Kuravaatteet kouluun?

Pyykkiin kyllästynyt

Kun tämä syksy ja talvi on ollut täällä etelässä yhtä kurakeliä saa jatkuvasti olla pesemässä lasten ulkoiluvaatteita. Pitäisiköhän laittaa lapsille kuravaatteet kouluun? Siellä taitaa olla pihat aika märkinä ja leikkiäkin pitäisi saada. Oletteko kokeilleet?

30

9027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partiojohtaja

:Kun tämä syksy ja talvi on ollut täällä etelässä
      :yhtä kurakeliä saa jatkuvasti olla pesemässä lasten
      :ulkoiluvaatteita. Pitäisiköhän laittaa lapsille
      :kuravaatteet kouluun? Siellä taitaa olla pihat aika
      :märkinä ja leikkiäkin pitäisi saada. Oletteko
      :kokeilleet?

Mietinkin koska tämä aihe palaa..... Voipi tulla
      kiusaamisongelma jos lapsi tiukoista kuravaatteista
      kouluun marssitetaan, pilkaamista, haukkumista.....

Voisi pakottaa mielummin koulun jälkeen, jos
      pihalle haluaa sade-/kurakelillä niin
      kurikset/haalarit kurarukkaset sadetakki eli
      täysvarustus. Jos kavereilla on myös
      'kuravaatteet' on helpompi suostutella omakin
      skidi. Kannattaa katsoa että on
      sopivat eli kurahaalarit joustaa. Aprilrain tarjoaa
      Rukaa parempia koululaiskuriksia
      (alalenkit vyötärökiristimet).

Jos Partioon 'suostuttelee' niin sielähän täysvarustus on ihan selko asia ainakin Sudenpennuilla ilman marinoita, kuten myös vanhemmillakin.

• olen huomioinnut

että joillakin pojilla on viisaasti tummansiniset puolikurikset housujen pääälle. Ne ovat "huomaamattomat" ja kätevät. Märkiä lapsia on jatkuvasti luokissa ja sukkia pattereilla kuivumassa, kun monet eivät käytä edes kumisaappaita.

Toivoisin säänmukaista pukeutumista, mutta minähän en sitä saa päättää, muutoin kuin omien lapsieni kohdalla.

T. ope, 4:n lapsen äiti

• ekaluokkalaisen äiti

Ei ole kuravaatteet kouluuun kelvanneet, kotipihalle kyllä ja sinnekin puolipakolla. Tyttärellä on koulussa näillä vesikeleillä ollut päällä vedenpitävät tummansiniset ohutvuorilliset housut sisähousujen päällä. Takkina vedenpitävä takki, jalassa talvikumpparit. Housut ovat kyllä ihan kurassa ja savessa päivän jälkeen, samoin takin alareuna ja hihansuut. En jaksa joka päivä pestä vaatteita koneessa, pyyhin tai suihkutan ne iltaisin.

• isukki 61

Pojalle tokaluokalla nyt siniset vyötäröhousut ja kumpparit kelpas ja sateella lisäksi sadetakki ainakin matkalle.

• ekaluokkalaisen äiti
        isukki 61 kirjoitti:

Pojalle tokaluokalla nyt siniset vyötäröhousut ja kumpparit kelpas ja sateella lisäksi sadetakki ainakin matkalle.

yrittää markkinoida vyötäröhousut sadehousuina, jos vaikka kelpaisi. Vaikka kurahousujen tehtävää ne enemmän toimittavat. Tulisipa lunta ja pakkasta...

• Ope maalta

Olen opettajana pienellä koululla maaseudulla, oma luokkani on 1.-2. luokka. Ja minä olen kyllä antanut koteihin ihan suosituksen kura-asuista ja saappaista tai muusta helposti siistittävästä ja vedenpitävästä asusta. Osa lapsista käyttää kura-asuja, osalla on kuraa sietävät haalarit. Kukaan ei kiusaa toista kura-asusta, koska asiasta on puhuttu luokassa niin paljon. Onpahan pikkukoululaisten esimerkistä näkynyt muutamalla isommallakin kura-asuja...

Kaupunkikouluissa tilanne voi olla hankalampi. Vaikka kaikissa luokissa puhuttaisiin kura-asuista kuinka paljon tahansa, aina tulee niitä joukkoon, joista kuitenkin on kiva kiusata muita kuravaatteista. Vaikka ne ovat käytännölliset ja kaikkea muutakin. Kaupunkikouluissa lapset eivät "saa" käyttää myöskään reimojaan ja lassieitaan niin kauaa, kun ne olisivat kuitenkin käytännölliset. Haalarit ovat mukamas päiväkotivaatteita.

Suoraa vastausta minulla ei siis ole, kerroin vain opettajan kokemuksia kura-asuista kouluissa.

• kysyvä_

puhutaanko teillä sade- vai kura-asuista? Sillä tuntuu olevan ainakin meillä päin suuri ero.

• Ope maalta
        kysyvä_ kirjoitti:

puhutaanko teillä sade- vai kura-asuista? Sillä tuntuu olevan ainakin meillä päin suuri ero.

Sadeasu-sanaa olen itse käyttänyt, se kun kuulostaa lapsista _niin_ isolta ;)

• 3 lapsen äippä

kannattaa laittaa kuravaatteet lapsillesi. Lapsillasikin on mukavammat oltavat kun on kuiva olo ja saa sotkea vähän. Meidän kersat tykkää temmeltää takapihan kuralammikoissa päivät pitkän isännän kanssa. Eipä täällä maalla lapsille ole muutakaan tekemistä. Isäntäkin työttömänä ja minä painan naapurin ukkoa. Koirakin kuoli viime keväänä ja meidän pekalle tuli ensimmäinen hammas.
      hyvää vuodenjatkoa sinulle
      t: maalaisemäntä :)

• se kurapuku

kun siellä lasten kanssa kaiket päivät telmii? Onhan se selvä, että maataloudessa pitää käyttää suoja-asusteita, mutta ei kai kukaan lastensa kanssa koko päivää telmi. Vaikka ois työttömänäkin.

• märkää ja pimeää

Minkä ikäisille vielä laitatte kurahousut ja kurarukkaset kotipihalle? Tässä ei ole sillä tavalla "pihan lapsia" lähellä, että näkisi mitä muut käyttää. Varsinkin näillä keleillä, mitä nyt syksyllä ja talvella on usein ollut, ei tuossa pihalla voi juuri mitään kuraantumatta tehdä, ja kuravaatteet ovatkin olleet aika usein käytössä. Siis ei koulussa eikä kaupungilla, mutta silloin kun on pidempään pihalla. En kuitenkaan haluaisi olla liian ylihuolehtiva ja siksi mietenkin, mihin ikään asti noita kuravaatteita on yleensä käytetty.

• sanonta_

..on ihan paikallaan oli ikä mikä tahansa. Miksi ihmisen pitäisi kärsiä märissä vaatteissa vain sen vuoksi ettei 'voi' laittaa jotain asua päälle? Siksi vastaus kysymykseesi on - ei ikärajaa kura/sadeasuille!

"ei ole huonoja ilmoja - on vain vääriä asustevalintoja"

• Järkeä

Meillä on laitettu pihalle kurikset ja kurarukkaset vielä kolmasluokkalaisille tytöille jos ilma on sitä todella vaatinut. Ei kai ole mitään järkeä kastella vaatteita jos asianmukaiset varusteet on olemassa? Ja hyvinhän tuo on sujunut, ei ole hirveää vastustusta tullut; kivempi varmaan leikkiäkin ulkona kun ei tarvi varoa vaatteita niin paljoa.

• Nimetön

Meillä ostettiin 12 vuotiaalle pojalle vielä kurahousut ja kurarukkaset. Ovat käytössä, kun niitä tarvitaan. Ei tietenkään koulussa, mutta pihaleikeissä. Käytäntö on osoittanut, että haalari ei pidä kosteutta ja kuriksia yhä tarvitaan. Tottakait sanomista tuli, mutta vanhempi sanoo tuossa iässä vielä miten pukeudutaan pihaleikkeihin. Ei varmasti kaikilla ole tarvetta kurahousujen käyttöön, mutta meillä tuntuu olevan.

• tarvittaisiin kanssa
        Nimetön kirjoitti:

Meillä ostettiin 12 vuotiaalle pojalle vielä kurahousut ja kurarukkaset. Ovat käytössä, kun niitä tarvitaan. Ei tietenkään koulussa, mutta pihaleikeissä. Käytäntö on osoittanut, että haalari ei pidä kosteutta ja kuriksia yhä tarvitaan. Tottakait sanomista tuli, mutta vanhempi sanoo tuossa iässä vielä miten pukeudutaan pihaleikkeihin. Ei varmasti kaikilla ole tarvetta kurahousujen käyttöön, mutta meillä tuntuu olevan.

Olisi kanssa tarpeen, minkälaiset kurahousut sait? Kun tuntuu vaikealta löytää isompia kokoja.

• huolehtiva
        tarvittaisiin kanssa kirjoitti:

Olisi kanssa tarpeen, minkälaiset kurahousut sait? Kun tuntuu vaikealta löytää isompia kokoja.

April Rain -nimisestä yrityksestä saatiin olkainmalliset kurahousut, jotka pysyvät paremmin päällä kuin vyötärömalliset.

• veneilijä_
        huolehtiva kirjoitti:

April Rain -nimisestä yrityksestä saatiin olkainmalliset kurahousut, jotka pysyvät paremmin päällä kuin vyötärömalliset.

Ostettiin juuri tuolta samasta paikasta koko perheelle sadeasut. Henkselihaalarit, lapsille nepparimalliset, aikuisille henkseleillä. Asut testattu viime kesänä ja hyviksi havaittu. Olen itse käyttänyt sitä myös syksyllä pyöräillessä. En ole välittänyt vaikka jotkut vähän pitkään katsivatkin, mutta katsokoot ja kastukoot muut. Niissä on aikuistenkin malleissa sellainen kumihihna jonka saa saappaan alle, se on erittäin käytännöllinen esim pyöräillessä.

• Kestävät kurahousut
        veneilijä_ kirjoitti:

Ostettiin juuri tuolta samasta paikasta koko perheelle sadeasut. Henkselihaalarit, lapsille nepparimalliset, aikuisille henkseleillä. Asut testattu viime kesänä ja hyviksi havaittu. Olen itse käyttänyt sitä myös syksyllä pyöräillessä. En ole välittänyt vaikka jotkut vähän pitkään katsivatkin, mutta katsokoot ja kastukoot muut. Niissä on aikuistenkin malleissa sellainen kumihihna jonka saa saappaan alle, se on erittäin käytännöllinen esim pyöräillessä.

Tuolta April Rainista niitä saa tilaamalla kaikenkokoisille, ja jos oikein olkainhousut haluat isoillekin koululaisille vyötäröhousujen sijaan , katso kohdasta Fun Rain . Toivomuksesta pienentävät aikuisten XS-koosta sopivat ja kangaskin on sitä oikein vanhan ajan sadeasukangasta - ei mene muutamasta kivestä tai oksan raapaisusta rikki.

• ei yleensä näe
        Nimetön kirjoitti:

12v pihaleikeissä...

• saatavana

esim. drymax ja goretex-vaatteita, tosin ne ovat kalliita, joten vähävaraisille huono vaihtoehto. Meillä on lapsilla ollut goretex-kengät käytössä, ei kastu. Sen lisäksi vettähylkivät puvut.

• 10x hinta

tai jos nyt vähän liiotellaan, mutta nuo Goretexit ovat vaan niin jumalattoman kalliita. Vähän käytettyjä kuriksia saat huutonetistä todellakin jos nyt ei ihan kymmenesosalla siitä, niin ei ainakaan paljoa enempää niistä tartte maksaa. Ja noisa halpatavarataloissa on ihan hyvännäköisiä sadeasuja, niinkuin tytöillekin ja pojille omia värejään. Niillä on meidän perheessä selvitty ja hyvin onkin.

• HUOLTAJA 34V

ASUMME MAASEUDULLA MISSÄ VIELÄ EI KAIKEN MAAILMAN KOTKOTUKSET ESTÄ KÄYTTÄMÄSTÄ JÄRKEÄ .AINAKIN MEILLÄ 8v TYTTÖ ja 7v. POIKA LAITTAA KURAVAATTEET KOULUUN ON SIELLÄ MUILLAKIN LAPSILLA NIITÄ. LUULISIN ETTÄ SUURIN ONKELMA MONELLA LAPSELLA ON SE ETTÄ KAVERIT KIUSAA=SE TAAS LÄHTEE SIITÄ ETTÄ MUUT ISÄT JA ÄIDIT EIVÄT HALUA KASVATTAA LAPSIAAN RAITTIISTI. ONHAN KURAVAATTEET LEIKKI-IKÄISELLE PRAS SUOJA-ASU. VOISI KYSYÄ SAMAN TIEN ONKO KALASTAJA TAI JOKU PUISTOSIIVOOJA LAPSELLINEN KUN PUKEUTUU SADEVAATTEISIIN ......MIELESTÄNI LAPSEN KANNATTAA JA HÄN SAA OLLA LAPSI JA HÄNEN TÄYTYY TUNTEA OLEVANSA LAPSI JOTA HOIDETAAN. HÄN SAA TEHDÄ SAVIKAAKKUJA JA HYPPIÄ RAPAKOISSA VÄRIKKÄISSÄ KURAVAATTEISSA. LAPSUUS ON NIIN LYHYT AIKA. ERÄÄNÄ PÄIVÄNÄ TUO PUNAISISSA KURAHOUSUISSA SAVESSA TELMIVÄ TYTTÖ TAI POIKA ON ,POLIISI,DUUNARI,PAPPIjne.jne.jne

• ÄitiSade

Juu eli kyllä meillä puhutaan sadehousuista,vaikka luulen että jos puhuttaisiin kurahousuista nii kyllä poikani ne jalkaansa kouluun sadesäällä silti laittaisi.Ja ikää hänellä 11v,eli vitos luokalla.Meillä kasvatettu niin että pukeudutaan sään mukaan.Kaikki "kuravaatteet on vaan 3v"höpötyksiä meillä ei ole koskaan lauottu.Ja kyllä sadevaatteitta löytyy kaiken ikäisille.Esim.just noi klassiset Rukan sadevaatteista löytyy lasten osastolta aina n.12 ikävuoteen saakka(cittarit,prismat,etolat ym.)Ja sen jälkeen voi ostaa sitten aikuisten osastolta samaa tuotetta.Itselläni aina ollut sadevaatteet,jopa pahimmassa murrosiässä 16v,silloin vaan haettiin punaiset Rukka sadehousut ja sadetakki aikuisten osastolta.Koko xs menee niin 15v kuin vaikka 35v.Itse olen nyt 31v ja edelleen sadevaatteet käytössä.Lapsellisuus on kaukana näistä.Ennemminkin on lapsellista haukkua tai jtn.säänmukaisesta pukeutumisesta.

• kuris iskä
        ÄitiSade kirjoitti:

Juu eli kyllä meillä puhutaan sadehousuista,vaikka luulen että jos puhuttaisiin kurahousuista nii kyllä poikani ne jalkaansa kouluun sadesäällä silti laittaisi.Ja ikää hänellä 11v,eli vitos luokalla.Meillä kasvatettu niin että pukeudutaan sään mukaan.Kaikki "kuravaatteet on vaan 3v"höpötyksiä meillä ei ole koskaan lauottu.Ja kyllä sadevaatteitta löytyy kaiken ikäisille.Esim.just noi klassiset Rukan sadevaatteista löytyy lasten osastolta aina n.12 ikävuoteen saakka(cittarit,prismat,etolat ym.)Ja sen jälkeen voi ostaa sitten aikuisten osastolta samaa tuotetta.Itselläni aina ollut sadevaatteet,jopa pahimmassa murrosiässä 16v,silloin vaan haettiin punaiset Rukka sadehousut ja sadetakki aikuisten osastolta.Koko xs menee niin 15v kuin vaikka 35v.Itse olen nyt 31v ja edelleen sadevaatteet käytössä.Lapsellisuus on kaukana näistä.Ennemminkin on lapsellista haukkua tai jtn.säänmukaisesta pukeutumisesta.

Kaislikossa suhisee ja kurahousut kahisee.
        Meillä on aina käytetty oikeita kurahousuja märillä keleillä.
        Kurahousu sana on jotenkin historiaa mutta toisille se sopii eikä ehkä aiheuta mitään probleemaa jos niitä on pennusta asti käytetty.
        Meillä kaksi poikaa joista toinen vielä asuu kotona on mopoikäinen käyttää vieläkin aitoja olkainkuriksia esim juuri mopotouhuissa kun ajelevat kavereittensa kanssa tuolla metsäpoluilla ja pitävät veneilyleirejään myöhään syksyyn. Viime keväänä viimeksi hankimme muutamat olkainkurahousut suomalaisesta sadeasutehtaasta ja niitä on kertynyt monia pareja kaappiin eri kokoja mm itselleni olen tilannut muutaman XXL koon kurahousun ja toki myös takit ja rukkaset.
        Minä käytän aina venehommissa, puutarhahommissa ja milloin vain vähänkin on märkää mm autopesussa -aitoja kuriksia. Jotenkin niihin on tottunut ja siitä on tullut tapa.
        Pojat kulki koulumatkat aina itse aivan eka luokasta asti ja pyörän takana oli aina sadevaatteet.
        Olkainkurahousut vaihtui vyötärömalliin joskus 5-6 luokan vaiheilla mutta kotona olkainmalleja käytettiin ja käytetään yhä kun on tarvis.
        Jos joku haluaa aitoja olkainkurahousuja niin meillä on niitä jonkin verran mutta aikuisten kokoja: muutama M ehkä 4 tai 5 paria L ja XL, uusia ja sellaisia aitoja joissa olkaimet samaa materiaalia kun housutkin ja ne kiinnittyy etuläppään metallisilla lenkkisoljilla kuten farkkulappuhaareissakin.
        tiedustelkaa: [email protected]

• -.-

VOIETTÄ!

• matias25v
        ÄitiSade kirjoitti:

Hienoa, että ajattelet noin. Itse olen 25v, ja opiskelija, tuntuu että ihmiset katsovat pitkään kun tulen sade/räntä/loskakeleillä sadevaatteissa luennoille. ( sadetakki ja sadehousut ) Jotenkin outoa, en ymmärrä mikseivät ihmiset pukeudu sään mukaan, sitäpaitsi mielestäni sadevaatteet ovat todella hyvännäköiset ja mukavantuntuiset.

• Meillä aina päällä

aina kulussa mukana.Jos kurakelit on aamusta niin housut ja rukkaset päälle vaan. Vanhemmat lapset 14 ja 16 v kyllä vastustaa sitä, mutta meillä pakko liattaa. 18 v on lukiossa, mutta kuravaatteet on päällä aamuin illoin.

Säällä kuim säällä.

• talven iloa kaikille

kas kun tämä keskustelu on herännyt henkiin keskellä paukkupakkasia. Yleensä kuriksista puhutaan silloin kun kevätpurot solisevat ja 'räystäät tippuu'...
        Mutta kunhan peffamäkeen mennään ja jos on lähellä nollaa, niin henkselihaalarit laitan itsellenikin jos lähden lasten kanssa laskettelemaan. Ne liukuvat vaikka se luikuri sattuis vähän alta poiskin.

• äippäliinukka

Kun sadekelillä edes ymmärrettäis laittaa kumisaappaat jalkaan, se olisi jo jotain ettei tarvitsisi niitä märkiä sukkia ihmetellä lasten kanssa.Moni selittää et ku lapsella on ne coretex- kengät. Ne ei juurikaan vettä pidä kun se pihan ainoa kuralammikko kutsuu. terv nimim. avustaja

• Ei tehdä ongelmaa

Jos asiasta ei tehtäisi niin kovaa numeroa että nämä ovat k-u-r-a-housut, niin niitä ei olisi niin vaikeata markkinoida pihaleikkeihin vielä kouluikäisille lapsille. Asumme maaaseutukaupungissa ja onneksi meillä osataan ja uskalletaan pukeutua tilanteen mukaan, sadevaatteita näkyy lasten lisäksi nuorilla ja aikuisillakin.

Kesällä t-paita ja shortsit, syksyllä koulujen alkaessa siistit farkut ja huppari tai vastaava, talvella toppavaatteet ja pipo. Kurakelillä kuravaatteet - ei tietenkään koulussa mutta ainakin pihaleikeissä koulun jälkeen ja toki myös koulumatkoilla ainakin jos koulumatka taittuu polkupyörällä sadepäivänä.
        Ei mitään ongelmia - jos sadevaatteet eivät kelpaa pyörän kanssa ajaessa, niin sitten kävellään tuo koulumatka. Kyllä poikamme ja hänen kaverinsa ovat ymmärtäneet yskän ja kiltisti sadevaattet kulkevat repussa vielä kolmas- ja neljäsluokkalaisellakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe