Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

pelottaa...

joku

Mulla ei oo alkanut vielä kuukautiset mutta pelottaa!! Mistä saan siteitä jne. Mitä sanon äidille... Onko joku puhunut kuukautisista äitinsä kannssa jos on niin kertokaa minkälaista se on! pelottavaa? arka aihe??????

18

3150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninja25

      Ku miulla alko menkat tossa 13 vuotta sitten, olin oman isäni kanssa mökillä. Et ei siel kauheesti ollu vaihtoehtoja et kelle sanoo ja mitä vaikka siel oli sitte yx tädeistäkin. Ne vaa alko ja sit iskä lähti ostaa siteitä, ei sen kummempaa.

      Kyllä ne menkat alkaa vaikka kuin niitä pelkäisit ja äitille on varmast helpompi sanoo ko iskälle. Siteitä saa joka kaupasta. Jos et äitille puhuu ni mite ois terveyden hoitaja koulussa. Elä pelkää..

    • omalle tyttärelle

      Kuukautisia ei tarvitse pelätä, eikä hävetä. Jos kärsit kipua, kannattaa syödä Buranaa ja liikkua vähän enemmän. Kuukautissuojia on nykyään paljon, ja niitä kannattaa hankkia kotiin monenlaisia, jotta löydät ne, mistä eniten itse pidät.

      Kannattaa myös harjoitella etukäteen erilaisten kuukautisvälineiden käyttöä, varsinkin jos mielii tamponin tai kuukupin käyttäjäksi. Siteistä kannattaa valita alkuun Vuokkoset tai Libresse, ne ovat mukavia, eivätkä haudo ihoa niin paljon kuin Always, jota mainostetaan paljon.

      Omalla äidilläsikin on alkanut kuukautiset joskus ja hän varmasti muistaa, minkälaista se on ollut. Jos sinua hävettää kovasti, voit aloittaa keskustelun sanomalla, että koulusta on neuvottu, että äitien pitäisi ostaa tytöille varoiksi paketti siteitä tai jotain muuta vastaavaa. Luultavasti äitisi alkaa silloin juttelemaan asiasta sinulle.

    • 1993

      Oon 13-vuotias, kohta 14. Mulla on OLLU samat ongelmat mut selvisin niistä paljon odotettua helpommin. En itekkään aluksi tienny, että mistä saa siteitä ja sattuuko menkat jne. Okei, ekaks, alustavaks tiedoks, olin meidän luokan ja kaveripiirin ensimmäinen, jolla alko menkat. Oltiinhan me juteltu tyttöjen kesken jo menkoista, kaiken mitä me tiedettiin niistä kerrottiin toisille. Sitten, yks torstaiaamu, menin vessaan, kävin paskalla(anteeksi kielenkäyttö). Ku olin tehny tarpeeni, pyyhin ja olin saada sydärin.(veri oli valunut, istun vähän omituisissa asennoissa =)) Paperissa oli verta! Eka ajatus oli, että nyt tuli reissu sairaalaan, ajattelin, että nyt hajos jotain. Sitten, tajusin, että ei hemmetti, nää on nyt ne MENKAT. Olihan mulla ollu vähän alavatsa kipee päivää ennen, mutta enhän mä sitä tienny, että ne oli menkoista. Syöksyin vessasta ulos ja melkein huusin äidille, että anna side. No, äiti anto ja mä laitoin ne alkkareihin.

      Meillä oli sauna samana iltana ja siellä kysyin äidiltä kaikein mahdollisen menkoista. Nyt varmaa ajattelette, että kui mä kehtasin. Ajattelin vaa, et nyt kysyn tai oon koulussa verisillä housuilla, sitä paitsi olihan siinä mun vieressä mun oma äiti. Se on vaihtanu mulle vaippoja ja muutenkin nähny mun varttuvan ja tehny kaikenlaista noloo. Äiti otti asian tosi hyvin.

      Tiedot jotka tulee tarpeeseen: Ennen ku menkat alkaa, rinnat aristaa ja alavatsaan sattuu. Alavatsan kivut saan itse loppumaan, kun menen lattialle makaamaan kyljelleen ja vedän jalat lähelle rintaa. Saahan ne lääkkeilläkin, mutta itse olen pillerikammoinen. Siteitä ja tampooneja saa mm. tavallisista ruokakaupoista. Siteiden hinnat vaihtelevat 0.85 - joku kahden euron mailla. Kun menin itse ensikertaa ostamaan siteitä, laiton kylmänrauhallisesti paketin tiskille(myyjä oli nainen). Ajattelin, että jos myyjä nauraa mulle tai sanoo jotain negatiivista, mättäisin häntä turpiin =) .Kun on menkat mielialat ei omasta mielestäni vaihtele juuri ollenkaan, ainakaan itselläni. Äitini taas, no sanotaan, että silloin ei kannata tulla aikaisin kotiin. Menkat kestävät noin viikon. Vuoto on alussa runsaampaa kuin lopussa. Vatsakivut kestävät päivän tai parin.

      Menkoista saatetaan kysyy joissain terveyteen liittyvissä jutuissa, esim. hammaslääkärissä tai oikojalla. Ei ne utele, niitten vaa täytyy tietää, että missä vaiheessa sun kehitys on, jotta ne voi suunnitella, esim. oikomishoidon ajankohdan.

      Mun bestiksellä ja sen ex-bestiksellä on sama homma ku sulla. ET OO AINUT!!! Jos sulla on mitään kysyttävää, kysy pois, mä vastaan jos tiedän asiat jotain.

      Ja viel lopuks: KAIKKI NE TYTÖT, JOILLA EI OO ALKANU MENKKOJA: TEILLÄKIN ALKAA NE. USKOKAA POIS. TE ETTE OO MITENKÄÄN ERILAISII KU MUUT! =) Hyvää maanatai-iltaa kaikille! =)

      • joku

        Kiitti tosi paljon! Toi helpotti. Mut kertoisikko viä miten alotit sen keskustelun siä saunas? :)


      • sen

        Mistä tiedät että koska sulla nyt alkaa menkat? Kipuja alvatsassa edellisenä päivänä? Verta alkkareissa? Mulla ei oo alkanut vielä mut ei mua pelottakaan mutta mietin sitä vaan että mistä tiiä sitten koska ne alkaa toisen kerran.


      • välttämättä
        sen kirjoitti:

        Mistä tiedät että koska sulla nyt alkaa menkat? Kipuja alvatsassa edellisenä päivänä? Verta alkkareissa? Mulla ei oo alkanut vielä mut ei mua pelottakaan mutta mietin sitä vaan että mistä tiiä sitten koska ne alkaa toisen kerran.

        Nuo oireet ovat niin henkilökohtaisia, että ei voi muiden ihmisten perusteella ennustaa, koska omat kuukautiset alkavat. Itselläni sen huomaa siitä, että edellisenä päivänä tulee paljon valkovuotoa ja mahaan sattuu. Kuitenkaan silloin kun kuukautiseni alkoivat, ei minulla ollut mitään ennakko-oireita, kuukautiset vain alkoivat aina yllättäen. Siitähän sen sitten huomasi kun oli verta alkkareissa ja tuntui märälle.

        Laitoitko jonnekin ylös minä päivänä edelliset kuukautisesi alkoivat? Kannattaa laittaa esimerkiksi kalenteriin ylös tästä eteenpäin aina kuukautisten alkamispäivä. Näin voit seurata minkälainen on kuukautiskiertosi (=päivien määrä kuukautisten alkamisten välillä, mukaan lukien alkamispäivät). Jos kuukautisesi ovat säännölliset eli niiden väliin jää aina suunnilleen sama määrä päiviä, voit sen perusteella alkaa ennustaa koska seuraavat kuukautiset tulevat. Aluksi tosin voivat olla hyvinkin epäsäännölliset, se kuuluu asiaan.


      • 1993
        joku kirjoitti:

        Kiitti tosi paljon! Toi helpotti. Mut kertoisikko viä miten alotit sen keskustelun siä saunas? :)

        Mun ensimmäinen repliikki oli, että niistä menkoista.... Siitä kysyin ekan kysymyksen, joka oli, että voidaanko me mennä ostamaan siteitä. Sen jälkeen äiti alkoi kysylemään, että paljon tiedän menkoista. Ne jutut joista en tietänyt silloin mitään, äitini kertoi ne ennen kun ehdin kysyäkkään. Tein kylläkin siihen väliin tarkentavia kysymyksiä. Tää menkkakeskustelu ei oo jääny ainooks äiti-tytär keskusteluks. Yks ilta (taas saunassa) äiti alko puhumaan mulle seksistä. Se oli vähän aiheetonta vielä, mutta onhan siitä hyvä tietää. =)


      • 1993
        sen kirjoitti:

        Mistä tiedät että koska sulla nyt alkaa menkat? Kipuja alvatsassa edellisenä päivänä? Verta alkkareissa? Mulla ei oo alkanut vielä mut ei mua pelottakaan mutta mietin sitä vaan että mistä tiiä sitten koska ne alkaa toisen kerran.

        Mun kohdalla AINA ennen menkkoja mul on alavatsa kipee ja valkovuoto on lisääntyny. Siitä mä tiiän, et menkat tulee lähi päivinä. =)


    • Niina155

      Muistan kun itse odottelin kuukautisia ja mielessä oli vaikka mitä kauhukuvia.. Kuten että ne alkavat koulussa ja muut huomaavat, tai että en kehtaa mennä ostamaan siteitä. Tai että miten niitä pitäisi käyttää.

      Mutta usko pois, yli parikymppisenä jo voi nauraa noille peloille joita silloin oli :) Itselläni ne alkoivat 14-vuotiaana. Olin pohtinut asiaa niin perusteellisesti, etten järkyttynyt kun näin verta. Minulle oli joka paikassa sanottu, että kuukautiset eivät estä liikunnan harrastamista tai uimista, niinpä menin aerobic-tunnille jo samana iltana.

      Mietin, kuinka olisin kertonut kuukautisista äidilleni. Lopulta en kertonutkaan, ja niinpä en koskaan puhunut tai puhu äitini kanssa kuukautisista. Jos ei halua, niin ei niistä ole pakko puhua. Toisaalta jos on jotain kysyttävää, niin on hyvä että voi kysyä. Äitini kertoi, että kun hänen kuukautisensa alkoivat, hän ei ollut koskaan edes kuullut kuukautisista ja järkyttyi. Hän luuli olevansa kipeä ja asia selvisi vasta, kun hän kertoi omalle äidilleen. Onneksi nykyään kaikki saavat tietoa kuukautisista ennen niiden alkamista.

      Itselleni kävi niin hassusti että kun olin YO-kirjoituksissa ensimmäisessä kokeessa, kuukautiset alkoivatkin aikaisemmin kuin yleensä enkä ollut ollenkaan varautunut. Koe oli kuitenkin niin tärkeä, etten poistunut sieltä kuuteen tuntiin vaikka minulla ei ollutkaan sidettä. Veri ei kuitenkaan tullut läpi (sitä voi olla yllättävän paljonkin eikä silti vuoda läpi) joten ei kannata yhtään jännittää tai pelätä, että huomaako joku.

      Kaupassa kukaan ei katso yhtään kummallisesti, jos on valitsemassa siteitä eikä myöskään kassalla. Kuukautisiin tottuu vuosien myötä eikä niitä edes ajattele, kun niistä on tullut niin arkipäiväinen asia.

    • Myöhässä

      Joo tiedän, tätä keskustelua käytiin jo monta vuotta sitten, mutta päätän nyt silti kertoa oman tarinani:D
      Eli siis, parhaalla kaverillani alkoi yhtenä päivänä menkat ja se sitten laittoi mulle viestiä siitä, no mä sitten rupesin odottamaan iha hirveästi että koska omani alkaisivat. Parin kk päästä sitten olin jo oikeastaan unohtanut koko asian, mutta sitten eräänä keskiviikko aamuna vessaan mennessäni normaalisti istuin pöntölle, no sotten rupesin pyyhkimään ihan normaalisti kunnes sitten meinasin saada sydärin kun näin veriset alushousuni. No äitini oli tietenkin lähtenyt jo töihin, joten kotonani oltiin vain minä ja veljeni. Olin sitten ihan hädässä ja laitoin äitilleni viestiä että menkat alkoivat, ihan basic. No mutta sitten seuraavana päivänä laitoin aamulla siteen ja lähdin kouluun. Jo ensimmäisellä tunnilla tunsin että tuntuu alapäässä tosi märältä, tunnin loputtua olisin voinut mennä vessaan mutta päätin kestää vielä seuraavan tunnin. No musiikin luokassa sitten tunsin että nyt on ihan pakko mennä vessaan, lähdin sitten juosten opettajan luvalla kaverini kanssa vessaan. Pytyllä istuessani tajusin että menkat olivat tulleet läpi. Sitten siinä itkin pelotuksesta lavuaarien luona kun kaverini tuijotti vieressä. No sitten pelastuksekseni paras kaverini paukahti sisään vessoihin kun oli tajunnun luokassa tilanteen. Paras kaverini sitten lohdutti minua ja lupasi tulla kanssani sanomaan opettajallemme. En itse kehdannut sanoa opettajalle mitään, joten ystäväni suostui senkin puolestani tekemään. Sain sitten luvan lähteä kotiin jos palaisin takaisin kouluun. No en sitten tietenkään enää kehdannut palata kun hävetti niin paljon. Onneksi paras kaverini senkin sotkun selvitti puolestani koulussa. Ihana ystävä mulla<3

    • Alope

      Minun omat menkat alkoivat tänä kesänä, ja olen melkein 13. Pelkäsin myös kamalasti, että entä jos alkavat koulussa ja varsinkin jos historian tunnilla (hissan ope ei päästä tyttöjä vessaan sillä perusteella että tytöillä on muka isompi rakko...). Mutta alkoivatkin sitten kaksi päivää koulujen loppumisen jälkeen :) Monet sanoo, että sen tuntee kun menkkaveri valuu, mutta itse en ole koskaan tuntenut juurikaan mitään vaikka siteitä käytänkin.

      Oltiin juuri lomareissulla asuntoautolla eikä kauppoja mailla hameilla. Menin kuitenkin aamulla vessaan ja pikkuhousun suoja oli ihan veressä (olen niin kiitollinen että olin jättänyt sen pikkuhousun suojan yöksi). Pyöritin sitten vessapaperia sellaiseksi makkaraksi ja laitoin alkkareihin. Oon aika ujo, niin en kehannu sanoo heti äidille, niin sanoin vasta seuraavana päivänä äidille kun oltiin kaupassa. Ostettiin sieltä sitten siteitä ja niin :)

      Mutta menkkoja ei kannata säikähtää ja kun ne lopulta alkaa, sanokaa vain mahdollisimman pian äidille. Ja jos koulussa alkaa ja ei oo siteitä, niin voi kysyä vaikka luokkakavereilta tai terkkarille :) Itselläni oli ensimmäisistä menkoista asti tosi tasaiset. Ensimmäiset alkoivat 6.6, toiset 6.7 ja nyt nämä kolmannet 3.8

      Ja kipuihin voi ottaa ihan Buranaa ja jos on tosi kovat kivut, voi kysyä lääkäriltä tai terkkarilta neuvoa. E-pillereillä saa itse päättää milloin menkat on ja ne on kipuihin hyvät, mutta niitä ei kannata miettiä ihan ensimmäisenä, ainakaan pelkkiin menkkakipuihin. Itsekään en syö mitään lääkkeitä kipuihin, kun ei ole vielä ainakaan ilmennyt minkäänlaisia vaivoja menkoista johtuen. Ja minä yleensä nään menkkoihin liittyvää unta päivää ennen menkkoja, mutta valkovuoto minulla lakkasi melkein kokonaan menkkojen alkaessa :D

    • Anonyymi

      Mua pelottaa ihan sikana kun oon 4lk ja äidillä alkoi menkat 5lk. Mua pelottaa ja valkovuotokin on jo alkanut. Mitä mä teen jos menkat tulee läpi tai jos menkkakivut on pahat. Auttakaa mua!

      • Anonyymi

        Kaikki ovat selviytyneet noista asioista ja tilanteista. Kyllä sinäkin! Tiedät sitten, ei siinä paljon ole valinnanvaraa.


      • Anonyymi

        Ei tarvii pelätä. Eihän siinä muuta kun vaan alkaa käyttää siteitä ei siin muuta tapahu ees:)


    • Anonyymi

      Olen noin 11 vuotias ja minua pelottaa myös menkat apua alkaako ne seuraavana tai sitä seuraavana vuonna miten sanon sen vanhemmille/isovanhemmille jolla käyn useasti
      Tosi peloissaan

      • Anonyymi

        Kyllähän se riittää alkuun, jos kerrot vain äidillesi.
        Menkoista voi puhua myös etukäteen äidin kanssa. Jos pystyt äitisi kanssa juttelemaan, niin hän varmasti kertoo niistä, onhan hänellä itselläänkin menkat.
        Ja siitä pelostakin voi puhua, että pelottaa ja jännittää, äideilläkin on nuorena joskus ne ekat menkat ollut.

        Omalla kohdallani en muista, olisinko koskaan puhunut omista menkoista isovanhemmilleni lainkaan. Mummikin oli aika läheinen, mutta ei me puhuttu menkoista.
        Vaikka käy vierailulla sukulaisilla, tai missä vaan, niin ei ne menkat haittaa mitään. Sielläkin käy joka tapauksessa vessassa, ja kuukautissuojan voi vaihtaa kenenkään tietämättä tai näkemättä mitään.

        On ymmärrettävää, että menkat, niiden alkaminen voi tuntua pelottavalta, niin kai se on ollut joka ikisellä tytöllä omalla kohdallaan.
        Etukäteen pelottaa ja jännittää, ja sitten kun menkat on alkanut, saa huomata, että oli pelännyt aika turhaan.
        Tsemppiä sulle, kyllä asia tulee menemään ihan hyvin, eikä siinä ole mitään pahaa, jos tunnet vähän pelkoakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se riittää alkuun, jos kerrot vain äidillesi.
        Menkoista voi puhua myös etukäteen äidin kanssa. Jos pystyt äitisi kanssa juttelemaan, niin hän varmasti kertoo niistä, onhan hänellä itselläänkin menkat.
        Ja siitä pelostakin voi puhua, että pelottaa ja jännittää, äideilläkin on nuorena joskus ne ekat menkat ollut.

        Omalla kohdallani en muista, olisinko koskaan puhunut omista menkoista isovanhemmilleni lainkaan. Mummikin oli aika läheinen, mutta ei me puhuttu menkoista.
        Vaikka käy vierailulla sukulaisilla, tai missä vaan, niin ei ne menkat haittaa mitään. Sielläkin käy joka tapauksessa vessassa, ja kuukautissuojan voi vaihtaa kenenkään tietämättä tai näkemättä mitään.

        On ymmärrettävää, että menkat, niiden alkaminen voi tuntua pelottavalta, niin kai se on ollut joka ikisellä tytöllä omalla kohdallaan.
        Etukäteen pelottaa ja jännittää, ja sitten kun menkat on alkanut, saa huomata, että oli pelännyt aika turhaan.
        Tsemppiä sulle, kyllä asia tulee menemään ihan hyvin, eikä siinä ole mitään pahaa, jos tunnet vähän pelkoakin.

        Mä en uskalla puhuu äidilleni se puhuu usein mulle menkoista mutta mä en jotenkin haluu puhuu Niistä . Tiiän että se on tärkeä tapahtuma ja on valkovuodot alkanut. Niin mua pelottaa ihan sikana. Oon lukenut teidän stooreja täs ja miettinyt että mitä jos ne tulee koulussa ja en uskalla pyytää opelta siteitä niin mitä mä teen AUTTAKAA PLIIS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en uskalla puhuu äidilleni se puhuu usein mulle menkoista mutta mä en jotenkin haluu puhuu Niistä . Tiiän että se on tärkeä tapahtuma ja on valkovuodot alkanut. Niin mua pelottaa ihan sikana. Oon lukenut teidän stooreja täs ja miettinyt että mitä jos ne tulee koulussa ja en uskalla pyytää opelta siteitä niin mitä mä teen AUTTAKAA PLIIS!

        Ei niitä siteitä opettajalta saa. Ei opettajan tehtävä ole ostaa oppilaille siteitä ja tamponeita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe