NORJALAINEN METSÄKISSA?

Patu

Omistamme tällä hetkellä tavan maatiaiskissan joka on aivan Norjalaisen metsäkissa näköinen turkiltaan tai ainakin ihmiset niin väittävät?
Kun pääsemme muuttamaan suurempaan taloon harkitsemme Norjalaisen metsäkissan ottamista mutta vielä meille on epäselvää:

-Hinta?
-sopiiko hyvin sisäkissaksi ja tuleeko muiden kissojen kanssa toimeen?
-luonne ihmisiä kohtaan?
-koko

12

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patu

      Kaiken muun tiedon löysinkin juuri netistä mutta hintaa(hinta haarukkaa) en löydä mistään?

      • Antero

        Liikkuu välillä 550 € - 850 € näyttelytasosta riippuen.


      • Patu
        Antero kirjoitti:

        Liikkuu välillä 550 € - 850 € näyttelytasosta riippuen.

        Siis mitä?
        Voiko tollanen Kissa maksaa todellakin noin perhanan paljon?


      • ann
        Patu kirjoitti:

        Siis mitä?
        Voiko tollanen Kissa maksaa todellakin noin perhanan paljon?

        Tuo hinta on ihan normaali rotukissan hinta. Lemmikkitasoisen saattaa saada hieman halvemmalla, mutta veikkaanpa että alle 400 eurolla ei keneltäkään kasvattajalta saa norskia. Tuo reilun 500 euron hinta ei ole paljon, se hädintuskin kattaa kulut joita kasvattajalla on pentua kohti mennyt (astutusmaksu, pentumaksu, kasvattajanimi, rekisteröinti, madotukset, rokotukset...).


      • ...
        Patu kirjoitti:

        Siis mitä?
        Voiko tollanen Kissa maksaa todellakin noin perhanan paljon?

        Totta se on. Mutta kun ottaa huomioon, että sillä hinnalla saa rekisteröidyn, hyvin hoidetun, rokotetun ja madotetun, näyttelytasoisen kissan, ei se hinta loppujen lopuksi niin suurelta tunnu. Lisäksi saat tietoosi kissasi taustat, ja voit olla suht varma ettei sillä ole esim. mitään perinnöllisiä sairauksia.

        Lemmikkitasoiset rotukissat on yleensä jonkun verran halvempia kyllä, eli sellaisia kannattaa kysellä jos et aio näyttelyihin lähteä... Älä kuitenkaan lankea pentutehtailijoilta ostamaan halpaa "rotukissaa". Heidän pentueensa ovat harvoin rotukissoja nähneetkään... Ja heidän toimintansa on usein hyvinkin epäeettistä, pnetuja todellakin tehtaillaan, emokissa astutetaan lähestulkoon joka kiimasta eikä pentuja (emosta puhumattakaan) rokoteta saati madoteta, ja se rekisteröintihän ei onnistukaan kun vanhemmat eivät ole rekisteröityjä.

        Jos haluat oikean norjalaisen metsäkissan, ostat sen rekisteröitynä oikealta kasvattajalta. Muuten saat "vain" pitkäkarvaisen kotikissan (jollainen sinulla jo ennestään onkin).


      • Patu
        ... kirjoitti:

        Totta se on. Mutta kun ottaa huomioon, että sillä hinnalla saa rekisteröidyn, hyvin hoidetun, rokotetun ja madotetun, näyttelytasoisen kissan, ei se hinta loppujen lopuksi niin suurelta tunnu. Lisäksi saat tietoosi kissasi taustat, ja voit olla suht varma ettei sillä ole esim. mitään perinnöllisiä sairauksia.

        Lemmikkitasoiset rotukissat on yleensä jonkun verran halvempia kyllä, eli sellaisia kannattaa kysellä jos et aio näyttelyihin lähteä... Älä kuitenkaan lankea pentutehtailijoilta ostamaan halpaa "rotukissaa". Heidän pentueensa ovat harvoin rotukissoja nähneetkään... Ja heidän toimintansa on usein hyvinkin epäeettistä, pnetuja todellakin tehtaillaan, emokissa astutetaan lähestulkoon joka kiimasta eikä pentuja (emosta puhumattakaan) rokoteta saati madoteta, ja se rekisteröintihän ei onnistukaan kun vanhemmat eivät ole rekisteröityjä.

        Jos haluat oikean norjalaisen metsäkissan, ostat sen rekisteröitynä oikealta kasvattajalta. Muuten saat "vain" pitkäkarvaisen kotikissan (jollainen sinulla jo ennestään onkin).

        Mitä tollaset Norskit painaa keskimäärin ja kuinka korkeita ne ovat?
        Haluan ison kisun!!


      • Patu´s
        ... kirjoitti:

        Totta se on. Mutta kun ottaa huomioon, että sillä hinnalla saa rekisteröidyn, hyvin hoidetun, rokotetun ja madotetun, näyttelytasoisen kissan, ei se hinta loppujen lopuksi niin suurelta tunnu. Lisäksi saat tietoosi kissasi taustat, ja voit olla suht varma ettei sillä ole esim. mitään perinnöllisiä sairauksia.

        Lemmikkitasoiset rotukissat on yleensä jonkun verran halvempia kyllä, eli sellaisia kannattaa kysellä jos et aio näyttelyihin lähteä... Älä kuitenkaan lankea pentutehtailijoilta ostamaan halpaa "rotukissaa". Heidän pentueensa ovat harvoin rotukissoja nähneetkään... Ja heidän toimintansa on usein hyvinkin epäeettistä, pnetuja todellakin tehtaillaan, emokissa astutetaan lähestulkoon joka kiimasta eikä pentuja (emosta puhumattakaan) rokoteta saati madoteta, ja se rekisteröintihän ei onnistukaan kun vanhemmat eivät ole rekisteröityjä.

        Jos haluat oikean norjalaisen metsäkissan, ostat sen rekisteröitynä oikealta kasvattajalta. Muuten saat "vain" pitkäkarvaisen kotikissan (jollainen sinulla jo ennestään onkin).

        Mitä tollaset Norskit painaa keskimäärin ja kuinka korkeita ne ovat?
        Haluan ison kisun!!


      • Antero
        Patu kirjoitti:

        Mitä tollaset Norskit painaa keskimäärin ja kuinka korkeita ne ovat?
        Haluan ison kisun!!

        Norjalainen metsäkissa on hieman sirorakenteisempi kuin Maine Coon, Mainen osavaltion kansalliskissa:

        http://www.kolumbus.fi/mainecoon/

        Viime esittelynäyttelyn punnituksessa oli painavin uros yli 10 kg ja naaras yli 8 kg painoinen.


      • kisufani
        Antero kirjoitti:

        Liikkuu välillä 550 € - 850 € näyttelytasosta riippuen.

        Kummastuttaa, kun ihmiset aina kyselevät jonkin rodun sopeutumista sinne ja tänne. Eri rotujen väliset luonn-erot ovat kuin veteen piirretty viiva.

        Kissat on yksilöitä rodusta riippumatta!

        Jos úskoo jonkin amerikkalaisen kissakirjan hapatukseen, jossa jokaiselle kissarodulle ja jopa kissan värille on kirjoitettu jokin luonteen piirre, niin miettikää nyt ihmeessä voiko se olla oikeasti totta. (Punainen persialainen on luonteeltaan xxx ja musta persialainen xx..)

        Se on vaan niin, että jotkut kissat ovat arkoja ja toiset rohkeita. saman rodun yksilöt voivat olla kuin yö ja päivä.

        Luonne näkyy kun pentua/kissaa mennään katsomaan ja valitsemaan. Jos pentu on arka, ei siinä auta se, että "tämän rodun luonne on tyypillisesti.." Pitäkää valintatilanteessa silmät auki ja ostakaa kissa vain luotettavalta kasvattajalta. Kysyäkin saa.


      • Antero
        kisufani kirjoitti:

        Kummastuttaa, kun ihmiset aina kyselevät jonkin rodun sopeutumista sinne ja tänne. Eri rotujen väliset luonn-erot ovat kuin veteen piirretty viiva.

        Kissat on yksilöitä rodusta riippumatta!

        Jos úskoo jonkin amerikkalaisen kissakirjan hapatukseen, jossa jokaiselle kissarodulle ja jopa kissan värille on kirjoitettu jokin luonteen piirre, niin miettikää nyt ihmeessä voiko se olla oikeasti totta. (Punainen persialainen on luonteeltaan xxx ja musta persialainen xx..)

        Se on vaan niin, että jotkut kissat ovat arkoja ja toiset rohkeita. saman rodun yksilöt voivat olla kuin yö ja päivä.

        Luonne näkyy kun pentua/kissaa mennään katsomaan ja valitsemaan. Jos pentu on arka, ei siinä auta se, että "tämän rodun luonne on tyypillisesti.." Pitäkää valintatilanteessa silmät auki ja ostakaa kissa vain luotettavalta kasvattajalta. Kysyäkin saa.

        Rodun ominaisuudet ovat kissan geneettistä perimää joka määrittelee tuon yksilön raamit, eli millaiseksi kissa voi kehittyä. Ammattitaitoinen kasvattaja näkee esimerkiksi luovutusikäisestä pennusta voiko tästä kehittyä näyttely- vaiko lemmikkitasoinen kissarodun edustaja rotumääritelmään verraten. - Hän ei myöskään petä itseään tai ostajaa myymällä lemmikkitasoisia pentuja näyttelytasoisina.

        Kuitenkin luovutusikäinen pentu on vasta raakile vaatien asianmukaisen koulutuksen näyttelykissaksi ennen kuin se on sitä mihin kasvatustoiminta pyrkii. Rohkea esiintymishaluinen ja vaivattomasti käsiteltävä kissa ei siis synny sattumalta, vaan pitkällisen työn tuloksena. Arvostettu kasvattaja on tavallisesti antanut pennulle juuri oikean alkukoulutuksen mistä uusi omistaja sitten jatkaa näyttelykissansa kehittämistä.

        Jo ensimmäinen käynti kasvattajan luona voi saada pennun varaajan vakuuttuneeksi tämän ammattitaidosta. Hänellä ei nimittäin pitäisi olla yhtään arkaa vierasta pakenevaa kissaa kissalassaan. Kissat joko suhtautuvat tulijaan välinpitämättömästi tai tulevat utelijaina haistelemaan ja kerjäämään silityksiä.

        Jos kissat sitävastoin piiloutuvat huoneistossa, eivätkä vähään aikaan tule esille, odottaa pennun varaajaa tavanomaista vaivalloisempi koulutusjakso saadakseen muokattua kissastaan kunnollisen näyttelykissan. Kissankin luottamus kun katsos pitää ansaita ennen kuin hän suostuu yhteistyöhön.


      • ansku
        Antero kirjoitti:

        Rodun ominaisuudet ovat kissan geneettistä perimää joka määrittelee tuon yksilön raamit, eli millaiseksi kissa voi kehittyä. Ammattitaitoinen kasvattaja näkee esimerkiksi luovutusikäisestä pennusta voiko tästä kehittyä näyttely- vaiko lemmikkitasoinen kissarodun edustaja rotumääritelmään verraten. - Hän ei myöskään petä itseään tai ostajaa myymällä lemmikkitasoisia pentuja näyttelytasoisina.

        Kuitenkin luovutusikäinen pentu on vasta raakile vaatien asianmukaisen koulutuksen näyttelykissaksi ennen kuin se on sitä mihin kasvatustoiminta pyrkii. Rohkea esiintymishaluinen ja vaivattomasti käsiteltävä kissa ei siis synny sattumalta, vaan pitkällisen työn tuloksena. Arvostettu kasvattaja on tavallisesti antanut pennulle juuri oikean alkukoulutuksen mistä uusi omistaja sitten jatkaa näyttelykissansa kehittämistä.

        Jo ensimmäinen käynti kasvattajan luona voi saada pennun varaajan vakuuttuneeksi tämän ammattitaidosta. Hänellä ei nimittäin pitäisi olla yhtään arkaa vierasta pakenevaa kissaa kissalassaan. Kissat joko suhtautuvat tulijaan välinpitämättömästi tai tulevat utelijaina haistelemaan ja kerjäämään silityksiä.

        Jos kissat sitävastoin piiloutuvat huoneistossa, eivätkä vähään aikaan tule esille, odottaa pennun varaajaa tavanomaista vaivalloisempi koulutusjakso saadakseen muokattua kissastaan kunnollisen näyttelykissan. Kissankin luottamus kun katsos pitää ansaita ennen kuin hän suostuu yhteistyöhön.

        Oletpa tehnyt kissakasvatuksesta todellista taidetta! Jos kissan luonteeseen tosiaankin pystyisi vaikuttamaan noin vaivattomasti, niin suomihan olisi pullollaan rohkeita ja esiintymishaluisia kissoja!

        Sanoit, että kasvattajalla ei saisi olla yhtään arkaa kissaa, miksi ei? Olen omassa ja muiden kissaloissa nähnyt kissoja joka lähtöön. Jokin arka kissa saattaa jättää aivan normaaliluonteisia pentuja kun taas jokin "keikari" saattaa jättää arkoja.

        Toinen väitteesi on, että kasvattaja näkee 12 viikkoisesta pennusta onko se näyttelytasoa vai ei. Höps! Aina kun ei näe. Joku 12 viikkoinen saattaa vaikuttaa tosi lupaavalta, mutta ei kehitykään tovottavalla tavalla, toinen ripakinttu saattaakin kahmia sertit.

        Kissa on luontokappale, ja sen tulevaa luonnetta ja ulkonäköä voi yleensä vain arvailla. Siitä syystä kunnon kasvattaja ei lupaile näyttelytasoisestakaan liikoja.


    • kisufani

      Kummastuttaa, kun ihmiset aina kyselevät jonkin rodun sopeutumista sinne ja tänne. Eri rotujen väliset luonn-erot ovat kuin veteen piirretty viiva.

      Kissat on yksilöitä rodusta riippumatta!

      Jos úskoo jonkin amerikkalaisen kissakirjan hapatukseen, jossa jokaiselle kissarodulle ja jopa kissan värille on kirjoitettu jokin luonteen piirre, niin miettikää nyt ihmeessä voiko se olla oikeasti totta. (Punainen persialainen on luonteeltaan xxx ja musta persialainen xx..)

      Se on vaan niin, että jotkut kissat ovat arkoja ja toiset rohkeita. saman rodun yksilöt voivat olla kuin yö ja päivä.

      Luonne näkyy kun pentua/kissaa mennään katsomaan ja valitsemaan. Jos pentu on arka, ei siinä auta se, että "tämän rodun luonne on tyypillisesti.." Pitäkää valintatilanteessa silmät auki ja ostakaa kissa vain luotettavalta kasvattajalta. Kysyäkin saa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe