Kypsytys turhaa?

uusvanha akvaristi

Täällä on paljon puhetta akvaarion kypsytyksestä ja kovin on vaikealta kuulostanut koko puuha. Ei puuhasta tarvitse tehdä niin vaikeaa!!!

Oman tyylini:
Laitan hiekat ja veden akvaarion, isken suodattimen ja lämmittimen päälle ja lisään vedenparannusainetta (=vedenvanhennin). Muutaman päivän päästä haen kasvit ja viikon päästä kalat. Vedenvaihtojen yhteydessä lisään vedenparannusainetta.

Kaikki menee täydellisen hyvin näin. Miksi tehdä asiasta mutkikkaampaa, kun on olemassa valmiit turvalliset aineet tarkoitusta varten???

19

1421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karita.immonen

      olen aina käynnistänyt Bactozymin kanssa akvaariot eli periaatteessa jo vuorokauden päästä voi kalat hakea ja hyvin on vesiarvot olleet kohdallaan, kun olen ne mitannut vuorokauden päästä altaan perustamisesta.

      Vähän liiankin hyvin, kun edellisellä kerralla platyt lisäänty niin huimasti, että alkoi olla jo tilanpuute akvaariossa (tekivät ekat poikaset jo viikon mun akvassa olon jälkeen..).

    • Ms.x

      tarvitaan se akvaarionperustamisohjelmasarja telkkariin !!

      Ei millään pahalla.

      Ymmärrän kyllä, että monet ihmiset ajattelevat toimivansa oikein näin kuten aloittaja, koska eivät tiedä eivätkä halua tietää faktoja(= ei ole olemassakaan mitään huonoa tässä kypsytystavassa kerta ei haluta tietää, ei olla kiinnostuneita).

      Akvaario on pienoismaailma, jossa veden laatu on ratkaisevaa kalojen hyvinvoinnin takia.
      Kun kerta olen kypsyttänyt kaksi akvaariota seuraten vesitesteillä kypsymisen edistymistä, tiedän, että myrkky nimeltä nitriitti alkaa 200 litraisessa akvaariossa nousta vasta viikon päästä veden yms.laitosta (minä laitoin ympiksi vanhasta akvaariosta vielä pikkasen hiekkaa ja liejua sekä ruokin kalanruoalla, joten ilman minkäänlaista bakteerikannan lisäystä ja ruokintaa nitriittipiikki tulee varmaan vielä myöhemmin). Vesikemiaa ymmärtävät tietävät, että nitriitti on paha myrkky. Se alkaa hajota vasta kun tietyt hajottajabakteerit ovat lisääntyneet kypsyvässä akvaariossasi tarpeeksi suureen kantaan. Kalat eivät tietenkään osaa valittaa, mutta jokatapauksessa, ne ovat joutuneet kypsyttäjiksi akvaarioosi.

      Joku jos haluaa hänelle kertoa asiasta enemmän, mä en nyt jaksa...

      Toivottavasti aloittaja nöyrryt sen verran, että edes uteliaisuuttasi oikeasti otat selvää, mitä tarkoittaa akvaarion kypsyminen. :)

      • uusvanha akvaristi

        Minulla on ollut aikoinaan monensadan akvaario. Kasvit voivat hyvin ja samoin kalat. Kalat tekivät poikasia ja kalat eivät sairastaneet koskaan! Siitä päättelen ettei tapani ollut huonoimmasta päästä.

        Arvostan teidän ammattilaisten tapaa tehdä kypsytys.
        Itse teen kuitenkin kuten tähänkin asti.


      • fish KING
        uusvanha akvaristi kirjoitti:

        Minulla on ollut aikoinaan monensadan akvaario. Kasvit voivat hyvin ja samoin kalat. Kalat tekivät poikasia ja kalat eivät sairastaneet koskaan! Siitä päättelen ettei tapani ollut huonoimmasta päästä.

        Arvostan teidän ammattilaisten tapaa tehdä kypsytys.
        Itse teen kuitenkin kuten tähänkin asti.

        ... LUIKAISEMASSA, miksi akvaaario pitää kypsyttää kaloille tietyllä tavalla, nykyään on jo monta oikeaa tapaa tehdä se ja tässä niistä juttuja .. http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/kalaton.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sopimine.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/ehkaisy.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uv-valo.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/bakteeri.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/suojaudu.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/ongelmia.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/vedenp.php .. jos ette näitä asioita ymmärrä ja toteuta niitä käytännössä, eivät lemmikkinnekään kalat, ole teidän "hoitonne" arvosia.

        Ei akvaarion hinta ja veden parannus aineet saa kalaa voimaan hyvin akvaariossa sitten millään.

        Miten perustelet sen miten kalat luonnossa elävät ja mikset antaisi niille sitä mahdollisuutta kotonasi niille vankeudessa.


    • RRR

      Se on ihan kuinka sen haluaa ottaa???
      Haluaako huolehtia lemmikeistä kunnolla vai sinne päin??
      "Turvalliset aineet" ????

      Ei kai me "KYPSYTTELIJÄT" mitään mömmöjä sinne laitella vaan tarvittavat ja kunnon aineet millä OIKEASTI allas kypsyy..;OD
      Mutta jokainen taaplaa tyylillään

      • fish KING

        ... KALOJEN PARHAAKSI EI IHMISTEN TURHAMAISUUDEN/VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDEN VUOKSI.


      • uusvanha akvaristi

        Teidän tapanne on AIVAN VARMASTI PARAS!!!
        Tarkoitan tuota!!!! Tulin vain palstalle ja halusin esittää oman mielipiteeni. Olen ihmeissäni miten täällä hyökätään päälle.

        Olen samaa mieltä kanssasi eli kukin taaplaa tyylillään - asiassa kuin asiassa.

        Lähdenpä pois täältä, koska en halua aiheuttaa turhaa mielipahaa kenellekään.

        Oikein hyvää uutta vuotta kaikille akvaarioharrastjille!


      • fish KING
        uusvanha akvaristi kirjoitti:

        Teidän tapanne on AIVAN VARMASTI PARAS!!!
        Tarkoitan tuota!!!! Tulin vain palstalle ja halusin esittää oman mielipiteeni. Olen ihmeissäni miten täällä hyökätään päälle.

        Olen samaa mieltä kanssasi eli kukin taaplaa tyylillään - asiassa kuin asiassa.

        Lähdenpä pois täältä, koska en halua aiheuttaa turhaa mielipahaa kenellekään.

        Oikein hyvää uutta vuotta kaikille akvaarioharrastjille!

        Mutta sitä en ymmärrä, kun tämä kypsytys aihe tuntuu muutenkin olevan vaikeahko sisäistää, niin miksi aina jonkun pitää sotkea ihmisten ajatuksia ja koittaa vaikuttaa heidän mielipiteisiinsä virheellisillä tiedoilla.

        Akvaarion kypsytykseen kun ei ole oiko tietä, kalat eivät selviä pitkälle jos veden parannus aineilla hajotetaan akvaariosta nekin pienet hoitavat bakteerikannat jotka juuri ammoniakki kypsytyksellä koitetaan saamaan elämään ja kukoistamaan niin että akvaario pystyy elämään omaa elämäänsä akvaristin hoidossa.

        Nuo Järven ohjeet eivät todellakaan ole tuulesta temattuja vaan ne on kirjoitettu suurella vaivalla, välillä kyllä hieman vaikea selkoisesti, ja niin että niissä ei olisi mitään pois jätettävää. KALOJEN PARASTA AJATELLEN.

        Ei täällä hyökkäillä vaan koitetaan oikaista asiat sellaisiksi jotta kaloilla olisi hyvä elää hoitajansa ehdoilla.


      • RRR
        uusvanha akvaristi kirjoitti:

        Teidän tapanne on AIVAN VARMASTI PARAS!!!
        Tarkoitan tuota!!!! Tulin vain palstalle ja halusin esittää oman mielipiteeni. Olen ihmeissäni miten täällä hyökätään päälle.

        Olen samaa mieltä kanssasi eli kukin taaplaa tyylillään - asiassa kuin asiassa.

        Lähdenpä pois täältä, koska en halua aiheuttaa turhaa mielipahaa kenellekään.

        Oikein hyvää uutta vuotta kaikille akvaarioharrastjille!

        Ei tämä KYPSYTYS ole mitenkään "MEIDÄN TAPA" se on aivan järkeen käyvä asia mikä pitää tehdä jotta saisi kaloille hyvät oltavat..

        Ei täältä mihinkään tarvii lähteä ,jokaisella on tietty omat tapansa ja konstinsa mutta ei pidä niitä kauheesti ruveta julistamaan jossei ne ole oikeet???

        Ei täällä mitään hyökätä vaan yritetään parhaan mukaan neuvoa muita ja tietty itsekkin saa aina uusia niksejä ja tietoa joka päivä.
        En minä ainakaan koe olevani mikään "Ammattilainen" näissä asioissa yritän neuvoa sen minkä tiedän....

        Se vaan on niin pirun vaikee jotain asiaa selvittää kirjoittamalla koska kumminkin toinen osapuoli ynmmärtää sen väärin ;OD

        Sen takia tulee usein väärin ymmärretyksi..TAJUSITKO MITÄ TARKOITIN????

        Juu HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!!!


      • on joitakin
        uusvanha akvaristi kirjoitti:

        Teidän tapanne on AIVAN VARMASTI PARAS!!!
        Tarkoitan tuota!!!! Tulin vain palstalle ja halusin esittää oman mielipiteeni. Olen ihmeissäni miten täällä hyökätään päälle.

        Olen samaa mieltä kanssasi eli kukin taaplaa tyylillään - asiassa kuin asiassa.

        Lähdenpä pois täältä, koska en halua aiheuttaa turhaa mielipahaa kenellekään.

        Oikein hyvää uutta vuotta kaikille akvaarioharrastjille!

        intoilijoita. Itse tein juuri niin kuin sinäkin eikä yksikään kala ole kuollut. Ja koska nitriitti näyttää olevan niin hirveä myrkky, niin en ymmärrä miksei kalani ole kuolleet. Niidenhän pitäisi...


      • Rihma
        on joitakin kirjoitti:

        intoilijoita. Itse tein juuri niin kuin sinäkin eikä yksikään kala ole kuollut. Ja koska nitriitti näyttää olevan niin hirveä myrkky, niin en ymmärrä miksei kalani ole kuolleet. Niidenhän pitäisi...

        Intoilijoijoita?
        Kypsytys kuuluu akvaarioharrastuksen alkuperusteihin, se ei ole tosiaankaan mitään intoilua.

        Ehkä sulla on niitä helpoimpia ja kestävimpiä lajeja akvaariossasi? Jotkut lajit eivät huonostakaan vedestä hätkähdä.


      • fish KING
        on joitakin kirjoitti:

        intoilijoita. Itse tein juuri niin kuin sinäkin eikä yksikään kala ole kuollut. Ja koska nitriitti näyttää olevan niin hirveä myrkky, niin en ymmärrä miksei kalani ole kuolleet. Niidenhän pitäisi...

        Kirjoituksesi perusteella akvaariossasi siis on nitriittiä, suurinakin pitoisuuksinako?

        Mä en ymmärrä sitä kun se sopiva lemmikki harrastus löytyy niin miksei voida antaa sille niin hyvää hoitoa kuin on tänä päivänä mahdollista varsinkin kun kalojen kohdalla on todella vaikeata sanoa voiko ne hyvin vai hyvin huonosti. Kun pitää vesi arvot oikeina ja bakteerikannan vedessä elossa, myrkky pitoisuudet alhaisina niin kalatkin voi silloin hyvin. Mikä tekee hommasta niin hankalan toteuttaa kun pitää mennä sieltä missä aita on matalin. Sehän tässä sitä haastavuutta tuokin kun joutuu opiskelemaan asiasta hieman enemmän kuin mitä esim. kissan pitäminen vaatii. ??? t. yks intoilija ja hyökkääjä no.37


      • UniQue88
        on joitakin kirjoitti:

        intoilijoita. Itse tein juuri niin kuin sinäkin eikä yksikään kala ole kuollut. Ja koska nitriitti näyttää olevan niin hirveä myrkky, niin en ymmärrä miksei kalani ole kuolleet. Niidenhän pitäisi...

        Ihan vain tiedoksi. Vaikka sulla saattoi käydä hyvin ja kaloja ei kuollut on todisteena satoja keskusteluja siitä kuinka kalat yhtäkkiä kuolee ja kun kysytään onko akvaariota kypsytetty niin eihän sitä tietenkään ole. Kannattais hieman lukea ennen kun tulee väittämään tänne jotain päätöntä, minkä jälkeen muut ihmiset ajattelee, että kun ei silläkään kalat kuollu niin ei kuole mullakaan vaikka en kypsyttäisi. EI NÄIN!!


      • yksi harrastelija
        UniQue88 kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi. Vaikka sulla saattoi käydä hyvin ja kaloja ei kuollut on todisteena satoja keskusteluja siitä kuinka kalat yhtäkkiä kuolee ja kun kysytään onko akvaariota kypsytetty niin eihän sitä tietenkään ole. Kannattais hieman lukea ennen kun tulee väittämään tänne jotain päätöntä, minkä jälkeen muut ihmiset ajattelee, että kun ei silläkään kalat kuollu niin ei kuole mullakaan vaikka en kypsyttäisi. EI NÄIN!!

        Akvaarioliikkeen omistaja kertoi hoitavansa akvaarioita vain vedenvanhentimen avulla. Hän hoitaa kaikki myymälän akvaariot siten sekä myös ympäri kaupunkia olevat hoidossaan olevat akvaario.

        Onko hän eläinrääkkääjä ja ammattitaidoton?


      • fish KING
        yksi harrastelija kirjoitti:

        Akvaarioliikkeen omistaja kertoi hoitavansa akvaarioita vain vedenvanhentimen avulla. Hän hoitaa kaikki myymälän akvaariot siten sekä myös ympäri kaupunkia olevat hoidossaan olevat akvaario.

        Onko hän eläinrääkkääjä ja ammattitaidoton?

        Eli, hän siis ei vaihda akvarioihin IKINÄ vettä eikä PUHDISTA suodattimia.

        Kerro ihmeessä liikkeen tai omistajan nimi niin teen ilmoituksen eläin suojelu viran omaisille!

        Jos siis väitteessäsi on pohjaa niin voinet kai myös ilmiantaa tuon retaleen.


      • kauppias itsekkin
        yksi harrastelija kirjoitti:

        Akvaarioliikkeen omistaja kertoi hoitavansa akvaarioita vain vedenvanhentimen avulla. Hän hoitaa kaikki myymälän akvaariot siten sekä myös ympäri kaupunkia olevat hoidossaan olevat akvaario.

        Onko hän eläinrääkkääjä ja ammattitaidoton?

        kyllä akvaariokauppiaan pitäisi pysyä ajantasalla akvaarion hoidonkin suhteen
        olisi kiva tietää missä ja mikä tämä akvaariokauppa on, jossa on noin pöljä kauppias


      • UniQue88
        yksi harrastelija kirjoitti:

        Akvaarioliikkeen omistaja kertoi hoitavansa akvaarioita vain vedenvanhentimen avulla. Hän hoitaa kaikki myymälän akvaariot siten sekä myös ympäri kaupunkia olevat hoidossaan olevat akvaario.

        Onko hän eläinrääkkääjä ja ammattitaidoton?

        Siinähän se selitys tulikin jo :D


      • yksi harrastelija
        yksi harrastelija kirjoitti:

        Akvaarioliikkeen omistaja kertoi hoitavansa akvaarioita vain vedenvanhentimen avulla. Hän hoitaa kaikki myymälän akvaariot siten sekä myös ympäri kaupunkia olevat hoidossaan olevat akvaario.

        Onko hän eläinrääkkääjä ja ammattitaidoton?

        Nyt tuli väärinkäsityksiä. Selitin liian lyhyesti asiaa. Tässä tarkennusta:

        Kauppias kertoi, että kun hän perustaa uuden akvaarion liikkeeseensä tai jonnekin julkiseen tilaan niin hän ei kypsyttele vettä pitkiä aikoja. Hän käyttää siis vedenvanhenninta ja akvaario on kunnossa jo muutaman päivän kuluttua. Kaikki on toiminut kuulema aina täysin moitteettomasti.

        Hänen mielestään kaikki nitriitti-, pH- yms. testi on turhia akvaarioharrastajalla.

        Vesiä hän toki vaihtaa, pohjaa imuroi ja suodatinta puhdistaa. Vedenvaihdon yhteydessä hän käyttää vedenparantajaa.

        Hänen ohjeensa mukaan kaloilla ei tarvitse olla mitään erillistä karanteeniallastakaan kotona.

        Näitä ohjeita olen noudattanut. Olenko minäkin siis eläinrääkkääjä?


      • fish KING
        yksi harrastelija kirjoitti:

        Nyt tuli väärinkäsityksiä. Selitin liian lyhyesti asiaa. Tässä tarkennusta:

        Kauppias kertoi, että kun hän perustaa uuden akvaarion liikkeeseensä tai jonnekin julkiseen tilaan niin hän ei kypsyttele vettä pitkiä aikoja. Hän käyttää siis vedenvanhenninta ja akvaario on kunnossa jo muutaman päivän kuluttua. Kaikki on toiminut kuulema aina täysin moitteettomasti.

        Hänen mielestään kaikki nitriitti-, pH- yms. testi on turhia akvaarioharrastajalla.

        Vesiä hän toki vaihtaa, pohjaa imuroi ja suodatinta puhdistaa. Vedenvaihdon yhteydessä hän käyttää vedenparantajaa.

        Hänen ohjeensa mukaan kaloilla ei tarvitse olla mitään erillistä karanteeniallastakaan kotona.

        Näitä ohjeita olen noudattanut. Olenko minäkin siis eläinrääkkääjä?

        "Kauppias kertoi, että kun hän perustaa uuden akvaarion..." - SIIS LIIKKEESSÄHÄN ON YLEENSÄ KIERTÄVÄ VESI KAIKISSA AKVAARIOISSA JOLLOIN VESI TULEE RAANASTA JA KULKEE SUODATUS JÄRJESTELMIEN KAUTTA SARJASSA AINA VIIMEISEEN AKVAARIOON ASTI JOSTA VESI KULKEUTUU TAAS PUMPULLE TAI JOKAISESSA AKVAARIOSSA ON OMA PIENI SUODATIN JOKA HOITAA OMAA VIRKAANSA. AKVAARIO LIIKKEIDEN AKVAT OVAT KÄYTÄNNÖSSÄ JATKUVASSA YLIKANSOITUS ANSASSA KOSKA SIELLÄ ON PALJON KALOJA SAMASSA ALTAASSA MUTTA TOISAALTA HYVIN MYYVÄSSÄ LIIKKEESSÄ ON MYÖS VAIHTUVUUSKIN NOPEATA. NIIMPÄ TUO KALOISTA HUOLEHTIMINENKIN TAPAHTUU HIEMAN ERILAISELLA TYYLILLÄ KUIN MITÄ PITKÄ AIKAINEN HUOLEHTIMINEN VAATII TAAS AKVARISTILTA KOTI AKVAARIOSSA. nÄIN EI SIIS VOIDA MENETELLÄ KOTI OLOISSA EI NOILLA OHJEILLA SAADA HYVIN VOIVAA SEURA AKVAARIOTA AIKAISEKSI.

        "Hänen mielestään kaikki nitriitti-, pH- yms. testi on turhia akvaarioharrastajalla." - EN MÄKÄÄN KÄYTÄ VESI MITTAUS LAITTEITA ENÄÄ JATKUVASTI MUTTA ALOITTELEVAN AKVARISTIN ON SYYTÄ OPPIA TIETÄMÄÄN MITÄ AKVAARIOSSA TAPAHTUU VEDELLE VEDEN VAIHTO SYKLIN VÄLILLÄ JA SIIHEN NUO MITTA LAITTEET OVAT OIVA APUVÄLINE.
        KUN OPPII TUNTEMAAN OMAN AKVARIONSA KEMIALLISET TAPAHTUMAT ON JO VANKKA TUNTUMA JA OMA RUTIININSA MITEN KALOJANSA HOITAA.

        "Vedenvaihdon yhteydessä hän käyttää vedenparantajaa." - SIKSI MYYNTI ALTAAT OVATKIN NIIN KIRKAS VETISIÄ!


        "Hänen ohjeensa mukaan kaloilla ei tarvitse olla mitään erillistä karanteeniallastakaan kotona." - JOS KAUPPIAS ITSE HOITAA KARANTEENAUKSEN JA HÄN PYSTYY SEN VAKUUTTTAMAAN KULUTTAJALLE NIIN HOMMA ON SILOIN OK. SIKSI MÄKIN KÄYTÄN VAIN SELLAISIA AKVAARIO LIIKEITÄ, JOISTA OSTAN KALOJA, JOSSA TIEDÄN HEIDÄN KARANTEENAAVAN KAIKKI MYYNTIIN TULEVAT KALAT JA HE EIVÄT SUOSTU KALAAKAAN MYYMÄÄN ENNEN KUIN SE ON LÄPÄISSYT KARANTEENIN!

        "Näitä ohjeita olen noudattanut. Olenko minäkin siis eläinrääkkääjä?" - ET MUTTA HOITOTAPASI VOISI OLLA KALOJEN HYVIN VOINNIN KANNALTA TOISENLAINEN.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe