

        mutta en antanut periksi!
        Meni noin kaksi ja puoli kuukautta. Sen ajan olin tosi väsynyt jatkuvasti ja henki ahtaalla päivittäin.

        Tiedän, että kortisonitabletteilla olo olisi varmaan parantunut paljon nopeammin, mutta en halunnut niitä, koska silloin luulin, että jos alan tabletteja syömään, niin niitä pitää syödä jatkuvasti!
        Nyt olen lukenut hirveästi tietoa astmasta ja sen hoidosta. Helpottaa, kun tietää että astma on sairaus, jossa voit itse vaikuttaa niin paljon hoitoennusteeseen ja itse hoitoon ja jos tabletteja joutuu syömään se on vain kuuriluontoista, mutta ovat tosi voimakkaita. Kiekkoja saa käyttää vuoden verran, kun tableteista tulee jo viikon käytön jälkeen samat sivuoireet vai mitä ne nyt onkaan, jotain haittavaikutuksia.

        Aloitin pikku hiljaa taas kävelylenkit ja sitä mukaa sitten jo raskaanpaakin liikuntaa.
        Oli todella ILO huomata, kun henki ei enää ollut ahtaalla kevyen juoksulenkinkään jälkeen. Kyllä eka kerta pelotti lähteä!
        Vielä viime talvena hiihdin tosi pitkiä lenkkejä, etten suinkaan ole mikään rapakuntoinen koskaan ollutkaan, mutta astmakohtaus veti todella kunnon hetkeksi aivan alas.
        Ventolinea joudun ottamaan aina ennen liikuntaa ainakin.
        Olo on kuitenkin pirteä ja voin liikkua taas lähes normaalisti, ihanaa!
        Flixotiden annostus on 2x2 päivässä. Oikea suhdehan pitäisi olla niin, ettei ventolinea tarvis ollenkaan, mutta joudun kuitenkin vielä ainakin ottamaan, kun en niitä tabletteja huolinut. Ja lääkäri sanoi, että voin kyllä ventolinea ottaa aina kun tarvitsen.

        En ole kuitenkaan vielä pystynyt kertomaan astmastani kenellekään, jos on kysytty niin olen vain sanonut ettei minulla ole astmaa. Kyllä kysyjiä on ihmetyttänyt, kun kuitenkin astmakiekkoja käytän. (kiekot ovat nähneet)
        Se on sitä sairauden kieltämistä luin siitäkin artikkelin, mutta kuitenkin olen ottanut lääkkeeni,(artikkelissa sanottiin, että jos kieltää sairauden, ei ota lääkkeitään!) joten toivottavasti voin joskus sen sanoa ääneenkin kysyttäessä että on minulla astma!
        Tsemppiä Sinulle!

        Miksi ihmeessä sinä et kerro muille sairastavasi astmaa ? Kyllä tämän minun tautini on jo kaikki lähipiirin ihmiset huomanneet, eiväthän he uskaltaisi minua lähestyä, yskivää, mörisevää, niiskuttavaa, aivastelevaa ihmistä, jos eivät tietäisi, että tämä on VAAN astma.
        Sitäpaitsi ystäväni ovat ottaneet tiedon hyvin vastaan, he huomioivat astmani mm liikunnassa ja tiedottavat mm shoppaillessa, jos kaupassa tuoksuu liika vaikka hajuvedet tai joku muu mahdollisesti minua ärsyttävä tuoksu.
        Ystäväpiirissäni on MS tautia , Kroonin tautia ja verenpainetautia.


      • talitinttixyz
        .............................. kirjoitti:

        mutta en antanut periksi!
        Meni noin kaksi ja puoli kuukautta. Sen ajan olin tosi väsynyt jatkuvasti ja henki ahtaalla päivittäin.

        Tiedän, että kortisonitabletteilla olo olisi varmaan parantunut paljon nopeammin, mutta en halunnut niitä, koska silloin luulin, että jos alan tabletteja syömään, niin niitä pitää syödä jatkuvasti!
        Nyt olen lukenut hirveästi tietoa astmasta ja sen hoidosta. Helpottaa, kun tietää että astma on sairaus, jossa voit itse vaikuttaa niin paljon hoitoennusteeseen ja itse hoitoon ja jos tabletteja joutuu syömään se on vain kuuriluontoista, mutta ovat tosi voimakkaita. Kiekkoja saa käyttää vuoden verran, kun tableteista tulee jo viikon käytön jälkeen samat sivuoireet vai mitä ne nyt onkaan, jotain haittavaikutuksia.

        Aloitin pikku hiljaa taas kävelylenkit ja sitä mukaa sitten jo raskaanpaakin liikuntaa.
        Oli todella ILO huomata, kun henki ei enää ollut ahtaalla kevyen juoksulenkinkään jälkeen. Kyllä eka kerta pelotti lähteä!
        Vielä viime talvena hiihdin tosi pitkiä lenkkejä, etten suinkaan ole mikään rapakuntoinen koskaan ollutkaan, mutta astmakohtaus veti todella kunnon hetkeksi aivan alas.
        Ventolinea joudun ottamaan aina ennen liikuntaa ainakin.
        Olo on kuitenkin pirteä ja voin liikkua taas lähes normaalisti, ihanaa!
        Flixotiden annostus on 2x2 päivässä. Oikea suhdehan pitäisi olla niin, ettei ventolinea tarvis ollenkaan, mutta joudun kuitenkin vielä ainakin ottamaan, kun en niitä tabletteja huolinut. Ja lääkäri sanoi, että voin kyllä ventolinea ottaa aina kun tarvitsen.

        En ole kuitenkaan vielä pystynyt kertomaan astmastani kenellekään, jos on kysytty niin olen vain sanonut ettei minulla ole astmaa. Kyllä kysyjiä on ihmetyttänyt, kun kuitenkin astmakiekkoja käytän. (kiekot ovat nähneet)
        Se on sitä sairauden kieltämistä luin siitäkin artikkelin, mutta kuitenkin olen ottanut lääkkeeni,(artikkelissa sanottiin, että jos kieltää sairauden, ei ota lääkkeitään!) joten toivottavasti voin joskus sen sanoa ääneenkin kysyttäessä että on minulla astma!
        Tsemppiä Sinulle!

        Kyllä meni aikaa...:lle

        Voin kuvitella ilosi kun huomasit, normaalia elämää voi taas elää. Kovia kokeneena se on suorastaan huumaava tunne, että taas jaksaa.

        Ei Ventolinin tarve siitä johdu, ettet niitä kortisonitabuja uskaltanut ottaa. En usko, että kukaan lääkäri olisi sellaista sanonut. Se kuuluu taudinkuvaan, toiset tarvitsevat öisin, toiset, öin ja päivin, joidenkin kannattaa ottaa ennen rasitusta, niinkuin sinä teet ja minä olen tehnyt. Ventoline-reseptissäsi luultavasti lukee esim. tarvittaessa ja jokin maksimi. Minulla 1-2 annosta tarvittaessa, enintään neljästi päivässä. En sitä juurikaan tarvitse, mutta pidän aina kahta kiekkoa varalla, toinen mukana ja toinen kotona. Vakilääke on Seretide Diskus 50/250, 1 hv aamuin/illoin. Se pitää PEFFit paikallaan - ennenkuin jostain syystä pahenemisvaihe tulee.

        Hyvää kevättä ja liikunnan iloa!


    • Mummu

      Siellä oli hyödyllistä tietoa, näin astman opiskelijalle. Saunomiseen sain vastauksen...mutta tuohon kysymykseen ja vastaukseen , voiko astmaa sairastava harrastaa seksiä.....suhtauduin kyllä hieman hymyillen.....jos astma on hallinnassa, niin voi....

      • Dotter

    • on paheneva

      astma, joka aina vaan pahenee. Hän on käyttänyt jo muutaman vuoden hengitettävää Flixotidea, mutta on myös sairastanut rankkoja keuhkoputkentulehduksia ja saanut ajoittain myös tablettikuureina kortisonia. Häntä on myös tehostetusti tutkittu, koska vointi on ollut huononemaan päin, sillä ikääkin on n. 70 vuotta. Nyt pari päivää sitten hän kertoi, että tutkimustuloksena on, että keuhkoissa on ollut pitkään "tulehdus", vaikka onhan siellä todettu myös keuhkoputkien laajentumaa. Hän sai kai pitemmän/vahvemman tablettikuurin hoidoksi.

      Hän itse ei ole koskaan tupakoinut, mutta perheessä on takavuosina tupakoineet muut, mutta silti sukulaiseni astma on juuri nyt pahentunut. Olen läheistä sukua ja itselläni on vain lievä astma, vaikka, jos saan flunssatartunnan töistä joltakin, kehittyy mulle aika kova keuhkoputkentulehdus, kun nuoremmat potevat vain "flunssaa". Joulun alla sain flunssan, joka ei onneksi kehittynytkään nuhaksi ja yskäksi, kiitos astmalääkkeen tuplahenkäysten, joita on lupa ottaa flunssan aikana. Pelkäsin mielettömästi flunssan painuvan keuhkoihin, sillä jokainen sairastettu k-putkentulehdus huonontaa yleiskuntoa ja keuhkojen kuntoa ja vie n. 2 viikkoa petissä.

      Kun astmaoireet ensin alkoivat, luulin hölmönä ensin, että minulla oli joku sitkeä pitkittynyt flunssa, kun pukkasi jatkuvasti limaa varsinkin aamuisin, ja keuhkot olivat niin heikkona, etten meinannut jaksaa kävellä kaupungissa katuja ylämäkeen, enkä kantaa painavia laukkuja. Lääkitys on parantanut (keuhko)astmaani valtavasti.

      • Mummu

        Tuttavapiirissäni ihmiset kertovat sairastavansa rasitusastmaa ja keuhkoastmaa, silti he käyvät kuntosalilla, lenkillä ja elävät normaalia elämää.
        Olen nyt kolmisen vuotta sairastanut enemmän säännöllisesti, kuin epäsäännöllisesti poskionteloiden tulehduksia ja nyt sitten entistä voimakkaampia keuhkoputkentulehduksia.
        Muutama päivä sitten en jaksanut edes puhua, poltti niin paljon keuhkoputkia ja yleensäkin keuhkoja. Yskiminen oli ihan hirveää, puhumattakaan lima noususta ja laskusta. Liman väri ja yskösten väri on muuttunut kirkkaammaksi, mutta en ole ikinä työssä ollessani tavannut ketään asiakasta tai yhteistyökumppnia, joka yksii, röhii, niistää näin kuin minä. Eikä kyllä tunnu muutkaan tavanneen, koska kaikki päivittelevät kuntoani....
        Tämä on vaikea tilanne. Jaksan istua tässä toimistoni tuolissa, mutta empä juuri muuta.
        Puhelimessakin ääneni tuntuu säälittävältä.
        Eläkkeelle on vielä matkaa....miten ihmeessä ihmiset oikeen pärjäävät tälläisen taudin kanssa ?
        Olen nyt siis käyttänyt pari viikkoa tupla-annoksen Flixotideä, Bulmicortia ja neljä päivää 40 millistä kortisonitablettia ja antibiootit päälle. En ole koskaan tupakoinut, työilma on hyvä ja koti-ilma on hyvä. Perinnöllistä taipumusta astmaan on. Onneksi olen hoikka, joku voi jopa luulla, että olen hyvässä kunnossa, vaikka en jaksakkaan kävellä muutamaa metriä enempää.......


      • on paheneva
        Mummu kirjoitti:

        Tuttavapiirissäni ihmiset kertovat sairastavansa rasitusastmaa ja keuhkoastmaa, silti he käyvät kuntosalilla, lenkillä ja elävät normaalia elämää.
        Olen nyt kolmisen vuotta sairastanut enemmän säännöllisesti, kuin epäsäännöllisesti poskionteloiden tulehduksia ja nyt sitten entistä voimakkaampia keuhkoputkentulehduksia.
        Muutama päivä sitten en jaksanut edes puhua, poltti niin paljon keuhkoputkia ja yleensäkin keuhkoja. Yskiminen oli ihan hirveää, puhumattakaan lima noususta ja laskusta. Liman väri ja yskösten väri on muuttunut kirkkaammaksi, mutta en ole ikinä työssä ollessani tavannut ketään asiakasta tai yhteistyökumppnia, joka yksii, röhii, niistää näin kuin minä. Eikä kyllä tunnu muutkaan tavanneen, koska kaikki päivittelevät kuntoani....
        Tämä on vaikea tilanne. Jaksan istua tässä toimistoni tuolissa, mutta empä juuri muuta.
        Puhelimessakin ääneni tuntuu säälittävältä.
        Eläkkeelle on vielä matkaa....miten ihmeessä ihmiset oikeen pärjäävät tälläisen taudin kanssa ?
        Olen nyt siis käyttänyt pari viikkoa tupla-annoksen Flixotideä, Bulmicortia ja neljä päivää 40 millistä kortisonitablettia ja antibiootit päälle. En ole koskaan tupakoinut, työilma on hyvä ja koti-ilma on hyvä. Perinnöllistä taipumusta astmaan on. Onneksi olen hoikka, joku voi jopa luulla, että olen hyvässä kunnossa, vaikka en jaksakkaan kävellä muutamaa metriä enempää.......

        astmalta! Näin sisartani viimeksi kesällä, ja hänellä on tapana salata vierailun aikana, kuinka huonokuntoinen hän oikeastaan on. Nyt hän kertoi, että silloin kesällä hän oli jo tosi huonokuntoinen, kun olin kylässä.

        Meilläkin on allergiataipumus periytyvänä isämme puolelta, ja voihan sitä olla äidinkin suvussa. Isämme kuoli 1960-luvulla vähän alle 60-vuotiaana ketjutupakoinnin ja allergioiden aiheuttamaan keuhkojen heikentymiseen. Olin jo asumassa muualla, kun isäni yski limaa vatiin aamusta iltaan maatessaan vuoteessa, eikä äitini saanut häntä lähtemään lääkäriin... joten ei ihme, että keuhkokuume tuli ja vei. No, isäni teki tyhmästi ja ilmeisesti oli jo muutenkin masentunut heikosta terveydestään, eikä siihen aikaan vaimon puheet tehonneet sodasta tulleisiin... Tupakoinnin oli kuitenkin lopettanut kokonaan jo n. 5 vuotta ennen kuolemaansa.

        Voi kun saisi nuorille ihmiselle tämän viestin perille: älkää aloittako, tai lopettakaa tupakointi, sillä se aiheuttaa muitakin vakavia tauteja kuin keuhkosairauksia. Esim. verisuonet tukkeutuvat.

        En tunne tapaustasi tarkemmin, joten en voi sanoa muuta kuin että koeta saada paras mahdollinen hoito noin pahaan astmaan, tai jos on mahdollista, sairauslomaa. Sisareni käy myös jatkuvasti lääkärissä, kun on pakko jos haluaa säilyä hengissä. Sisareni yski limaa jo vuosikausia, kunnes joutui tarkempaan syyniin, ja sitten vasta astma todettiin ja hän huomasi lääkityksen aluksi tehoavan hienosti. Mutta astma paheni viimeisen parin vuoden aikana.


      • nyt!
        Mummu kirjoitti:

        Tuttavapiirissäni ihmiset kertovat sairastavansa rasitusastmaa ja keuhkoastmaa, silti he käyvät kuntosalilla, lenkillä ja elävät normaalia elämää.
        Olen nyt kolmisen vuotta sairastanut enemmän säännöllisesti, kuin epäsäännöllisesti poskionteloiden tulehduksia ja nyt sitten entistä voimakkaampia keuhkoputkentulehduksia.
        Muutama päivä sitten en jaksanut edes puhua, poltti niin paljon keuhkoputkia ja yleensäkin keuhkoja. Yskiminen oli ihan hirveää, puhumattakaan lima noususta ja laskusta. Liman väri ja yskösten väri on muuttunut kirkkaammaksi, mutta en ole ikinä työssä ollessani tavannut ketään asiakasta tai yhteistyökumppnia, joka yksii, röhii, niistää näin kuin minä. Eikä kyllä tunnu muutkaan tavanneen, koska kaikki päivittelevät kuntoani....
        Tämä on vaikea tilanne. Jaksan istua tässä toimistoni tuolissa, mutta empä juuri muuta.
        Puhelimessakin ääneni tuntuu säälittävältä.
        Eläkkeelle on vielä matkaa....miten ihmeessä ihmiset oikeen pärjäävät tälläisen taudin kanssa ?
        Olen nyt siis käyttänyt pari viikkoa tupla-annoksen Flixotideä, Bulmicortia ja neljä päivää 40 millistä kortisonitablettia ja antibiootit päälle. En ole koskaan tupakoinut, työilma on hyvä ja koti-ilma on hyvä. Perinnöllistä taipumusta astmaan on. Onneksi olen hoikka, joku voi jopa luulla, että olen hyvässä kunnossa, vaikka en jaksakkaan kävellä muutamaa metriä enempää.......

        Sinulla on erittäin vaikea astman pahenemisvaihe päällä. Kehotan sinua menemään ensiapuun. Kun kortisonikuurikaan ei auta, etkä pysty puhumaan tai kävelemään kunnolla, on todellakin aihetta mennä ensiapuun. Älä mene päivyställe terveysasemalle, vaan nimenomaan ensiapuun, sillä vain siellä on päivystävä keuhkolääkäri. Sinun tulisi myös päästä sairaalan keuhkopolille tarkistettavaksi, koska lääkityksesi ei kaiketi ole riittävä astmasi vaikeuteen nähden.

        Astmaa on eritasoista. On henkilöitä, joilla astma on helppo ja sitten on meitä vaikeaa astmaa sairastavia. Olen nuori ja olen päätynyt useasti ensiapuun. Kehotan sinua hakeutumaan nyt ensiapuun ja tarvitset ehdottomasti myös sairaslomaa!


      • Mummu
        nyt! kirjoitti:

        Sinulla on erittäin vaikea astman pahenemisvaihe päällä. Kehotan sinua menemään ensiapuun. Kun kortisonikuurikaan ei auta, etkä pysty puhumaan tai kävelemään kunnolla, on todellakin aihetta mennä ensiapuun. Älä mene päivyställe terveysasemalle, vaan nimenomaan ensiapuun, sillä vain siellä on päivystävä keuhkolääkäri. Sinun tulisi myös päästä sairaalan keuhkopolille tarkistettavaksi, koska lääkityksesi ei kaiketi ole riittävä astmasi vaikeuteen nähden.

        Astmaa on eritasoista. On henkilöitä, joilla astma on helppo ja sitten on meitä vaikeaa astmaa sairastavia. Olen nuori ja olen päätynyt useasti ensiapuun. Kehotan sinua hakeutumaan nyt ensiapuun ja tarvitset ehdottomasti myös sairaslomaa!

        Sainkin kuulla, että pääsisin Husin iho - ja allergiasairaalan päivystykseen, eikä olisikaan tarvinnut käydä lainkaan terpparissa. No, sitä en tiennyt. Lääkkeet alkoivat kyllä puremaan, yskä on helpottanut, vinkunat vähentyneet, liman tulo vähentynyt...jippii. Kävin tänään kuitenkin taas lääkärillä kuunteluttamassa keuhkoja ja jäinkin huilaamaan kotiin loppuviikoksi. Kortisonin aiheuttama nesteen kerääntyminen aiheuttaa huimausta, korvien lukkiintumista ja vähän niinkuin verenpaineen nousua. Lisäksi on pientä lihasvapinaa.
        Parempi täristä täällä kotona, luulevat vielä töissä huumeiden käyttäjäksi.
        Päivä taitaa paistaa tähän risukasaan !!!


      • on paheneva
        Mummu kirjoitti:

        Sainkin kuulla, että pääsisin Husin iho - ja allergiasairaalan päivystykseen, eikä olisikaan tarvinnut käydä lainkaan terpparissa. No, sitä en tiennyt. Lääkkeet alkoivat kyllä puremaan, yskä on helpottanut, vinkunat vähentyneet, liman tulo vähentynyt...jippii. Kävin tänään kuitenkin taas lääkärillä kuunteluttamassa keuhkoja ja jäinkin huilaamaan kotiin loppuviikoksi. Kortisonin aiheuttama nesteen kerääntyminen aiheuttaa huimausta, korvien lukkiintumista ja vähän niinkuin verenpaineen nousua. Lisäksi on pientä lihasvapinaa.
        Parempi täristä täällä kotona, luulevat vielä töissä huumeiden käyttäjäksi.
        Päivä taitaa paistaa tähän risukasaan !!!

        Vapinasta tai tärinästä vaan sen verran, että jos käytät myös Ventolinea eli avaavaa, ns. kohtauslääkettä, joka hetkessä avaa keuhkoputkia ja helpottaa hengittämistä, niin minulla Ventoline aiheutti juuri vapinaa.

        Kun astmani oli alkanut parantua muutaman kuukauden lääkinnän ja runsaan levon avulla, lopetin Ventolinen käytön, koska en tykännyt vapisevasta olosta.

        Sisareni, jolla on mainitsemani paheneva astma, käyttää sitä usein ennen Flixotiden hengittämistä, jotta keuhkoputket olisivat enemmän avoinna vastaanottamaan astmatulehdusta parantavan hengitettävän Flixotiden.

        Ventolinessä ei ole kortisonia, eikä sen hengitettyään tarvitse huuhtoa suuta. Sensijaan Flixotide-vetäisyn jälkeen pitää huuhtoa vedellä suuta pari-kolme kertaa, sillä jos sitä jää suun limakalvoille, se aiheuttaa helposti sienitulehduksen suupieleen, ja sitten on suupieli rumannäköisellä ruvella pitkään! Olen saanut luvan laittaa siihen varovasti sieni-ihottumavoidetta. Jos on flunssa päällä ja vastustuskyky matalalla, suupieli repeää melko varmasti, vaikka huuhtoisinkin suuta ahkerasti kortisonihenkäyksen jälkeen.

        Varsinkin jos yöllä vähän kuorsaa tai hengittää suun kautta suu auki, sylkeä valuu suupieleen, joka pitää suupielen kosteana, jolloin sienitulehdus pääsee syntymään.

        Tuttua on voimattomuus ja kun pääsee lepäämään enemmän (itse olin jo osa-aikaeläkkeellä), niin tuntuu, kuin olisi mikäkin keuhkotautinen, joka lepää ja lepää ja todella tuntee tarvitsevansa lepoa aina vaan.

        Mutta käyn minä kuntosalilla, soudan soutulaitetta tai kuntopyörää siellä ja muita laitteita ja sen jälkeen vielä uin altaalla. Minulla onkin enää vain lievä astma, niin lievä, ettei kannata yrittääkään hakea Kelan erityiskorvausta.

        Ja pelkään taas kevättalvea, jos tänne tulee ärhäkkä influenssa-aalto, joka kaataa petiin keuhkoputkentulehdukseen. Silloin sen huomaa, että lievääkin astmaa poteva saa herkästi flunssassa jälkitaudin, johon on sitten saatava antibiootit.


    • sixx

      Hei,
      Kuulostaa hyvin tutulta.Minulla on ollut vaikea astma v.2005 ja joka talvi,kylmä ilma altistaa keuhkoputkentulehdukselle.Ja oireet on just tuo keuhkoputkien polttelu...se on aivan kauhee tunne/tilanne..ja se kestää pitkään..viime talvena meni 5 "hevoskuuria"kortisonia omat astmalääkkeet tuplana (Beclomet Spiriva) Ja tietty avaava lääke Buventol. Tätä on sairastettu joka ikinen talvi..jos sää on yli -10 astetta,niin ulkoilma käy keuhkoputkiin ja ylähengitysteihin myös=poskionteloihin. Poskiontelot on leikattu ja pakkasmaskikin on olemassa,mutta en jaksa sen läpi hengittää,jotenka vältän pakkasilla ulkona olemista.Ja käytän puuvillahuivia kasvojensuojana.Myös nenän kostuttaminen öljyllä on hyväksi.Suomen talvi on ankara meille astmaatikoille ja muille sairaille.Paras paikka olisi olla välimeren rannalla,jossa kosteusprosentti on ihanteellinen hengitysteille.:)
      Keuhosairaus vie kyllä voimat olemattomiin,ei jaksa tehdä mitään.
      Jos käytät usein kortisoni tabletteja,niin pyydä lääkäriä joskus tekemään luuntiheysmittaus,sillä kortisoni altistaa osteoporoosille ym.
      Yleensä tuohon keuhkoputkienpoltteluun on paras lääke se kortisoni,ainakin mulla.Muilla keinoilla se ei parane,kun pitkittyy.

    • talitinttixyz

      Keuhkoputkien tulehdus on samanlainen astmaatikolla kuin muillakin. Pääasialliset oireet kova yskä, liman nousu ja mahdollisesti kuume niillä, jotka yleensäkin kuumeilevat. Yskösten väriä voi seurata päätelmien tekoa varten, niinkuin edellä jo neuvottiin.

      Tottakai se pahentaa myös astman tilannetta, koska astmakin on tulehdustauti, vaikkakin erilainen.
      Lääkkeiksi astmapotilas aloittaa heti oireiden alussa PEF-arvojen mittaamisen ja sopivassa tilanteessa kortikosteroidin tuplaamisen ja astman pahenemisen toteamiseksi. Ellei tuplat auta, on kortisonitablettien vuoro ohjeen mukaan sekä viimeistään CRP-arvon perusteella antibioottikuuri.

      Keuhkoputkien tulehdus ei ole mikään "kävelytauti", vaan on pysyttävä levossa mahdollisia lääkärikäyntejä lukuunottamatta. Jälkitauti voi olla arvaamaton ja salakavala - vaikkapa sydämen kannalta.
      Kortisonitabletit ovat muutaman päivän kuureina mielestäni pieni riski niiden tuomaan apuun nähden.

      Ei tähän kuulu keuhkoahtaumatauti eivätkä muutkaan kamaluudet, ellei niitä ole diagnosoitu tai jolleivät juuri puhkea.

      Astman ja samanaikaisen tulehduksen jokainen astmaatikko haluaisi pysyvän poissa, mutta joka pahenemiskerrasta on opittava lääkärikäynnillä jotain - mitä teen, jos ja kun taudit "iskevät".
      Minulla on käytössäni valmiiksi uusittu Prednisolon-resepti ja Seretide 50/500 Diskusksen resepti pahenemisvaiheita varten. Jos ne eivät paranna tilannetta, niin antibioottikuuri vielä esim. päivystyksestä lisäksi. Jos joudun käymään jo alkuvaiheessa lääkärissä, otan sekäantibiootin ja kortisonin yhtäaikaa.

    • Rova-Jaska

      Aivan selvä astman pahenemisvaihe aloittajalla on. Kun astmani on tasapainossa, mitä se yleensä on, niin pystyn elämään aivan normaalia elämää.

      Kuntoilen ahkerasti, näin talvella hiihtäen ja uiden. Sulan maan aikana kävelen tai sauvakävelen.

      Astmani pahenee yleensä flunssan yhteydessä. Pef-puhallusarvot laskevat selvästi, limainen yskä vaivaa varsinkin öisin, olo on kaikin puolin vetämätön.
      Olen lähes aina joutunut hankkimaan lääkäriltä Prednisolon-tablettikuurin.

      Onneksi sairastan nykyisin flunssaa hyvin harvoin. Kunto on hyvä ja paino hallinnassa.

      Allergiset oireet aiheuttavat myös pahenemista. Olen saanut kaksi kertaa pahan allergisen reaktion. Kasvot ja varsinkin huulet ovat turvonneet muodottomiksi, urtikariaa on ilmestynyt joka puolelle kehoa ja hengitys on käynyt työläämmäksi.

      Tietoa astmasta löytyy mm. Tohtori.fi- ja Verkkoklinikka.fi-sivustoilta ja muualtakin. Kuulun Lapin allergia- ja astmayhdistykseen, josta saan halutessani myös vertaistukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2939
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      413
      2830
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2050
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1844
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1805
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      322
      1629
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1623
    Aihe