Koolauksen jatkokset

Richard Head

Miten olette tehneet sisäkaton koolausten jatkokset ? Tuntuisi melko työläältä sovittaa ne aina kattoristikoiden kohdalle yksilöllisesti mittaamalla. Lisäksi ristikoiden puutavara on sen verran ohutta, että varsinkaan paksumpien koolinkien naulaaminen ei onnistu kovinkaan hyvin.

Meillä ristikkojako vaihtelee, joten koolinkitavaran esipätkiminenkään ei oikein hyödytä. Toisaalta harvan jaon (keskim. k1200) takia ei tuntuisi oiken fiksulta tehdä jatkoksia keskelle ristikkoväliä ainakaan ilman kunnon tuentaa.

Koolingiksi on tulossa 50x75 tavaraa, joten äkkiseltään tulisi mieleen lyödä tavaraa kiinni suoraan pinosta ja vahvistaa jatkoskohdat patukoiden molempiin kylkiin naulattavilla rimanpätkillä. Tiedän, että jatkoksia tehdään myös päittäisliitoksilla muutaman vinoon ammutun konenaulan voimalla, mutta jotenkin tuo tapa vaikuttaa vähän fuskulta.

Parempana pitäisin päiden sahausta 45 asteen kulmaan ja naulausta vinoliitoksen yli, mutta tämäkin edellyttäisi aika paljon lisäduunia jiirisirkkelillä.

Mikä näistä olisi paras vai olisiko vielä jotain muuta systeemiä tiedossa ?

5

1632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari, rakenne

jatkat ristikoiden välissä niin lyö ne jatkospalat kylkiin. Muu on fuskua ja siitä saa maksaa alapuolisen verhoilun suurempana roikkumisvaarana. Kyllä se koolaus myös osallistuu katon jäykistämiseen joten huono jatkos ei ole hyvä idea.

• rimat

naulasin kattotuoleihin kiinni ihan lautatarhamittana ja päistä ristikkäin toisiinsa. Sisäkatto on valkolakattu kuusipaneeli ja koolausväli 600. Ei roiku paneelit.

Voi ne jatkaa naulaamalla palikat kylkiin jatkon kohdalle, tai vaikka koko kattotuolien välillekin, niin tulee varmasti tukeva.

Mitään viistosahauksia ei kannata alkaa tekemään, meillä ainakin kun katto on 3 - 5 metrin korkeudella, ettei viitsi koko ajan juosta ylösalas tellingille.

• jatkos

kattotuolin kohdalle, muu on fuskua!

• höyläri

olisiko helpompaakin?

• niinhän se on

ja siinä ajassa kun niitä kalikoita virittelet niihin jatkoskohtiin niin katkaiset sen siihen kattotuoli kohdalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      109
      940
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe