Tehdäänkö lapsivesitutkimus kaikille odottaville äideille ??
kenelle lapsivesitutkimus tehdään?
3
965
Vastaukset
- kaikille.....
Minä olin lapsivesipunktiossa ikäni vuoksi (38v.).
Ainakin meilläpäin tarjotaan mahdollisuutta siihen, mikäli äiti on yli 37v.
Pakollinen se ei toki ole silloinkaan.
Myös tilaisuutta istukkabiopsiaan tarjottiin.- en päässyt
Ikä on yksi tekijä, jolloin voi päästä tutkimukseen, mutta ikäraja vaihtelee eri kunnissa, itse en päässyt 37 v.koska ei ollut tiettyy aikaa tiettyjä raskausviikkoja täysi (en muista tarkalleen lukuja)
- tietoa
eli silloin kun äidillä syystä tai toisesta todetaan olevan suurentunut riski kromosomihäiriöiseen lapseen.
Ikä on yksi riskia nostava asia, kunnittain vaihtelee tuo ikä missä vaiheess lapsivesipunktiota tai istukkabiopsiaa aletaan tarjota. Riskiä kartoitetaan myös ultrilla, eli np-ultran ja/tai seerumiseulan jälkeen joillekin tarjotaan mahdollisuutta punktioon. On myös olemassa yksilöllisiä tekijöitä, kuten aiempi kromosomihäiriöinen lapsi tai jokin suvussa kulkeva häiriö. Näissäkin tapauksissa seuraavaan raskauteen suhtaudutaan "riskiraskautena" ja äidille tarjotaan mahdollisuus jatkotutkimuksiin.
Kannattaa pitää aina mielessä että punktioa ei tehdä automaattisesti kenellekään, äiti päättää aina itse haluaako osallistua tarjottuun tutkimukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432518
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1152458- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271830- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851445- 391310
- 821169